Eftermiddagen har spenderats med att fixa upp fönstret och framför allt porten till den lilla totalrenoverade maskinhallen. Några foton som kompensation för att det inte bloggats.
Detalj. |
Den grafitgrå färgen på fönstret utvändigt och på porten var inte standardsortiment, så det tog en stund att få leverans, men nu har de levererats och jag fixade upp dem under eftermiddagen och kvällen.
Sjöutsikt från fönstret. |
Fönstret är väl inte så mycket att orda om, utan det var bara att sätta på plats.
Porten, en dubbel slagport 2500×2100 var förstås lite mer komplicrerad och det blev en hel del justerande av karmskruvar och annat innan allt både gick att stänga korrekt och slöt tätt mot karmarna. Just med två dörrar blir det väl expontentiellt mer komplicerat än en vanlig dörr.
Sedan vägde de två portbladen sina kilon, så Lena bistod med muskelkraft när de skulle lyftas på plats.
Porten under montering. |
Jag hade lämnat ena sidan av väggen utan att ha satt på panel för att vid behov kunna justera infästningen för ramen, och det visades behövas. Till slut var jag tvungen att bila bort en del av betongen, och flytta den sidan några centimeter för att få allt att gå ihop korrekt.
Färdigt. Kattluckan saknar dock port. |
Återstår förstås drevning och foder både invändigt och utvändigt, samt lås och handtag, men nu går det att inreda och börja använda utrymmet, även om det fortfarande behöver målas och sättas täckpanel och foder utvändigt.
Det var också rätt god timing att montera porten nu, eftersom det ladusvalupar som brukade häcka inne i den gamla maskinhallen (som saknade port) hade börjat reka var de kunde bygga bo inne i den nya hallen. Men det blev inget med det, för nu är porten på plats.
14 kommentarer
Ojojoj, där har karmen delat på sig i överkant. Vet hur det är. Dörrar är ett helv*te. Det är kränkande att se hur lätt snickarna gör det.
Hjälper ju om betongplattan är horisontell…
Ang glipor. Det är därför det finns ett stort utbud av olika fogprodukter, latexfog, fogskum, byggsilikon, etc. Är hemmafixarens bäste vän vad gäller glipor. Om man inte hittar rätt färg väljer man tex latex som är övermålningsbar. Har man färgkoden blandar färgaffären till exakt nyans, annars kan man om man har en målad bit över ta med sig den så läser de av nyansen och blandar till.
Sådant används relativt flitigt även av yrkesfolk enligt min erfarenhet. Bra gjort att få det på plats, Lars.
Kattluckan är såklart inget för valpar, i synnerhet ladus-diton 😉
Fyra järn per sida, jo jag tackar jag. Tungt. Mina två dörrar till lägenheten som antagligen väger mer än dina två slagdörrar tillsammans hänger på enbart två järn. Skruvade i metall då. Jag är glad jag slipper justera dem då dörrar är ett åbäke att få rätt på. Bredden torde räcka för en Model X/Y utan att behöva fälla in speglarna. Spalten i ovankant borde nog gå att fixa till.
Maskinhallen är för maskiner etc. Teslan kommer stå där den står, det är därför laddaren är på utsidan.
Vadå, det är ju en bruksmaskin?
Förvisso tjänstebil, men det var jäkligt trångt köra in Honda-rishögen för däckbyte, och det var innan karmarna monterades. Men visst, 2500 mm minus kamrar bör vara bredare än Model S 1964 mm. Dock byter jag inte däck på Teslan själv.
En orsak till trångt är att det inte går att köra rakt in, utan på grund av sluttning och stängsel måste man köra in lite snett, och då blir det trångt.
Fast det går nog bättre om man backar antar jag.
Eller så ger man bara f*n i det och använder hallen till maskiner som är lättare att köra in.
Rätt gött att byta däck där inne. Varmt, upplyst och plant betonggolv, så det blir nog fortsatt in med Hondan mfl etc där tillfälligt. Men inte Teslan.
Svalorna är så att säga portade.
Snyggt bygge! Inspirerande.