Volkswagens kommande stora kombicupé och längre fram full kombi ID.7 ser ut att vara en första möjlig och prisvärd utmanare till Tesla Model S om VW:s prisambitioner uppfylls. Och vad som är helt nytt är att bilen stödet Vehicle-to-Grid, V2G, och går att använda som ett hembatteri inklusive att man kan teckna sig för Svenska Kraftnäts balanseringstjänst och få betalt.
Volkswagens elbilsförsäljning till privatpersoner har kollapsat enligt mitt samtal med bolagets svenska ledning, men de leveranser som i statistiken kommer in som nybilsregistreringar just nu är alltså bilar som beställts i samband med slutruschen när Tidölaget tog bort elbilsbonusen i höstas. Full effekt har vi alltså inte sett ännu, även om påverkan på tjänstebilsfronten har varit betydligt lägre.
Samtidigt innebär detta att det kommer vara mycket korta leveranstider på nybilar framöver. Volkswagen pratar om att man kommer kunna få en helt ny bil på någon månad efter sommaren, istället för som för en del bilmärken tidigare 1 – 2 års leveranstid av nya elbilar.
Nu lanseras alltså Volkswagens stora landsvägskombicupé ID.7, som enligt min bedömning är i samma storleksklass som Tesla Model S. Jag ska inte uttala mig om exakt prestanda men förbrukningen är imponerande. Man får med 77 kWh batteri hela 615 km räckvidd enligt WLTP, vilket ger ca 1.26 kWh per mil och 700 km med det större 85 kWh-batteriet eller 1.21 kWh per mil (vilket är lite underligt då den versionen borde väga mer). Det är Hyundai-nivåer på förbrukningen och kan jämföras med Tesla Model S motsvarande 1.54 kWh per mil i det teoretiska WLTP.
Förbrukningen är en underskattad faktor för elbilar, där folk mest tjatar om räckvidd och storlek på batterierna. Men med låg förbrukning behöver man inte ladda lika länge. Exempelvis har gamla Hyundai Ioniq med förbrukning nere på ID.7-nivåer stått sig mot Tesla Model S i de svenska långkörningstävlingarna, även om räckvidden bara varit typ 20 mil, just pga att den laddar så snabbt per mil på grund av sin snålhet.
Återstår att se hur mycket av denna låga förbrukning denna väldigt stora, men strömlinjeformade bil faktiskt når i verklig körning.
Men det är alltså äntligen inte en SUV, utan en riktig landsvägsbil. SUV:ar drar som bekant massor med extra energi på grund av luftmotståndet, särskilt när de gamla fossilbilstillverkarna envisas med sitt formspråk som just nu ska vara höga tvära fronter som Volvo eller BMW. Tesla Model X och Model Y är undantag där, då man istället har mjukare strömlinjeform i sitt formspråk.
Interiören är också det närmaste jag sett Tesla Model S och i princip är förarmiljön helt strippad på onödiga knappar och kontroller, till förmån för de två skärmarna och lite reglage på ratten. VW vågar alltså tänka elbil istället för att sitta fast i design från 1800-talet.
Därtill rejält tilltaget med förvaringsutrymmen i mittkonsolen vilket glädjer mig, som främst tillbringar min tid inne i bilen. När jag är utanför står jag inte och tittar på min bil hela dagarna, vilket kan förvåna många andra, utan det jag bryr mig om är främst upplevelsen som förare eller passagerare.
Baksätet är rejält tilltaget och känns spontant större än hos Tesla Model S, även om VW ID.7 inte verkar ha de där extra funktionerna som bakre skärm och mediastation. Vilket man iofs kan diskutera nödvändigheten av i en tid när alla har en mobiltelefon eller surfplatta.
Även bagaget är väl tilltaget. Även om det känns smalare än på Tesla Model S så finns ett imponerande djup. Och detta är kombicupén. Förvisso ett bilformat som jag som gammal Saab 900-ägare (gamla Saab 900, inte Opeln) älskar, men de flesta mer normala svenskar älskar fullkombin. Och ID.7 kommer komma i fullkombi längre fram.
Och då mina damer och herrar sitter VW på en storsäljare.
Ska jag ponduspostulera så kommer plats #1 och #2 på den svenska elbilsmarknaden framöver bestå av Tesla Model Y och VW ID.7. VW är redan Sveriges största bilmärke (inte orkat kolla upp om det fortfarande gäller) och ID.7 kommer ha allt svensken vill ha, inklusive dragkrok.
Sedan blir det förstås som tjänstebil på grund av priset och den kollapsade privatleasingen.
Vilket för oss över till rubrikens prisvärd. Enligt VW kommer man försöka få in bilen under 700 000:- SEK, vilket därmed ger ett förmånsvärde som tjänstebil på bara några tusenlappar. Att jämföra med min Tesla Model S 2023, som har ett förmånsvärde på typ 12 000:- SEK per månad. Nu är inte Model S en stor marknad längre, men prismässigt kommer ID.7 ligga runt Tesla Model Y i dyraste versionen och bli en värdig konkurrent.
Visst, man får inte en SUV, men istället får man vad som ser ut att kunna bli en mycket energisnål stor kombi(cupé). Och kanske bara någon månads leveranstid …
Den stora utmaningen enligt VW är dock svenska kronan. Fortsätter kronan att falla kan det bli omöjligt att komma in under 700 000:- SEK och då faller förstås det låga förmånsvärdet.
Vad som också är nytt och unikt (delas med VW ID.Buzz) är att ID.7 kommer ha stöd för V2G, dvs kommer kunna användas som ett hembatteri för att hantera elpriset eller för att anslutas till Svenska Kraftnäts betalda lastbalansering. Det senare kräver dock som jag förstått det 100 kWh, och då får man ha flera bilar, t ex inom en bostadsrättsförening.
Än så länge krävs det en särskild laddare för detta, som kostar en bra bit mer än en normal laddare men med tanke på ersättningen från Svenska Kraftnät så bör det betala sig rätt fort. Sedan kanske dagens priser på lastbalanseringen kommer sjunka mot nuvarande 20-25% i avkastning om året, men även laddarna kommer bli billigare när fler alternativ dyker upp.
Annars kan alltså bilen laddas billigt nattetid och användas som hushållsbatteri när elen är dyr dagtid, givet att man inte åker hemifrån.
Vi får se exakt hur ekonomin blir på V2G, men det kommer nu alltså till Sverige. Det finns redan skarpa projekt som kör detta, så det är inte bara teoretiskt. Sedan behövs förstås anmälan och godkännande hos nätägaren, likt för solceller.
Personligen blev jag riktigt imponerad av det jag fick se av ID.7, även om jag ännu inte suttit bakom ratten och faktiskt kört bilen. Men det är som ägare av två Tesla Model S sedan 2018 den första faktiska intressanta utmanaren och bör bli en succé på tjänstebilsidan.
Den kanske till och med kan övertyga någon enstaka fossilbilist som kramar sin Volvo Vn0 att faktiskt byta till elbil. För Volvo har ingen elbilskombi på gång, inte på många år än. Allt ska vara energislukande och obekväma suvar för den som plåga sig själv på långkörningar.
90 kommentarer
Jag tycker det är tråkigt att man ska ta upp behovet av statlig subventionering av lyxbilar. Givetvis betalar de som tjänar mycket mest skatt, men om en lyxprodukt inte klarar sig utan statlig subventionering så kanske det inte är någon som är beredd att betala för det.
I andra änden så kan man fundera på varför lågavlönade arbetare ska subventionera lyxbilar åt överklassen.
Klassisk fel-argumentation.
Om Nisse köper en bil och betalar 400.000 kr i skatt eller om han betalar 330.000 kr i skatt är väl en sak som rör Nisse och staten?
Hur kommer lågavlönade arbetare in i ekvationen?
I bägge fallen ovan fick den lågavlönade mer pengar att kunna äska.
Det som händer just nu är att staten varken får 400.000 kr eller 330.000 kr. Staten får ingenting, för ingen bil säljs.
Nja, Nisse kommer att göra av med pengarna på något sätt, då man får anta att det är pengar som är avsedda för konsumtion.
Om två bilar kostar X kr och den ena bilen är subventionerad av staten med 70,000 SEK, så är det skattepengar som går till Nisse när han köper en lyxbil som är subventionerad av staten. Hade inte subventionen funnits, så hade Nisse köpt den andra bilen och skattebetalarna hade sluppit subventionera lyxbilen med 70,000 SEK.
Pytt. Du menar att om du funderar på att köpa en bil, men inser att det blir för dyrt, då lägger du 500 k på goda viner istället?
Oavsett vilket är det egalt, för det är fortfarande aldrig den fattige som betalar. Den delen är totalt nonsens. Vänsterns tro att det bara går att dela på pajen är så trist. Det är bättre att baka mer paj om många ska mättas, snarare än att slåss om hur små delar en paj kan delas i.
Sedan är det ju i sak rätt att kritisera subventioner eftersom de aldrig fungerar. Enda effekten efter en stund är att mellanhänderna äter upp subventionen. Därför helt rätt att ta bort den.
Förmåner sticker alltid någon i ögonen, nästan.
Jag har i stort sett hela livet arbetat på arbetsplatser där jag har haft tillgång till verktygsmaskiner,svetsar, mm. utom på slutet. Dessutom kunniga personer att fråga eller ev. få lite hjälp av om det är något man inte klarat ut själv.
Det är en otrolig förmån har jag insett nu när jag inte längre har denna förmån, men det är få som skriker att tillgång på verktygsmaskiner mm. ska beskattas eller förhindras.
Nu tar det väl hus i helvete, men jag tycker det är så onödigtatt stirrar sig blind på det andra har/får istället för att vara glad för det man själv har.
Rätt sund inställning, nick/bild till trots.
Den som kan vara glad för sitt eget snarare än att vara avundsjuk på grannen kommer leva ett mycket lyckligare liv. Allmänt känt sedan urminnes tider. “Du skall inte ha begär till din nästas hus.”
Bästa inlägget jag läst någonstans, någonsin, nästan, tror jag. Precis så.
Hej ja när man tog bort bonus på bilar så dog hela nybilsförsäljningen i Sverige. Malus är ju kvar så fossilbilar har hög skatt. Jag kommer inte ha råd med elbil nästa gång, leasar ID-3 idag.
Samma här, leasar e-208 idag. Det får bli en liten bensinare nästa gång.
Fast jag skulle säga att subventionen inte är för att låta höginkomsttagare få lyx lite billigare, utan för att kunna få upp volymen, så att fler kommer få nytta av elbilar framöver. Nu tror jag ju visserligen inte att det är det bästa att byta ut bensin mot el, utan att man även borde titta mer på mer energieffektiva transportmedel. Bilar kommer överlägset vara bäst i glesbygd, men för tätorter?
Av vilken anledning ska staten försöka få upp volymen på en viss produkt? Känns inte det bakvänt, om vi antar att vi vill leva i en marknadsekonomi?
Det är marknaden som ska föra fram produkter som konsumenter vill köpa, inte staten.
Om staten går in och tar bort marknadsmekanismerna, så får vi det alla sämre. Det är så som man gjort i många socialistiska länder och mig veterligen har det inte fungerat särskilt bra.
Varför ska vi anta att vi vill leva i en marknadsekonomi, fullt ut så att säga? Isf borde vi inte ha några skatter öht.
Du har en mycket bra poäng, Stefan. Det är jag som tror på marknadsekonomi till 100% och jag är fullt medveten om att inte alla delar mina åsikter.
Jag förde fram mina åsikter, men jag vet att inte alla delar dem. 🙂
Ehhh? För att vi håller på med en “grön omställning”?
Det enda sättet att få upp volymen på elbilar och därmed få fart på infrastruktur, andrahandsmarknad osv är att minska tröskeln. Bidrag för laddboxar, avdrag för elbil. Vips så har andelen ökat markant och den initiala misstron har bytts mot tilltro när elbilens positiva effekter sprids.
Politikernas mål: Fler elbilar, är uppnått utan större kostnad. De som skulle köpt en bil för 250.000 köpte istället en för 500.000 med “bidrag”. Istället för 50.000 kr i moms så betalade köparen 30.000. Staten gick miste om en liten slant men vann en omställning.
På vilket sätt är en grundutrustad Volkswagen att likställa med lyx? Att nya elbilar är dyra är inte det samma som att det är lyxbilar.
Nya lågutrustade standardbilar kostar däremot vad en lyxbil brukade göra. En BMW M3, Porsche etc för en miljon må vara en lyxbil, en Folka för den samma summan är det inte…
Det är skrämmande hur sossepropagandan fått bli den nya baslinjen för vad som är lyx och inte.
Vad har du emot elbilar? Förbränningsmotorn är otroligt ineffektiv, oavsett hur energisnål bilen i sig är.
Nu står det inte ett ord om subventioner i artikeln. Man betalar lägre skatt för förmånsbilar om dessa kostar under 700 000:-, dvs får behålla mer av sina egna skattade pengar. Det är inte en subvention.
Om du frågar en vänstermänniska så är en skattesänkning en subvention.
Flyger du?
Även om det som vanligt inte spelar så stor roll vad vi gör i detta lilla landet, så var det kanske en bra ide att ha elbilsbremie för att skapa marknad och därmed dra igång forskning, utveckling och produktion av det önskvärda, för att bli av med det icke önskvärda.
Nu har omställningen skett. Elektrifiering får den mesta delen av budgeten för drivlineutveckling. Produktionslinjer för både batterier och elbilar ha börjat ta form, nu är det bara en tidsfråga innan de stora kranarna öppnas och vips så är förbränningsmotorn ett minne blott.
Det tar tid för bilindustrin att komma ut med en produkt, men när de är klara så formligen kaskadkräks det ut bilar.
Hittils så har vi bara sett testskott, men nu börjar det rampas upp och det kommer inte ta många år innan bilparken är utbytt.
Detta med elektrifiering kom som en skänk från ovan för bilindustrin som har stått och stampat de senaste åren, bara förfinat den tekniken som de redan har. Det var bara en tidsfråga innan folk skulle fattat att de inte får något bättre för att de köper ny bil. detta är en gamechanger.
Andra gamchangers som kommit genm åren:
-ABS
-Katalysator
-Air condition
-Airbag
För övrigt så kommer jag behålla min 20tusenkronorsfossilbil och fortsätta att låta den stå på gatan 3-5 dagar i veckan, det är nog det allra bästa som man kan göra. Efter att den har gjort sitt om några år, så blir det förmodligen privathyra av bil.
Väntar fortfarande på en liten genomtänkt elbil.
Har inte förstått riktigt vad som är dåligt med en kombibil.
Har lite svårt att se nyttan av en stor sedan.
Tänka elbils design?
En bil är en drivlina bränsle förvaring några sittplatser
Väderskydd ( kaross).
Vilken drivkälla man använder är ovidkommande.
Skärmar i bil inredningen är design element på samma vis som 20 tums fälgar och höga fronter.
Men blir någon glad för det ok, jag blir det inte.
Anser att förarmiljön i en Saab 900-79 står sig fortfarande.
Någon kommer nog snart att påpeka att kejsaren är naken och faktiskt påpeka att dessa jätteskärmar istället för fysiska knappar och reglage är ett uselt användargränssnitt i en bil. Men det är ju betydligt billigare…
Japp, jag skrev det.
+ 1
//
Kapten Stofil
Det som är dåligt med en kombi jämfört med en sedan är:
-Högre bränsleförbrukning (pga bristande strömlinjeform).
-Bullrigare (pga bristande strömlinjeform).
-Ständigt smutsig bakruta, och behov av vindrutetorkare bak (pga bristande strömlinjeform)
Bristande strömlinjeform, nu tycker du bara.
Jag är ingen älskare av pekskärmar i fordon, tycker de tar för mycket uppmärksamhet. Då är väl erfarenheten mest från fritidsbåtar och de är ju lite mera hoppiga eller så lutar de hit ock dit. Sol, vatten och vantar ställer också till det på ett vis som inte inträffar i en bil lika ofta.
Jag gillar hur som knapparna i vår lilla BMW i3 och så är den imponerande lätt (1,4 ton tror jag) med sin kolfiberkaross på aluminiumstomme.
Den är ju lite SUV:ig, men vi kör nästan uteslutande stadstrafik och 70 – 90-väg. 1 kWh/mil klarar man i stan med mycket start och stopp, men över 100 faller räckvidden nsr mot noll. Nej så illa är det inte, men det märks tydligt.
Med tanke på våra vägars kvalité eller snarare brist på sådan blir det väldigt hoppigt i en bil med pekskärm också.
MG 5 räknas inte?
Om man vill försöka sanera diktaturernas inflytande så finns inte MG 5, nej.
Ja alltså, jag vill inte köpa en MG, men det stod inte med på TS kravlista.
V2G-tekniken är något jag tror kommer att bli riktigt värdefullt i (det framtidens) energisystemet och även värdefullt för ägarna.
Jag vet inte hur många cykler man kan ladda/ladda ur, men om man håller sig mellan 20 och 80 procent verkar det finnas många cykler att ta ut.
Idag hör man om bilar som skrotas för att batteriet är för dyrt att reparera och det ser jag som den stora akilleshälen för elbilar och något som måste förändras/förbättras.
Det borde gå att få drivlinan i en elbil att leva i genomsnitt mycket längre än en fossilbil tycker jag, eller kunna repareras/bytas mycket billigare.
Vi får se!
Ett bilbatteri borde klara 1000 cykler. Säg att du mellan 20-80 % får ut 40 kWh. Det gör att du under en livslängd får ut 50 MWh. 2000 kr per MWh á 50 MWh ger ca 100.000.
Så om du offrar bilens livslängd tjänar du kanske 100.000 och batteriet kostar x kronor att ersätta…
Kalkylen kommer absolut gå att räkna hem, förutsatt att du säljer elen när den är riktigt dyr. Men inte kommer du bli en ny Buffet på det hela.
Hmmm, måndagsvinet gör sitt till. En vaken läsare kanske ser att 40 = 50 och undrar vad detta innebär? Det är helt enkelt så att du med elen i en elbil får ut 25 % extra, eftersom elektronerna är lite extra i gasen när de varit inne i en elbil.
Tyvärr verkar det som att VW är konservativa med hur mycket batteriet får nyttjas till V2G, har läst max 10 000 kWh totalt… För oss skulle den budgeten vara slut på 3 år om vi bara ”flyttade” 12 % av årsförbrukningen.
Dags att återuppväcka 80-talet? När luftmotstånd var ett försäljningsargument och Opel Omega kunde skryta med ett Cw på 0.27 (whatever).
Den där debatten har levt i många år nu.
Du har nog bara inte kommit i kontakt med Tesla-ägare i tillräckligt stor grad.
Stämmer.
En skrämmande detalj: Jag googlade Omegans cw och det var tydligen 0.278.
Min hjärna borde kunna lagra vettigare saker än reklamskryt från 80-talet
Alltid skönt att kunna konstatera att hjärnan lagrar rätt saker! 🙂
Bra där! Måste bara, i bästa messerschmitt stil, påpeka att Calibran faktiskt hade 0,26 🤓
“är förarmiljön helt strippad på onödiga knappar och kontroller, till förmån för de två skärmarna och lite reglage på ratten. VW vågar alltså tänka elbil istället för att sitta fast i design från 1800-talet.”
Skärm eller reglage har väl inget med elbil att göra? Det är bara olika val av interiör en tillverkare kan göra
Njae. Fossilbilar tenderar att vara stöpta i samma form.
Även om du har rätt i sak är det i praktiken inte så. De gamla tillverkarna har haft otroligt svårt att ändra på sig, de har gjort en analys som säger att deras köpare inte vill ändra allt för mycket.
I en modern bil är allt elektroniskt och fysiska knappar och reglage är ett designval som görs för att köparen ska känna igen sig.
Varför ha flygplan traditionella användargränssnitt? Jo, för att det fungerar bättre. En knapp per funktion är bättre när det skall gå snabbt. Och att använda kapacitiv skärm med handskar är oftast omöjligt. Nu har ju resistivitet touch förbättrats, men jag vill hävda att trenden med att lägga allt på skärmen inte förbättrar användbarheten.
Undrar när Gripen kommer med stor touchskärm för allting?
Tror inte gripen kommer att funka så bra med den typen av skärmar….
Lite jobbigt att börja leta undermenyer till att skjuta robotar kanske
Vad jag vet har väl Gripen två eller tre skärmar och nya Gripen E har väl bara en stor skärm?
Och ja, det finns ett menysystem med undermenyer även på Gripen, men likt på en elbil så använder man bara menyerna sällan utan det viktigaste finns direkt tillgängligt.
Som ni ser här har Gripen E en stor widescreenskärm tvärs över hela cockpit, och två små skärmar nere till vänster och till höger. Finns inga runda mätare av gammal sort.
https://www.saab.com/markets/india/gripen-for-india/technology/the-cockpit-of-the-future
Duger det för spetsflyg bör det duga för bilar.
Det är inte mätarna som det handlar om utan knappar och reglage. Den stora widescreenskärmen har 42 fysiska knappar och de två små har 18 var.
Varför handskar när du har en eluppvärmd ratt?
Jo, är helt med på att vissa tillverkare kanske dragit det för långt. Samtidigt är LWs poäng helt korrekt. Just nu är det två läger, där de gamla tillverkarna (Facit/Nokia) tänker att deras kundbas aaaaaaaldrig kommer att ändra sig.
Just: När flög du senast en Gripen? Även ett modernt jetflyg har jobbat lite med sin HMI.
För den som vill titta på widescreenskärmen som dominerar cockpit på Gripen E så finns den här https://www.saab.com/markets/india/gripen-for-india/technology/the-cockpit-of-the-future
Som man ser på den bilden så är det massor med fysiska knappar “länkade” till skärmen.
Tror inte det är någon som har problem med att ha visare på skärmar. Problemet är ju reglage som man vill komma åt ofta.
Kan vara så att en fysisk knapp är enklare att sköta än en tryckkänslig display.
Fick förmånen att köra en Citroën med en digital instrumentering häftigt jovisst.
Fungerade förarmiljön bättre än i min Amazon -67a. Nej.
Upplever att moderna bilar är alldeles för fulla med finnesser som inte behövs.
Tycker nyare bilar ofta är groteskt stora
Kan vara så att en fysisk knapp är enklare att sköta än en tryckkänslig display.
Fick förmånen att köra en Citroën med en digital instrumentering häftigt jovisst.
Fungerade förarmiljön bättre än i min Amazon -67a. Nej.
Upplever att moderna bilar är alldeles för fulla med finnesser som inte behövs.
Tycker nyare bilar ofta är groteskt stora.
Behövs det en gigantisk klump på mer än 2ton för att i bästa fall flytta på 4 personer. Nej.
Som sagt väntar fortfarande på en smart bil.
Tänkte precis skriva ett inlägg om detta, men det får bli en kommentar. Jag har två bilar, den ena med traditionella reglage och den andra med pekskärm. Kan säga att jag tio gånger av tio kommer att välja bilen med traditionella knappar framför den med pekskärm och en massa olika menyer man ska bläddra i. Sjukt irriterande att inte bara kunna vrida på ett litet reglage, eller trycka på en knapp när man vill ha en specifik funktion. Särskilt som man memorerar vad reglaget/vredet/knappen sitter och inte behöver ta blicken från körbanan. Att behöva ta blicken från vägen för att titta på pekskärmen är värdelöst och farligt.
Skärmar är jättebra när man vill förmedla mycket information och adaptivt. Det är också helt ok som fysiskt gränssnitt när man ska göra komplicerade saker som kräver uppmärksamhet. Men det är uselt i en bil där man ska ha uppmärksamheten någon anannstans. Där är det vettigare med fysiska reglage som man kan känna och få haptisk feedback från, dvs ett fysiskt klick, för de funktioner du förväntas använda när du framför bilen.
Jag tror (och har från rätt säker källa med de som arbetar med sådant i just bilindustrin) att det är väldigt billigt med skärmarna som bara behöver ett canbusinterface och att det ger ägaren en känsla av exkulsivitet och modernitet. En elbil ska signalera ett paradigmskifte och appellera till känslorna. Därför ser elbilarna inte ut som förbränningsbilar, och har torftig, plastig inredning. Det triggar rätt belöningssystem när man kan visa andra att man är i framkant och hela tiden påminns om det när man kör.
Exakt mina tankar, även om jag inte känner någon i branschen som du gör. Men jag tror och hoppas att det blir någon slags backlash på detta med skärmar utan knappar och vred. Som diskuterats ovan så rör sig stridsflygplan mot stora skärmar för att presentera information på ett enkelt sätt, men till varje skärm finns det fysiska knappar i kanterna för att göra det enkelt för piloten att göra inställningar och val. I en personbil har du inte alls samma behov av att en massa information presenteras på skärmar, så jag tycker att det argumentet faller platt.
Jag skulle vilja se en elbil utan baksäte. Dvs. stort bagage och plats för 2-3 pers inkl. förare
ID Buzz har plats för föraren+2personer
Jag är lite försiktigt positiv här då om bloggarens rapport.
Men jag har läst allt för många artiklar om Tesla-dödare de senaste 10 åren. VW hittar nog ett sätt att misslyckas här med. 😉
Kanske de inte kommer göra vinst på den, många fossilbilsbyggare säljer sina elbilar med förlust. Att lägga sig på Tesla-nivåer med en stor bil låter smärtsamt för intäkterna.
När Solid state batterier blivit vardag om kanske 10 år, eller mer. Då är tiden mogen för elbil, för oss. Ev om hybridbatterierna (både flytande och fast elektrolyt) som är under utveckling infriar löftena också. Med ca 10 mils körning på ett par minuters laddning. Inte lika bra som Solid state batterier utlovas, men kanske tillräckligt?
Ja, mjukvaran kommer fortsatt vara ett skämt. Och vågar VW satsa på hårdvaran? I en bil beroende av en stor skärm är A och O att den är blixtsnabb och responsiv – jfr Tesla som har PS5-prestanda i S och X. Och en mjukvara som ständigt utvecklas med nya funktioner.
Det behövs inte en hårdvara motsvarande PS5 i en bil.
En premiumtelefon är tillräckligt snabb i dag, så liknande hårdvara är väl lämpligt.
Bara 700 papp? Som hittat. Här har vi elbilarnas akilleshäl – inte alla har förmånsbil och inte alla har 700 papp. Och förmånsbilar kostar de med.
Tippar att hemtjänsten och andra kostnadskänsliga användare fortsätter körde Renault Zoe.
Snabbt sätt att bränna 350k, under 3 år i värdeminskning. Det är ju den största ekonomiska posten i nybilsägandet oftast. Elen måste vara väldigt billig för att gå med vinst jämfört med en motsvarande fossilbil för 500k.
Ser att hemtjänsten här i Nyköping verkar ha gått över till Toyota Rav hybrider. Så även i norduppland. Klart vettigare val inte minst på vintern.
Det tråkiga med hybrider är att man fortfarande får dras med alla nackdelar som ingår i fossilbilar.
Som mycket högre inköpspris tänkte du? Och att man kan lagra bränsle till ett osannolikt, men ändå inte omöjligt Ryskt anfall. Och faktiskt fly? Istället för att elen tar slut efter 35 mils körning i 15 minusgrader i februari?
Inga problem, du packar bara med ditt 4-takts elverk i bagaget, och ett par reservdunkar, så har du mång mil framför dig! 🙂
Viss sarkasm ovan!
Mjo. Dock har ju elbilarna (trots vad fossilkramarna hävdat/hävdar) behållit sitt andrahandsvärde SJUKT mycket bättre än vad gamla bilar gjort.
Jag kör en elbil och kan nu, efter tre år, sälja med ytterst marginell förlust. Typ 50.000 i värdetapp (efter elbilspremie).
Spelar ju mindre roll om inköpspriset är 1 MSEK eller 200 kSEK om värdeminskningen är densamma.
Äldre elbilar, kommer bli nästan värdelösa. När de nya batteriteknikerna kommer. Spelar väl ingen roll, om man köper en just nu. Då Hybridbatterierna väntas bli tillgängliga först runt 2028.
.
Toyota hävdar 2023 Solid state batterier 2028 också. Men 2014 hävdade dom att de skulle komma 2020. 2020 att de skulle komma 2025. Är lite problem att lösa, verkar det som! Toyota har också sagt att de kommer att komma i hybriderna först, inte i elbilarna. Förmodligen för att de är så dyra att tillverka i början.
.
Vem vill köpa en El-corolla med förvisso 100 mils räckvidd, och som laddas på endast 18 minuter för 1.200.000kr? Nu var det ett påhittat exempel, men kunderna skulle vara få i detta exempel. Så Hybriderna med litet batteri, senare ladd-hybrider med lite större, sist elbilar. när tillverkningen mognat, och priserna rasar.
Tror tiden börjar rinna ut för hybrider. Finns väldigt bra laddmöjligheter redan. Förra bilen var en hybrid. Saknar den inte. Samtidigt får hybriderna större och större batterier, vilket kräver dyrare laddhårdvara… varför.
Knappast att tiden börjar rinna ut ännu på länge! På sikt absolut! Men då ca halva befolkningen bor i flerbostadshus, där en stor majoritet saknar möjlighet att ladda hemma. Och den halva som bor i villa/radhus, är det långt ifrån 100% som har möjlighet att skaffa laddbox. Sen tror jag att en stor del av befolkningen saknar ekonomisk möjlighet att köpa en elbil. Och det kommer ta lång tid innan begagnat marknaden är fylld i alla pris/storleks klasser dessutom.
Vid årsskiftet 22/23 var endast 4% av alla bilar i Sverige elbilar, enligt SCB https://www.dagensps.se/motor/sa-manga-procent-av-bilar-i-sverige-ar-elbilar/ Snabb googling, får lita på det som står.
.
Så det säger sig självt, att det kommer att ta lång tid innan alla åker runt i en bil de inte kan fly med. Om kriget kommer, och strömmen försvinner!
Är det inte enklare att ladda en elbil på laddstation en gång för alla än att behöva ladda sin hybrid på laddstation plus behöva tanka? Ser inte att något av alternativen är funkis om man bor i flerbostadshus.
Fördel med hybrid är ju att man kan pendla på el men köra off-grid på soppa till obygden om så behövs, men fördelen minskar väl i takt med laddstationer.
@BITTERCHIEFEN
Du tänker nog på laddhybrid, inte hybrid? Som ju inte behöver sladd för att laddas! Laddhybrid funkar väl för de som kan ladda hemma, och normalt kör inom elens räckvidd +några längre semesterresor om året.
.
Kör man som jag, är det inget alternativ. Då jag inte kan ladda hemma. Blir bara massa dödvikt att dra runt på, med ett tomt batteri.
Nu är dock premien sänkt. Och de skyhöga begagnatpriser som gällt även fossilbilar, är enligt säljare på auktoriserade bilhandlare i Stockholmsområdet jag pratat med. På väg nedåt, även dom. Men med 1-2 års leveranstider på nya bilar i vissa fall. Så gick det att göra bra systematiska affärer, på att köpa rätt utrustade dyrare nya bilar. Beställa ny direkt (eller i fallen 2års leveranstid, ha två på beställning), och endast behålla bilen ett år. Och gå med vinst vid inbytet. Ingen skröna!
I det fall vänner gjort så (i flera fall). Har det handlat om större bilar, från välkända dyrare märken. I prisspannet 900k-1,6mk i listpris. Där de haft en, eller två bilar på ständig beställning under senaste kanske tre åren. Och tjänat 10-80k per inbyte av sin ett år gamla begbil, till ny bil.
Väntar fortfarande på en elbil med mahognypanel, borstad aluminium och oljedämpade analoga mätare. En för hastighet och en för kvarvarande batterikilometer, det är allt man behöver. Förstår inte varför dessa “lyxbilar” måste snåla in och köra billiga kinaskärmar överallt. Ett par kilo extra vikt för exklusiv inredning istället för plast och kinaelektronik vore önskvärt. (Ja jag tillhör de äldre gardet som hellre har en finmekanisk Rolex av ändre snitt än en apple watch)
Får se vad Bentley hittar på?
Tycker fortfarande att de flesta verkar ha missat Fisker Ocean som börjar levereras nu i dagarna. Klart vettig bil enligt min bedömning och hyfsat bra räckvidd också.
Killgissar nu bara, men det ska inte hindra en från Åsikt:
Om de erbjuder två batterier med 10% skillnad i kapacitet så dual-sourcar (sv: tandemköper?) dem nog batteri med samma fysiska storlek, men den ena har något högre energidensitet. Högre kapacitet innebär också lägre intern resistens, så mindre värmeutveckling vid laddning och urladdning. Då får man längre körsträcka per kWh kapacitet.
Bilen kanske stödjer V2G nån gång i framtiden. Men då måste man ha en laddbox som stödjer OCPP 2.0, kanske rent av en särskild dito som VW stämplat OK på, och sen ska VW tillsammans med aggregator av flextjänster göra hårdvarutester för att säkerställa att bilen kan leverera effekt inom de 5 sekunder som krävs. Har man inte redogjort i detalj för ovanstående idag, så lär det vara tre år bort innan implementering. Vilket är synd..
Du kan få betalt för olika snabba nätbalanseringstjänster. Även att slå av värmepumpen har ett värde och det är inga 5s där.
Finns det vp med den funktionen kommersiellt?
Om teorin om kraftigt minskad försäljning sedan bonusen togs bort och siffror på Mobility Sweden visar när bilen kommer till Sverige:
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
Hur kan då VW skakat fram så många bilar i December 2023?
Så många lagerbilar kan de ju inte haft?
Förefalla utklassa Mercedes EQE, som är 5 meter lång… lär sälja grymt bra. De som haft 7 teslor redan kan säkert tänka sig något annat.
Intressant! Kör Tesla Y, men skulle föredragit en stor icke-SUV om det hade funnits.
Härligt med en elbilsartikel igen. De tillhör mina favoriter här på bloggen och utgör inspiration till den dagen jag själv skaffar elbil.
Volvo är betydligt större i Sverige än VW både totalt och på rena elbilar. XC40 och C40 är lite doldisar i sammanhanget, och till skillnad från VW har kunderna inga större klagomål på mjukvaran. Klagomålen på VW mjukvara är på en annan nivå än något jag sett någon annan stans, och det flera fall där mjukvarans kvalitetsbrister gjort att bilarna kört iväg på egen hand när föraren varit övertygad om att bilen stod i parkeringsläge.
Den spektakulära batteribranden i en ID.4 som stod och laddade i ett garage i Vällingby hjälper inte heller VWs rykte. Detta med olika elbilars eldfängdhet är något som inte genomlysts än, och det är markanta skillnader på hur väl olika modeller undviker problem. Alla batterier, elinstallationer och ladd/övervakningssystem/strategier har inte samma risker (och VW är knappast värst).
Det är rätt välkänt att Tesla kommer att komma med en mindre och billigare modell, man bygger ju i detta nu fabriker designade för att tillverka dem. Samt att man hela tiden pressar tillverkningskostnaden neråt, vilket gör att förväntningarna på Teslas priser är att de blir billigare med tiden och ökande volymer, inte dyrare (sedan får vi se om de kan pressa neråt lika snabbt som inflationen höjer) – vilket är en svår nöt för övriga tillverkare att knäcka.