Om ni missat det och är intresserade av Göteborg och dess (fram till cementen tar slut i höst) snabba utveckling på höjden och även på djupet via krondiket Västlänken, så ska ni inte missa Martin McHughs fantastiska drönarfilmer i ärorik 4K på Youtube.
Nu ska jag inte uttala mig om lagligheten kring dessa, i och med de nya tillståndsreglerna, flyglicenserna och integritetskraven som gäller, men pass på och njut.
I mitt tycke oerhört viktiga tidsdokument, som visar hur Göteborg på allt fler platser sticker iväg på höjden, samt förstås hur ingenting händer med Västlänken. Sedan kan man få en uppfattning om utsikten från de översta våningarna på de pågående byggena i panoreringarna över staden, inlandet och skärgården.
Bostadshuset på Eriksberg på filmen ovan är för stunden 22 våningar högt. Skanskas Citygate i Gårda ska bli 25 våningar och NCC:s Kineum 27 våningar, men det skiljer förstås lite på takhöjden per våningsplan mellan bostäder och kontor.
Och man upptäcker en del pärlor. Visste ni t ex att det finns on gammal skans antagligen från 1600-talet på Göta Älvs norra strand, mellan järnvägsbron och Angeredsbron? Det visste inte jag, men lärde mig detta i denna drönarfilm. Kallas tydligen Fredrikshamns skans och sägs rests av norrmännen för att skydda en tillällig bro som byggdes för att anfalla Göteborg under Hannibalsfejden 1645.
Martin McHughs filmer hittar ni på Youtube. Går att köra som bakgrundsfilmer på en sekundär skärm om man har bättre saker för sig. De är annars trollbindande i sin knivskarpa upplösning, så passa på att njuta innan någon tråkmåns sätter stopp för detta.
10 kommentarer
Grymt läckra! Undrar om det är flygning line of sight eller FPV? Hur som helst snyggt gjort!
Panoramabilden är intressant och visar att ingenting är längre som det var men detta ej per automatik innebärande att allt var bättre förr…
På den tiden Göteborg var aktuellt för undertecknad så låg här alltså från vänster till höger Götaverken, Lindholmen och Eriksberg.
1972 gjorde jag verkstadspraktik före inträde sjöbefälsskolan på Götaverkens reparentverkstad och vid tillfälle inhopp på Eriksbergs motorverkstad.
1983 låg jag med Scol Resident i dock på Lindholmen för 20-års klass.
1986 låg jag med Flipper på Götaverken Cityvarvet för varvsunderhåll.
Därefter har jag inte satt min fot på Hisingen.
Samt Göteborg ur undertecknads perspektiv ej särskilt angeläget…
Var i trans 77 till 81, kul tid. Ung begränsat ansvar en del party o mycket backpackande mellan törnarna.
It world: Australienfarten med PAD-fartygen eller USA/Canada med ACL?
Tasmanic, Knut Mark, o Kolsnaren. De två första Ww Kolsnaren Sydafrika farten. Gjorde även en 3 mån törn på Talarah Westafrica.
It world: Tasmanic var vad jag kan minnas en reefer och gick väl i charter för Salén?
Knut Mark fanns så kort tid under svensk flagg att henne hade jag nästan glömt … malm och bulk vill jag minnas.
Kolsnaren och Talarah minns jag … West Africa kan man gott vara utan … gick mycket i malmfarten på Liberia med Grängesbergarna på 70-talet … och tanklast Bonny River Nigeria … inga höjdare!
Chiefen
Det stämmer allt du skriver, Tasmanic var den bästa båten under min tid till sjöss, men trans var i fritt fall o mängder av styckegodsare o några reefer dumpades iväg. Scol Resident var det en orientare?
För er som är intresserade av Göteborgs historia kan jag rekommendera följande film:
https://www.youtube.com/watch?v=A7sIilrjIUY&t=473s&ab_channel=vonFrankEinsteinsVandringstips
Hoppas det är ok att lägga upp länken. Annars får administratören ta bort den
Jag gillar verkligen City Gate, kommer bli maffigt. Bra att vi får lite skyline i vår lilla by.