Företaget Expandtalk har gjort en skattning av antalet unika besökaree hos Sveriges 250 största websajter, nu när många av dem inte längre deltar i KIA Index och liknande. Bland annat är Expressen numera större än Aftonbladet, och den här bloggen kommer in som 153:e största websajt i landet utifrån de siffror bloggen tagit del av.
Inte Sveriges största nyhetssajt längre. |
Sedan någon gång 2018 rapporterar inte längre några av Sveriges största websajter sina trafiksiffror till en verifierande tredje part, bland annat Bonnierkoncernen (Expressen, DN) och Schibsedkoncernen (Aftonbladet, SvD). Sökmotorbyrån Expandtalk har därför gjort uppskattningar utifrån tillgängligt data och verktyg av Sveriges största 250 sajter.
Är då uppskattningarna korrekta kan man fråga sig? I en kommentar till tidigare blogginlägg skattade Expandtalk Cornucopia? till att haft 144 600 unika besökare i juni månad.
“Vi har försökt göra en uppskattning av de största sajterna i Sverige baserat på data från Google, Sistrix och Semrush. Enligt datan uppskattas det att Cornubot.se hade 144 600 unika besökare i juni 2020. Totalt har vi undersökt över 250 svensktägda sajter.”
Det är en ganska god gissning, då min egna Google Analytics ger facit 158 581 unika besökare. Skattningen är alltså inom 10% från korrekt siffra och således ganska god. Dock verkar Expandtalks kommentar ovan vara i efterhand, då Cornucopia? inte är listad i rådatat de lagt ut.
Facit hos Google Analytics. |
Det skulle placera bloggen på plats #153 bland Sveriges största websajter. Det gör också att bloggen har fler besökare än LO, med 148 700 besökare i juni, men färre än AB Volvos 193 400 (Volvo Car är åttonde störst på 10 900 000 besökare, men det är internationellt och privatpersoner, medan AB Volvo säljer bussar och lastbilar). Samtidigt har Cornucopia? fler unika besökare än KIT med 113 000 i juni, eller modebloggar som Kenzas 132 200, och dubbelt så många besökare som Svenska Kyrkans 72 600 och fyra gånger så många besökare som lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv på 35 500 trots coronakrisen, eller ungefär hälften av antalet besökare hos Veckans affärer med 273 100 eller Realtid med 299 200. Inte så illa med en redaktion på en person, plus tre katter. Izabella Löwengrip har fortfarande 3x så många besökare med 372 200 i juni.
Men över till det mer intressanta uppe i toppen. De allra största sajterna är IKEA, Spotify och HM, mycket tack vare den internationella trafiken, och dessa spelar därmed i en helt egen division.
Mer intressant i den svenska ankdammen är de svenska mediasajterna, som också mestadels har en svensk publik.
Där framgår det att Aftonbladet inte är Sverigese största sajt, utan det är Expressen med sina 19 600 000 unika besökare, eller dubbla Sveriges befolkning (!), mot Aftonbladets 17 900 000. Man får förmoda att antalet unika besökare här avser att om man går in från två olika enheter blir man två unika besökare, t ex mobil+dator.
Kanske ännu mer intressant är att SvD med sina 5 000 000 är större än DN med 4 800 000, och därmed efter SVT:s 9 300 000 är Sveriges största icke-statliga seriösare nyhetssajt.
Tidigare har det varit tvärt om på bägge punkter. Man kan alltså ana ett skift åt höger i mediakonsumtionen, då Aftonbladet är hopplöst vänster och DN flörtar med vänstern på många vis. De mer högerinriktade Expressens och SvD:s uppsegling över vänsterkonkurrenterna kan nog tas som en temperaturmätare på de politiska sympatierna i landet.
Expandtalk listar de 100 största sajterna här. Man har summerat Zalandos internationella sajter och stoppat in bolaget mellan HM och Expressen i summeringen, vilket inte sker i rådatat. Listan ger i övrigt ledtrådar inte bara om Sveriges största mediasajter, utan också vilka e-handelsbolag som är störst.
Samtidigt ska man komma ihåg att ovanstående är websajter. Delvis kan de vara överspelade, då det istället är allt mer viktigt hur stor man är på Fejjan, Insta och Twitter, och inte hur många besökare man drar till sin websajt, även om det är där som media kan få betalt för klicken, vilket de inte får på Fejjan. För Svenskt Näringsliv som lobbyorganisation kan dock sociala medier vara en mer intressant mätare.
Tillägg: Trafiken i juli var lite högre är på bloggen med 192 663 unika besökare. Det skulle ta upp bloggen några positioner om inte även övriga ökat antalet besök under semestern.
Bloggtrafik i juli 2020. |
15 kommentarer
Att DN tappat beror nog mycket på att nästan samtliga artiklar är låsta, jag har i alla fall helt slutat att ens gå in för att läsa rubriker där. Tyvärr verkar SvD gå i samma riktning med allt fler låsta artiklar, kanske chans för DN att "komma ifatt".
Intressant. Grattis för den delen också. Särskilt till katterna ehm…redaktionsmedlemmarna menar jag.
F. Ö. Hörde lite löst att SVD blivit bättre på att skriva om Stockholm. Har ej tillgång till SVD digitalt så kan dock inte bedöma det.
En enkel fråga, men säg att man surfar på Expressen med sin mobiltelefons webbläsare, och sen klickar på en notis som man får via sin Expressen-app, är man då en eller två unika besökare?
Fråga de som gjort studien.
Antar att det även gäller Cornucopia? att om man går in från olika enheter/webbläsare räknas man som flera, åtminstone om man inte är inloggad på blogger/google i alla sina enheter/webbläsare.
Rimligtvis håller bara Google koll på de som är inloggade på sitt Google-konto, i övrigt blir det så att man räknas 2x unik om man går in både på mobil och dator. För övrigt har jag sett en ändring i statistiken i takt med att numerar mobiltelefon står för över 50%. Allt fler använder mobilen även dagtid från arbetsplatsen till privat surf, vissa läser antagligen enbart via mobil och blir då samma användare hemma som på jobbet. I takt med att trafiken på mobil ökat har antalet unika besökare minskat något även om trafiken totalt (sidvisningar) ökat. Det talar för att allt fler enbart kör via mobil och inte dubbelmäts.
Dvs, surfar man privat så använder man oftare mobilen på jobbet idag, för att inte lämna spår på datorn, arbetsgivarnes brandvägg och surfhistorien.
Bloggen är ju till och med blockad hos en del större arbetsgivare får jag höra från läsare då och då.
Finns det någon motivering till blockering av bloggen?
Men håller med att nog en del iaf är inloggade på Google och surfar.
Har slutat kommentera från jobbdatorn (men läser ibland), däremot kommenteras från 2 andra enheter där chrome alltid är inloggad, även Opera och Safari används för läsning emellanåt.
Alla accepterar väl in google analytics. Så siffrorna lär väl vara i underkant.
DN och SvD är ju tämligen meningslösa om man inte är betalande prenumerant. I princip allt är ju låst bakom betalvägg. I dessa tider borde det väl inte vara så svårt att arrangera ett sätt att ta mikrobetalt för tillgång till en specifik artikel. Hittar ju ofta länkar till artiklar som verkar läsvärda men som ligger bakom en betalvägg som det kostar 150+ kronor att ta sig genom. Och så bra är artikeln mest troligt inte. Men 3-5 kronor kunde det kanske vara värt.
Håller med.
De flesta stora har hoppat av Kia Index, men är med i Orvesto Internet som är en panelundersökning. Där är Aftonbladet fortfarande större än Expressen, men det är ingen enorm skillnad.
Under de senaste dagarna har jag uppdaterat rådatafilen och har numera över 300 sajter i undersökningen däribland Cornucopia. Det var en del större sajter som jag placerade sig på 100 listan. I rådata-filen har jag lagt upp kategorier så man kan jämföra siffror inom e-handel, detaljister, media, bloggar, intresseorganisationer, försäkringsbolag, apotek etc.
Juni är en rätt udda månad eftersom det är en semestermånad vilket innebär att vissa sajter exempelvis trädgårdsajter får fördelar medan andra missgynnas. Vi har också sett att Googles algoritm har förändrats rätt mycket under det senaste halvåret- vilket innebär att många sajter har tappat trafik.
Det går inte att jämföra Google Analytics data som är intern data med andra analysverktyg som bygger på clickstream data, maskininlärning och Google/Yandex-data utan det är en approximation där det finns en felmarginal precis som du skriver.