Första halvårets elbilsregistreringar hittas nu hos Bil Sweden, och Tesla fortsätter dominera som leverantör, följt av Kia och Renault. I juni dök de första av Kina-Volvos Polestar 2 upp i Sverige med fler registrerade bilar än Jaguar I-Pace. Graf över nybilsregistreringar nedan.
Polestars blivande showroom i Stockholm. Elcyklar? |
Tesla fortsatte vara ohotad på förstaplatsen vad gäller nybilsregistreringar såväl i juni som under första halvåret. Man kan förstås ifrågasätta värderingen av bolaget ändå, men det är en annan fråga.
Efter Teslas 2379 nyregisteringar hittas Kia med 1252 med modellerna Niro och Soul och därefter Renault med den näst vanligaste elbilen efter Tesla Model 3, nämligen Zoe, som räcker ensamt för en tredjeplats.
Nyregistrerade elbilar första halvåret 2020. |
De första av Kina-Volvos första rena elbil Polestar 2 registrerades i juni med sex bilar, vilket var fler än etablerade Jaguar I-Pace som endast lockade till sig fem kunder i juni. Polestar-bilarna är gissningvis de utställningsexemplar som i dagarna kommer börja visas i bolaget showrooms.
Bilen lär bli en succé i det Kina-lojala Sverige, där Volvo Car enligt interna dokument avslöjade av DN väntas göra sig av med 900 jobb efter sommaren. Berör förstås inte Polestar 2, som tillverkas i Kina.
En lätt gissning blir att Polestar i Sverige kommer tävla om en topplacering bland nybilsregisteringarna av elbilar under andra halvåret 2020. Man kommer inte slå Tesla, men Kia och Renault kan få det svettigt, och i synnerhet fyran Audi.
33 kommentarer
Vilken fabrik är det som sätter ihop polestar 2?
Det har byggts en ny fabrik i kina för det ändamålet
Fabriken ligger i Luqiao söder om Shanghai.
Tesla, elbilarnas iPhone
Kanske det.
Men vilka blir elbilarnas BlackBerry, Palm Pilot och Windows Phone?
Och vilken blir motsvarigheten till seniortelefonen Doro? 🙂
Ser man på en mognare marknad, som Norge, kommer tesla på plats 5 bland elbilar, med en andel på 5.7%. Det är så det blir när det finns ett större utbud att välja från, vem f-n vill ha samma bil som alla grannarna? Mer info på elbilstatistikk.no
Ja. Premium och volym är i det långa loppet nära omöjligt.
Nu är inte elbil aktuellt hemma hos mig, men är inte tesla överlägsen konkurrenterna?
Ärlig fråga.
Jo de är några år före kan man lugnt säga. Mycket tack vare deras laddnätverk. Hade jag stått i valet mellan Tesla 3 och Polestar 2 hade valet varit självklart. Tyvärr tillåter inte hushållsekonomin valet än så länge. Väntar på ytterligare uppumpning av "bostadsbubblan" för upplåning.
BMW/Mercedes/Audi räknas som premium, de har rätt hyggliga volymer.
Volym är egentligen inte det viktiga, utan det är value share. Apple hade väl för några år sen 10-20% marknadsandel men 90% value share. Övriga (med android) delade på de 10%:en.
@Turboprop Överlägsen i vilken bemärkelse? De har fått alla att tro att räckvidd och 0-100 är allt som betyder något, är du inte en resande försäljare och inte går igång på att tävla vid rödljusen är alternativen fullt jämförbara.
Man måste titta på sitt "use case", hur man använder sitt fordon. De flesta kör max 1500 mil per år och har en daglig trall på 2-4 mil och klarar sig utmärkt med 20 mils räckvidd. Detta är min situation, pendlar dagligen 15 km, kör 18 mil till stugan regelbundet och kör även sthlm-göteborg utan några problem med ca 200 km räckvidd (BMW i3). Detta i snart fyra år.
Visst, älskar man att sitta i bilen och spela spel kan säkert tesla vara ett bra kort att satsa på. Eller så kan man använda sin padda/bärbara?
Tesla är väldigt mycket hype, speciellt tjatet om räckvidd tror jag skrämmer bort en del från elbilar när man tydligen måste ha en bil för 600kkr-1Mkr för att det ska fungera.
Men som sagt, vad du behöver bestäms av dina behov, som alltid, och där är teslorna överdimensionerade för de flesta.
@Troglodyten, du missför typ allt. Du kör idag en elbil så du borde förstå bättre. Förutom ifrån Kia/Hyundai så saknar Tesla konkurrens. Med Polestar 2 blir det bättre, men så saknas den stora detaljen med laddning.
@Niklas Om du tänker genom saken kan du kanske acceptera att ytterligare räckvidd inte skulle betyda något för *mig*, inte acceleration utöver de 7 sekunder min bmw har, inte ett laddningsnätverk heller eftersom jag *aldrig* haft det behovet under fyra år. Det enda behovet är i så fall en range extender för att inte vara beroende av laddinfrastruktur. Om nu en tesla är din dröm så är det inte min, MS är snygg men ett slagskepp i mitt use case, M3, förutom att den ser ut som en groda framifrån, har en fruktansvärt motbjudande förarmiljö med allting kontrollerat från en skärm. To each his own, jag skulle kunna byta till en tesla men de har för många nackdelar för mig.
@Niklas ett kortare svar: för taciförare och resande säljare (som bloggarjäveln(tm) är tesla förmodligen ett alternativ men för resten av oss betyder deras erbjudande inget.
Du får gärna köra vidare med din i3 med hjul breda som en cykel. Jag har inga problem med det. Men tyvärr för din del har du fel. Tesla är ett prisvärt alternativ med ett utmärkt andrahandsvärde.
Tillhör du resten av oss? Så visst 😉
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Allt är dock icke Tesla, som Tesla synes. Det kan ju vara en Tisla, eller rentav en Tasla. (Ja, jag vet att jag inte är på Vitlistan, men livet är för kort för att inte citera Nalle Puh.)
Polestar – China Volvo …
Med den logiken är det konstigt att det sälja så många Volvo i Sverige.
Norge ligger före Sverige när det gäller elbilar och en hel del annat.
När får man läsa något liknande detta i den svenska pravda-pressen?
https://motor.no/bilhold-elbil-lading/slik-blir-du-en-superlader/111993
Polestar kommer det förmodligen säljas många bilar av i Sverige. Kina är en diktatur och i Sverige är bara ungefär en åsikt tillåten i taget.
Jag har aldrig laddat min elbil upp till 100%, men säljsnacket för elbilar och laddboxar är att man starta varje dag fulladdad. Varför då? Hur många åker så långt dagligen?
Igår satte jag personligt rekord i hur mycket jag laddade min ZOE ZE50. Från 24% till 88% och undertiden gick jag och handlade på Willys. Det var en Ionity-laddare och jag betalade med Chargepoint-appen. Till min förvåning kostade kalaset 0 kr. Jag trodde att det skulle kosta omkring 73 kr. Programfel?
Tesla rekommenderar väl 70% till vardags. Själv kör jag 80% laddning till vardags, pga bor på landet. 100% är extremt sällan jag laddar. Laddar 90% om jag ska på långresa, ibland något mer om jag ska åka direkt.
Jag laddar alltid till 100%, vet inte ifall det är möjligt att ställa in på min primitiva Zoe. Men så har jag evig garanti på batteriet så länger jag äger bilen men leasar batteriet. 30 mils räckvidd räcker till 99,9% av resorna. Laddhastigheten är problemet för de 0,1% av resorna. Men med planering går det rätt hyfsat. Tillgänglighet och laddhastighet är viktigare än räckvidd, iaf om man är en ansvarsfull bilist som tar naturliga pauser. Därför är Tesla överlägsna. Men en halv miljon är rätt mycket pengar tyvärr. Hoppas på en instegmodell för runt 350kkr med 50-60kwh batteri o 150kw/h laddhastighet. Jag förstår inte räckviddsångesten där. Men så bor jag inte i Norrland.
Vill man ha räckviddsångest så ska man köpa en gasdriven bil.
Där kan man snacka om glest mellan "laddstationer".
Själv har jag en Zoe 41Kw.
Det är sällan jag är under 50% i laddning på batteriet.
Jag kör till jobbet och hem och laddar bilen fullt varje dag.
Även de flesta lite längre resorna är sådarna som man gör regelbundet.
Så även de går på rutin efter ett tag, så att säga.
Personligen tycker jag det är skönt att slippa att "åka och tanka bilen" längre.
Jag har överslagsräknat på milkostnad och kommit fram till att jag egentligen borde hyra bil för långreor och låta min egen fosilare vila just då. Borde inte ett liknande reonemang kunna funka för elbil?
Jo, det har varit uppenbart sen tjänstebilar rullade gratis sharpy. Men ja du har rätt.
Det blir interessant i år. Då kommer Volkswagen med sin helt nya el-”Golf” ID.3 med ett grundpris från 30.000 €.
Kan köpas från september.
Är det någon som vet om Kina-Teslorna säljs i Sverige, eller är de bara för den kinesiska marknaden?
Bara för Kina.
De kanske kommer att säljas i fler länder i Asien exklusive Japan i framtiden. ASEAN-området är nog en tänkbar marknad inom några år som Tesla skulle kunna öppna upp med Kina-tillverkade Teslor. Idag är det som sagt var endast Kina.
Man ska passa på nu att plocka ut ny Tesla! Vemsomhelst som tjänar mer än 25 tkr imånaden kan få bilkrediten! Stockholms ytterförorter och betongghetton är fulla av tesslor pga detta. Har man inte råd att betala är det bara att lämna tillbaka hyrbilen eller låta nån bränna upp den.