Nedanstående är ett gästinlägg signerat Lena Wilderäng adrenalena.se, tillika gift med bloggaren.
“På SJ har vi ett stort fokus på att det ska vara tryggt ombord på våra tåg i samband med coronapandemin. Vi följer regeringens beslut och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och för löpande diskussioner med myndigheten för att säkerställa att vi gör rätt saker.” – SJ
Det gör mig glad att höra att de har ett stort fokus på detta. Men det går milt sagt “sådär”.
Jag skriver detta eftersom jag på senaste tiden ofta har varit tvungen att använda mig av SJs tjänster för att ta mig runt i jobbet. Vissa jobbmoment, tex utbildningar, har tyvärr inte kunnat göras på distans, därför blev det nödvändigt med tågresor. Att köra bil har inte varit ett alternativ givet avståndet, men tyvärr blir jag mer och mer benägen att acceptera att det är för uppdragets skull säkrare att sitta bakom ratten i 20 timmar än att lägga sitt öde i SJs händer.
![]() |
Sovvagn på SJ |
Nu när påsken kommer räknar jag med att flera ska resa. Då gäller det att vara informerad om följande problemområden.
Problem 1: Tjockt med folk
“I vår platskarta ser du enkelt vilka platser på snabbtågen som är spärrade och inte kan bokas andra. Du som reser på egen hand kan vid bokning enkelt välja en plats bredvid ett säte som är rödmarkerat och spärrat och därmed få sitta ensam.” – SJ
Ett sätt att begränsa smittorisken har alltså varit ett försök att begränsa antalet sittplatser, och öka avståndet mellan passagerare. Vid bokning av en plats ska alltså ingen behöva sitta bredvid. I bokningssystemet representeras sådana “buffertplatser” med ett rött kryss, som berättar att det inte är en bokningsbar plats.
De gångerna jag var tvungen att resa, både med regionala tåg, snabbtåg och nattåg, har jag förstås bokat en sådan plats för att slippa sitta bredvid någon. Trots detta har jag alltid hamnat bredvid en annan resenär. Dessa kryss tas tydligen bort allt eftersom. Andra som reser mycket i jobbet har bekräftat detta. Det finns alltså ingen garanti mot trängsel, trots deras röda kryss. Det tar ibland löjliga proportioner, då jag har tex hamnat bredvid en annan resenär i en annars halvtom vagn.
![]() |
Nattåget till Boden. Används bl a för tjänsteresor inom Försvarsmakten |
Problem 2: Kaos på nattågen
“Res medan du sover och vakna utvilad. Med våra nattåg kan du välja att resa i liggvagn, sovvagn eller sittvagn. Att resa med nattåg är både ett smart och bekvämt sätt att färdas.” – SJ
Nattågen har blivit ett uppskattat sätt att ta sig till Norrland. Du går på tåget i Göteborg, Malmö eller Stockholm, sover ombord, äter frukost och kliver av i Östersund, Umeå, Åre eller Storlien. Miljövänligt och bekvämt, kan tyckas. Men inte det här året.
Nattågen har börjat “blockera” platserna, för att det ska vara max 50% beläggning. Problemet är att deras blockeringsalgoritmer inte funkar som tänkt. Tågen går med tomma kupéer, samtidigt som frustrerade resenärer försöker få tag på en biljett men möts av beskedet om att det är “fullt”.
Sittvagnarna är iofs ofta fulla, av folk som gärna velat köpa en plats på liggvagn eller sovvagn, men nu tvingas trängas med andra samt resa mycket obekvämt. Själv har jag varit på ett tåg där personalen sålde sovplatserna till folk “i efterhand”, förvisso mot kvitto, men utan att annonsera ut det publikt. Personalen tycker också att det var en ohållbar situation (“helt galet”), och tyckte inte att blockeringssystemet fungerade. Tågen rullar med tomma vagnar och låsta kupéer, men är alltså “fullbokade” på SJs app.
![]() |
Låst tom sovvagnskupé uppfyller kraven på 50% beläggning om en annan kupé är fullsatt med sex sovande personer |
Problem 3: Inte riktigt ombokningsbart
“Vi rekommenderar att du väljer en flexibel biljett som ger dig möjlighet att boka om din resa om du har minsta förkylningssymptom.” – SJ
SJ har tidigare erbjudit ombokningsbara biljetter till samma pris som icke-ombokningsbara, för att folk inte ska resa om de har symptom. Dessvärre funkar det oftast inte att boka om till en annan tid, eftersom tågen är “fulla” på grund av blockeringar. Klart förståelig ekonomisk ekvation i detta. SJ har nu dock slutat med att erbjuda ombokningsmöjligheten gratis, och lägger på en summa med maxhöjd – dock kan andra tågoperatörer än SJ lägga på vad de anser vara nödvändigt. Det betyder att resenärerna måste betala för möjligheten att boka om – men kan inte vara säkra på att den går att utnyttja alls.
Nu den 24e mars släpptes biljetter för maj månad, och sommarens biljetter kommer släppas i april. Det går inte att boka längre fram än så än så länge, varken vid nybokning eller ombokning.
Problem 4: Bokningsbekymmer
SJs bokningssystem har tidigare visat priset för de biljetterna som går att boka, och gett besked när ett tåg var fullbokat (biljetten går inte att välja, och visas som “Ej valbar”). Den tiden är förbi.
Appen eller för den delen hemsidan kan visa en hel del olika biljetter och resealternativ, och kunden kan välja en resa, göra tillval, välja en plats osv. När allt är klart och endast betalning återstår så kan det dock komma ett meddelande om att tåget är fullbokat. Ett samtal till kundtjänsten löser ingenting – de konstaterar bara att det är fullbokat trots att olika resealternativ visas upp, och kan varken förklara eller hjälpa.
Jag har genomfört ett experiment där jag från två olika mobiltelefoner försökte boka ett och samma tåg, genom SJs app. På ena telefonen visades avgången som fullbokad – antingen som “ej valbar” eller att den inte alls kom upp. På den andra fanns den att välja ca 50% av tiden. Dock kunde jag endast komma till betalningssidan en enda gång. Resten av gångerna fick jag ett meddelande om att det var fullbokat. Har inte kunnat dra en slutsats kring huruvida det är godtyckligt, eller om det glitchar lite då och då, och om det beror på telefonen, appen eller något annat. SJ har inte kunnat felsöka eller kommentera problematiken.
SJ erkänner dock att de har haft “problem med hemsidan”. Enligt kundtjänsten är en ny hemsida på gång, men de har byggt på den länge och ingen vet när den kommer vara i drift. Definitivt inte till våren, var beskedet.
SJ säljer biljetter för andra tågoperatörer genom sin hemsida och sin app. Men det är endast vid förseningar och trafikstörningar de är tydliga med att de endast agerar återförsäljare och inte har något ansvar för biljetterna. Deras uttalanden gällande komfort, service, garantier osv gäller alltså inte på flertalet resor de säljer.
![]() |
Nyvakna resenärer kliver av i Duved. Trots SJ:s logga körs tåget av Vy Norrtåg. |
Problem 5: Glöm att få hjälp
“Vi gör alltid vårt yttersta för att ge personlig service och snabba svar på dina frågor.” – SJ
Kundtjänstens telefontid är 8-17, endast vardagar. Om du har bekymmer med att boka/avboka/omboka på en helg, så får du skylla dig själv. Chatten är öppen alla dagar 6-22, men det gäller att veta att den finns, och kunna koppla upp sig och vänta på sin tur med stabil uppkoppling.
Vid förseningar så är SJ väldigt bra på att skylla ifrån sig – de säljer ju tågbiljetter för en uppsjö av olika aktörer. Är förseningen inte orsakad av SJs tåg, så är det den berörda aktören som ska ta hand om ärendet. Detta kan ta månader, så du måste vara beredd på att ligga ute med kostnaden för taxi, hotell eller ersättningsresa tills du har fått svar. Det kan vara en idé att ringa trafikstörningsjouren för att få hjälp direkt, annars så står du helt själv med dina utgifter.
Min slutsats som resenär? På senaste tiden så har det varit alltför mycket strul. Så vad väntar nu i påsk? Kan de skärpa upp bokningssystemet, införa bättre information, och lösa den idiotiska platsblockeringen så att kunderna kan få resa säkert och bekvämt? Jag tror tyvärr inte det.
Ta bilen istället.
/Lena Wilderäng adrenalena.se
Lena kan inte läsa kommentarerna då hon leder en långvandring i Sarek och inte har mobiltelefontäckning för tillfället.
15 kommentarer
Statens Senvägar är vad de är. De resor jag gjort senaste halvåret så har det varit väldigt tomt generellt på tågen. Men som skrivs här har jag ofta sett någon sitta på min plats eller den jämte min, men då det finns 30 andra fria rader så har jag bara valt en av dem. Givetvis möjligt att de sitter fel men inget egentligt problem att lösa.
Kundtjänst som nämns värdelös. På förra resan med flera "etapper" så gick tåget på en sträcka sönder och tog drygt 2 timmar att få fram en ersättningsbuss. Ingen direkt info / uppdateringar / alternativa färdmedel under denna tid. Klen tröst att få tillbaka ett par hundralappar för förseningen. Borde bli dyrare för SJ som med flygen, men gissar lösningen blir väl enkel då, göra så resorna tar än längre genom att lägga in mer luft på stationerna.
Flyg och hyrbil kanske kan vara ett alternativ. Är väl dock inte så Corona-safe på flyget, men kanske inte värre än tåget.
I just Lenas fall har hon en del packning. Var väl i runda slängar 55-60 kg nu, inklusive rygga på 30 kg + 5 kg, sedan skidor och packpulka. Går förstås betala extra för det på flyg.
Ja, det är lite av ett lotteri. Jag skulle på en begravning för snart ett år sedan, och dristade mig (chansade?) till att ta tåget samma dag som begravningen ägde rum. Dock med framförhållningen att jag skulle vara framme en 3-4 timmar före begravningen. Jag kan säga att jag inte satt kolugn på tåget dit. Nu hade jag dock förberett mig på att jag skulle kunna bli strandsatt halvvägs, och allt gick dessutom bra. Fast man borde nog ha åkt ner en dag i förväg …
De gånger jag tar (tog) tåg till jobbgrejer (möten, föreläsningar etc), så såg jag till att alltid anlända dagen innan. Så kostanden för tåg är biljett + hotellrum, medan flyg kan man köra fram och tillbaka utan övernattning om det är dagtida tillställningar.
Tack för ett intressant gästinlägg, Lena. Jag gillar att läsa även dina matlagnings-inlägg. Du skriver väldigt bra, om intressanta saker. Du verkar oerhört disciplinerad som person, min motsats med andra ord. Men du inspirerar mig åt det väl-disciplinerade hållet, definitivt.
Har rest en del i Tyskland/Österrike/Schweiz med tåg senaste året, efter en del initialt strul i mars 2020 så flyter det på förvånansvärt bra, platserna är alltid tomma bredvid en, munskydd är obligatoriskt och vägrar man blir man avslängd på nästa station av polisen. Har ej behövt omboka så det kan jag inte uttala mig om.
Så de tar alltså bort blockerade säten allteftersom? Vad fan?
Bilden på "Låst tom sovvagnskupé", är inte det personalkupén? Vanliga kupéer har väl fyrkantnyckel, eller? Dvs ta med din fyrkantnyckel så kan du få egen kupé…
Jag killgissar att när någon kollar resa så "reserveras" platsen medan du kollar, men om du avbryter eller inte betalar innan nån time out frisläpps platserna igen. Har för mig jag kom fram till den nån gång då jag också upplevde mysko saker med bokningen…
2 enkla tips.
SJ bokar man direkt med SJ.
Annan tågoperatör bokar man direkt med berörd tågoperatör.
Lycka till när man ska byta 3-4 gånger på vägen.
Vad är problemet med det? Saknar de bokningssystem?
Du tappar "komma-fram-garantin" men så klart om inga tåg nånsin vore försenade finns det ju inga problem. 🙂
Men då så Herr Muffins då är det ju inga problem då det finns garanti 🙂
OK.