Vår lilla Subaru XV har en kamerabaserad adaptiv fartkontroll och säkerhetssystem kallat Eyesight, och visar det sig även ha fullt fungerande OTA-uppdateringar via WiFi. Men även om bilen är japansk, så kan den likt Teslan bara hantera kaliforniskt väder.
Tre kameror, rätt ambitiöst |
OTA-uppdateringen fungerade alldeles utmärkt och allt som krävdes var att man loggade in på ett wifi med bilens eget wifi, så kördes fyra programvaruuppdateringar. Exakt vad dessa innebar är dock oklart, då man till skillnad mot Teslan inte får någon text som förklarar eventuella förbättringar.
Installation av uppdateringar |
Men således klarade Subaru redan 2018 av något som Volvos Polestar hade svårt att ordna 2020.
Vad gäller Eyesight, så baserar den sig på tre kameror över backspegeln, och klarar alldeles utmärkt av att adaptivt hålla farten och avståndet till framförvarande bil. Det fungerar rent av i bilköer, och eftersom alla Subaru numera har automatlådor så behöver man bara styra bilen i köer, vilka nästan blir lika avslappnade som med Teslan. Responsen i 1.6-litersmotorn samt automatlådans växklingar gör dock körningen lite ryckigare än i en Tesla, där motorn aldrig är den dimensionerande faktorn och det heller inte växlas något.
Eyesight varnar även om man riskerar köra utanför filen och ska i teorin kunna hålla bilen inom filen, men detta fungerar sällan till aldrig.
Och inget fungerar förstås när vädret är som vanligt på Västkusten och i synnerhet i Sjuhärad, dvs regn.
Regn. Således varningssymboler för avstängd filassistans, nödbroms och överstruken adaptiv fartkontroll |
Överlag är det nog väldigt naivt att tro att självkörande bilar ligger nära i tiden. Fungerar inte bilen i dåligt väder är den helt enkelt inte självkörande och allt snack om obemannad taxi eller transporter är just skitsnack. Ingen kommer vilja ta en obemannad taxi en andra gång efter att den stannat på motorvägen i några timmar på grund av att det regnar.
Sedan får vi se om morgonens OTA uppdaterade även Eyesight. Eller åtminstone gissa. Eyesight är som jag förstått det standard på Subaru sedan 2018.
23 kommentarer
Min Eyesight på en Outvack årsmodell 2017 funkar oftast i regn.. det är bara vid kraftigt regn den ger upp.. på vintern när det kan vara mörkt och snö på rutan ger reflexer kan det också vara problem, men tycker ändå det är ytterst sällan den stänger av sig.
Jo, det var rätt kraftigt regn. Iofs enda regnet jag kört med bilen i.
Tesla kör rätt hårt med att man skall klara sig med kameror och kunna skippa radar/lidar. Problemet är väl att man då, teoretiskt också, kommer begränsa bilens förmåga till människans. Hur hantera tät dimma? Snörök? Ihållande regn? Radar har potentialen att fungera i vart fall vad gäller avstånd till vägräcken och framförvarande fordon / objekt. Känns som att det är där Musk borde spänt bågen istället för knepiga rattar och överdesignade bakdörrar.
Jag kan bara nämna att även Hyundai Kona spökbromsar så det är inte bara Tesla som har det problemet. Framtiden får utvisa om radar verkligen behövs. Jag är skeptisk då det är svårt att vera vad som är brus eller inte i reflekterad signal. Färemot kan det kanske vara läge med kombinerad FLIR då den tekniken kommit väldigt långt det senaste 10 åren. Finns en del intressanta lösningar för fartyg numer för att undvika faror i vattnet som te.x containrar mm. Dock dyra då det inte är massproducerade produkter.
Med radar så ger alla rörliga objekt såsom andra bilar upphov till dopplereffekt vilket vanligtvis används för att filtrera bort alla stationära objekt – något du inte kan göra med bildbaserade system. Upplösningen hos dagend radarsystem är dock inte tillräckligt hög för att identifiera mindre objekt varför kompletterande metoder krävs.
Utvecklingen av betydligt billigare och mer kvalificerade lidarsensorer har dock gått snabbt. De sensorer som biltillverkare och företag som Google åkte omkring med på taket för 10 år sedan tenderade att kosta mer än bilarna de var monterade på, idag kostar sådana en bråkdel. Men de fungerar förstås inte i ex. dimma.
Det som kan lösa detta är dock de kommande 4D bildradarsystem som är under utveckling.
Kameror är som du skriver för vackert väder som här idag. Radar är mer passande utanför Kalifornien. De självkörande för regn, snö och drivis kommer inom kort. Skriver kort så kan jag fortsätta ägna mig åt den lilla polen här.
Vänliga varma och soliga hälsningar från uppgående solens del av Sverige.
Nanotec
Själv tycker jag ratt korrigeringarna är ryckiga, farthållar funktionen helt ok, sedan finns ju inga linjer kvar på småvägar ☹️ Uselt underhåll
Är Tesla också ryckig eller smidigare i styr korr??
Mycket smidigare, men den korrar ju inte utan styr rätt från början.
Mobileye aktiveras i två steg i min bil. Första nivån är bara korrigering om man passerar sidlinjen, andra nivån håller bilen i mitten av filen.
Fungerar ganska bra med adaptiv farthållare på långfärd på de flesta vägar tycker jag.
Vad är det som inte fungerar i en Volvo? Farthållaren klarar av kökörning och stopp vid rödljus samt klarar av självstyrning även vid vinterväglag enligt min egna erfarenhet.
Nu äger jag ingen Volvo så har ingen prestige i frågan, men de jag har kört har fungerat utmärkt.
Nu har jag inte kört någon Volvo nyare än 2018 men den tappade självstyrning på E4an runt Luleå med norrbottniska mått mätt utmärkta sidlinjer. Den hade framför allt problem där det blev många av och påfarter.
OTA-uppdateringar.
Det där med självkörande fordon kommer alltså göra det jämförelsevis ännu dyrare att bo i kalla områden. Tänk på alla transportkostnader som kan sparas in genom att slippa mänskliga chaufförer.
Inte vidare snygg kamerautrustning. Betydligt diskretare i min Volvo XC70 samt att allt även funkar vid nederbörd. Dock avråder Volvo till att man ska förlita sig på den adoptiva farthållaren vid kraftig nederbörd.
Trodde det skulle köpas en Suzuki Jimny Torakku. Riktigt prisvärd bruksbil.
"Överlag är det nog väldigt naivt att tro att självkörande bilar ligger nära i tiden."
Exakt vad jag konstant försöker få folk att fatta. Snacka om att många gått på bilföretagens ständiga bombardemang om att självkörande "snart är här". Jag undrar om ingenjörerna verkligen tror på det själva, eller om de bara håller käften för att inte bli av med jobbet.
Som utryckningsförare undrar jag hur dessa system ska samspela med fordon under utryckning som bryter mot en hel del regler.
Lyckas man lösa alla andra scenarion borde det vara lätt att koda in att ge utryckningsfordon företräde, släppa förbi osv.
Nja. Varje situation är ju unik och komplex när man kör utryckning i typ sthlm förort.
Dvs om regn är en begränsande faktor, lär en brandbil som vill förbi samtidigt som du har andra bilar och cyklister runt dig ge datorn fnatt.
Om man undrar hur Openpilot (comma.ai) beter sig på daglig väder, finns det lätt att hitta på yt: https://youtu.be/jhlLA6jQFEg
Jag tror att den är den endast som kan jämföras med Teslas Autopilot – och som också bara kör på en enda framåt riktad kamera
Körde 29000 mil i en golf från 2013, har aldrig någonsin haft problem med dynamiska farthållaren pga regn. Snömodd brukar kunna sätta igen sensorn under regskylten rätt snabbt vid vissa temperaturer dock.
Är väl iofs mer korrekt att säga att mobileye klarar av det snarare än Subaru. Grejen med Volvo är ju att dom vill äga och ha kontroll över allt. Sedan satsar dom på framtida evolution och kunskap och anser det viktigare än att bara erbjuda COTS. Sedan är det inte alltid fördel att få ut saker fort speciellt inte när man är nitisk med säkerheten i alla led.