Folkhälsomyndigheten ändrade igår sina reserekommendationer från att avråda från resor inom landet till att nu avråda från alla resor med kollektivtrafik där man inte kan boka plats. Det inkluderar alltså såväl buss, som tunnelbana, pendeltåg, spårvagn, färjor och ibland även linbanor. Istället ska man gå, cykla eller ta bilen. Exakt hur detta ska gå till när trafiklösningarna i våra städer systematiskt missgynnar biltrafik lämnas som en övning åt allmänheten.
T-centralen i Stockholm. Undvik. Ta bil istället. |
Man ska alltså inte åka kollektivtrafik längre enligt Folkhälsomyndigheten, om det inte går att boka plats, dvs hålla avstånd på t ex tåg eller långfärdsbussar. FHM skriver (PDF):
“3. om det är möjligt, gå, cykla eller använda andra alternativa färd-
sätt,
4. undvika att resa med sådan kollektivtrafik och sådana andra
allmänna färdmedel där det inte går att boka en plats”
Det blir nu alltså fritt att resa inom landet, men man ska inte använda kollektivtrafiken. Dock har våra städer omdesignats till att systematiskt missgynna och motarbeta biltrafik, så exakt hur det där ska gå till med att undvika kollektivtrafiken lämnas nog som en övning åt allmänheten. Miljömålen går nu rakt emot folkhälsan.
Råden kommer förstås lagom till semestertiderna, så tanken är väl att det kan fungera med biltrafik medan folk är på semester, men inte om alla skulle ta sig till jobbet – det finns vare sig vägkapacitet eller parkeringsplatser nog för detta.
Rekommendationen blir också ett direkt erkännande att kollektivtrafiken är en stor smittkälla och som sådan ett hot mot folkhälsan. Det gäller förstås alla icke blodsmittor, och inte bara coronaviruset SARS-CoV-2, även om man normalt struntar i att folk blir sjuka av att åka kollektivt. Miljön går alltså normalt före folks hälsa på denna punkt.
En lätt gissning är att rekommendationen att undvika kollektivtrafiken kommer lyftas efter semestern, dvs lagom till skolstarten i augusti.
Eller så kommer folk helt enkelt skita i rekommendationen, för att de tröttnat…
48 kommentarer
Ja linbanor i synnerhet är ett j-a otyg och måste vara boven bakom en stor del av smittspridningen hittills…
Kabinliftar då?
Lade till linbanor utifall att det existerar någon sådan i kollektivtrafiken någonstans, så ingen skulle anmärka "men linbanor då?"
Det verkar ju inte bli nån i Göteborg åtminstone – eller minns jag fel där? Även i Stockholm har ju somliga optimister föreslagit linbana över Riddarfjärden men det har åtminstone vad jag vet inte belönats med kommunala medel till en utredning…
Och självklart är t.ex. såväl Kabinbanan som Olympiagondolen i Åre exempel på linbanor jag inte skulle välja som transportmedel i nuläget – även om jag gissar att säsongen är slut där (och kabinbanan ska väl avvecklas?). Tvåstolslift tillsammans med partnern vore väl dock ändå lugnt.
Linbanor är som tåg, hopplöst omoderna. Tror mer på självflygande drönartaxi.
Partiklar dödar också. Vad tror du miljö är?
Och? Tydligen anser FHM att totalt sett skulle fler dö i Covid-19 än av partiklar från trafiken, annars hade man väl inte gjort denna rekommendation?
Över tiden så är komplikationer, yex infektion, i normal planerad vård ett större problem än pandemier. Frågan är hur stor del av dessa som skulle kunna undvikas genom stt förbjuda kollektivtrafiken i städerna. Som bekant är det bara ett tusental personer i Göteborg som bor där det enligt EU:s definition är dålig luft, men tiotusentals per månad som passerar vårdapparaten.
"Man ska alltså inte åka kollektivtrafik längre enligt Folkhälsomyndigheten, om det inte går att boka plats, dvs hålla avstånd på t ex tåg eller långfärdsbussar."
Så att man bokat plats gör att det inte blir någon trängsel. Märkligt att jag inte tycker att det varit speciellt glest på resor där man bokar plats.
Men här på västkusten blir detta ett mindre problem. Det är väl bara att åka öresundståg om man skall någonstans. På dem kan man ju boka plats…
"Råden kommer förstås lagom till semestertiderna, så tanken är väl att det kan fungera med biltrafik medan folk är på semester, men inte om alla skulle ta sig till jobbet – det finns vare sig vägkapacitet eller parkeringsplatser nog för detta."
Nä, men som tur är så är det väl många som jobbar på distans så här i corona-tider. Jag antar att det är en anledning till att de som tar sig till jobbet kan göra det utan att utsätta sig för alltför mycket smittorisk.
Säkrast ur smittosynpunkt är väl den egna bilen, fulltankad vid resans början. Förvånar mig att miljömaffian tillåter att den föreslås, även som sista alternativ.
Man kan väl införa bokningsalternativ i kollektivtrafiken. Det torde lösa smittoproblemet galant.
Rekommendation och avråder är myndighetsspråk och innebär att det är ett förbud p.s.s. som att bryta en lag.
Det är samma inom den privata sektorn också. Om vi ger en rekommendation och kunden inte följer den så får de klara sig själva (eller köpa hjälp) om det skiter sig.
På samma sätt har jag lärt mig att faktiskt läsa bruksanvisningarna till prylar jag köper.
Nja, rekommendation och avrådan är det starkaste ordbruk en myndighet kan använda om ingen lag finns. Det blir dock inga som helst repressalier om man som privatperson bryter mot en rekommendation, så i realiteten är rekommendationer helt verkningslösa.
Obegripligt att dessa råd inte kom för flera månader sedan. Nu gäller det för trafikägarna att förbjuda nöjespassagerare. Endast resor till och från arbetet bör vara tillåtna i kollektivtrafiken.
Mycket bra!
Sluta med gosandet på kollektivtrafiken! Dock, som sthlmare, men inte innerstadsbo, inte har det märkts så mkt?
Precis, alla som åker hem efter en fyllenatt på krogen borde få gå hem. Det borde lära dem ett och annat.
Japp, men, vi ser ju också bostadsbubblan hålla sig kvar då man måste åka taxi för 300 per tur
OT, i väntan på Fredagsmyset. Såg precis att man börjat med försäljning av bostadsrätter i Malmö ("centrumnära", ja malmö är litet), där föreningen kanske sitter med 60-75% av hela lånet (hittade inga siffror dock).
Beskrivning:
"Ett boende som ligger i framkant vad gäller kvalité och finansieringslösning"
Exempelpris: 2RoK, 66kvm, 655kkr mot en facil avgift på 10915kr/mån. Liten balkong i Norr samt ligger på 1:a våning. Fokus på ett kollektivt boende.
Vore minst sagt intressant att se den ekonomiska planen och vilka bindningstider banken godkänner.
https://www.nyaboendet.se/nyproduktion/brf-of17
Svenska myndigheter är helt tappade. Att komma med rådet NU och inte i början av pandemin, man skäms ju för att bo i det här bisarra tillståndet av Tesla-pendlande tjänstemän på FHM.
Att inte åka tunnelbana,spårvagn eller buss, det kan vilken dagisunge räkna ut med arslet. Allvarligt ,man blir seriöst matt. Blir inte ni det ?
Nej, det var ett rimligt råd. Tycker jag. Skolorna slutar, folk har hemester etc.
Så jag tror det är lite svårare problem än att lägga ett fyra bitars pussel med bara hörnbitar ifall nu ska prata om dagis. Många dagisungar är också lediga över sommaren. Det skiljer sig en del mellan olika europeiska länder där.
Ja, det är bisarrt att rådet kommer först nu. En bekant till mig blev troligen smittad på bussen på väg till jobbet och trots att han bara var dryga 30 år fyllda fick han tillbringa två månader på sjukhus varav dryga 2 veckor i respirator. Hade detta råd kommit tidigt hade han troligen följt det och tagit sig till jobbet på annat sätt.
Åker bara kommunalt någon gång per år, annars taxi. Tycker det borde finnas någon slags kontroll på taxichaufförer så att vanligt folk inte blir smittade.
Ansiktsmask på både chauffören och passagerarna?
Nja på chaufförerna åtminstone. Tror man kan acceptera en viss asymmetri i det här fallet.
Sven: Som med masker, nu idag har de forskat fram att det är det bästa mot spridinng av smitta, men nej, det var onödigt, liksom test…
Gustav: Din bekant dog ju inte, därmed ointressant för de som bara ser död…
@Fet o fluffig, vilken typ av mask pratar du om och vilken utbildning krävs för att återupprepa resultaten i rapporten? Referens tack.
@Gustav, trist förstås med din bekant. Men eftersom det handlar att komma till arbetet så borde din bekant tagit åt sig råden om social distansiering eftersom hen enligt dig själv troligen haft möjligheten till alternativa transportsätt till o från jobbet.
En hypotes från mina norska vänner: Många av de tidiga fallen i Oslo var somaliska taxiförare som kört hem alpresenärer från flyget och bor tätt i familjekluster.
Ingen aning om det kan stämma in på svenska förhållanden, men varför inte? Empirin motsäger väl inte.
Niklas, du kan knyta en snusnäsduk, det stoppar ju det mesta? Annars bara vanliga munskydd som de har på tex sjukhus? Har du n95 och gör rätt borde det vara rätt bombsäkert. Här är en länk: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-cloth-face-coverings.html
I Stockholm har du upmmanats att inte använda kollektivtrafiken sedan mars. Endast nödvändiga resorhar varit budskapet från SL.
Har sign, Niklas tänkt på att det åkts tunnelbana,spårvagn och bussar i paritet som fullpackade sardinburkar under hela pandemiperioden, eller är Niklas möjligen en innerstadsbo med annat fortskaffningssätt än ovan beskrivet som liksom FHM:s furstligt betalda tjänstemän som av rent tunnelseende inte kommer på hur pöbeln är tvungen att förflytta sig, för att komma till sina jobb.
"Folk har hemester" Vilka då Niklas ? Vilka har hemester ?
Jo Niklas har tänkt på det. Jag har haft möjlighet att praktisera detta tydliga exempel av social distansiering så det har jag gjort. Ingen kollektivtrafik alls sen corona samt ej lämnat staden jag bor i. Alla kan förstås inte, men fler som kunnat borde tagit sig till råden. Hemester innebär att man tillbringar sin semester runt hemmet och inte träffar nya människor. Att folk inte tar sitt eget ansvar och tar till sig råden FHM tjatat om varje dag är beklämmande. Men en del i den svenska modellen bygger på att folk följer rekommendationer. Tydligen klarar vissa inte det, utan behöver statlig detaljstyrning. Du verkar ha låtit känslorna ta över.
Nu är ju inte tjänstemän anställda av det allmänna furstligt betalda. Snarare måste de gå till den privata sektorn för det. Sen är de på FHM förstås väl inbegripna med att pöbeln måste ta publika fortskaffning för att ta sig till jobbet. Men där finns förstås inga alternativ. Rekommendationen att låta bli om man kan, och jobba hemifrån därav. Jag har jobbat hemifrån sedan Mars och trivs bra med det. Jag tar mitt ansvar. Åker bara till ICA Maxi, biltema, Bauhaus och systembolaget. Och jag gör det för pöbeln.
Miljöpartiets politik är nu även av myndigheter betraktad som hälsovådlig .
Är det bara jag som anser att FHM har fått för stor "makt"i denna fråga.
Och hur stor makt tycker du att FHM har?
En rådgivande myndighet som utfärdar riktlinjer. Tycker du att den ska sluta med det?
Vem skall då göra det? Stefan Lofven?
Vill du att det skall bli som i utlandet där politikerna kan göra precis vad de vill bara genom ukas och bullor?
Sverige är en av få fristader i världen där politiker har varit tillräckligt visa att begränsa sitt eget inflytande genom lag. Jag tycker att det fungerar strålande. Jag vill inte ha en imbecill politiker som säger åt mig vad jag måste göra på magkänsla som i de flesta andra länder, exempelvis USA, Danmark et al.
Om jag skall åtlyda en förordning vill jag att den skall vara vetenskapligt förankrad, annars skiter jag fullständigt i den. Och jag tror att de flesta av oss är på detta viset, även du om du tänker efter.
Men vad var deras råd vetenskapliga då? "Vi trodde" för fullt, jag har haft mer rätt..
Klart det ska vara Löfven som talar, han är ju föraren?
@Fet
Hur svårt kan det va, tvätta händerna för fan när du pissat. Är rätt säker på att man kan hitta det även i den gamla bondepraktikan.
Nej det är inte problemet riktigt?
Nu säger du ju ät inte gul snö?
Är det inte dags att bli lite för f-n självkritiska ?
Själv jobbar jag inte i kostymerade miljöer och jag har ingen bil parkerat i garaget som kan ta mig hem till min hemester. Men vilken ickeuppenbarelse det blev när FHM äntligen förstod att kollektiva transporter i själva verket kan ha varit utmärkta Covid-19 kuvöser för att bära smittan vidare till den mest utsatta pöbeln.
De som inte hade något val. Liksom våra äldre .
Vi har 10x fler dödsfall än i något annat skandinaviskt land. Och hur stolt ska vi exakt vara ?
!)
Det finns nästan inga kostymerade miljöer längre i Sverige, bra tycker jag.
2)
Har man parkeringsplats får man skatta för det. Jag skattar 600 kr i månaden för den även när jag har hemester och jobbar hemifrån för corona. Antar att den skatten går till en bra sak.
3)
Man behöver inte ha någon utbildning alls för att inse att publika transporter är en smittohärd.
4)
Pöbeln, den som reser med kommunala färdmedel har tyvärr inte något val. De får helt enkelt anpassa sig efter situationen, precis som alla vi andra som tar ansvar.
5)
Antalet dödsfall mitt i en pandemi säger absolut ingenting. För att kunna säga något vettigt måste man vänta tills det hela ebbat ut. Först då kan man evaluera resultatet.
5. Fast nu har ju epidemin ebbat ut i våra grannländer och det är inget som säger att de skulle bli mer drabbade av en andra våg, snarare mindre då de verkar ha kompetenta myndigheter. Sverige o andra sidan kommer snart passera Italien i dödlighet.
Antagligen för att man absolut inte vill behöva rekommendera munskydd. Lättare att avråda från kollektivt helt och hållet.
Tycker att du skall använda munskydd.
Ja det gör jag självklart, sedan flera månader. För att skydda dig med flera.
Jag tågpendlar (ej bokade platser) till jobbet runt 10mil enkel väg varje vardag… och min arbetsgivare har sagt att vi är en samhällsviktig funktion – så även vi som gör stor del på vår dator förväntas vara på arbetsplatsen.
Hmmm… vill nog inte vara "jobbig" medarbetare och fortsätter åka till jobbet.
storStockholms Lokaltrafik verka inte ha förstått alls. Och övriga medier verkar ha hamnat i Fre13- /inför_Midsommar- helgsavslappning, och helt missat Allmänna Råds-revisionen enligt föreskrift hslf_2020:31? !
Se Trafikförvaltningen i region Stockholms initiativ att låta biljettkontrollanter ta sig innnanför social distansering, icke-länk (media) https://mitti.se/toppnyheter/borjar-biljettkontroller-igen/?omrade=hela-stockholm
https://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-lans-landsting/pressreleases/sl-aaterinfoer-biljettkontroller-3013484
(myndighet)
https://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-lans-landsting/pressreleases/sl-aaterinfoer-biljettkontroller-3013484