I varje kris finns det möjligheter, och det kan om man har en bärkraftig affärsidé eller identifierat ett hållbart marknadsegment och kundgrupp, faktiskt vara läge att starta företag mitt under krisen. När alla andra drar ner finns utmärkta möjligheter för den med förmåga och vilja att etablera sig på marknaden. Vad för företagsform är det som gäller?
Även en storm kan ge vind i seglen. |
Det kan alltså finnas möjligheter i krisen att etablera nya företag och ta åt sig marknadsandelar från de företag som tvingas dra ner under ett berg av fasta kostnader dimensionerade för en helt annan volym än den företaget brukade ha.
Den nackdelen har inte ett nystartat företag – inga anställda, inga abonnemang, inga lokaler med tillhörande hyror, inga skulder. Ett nystartat företag kan därmed vara konkurrenskraftigare och mer snabbrörligt.
Exakt vad för affärsidé, kundgrupp, målgrupp och affärsplan är upp till den som ser möjligheten och är inget jag lägger mig i.
Vilken företagsform gäller?
Det enkla svaret är aktiebolag. Bland alternativen finns enskild firma och handelsbolag. Handelsbolag är ungefär som enskild firma, men med flera ägare. Enskild firma är systematiskt missgynnat skattemässigt och förmånsmässigt – du får inte ens betala för hälsokontroller, friskvård eller terminalglasögon. Dessutom saknar du helt juridiskt skydd eftersom firman är du som privatperson. Däremot behöver du inte något startkapital, vilket du behöver för aktiebolag.
Startkapitalet är dock ett icke-problem.
Om du inte har råd att satsa 50 000 i aktiekapital – varav hälften kan användas för företagets konsumtion, och resten för investeringar som inte bokförs som utgifter – så ska du definitivt inte starta ett företag från första början. Slut.
Har du en bra lokal personlig bankkontakt på din lokala bank så går det på någon dag att starta ett aktiebolag från inget. Banken behöver ställa ut intyg på att du satt åt sidan aktiekapitalet, i övrigt är det bara att fylla i ett formulär hos Bolagsverket, samt prestera en bolagsordning (vilket om inte annat din bokföringsfirma kan ordna – se neadn), och se till att rekrytera styrelse.
Styrelsen kan vara du själv och någon anhörig eller vän som suppleant för att kunna avveckla eller hantera bolaget under övergångsprocessen om du hamnar i koma eller dör. Sedan kan man ta in fler i styrelsen om man av någon anledning vill det, men det räcker annars med en ledamot och en suppleant.
Krav på en kostsam revisor blir det först om omsättningen två år på raken går över 3 MSEK samtidigt som det egna kapitalet går över 1.5 MSEK eller om man har fler anställda än någon viss siffra. Vid det laget har man råd med revisor, så det är ett ickeproblem. En bra redovisningsfirma kan oavsett bistå med mycket av de råd en revisor kan ge. Revisorns kunskaper är inte unika, utan unikheten ligger i undertecknandet av årsredovisningen.
Det finns ändå några fall där enskild firma kan vara nödvändig. En av dem är jord- och skogsbruk, där det är du som äger jorden och skogen. Det går dock i princip att komma runt genom att starta ett aktiebolag, som arrenderar av dig som privatperson. Det andra exemplet jag känner till är vissa upphovsrättsområden. Jag som författare driver aktiebolag, men måste ändå också ha enskild firma eftersom bibllioteksersättningen och talboksersättningen enbart betalas ut till författaren själv och inte till ett aktiebolag. Sedan äger jag jord och skog också, men det har vi redan nämnt som exempel.
Vad gäller 50 000:- till ett aktiebolag – om hälften av aktiekapitalet är förbrukat behöver man upprätta en kontrollbalansräkning, men det ska mycket till. 25000:- SEK kan du sätta på banken tills du får den första fakturan betaldd, därefter kommer du kanske alltid ha 25 000:- ändå. De andra 25 000:- SEK kan gå till en dator, en mobiltelefon, skrivare mm som företaget ändå måste ha oavsett om du har enskild firma eller aktiebolag.
Kan verksamheten drivas från hemmet, t ex som konsult, så blir de fasta kostnaderna mycket låga. Antagligen 500:- SEK i månaden för mobiltelefoni, och beroende på mängden verifikat kanske 2000:- SEK per månad i bokföringskostnader om man lägger ut detta, vilket jag rekommenderar. Min egen redovisningsfirma tar betalt per timme och har givet min omsättning och antal transaktioner går det på mellan 2000 – 2500:- SEK per månad, inklusive bokslut, stämmoprotokoll, årsredovisning, deklarationer mm. Då hade jag ca 250 utgående fakturor förra året. Andra firmor kan vilja ha 10-15000:- SEK för bokslutsprocessen, vilket om du driver ett litet företag som egenföretagare är rena blåsningen. Ofta kan det handla om ett tryck i bokföringsprogrammet, så genereras alla nödvändiga dokument. De absolut bäst investerade pengarna som egenföretagare är att lägga ut bokföringen på en redovisningsfirma, om du nu inte tillhör minoriteten som älskar och förstår och lever debet och kredit.
Säg att du som egenföretagare med bara dig själv som anställd initialt kommer ha fasta kostnader på 3000:- SEK i månaden. Då bjuder du t ex bolaget på lokalerna genom att jobba hemma. Det går att ta ut hyra, men då ställs det diverse krav på lokalerna, som att de är avskiljda och helst har egen ingång och inte kräver att man går genom privatbostaden. Men det är överkurs om du väl får verksamheten att fungera. Ett alternativ kan vara att få tag på en kontorsplats i ett kontorshotell, eller göra som jag vet många (lokala) företagare gör – dela en lokal med andra företagare du känner.
Glöm inte buffertar.
Ska du ha semester fem veckor om året behöver du sätta av 10% av intäkterna till semesterlön. Sätt även av 10% som buffert inför sjukdom, då det är du som företagare som betalar sjuklönen de första två veckorna. 10% som övrigt buffert är också lämpligt, t ex för dötid mellan uppdrag, förutom att du vill göra vinst och ta utdelning.
Men den nya företagarens allra viktigaste buffert är en stabil sängpartner med fast inkomst. Bakom (nästan) varje lyckad företagare står det en respektive som agerat trygghet under uppstartsfasen tills intäkterna börjat strömma in stabilt. Glöm att starta eget om du inte har en respektive som stöder dig i detta och tycker det är en bra idé och är beredd att dra hushållsekonomin initialt. Alterrnativt så behöver du rejält med privat kapital i ryggen som trygghet. Ett Wibble-konto med en årslön på banken.
Just Wibblekonto är något jag själv tillämpar. Jag lever i princip på förra årets intäkter och har därmed hela tiden ett års buffert. Så tar du inte ut någon lön första året, har du därefter en buffert som gör att din inkomst är säkrad ett år även när marknkaden går åt fel håll. Och du, med årslönen på banken behöver du inte ta ut lönen den 25:e, utan t ex den 14:e, så har du lön innan alla andra och ständiga reor i alla butiker när plånboken är fylld.
Oavsett – det kan vara läge att starta eget mitt i krisen. Du kanske rent av redan har kunder, som inte vill anställa men gärna vågar ta dig som konsult? Eller så finns det bra och billiga lokaler, samt tillgänglig arbetskraft för den som vill satsa större med fast anställda? Det kan bara du svara på, men den som inte satsar kan inte heller vinna på krisen.
46 kommentarer
Lysande post! Det är precis nu som det finns möjligheter och öppningar. Ren taoism – döden är förutsättningen för nytt liv.
När Ivar Kreuger sköt sig såg det ut som världens undergång, men det var kreugerkrashen som lade grund för Wallenbergimperiet. Nya strukturer, nya förutsättningar.
Du menar när Kreuger blev mördad? 🙂
Jaja, möjligen och kanske, men han var så sjukt högt belånad att imperiet hade kollapsat ändå.
jag LYCKADES bryta leasingavtalet på teslan i alla fall! 12.000 mindre i månaden. Jag hotade med att ni kommer inte få betalat i alla fall. Känns skönt att ha rensat i utgifterna. En bilhandlarvän tillhandahöll en beg toyota för 38 k. Ni bör också rensa upp.
Lysande råd.
Nu kommer ju bara den lilla grejen med en affärsidé…..
Min bror och jag brukar vid jämna mellanrumm spåna på vad vi skall göra när vi blir stora. Å då ligger vi båda två runt femtiostrecket.
Se dig omkring – the trend is your friend – vad verkar pågå och var finns efterfrågan?
På sista utandningen innan den slutliga kollapsen så har vi ett gäng människor som har sjukt mycket pengar och bor i fina villor i Täby, Danderyd och Saltsjöbaden. Det de har gemensamt är att de bara har pengar men är totalt grundklantiga runt huset. De behöver hjälp med allt. Robotgräsklippare t ex. Granngården har ett program för att hjälpa dem men det funkar inte speciellt bra. Tror att folket på Granngården inte klarar kommunikationen med banktjänstemän och höga chefer.
Just det. Att starta företag är ju i sig inga större problem. Däremot inte lika enkelt att hitta en livskraftig, inkomstbringande idé.
Sen ytterligare ett råd. Var alltid försiktig att dra på dig nya kostnader. Om företaget rullar på och går bra är det lätt att få lite hybris. Flådigare bil, lokaler, olika abonnemang som är svåra att ta sig ur. Och mycket annat. Där gäller nog det gamla talesättet. "Det inte handlar om de stora inkomsterna utan om de små utgifterna".
Många år som egen företagare och AB.
Jag tycker mig se ett ökande intresse för hobbyodling. Ofta unga människor utan så mycket pengar och ofta lite "praktiskt utmanade". De behöver hjälp med lite allt möjligt. Följ deras forum och se vad som efterfrågas. Vi ser fler och fler bevattningsförbud vartefter folk skaffar pool så jag skulle satsa på regnvattenuppsamling för hobbyodlare. Dränkbar pump i dagvattenavskiljaren och en bank med IBC-tankar halvt nergrävda på nån lämplig plats – kan täckas med vildvin och humle. En till pump för bevattning.
Om några år kan det bli stor efterfrågan på att konvertera pooler till regnvattenuppsamling.
@Faith.
Ja, varför inte. Men man måste ju kunna räkna hem det också. För att kunna ta ut en lön på ex 25 000 före skatt så måste det in ca 33 000 kr i firman"sociala avgifter"+ de omkostnader som kan dras med. I ditt exempel bil, soppa, verktyg. Något ställe att mecka, kanske hemma. Dock risk för rätt mycket åka och spilltid som är svårt att ta betalt för. Inte otroligt att kostnaderna är 10k i månaden när allt väl har inhandlats (100K i uppstart?)
+20% extra i olika buffertar och semester = Det blir ca 52 000 kr in varje månad på att laga gräsklippare.
Kanske funkar men inte helt lätt?
Näe, det ställs enorma krav för att hitta "alla rätt". Något som är skitviktigt är att göra något man gillar och sen börja i liten skala och följa efterfrågan. Bloggarens råd om en partner med stabil ekonomi är en förutsättning. Det är i princip bara nya McDonaldsrestauranger som har garanterat kundflöde från start.
Bjuder på följande tips som garanterat kommer att trenda snart: Drive-in biografer med laddningsstolpar för elbilar plus någon form av personlig servering mat/dryck direkt till bilen.
@ Peter.
Måste bli med många dukar då om man inte vill komma mitt i filmen. Eller väldigt korta filmer som startar om hela tiden. För vem har tid att kolla på en 2h film varje gång man ska tanka?
@Faith
Många som startar utan den stabila partnern. Klart tuffare då med att hitta extraarbete och många år på existensminimum. Men med en bra affärside, mycket vilja och jävlar anamma så…………….
@ Nils: Drive-in biografer oavsett bil egentligen. Se laddning av eventuell elbil samtidigt som ett komplement, när den ändå skall stå stilla i vilket fall som helst.
Kravet på aktiekapital sänktes till 25 000 kr den 1/1 2020.
https://bolagsverket.se/om/oss/nyheter/arkiv/nyhetsarkiv-2019/kravet-pa-aktiekapital-ar-nu-25-000-1.20277
25000 är väl nya kravet på aktiekapital sen nyår.
Bra men något daterade råd. Minsta aktiekapital är sänkt till 25000. Att betala 2000kr i månaden till en redovisningskonsult är hål i huvudet. Använd gratis bokföringsprogram som automatiserar bokföringen exempelvis Bokio. Klarar man inte av det ska man inte starta företag. Punkt. Som vissa skulle sagt.
Skitsnack! Om firman står och faller med 2k/månad för bokföringen så är det inte mycket till firma. Förbannat mycket med skatt och bolagslagstiftning som det är underbart att få proffshjälp med. Jag behöver aldrig börja darra när det kommer brev från skatteverket och det är värt förbannat mycket!
Tvärt om är de vanliga sakerna lätt och resten googlar man. Du bör kunna boka in och utgående fakturor själv samt läsa en resultat och balansrapport. Vi pratar om nystartade bolag här. När man har snurr på verksamheten kan man såklart leja bort bokföringen. Att betala 24k till en redovisningskonsult första året ÄR hål i huvudet.
Har ännu inte sett någon automatiserad bokföringstjänst som faktiskt fungerar. Det blir alltid en himla massa undantag den inte hanterar och det är aldrig så enkelt som reklamen. Och det tar ändå många timmar i måmnaden av din tid. Den tiden köper jag hellre för 2000:- SEK i månaden.
Första året kan du ha momsredovisning en gång om året, och därmed också bara behöva göra bokföringen en gång om året. Har du inte fått in pengar nog för att efter 11 månader betala en redovisningsfirma, så var det nog ingen vidare affärsidé.
Dessutom är mina 2000 i månaden på en bra omsättning och hundratals fakturor. Gissar att det hade mer kostat 2000 om året så som det såg ut när jag började.
Gör man det enkelt för sig så behövs det inte så många konton i sin bokföring. Ett av vardera kostnads och intäkts konto. Fakturor kan man göra egna/billiga program. Sen bara lära sig vad debet och kredit är och om man inte kan det så ska man nog inte starta eget företag
Du kan inte så mycket om bokföring ser jag om du tror det räcker med två konton.
Jo just när det gäller utgifter. Allt behöver ju inte specificeras på olika kostnadskonton om man inte vill. Sen iofs om man har olika typer av inkomster med olika momssats så ska man ju ha olika inkomstkonton. Men det är det ju inte så många som har. Drivit eget i över 30 år och bokför själv med stöd från revisor. T.o.m kört med bok. Jag har väl bara haft tur om jag inte kan.
Fel. Återigen visar du din okunskap. Olika utgifter ska redovisas olika till Skatteverket, så sätter du allt på ett konto blir det tokfel.
Ok. När jag bytte bokföringsystem för något år sedan så sa min revisor att man bara behövde ha ett kostnadskonto om man så ville. Jag gillar dock att specificera olika kostnader för bättre koll.
Revisorn hade väl fel i så fall.
Det får stå för dig. Jag ger ett bra exempel på en gratistjänst som funkar klockrent för små okomplexa bolag. Rekommenderar alla som ska starta bolag att lära sig grunderna i företagsekonomi, det kommer betala sig på sikt. Sen kan man ju välja att köpa sig fri och inte lägga tid på det ändå.
Och hur många år har du drivit eget företag som enda inkomst?
Företagsekonomi måste man lära sig även om man har redovisningsfirma. Vill du absolut lära dig just bokföring kan du väl sitta och hobbybokföra firman vid sidan om redovisningsfirman och se om du kommer fram till samma på sista raden. Dock tror jag det inte är tillåtet med att bokföra dubbelt på det viset. Du kan också ha en deal med din firma att du varje bokföringsmånad får ut SIE-filen, som du stoppar in i ditt bokföringsprogram, så kan du titta exakt hur allt är bokfört och inte bara månadsrapporten. Det gör jag iaf. Väldigt lärorikt för övrigt.
Man kan ju ha en konsult som skickar ens mail också om man tycker det är svårt. Tycker alla ska testa och om man inte orkar eller kan lära sig kan man väl gå på er linje. Löjligt stigma kring bokföring. Antar att ni äldre har svårt att ta till er moderna lösningar 😉
Hur många år har du drivit eget företag och skött bokföringen själv. Enkel fråga, svara på den.
Andra fråga: Har du fått en skatterevision av Skatteverket? Antagligen inte, om du skötte din egen bokföring, eftersom du inte sitter i fängelse för bokföringsbrott utan sitter här och kommenterar. Krävs bara ett enda bokföringsfel…
Jag har valt handelsbolagsformen för att förenkla administrerandet och få flera delägare med låg marginalskatt att sprida ut överskottet på. Har haft några kontakter med skattemyndigheten på 15 år – positiva, hjälpsamma och inte kitsliga när de skulle ha kunnat vara det.
OT: kan du inte skriva om varför ickenyheten att 'Kina köper norwegian', blåst upp så mycket
Ett irländsk leasingbolag får fler aktier än det kinesiska.. ändå är det inte ”Irland köper Norwegian” =D. De är så roliga, de små liven
Jo, det kan jag kommentera.
Några har gjort dåliga alt bra affärer idag. Många panik sålde i morse. Bl a en post på 1,2 milj aktier till kursen 1,5 kr. Några timmar senare var kursen 3 kr. 337 619 577 aktier omsatta.
MartinB. Exakt, en bra rubrik drar publik.
Nils Nilsson. Paniksålde? De kanske köpte på 1 SEK och gjorde 50%. Svårt att se någon panik i det. Snarare är det så att alldeles för många inte inser att den gamla aktiestocken är 5.2% av den nya aktiestocken.
StefanÖ. Jag skulle hellre sälja för 3 kr i stället för 1,5 kr sådär 2 timmer efteråt.
Nu ska jag sticka ut hakan. Jag VET att de flesta önskar att de inte rört aktien/obligationerna överhuvudtaget.
Hear hear. Alla borde driva företag för att få kvittera ut sin rösträtt. Om inget annat så är det nyttigt att se tre sorters skatter äta upp intäkterna.
Poäng!
Vill din bokföringsbyrå ha ytterligare en kund? IT-konsultverksamhet, 2 anställda?
"Hur många år har du drivit eget företag och skött bokföringen själv. Enkel fråga, svara på den."
Jag har drivit/delägare ett bolag i 15 år, ett i 10, ett i 7 och två st som nu är nystartade under/pga Corona. Jag sköter all bokföring själv.
Bra. Nu var inte frågan ställd till dig, utan till I can't believe som hade tvärsäkra åsikter.