Fackförbundet Seko har nu gått ut med att fackligt kollektivavtal är en konkurrensnackdel för företag. Man stoppar därför Teslas Superchargers, och 31 nya laddstationer kommer inte byggas, och de befintliga kommer successivt sluta fungera, vilket drabbar Sveriges ca 300 000 elbilsägare oavsett bilmärke.
Seko skriver i sitt pressmeddelande:
“IF Metalls kamp är även vår kamp. Genom att vägra förhålla sig till spelreglerna här i Sverige så försöker Tesla skaffa sig konkurrensfördelar“
Så var det med den saken. Kollektivavtal är alltså en konkurrensnackdel för företag eftersom att vara kollektivavtalsfri är en fördel. Den svenska modellen är alltså negativ för svenska företag i konkurrens med utlandet.
Man stoppar därför allt arbete med Teslas Superchargernätverk, inklusive reparationer, underhåll och nybyggnation. Inte ens om Tesla tar in kollektivavtalsfria, utländsk eller egen arbetskraft kan man genomföra reparationer på elnätet eller nyanslutningar, då det ligger på nätägaren. Det kan rent av bli så att om en Superchargerstation drabbas av strömavbrott, så kommer strömmen aldrig återställas.
Successivt kommer Sveriges största elbilssuperladdnät att stängas ner och med det drabbas Sveriges ca 300 000 elbilsägare oavsett vad de har för bilmärke.
Därtill skulle det byggas 31 nya Superchargerstationer och kanske 600 nya supersnabbladdare i Sverige i år, men det blir det alltså inget med.
Facket säger att de räknar med att effekterna främst slår på lång sikt:
“Vi räknar med att detta ger effekter på främst lång sikt. Detta kommer begränsa möjligheten för Tesla att expandera sin verksamhet. Effekterna kommer därmed få större och större effekt ju längre tid det går då behovet av laddstationer är ständigt ökande.
[…]
I grunden riktar sig varslet på Teslas förmåga att konkurrera i Sverige, utan ett bra nätverk av laddstolpar/stationer blir det svårare att konkurrera.”
Det verkar som Seko missat att alla elbilsmärken kan använda Tesla Supercharger, så det handlar snarare om att elbilsinfrastrukturen skickas tillbaka kanske 5 – 10 år, samtidigt som antalet elbilar har exploderat.
Är blockaden proportionerlig? Det skiter förstås facket i. Ironiskt nog så är det nog i princip bara kollektivavtalsanslutna arbetare som jobbat med Supercharger, eftersom Tesla lagt ut detta på andra. Vi får se om det rent av kan finnas bolag vars hela verksamhet var underhåll av Supercharger, och som nu kommer tvingas varsla likt Hydro fick göra när de blev av med Teslas Berlinfabrik som kund på grund av blockaden.
Eftersom de flesta inte har råd att skaffa en elbil, så kommer förstås åtgärden vara mycket populär då facket nu ger sig på samtliga elbilars ägare.
Vill och kan du köpa (leasa) en Tesla använder du denna länk för att beställa en Tesla och får en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål. Inte för att Supercharger kommer fungera framöver, men ändå …
126 kommentarer
Aldrig laddat på Teslas laddare. Kommer definitivt inte drabba mig. Kan inte vara ensam i det..
Hur vet du att ingen som brukar använda teslas laddare nu kommer börja konkurrera om laddplats på de du använder? Laddar du bara hemma så är det väl lungt förstås.
Hur tror du köerna till de laddare du använder blir när Teslas slutar fungera?
Det drabbar iofs mig, men det kan det vara värt. Tesla behöver kamma sig och komma in i verkligheten. Skulle inte skada om pro ryss fan kunde lämna företaget så att de kan börja växa upp och erbjuda kvallite, service och kundbemötande passande för ett stort företag. Pubertala infantila trotsreaktioner är inte värdigt ett fullvuxet företag.
Det är orimligt att tvinga ett företag att teckna kollektivavtal när inte en majoritet av de anställda står bakom. Det är också otroligt osmart att ge sig på de enda som faktiskt bygger ut laddinfrastruktur i Sverige. Ska bli spännande att se vad de som inte har Tesla tycker när Teslaägare börjar använda icke-Tesla-laddare.
Fast företaget har ju redan meddelat att de har bättre villkor för sina anställda än kollektivavtalet kräver, vilket ju borde innebära att det inte skulle kosta dem något alls i Sverige att ingå avtalet.
Nä, som vanligt med multinationella företag så handlar det om att de inte vill att slavarbetarna i långtbortistan ska få några idéer och kräva skäliga löner. Man blir ju liksom inte rikast i världen genom att bry sig om sina anställda.
Varför inte?
Jag har VW Wecharge plusabonemang. Men nu är de ca 1kr dyrare per kWh än Tesla.
Med tanke på att jag inte har laddmöjlighet hemma är det ganska märkbart.
> Så var det med den saken. Kollektivavtal är alltså en konkurrensnackdel för företag eftersom att vara kollektivavtalsfri är en fördel.
Öh, ja?
Självklart är det negativt när motparten i en förhandling är starkare.
Vi kan iaf vara glada över detta slutgiltiga besked att arbetarna får högre total kompensation per arbetsmängd om de har kollektivavtal.
Får bli utlandssemester i år då så man kan ladda bilen utan kaos på laddplatserna. Ännu mer pengar som försvinner från svenska företag som inte är part i konflikten. Hoppas aldrig Tesla viker sig för den röda maffian.
Åk till Ryssland då om du nu gillar diktatur så mycket.
Så om man inte gillar Fackets maffia-fasoner så gillar man diktaturer?
Märkligt synsätt..
Det är fack-fasoner de sysslar med. Maffia är olagligt.
“röda maffian” herregud
Det är väl inte mer kontroversiellt än att säga “semester till personalen är en konkurrensnackdel”?
Jag skulle inte överväga att jobb utan semester. Kan bli svårt att få ihop personal så man har något att konkurrera med.
Det förutsätter att det faktiskt finns någon arbetsgivare som erbjuder semester. Väldigt lätt att det blir som i USA, där semester knappt existerar i många branscher. Gillar du inte det? Tough luck.
Att facken arbetar för en vettig minimistandard på arbetsmarknaden är nyttigt för i princip alla utom storkapitalet.
Som tur är finns det arbetsgivare som Tesla i USA som erbjuder generösa mängder med ledighet till sina anställda.
Men det blir då ett privilegium. I USA har du rätt till en veckas betald semester.
Fast semester, dygnsvila, försäkring och annat är reglerat i svensk lag, det behövs inget kollektivavtal för det.
Kollektivavtal som dessutom är frivilligt.
Den här historien blir ju bara pinsammare och pinsammare.
Om fler företag struntar i kollektivavtal så kommer pappa staten istället tvingas gå in och lagstifta. Och det brukar ju bli jävla bra när alla sedan skall in i samma fyrkantiga hål.
Det var det dummaste jag har läst på länge.
Varför skulle staten “tvingas” lagstifta
Semester, dygnsvila, försäkring och annat har reglerats i svensk lag tack vare hårt arbete från fackföreningsrörelsen. Kollektivavtal är frivilligt, liksom strejk och sympatistrejk.
Njae, facket ser inte kollektivavtal som något frivilligt sa en fackrepresentant nyligen.
Om det är en konkurrensnackdel för företag att vara kollektivavtalsanslutna, innebär det då att kollektivavtal gynnar arbetstagare? Hmm.
Enligt Ubbes tänkesätt är väl målet att “drabba så många som möjligt”.
Finns det inte ett ord för sånt? Börjar på T och ett par tre R inuti.
Sänder mina djupaste kondoleanser för alla drabbade av denna fruktansvärda händelse.
Mja, terrorismens ledstjärna är väl det klassiska “medvetande genom provokation”? Inte just specifikt att en aktion ska drabba så många som möjligt…
Så urskuldade sig RAF osv för femti år sen, när de var européer och Tjekan flinade och finansierade. Nu är det nog andra högre mål som föresvävar. Nya mål, samma grepp.
Nä, nu verkar du anta att det rör sig om ett nollsummespel med bara två spelare. Det skulle till exempel kunna gynna fackförbund och vissa arbetare och missgynna företag och andra arbetare.
En strejk handlar givetvis om att drabba så många som möjligt, i och med att det handlar om elbilar är målet att så många elbilsägare som möjligt ska lida. Funderar på om bloggarn egentligen förstår andemeningen med en strejk.
Ubbe, kan du förklara för mig som om jag var fem år?
Begriper ärligt talat inte.
Många fack-troll som hittat hit. Har man ledsnat på att strejkvakta på gråmulna parketingplatser i industriområden, och istället äntrat värmen här på bloggen?
Brukar finnas fint kapselkaffe i Teslas lounger.
Många svartfötter och “lousy scabs” som verkar hittat hit också. Fackföreningsrörelsen fortsätter att kämpa för bra villkor på svensk arbetsmarknad – i med- och motvind!
Om vi lever i en demokrati, ska det vara tillåtet för en minoritet av anställda att tvinga på en majoritet kollektivavtal? Jag jobbar på ett företag utan kollektivavtal och tar årligen ut 11 veckors semester. Min bror som jobbar på ett anslutet företag försökte få ut en veckas extras semester i sin senaste förhandling. Omöjligt. Han måste varje år bestämma sin semester drygt ett halvår innan sommaren. Han har sämre betalt och tvingas till beredskap.
Tror att du kanske vill ha en direktdemokrati då, synd bara att vi har en representativ demokrati. Då kan det bli så här…
Det är helt OK för ditt företag att erbjuda kollektivavtal OCH 11 veckors semester.
Nä. En strejk ska drabba det/de företag som strejken ska få att gå med på det som de strejkande/facket vill.
Om det drabbar företag och allmänhet som inte har med konflikten att göra, är det en sidoeffekt som inte är till fördel för de som strejkar. Det är en avvägningsfråga om denna sidoeffekt är för stor eller inte.
Om nån med en VW ID4 får svårt att hitta en ledig laddstolpe, ger det inte mer incitament till Tesla att teckna kollektivavtal.
Att reformera arbetsmarknadens regler vore välkommet, men inte för att försvaga facket, utan för att stärka det.
Under pandemin arbetade t.ex. sjukvårdspersonalen under (mer) omänskliga förhållanden än vanligt. Deras insats
”applåderades”, men applåder är ju som bekant inte en valuta som accepteras som valuta när räkningarna ska betalas.
Hade avsaknaden av kollektivavtal gett bättre lön eller anständigare villkor, eller tycker ni som ser facken och kollektivavtalen som något negativt att det är rätt att vårdpersonal ska tjäna så erbarmligt dåligt?
Jag tycker att det är rätt de tjänar precis så dåligt som de avtalat om. Det tycker tydligen de också, för annars skulle de väl byta jobb?
En sjuksköterska tjänar ca 80 000–90 000 tusen i månaden under semesterperioder, vilket bekostas av övriga skattebetalare, så visst är många av dem nöjda. Regionerna går ju dock back med miljardbelopp, men alla är ju “nöjda”.
Har Kinesiska staten infiltrerat facken som nu krattar manegen för deras stora satsningar på elbilsmarknaden i Sverige?
Antagligen inte, men dom tackar och bugar oavsett.
Facket kommer få stora problem när Kinesiska intressen ska blockeras genom strejker och sympati strejker, man funderar om man överhuvudtaget har en plan för hur de ska vinna detta?
Alla vet ju att Trump är lika emot kollektivavtal som Elon *tler. Så alla ni som hatar facken i denna tråden älskar Trump 😉
De här artiklarna är väl främst för de närmast sörjande Teslaägarna. Inga andra bryr sig ju
Jag kom bara in för att trolla med denna kommentar. Läser inte de här klickbaitartiklarna😘
Ugh, du har trollat.
Känns det bättre nu?
Att även bryta på lag som inte kontrolleras av ordningsmakt är även det en konkurrensfördel. Jag hoppas att lagar är något som vi ändå vill ha.
De Superchargers som först öppnades upp för andra fabrikat var de som hade god ledig kapacitet. Så det rimliga från Teslas sida vore att strypa tillgången för andra bilar när kapaciteten inte längre räcker till.
Effekten blir då att blockaden drabbar andra elbilsförare mest.
Jodå, FAFO. Men bättre att vara den vuxne i rummet. Dagisrummet.
Jo. Men tanken är väl att Tesla ändå får inkomster från laddandet, som sjunker när färre kan ladda hos Tesla allteftersom stolpar lägger av.
Jag åtar mig sällan att läsa andras tankar. 😉
Tesla tar nog ut självkostnad för superladdarnas el, på ett ungefär. Modifierat för trängsel ibland, för goodwill ibland (Vasalopp etc). Det får nog inte bli förlustaffär i stort sett men heller ingen intäktskälla. Ungefär som servicen, den ska gå runt men inte mer. Så tolkar jag Teslas “kommunikation”.
Allt får konsekvenser. Sverige har verkligen gjort sitt bästa för att det ska vara så oattraktivt som möjligt att köpa elbil. Ena dagen är det kaos med elpriserna eftersom man tydligen tänker elektrifiera fordonsflottan och samtidigt ta bort kärnkraftverken, vilket är supersmart. Och andra dagen stänger man lite godtyckligt ner möjligheterna att tanka.
Jag väntar bara på att man trycker in ännu mer mjukvara i bilarna så nästa gång det blir strejk så kan man stänga av alla bilar helt och hållet i hela landet om programmerarna inte tänker jobba. Känns tryggt och säkert.
Varför begränsa sig till bilar?
Kylskåp, dammsugare, Konsumkassan, CircleJ, AF, FK … SKV (man kan väl drömma)
Det är klart det är en konkurrensnackdel, precis som semester, övertidsersättning, en arbetsvecka på bara 40 timmar o.dyl är.
Egentligen, när man tänker efter, är ju även arbetarnas lön en konkurrensnackdel – hur mycket bättre vore det inte om de var livegna*? Tänk vad konkurrenskraftiga svenska företag vore då!
*) Eller att de åtminstone fick betalt i kuponger enbart användbara i företagets affär.
Hur många svenska biltillverkare finns det kvar?
1 tror jag…
Ja, Koenigsegg.
Exakt, livegna arbetare vore ju jättebra för Elon och elbilsmarknaden. Vamos!
När ska Tesla-ägarna inse att de köpte grisen i säcken.
Problemet är att dom är fem år före alla andra EV-bilar.. och billigast.
Mvh batteri-nerd.
Inga amerikanska bilar har varit före alla andra, men en gammal V8 är coolt. 😇
Meh! Häng med lite nu. Du kan ju köpa en Musk-elbil.
(Tack, jag hittar ut själv)
Häpp, den var en gammal goding! 😁
Billigast?! Tesla model3, privatleasing runt 7000 per månad. BYD Dolphin runt 4000.
Det är ju två helt olika bilar och vad privatleasing kostar hänger ju vilka lock-räntor som gäller för stunden.
Sen skulle jag aldrig personligen sätta mig i en BYD efter har kört ett gäng kinesiska elbilar som ag inte visste vad dom hette, men folk köper ju uppenbarligen MG:n som är kanske det sämsta jag kört – förutom då hela “kinesiska staten hör vad du säger-grejen”. Jag jämför Teslas priser med erbjudanden från BMW som är närmast bakom Tesla när det kommer till elektrifiering. Koranerna är rätt bra med med sina 800V-system, men har haft väldigt mycket problem tyvärr.
Det skall bli intressant att se vad Tesla 2 kommer landa på för pengar.
BMW är kanske bakom Tesla när det gäller elektrifiering, men när det gäller BIL så är dom ljusår framför, jag har kört en modell 3 i en månad och skulle inte ta emot skiten om jag så fick den gratis.
Privatleasing har inte jag kollat, men en bakhjuls-trea går på 4487/mån i finansiell leasing och 519′ kontant plus leveransavgift (?) på 9′. Ibland har Tesla låg lockränta.
En släkting fick offert i november på en sån: Förmånsvärde 5021 så 2010/mån i extra skatt plus 525 ur egen ficka. Villkor okänt. Inga 7′ i alla fall.
Kolla själv på https://teslakalkylen.com/dashboard efter olika alternativ, om du ids.
Vi ser det nu GELD, vi blir omkörda (ha ha) av Kinesiska märken nu.
Xpeng m.fl är ikapp och snart förbi, till lägre pris.
Därav Muskens tjat om högre tullavgifter på Kinesisk tillverkade bilar.
/Bitter Teslaägare 😭
När samhällsviktig funktion är för byråkratisk för att se om sitt eget tak.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/taket-till-brandstationen-i-umea-har-rasat-in-borjade-knaka
Verkar som man under lång tid och vid återkommande tillfällen, rekryterat något annat än sk. “lantisar” i Västerbotten.
One lucky runner?
https://mstdn.social/@noelreports/111971636379119640
Akut vw golf etc. etc.
Västerbottens styre kräver nog alla Säpos resurser gällande samhällsomstörtande verksamhet eller har de helt enkelt ett mindset enligt nedan?
https://www.youtube.com/watch?v=GD3CC4z7WLw
Ishall i Vänersborg eller Trollhättan för ca fem år sen.
Varför har inte brandstationen skottat sitt eget tak, när man såg hur mycket snö det var på Svenska Rallyt är det inte konstigt om platta tak inte klarar vikten nu
Har ingen statistik på det men eftersom jag killgissar så är det i så fall mer byråkrati på privata hallar. Padelhall i Östersunds trakten, möbelaffär i Boden för några år sedan, lagård också i Boden för några år sedan. Tält med husvagnar och båtar i Kalix 10 talet år sedan….. Byråkrati 🙄
Man kan tycka vad man vill om kollektivavtal men i Sverige är det SPELREGLERNA.
Kan man inte anpassa sig eller försöker skaffa sig fördelar med sämre arbetsvillkor istället för en bättre produkt får man gärna lämna.
Sen har jag inte direkt något emot att putin-älskaren Musks företag med rätt kassa bilar och urusel service går i konken. Får dock ge kudos till att han är väldigt duktig på marknadsföring.
Fast spelreglerna är ju inte riktigt okej.
Det finns inget krav att teckna kollektivavtal, men de anställda, som tog anställning i ett företag utan kollektivavtal kan sedan tvinga fram att företaget tecknar ett kollektivavtal.
Är inte det lite fel?
Märks att du aldrig ägt en Tesla. Kan du inte länka till den där filmen om Tesla Model S årsmodell 2015 också, som hävdas handla om Teslas dåliga kvalitet, men säger motsatsen?
Jag har aldrig ägt en Tesla men jag har pinats i en modell 3 i en månad, det var en riktigt otrevlig upplevelse.
Spelreglerna är väldigt tydliga: Kollektivavtal är frivilligt.
Inte enligt facket.
Kan en bidragande orsak till att Metall vill ha kollektivavtal vara att Metall får kickback från pensionsavsättningarna som går via facket ?
När SPELREGLERNA innebär korporativism så är SPELREGLERNA korrupta.
Det verkar vara dåligt ställt med kunskaoen om vilka arbetsrättsliga lagar som finns i Sverige och vad ett kollektivavtal innebär.
Här är de flesta lagar som reglerar arbetstagares och arbetsgivares rättigheter och skyldigheter tror jag, säkert har jag missat någon/några.
Arbetsmiljölagen
Arbetstidslagen
Diskrimineringslagen
Föräldraledighetslagen
Lagen om anställningsskydd, LAS
Lag om ledighet för att bedriva näringsverksamhet
Lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen
Semesterlagen
Studieledighetslagen
En arbetsgivare som inte har kollektivavtal får inte göra vad som helst, utan lagarna ovan ska följas (plus de jag troligen missat).
Personligen anser jag att kollektivavtal underlättar för arbetsgivaren och för den anstälda, men det ska vara frivilugt för arbetsgivaren att teckna kollektivavtal liksom det ska vara frivilligt för en anställd att välja vilket företag hen vill arbeta i.
Det är inte okej att ta anställning i ett företag utan kollektivavtal för att sedan driva igenom att företaget ska teckna kollektivavtal. Jo, lagligt är det så det fungerar, men jag tycker inte det är okej.
För mig känns det lite som att hyra en sunkig lägenhet billigt och sedan kräva att lägenheten ska renoveras utan att hyran höjs.
Kanske ingen klockren liknelse, men åt det hållet tycker jag det är.
Korrekt, och utan kollektivavtal så kan de lagarna vara väldigt fyrkantiga. Vilket t.ex. spotify fick erfara när de inte får ha nattjour.
Har inga problem alls med att facken “tvingar” in företag som uppenbart erbjuder avsevärt sämre (och billigare) avtal med sina anställda jämfört med vad man får med ett kollektivavtal. För det är trots allt så att många människor inte är tillräckligt klarsynta att inse att det kanske låter bra här och nu, men utan tjänstepension kommer du inte långt när det väl är dags för pensionen. Och då blir det vi skattebetalare som får stå för de fiolerna.
Däremot har ingen hittils i tesla-konflikten kunnat peka på vad som de facto skiljer sig. Båda sidor erbjuder ju uppenbarligen överlägset bäst villkor för de anställda, men det borde ligga i IF Metalls ansvar att visa på detta.
Såg att Tesla ger 30% i tjänstepension till samtliga anställda, oavsett löneläge. Men det går ju inte via Fora, så fackpamparna får inte procent på den.
Kan förstå om anställda inte vill ner till 2.5% tjänstepension via kollektivavtal.
Tack Lars, det var nytt för mig. Bra argument.
Ja, Tesla vill ju naturligtvis inte släppa ut vad de avtalat med sina anställda. Men IF Metall har ju som sagt varit rätt så dåliga på att å sin sida säga vilka villkor som är så mycket bättre för de anställda.
Dock är väl tjänstepensionen hos IFMetall 4,5%, och i vissa fall även 2,4% extra i form av deltidspension (tror det gäller för IF metall, men inte säker). Men avsevärd skillnad mot 30%, även om nu teslas val av pensionsförvaltare skulle ha högre avgift än Fora (eller collectum för tjänstemän).
En intressant aspekt är att vissa lagar är dispositiva – om det finns kollektivavtal! Råkade ut för på 1990-talet att dåvarande arbetsgivare lade ut tre veckors sommarsemester i st f lagstadgade fyra. Det gick eftersom det fanns kollektivavtal och företaget förhandlade det hela med facket.
Kan ha förståelse för liknelsen med den sunkiga lägenheten – men det är under förutsättning att det finns andra lägenheter att tillgå.
Missade lite.
frivilligt för en anställd att välja vilket företag hen vill arbeta i och om hen vill vara med i facket eller inte.
Och det var ju då en kommentar till mig själv ovan.
Hoppas det blev rätt nu.
Elon Musk’s laddstolpar har snart El-off.
Klaga inte på facket, klaga på tesla för att de agerar som rövhattar
Och så har vi gjort lite mer reklam för företagsdiktatorn.
Nu köper jag 200 daim. Trött på dubbelmoraliska bojkotter.
Synd att de inte heter Dajm längre.
Japp, håller med.
Ni är ju Co-Co…
Varken Tesla eller Starlink är svartlistade av Ukrainas antikorruptionsmyndighet. Det är däremot Mondelez/Marabou.
Förstår att det kan vara svårt att förstå skillnaden, men det finns de som fattar.
Några som också är svartlistade av Ukrainas antikorruptionsmyndighet är Geely, dvs den 80%-iga majoritetsägaren av Volvo Car.
Minoritetsägaren Elon Muskovitj äger väl 13% av Tesla, mindre än vad olika fundamentalistiska extremistdiktaturer äger flera olika svenska storbolag.
“Så var det med den saken. Kollektivavtal är alltså en konkurrensnackdel för företag eftersom att vara kollektivavtalsfri är en fördel. Den svenska modellen är alltså negativ för svenska företag i konkurrens med utlandet.”
Hm. Jag funderade lite över detta och kom fram till att om vi hade haft euron som valuta så hade det varit fallet; nu har vi inte det, så i och med att så gott som alla har kollektivavtal är det enda som händer att valutan anpassar sig och vi alla blir lite fattigare istället.
Den svenska modellen har tjänat oss väl. År 1980 motsvarade en VD-lön åtta arbetarlöner; idag är det 70 arbetarlöner. Tack vare kollektivavtalen avsätts 7 ggr så mycket till tjänstepensionen för en högavlönad jämfört till en lågavlönad. Sträck på er fackpampar. Bra jobbat!
Japp, VD-lönerna konkurrerar internationellt. Det gör inte arbetarlönerna, de sänks med den svagare kronan, medan VD-lönerna justeras för detta.
Och pensionsavsättningarna känner inte arbetarna till. De syns ju inte.
Tro f*n det inte syns, mycket av det försvinner ju i avgifter för insättning, fondavgifter och inte minst usel förvaltning. En TJP från ett icke anslutet företag, rakt in i Avanza Zero, fire and forget, lär knäcka ITP-1 som förskingras bort till hälften i räntefond, alla dagar i livet.
Jag menar att de inte har en aning om att de får 2.5% medan högavlönade får 30%.
Men det är lite faschinerande att de enda som faktiskt ”bojkottat” muskoviten är facket.
För det är jag beredd att ge dem en stor applåd. Det känns lite grann som när Al Capone sattes dit för skattefusk.
Nja. I USA är kanske Teslas laddare viktiga men här i Sverige är det väldigt gott om snabbladdare på de flesta ställen…i alla fall för de märken som följer den fastslagna standarden för elbilsladdning (dvs alla utom Tesla).
Att säga att detta drabbar alla är väldigt långsökt. Det drabbar Tesla, precis som tänkt. Övriga klarar sig bra, och om det någonstans är sådan brist på laddare ATT Tesla de facto har monopol så tyder det snarast på att det krävs mer konkurrens…inte att Tesla ska premieras.
Alla Teslaladdare är vad jag vet CCS-laddare, vilket är den etablerade standarden för snabbladdare.
Finns ju andra laddare åt tjänstebilarna också väl? Fungerar inte dessa åt Teslabilar också? Annars är ju laddinfrastrukturen riktigt sjuk och då tycker jag definitivt att det är riktigt bra att detta syns via detta grepp från facket.
Du har inte en susning om vad du pratar om. Alla elbilar har en CCS uttag, utom några gamla japaner. Så vad som kommer att hända är att fler och fler teslor och andra bilmärken kommer att börja ladda på icke tesla laddare när laddstolparna börjar sluta fungera med totalt kaos för ALLA elbilsägare. Jag tror inte Peckavela har tänkt över saken riktigt vad som kommer att hända när elvahundra laddstolpar eller hur många det är vid det här laget kommer att sluta fungera
Skulle varit en kommentar till Marcus Granstrom
Tesla frångick sin egen standard för snabbladdning, som var den enda som fanns utöver gamla Chademo, när de europeiska konkurrenterna genomdrev sin fula CCS-frankenplug. Då byttes (nästan?) alla superchargers ut för att passa och öppnades för andra märken, och Tesla bytte till CCS på alla nya bilar häromkring.
I USA gjorde Tesla tvärtom och gick före med att etablera en ny standard, som snabbt (nästan?) alla andra elbilsmärken har anslutit sig till.
Över huvud taget har Tesla hela tiden gått före och dragit gensträviga efter sig. Hur många elbilar hade funnits utan Tesla? Hur många motorfordon utan Henry F? Hur många snabbladdare finns det ens nu av andra märken, och hur många uttag på varje?
Konkurrens eller obsolens! Ludditer dör ihjäl sig.
Det droppar alla som har gjort en marknadsundersökning över laddavtal.
Jag kör en VW (som näst efter Tesla förmodligen har sålt flest bilar senaste tiden)
Deras laddkort kostar 154kr/månad för wecharge plus. Då laddar jag för 5,70kr/kWh på Ionity.
Tesla kostar 129kr/månad och ger laddpriser på 4.90kr/kWh utanför höglasttid, annars 5,45kr
Då jag ej kan ladda hemma utan bara “på stan” och jobbet och dessutom pendlar 17mil per dag ger det en ganska stor skillnad i slutet av månaden…
Man kan ju inte låta bli så här på morgonen att kommentera.
Man får tycka vad man vill om fackets roll i samhället, men backa gärna tillbaka och förstår vissa grunder i saker. Visst, det finns mycket som är lagstadgat idag gällande arbetsmiljö och semester mm. Mem vilka var det som fick till dessa lagar och vilka röstade alltid emot? Mycket av det verkar flera här tro skrevs in automatiskt i lagen? Glöm aldrig att så inte var fallet. Så var försiktiga åt båda håll här. Man kan tycka at facket har seplat ut sin roll utan att för den delen önska diktatur eller tillika vara för en facklig rörelse utan att vara kommunist. Inget är svart eller vitt. Var glada för det. Annars blir vi som Trumpeten, Putler eller odågan. Saklighet gäller och ställer facket till det så ska man givetvis lyfta det som Bloggaren gör. Det är så vi kommer framåt.
Har arbetarna röstat ja till att högavlönade ska ha sju gånger så stor avsättning till tjänstepensionen som lågavlönade? Om de blev varse om detta skulle vi få revolution.
Finns fler anledningar till att högavlönade får större avsättning i pension. Det finns en tydlig gräns när tjänstepensionen sticker iväg procentuellt: När man når taket för den allmänna pensionen!
För över den gränsen minskar inte pensionsavgiften, utan den tas ut på hela lönebeloppet, men avsättning till pensionen är taksatt. Därför kompenserar tjänstepensionen.
Sen finns det fler parametrar, men jag detta är den huvudsakliga orsaken. VD-löner undantagna då de har helt andra villkor.
Ja det är väldigt märkligt svart-eller vitt. Kollektivavtalen är viktiga på svensk arbetsmarknad. Därtill inte sagt att kollektivavtalen kan vara negativt för en enskild person, målet är dock att kollektivavtalen ska vara positiva för kollektivet dvs alla anställda inom ett visst område. Som arbetsgivare i ett litet småföretag som har kollektivavtal tycker jag att det både är bra genom sin tydlighet men också negativt genom sin stelbent. Icke att förglömma är att kollektivavtalet köper arbetsfred. Är det jobbigt med strejker, teckna kollekitvavtal.e Det är inget i ett kollektivavtal som att ge bättre villkor än vad kollektivavtalet säger. Det går att tillämpa i interna policyer för samtliga anställda eller genom enskilda överenskommelser i löneförhandling.
Tesla är ett amerikanskt företag som kommer in med amerikanska värderingar. De ser facket som ett problem medan svenska företag normalt ser facken som en fördel (dvs vi bråkar inte med facket utan stämmer av med dem innan större förändringar).
Och vad är det för trams kring tjänstepensionerna? De som tjänar över brytpunkten får inte nån allmän pension inbetald och då träder kollektivavtalen in och betalar mellanskillnaden. Sedan är det nödvändigt att kritisera pensionsavtalens avgifter för de är faktiskt sjukt höga.
Så jävla fel. Utan avtal för en hel bransch blir det ett race mot botten lönemässigt i branschen. Lägst lön störst vinst. Med avtal blir konkurrensen rättvis och lönerna ovan skamnivå. Så inte undra på att det lobbas friskt mot kollektivavtal
Så fungerar det om landet klarar sig från konkurrens från omgivningen. Jag tycker nog att kollektivavtal kan vara en fördel, men jag ser den inte som den allenarådande ordningen. Och därför är ju frivilligheten bra.
Historiskt har ju Sveriges konkurrenskraft och välstånd halkat efter en hel del sedan 60-talet. Skatterna går upp, välståndet ner och de offentligt finansierade verksamheterna lyckas allt sämre med sina uppdrag. Det KAN finnas ett samband här.
Orsaken kan inte vara kollektivavtalens varande, men väl hur dessa används. Sverige har fortfarande relativt bra ställt, men det är inte en tillväxt som vi ser omvärlden har. Vi halkar efter, vår köpkraft minskar och vi får sämre pensioner.
En filosof och en nationalekonomi får reda ut orsak och verkan, men något gör vi som inte gynnar Sverige som nation.
Min helt ogrundade känsla är att näringslivet under första halvan av 1900-talet hamnade på defensiven gentemot facket, som lyckades driva igenom fantastiska förbättringar för den arbetande befolkningen. Men från 70-talet och framåt (i princip sedan den sista arbetstidsförkortningen) har näringslivet haft taktpinnen. Och konstigt vore det väl annars – de har ju överlägsna resurser både i fackliga förhandlingar och i möjligheten att utöva lobbyverksamhet mot politiker och media. Under min livstid har facket i princip bara kunnat bromsat fallet.
Och näringslivet ser såklart gärna att facket river upp himmel och jord över frågor som många arbetare antingen är helt ointresserade av eller till och med är emot. Som student körde jag truck, och det passade mig perfekt att inte ha något schema, att kunna bli inringd på kort varsel (och tacka ja eller nej), att jobba oregelbundna tider, att jobba riktiga grispass med massa OB. Och allt detta var något som facket aktivt motarbetade. Därmed inte sagt att det är dåligt med rimliga arbetstider och bra scheman för en stor del av den arbetande befolkningen! Ni fattar vad jag menar.
Vilket bekräftar vad jag sa. Internationella branschavtal saknas så då blir det ett race mot botten. Å andra sidan kan det vara psykologiskt. För lönerna har inget att göra med om det går bra för ett företag eller inte visar forskning (dvs icke näringslivsfinansierad forskning. Näringslivets forskning visar konstigt nog tvärtom). Det där med lönekonkurrens är ännu en neoliberal myt i stil med att monopol skulle vara bra (nejdå, de kommer inte höja priserna bara för att de kan…).
Nu i vår är det avtalsförhandlingar för bla räddningstjänsten, som känt är riktigt besvikna främst för onödiga och påtvingade schema förändringar.
Kommunal har kommunicerat att de har over 3 miljarder i strejkassa.
Det här blir fint:)
Finns ju en enkel lösning på problemet, att Tesla tecknar kollektivavtal. Tesla som vägrar, sluta skylla på dom som tar fajten mot Tesla utan rikta ilskan mot Tesla och Musk som vägrar
Och i detta fall är ju inte bloggaren objektiv utan har egen vinning på att stå på Teslas sida, i form av betallänkar för Tesla. Så trovärdigheten i artiklar om Tesla är ju minimal
+
Många som försvarar strejken med vad fackförbunden gjort i historisk tid. Sorry, men det är just vad det är. Historia. Åtminstone sedan Meidnertiden på 70-talet handlar det snarare om att fackförbunden blivit stora byråkratier som främst ser till sin egen makt och betydelse och tillämpningen av Jantelagen. Alla ska med, på samma sätt. Ingen får göra annorlunda.
Eftersom jag varken har någon Tesla eller är fackligt engagerad har jag inga personliga intressen åt något håll i detta utan betraktar det smått roat, metaforiskt mumsande på popcorn och chips i väntan på nästa rond i gyttjebrottningen.
Föga oväntat antifackligt inlägg här. Logiken är dock lite väl binär: Avsaknaden av fördel är knappast detsamma som nackdel, men Hej! Vem bryr sig när man bara vill vara lite edgy nyliberal?
Relativt omgivningen är avsaknad av en fördel en nackdel.
Binär logik? Ja, det är det vanliga. Flervärd logik är knepigare.
Teslaälskaren i farten men hävdar som ständigt att det bara är för “den vanliga människans skull”
Nackdel?
Ja det kan det nog vara, jämför med USA där det finns personer som måste ha 2 jobb för att få vardagen att funka, men det är ju en klar fördel för arbetsgivarna att dom inte behöver betala mer för att få nån att göra jobbet.
Hur många besök har du gjort i USA och hur många dubbelarbetande människor känner du där?
Det är lite tröttsamt att så fort någon klagar på svenska förhållanden så kommer invändningen “men vi vill ju inte ha det som i USA!”.