
Som professionell äventyrare seglar Lena av och till på uppdrag, och hade en inbjudan att segla med en skeppare hon seglat med 4-5 gånger tidigare, och som jag seglat med en gång också. Detta sammanföll också utmärkt med att jag skrivit klart min kommande roman Jägarhjärta, och denna gång fanns det också möjlighet för mig att följa med. Från att tidigare varit i Medelhavet är kattan nu över i Karibien, dit vi anslöt.
Så det blir väl lite foton från Karibien framöver.
Det blir också en omfattande rapport om hur Starlink Mini fungerar med Roamabonnemang under sådana omständigheter, vilket förstås kommer göra en del personer förbannade pga Elon Musk, men resan var inplanerad sedan länge och Starlinken inköpt före Musk kom ut som fullblods fascist. Och den visar sig också nödvändig för att jag ska kunna fortsätta blogga till havs.

48 kommentarer
Lyckost! Men väl unnat.
Härligt! En av mina drömdestinationer. Ha en skön segling du och L!
Åh, är lite avundsjuk.
Jag har seglat som payinv crew några stäckor över bla. Atlanten och Stilla havet och det är såååå underbart att vara utlämnad till till havet och vindarna.
Lite lider jag med dig att du måste ha internetåtkomst, för något av det bästa är ju att helt slippa ha kontekt med omvärlden. Det är så otroligt avkopplande.
Sedan uppskattar jag ju att det trillar in nya inlägg bloggdagligen, så stort tack till Musk för en gångs skull.
“Nya inlägg bloģgdagligen” hoppas jag alla förstår betyder “nya blogginlägg dagligen”.
Hur svårt kan det vara.
Ser fram emot både bilder och mer om seglingen! Njut av ljumma vindar…
Härligt!
Låter härligt! Bon voyage
Ha det så.trevöigt
Trevligt! Den enda gång jag rest med segelbåt var på Nilen med en felluka vid Luxor. Grabbarna som skötte seglatsen var skickliga och jag kan rekommendera detta jämfört med motorbåtarna med dunkande förbi oss med musik och turister som fotograferade oss. Jag gör det gärna igen som passagerare, att lära sig segla själv kräver båt, engagemang och framförallt tid.
Jag undrar hur många som egentligen färdats på segelbåt och bor i Sverige? Min gissning är långt under 50%.
Jag seglade en gång med en liten dhow utanför Zanzibars kust. Räknas det, även om det bara handlade om några timmar? 🙂
Jag undrar hur många som egentligen färdats på segelbåt och bor i Sverige
Pratar vi bleksvennar över 50år då är det nog en ganska hög procent som blev uttvingade på segelbåt som barn.
Vet inte när toppen kom. Men på 70/80 talet fanns det fortfarande väääääldigt många segelbåtar i landet. Och en massa jolleklubbar. Städer brukar ju uppstå vid vatten så det är nog ganska spritt.
Det finns ungefär 850 000 fritidsbåtar i Sverige.
Ungefär 120 000 av dessa är segelbåtar, 80 000 av dessa går att övernatta i och bara 50 000 av dem går att bo lite längre tid i.
Totalt 30 procent av svenskarna i åldern 20–74 år har vistats i fritidsbåt [Alla storlekar och typer, min anmärkning.] under de senaste tolv månaderna (det vill säga oktober/november 2019 – september/oktober 2020).
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokningen-2020.pdf
Om man gissar och räknar lite så vistades 600 000 svenskar under 2020 på något som seglar.
Det låter högt i mina öron, är det i snitt 5 personer per segelbåt? Killgissar jag vidare (multiplicerar med valfri faktor 3 och avrundar uppåt), kan 2 miljoner (20%) under sin livstid vara rimligt?
Jag är iofs uppvuxen i en inlandskommun norrut där det var ovanligt att se segelbåtar. Umgängeskretsen var inte representativ för riket. Segelmänniskorna är nog ojämt fördelade i landet efter närhet till större vattenmassor och ekonomi.
Jag och min fru som är seglare brukar väl ha med 5 till 15 gäster under en säsong, men inte samtidigt.
Båtlivsundersökningen jag länkar till har gjorts med jämna mellanrum under många år och utfallet är liknande från gång till gång, så det som framkommer i den är troligen inte så långt från sanningen.
Det känns ju inte orimligt att 120 000 segelbåtsägare har med sig i snitt fyra andra personer ombord under en hel säsong.
Älgjägare och skoterförare är också ojämnt fördelade. 😉
Har du varit ute med den här ?
https://www.briggentrekronor.se/
Andelen av befolkningen som seglat har nog minskat senaste decenniet.
Själv har jag seglat lite men hjälpt en kompis gastat. Jag vann några tävlingar i Sjövärnskåren, första halvan av 70-talet. Tre somrar på Rollsö i Karlskrona skärgård, vi drillades till befäl i Marinen. kommer ihåg dom fina GKSS-ekorna.
Hojta om ni kommer förbi Cartagena eller i närheten så bjuder jag på något smarrigt!
Skepp o’hoj då! 😎
Ha det så bra. Låter härligt.
Härligt, hoppas ni Har det riktigt bra, båda LW !
GMY
Fair winds and following seas
Rättvist, njut!
Men ser fram om lagom bittra inlägg om att det är en “pessimistjolle” och ingen riktig segelbåt, att det blir imma på cyklopet och att det gör förjävla ont att trampa på sjöborrar. 😉
Väl unnat med lite semester när man slutfört viktiga projekt.
Och apropå muskolini et consortes har jag på senare år mer och mer försökt välja vilka väderkvarnar jag slåss med. En del fajter är inte värda besväret och en del principer är lyxartiklar, men att försöka identifiera vad som är gott nog och sluta före perfekt resultat är inte alltid det lättaste.
Jag har seglat kölbåt i Karibien och där finns ett stort antal katamaraner numera som man ska passa sig för att ankra bredvid då många kör elverk dygnet runt för att kunna köra AC och stora frys/kylboxar samt givetvis en del annat och de kan bullra rejält. Vi pratade med en uthyrare och han sa att elverken ofta var på från start till mål. Hur har ni det med elförsörjningen LW måste ni köra elverk eller har ni någon annan lösning?
7 kWh litiumbatterier, 1 200 W solceller och 600 W vindkraftverk. Sedan generator vid motorgång, men det är bara runt ankring. Inga problem med energiförsörjningen således, inklusive att köra desalineringen för färskvatten, även om det sker stötvis.
Då ligger ni i framkant, men ni seglar säkert inte en mainstream hyrbåt utan en båt där man tänkt till lite mer och där det finns en ägare som utrustat båten för egen användning.
Godspeed.
Det är så mycket elektriska prylar ombord numera som blivit måsten. Elektrisk espressobryggare typ och kyl och frys. Plus alla möjliga elkrävande navigationsinstrument. Det ordnar sig med ett antal solpaneler och litiumbatterier. Annat var det på vår gamla Folkbåt som vi seglade med i Stockholms skärgård i början på 80-talet. Den var elbefriad. Det fanns inte ens lanternor på båten. Sjökort av papper förstås.
Ha en god tur.
Vi övriga landkrabbor, får nöja oss med Kanal 5 och Gurra Krantz ”Över Atlanten”
Då får du åtminstone lite mer ledigt kanske, än att förse oss med information. En då aktuell fråga. Just nu då förstår jag att det inte finna alternativ till Starlink. Men är det på gång något annat system liknande starlink?
Segla lugnt, hälsa Lena.
Kolla var ni kan släppa ankare bara.
Nu fick jag ju anledning att ta upp några av de mindre tydliga sjötermerna som bloggaren kanske kan ha glädje av.
Ankare släpps inte, ankare fälls!
Man kan nog också hiva ett ankare när man släpper i det för hand.
Ankare som kastas ska sorteras som metallskrot.
Väggar heter skott och ventil betyder fönster.
Förlig vind betyder att det blåser bakifrån.
Båtens ytterväggar består av bord, golvet heter durk och man sitter på toften.
Backen är den främre delen av fördäcket, men det ordet har jag aldrig hört någon fritidsskeppare använda.
Mantåg är staketer runt båten.
Bestick är hjälpmedel vid navigering, t.ex. passare, transportör och linjal.
Bestickföring innebär att man fastställer sin position med hjälp av bservationer och beräknar ny/fortsatt kurs och för in denna i sjökortet.
Flaggspel kallas flaggstången längst bak där nationalitetsflaggan förs.
Stor flaggning, när man hänger upp en massa signalflaggor från för till akter, kallas ofta felaktigt för flaggspel.
Frimärke är märken på land som bildar en enslinje som om man följer den går man inte på grund.
Glas är ett tidsmått, närmare bestämt 30 minuter.
Varje fyratimmarspass (vakt) är indelad i åtta glas. När klockan slår fyra glas vet man med säkerhet att klockan är 2, 6, 10, 14, 18 eller 22 beroende på vilken vakt det är.
Horn är ett hörn på ett segel.
Levang, en skurborste med skaft.
Knop, en knut som görs ombord på en båt.
Och var sitter durkslaget?
Hade klasskompisar som muttrade om den slamkryparen efter helgens provskrivning hos sjövärnskåren.
BLOGGAREN ÄR UTE och SEGLAR!
Mycket nöje – du förtjänar litet omväxling (avkoppling?)
Blir avunssjuk. Väcker minnen till liv. Men jag önskar er god vind och en förmodligen välförtjänt rekreation.
Segelbåt i Karibien? Det låter ju trist och tråkigt och… och alldeles underbart! Ha det riktigt gott!
Appropå ankarbilden, dra inte av några kablar…
Ankare har ju en tendens att göra sådant!
Inga havsverk nu!!
Reportaget om Starlink mini ska bli intressant, kan man verkligen få en schysst uppkoppling på en gungande båt mitt i havet. Jag antar att roamingabonnemanget är rätt kostsamt?
Med tanke på att de ukrainska ytdrönarna styrs mha. kommunikation via Starlink så verkar det ju funka. 😉
480:- SEK per månad för 50 GB. Och ja, det går alldeles utmärkt med gungande båt mitt på havet.
Låter jobbigt. Återintar ni Gustavia för kronans räkning, eller blir det bara “research” vid Soggy Dollar?
Är det där Gustaf III Airport ligger?
Jo, den heter så, eller har iaf. haft det namnet.
Kanske var det därifrån flygplanen som enligt Trump användes under Det amerikanska inbördeskriget lyfte.
Var i Gustavia 2019 för bokresearch till Redovisningsavdelning Marviken. https://cornucopia.se/2019/11/saint-barth-jetset-det-vackra-folket/
Även https://cornucopia.se/2019/11/fotonfilm-varldens-tredje-svaraste/
https://cornucopia.se/2019/11/foton-fort-karl-fort-oscar-och-fort/
“I’m on a boat”
“I forgot Carl”
Otroligt besviken på meme-gejmet i kommentarsfältet….
https://www.youtube.com/watch?v=avaSdC0QOUM
makalöst härligt!