“Döden, skatter och underkänt på besiktningen för bromsarna på släpet.”
Såg en fråga om man som normalt hushåll ska skaffa en bromsad släpvagn eller ett så kallat obromsat EU-släp. Efter att ha backat med släp i femton år och under sju år år jobbat med att småskaligt leverera ved med ett bromsat släp har jag några erfarenheter nedan.
Mitt bromsade tunga släp. |
Sedan 2005 har jag ägt släp i skogs- och jordbruksverksamheten, som främst använts för småskalig leverans av ved och julgranar 2005 – 2012, plus körning av hö och förstås det vanliga gårdsskräpet och byggmaterialet till gården. Efter att ha backat med lastat släp hundratals, kanske tusentals gånger,, så är jag förstås inte särskilt erfaren, men har ändå dragit några slutsatser.
Frågan är – behöver det vanliga hushållet ett bromsat eller ett obromsat släp?
Svaret på den frågan är du behöver inget eget släp. Du lånar släp gratis från byggvaruhandeln eller IKEA, alternativt hyr du eller så betalar du för hemleverans. Ska du inte köra professionellt behöver du inte äga ett släp. Det blir inte billigare att äga ett släp om du bara använder det någon gång i veckan, det du sparar är tid, då du slipper åka och hyra eller lämna tillbaka lånesläpet från byggvaruhandeln. Den tiden får du sedan istället lägga på besiktning, service, underhåll och reparationer för att få släpet godkänt i besiktningen. Så köp för all del släp om du gillar strul men inte att köra en extra vända.
Vad är då skillnaden på bromsat och obromsat släp. Den huvudsakliga skillnaden är att bromsat släp kan ta större vikt. Mitt bromsade släp ovan har en totalvikt på över 900 kg, varav 750 kg last, vilket är vad två kubikmeter stjälpt ved väger (45% är luft i stjälpt ved). Ska man inte köra ett fullt lass ved så når man aldrig den vikten privat. Du kan fylla den med skräp, och den kommer fortfarande bara väga några hundra kilo.
Således behöver det normala hushållet som kör skräp och renoverar huset inte ett bromsat släp. Ska du absolut köra tung sten, ta lastbilsleverans så du slipper lasta av och på allt själv, eller kör flera vändor.
Dessutom kommer bromsarna på ditt bromsade släp få underkänt på första besiktningen efter typ 3-4 års ägande. De kommer inte dra jämnt eller inte bromsa tillräckligt. Så räkna med att ligga och fixa bromsarna eller lämna in på service.
Har du ett obromsat släp är det bara elen som kommer ge dig underkänt på besiktningen.
Släp far illa. Punkt. De står ute, elen är inte klimatskyddad. Räkna med att behöva byta elen med några års intervall.
Bromsen fungerar för övrigt som så att när vagnen trycks mot din bil så bromsar den. Det betyder att om du backar med full lastvikt i det bromsade släpet – i synnerhet i minsta uppförsbacke – så bromsar släpvagnen mot din bil.
Jag har gått kursen i hur man inte ska göra med fullastat släp, dvs backa i uppförsbacke. Den kursen kostade 7500:- SEK inklusive moms typ år 2006, men då fick jag ny koppling på min ett år gamla Honda CR-V på köpet. Lär väl kosta det dubbla idag. Har man inte bromsat släp behöver man inte gå den kursen – både för att man inte backar med så tung vikt, och för att inte släpet bromsar när du backar (i uppförsbacke). Kursens lärdom är: Oavsett hur opraktiskt det är för att lasta av, så ska du med fullastat bromsat släp köra upp och backa ner. Punkt. Ni kan skicka pengarna för kursen, om ni vill.
Slutsatsen är – ska du inte yrkesmässigt och frekvent köra tung last på 750+ kg – vilket du som normalt hushåll inte kommer göra – behöver du inte ett bromsat släp. Ska du absolut köpa släp, köp obromsat.
Vad ska du då köpa för släp? Måtten behöver vara 252+ cm i längd på flaket och 125+ cm i bredd, så du kan ta hela byggskivor 250x120cm. Du behöver dock inte gallergrindar, då ett obromsat släp inte kan ta så mycket ved utan att bli överlastat viktmässigt. Köp således släp med förhöjda sidor eller låga gallergrindar, inte fullhöjds galler. Vid lättare laster, som skräp, så använder du ett lastnät istället för höga grindar.
Mitt eget släp totalrenoverade jag både bromsar och el på för fem år sedan. För fyra år sedan fick jag underkänt på elen ändå. Det var nämligen verkstaden som hade besiktigat, och deras dragbil hade felfri el. Det som testats på besiktningen är kombinationen av din bil och släpet, och jag har något som ibland glappar i mitt släputtag, vilket gör att jag får underkänt.
Således har släpet stått avregisrerat i fyra år utan att användas. Nu behöver golvet på flaket bytas. Funderar på att sälja det obesiktat och orenoverat, skillnaden i pris mot uppfixat och besiktigat äts nog upp av kostnaden att fixa det hela. Visserligen tar det en halvtimme att hämta och lämna hyrsläp eller tio minuter när jag handlar på lokala bygghandeln, men så är det.
Eller så kanske man kan ta bort registreringsskylten, anmäla släpet som skrotat, slänga på en orange långsamtgående fordonstriangel och köra i 30 km/h som jordbruksredskap. Fast jag vet inte om man får göra så…
36 kommentarer
Kan inte vara många bilar som på B-körkort tillåter över 750kg på släpet?
Det beror ju på bilens vikt. Många moderna bilar väger över 2000 kg i totalvikt och då får du inte dra så tungt. Men har man en lite äldre bil får de flesta dra 1500 kg.
Obromsat får bara framföras i 40 km/h under förutsättningarna:
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
…regler som är tillräckligt invecklade för att 90% ska ignorera/chansa att det inte gäller dem för stunden.
Ickeproblem med en normalstor bil som väger 1500 kg, när släpet max får väga 750 och oavsett högst lastas med några hundra kilo.
Bromsade släp är dock betydligt säkrare i trafiken. Ett lastat EU släp och kraftig inbromsning på dåligt underlag är att be om bakvagnssladd. Har bilen inte stabilitetsprogram så slutar det för det mesta i diket eller mötande trafik.
Besiktigade mitt bromsade släp Från 1994 i veckan efter att det stått i över ett år. Som vanligt så har det uppkommit jordfel så att när man satte på blinkersen så blinkade alla lampor på både bil och släp disco.
Kontaktspray överallt som tänkas kan, gnugga dragkulan mot handsken i hopp om att få bättre jord, ta ut alla glödlampor och putsa av socklarna samt hjälpa till med några väl valda svordomar. Efter den medicinkuren och massagen brukar det oftast funka.
Gick igenom UA.
Jag fick ett bromsat släp från 80-talet som besiktigats utan anmärkning vart annat år sedan dess. Har aldrig haft släp tidigare, hur ska jag göra för att fortsätta släpets tradition?
Hehe härligt.. jag fick en avhyvling på första besiktningen pga jag inte tryckt in fett i nipplarna i dragbalken men släpet är ett nästan nytt bromsat Fogelsta så vi får väl se vad tidens tand gör.. Skoter och ATV åker frekvent på släpet iaf.
Du är ändå lycklig ägare till ett svenskbyggt och rejält släp. Byggt av Herr Åström i Karlskoga. Behöver du elreservdelar såsom kabel, belysning, kontakter el. motsv. så ställer jag som mångårig leverantör till SM-Släpet mer än gärna upp 😉
Behöver nytt flakgolv…
Släpvagnsplyfan är inte billig. Men jag brukar ta ned bakgaveln och se till att sopa rent samt luta släpet lite bakåt så inte regnvattnet blir stående när jag inte använder det. Då förlänger man livslängden ytterligare några år. Inbillar jag mig.
Jag lyckades sälja mitt bromsade entonssläp innan bromsarna började jävlas. Känns skönt. Men det var väldigt bra att ha ett ordentligt släp med kapell tillgängligt när man ville ha det. Och när jag höll på att bygga var det smidigt att bara kunna slänga byggsopor och grejor direkt på släpet.
Jag bytte två av bultarna på dragstången mot längre bultar som stack ut 5 cm. Sedan tillverkade jag en backpinne som kunde klämmas fast däremellan. Då gick det att backa utan att bromsarna tog i.
Nästa släp, om det blir ett, blir ett obromsat. Alternativt ett 3,5 tons högbyggt Anssems-släp med trippelboggi, elektrisk lyftkran och en fet pickup att dra det med. Men det är isåfall ett rent livsstilsköp i klass med en sportbil. Det skulle vara väldigt tillfredsställande att köra runt med ett sådant ekipage.
Hahahaha – den avslutande meningen var bra. Tack för ett gott skratt!
Har gått i tankarna på att skaffa eget bilsläp till vårt jordbruk (utöver traktorkärra alltså). Det blev dock senast en pick-up istället (en suzuki, som var den smidigaste, lättaste och minsta pickupen jag kunde hitta med fyrhjulsdrift och markfrigång) och det tycker jag ändå på nåt vis blev en bra kompromiss för den verksamhet vi bedriver sålänge jag inte behöver åka för långt eftersom fordonet är så långsamt och spartanskt.
Hade jag skaffat släp så blir det dock garanterat ett obromsat släp. Nackdelen med pick up är att den är rätt kass på att lasta t.ex. långa brädor i då flaket är för kort, men för det vi använder den, att köra runt gods på gården, åka till återvinningen, använda som arbetsplattform, köra höns, flis, jord, sandsäckar etc. så är den rätt käck och något smidigare att navigera än ett släp, speciellt i tränga områden.
Njaee lasta på du, det är 24-meter +20 på var sida dock max 2,6 som gäller, men att komma dundrande med din trimmade T21:a med trafiksäkert surrade järnbalkar på sidorna och 15-meters uthäng bakåt (naturligtvis med flagg) och då på bakhjulen (hårda grappar åker på bakhjulen), och då polisen stoppar dig så utbrister du kränkt, 'jamemnn styrbromsar juuuu' . . . . mjnjaeee
Pickup truck is the solution….
Yupp!!!
Överlägsen.
Det finns även en icke oansenlig psykologisk effekt, låt oss kalla den tvätthallseffekten. Eftersom du betalar per tidsenhets hamnar du under tidspress, jobbar på som en liten iller och får en helgs jobb gjort på en vardagskväll.
"fördelen" med att äga själv är att man kan gå runt o loja i sin egen takt.
Ägde ett byggbolag i ca 20 år. Innan reglerna ändrades hade vi två bromsade släp.
Som sagt, alltid nåt krångel, och omöjligt att backa vid last och minsta motstånd (tänk lerig stenig infart).
När reglerna ändrades blev släpen oxå väldigt billiga, typ 5-7000kr. Vi har nog köpt runt 15 släp under åren, några har lagt av och skrotats/sålts, men eftersom de är så billiga kan man tex låta bajamajan och annan utrustning stå på släp så blir det enkelt att frakta.
De bromsade släp vi hade sen tidigare svetsade vi bort bromsen och registrerade om som obromsad.
Och ja, man kan "skrota" (lämna in skylten) och köra med LGF skylt.
Förmodar att det är något freudianskt bakom valet av ett SM-släp.
Starta en släpvagnspool med grannarna. Fast pris 500:-/år och person för obegränsad (rimlig) användning. Bokning via Google Kalender etc. Får man 10 medlemmar har man i princip fått släpet betalt första året och själv gratis tillgång till släp. Försäkring och risk för osämja vid havererat släp tillkommer 😀
(Har inte orkat genomföra detta, men någon annan kanske gör…)
Funkar bra för oss i tomtägarföreningen. Vi lät killen som skrev motioner om släp bli ansvarig för inköp och besiktning, men pengarna kommer från medlemsavgifterna. Sällan kö på släpet på vardagar och tippen har ju kvällsöppet ett par gånger i veckan. Försäkringen kostar ett par hundra om året bara.
Häpp häpp!
Bromsade släp låse/bromsar ej när man trycker vagnen bakåt.
Påskjutet trycks ihop, men bromsarna har en backspärr.
Jag backade tung skit. 1,7 ton över 1 km upp för ett brant berg i våras. Det hade varit helt omöjligt utan den funktionen
Tänkte också själv att det borde vara så. Men det kanske är en funktion, som mycket annat tydligen på släpkärra, kan krångla så det ändå bromsar?
I mina australienska flöden har alla ställbara elektriska bromsar. Har ej hört om servicen på dem.
De flesta ställs på en skala 1-10. Skall man ut för ett brant berg m. sten, grus och jord som underlag kan man ställa hur mycket hjälp man vill ha av släpet.
Kuggen i diffar mm. är konstruerade för att driva frammåt. Så hård motorbroms och styggt påskjut bakom är inte helt riskfritt.
Har ett 50+ år gammalt släp på gården mitt bland flygsand och salta vindar. Självklart fick det genom sista gången och nu kan rösthögen köras lagligt i 80 för evigt. Samma med det 40 år gamla, UA.
Det 20 år gamla krånglar dock ständigt, olika elfel med olika bilar.
Hade bara inte björken blivit så svårkluven med tiden hade jag beställt en timmerbil direkt, men då har man ju inget kvar att klyva sen.
Äh, folk är så förbannat snåla och inget får kosta något – klart att det blir problem då. Lämna in släpet för professionell service och betala en liten kostnad så funkar bromsat finfint. Annars funkar obromsat för +90% av alla vardagliga behov. Köp ett dyrare som tål överlast bättre så går det att ta uppåt ett ton grus om man pumpar till 2,5 bar.
Ett skabbigt och misshandlat släp tycks dock ha blivit nåt fashion statement bland gubbar som inte har något roligare för sig.
Man får inte avregga ett släp och sätta på triangel.
Funderar också på hur det där är. Var det inte något om att spärra ev. fjädring också?
Sen är väl skillnad på vad man avser att dra släpet med. Är det bil så är det aja baja.
Frågat transportstyrelsen och det är inte okej att en bil drar något oregistrerat som har lastbar yta så att hämta inköpta begagnade balvagnar eller liknande med personbil är inte lagligt.
Men ett avreggat släp och triangel till traktor? Inte för att det är så stor vits med det om man har riktig traktorkärra.
När jag köpte hästsläp så fick säljaren byta dragmekanismen på släpet, alltså öglan längs fram så att säga. Det räknades som konstruktionsändring och då kunde man tydligen omregga den med ny vikt. Det löjliga här är naturligtvis att det hade funkat lika bra att bara omregga men det var tydligen inte tillåtet
Team – obromsat med kåpa. Perfekt för att flytta otympliga saker, ta skräp till tippen, packning för resor till stugan. Inget särskilt tungt. Så skönt och bekvämt. Kan lämnas ute trots regn.
Whats not to love.
Då vi i ungdomen körde mycket cross byggde vi en släpkärra för cyklarna.
Vi satte på långsamskylten och körde i 30 i vägrenen då vi blev stoppade av polisen.
Jag körde och det hela gick till rättegång för att jag framfört ett oskattat, oregistrerat och obesiktigat fordon.
Vi hade monterat en riktig släphandske på draget mellan bilen och släpet, detta gjorde att myndigheten inte godkände att klassa släpet som efterfordon, hade vi kopplat ihop bil och släp med en kätting eller på annat undermåligt och trafikfarligt sätt hade jag inte blivit bötfälld. Brotten jag begått ansågs så allvarliga att jag fick närmare 200 dagsböter.
Backautomatik har väl de flesta bromsade släp..?
http://widabil.se/sl%C3%A4pvagnar/teknik/mekaniska%20bromsar.html
Har mest använt släp för att köra bort skräp och trädgårdsavfall. Började använda tipptapp-appen förra året. Otroligt mycket hjälp man kan få för några hundralappar. Inget behov av släp numera och slippa allt trassel som du tar nämner.
Har man problem med att bromsarna tar när man backar behöver man se över sin backautomatik.
http://widabil.se/sl%C3%A4pvagnar/teknik/mekaniska%20bromsar.html
"Backautomatiken fungerar så här: Bromsbackarna är monterade så att de kan ge efter lite grand bakåt (men inte framåt). Det innebär att påskjuten går i botten när man backar och det går fortfarande att backa. "