Fyrtio procent av bloggläsarna handlar vardagsmat online, och andelen av dessa som börjat i år har ökat med nästan sextio procent. De flesta avser att fortsätta även när coronakrisen är över. Trenden har gått från färdigkomponerade matkassar, via hemkörning av egen beställning till avhämtning.
Lunchmackor |
Specifikt 39.5% av bloggläsarna uppger att de handlar sin färska kylda/frysta vardagsmat online. Alla siffror nedan avser dessa 39.5%.
Av dessa har 36.4% börjat göra det i år, dvs en ökning med 57.2%, vilket kan förmodas bero på coronakrisen. Det är en extrem ökning för en tjänst på så kort tid – och året är inte ens över än. Det finns en potential för en revolution här, även om bloggläsarna i egenskap av högavlönade, högutbildade, köpstarka medelålders män i storstäder inte nödvändigts representerar svenska folket i denna fråga.
Inget tidigare år har så många tillkommit för mathandeln online bland läsarna.
Hur länge har du handlat vardagsmat online? |
Hemkörning är populärast, vilket 67.0% av läsarna nyttjar. 40.8% hämtar själva sina beställningar och 15.4% handlar färdiga matkassar. Det finns som ni förstårpå summan ett överlapp här, där en del väljer flera lösningar.
Utvecklingen har gått från färdiga matkassar mot att hämta själv – kanske för att det senare är enklare och mer lättillgängligt, och även kan nyttjas av de som inte bor inom utkörningsområdena, vilket kanske är den grupp som nu strömmar till.
De som köper färdigkomponerade matkassar har i snitt hållit på med detta i 2.6 år, de som väljer hemkärning har gjort det i 2.1 år och de som väljer avhämtning i snitt 1.1 år. Beräknat med att 2014 eller tidigare räknas sex år och 2020 som noll år.
Kundnöjdheten är extremt hög bland de som valt att handla sin vardagsmat online. Nöjdast är de som har hemkörning.
Totalt uppger 84.8% att de avser att fortsätta handla mat online även när coronapandemin är över, och 12.0% svarar kanske. Endast 3.2% avser att sluta efter pandemin. Bland de som väljer hemkörning uppger 86.3% att de avser att fortsätta, bland avhämtning 78.6% och de färdigkomponerade matkassarna 80.0%.
Bloggen återkommer i ett senare inlägg med en diskussion kring vad detta kan innebära och vilka som kan komma att gynnas av kraftigt ökad inhandling av vardagsmat och färsk mat online. Men först ska jag laga lunch på mat beställd online och upphämtad färdigpackad i butik.
8 kommentarer
Måste klämma och känna. Vill ha de bästa bitarna och det är värt ett besök i butiken.
Precis de bästa bitarna lär gå till butiken. Frukt och grönt brukar vara högst varierande kvalitet, i butik väljer man ju själv istället för att en stressad ackordsarbetare gör valet. Bäst före datum får man inte heller se. Nu är det förvisso 10 år sedan jag handlade online, så det är kanske annorlunda nu.
Som högavlönad(nåväl), högutbildade, köpstarka medelålders(önskade jag vore medelålders) man i storstaden arbetande hemifrån varje dag är det ett avbrott att gå ut och handla mat och se folk i verkligheten.
Ja precis. Det är så jag också ser på butiksbesöken. Småhandlar gärna varje dag och ser det som en möjlighet att ta mig ut och se folk. Dessutom väljer jag bort snabbkassorna även om det är smidigare just för att få mer kontakt med människor.
@Goofy, lite motsatsen till social distansering alltså.
Jag har gjort det sporadiskt under de senaste åren. Men jag upplevde att den framförhållning man var tvungen att ha under pandemins (hittills) värsta fas, då tiderna för både utkörning och avhämtning var >1 vecka, gjorde det krångligt.
Det och att jag en gång fick en purjolök som hade kunnat passera som massaved vid ett mindre nogräknat sågverk.
Jag ser till att handla på lite mer udda tider istället.
Jag älskar att restauranger nu erbjuder menyer hem i mycket högre grad än tidigare och oftast med bra rabatt. Det blir hämt på bröllopsdagen med trerätters hemma i år (istället för på restaurangen med skrikigt barn som förra gången).
Tycker hämt/leverans hem är så skönt när man jobbar mycket men läste (sskfackets) i tidningen och insåg att jag inte borde klaga. På fullt allvar fick syrror från Luleå börja jobba 12-timmarspass plus pendling till nytt sjukhus 6 mil bort. Det gick bussar dit kl 5:50 och man kom tillbaka 22.
Även små affärer har verkligen steppat upp möjligheten till hämt. I den lilla orten där min mamma bor får man ringa in sin lista så kör de runt och lämnar av kassarna sen. Tror de gör en bra förtjänst för det är många i riskgrupp som inte klarar en beställning på ex Cooponline om de ens har sån tur att de bor i upptagningsområdet. Tror affärerna kommer behålla de koncept som funkar och ger vinst även sen. Bra service till äldre men kommer nog vara populärt bland turisterna också.
Tid är pengar… speciellt för oss småbarnsföräldrar.
Jämför man hantverkare, städare och andra tjänster man köper för att få tid till annat är upphämtningen av veckohandlingen på vägen hem från jobbet det vi sparar klart mest tid per krona på. (Förskolan undantagen)