Världens tredje svåraste flygplats ligger på den forna Sverigekolonin Saint Barthélemy (aka S:t Barth’s). Flygplatsen Gustav III Airport är med sina 650 m längre än flygplatsen på Saba, men landningen sker väldigt brant, i nedförsbacke och med små möjligheter att landa tidigt på banan. Starten lämnar inte heller särskilt mycket marginaler med en bana som slutar i vattnet och har berg direkt på andra sidan bukten. Foton och film nedan.
Gustav III Airport |
Farligheten och svårigheten med flygplatsen minskar inte av alla som vill stå vid krönet eller i backen ner och filma landande flygplan på någon meters avstånd. Ingen ska ha dött, men det finns filmer där det varit några centimeter mellan fotograf och flygplan. Min egen film är förstås filmad något åt sidan, och sittande på huk i höjd med räcket, men vid tillfället stod en person på vägen i backen ner, vilket nog är den optimalt dummaste platsen att stå på.
Några varningsskyltar finns inte direkt, annat än att man inte får gå in på flygplatsområdet. Annars är det trottoar rakt förbi stället samt Rondellen på S:t Barth’s.
Plattan på Gustav III. Som man ser är det berg mitt emot startbanan. |
Antagligen är inte flygplatsen att rekommendera för den flygrädde, men efter Sabas flygplats kändes denna som trygg och säker.
Inte så många flygplatser där man möts av den svenska flaggan, och dessutom en lokal flagga med de svenska tre kronorna på. EU-flaggan fick inte plats på bild dessvärre… |
Boende i princip närmast startbanan kan jag konstatera att flygtrafiken inte hörs, annat än precis vid överflygningen – det är ganska tysta och små propellerplan vi pratar om här. Inget muller, bara ett kort motorljud utan förvarning vid en start. Landningarna märks inte alls. Däremot märks närvaron till flygplatsen på priset, då hotellet är bland de billigaste på S:t Barths (ett relativt begrepp – inget är billigt på S:t Barths, utom möjligen hyran av den fyrhjuling som används för researchturerna).
Strandremsan till flygplatsen. Bojar ute i vattnet är navigeringslinjer för flygplanen. |
Flygplatsen från andra sidan bukten visar tydligt hur den ligger i nedförsbacke och därtill höjden på backen innan landningen. |
Ytterligare ett foto från morgonlöpturen. |
Hur många olyckor som skett går väl inte att få fram på rak arm. Några hundra meter ut i bukten i rakt förlängning från flygplatsen ligger vrakdelar från ett kraschat plan på cirka fyra meters snorkeldjup. Om det handlade om ett motorhaveri direkt i starten, eller ett plan som misslyckades att ta sig ner på landningsbanan och nödlandade i bukten är oklart. Bland annat en lätt böjd propeller finns kvar, plus delar av en vinge.
Saba har cirka 70 000 passagerare per år. Gustav III ska ha cirka 140 000. Flygplatsen ska listats som den tredje farligaste eller svåraste i världen. Höjer antagligen exkusiviteten på ön rejält, genom att omöjliggöra volymcharter och förstås utesluta alla flygrädda.
Nedan en film jag tog i ärorikt 1080p HD igår från en Winair-landning. Planet landar väl halvvägs in på banan, med 350 meter kvar till stranden. No worries, no drama.
Mer om S:t Barth’s i ett senare inlägg, inklusive foton på och från de tre gamla svenska forten Fort Karl, Fort Gustav och Fort Oscar runt huvudstaden Gustavia.
13 kommentarer
https://en.wikipedia.org/wiki/Tenzing%E2%80%93Hillary_Airport
Och https://youtu.be/MH0VjKl7tIk
Där har du en galen flygplats….
Jag har varit där 3 gånger. Första gången flög jag från St:Martin utan att veta mycket om hur det var på ön. Som du beskriver är det bara mindre plan som landar där. På flygplatsen St:Martin var vi 2 pax som skulle dit 1982. Det kom en stor svart kille ut och frågade efter våra väskor. Tänkte att han var bärare och det visade sig att han var piloten. Efter den korta flygturen ca 20 min kommer vi in för landning och jag ser korset på kullen. Sen blir det en djupdykning vilket jag inte kände till så det kändes verkligen i magen. Terminal fanns inte då, utanför trägrinden var det en liten kur där någon kollade pass.
En ö jag gärna skulle vilja besöka framgent, dina foton, text samt att jag för tillfället läser boken 1794 av Niklas Natt och Dag gör platsen än mer intressant.
Kan bara instämma!
Trist att inte KLM:s 747 längre landar på SXM, annars är det en syn kan jag säga.
Vilken trevlig research-resa. Ser fram emot kommande alster.
Frågan är, med tanke på hur mycket "gustav" man utsätts för på ön, hur många har blivit döpta till Gustav?
Sverige sålde Saint Barthélemy år 1878 till Frankrike för 80 000 franc. Lika dumt som när Ryssland sålde Alaska till USA? Hade varit skönt idag att semestra i Karibien på svensk mark…
Ja det hade varit j-kligt skönt om vi hade haft kvar den ön. Men det var väll kostnaden för att hålla än i liv som var dyr vill jag minnas. Jag kan inte relatera till hur mycket 80 000franc var varken nu eller 1878. Hur många hektar jordbruksmark på slätten motsvarande de?
Ja, då hade vi kunnat skicka iväg brottslingar långt bort utan att bryta mot mänskliga rättigheter
Enligt http://www.historicalstatistics.org/Currencyconverter.html motsvarade 80000 franc 23 kg guld 1878 eller 3,4 miljoner omräknat till 2015 års penningvärde.
Jag tycker att det är rätt fascinerande att veta att den sista svensken på S:t Barth's levde när jag var ett litet barn. Hon dog 1959.
https://digitaltmuseum.se/021015776341/familjen-dinzeys-hus-i-gustavia-saint-barthelemy
kan rekomendera: http://stbarthsallskapet.se/