“Don’t get mad, get even!”
Kanske är det dags för några under att gå samman och helt enkelt begära SAS i konkurs, nu när man bestrider begäran om utmätning från Kronofogden. Uppenbarligen är bolaget på obestånd, saknar medel och kan inte betala tillbaka sina skulder. Således bäst begära skiten i konkurs, så får åtminstone de anställda en månads konkursskydd och lön, och sedan får konkursboet sälja av resterna och se om det går att betala skulderna ens då?
Dags att begära i konkurs. |
Det är övertydligt att SAS är på obestånd och inte klarar av att betala tillbaka sina skulder till kunderna. Enligt en artikel i Dagens Industri bestrider man ärendena hos Kronofogden, så inte ens de vill man betala.
Antalet “hanterade ärenden” sägs nu vara en miljon, eller en halv månads flygningar. Enligt DI-artikeln har man inte ens betalat tillbaka för resor i april än. Aktuell takt innebär att de sista kan få sina pengar framåt 2022.
Coronainställda flyg är en sak, men man har inte ens betalat tillbaka de extra dyra “återbetalningsbara bijletterna” Premium Plus, som oftare köps av affärsresenärer. Enskilda familjer kan förstås sakna fem- och sexsiffriga belopp, men har antagligen inte Premium Plus.
Premium Plus innebär svart på vitt ett avtal om att betala tillbaka pengarna inom en vecka från avbokning. Så har inte skett.
Det går på goda grunder att hävda att SAS är på obestånd. Avgiften för en konkursbegäran är 2 800:- SEK och kan kosta ytterligare 4 400:- SEK om tillgångar saknas i konkursbolaget. Om 10-20 Premium Plus-kunder går samman så når man lätt miljonbelopp, och per borgenär blir det bara några hundralappar i kostnad för begäran. Enskilda företag kan nog ha miljonfordringar på SAS, men de kanske har fått särbehandling, medan man pissar på privatpersonerna bland kunderna.
Sedan kanske begäran avslås, men poängen är att få upp skiten i nyheterna.
I övrigt skulle ju inte SAS sluta existera bara för att bolaget begärs i konkurs. Konkursboet kommer säkert köpas upp av någon och varumärket kan drivas vidare. Som att varumärket är värt något längre.
Så, någon som vill gå ihop och arrangera en liten pool av Premium Plus-kunder som ställer sig bakom en konkursbegäran? Kom igen, det blir kul!
Själv har jag inte tid att hantera det administrativa, men ställer gärna upp som en av de borgenärer som begär SAS i konkurs.
För övrigt – de som blivit lurade att acceptera vouchers genom att klickat på en länk i ett mail upptäcker i nästa steg att det inte går att använda vouchers till att betala resor online, utan endast via telefonkö hos SAS. Där priserna visar sig vara högre än vid onlineköp, så vouchern är inte ens värd det den påstår sig vara värd.
29 kommentarer
Frågan är vilka tillgångar SAS ens har (i Sverige). Flygplanen ägs av externa bolag, fastigheterna sålde de. Det enda som finns är ett "varumärke" och personal lite förenklat.
Skulle rest hem med familjen från USA med SAS i juli. I själva verket åkte vi hem redan i mars pga covid-19, med ett annat bolag eftersom SAS då redan slutat flyga till västkusten och inte kunde hjälpa oss.
Avbokade inte hemresan i juli utan väntade tills SAS själva meddelade att flyget var inställt. Begärde då direkt ersättning för detta. Nu snart två månader sedan dess och inte ett ljud från SAS förutom initiala bekräftelsen på vår begäran.
Inser att vi ligger väldigt långt bak i kön men skaver ändå. Flygbiljetten betalades med hustruns forskningsstipendiepengar så ej drabbad privat, men påverkar ju min fru professionellt.
Detta kan jämföras med hyrbilsfirman i USA. Vi hade förskottsbetalat hyra för en SUV i fyra månader, som endast utnyttjades knappt två veckor innan vi åkte hem pga covid-19. Enligt avtalet hade vi ingen rätt till återbetalning av outnyttjade dagar, men på vår begäran fick vi det ändå, utan någon diskussion. Detta trots att vi dessutom hyrt bilen via en extern agent och även lämnade tillbaka bilen på annan flygplats än ursprungligen avtalat. Se och lär, SAS.
Samma här. Begärde pengarna tillbaka när SAS ställde in familjens semesterflyg i månadsskiftet juni/juli. Inte hört ett knyst sedan dess.
Hotellet i Spanien erbjöd så klart också en voucher men när jag istället begärde pengarna tillbaka tog det bara några dagar innan pengarna satt på kontot.
Har haft en rätt analog upplevelse med Lufthansa respektive Alamo (via Rental Cars). Har fått tillbaka hemresans platsbiljetter från LH. Annars bara väntan.
Snart kommer ytterligare miljarder in för att fylla alla pilotpensioner mm, sätt skiten i kk, och sluta höja skatterna för att fylla tomma hål utan avlastning gäller både SAS och mycket annat som bara kostar vårt samhälle massor av pengar
Snart kommer ytterligare miljarder in för att fylla alla pilotpensioner mm, sätt skiten i kk, och sluta höja skatterna för att fylla tomma hål utan avlastning gäller både SAS och mycket annat som bara kostar vårt samhälle massor av pengar
Det kanske är dags att införa att betalning av tjänst (=flygresa) inte sker förrän tjänsten har levererats?
https://omni.se/kunder-gar-till-kronofogden-for-att-fa-pengar-av-sas/a/b53Gp3
Jag fick faktiskt en återbetalning av min Plus-resa i april i går! Förvisso bara hälften av det jag trodde jag skulle få enligt biljetter (men det kan ha varit så att ett av benen var i GO) men det var ju överraskande att över huvud taget få någonting (och inget tjat om voucher, utan rakt in på Amexkontot).
"System generated e-mail, please do not respond.
Attached please find Your Refund Notice."
11 miljarder skulle tydligen svenska och danska staten punga in i bolaget plus någon miljard från privata företag/bolag?! Väldigt mycket stoppa in i ett bolag som detta. Nej låt gå i konkurs!
Om de sätts i KK så kommer det finns massor av saker med SAS-logga på som säljes billigt. Tid att starta ett nytt bolag med förkortningen SAS.
Svenska Annorlunda Saker
SE och DK stater som ägare i SAS och inom EU fick invänta EU:s beslut huruvida det var OK att som ägare stödja bolaget. Nu fick man OK och det lär betyda att SAS kommer att infria sina åtaganden. Om SE och DK som stater sätter sina bolag i konkurs så faller förtroende för statsobligationer, valuta, etc.
Miljömupparna i regeringen skulle ju kunna göra något bra, som undantag, och låta staten dra undan skyddsnätet under SAS? Men de är väl fullt upptagna med symbolhandlingar som nya skatter på hämtmat…
Är det så bra idee att konka bolaget som privat fordringsägare? Du lär hamna väldigt långt bak i en lång kö och pengarna lär vara slut långt innan ditt nummer ropas upp.
Och räkna inte med att fajbjoj staten räddar dig, i ett sådant läge kommer ingen, I synnerhet inte danska staten betala pengar som går till återbetalning av svenska fd flygkunder.
Det bästa man kan hoppas på är att de betar av kön innan de konkar.
Om inte annat en väldigt småaktigt sak att begära en institution i konkurs för typ några tusenlappar.
Jag tycker inte stater ska äga flygbolag. De har haft massor av tillfällen att sälja av helskinnade men nu är det som det är och då får ägarna ta sitt ansvar även om de formellt inte behöver.
Ja för det är ju inte småaktigt av en inst med statliga ägare att förlita sig på att olagligt behålla pengar från kunder för att säkra sin kassa?
Jag uppfattar det som att ledningen gör allt den kan för att rädda bolaget. Det är ju inte som om SAS stulit pengarna utan de kommer betalas tillbaka så snart de har råd.
Hej Apan, vad sägs om att slå vad? Jag satsar två cykeldäck med slang på att SAS är i KK inom ett år. Det ser ut som en 19 år gammal hund med hjärtsvikt och dåliga tarmar. Utgången är given. Alla vet det, men lyckas med specialkost och förnekelse hålla jycken vid liv en dag i taget.
Det enda rätta är att boka det där sista veterinärbesöket och avsluta lidandet men ägaren tänker mer på att bevara sin känsla av normalitet ytterligare en dag och struntar helt enkelt i att tänka längre eller större.
Klart att SAS har för avsikt att betala tillbaka. Om det går.
Något annat vore extremt dålig affärsprincip.
Men som chipp skriver, vad är sannolikheten att det sker eller att SAS går i konkurs?
Konkurs blir det inte. Det är stater som är huvudägare, men ordnad avveckling eller integrering med annat bolag kan ju ske.
Hej Chipp, jag antar vadet och slänger dessutom in att alla kunder kommer fått sina pengar åter by then. Motsvarande 220 kr på Biltema.
It's on 🤘
För övrigt har lufthansa lovat mig pengar tillbaka om 14 dagar.. Vi får väl se.. Av oklara skäl så var min biljett inte inlagd för refund 😉
Kul att höra. Mig lovade de refund inom 3 – 6 månader. Jag fick påminna om att få skriftlig bekräftelse på refund. Märkligt att LH inte har någon officiell mailadress till sin Customer Service, bara ett telefonnummer (som i o f s fungerar hyggligt).
Ni måste tänka på alla avdankade riksdagspolitiker som har höga chefs positioner med mera inom SAS inte kan de bli arbetslösa ….. var ska de hitta högbetalda chefs tjänster…. med sin höga kompetens..
[CYNIC] I hundmatsfabriken kanske? Som råvara? [/CYNIC]
Så här står det i mejlet från SAS: "……and can be used for booking any trip on our website." Nu klickar jag inte för vouchern då jag vill ha mina pengar och ser det som ett försök att stalla ytterligare 14 dagar från SAS. Men stämmer det verkligen att det övergår till telefonbokning?
Du brukar förespråka utbyggd flygtrafik istället för tåg, och SAS ses ofta som en del av infrastrukturen pga det statliga ägandet samt att bolaget trafikerar ett antal mindre lönsamma rutter. Inte alls säkert att något annat flygbolag skulle gå in och ta över SAS nuvarande possition.
Är det då inte motsägelsefullt att önska att SAS begärs i konkurs?
Staten ska inte leka företag.
Jag håller med dig i sak. Jag ser också sas som just ett företag och inte en statlig infrastrukturbolag.
Blev mest förvånad eftersom jag fått bilden att du varit av motsatt åsikt tidigare, dvs att staten ska prioritera utbyggd flygtrafik framför t.ex. tåg (väg?). Att rädda SAS kan ses som en sådan åtgärd.