Bloggen begav sig på grund av anledningar in till krondiket och byggarbetsplatsen som av andra kallas Göteborg. Fotodokumentation uppstod. Varning för starka scener.
Eklandagatan, krondiket Göteborg, 28:e april 2020. Dagen bjöd på både regn, hagel och sol. Foto från parkerad bil. |
Coronakrisen och pandemiutbrottet är perfekt för Göteborgs kommun. Nu kan butiksdöden och alla konkurser skyllas på SARS-CoV-2 och Covid-19 istället för den så kallade Västlänken, som förvandlat hela centrala Göteborg till en oframkomlig byggarbetsplats.
Glesare trafik och så få människor på gatorna att det inte var några problem att hålla 10×2 meters social distansering gör att det trots alla byggen och hål var en fröjd att framföra elmotorfordon i staden.
Bloggen besökte några av stadens normalt mest folktäta kluster och möttes av starka scener.
Drottningtorget utanför centralstationen |
Vasagatan, glest, men i alla fall lite folk. |
Kungsgatan, Göteborgs svar på Drottninggatan. |
Chalmers slöjdskolas huvudentré, som normalt kryllar av hormonstinna ungdomar. |
En plats som åtminstone var sig lik var paradesplanaden Kungsportsavenyn, dvs helt stendött. En del saker kan inte änsras ens av en coronapandemi. |
Nu var det i ärlighetens namn dels aprilväder, dels Göteborg, och dels en stund innan affärerna öppnade, men det kändes som färre folk i rörelse än normalt, och definitivt glesare trafik. Stod längst fram vid vartenda rödljus och då blev det några varv runt stan. Det var inte ens tät trafik där 1-3 körbanor var uppgrävda eller avspärrade på grund av byggena.
Sedan är ju allt mer av staden ett krondike och byggarbetsplats. Signalkläder och byggnadsarbetare överträffades i antal endast av signalkläder med texten vakt. Det fanns fler vakt vid byggarbetsplatserna runt Korsvägen (“Göteborgs Slussen”) än kollektivtrafikresenärer. Vad dessas jobb är och varför de behövs två av dem vid varenda infart till byggena lämnas som en övning till offentliga upphandlare.
Korsvägen. Tre byggjobbare, en cyklist. Rätt symptomatiskt för krondikets stadsbild. |
Stadens tätaste befolkningskluster hittades på detta gjutande av en betongplatta. Det är nu så lite allmänhet i rörelse i Göteborg att man inte ens längre försöker dölja krondikena med plank. |
Så kom nu ihåg – alla butiker som lägger ner eller går omkull var på grund av coronakrisen, och inte på grund av Västlänken. I själva verket har trafiken nu blivit tunnare och flyter bättre än någonsin, trots att halva stan är uppgrävd. Det var la ena gôtt!
14 kommentarer
När folk nu låter bli att åka in till stan uppstår det istället trängsel på trottoarer och gångbanor i bostadsområden och social distansering (2m) upprätthålles ej. Det finns knappt en idiotjävel i denna kommun som ens bryr sig om att hålla sig på ena sidan av gångbanan när möte uppstår. Må plågsam covid19 döda dem alla.
Änna. Det stavas änna.
Humor!
Äsch, en stad utan störande byggen är en stad i avveckling. Det är bara positivt när det investeras. En lockdown är kanske vad sillstrypare behöver så inte alla bilande surkart stoppar framtiden helt.
Synd bara att "alla bilande surkartar" inte får någon som helst nytta av det svarta finansiella hål som Västlänken är, precis som resten av alla "sillstrypare" utan bara en förstörd stad till en prislapp som ingen vet vad den kommer att hamna på i slutändan.
Dessutom tvingas dom till ett evigt bilåkande då kollektivtrafiken på grund av det ovanstående slukhålet inte byggs ut på det sätt den faktiskt behövs för att faktiskt gynna de som har rätt till staden – dess invånare.
Trafiken har ökat markant de senaste två-tre veckorna under rusning på morgon och eftermiddag, även om det är väldigt lugnt och fridfullt i trafiken mot hur det brukar vara.
Ytterligare kan man ju nämna att chefen för Parkeringsbolaget avgick då man beslutade att sänka parkeringsavgifterna i innerstaden för att gynna centrumhandeln (till skillnad från i normalfall då man uppenbarligen nu erkänt att man aktivt missgynnar handeln) då beslutet gick emot hans (privata) åsikt om hur parkeringsmöjligheterna i Göteborg skall se ut.
Är väl samma stjärna som beslutat att ta bort personliga förhyrda parkeringsplatser för att folk skall få jaga runt lite extra när man kommer hem från jobbet…
Är linbanan klar än då?
Det är grått och regnigt samt lite jordhögar här och där. Göteborg har väl alltid sett ut så?
Det finns all anledning att ifrågasätta om nyttan av Västlänken står i rimlig proportion mot kostnaderna. Jag tillhör tvivlarna, för att uttrycka sig försiktigt.
En annan fråga är om det finns någon stad i världen som är så beroende av fordonsindustrin för sitt relativa välstånd som Göteborg men där invånarna samtidigt har lyckats med att rösta in så rabiat bilhatande politiker i det lokala styret.
Det blir som man röstar.
Ursäkt vad är det för ful stad?
Rimligtvis är väl ändå Götaälvbron Göteborgs Slussen…
Vakterna är där pga krav från trafikverket. Du anar inte hur reglerat arbete på stora vägar är.
Får egentligen inte ens stanna och fotografera ett elskåp längs en trv-väg utan tungt skydd och skyltning.
Den byggverksamhet och de störningar i gatubilden som finns i Göteborg är en bråkdel av vad som skedde i Stockholm på slutet av 50-talet och början av 60-talet, utan större protester. Det som byggdes då har nu varit till nytta i 60 år och kommer säkert att var till nytta i mer än hundra år till. Det gäller att ha perspektiv. Efter att ha vuxit upp i Göteborg och sedan blivit Stockholmare tycker jag: Göteborg har inte goa gubbar utan sura.