Enligt media har den ursprungligen indiska mutationen av Wuhan-pesten Covid-19, den sk Delta-varianten, i princip tagit över smittspridningen helt. Frågan är om den medföljande fjärde vågen under lättade restriktioner är pandemins sista ryck i den vaccinerade och rimliga delen av världen. För Zero Covid-länder som Australien och Nya Zeeland innebär den väldigt smittsamma Delta snarare att länderna får vara nedstängda tills vidare utan något slut i sikte för de drakoniska åtgärderna.
![]() |
Bondi Beach i Sydney, Australien, några veckor innan Wuhan-pesten började spridas över världen |
Jag är ingen expert, detta är amatörmässiga lekmannafunderingar skrivna av en författare av fiktion, som således alltid funderar på dramatiska scenarion.
Den väldigt mycket mer smittsamma Deltavarianten verkar vara mindre farlig och mRNA-vaccin som Pfizer och Moderna verkar fungera i stort sett lika väl mot denna. Klassiska vaccin som AstraZenecas fungerar dock sämre, om än fortfarande till viss del. Kanske är det också så att delvis kan man återinfekteras om man smittas av en ny mutation av Covid-19 som skiljer sig tillräckligt mycket från den som man har antikroppar mot. mRNA-vaccinen går dock inte på ett specifikt virusvariant, utan på de proteiner som viruset använder för att ta sig in i kroppens celler. Därmed fångas även mutationerna så länge de använder samma metod.
Delta sprids allt snabbare och media hävdar att varianten i princip helt tagit över smittspridningen i Sverige. Den smittar mycket lättare, samtidigt som vi lättat nästan alla restriktioner. När väl skolorna, gymnasierna och högre utbildningar öppar för undervisning de kommande veckorna kommer vi kanske snart se att väldigt många ungdomar, som inte vaccinerats, kommer bli sjuka. Och även de vuxna som av olika anledningar inte vaccinerats.
Därefter kommer nästan hela befolkningen antingen vara vaccinerade eller bära antikroppar och Wuhan-pesten, i alla fall tillräckligt många för den så beryktade flockimmuniteten ska uppstå.
Värre är det för de sk Zero Covid-länderna, länder som antagit strategin med stenhårda åtgärder vid minsta utbrott av pandemin. I Kina verkar nu Delta-varianten spridas okontrollerat, inklusive i huvudstaden Beijing och fem provinser. Någon immunitet existerar inte, och de kinesiska vaccinen är tämligen dåliga när man inte kunnat stjäla och kopiera något från Väst i vanlig ordning.
Nu är Kina en diktatur, och som sådan så kan förstås inte befolkningen vänta sig något annat än drakonisk behandling.
Fast för demokratierna Australien och Nya Zeeland, som också anammat en nolltolerans, med stenhårda åtgärder vid minsta smitta är det värre. Få i länderna är vaccinerade, och städer eller regioner stängs i princip helt ner vid minsta utbrott. Igen och igen och igen.
Då Delta-varianten är så smittsam kommer det vara mycket svårt för dessa två länder att härda ut med sin strategi. I princip kommer man få vara nedstängda på obestämd framtid. Covid-19 kommer inte försvinna, utan bli en del av de återkommande årsinfluensorna (nej, Corona är inte en influensa, men om du är normalbegåvad förstår du vad som avses). Utan att Australien och Nya Zeeland någonsin uppnår någon immunitet.
Fast det finns också en annan fundering, nämligen att pandemin blir permanent på grund av jordens överbefolkning och globaliserade ömsesidiga beroenden av transporter? Att det på grund av alla mångmiljarder av ovaccinerade människor i U-länder leder till att mutationstakten för Covid-19 blir högre än vad man hinner ta fram nya vaccin?
Det är visserligen en slump, men inte osannolikt, att Delta ska ha uppstått i Indien, ett land med nästan en och en halv miljard invånare och en tradition av diskutabel handhygien.
I värsta fall gör Covid-19 en Spanska Sjukan och muterar till både en smittsammare och betydligt dödligare variant, även om smittor generellt går mot mindre dödliga varianter. Och blir det en mutation som inte mRNA-vaccinen tar blir det dålig stämning även i Sverige …
Vad är då lösningen om vi ska vara lösningsorienterade? Lösningen måste vara att göra en massiv global insats att vaccinera (och betala för) att vaccinera alla i U-länderna nu när de rika och för det globala välståndet och ekonomin livsviktiga länderna i Väst börjar nå god vaccinationsgrad. Annars kanske vi sitter där med en mycket dödlig Covid-22 framöver, som inte vaccinen biter på?
Och då med riktiga vaccin, inte som fejkade ryska Sputnik-V, som enligt BBC (icke-länk /www.bbc.com/news/world-europe-58003893) inte levereras till de U-länder som beställt vaccinet. T ex har Iran bara fått 2 miljoner doser av beställda 60, och hela landets vaccinprogram har därmed havererat. Man kan fundera på varför Ryssland inte tillverkar något vaccin enligt avtalen. Kanske för att 60 miljoner doser till Iran och ändå inget stopp på pandemin i landet skulle bevisa att vaccinet inte fungerar. Bättre då att inte leverera.
116 kommentarer
Enkelt svar, nej.
I Sydamerika, Afrika, Mellanöstern, Asien, etc. så finns det befolkningskluster utspridda omfattande miljarder som aldrig ser röken av ett vaccin.
Om man skulle lyckas vaccinera alla så måste man även hålla på i några år med cykler av uppdaterat vaccin tills alla mutationer som smittar vaccinerade dör ut.
Nu har ju Delta fått sällskap av den än mer smittvänliga Lambda med 3 konfirmerade fall i Sverige.
Så länge ingen vaccinerar i favelan i Manaus, i Lagos slum, i Dacca, i filippinska och indonesiska övärlden etc. så får vi nya versioner löpande.
Vad är chansen att alla i favelorna i Brasilien blir fullvaccinerade, eller i Karachis slum?
Jag är redan konfirmerad så jag tror jag är säker!
Skämt åsido, vill inte göra mig lustig över din text men jag tror ordet du söker är "bekräftade".
För övrigt tror jag som dig, den här skiten är här för att stanna med återkommande nya mutationer.
Blir lite utrikesspråksinspirerad av bara farten. Yrkesskada antar jag.
Håller med om att bekräfta är ett vanligare/bättre ord. Dock är konfirmera även att bekräfta något enligt SAOL https://svenska.se/saol/?sok=konfirmera&pz=4. Men det blir ju lite väl byråkratspråk.
Kontemplera, implementera etc. är ju latinska låneord som finns i svenskan men som har andra germanskrotade synonymer som tänka och införa.
AZ är väl inte heller ett "klassiskt" vax? Går väl också ut på att få våra egna celler att tillverka spikproteiner? Lite olika sätt att få in "spikproteininstruktionen" i våra celler bara eller är jag felinformerad?
Kinesiska varianten är kanske ett klassiskt vax med avdödade smittoämnen och det Ryska är vodka…
Tror du är felinformerad. När det gäller AZ iaf, ang vodkan i Sputnik så är det inte helt omöjligt.
Farsan hade säkert tagit Sputnik, om han hade levt, om det cirkulerar rykten om att vaccinet innehåller vodka.
Läste på lite och AZ är tydligen ett avdödat adenovirus ("förkylningsvirus") som man programmerat att få våra egna celler att producera spikproteinet så att immunförsvaret kan lära sig reagera på spikproteinet. Således inte ett klassiskt vax som är avdödat av det smittoämne som man vill bli immun mot.
mRNA-vaxet är RNA-instruktionen som programmerar våra egna celler att producera spikproteiner. Då RNA är ömtåligt måste det kapslas in i en fetthinna för att inte förstöras innan det når vår cell med sin info. Måste av samma skäl hållas rejält kallt vid lagring, lite polyetylenglykol är också med i processen vilket en del kritiserar.
Imponerande bioingenjörskonst i båda fallen!
Med reservation för att jag missuppfattat…
I vaccinfallet använder man ett modifierat adenovirus som normalt inte ger symtom på människor. Det används som vektor för att transportera valda delar av Covid viruset in i cellerna så att immunförsvaret kan reagera.
Viruset är också modifierat så att det inte kan föröka sig i en värdcell. I alla fall AZ, med Sputnik verkar det vara lite sisådär.
Influensan muterar ju varje år så vi måste vaccinera om alla i riskgrupp (ssmt oss som bara inte vill bli sjuka). Jag tror det kan sluta på samma sätt med covid, och i så fall är det business as usual. En annan ganska trolig utveckling är väl att vi till slut får en version som är mycket smittsam men inte ger allvarliga symtom och att den fortsätter cirkulera som en förkylning precis som flera andra coronavirus. Men jag är förstås också bara en av alla amatörer som tror saker.
Vi kan också få "kamel-corona" MERS och den är ganska dödlig, en av tre smittade dör, har jag läst.
Jag tror att covid-viruset muterar snarare varje kvartal. Ett väldigt mutationsbenäget virus, som gör att det skiljer sig från spanska sjukans virus, vars egenskaper har återskapats på labb och visar extraordinära sjukdomsframkallande egenskaper hos försöksdjur.
https://edition.cnn.com/2021/08/01/health/uk-scientists-covid-variant-beat-vaccines-intl/index.html
They write that some variants that have emerged over the past few months "show a reduced susceptibility to vaccine-acquired immunity, though none appears to escape entirely."
But they caution that these variants emerged "before vaccination was widespread," and that "as vaccines become more widespread, the transmission advantage gained by a virus that can evade vaccine-acquired immunity will increase."
This is an issue that SAGE has warned about before.
In minutes from its July 7 meeting, SAGE scientists wrote that "the combination of high prevalence and high levels of vaccination creates the conditions in which an immune escape variant is most likely to emerge." It said at the time that "the likelihood of this happening is unknown, but such a variant would present a significant risk both in the UK and internationally."
With the recent increase of Covid-19 infections and hospitalizations due to the spread of the highly transmissible Delta variant, health experts and officials expect the surge to worsen as long as large segments of the country remain unvaccinated.
https://edition.cnn.com/2021/07/31/health/us-coronavirus-saturday/index.html
"We will see this big, steep acceleration," Dr. Peter Hotez, co-director for the Center for Vaccine Development at Texas Children's Hospital, told CNN's Anderson Cooper on Friday. "As bad as things are right now in the South, they are about to get worse for lots of unvaccinated individuals."
https://edition.cnn.com/2021/08/01/politics/unvaccinated-fear-virus-analysis/index.html
Yet, all the data we have suggests that it is the unvaccinated who are the least afraid of the virus and are taking fewer precautions against it.
Unvaccinated people's unwillingness to get a vaccine might be less concerning if they were willing to take other proper precautions such as wearing a mask.
The issue there is that the unvaccinated continue to be less likely to wear a mask.
Australien och Nya Zeeland borde rimligtvis ha råd med både vaccin och vaccinfabriker.
Visst, men har man inga vaccinfabriker med tillgång till rätt teknologi när pandemin bryter ut så lär man ha nytta av de vaccinfabriker man har råd med först till nästa pandemi, förutsatt att man satsat på rätt teknik.
Vaccineringsgraden i Australien och NZ är väldigt låg jämfört med ex. Europa eller USA till följd av vaccinbrist.
Vi (Australien) har egen produktion av AZ-vaccinet men det rekommenderas endast för 60+, Pfizer har vi haft brist på. Premiärministern har gått ut och sagt att efter årskiftet ska vi ha en sån pass hög vaccinationsgrad att ”lockdowns is a thing of the past”. Gissar på att det kommer att bli försenat men kan se från statistiken att vaccineringen har tagit fart iallafall, dryga miljonen doser per vecka, vilket är lovande.
Jag är glad åt mRNA. Den nya teknologin verkar mycket lovande även för andra sjukdomar. Gissar att det blir Nobel pris för de två upphovs personerna. Fast vi kommer troligen behöva en ny spruta nästa år.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ny Teknik: "Preliminära rapporter från hälsodepartementet visar att Pfizervaccinets skydd mot deltavarianten bara är 16 procent för dem som vaccinerats för ett halvår sedan. Dessutom beräknas skyddet mot allvarlig sjukdom ha minskat från 97 till 81 procent för samma grupp, rapporterar Jerusalem Post."
"Åttioen procent är fortfarande effektivt, men skillnaden är dramatisk", skriver professor Eran Segal vid Weizmanninstitutet på Twitter. "Eftersom risken för en 60-plussare att bli svårt sjuk tidigare var tre procent innebär det att risken nu är 19 procent, vilket är sex gånger högre", fortsätter han.
Trodde att 0% skydd mot allvarlig sjukdom betydde att det var verkningslöst, dvs att en normal mängd personer blev allvarligt sjuka.
Av hans text låter 0% skydd mot allvarlig sjukdom som att alla blir allvarligt sjuka.
Är det en virrig professor, eller är det jag som misstolkat siffran?
Håller med. Dock, i U-länderna är befolkningen vanligen yngre så de lär klara Covid-19 bättre/det är kanske inte behov av att vaccinera hela befolkningen utan där främst fokusera på äldre och smittgrupper (resten lär nog redan blivit smittade innan man hinner vaccinera dem). Sannolikt kommer vi framöver se någon mutation som nuvarande vaccin biter dåligt på men som samtidigt inte är lika smittsamt. Kommer bli en politisk utmaning att hantera inte bara i år utan under hela 2022 också (främst vad gäller resor/karantän etc). Att kunna sekvensera tester och veta vilken variant man är sjuk med lär säkert vara viktigt också. De som är som en förkylning får man acceptera och de potentiellt farligare måste man isolera.
Bör finnas massor av virus som riskerar bli en ny spanska sjukan, förhoppningsvis fick vi skjuts på ny vaccinationsteknologi pga covid19.
En likhet coronaviruset har med spanska sjukan är att båda tros härstamma från Kina. Modern forskning pekar mot att spanska sjukan egentligen var en typ av fågelinfluensa från Kina. Fladdermöss och fåglar är olika djur.
Anledningen till varför smittan fick namnet spanska sjukan var för att Spanien var först med att rapportera stora insjuknanden. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog, vilket gör spanska sjukan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid. Antalet döda motsvarar 3–6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor. WHO uppskattar att coronavirusets dödlighet ligger på ungefär 1–2 procent idag.
Alla virus muterar och en del mer än andra. SARS är ett RNA-virus som vi vet kan förändra sig mycket, men det är alltid svårt att förutspå hur snabbt. Frågan är snarare om viruset förändrar sig så pass mycket att det uppstår variationer som vaccinet inte skyddar mot.
Så som världen har förändrats så har riskerna att nya virus uppkommer snarare ökat. Influensavirus har i alla tider hoppat över från djur till människor men med en ökad befolkning, större rörlighet och mindre utrymme för djuren att leva på så kommer det här att ske oftare och spridas snabbare.
Många dog av bakteriella lunginfektioner som en följd av spanska sjukan, men idag har vi antibiotika, som kan bota dem.
En annan anledning till att spanska sjukan var så "effektiv" var antagligen en generellt ypperlig smittosituation i skyttegravskriget, mycket trupptransporter till och från fronterna, samt att stora delar av Europa var undernärda och således mer mottagliga för sjukdom pga krigsransonering mm.
Exakt. Människorna var ofta undernärda på den tiden och framförallt pga många års krig. Hygienen var dålig och trångboddheten var vanligt förekommande. Familjerna var stora. Kriget skapade ett stort kaos och folk tvingades att tränga ihop sig.
Spanska sjukan härstammar från USA och gick från svin till människor. Den orsakades av ett influensavirus och dessa är mer mutationsbenägna är coronaviruset.
Att "utrota" mässling vore egentligen något "enkelt". En enda dos och man är skyddad livslångt. Vaccinet är dessutom minst sagt välbeprövat och superbilligt. Trots det har världen misslyckats även om det ibland varit nära. Att man ska kunna utrota COVID blir av bl.a. Pga de poänger som du nämner just fiktion.
Nja inte livslångt för alla. Jag har genomgått två stamcellstransplantationer med egna stamceller och efter detta blivit vaccinerad mot de flesta barnsjukdomar men inte mässling för den anses så sällsynt att vaccinering inte anses behövs här i landet.
På en del platser finns ett religiöst motstånd mot vaccinering.
Inför eventuellt riskabel utlandsresa i framtiden kommer jag att vaccinera mig.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sådana undantag tänkte jag inte på, ursäkta. De får väl ändå betraktas som en mycket liten grupp. Att någon från vården uttryckt att mässling är utrotad i Sverige gör mig väldigt förvånad. Min fru är barnläkare och sjunkande vaccineringsgrad är en reell problematik. Att du undantogs förklarades nog inte endast av att sjukdomen är begränsad i Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/massling/?p=15870
Hälsningar
Fredrik
.. och nu Lambda från Peru! En ny variant. Här i Spanien är vi på våg 5 men i Sverige 4? Är det ngn som vet vilka grader som existerar, till slut Omega?!
Gamma finns också, den förekommer Brasilien. Det finns ganska få fall av gamma-varianten i Sverige, men den varianten smittar ofta även fullt vaccinerade individer.
När tar det slut?!
Den 21'a och förhoppningsvis sista vågen är väl Omega? Den beräknas släppas i februari 2023 om planeringen håller. Den som har en lever får se.
@Watcher, det tar slut med Omega
Ja sedan är bokstäverna slut, då tar även viruset slut.
Jag tror inte att viruset bryr sig om människornas bokstäver.
😋🤣 För er alla, helt underbart!
Israel är det land som är mest och längst vaccinerad med mRNA-vaccin (Pfizers).
Det visar sig att de är inte skyddade mot Delta. Minskningen är märkbar med tiden:
Skydd för de som vaccinerats olika månader:
Januari: 16%
Februari: 44%
Mars: 67%
April: 75%
https://www.youtube.com/watch?v=rAqVAiPXbJc&list=RDCMUCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg&index=22
Det som verkar vara ett ordentligt skydd är att varit sjuk, om jag fattar det rätt har man bara 1% chans att bli smittad av Delta. Nu är det många som tror att dom har varit sjuka då man har fått positivt på PCR-test, men det är ju ingen garanti alls (man verkar lika gärna haft vanlig influensa). Man måste ha gjort ett antikroppstest för att säker veta att man varit sjuk i Covid.
"Det visar sig att de är inte skyddade mot Delta."
Gå inte antivaccers ärende nu tack, det skyddar från att sjukhusen blir överfulla, det skyddar folk från att bli allvarligt sjuka, iom det så skyddar det oss från mer lockdowns och ekonomisk misär. Sen att du kan bli smittad trots att du är vaccinerad gör inte vaccinen meningslösa….
Trollolol
Helt rätt +1
Tyvärr finns det ju alldeles för många antivaccers som också dom leder till att pandemin fortsätter.
Jag är stort för att dessa ska ha begränsningar via covidpasset. Naturligtvis ska man ha det fria valet om vaccin eller ej men som med annat här i livet har olika val olika konsekvenser.
Inga flygresor eller besöka publika arrangemang osv. Att yla om personlig integritet och orättvisa visar ju bara på oförstånd.
Så länge som det finns ovaccinerade som vill ta covid-sprutan, som t ex tonåringar just nu i olika länder, har antivaccers en begränsad betydelse.
För oss som vill ha vaccinet är det bara plus att många tackar nej till vaccinet, eftersom de liksom offrar sig för oss andra, som blir vaccinerade snabbare än vi annars hade blivit:
"Tack, antivaccers" säger jag alltså just nu. Om några månader säger jag istället "Jävla antivaccers, stick nu iväg och få din spruta ASAP!"
Nej, de ska inte få flyga eller besöka publika arrangemang! De ska bära mask och helst även de fullvaccinerade.
Marjatta, jag ser dock inte problemet med att ovaccinerade flyger med dom som är vaccinerade, iom att vaccinerade nu är dom som enklast sprider smittan iom att dom ofta är symptomfria eller knappt uppvisar symptom men sprider viruspartiklar. Det är med andra ord dom ovaccinerade som utsätter sig själva för fara i första hand. Dom som är vaccinerade redan och blir smittade stärker ju sitt försvar ytterligare flerfaldigt dvs dos1+dos2+smittad ger bättre skydd än tre doser rent av, även om det självklart finns liten risk att dö eller bli rejält sjuk även som vaccinerad.
??? Vad är det som gör att ni tror att jag är antivaccer? Att redovisa fakta gör att man antivaccer? Är ni anti-fakta? Jag kan ha missuppfattat saker, då får ni gärna rätta.
Har jag skrivit någonstans att jag tycker att man inte ska vaccinera sig?
Det kommer oneklig vara ett problem om de som blivit vaccinerade inte tror att de kommer kunna drabbas av Delta. Även fast man inte blir lika allvarligt sjuk eller kommer dö i samma utsträckning så kommer man vara smittsam (risken är dessutom att man kommer sprida smittan mer, då man inte förstår att man är sjuk).
Henrik, den enda som är anti fakta är den som inte uppfattar fakta korrekt till att börja med.
Visa var någonstans det är bevisat att som du säger: "Det visar sig att de är inte skyddade mot Delta.", och definiera gärna din syn på "skyddad"
Kolla länken som jag skickade med.
Skyddad för mig innebar i detta fall inte bli smittad av Delta (sen är det en annan ska om man blir väldigt sjuk eller dör av smittan, men jag skrev varken till eller från angående detta). Problemet verkar vara att vaccinen med tiden avklingar och det går fort. Nu ska man dessutom ta i beaktning att Israel hade relativt kort tid mellan spruta ett och två, det i sin tur kan haft en negativ effekt på dess varaktighet av skydd.
Ni kan även läsa kommentar "Nik2021-08-01 21:47". Det refererar till ungefär samma faktaunderlag som jag förstår är "konsensus". Sen diskuterar det även lämpligheten att vaccinera barn, men det är åsikt och inte fakta.
Vaccinet har aldrig varit till för att man ska bli helt immun. Dom flesta anser att vaccinet ger ett bra skydd.
Dr Campbell har en förmåga att röra ihop saker med.
Dessa är lite bättre på att förklara saker: https://youtu.be/hXV7i1yxu6c?t=411
Tror han på Medcram är en av huvudmedlemmarna i FLCCC.
Vi får väl se under hösten när fjärde vågen sätter fart i Sverige. De vuxna som inte vaccinerat sig kommer med stor sannolikhet bli smittade av Delta. Bli sjuka, mycket sjuka eller dö. Eget val!
Men Nils då… du verkar vara en riktig liten muntergök! Det är nästan så att man av tonfallet misstänker att du är en svavelpräst från Tornedalen som faktiskt ÖNSKAR Guds straff över dina medmänniskor…
"Jag är ingen expert, detta är amatörmässiga lekmannafunderingar skrivna av en författare av fiktion, som således alltid funderar på dramatiska scenarion."
Det som var mest sant i denna förvirrade krönika.
"Deltavarianten verkar vara mindre farlig"
Nej, data tyder på att deltavarianten är lite farligare än tidigare varianter. (Vaccinen har dock fortfarande effekt vilket ger att dödstalen är mycket lägre än tidigare.)
Nya Zeland har haft ett mycket öppnare samhälle sen våren 2020 än Sverige, eftersom de (när smittan varit borta) har de haft få restriktioner inom landets gränser. Lars är dock en fiktionens man, där Gieseckies flockimmunitet är bra (trotts dödsfall, tiotusentals med long-covid, vårdskuld och långa tider av åtgärder).
Eftersom lögnen om att smittan inte går att utrota från ett land fortfarande sprids så vill jag uppmana att läsa om Taiwan. Som efter ett utbrott återigen har fått ner smittspridningen rejält.
https://thediplomat.com/2021/07/why-taiwan-is-beating-covid-19-again/
FHM hade nu under sommaren möjligheten att få samma situation i Sverige. Men återigen valde de fortsatt smittspridning. De sket i tillräckliga gränsrestriktioner och släppte in delta och lambda. Vi får se hur kul det är att jämföra sig med NZ om någon månad när smittspridningen från delta ger dagliga dödsfall och fortsatta restriktioner samtidigt som NZ trummar på som tidigare men med fler vaccinerade.
Forskaren med de djupa kunskaperna har talat til oss enkla dumskallar. Låt oss knäfalla och tacka för den djupa visdom som i nåd meddelats oss… [/ironi]
Man kan inte göra så mycket åt sin ålder som riskfaktor för svår covid, utom att vaccinera sig. Men fetma kan man göra någonting åt och om någon bloggläsare känner sig träffad, kan hen kanske bli motiverad att sporta mer eller äta sundare.
Fetma räknas som riskfaktor för svår covid, pga att den har en restriktiv påverkan på lungkapaciteten. Har du en stor kroppshydda så är det svårare att använda hela lungkapaciteten och särskilt om du blir sjuk och blir liggandes.
Diabetes och hypertoni är riskfaktorer i sig, plussar vi på fetma så har vi ytterligare påverkan på kroppen med sämre lungfunktion eftersom magen är i vägen för andningen.
Ni som tränat på elitnivå, sprungit Marathon eller bestigit berg vet att det är viktigt att hålla koll på syresättningen för att veta att kroppen syresätter blodet ordentligt. En person med fetma syresätter sämre, lungblåsorna (alveolerna) där syresättningen sker blir klämda och om de klappar ihop, vilket är vanligt vid covid-19, så används inte alla tillgängliga lungblåsor för att syresätta blodet. När en stor del av lungblåsorna är inflammerade av covid-19 viruset gäller det att optimera de friska, och har du då fetma så är detta svårare.
På intensivvårdsavdelningarna läggs därför covid-19-patienter på mage. Detta för att kunna ventilera, lufta lungorna, på ett bättre sätt i respiratorvård. Det gäller att använda så mycket av den friska lungan som finns.
Personer som lider av grav övervikt dör upp till 8 år tidigare än de som är normalviktiga. Det handlar dock inte bara om att livet blir kortare, livskvaliteten och hälsan försämras avsevärt och du är mer benägen att få sjukdomar så som diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar och som kvinna är det 30 % större risk att få cancer om du är överviktig. Källa: Aleris.
Korrelation är inte kausalitet. Fetma är fortfarande ett medicinskt mysterium och det kan mycket väl vara en underliggande sjukdomsprocess som orsakar både fetman och den allmänna sjukligheten. Det finns en starkt moraliserande syn där man anser att fetman orsakats av dödssynderna frosser, vällust och lättja och att den fete orsakat sina olyckor genom sitt syndiga leverne, men det är inte säkert att det är helt sant i samtliga fall.
Nej, verkligen inte. Jag har mycket mat-allergier och får lätt blodsockerfall, särskilt om jag har fått i mig sånt jag inte tål. Pga det har jag fått en ansenlig "gravid-mage", dock utan att vara gravid. Jag får ständigt frågor, om jag har en liten (eller ganska stor?) bebis i magen. Jag ser dessutom väldigt ung ut, så det är extra lätt för folk att ta fel. Det är därför som jag har sim-tränat halva dagarna under de senaste veckorna, plus städat och vattnat i trädgården. Men jag har ingen diabetes eller högt blodtryck (ännu).
Jag upptäckte att jag är allergisk för sojaprotein när jag var 28 år och numera upptäcker jag ofta ytterligare livsmedel, som jag har blivit tvungen att utesluta, som peppar, kanel, äkta malen vaniljstång och förut även morötter, nötter, äpplen + andra stenfrukter. Jag undviker socker, godis och läsk samt vissa fetter. Pga allergin är det svårt för mig att äta ute, så jag undviker t ex kötträtter, pga att det ofta finns sojasås som krydda i dem.
Hur är det med rökning, hälften av Covid dödsfallen beror på underliggande rökning, nedsatt lungfunktion av rökning och Covid som angriper lungorna inte bästa combo.
Nedstängning växer i popularitet så varför inte börja med tobaksindustrin istället för restauranger och gym, räddar betydligt fler liv.
https://youtu.be/B_ehqHQOBO0?t=2180
Hr Smed. Min husläkare brukar moralisera och hon verkar tro att min "bula" kommer från frosseri, vällust, lättja och synligt leverne. Hon vill att jag åker till vårdcentralen och deltar i deras stavgångsgrupper ti och to kl 11. Men för att kunna ta mig dit måste jag gå 1 km, åka buss, byta till en annan buss och sedan gå en bit till vårdcentralen. Dessutom får jag inte köpa riktiga gångstavar till mig själv, pga Jar-Jar Binks förbud. "Det finns gått om skidstavar i snickarboden" säger han. Men de har fel längd för mig och de är väldigt gamla, av bambu. Det svåraste är träning på vintern, när det är halt och inte sandat på vägarna och gymmet hemma i uterummet är för kallt.
Syndigt skulle det stå.
Synligt leverne var nytt. En infravärmare i närheten av dig i gymmet klarar nog ganska stark kyla. Annars kan en enklare inbyggnad av bassängen förlänga tiden du kan nyttja den utan extra uppvärmning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vi har en gasolkamin i gymmet, som är ett uterum med dubbelglas. Jar-Jar använder rummet som segelloft och lappar och lagar sina "lakan" där. Jag sover där ibland under sommarhalvåret, men rummet är alldeles för ljust utan gardiner. Dessutom har jag sovit naken under värmeböljan och jag vaknar ofta och tror att någon tittar in och ser mig naken.
Jag har köpt extruderad cellplast för att isolera ovanmarks-poolen på sidorna (måste rilla och böja skivorna först pga poolens runda form), men lastpallen med skivorna har blivit stående. Däremot är bubbelplasttäcket på när poolen inte används, det hindrar insekter som flygmyror från att begå kollektivt självmord i poolen så här års.
@Multiple Så sant. Om vi överser många som tragiskt drabbats av Covid så i sammanhanget är det en marginell sjukdom. Frekvensen av tragiskt drabbade av hjärt kärl diabetes är ju mångfalt större men jämförelsevis, från samhället/läkemedelsindustrin/journalistindustrin är denna mycket större fråga inte särskilt högt upp på dagordningen.
Nanotec. Synligt leverne, är det när jag sover naken pga värmeböljan eller när jag går nedför den långa trappan ner till kompisen Jar-Jar Binks på morgonen, iklädd endast vinterstövlar? Räknas paraply som plagg?
"Gott om skidstavar" ska det stå, är det rötmånaden som ligger bakom tryckfelen idag?
Ser ut att bli en lönsam rundgång av vaccinering och fler varianter, GOV.UK i England skriver, The combination of high prevalence and high levels of vaccination creates the conditions in which an immune escape variant is most likely to emerge.
Men de personer som valt att tanka sitt immunsystem med Pfizer eller liknande kan lätt räkna ut räckvidden innan man är nere på reserven.
After receiving the second dose. It declined an average of 6% every two months, according to the study, which signed up more than 44,000 people across the U.S. and other countries.
Men först blir det booster enligt Pfizer som skriver upp det goda resultatet från pandemin nästa år.
Pfizer said earlier this month it was seeing signs of waning immunity induced by its Covid vaccine with German drugmaker BioNTech, and planned to ask the Food and Drug Administration to authorize a booster dose. It also said it is developing a booster shot to target the delta variant.
Man få hoppas Folkhälsomyndigheten läser detta så dom vet vad som kommer hända framöver.
https://www.cnbc.com/2021/07/28/covid-pfizer-pfe-earnings-q2-2021.html?&qsearchterm=pfizer
En fråga är om de till fullo tagit till sig att pesten är luftburen och inte bara droppsmitta med kort räckvidd. Bra ventilation i alla lokaler eller korsdrag ofta minskar smittrisken.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Luftrenare har också nämnts som bra mot covid-partiklar, jag antar att det då krävs HEPA-filter eller statisk elektricitet m. fl.
CO2-mätning för att kontrollera effektiviteten i ventilationen, t ex genom att öppna fönster eller dörrar och använda fläktar, har också nämnts.
Ligger en hel del i det, varm torr mer stillastående luft inomhus brukar vara en del i förklaringen varför vi har en betydligt större närvaro av virus under vinterhalvåret på våra nordliga breddgrader.
https://asm.org/Articles/2021/July/How-Dangerous-is-the-Delta-Variant-B-1-617-2
Data indicate that Delta is 40-60% more transmissible than Alpha and almost twice as transmissible as the original Wuhan strain of SARS-CoV-2. Furthermore, significantly more viral particles have been found in the airways of patients infected with the Delta variant. A Chinese study reported that viral loads in Delta infections were ~1,000 times higher than those in infections caused by other variants. In response this information, the World Health Organization (WHO) regards Delta as “the fastest and fittest” variant so far.
One early study assessing the risk of hospital admission in Scotland reported that hospitalization is twice as likely in unvaccinated individuals with Delta than in unvaccinated individuals with Alpha.
Without a doubt, increased transmissibility, coupled with potential increases in disease severity and immune escape, makes Delta especially dangerous.
Kan vi inte bara släppa taget om covid nu. Det kommer att försvinna. Precis som spanska sjukan försvann. Var ingen vaccination mot den.
Immunitet och vaccin ger ingen steriliserande effekt på viruset, så med PCR-prov kan pandemin fortsätta så länge man vill driva den.
Nej, covid kommer inte att försvinna, det kommer bara att mutera, covid är ett väldigt mutationsbenäget virus. Vi som bor i Sverige får tillgång till booster-doser speciellt framtagna för de nya mutationerna. De fattiga, folkrika länderna i världen blir förlorare.
Nu när eleverna och studenterna återvänder till klassrummen och distansjobbarna återvänder till sina arbetsplatser, blir läget extra gynnsamt för covid delta-spridning och sjukvården blir hårt belastad senare under hösten.
Israel har som första land i världen börjat ge en tredje spruta mot covid, för folk över 60 år. Snart kommer vi antagligen också erbjudas en tredje dos, för att få ett bättre skydd mot nyare virus-varianter eller pga att vårt skydd efter de tidigare vaccinationerna minskar långsamt med tiden. Det blir nog ingen mer AstraZeneca, dock.
OT men det drunknar väl i sommarnyheterna.
Ann Linde senaste uttalande som några ryska komiker trollade henne med.
”Vi kommer aldrig ha en enad inställning för att stoppa Nord Stream 2 i detta läge. Det betyder att det verkligen kommer att visa att EU är splittrat, och detta kommer att försvaga EU och stärka Ryssland.”
https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-lurad-av-ryska-bluffmakare/
Lyssnade på inspelningen. Otroligt naivt och pinsamt.
Det känns som allt fokus handlar om åtgärder för att minska smittspridning och att vaccinera. Det pratas mindre om att ta fram effektiva behandlingar eller läkemedel som skulle kunna intas i det akuta skedet eller profylaktiskt för att undvika allvarlig sjukdom.
Vaccin är en billig profylaktisk investering för samhället och individen. En nästan gratis medicin som intas i sängen på sjukhusets intensivvård kostar väldigt mycket mer.
Vänliga hälsningar
Nanotec
D-vitamin i förebyggande syfte? Viktminskning mot allvarlig covid (vilket inte är så lätt) i förebyggande syfte? Äta bra och motionera mycket?
”Låt de dö i tuberkulos och HIV, men vaccinera de för vårt skull mot Covid 19.” En rätt så cynisk inställning.
Covid 19 är i själva verket ett litet problem i trdje världen. Åtgärderna mot Covid 19 ffa lock-down är det som dödar och driver länderna mot ekonomisk sammanbrott.
roger finns ingen som sagt så förutom du. Klart vi ska vaccinera mot alla utbredda sjukdomar i alla länder. Åtgärder mot epidemier är ofta enkla som hålla avstånd, munskydd vid trängsel och givetvis hygien. Är det särskilt dyrt?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det du nämner skulle jag inte kalla åtgärder mot smittan utan ett sätt att bromsa smittan så att pandemin pågår längre. Visst kan det vara bra ibland om sjukvården är hårt belastad men i långa loppet kommer de flesta ändå bli smittade.
Med vaccin behöver inte alla bli smittade. Når vi flockimmunitet i världen genom vaccin och smittade behöver inte de flesta bli smittade och betydligt fler av smittade överlever. Vi ska inte sträva efter någon allt för lik situation som Spanska Sjukan.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bara dementa sosseröstarmaskiner dör i Covid, åt helvete med allt.
Lilleputlandet San Marino vaccinerade i våras nästan 70 % av sin befolkning med övervägande Sputnik. Smittspridningen upphörde därefter nästan helt, vilket indikerar att Sputnik faktiskt fungerar, men enligt our World in data har den nu börjat öka igen. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig de närmaste veckorna.
De västerländska vaccinen verkar å andra sidan överhypade. De verkar tappa effekt väldigt snabbt (se andras inlägg ovan).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Carmania har du vaccinerat dig?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fungerar även utan vaccin på våren, folk är friska och glada till sommaren och virusnivån störtdyker, så även i fjol.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_per_million&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=ITA~SWE
@Carnania. mrna-vaccinen verkar fungera alldeles utmärkt. I Israel planerar man nu gör en tredje dos just för att förbättra skyddet.
Re. nanotec
Nej, har redan haft Corona-infektion så ingen mening med vaccin för mig. Jag förordar att vaccin förbehålls riskgrupper.
Det står i vissa media i Finland, att även dubbelvaccinerade bör använda mask inomhus och helst även utomhus. Det låter ganska hårt, tycker jag.
Vart är världen på väg..? I den värld jag växte upp var finnar mest kända för att strypa björnar till frukost, raka skägget med vinkelslip och när lössen blev för besvärliga trimma könshåren med motorsåg. Andningsmask är något för svenska chokladgossar men INTE för finnar…
Ja finnarna som har krigat så förtjänstfullt mot ryssarna är så bortklemade idag så dom är rädda för ett virus med dödlighet på 0.05 procent för en person under 70 år.
Att få se en dubbelvaccinerad finne med mask skulle vara lika sannolikt som att få se en höna med tänder… Nu får jag höra att det händer dagligen…
Mask är rätt och rimligt att avända för den som känner av sjukdom men ändå är TVUNGEN att gå ut bland folk i något kortare ärende. Det är så det funkar i Asien. Man tar på mask av hänsyn mot andra, inte för att skydda sig själv. Den som bär mask signalerar "jag känner symptom – håll er på avstånd".
Jag har inte varit förkyld en enda dag sedan Coronan kom. Innan Coronan var jag förkyld 1 vecka på hösten och 1 vecka på våren.
Någon som känner igen sig?
Stämmer bra det. Åtgärderna har fungerat fantastiskt väl mot ordinarie smittor.
Yes! Höjda hygienstandards rakt igenom. En ren välsignelse som jag innerligt hoppas blir permanent efter att hysterin lagt sig. Folk som snorar och hostar STANNAR HEMMA med STÄNGD DÖRR. Inget mer tjafs om att "det är bara en förkylning" utan nu bryter vi smittkedjorna DIREKT. Just lösgodiset på ICA runt påsk kunde vara ett rent skräckgalleri med snorande vuxna och barn som stod och plockade med smutsiga fingrar… Jag hoppas innerligt att den tiden är över för alltid!
Ja tvätta händerna efter toalettbesök, men Noroviruset trivs annorstädes, någon form av restriktion mot att mumsa på skaldjur då.
Enligt Livsmedelsverket.
Både i Sverige och i andra europeiska länder är norovirus den vanligaste orsaken till att människor blir matförgiftade av musslor och ostron. Noroviruset är det virus som orsakar vinterkräksjuka.
Ser man till den nu döda virolog pionjären Hope-Simpson och hans arbete menade han att Influensa droppade av när en nytt dominant pandemivirus fanns närvarande.
Vi får väl se till vintern om Influensa gör stark comeback.
Har haft ett par förkylningar samt Corona senaste året, men så har jag också levt som vanligt och senast jag spritade händerna var nog för något år sedan. Förkylningarna var värre än corona-infektionen.
Nej, inga förkylningar, men jag var socialt jävligt distanserad redan före coronan, med distansarbete och -studier. En gång hade vi båda ont i halsen under två dagar. Nu kan jag inte begripa hur jag förut orkade åka buss och T-bana till jobbet och dessutom lyssna på folks klagomål hela dagarna.
Härute är det främst grannen som klagar på oss, t ex att vi måste finansiera och resa upp ett plank längs vår 90-m långa tomtgräns, "planket ska upp" säger de, men kommunen beviljade inte bygglov. Grannen fortsatte ändå att insistera att "planket ska upp" och "chansa på att kommunen inte kräver rivning". Jag har planterat en syrenhäck där istället, en bit i taget, och den är som mest 4 m hög och täcker bra. Men annars är det lugnt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Enligt Straitstimes så har man i Israel kunnat se att Pfizer vaccinets effektivitet (efficasy rate) har fallit kraftigt sedan i maj till början av juni, jämfört med juli då Delta varianten spridits och att samhället öppnats upp. Från 94% till 62% vad det gäller att förhindra infektion. Dock har skyddet mot allvarlig sjukdom inte minskat lika signifikant
https://www.straitstimes.com/world/israel-sees-decline-in-pfizer-covid-19-vaccine-efficacy-rate-due-to-delta-variant
Enligt IsraelNationalNews så är nära 40% av de nya Covid patienterna fullvaccinerade, jämfört med att bara 1% av tidigare infekterade (som haft infektionen) . Alltså är det skydd som genomgången infektion ger mycket robust, precis som man kunde förvänta sig, och i motsats till vad som ofta sägs i media. Detta är ett starkt argument för att vaccination behöver vara frivilligt och att de som haft vaccinationen vare sig borde uppmuntras, pressas eller tvingas att ta vaccin. Enligt flera käller så löper denna grupp dessutom högre risk för biverkningar av Covid vaccin.
https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/309762
I blogginlägget förs det på tal hur det kan gå med smttspridningen bland barn och ungdomar när skolorna öppnar. Högst troligt har en stor andel i denna grupp naturlig immunitet redan och som vi vet har få blivit allvarligt sjuka. I vissa länder öppnarn man nu upp för vaccination av barn och Pfizer söker (eller har fått?) tillstånd att erbjuda Covid vaccin för barn i åldrarna 2-11 år, och alltså utöka det "emergency use authorization" det har sedan tidigare. I mina ögon, och många andra, så kan man knappast säga att det råder en nödsituation för gruppen barn och ungdomar, eftersom så ytterst få blir allvarligt sjuka. Nyttan med vaccin måste mycket tydligt vara större än riskerna, som inte verkar vara obetydliga. Pfizer testade ju vaccinet på barn, så det borde vara säkert säger någon, men enligt dr Byram Bridle, så var inte den studien tillförlitlig då antalet barn var alldeles för få (1131 barn) för att man ska kunna upptäcka mer ovanliga biverkningar som t ex myocardit (hjärtmuskelinflammation hos pojkar) och att studien genomfördes under mycket kort tid. Dr Bridle har gett ut en guide till föräldrar och barn så att de ska få ett underlag, så att de kan ge "informed consent" och alltså förstå vad de tackar ja till.
https://www.canadiancovidcarealliance.org/wp-content/uploads/2021/06/2021-06-15-Children-and-COVID-19-Vaccines-full-guide_-FINAL.pdf
Att massvaccinera mitt i en pågående global virusspridning kommer bara accelerera mutationshastigheten snabbare och snabbare tills den förhoppningsvis klingar av.
Game of life.
Så här i efterhand känns det som följande åtgärdsplan hade varit logisk:
– Fas 1: skydda riskgruppen från smitta (genom att inte få in smittan i samhället)
– Fas 2: se till att snabbt få ut vaccin till riskgrupperna
– Fas 3: se till att så fort som möjligt smitta ner övriga medborgare
Samtidigt utbilda medborgarna hur man kan förbättra sina odds (ät D och C vitamin, lev sunt, sluta röka, gå ner i vikt). Om man blir sjuk använd läkemedel som verkar lindra.
Sverige lyckades bara med Fas 2.
OBS detta är ren spekulation av ej medicin-utbildad… Dessutom, nu är inte läget så här… så vi kan inte längre välja denna åtgärdsplan.
Hade samhället på allvar "utbildat" befolkningen i "sunt leverne" så hade vi aldrig varit där vi är.
"Välfärdspandemin": högt blodtryck, diabetes , hjärt och kärlsjukdomar står för majoriteten av komplikationer för de som vårdats på IVA.
Fetma är en stor riskfaktor. Bättre kost och motion rekommenderas.
Ja, det verkar stämma. Såklart ökar mutationstrycket för att "överleva" vaccinationerna.
HenrikM, håller med om faserna och det var ungefär vad grundforskningen ville i början innan annat tog över, fas 3 är däremot bara en oundviklig naturlig följd av hur naturen och vårat immunsystem fungerar.
I Finland rekommenderas nu minst FP2-mask även utomhus och helst FP3-mask, eftersom det finns fall som har blivit smittade genom en FP2-mask. Folk som har suttit nära varandra utomhus som t ex åskådare under en idrottstävling, har blivit smittade med covid.
Låter som komplett vansinne, i Finland, sjöarnas land med så låg befolkningstäthet, att rekommendera mask utomhus. Hur många bekräftade fall av smittspridning utomhus finns det där? Antingen kan man väl acceptera att enstaka fall av smittspridning sker, av detta inte så dödliga virus, eller varför inte istället rekommendera t ex ivermectin för att förebygga sjukdom, eller biverkningar. Vissa galningar käkar t o m sk hästpasta eftersom de inte får den vanliga medicinen utskriven av läkare!
Uppenbarligen levererar kinapesten i vilket fall som bloggämne ett tag till…
Om delta i media:
"We might want to consider wearing the N95 or K-N95 masks to stay safe from the delta variant which is more easily transmissible. Delta is more transmissible than the common cold and influenza, as well as the viruses that cause Ebola, smallpox, MERS, and SARS, Ebola—and called it as contagious as chickenpox".
"If vaccinated people get infected anyway, they have as much virus in their bodies as unvaccinated people. That means they're as likely to infect someone else as unvaccinated people who get infected. Vaccinated people, even if they didn't get sick, got infected and shed virus at similar levels as unvaccinated people who got infected. But vaccinated people are safer."
"Vaccines prevent more than 90% of severe disease, but may be less effective at preventing infection or transmission. Therefore, more breakthrough and more community spread despite vaccination. Vaccines reduce the risk of severe disease or death 10-fold and reduce the risk of infection three-fold."
"Across the globe, just 1.1% of people in low-income countries have received at least one vaccine dose."
"The Delta coronavirus variant surging across the US appears to cause more severe illness."
"More than 90% of the Covid-19 patients currently hospitalized are unvaccinated.
The Delta variant has proven to be so highly contagious that even the young and the healthy, including pregnant patients, are now starting to fill up our hospitals."
"The clearest early symptoms for COVID-19 overall included loss of smell, chest pain, persistent cough, abdominal pain, blisters on the feet, eye soreness, unusual muscle pain and diarrhoea."