En variant av dold inflation är att de låga räntorna och billiga krediterna gör att billiga alternativ plockas bort ur sortimenten. Köparen kan ju alltid låna lite mer pengar och köpa ett alternativ till högre pris, men detta slår inte igenom som inflation.
Pickuper vid Gullmarsplan, körde sedan vidare hem till Södermalm, antagligen med väldigt stora stenar |
Ett konkret exempel är att den gamla rishögen sjunger på sista versen, och då den främst används mycket sparsamt som dragbil eller för att köra skräp eller byggmateriel, så skulle en liten bensinpickup vara ett utmärkt alternativ. Typ Dacia Logan Pickup, Volkswagen Saviero eller Fiat Strada. Givetvis begagnad för en billig penning. Bensin för att slippa betala 10 000:- SEK om året i fordonsskatt på något som bara kör några hundra mil om året.
Men det visar sig att små pickuper inte säljs som nybilar i Sverige, när jag skulle göra lite research. Istället verkar det bara erbjudas stora enorma flera ton tunga pickuper i 400 000+ kronors klassen. Hantverkaren kan ju alltid låna lite mer pengar, istället för att köpa en Dacia Logan Pickup för 120 000:-.
Verkar rent av som att Kangoo och Berlingo etc inte heller längre erbjuds som pickup, utan bara som skåp, och dessutom verkar dessa vuxit (och samtidigt blivit dyrare förstås).
Antagligen ser man samma inom många andra sektorer, t ex båtar, husbilar, villor med mera. Varför erbjuda ett mindre och billigare alternativ, när kunden ändå ska låna och man således kan stryka de billigare varianterna ur sortimentet.
Större än nödvändigt, bara för att krediterna är billiga.
KPI tittar ju dock inte på att de billiga alternativen försvunnit, utan bara på samma produkt, och eventuellt då på räntekostnaden för ett köp, inte det faktiska priset.
Nu kan man förstås även köpa begagnat och detta är bara en anekdotisk observation, som jag inte grävt särskilt djupt i.
För övrigt gör detta att elbilar är lätta att sälja, trots priser på 400 000+. Priset på krediterna styr, inte priset på bilen. Men att medelklassen idag köper bilar till det priset istället för hälften är inte inflation.
48 kommentarer
Det är en intressant observation. Dock gör man i KPI så att man tittar på faktisk konsumtion av faktiskt sålda nya bilar, och man tittar på priserna uppdelat på olika segment, inte enskilda modeller. Det vill säga, en bil i segmentet "liten bil" ersätts löpande med nya modeller.
Billigaste Dacia Duster marknadsfördes för ett par år sen till priset 99.000 kr. Nu verkar lägsta pris vara 147.400 kr.
+48%
Ingen inflation Ingves?
Degar väl plockat bort snikversionen utan AC m.m.? (viket stödjer tesen om att de billiga alternativen tas bort)
Jag tror de plockade bort snikversionen för att mindre än 1% köpte den.
https://www.expressen.se/motor/biltester/test-sa-bra-ar-suven-som-kostar-under-100-000/
"Instegsmodellen som kostar 99 900 kronor är den som annonseras men den lockar bara en procent av köparna. De flesta som köper en Duster väljer den mest välutrustade bilen."
Visar väl bara att räntan är billig.
Tror inte den skulle varit särskilt mycket populärare om räntan varit högre.
Jag tror att Dacia märkte att det extremt låga priset för instegsmodellen (som ingen köpte) faktiskt skadade dem.
Folk kom till bilhallen för att köpa en bil för 99.500 men när de såg vad som ingick så valde många istället bilen för 160-170.000 kr men en del blev avskräckta att priset blev så mycket högre.
Om de nu har instegsmodellen för 147.000 kr och folk kommer till bilhallen för att köpa en bil för det men väljer istället en bil för 165-190.000 kronor.
Jag ville beställa billigaste logan utan allt, det måste man faktiskt beställa, säljaren rekommenderade mig köpa en inhandlad kia som jag fick köpa privat lite dyrare än vad handlaren skulle har betald, 7k mil har jag redan kört med bil för 15k kr.
Med andra ord verkar pris bara vara del av marketing som ingen säljare är motiverad att sälja till. Som ryanair i förra tiden som bara tog en betalningsmedel för att få 1 euro flyg och lite roligt anekdot, det har varit från WIRECARD 🙂
I dag kan du (köpa) och län en John Deere traktor till 0,14% ränta kostar runt miljonen i inköp. Böndernas investeringar kostar lite. Alltså behöver inte produkterna öka i pris så fort = lågt KPI.
Vid köp av bil är det väl omöjligt att inte ta hänsyn till värdeminskning, oavsett om man belånar huset amorteringsfritt och med låg ränta?
Eller tänker jag fel? Är det skit samma att min totala skuldsättning ökar med 400 000 kr om jag ändå inte har för avsikt att betala tillbaka?
Folk betalar ju 7000kr/mån i avbetalning och ränta när de inte har råd att köpa bil utan lånar för det. Sen 5 år senare ökar man lånet lite till när det ska bytas igen.
Bilar kostar otroligt mycket pengar för alla som inte har disciplin nog att spara till att casha bilbyten.
Självklart måste värdeminskningen räknas med – det är den överlägset största kostnaden för de flesta bilägare, i synnerhet om man köper nytt. Och visst kan man lura sig själv genom att öka belåningen på huset och skita i att amortera, men som Tim skriver är det ett sätt att via dålig disciplin öka sin skuldsättning, vilket troligen kommer att märkas en dag…
Värdeminskningen blir inte större om man köper nytt, men värdeminskningen är störst de första åren (men underhållet/reparationer lägre). Vissa kan ju bara ha en bil som är max 5 år gammal och tar den smällen. Köper man nytt och äger till skroten blir värdeminskningen, räknat som linjär, inte så stor, men såklart fortfarande största kostnaden.
Att låna några hundra tusen till en bil är rätt normalt. Ibland har billånet lägre ränta än bolånet på 1%. Ser inte problemet ifall man har lite luft i ekonomin. Alternativavkastningen brukar betala bilen för många. Men kan säkert variera. Min än så länge dyraste bil i inköp var den billigaste att äga i kr/mil.
Begagnat kommer bara att bli hetare med åren. Det finns mängder av transportbehov som det inte finns något vettigt erbjudande för bland nybilar. Vem vill ha en tung hybrid t ex? 150k dyrare, minst 300 kg tyngre och över litern i förbrukning efter 4-5 mils körning. Dessutom är de så fulla av dyr elektronik att det inte kommer att vara värt att reparera dem när en varningslampa tänds efter 6-7 år. Om nån ens klarar att felsöka dem då. Jag förutser en Kuba-liknande situation där äldre okomplicerade bilar underhålls i all evighet. Billackerare och sadelmakare spås lysande framtidsutsikter.
Troligen inte. Politikerna kommer ju naturligtvis öka skatterna på dessa. Alternativt olika bensin och disel sorter som inte fungerar på dom bilar. 1 Augusti ex E10
Man kan läsa en eldriven MG ZS för 1999 kr per månad. Jämfört med en bensinbil sparar du säkert 700 kr i månaden på bränsle. 1300 för en ny hyfsat stor bil är inte direkt dyrt.
Hotet med bränslet är överdrivet tycker jag. Många äldre bilar är byggda för betydligt sämre bränsle än E10. Vi har blivit bortskämda med bra bränsle här helt enkelt.
Men har den dragkrok?
Vilken har dragkrok som standard?
MG ZS är en lysande affär att leasa. Kalkylen på 1995kr/månad i 1000mil/år i 3 år bygger så klart på en få dessa 70k. Annars blir det 4k ungefär. Men dessa 70k är givet idag, då många inte klarar räkna.
Hänger inte riktigt med här, vad menas med 70K i detta sammanhang annars är väl det rätt bra pris även om 1000 mil är i minsta laget.
Supermiljöbilspremien är på 70.000 kr, och ges för nya bilar med nollutsläpp vid drift
Tack, studenten. Precis så, fås inte 70000kr så blir alltså leasingen 70k/36 dyrare per månad. Ungefär 2k/månad i detta fall. Leasar du idag är det säkert okej, men det kan nog komma som en kalldusch för vissa late bloomers likt "det ineffektiva" solcellsstödet.
Ja den har tillval dragkrok. Men det är väl förjävligt ändå att det är så billigt :), med 1kr/kWh så kör man ju billigare än en annan skräpbil med kass krocksäkerhet. Men visst, vi gör alla våra ekonomiska och kloka val.
Låter som en rätt bra deal.
Anekdotiskt kan den trenden redan ha börjat, med mig själv som exempel. Köpte 2018 VW Transporter skåpbil 2008 med behov av motorrenovering. En spridare hade lagt av. Bytte alla 5 själv med delar från Tyskland och retur på stomme (som inte erbjuds i Sverige). Lack på huv, sidor. Rullar nu klanderfritt. Manuell låda, 6 vxl. Direktdriven diesel, ingen kedja eller rem och väldigt lite elektronik. Totalvikt 3200, lastar 1300. Kommer försöka hålla igång skrället till det inte längre finns diesel att få
tag på. Högre marknadsvärde idag än förvärvskostnad inkl renoveringskostnader. Begagnade bilar kan fortsätta stiga då tillförseln av nya verkar ha minskat permanent. Någon som har data på det?
Noterade att mitt stora Coop bara säljer olika svindyra superwoke ekologiska eller lyxiga tvättmedel. Inte ett enda lågprisalt. Finns det någon polsk tvättmedelsgrossist online som kan leverera en pall no name tvättmedel, kan inte kosta mycket att svänga ihop.
Invandrarlivs är ditt nästa mål.
Bra tips, med lite tur är det levererat av någon öststatschaffis på fuldiesel, så det kan bli full pott.
Ett tips i all välmening är väl att tråla tyska bilförsäljarsajter, de som bor härnere som letar efter ny bil gör ofta det. Kan vara billigare, och så är det ett större utbud rent generellt också.
Har en bekant som har det där som halvhobby, åker ner och köper tyska övre medelklass-suvar och säljer i Sverige (Stockholm) med god förtjänst.
Då vet säkert din kompis att man tjänar drygt 100k på en Tesla 3.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tänker man på säkerheten så faller Dacia bort både som personbil och pickis.
Ta en elbil på privatleasing för 1995/månad istället? MG:n har 5 stjärnor.
Ibland får man vara lite om sig och kring sig, annars kan man förstås klaga.
Vad saknas? Har en Dacia och allt funkar då det är förra generationens Renaultprylar utan barnsjukdomar. Det jag vill ha av säkerhet som ABS och antisladd finns, filhållare och annat mög som kan gå sönder till dyra kostnader är jag glad att slippa för en "vardagsbil". Tjänstebilen är ngt helt annat, det är min arbetsplats och jag betalar inte för det.
Vi andra hade tyckt det vore trevlig ifall din bil haft ABS, antisladd etc.
@B2: Jag sa ju att _det finns_ trots att bilen nu är 7 år gammal. Motorjounalister vill ju inte promovera enkla billiga fordon från A till B då det inte är lika coolt och dessutom inte är bra för biltillverkarna som vill sälja hottare bilar med marginal. Det ena utesluter inte det andra och hade jag ett par miljoner som jag inte visste vad jag skulle göra med hade jag gärna köpt en Porsche 911 att leka med men för att dra hästsläpet duger Dacian bra.
Varför ska de promota trafikosäkra fordon? Bilar som saknar autobroms borde förbjudas.
Anti-sladd, är det samma som bluetooth?
Ni minns kanske för si så där 20 år sedan. Då körde varannan hantverkare med Skoda Felicia pick up med påsatt skåp. Såg nu på Blocket att några årsmodell 1998-1999 fortfartande var kvar på vägen.
Upplever samma fenomen lite överallt i samhället. På vilket kafé går det numera att köpa en gammal ostfralla i plast och kaffe för 20:-? Nä, en surdegs-ciabata med salami, chevreost, pinjenötter och ruccola samt en ekologisk sojalatte för 79:- är det som säljs. (Något överdrivet). Ökad kvalitet och den billiga ostfrallan passar inte längre in i den nya stilen.
Vet inte om det beror på efterfrågan eller nåt annat, men dyrare blir det.
Har alltid velat haft en billig bil som man kunde ha på gårdsplanen och slänga in motorsåg/röjsåg och inte behövba vara rädd om bilen utan en ren slit och slängbil.. Problemet är att staten vill ha skatt och en trafikförsäkring plus besiktningskostnad med med följande servis för att bilen ska gå igenom besiktningen. SÅ tyvärr får man ta den gamla traktorn bort till skogen
Comviq höjer abonnemangsavgiften med förklaringen att man har fler filmer och serier att titta på via Com Hem Play. Något man inte kan välja bort. Nordea höjer priset på vardagspaketet från 1:a September med förklaringen att tjänsterna ökar.
Akavia höjer avgiften med 30 kr.
Bahnhof sänkte mitt pris.
Häpp häpp!
Ett pickistips för den som är intresserad:
Oftast sitter lastsäkringsöglorna i flakets fyra hörn. Vilket är bra om man vill spänna i kors, över mitten på flaket t.ex.
Sätter man kätting mellan lastsäkringsöglorna, så får man mycket större flexibilitet för sina spännband.
Mvh / Lastsäkringsengagemagnus