Enligt mediauppgifter uteblev lanseringen av de väntade 14- och 16-tumsversionerna av Apples MacBook Pro på måndagens event på grund av halvledarbrist. Vad bloggen kan bekräfta är att Porsches nya elbil skjutits på framtiden av samma anledningar.
![]() |
Starka scener utspelade sig i änden av Porsches utskick på döda träd |
DigiTimes Asia rapporterar att anledningen till att det inte lanserades någon ny hårdvara på måndagens utvecklarevent hos Apple, specifikt nya MacBook Pro 14- och 16-tum är att halvledarbristen stoppat modellerna. De skulle haft nya skärmar av typen mini-LED och börjat massproduceras nu under andra kvartalet, men på grund av halvledarbristen har de nu skjutits på framtiden. Inte ens en av världens största och kanske lönsammaste datortillverkare klarar sig alltså från problemen med halvledarbristen.
Sajten Macrumors avslöjar också att i sökordtaggarna för måndagens WWDC fanns m1x MacBook Pro inlagt, dvs en utvecklad mer kraftfull processorvariant av den i höstas lanserade M1 MacBook Pro. Några som helst referenser till detta fanns inte under WWDC, vilket bekräftar att man skjutit på lansering och leveranser.
I bilbranschen utspelar sig nu starka scener efter att Porsche skjutit sin Taycan Cross Turismo, en sorts SUV-variant av elbilen Porsche Taycan på framtiden. Här skriver man uttryckligen i sina utskick (till exempelvis registrerade ägare av konkurrenten Tesla Model S) att “de globala utmaningarna med halvledarbristen” gör att man skjuter på premiären. Något nytt datum ges inte.
Man bör fundera på hur länge denna halvledarbrist kommer fortgå och hur länge världsekonomin faktiskt kan återhämta sig och samtidigt undvika att inflationen tar fart. Leveransproblemen för nya bilar på grund av halvledarbristen ska redan gjort att priserna stigit på begagnade bilar.
USA:s KPI kom in på 5.0%, upp från 4.2% i april. Begagnade bilar ska ha stigit 7.3% i pris. Men vi tittar på det i ett separat inlägg.
26 kommentarer
Håller biltillverkarna nere nypriserna av rädsla för att förlora marknadsandelae eller? Då blir väl frågan hur länge kretsbristen består för fordonsindustrin (och hur framtidsprognoserna ser ut för detta.) Om de vågar höja några priser och/eller om de tvingas höja för att komponenterna blir så dyra att de inte kan kompensera det.
Det gäller ju också att ingen dönick hittar på en ny kryptovaluta som bryts med bildatorer (Volvocoin?), för då kan det gå hur illa som helst (jämför priserna på hårddiskar april mot nu för ett färskt exempel)
Om man tittar på elbilar lär det vara mer lönsamt att sälja med förlust per bil för att minska EUs utsläppsböter. Brukar väl vara därför VW brukar rea ut bilar i slutet av året för omedelbar leverans, för att hålla nere bötessumman?
Så är det Andreas, förlust på gungan men bättre för tivolit.
Följer själv elbilspriserna, då jag har en beställning ute för leverans i Oktober. Räknar med att den blir något försenad. Fem länder i EU valdes ut att få den första batchen. Norge tog 42% och tjatar efter fler. Många som vill byta sina gamla etrons tydligen.
Trevligt att den gamla elbilen går upp i pris.
VAG-gruppens prioritering är fullt förståelig ifall man förstår sig på utsläppsrättigheterna som de köper av Tesla. Bättre de kränger id3:or eller andra budgetelbilar.
Vår VW ID4 är försenad 13 veckor i skrivande stund. Dock intygade försäljaren redan i februari att det inte fanns någon halvledarbrist. Ska ställa om frågan igen och se om svaret kanske blir mer sanningsenligt denna gången.
Det råder ingen brist på halvledare till din id 4:a eftersom VW prioriterar elbilar före fossilbilar med hänsyn till risken för utsläppsböter.
Liberalerna om 5, 4, 3…. "Vi måste börja bygga halvledarfabriker i Sverige".
Siliconnorth kan den nya fabriken heta. Men nu lär det väl bli Kina som tillverkar 80 % av alla halvledare om 3 år i alla fall. Det brukar ju gå så.
Det är ju dock betryggande på ett sätt att inflationen till cirka stor del drivs av just bilpriserna och halvledaebristen. Både FED och Wall Street håller med om det.
Glaset är halvfullt!
Halvfullt ja, jag köpte iallafall två Intel processorer så jag gjorde bidrog inte till att belasta vissa bolag som tillverkar just halvledare som AḾD använder.
I USA byggs fyra nya fabriker – två av intel, en av TSMC och en av Samsung. Så det löser sig nog, bara att fylla på glaset 😉
Maten blir också dyrare. Matråvarorna har stigit ca 40% senaste året där socker och soya har stigit mest. Troligtvis bara början. Självklart syns det i inflationen.
Intressant inlägg, kan anekdotiskt berätta att sista 6 månaderna har ämnet "hur säkrar vi tillgången på halvledare" stått absolut överst på min agenda. T.o.m. ändrat dygnsrytm för att kunna hinna med flera tele/videokonferenser med Asien. Det ser väl så där ut i dagsläget och även om vi inte är lika stora som Apple så köper vi en helvets massa halvledare.
Allt som fattas nu är att Kina klipper till mot Taiwan då får vi ett sällan skådat kaos!
Om kina klipper till mot Taiwan misstänker jag att USAs militär kommer börja sakna avancerade halvledare som dom behöver i delar av sin militära utrustning samt dess flygplan osv. Därför tror jag både USA och Kina aktar sig för att starta den konflikten.
Så blir det säkert men skulle Kina göra något offensivt mot Taiwan, och dom är ju ganska öppna med att på ett eller annat sätt ska Taiwan heta Kina igen, så kommer halvledarsituationen bli helt kaotisk och detta oaktat vad USA gör.
Över tid kan det sen lugna ner sig igen!
Det kanske är värre om det blir brist på kritiska reservdelar.
Halvledare finns ju lite varstans nu för tiden.
Brann det inte någonstans i Kina för några dagar sedan Där de tillverkar råmaterial till halvledare?
Här var artikeln ju.
Brand i en fabrik som tillverkar polysilikon.
https://www.pv-magazine.com/2021/06/09/silicon-fab-explosion-in-xinjiang-threatens-further-poly-shortage/
Jag tar tacksamt emot tips om var jag kan hitta halvledare med tillräckligt bra kvalitet för vi har oerhört svårt att få dom volymerna vi behöver.
I dagens samhälle skulle jag nog klassa halvledare som kritiska reservdelar.
"Polysilikon", menar du kisel egentligen?
Playstation 5 ligger också rejält efter i leverans trots att den släpptes i november 2020.
Den finns fortfarande inte att få tag i, kölistorna började fyllas upp redan på våren 2020.
Några få batcher har leverarats till Sverige och folk som dubbelbokat tog hutlösa priser för sitt övertaliga exemplar, ibland upp till 25,000:- när ursprungspriset ligger på 5000:- för basmodellen utan DVD-läsare och 6000:- för premium med optisk läsare.
25.000 kr för en spelkonsol alltså.
Ingen inflation Ingves?
Financial Times skriver i en artikel att företaget Flex bedömmer att bristen kommer vara till "mid to late-2022", möjligtvis "into 2023".
Leverans av Taycan är inte försenad, bara premiäreventet. Än så länge
Jag vill minnas att det var en liknande brist på halvledare för 10-15 år sen? I samband med nån jordbävning i Taiwan?
Den här typen av brister är väl bara ett tecken på att ekonomin är i slutet av en konjunkturcykel när det är brist på allt innan nergången kommer?
Men å andra sidan, men en ständigt växande ekonomi så dyker det väl för eller senare upp flaskhalsar som inte går att bygga bort med enkla medel efter ett tag. Och då kommer nån form av omstrukturering som löser problemet…
Dubbel-brist för elbilar snart: kan varken byggas (komponentbrist) eller laddas (effektbrist i elnätet).
Cross Turismo är väl ändå en kombi och inte en SUV? Eller har SUV-cirkusen gått så långt att vi inte längre använder ordet kombi?