Enligt ett pressmeddelande varslar SAS nu 5000 anställda. Man skriver att det kommer ta flera år innan efterfrågan på flyg har återhämtat sig till forna nivåer. 1900 varslas i Sverige och visar att permitteringar med tiden kommer bli varsel om krisen blir långvarig.
SAS är en fena. |
1300 varslas om uppsägning i Norge, 1900 i Sverige och 1700 i Danmark och uppsägelsetiden är i snitt sex månader.
Man väntar sig att det kommer ta flera år för efterfrågan på flyg att återhämta sig:
“Given the current restrictions, SAS expects limited activity in the important summer season. In addition, it will most likely take some years before demand returns to the levels seen before COVID-19. […] The uncertainty regarding demand and the time it takes to adapt the organization means that SAS must act proactively. This gives SAS the flexibility to ramp-up the business quickly if demand returns, but also to take further actions if recovery takes longer than currently envisaged.”
Tillfälliga lösningar som permitteringar är just tillfälliga. Förenklat kan man säga att alla som idag är permitterade kommer varslas framöver, om den ekonomiska krisen drar ut på tiden – permitteringarna är bara på deltid och arbetsgivarna måste fortfarande betala delvis ur egna fickor, fickor som inte är oändliga.
Sedan kan nog cyniker konstatera att SAS istället för nordiska anställda vill ha hyrpersonal anställda i något låglöneland med skattefördelar, som t ex Irland. Man ska aldrig låta en bra kris gå förlorad…
SAS-aktien har inte återhämtat sig. |
Coronakrisen blir ett bra exempel på konsekvenserna av önskade åtgärder mot klimatförändringarna, som att man ska sluta flyga. Till de hör tusentals utan jobb, för det är inte bara SAS-personalen som varslats, utan även tusentals vid våra flygplatser.
Sedan kanske något mer snabbfotat och hungrigt flygbolag kommer ta SAS plats, även om Norwegian och BRA inte direkt mår något vidare heller. Men varje kris är en möjlighet, det enda vi kan vara säkra på är förändring.
40 kommentarer
Du har nog slagit huvudet på spike där om lågavlönad arbetskraft. Eftersom både Piloter och Tekniker har certifikat som är giltiga i hela EU tillsammans med kabinpersonal som tränas av flygbolaget själva så är det väldigt lätt att anställa billigare kompetens. Mitt företag har blivit uppköpta av ett bolag som opererar i ett lägre avlönat land och en Teknikers lön där är knappt hälften av vår netto, lägg till arbetsgivaravgifter på det så är vi nog 3ggr så dyra för företaget och jag tror att vi kommer fasas ut med tiden till fördel för lägre avlönade européer.
Känns som detta är ett genomgående fenomen, det har blivit tydligt att jordbruket behöver utländsk arbetskraft för att klara sig, byggsvängen verkar bestå av väldigt mycket utländsk arbetskraft osv. Samtidigt stiger den inhemska arbetslösheten och det råder brist samtidigt. Det var någon från Lantmännen som uttalade sig på frågan "Kan inte svensk arbetskraft jobba inom jordbruket, svaret var -De saknar kompetensen men framför allt så vill ingen jobba med hårt kroppsarbete till låg lön. Samtidigt lägger folk ner enorma summor på sin egen träning, kanske göra två flugor på smällen här.
Ett problem med svensk arbetskraft är ju också (inte bara att vi är lata) utan att vi inte är vana vid sässongsarbeten. Det är ju inte jättelätt att leva ett helt år på att plocka jordgubbar och gurkor under några månader. Vi har ju byggt upp ett samhälle där det behövs ett jämn clashflow även för en vanlig knegare.
#T
Många av säsongsarbetarna kommer från länder med låga löner och kostnader så man på ett säsongsarbete i Sverige kan spara mer pengar än man kan tjäna på ett halvår hemma. Jag är övertygad om att många svenskar som är beredda att arbeta hårt skulle kunna tänka sig ta ett säsongsarbete utomlands med motsvarande relativa villkor.
ja det förekommer tex inom oljeindustrin, är väl inte säsong på det sättet men jobba mycket och hårt under en begränsad tid.. Pratade för flera år sedan med någon som jobbade några månader om året på norska plattformar med undervattens underhåll (svetsning). Mer riktiga säsongsarbeten kanske är de som som är säsongsanställda på skidorter resp sommar resmål. Tror nog att den stora stötestenen är att det är dåliga villkor inom jordbruk, och det gäller ju hela västvärlden hela europa och US är ju rätt beroende av olika gästarbetare för att driva arbets intensiva delar av jordbruket
Orter som tidigare levde vintertid på utförsskidåkning har på senare år ofta byggt upp mountainbikebanor i samma terräng och på så sätt även skapat sig en sommarsäsong. Men visst, jordgubbsfält har väl ingen sekundär odlingsvariant vintertid.
@carl- precis. rätt trött på tjatet om lata svenskar. Till största delen rent skitsnack. Haft anställda inom bygg som kommit hit och slitit ett halvår, bott i en trailer. Man tycker lite synd om dom. Tills han visade mig bilder på det nya hus han bygger i sitt hemland. Vi snackar ett riktigt skrytbygge a la gräddhyllan. Sedan går han ned till halvtid andra halvåret och snickrar på sitt lyxhus.
Menar inte att det är ett lätt arbete men om argumentet är att det är svårt att försörja sig på säsongsarbete i ett par månader men samtidigt kan man vara långtidsarbetslös. Då låter det som man klarar sig bättre på att vara arbetslös än att arbeta.
Finns en hel del svenskar som säsongsarbetar i Norge med att rensa fisk och andra relaterade sysslor.
Problemet är ju att lönenivåerna för säsongsarbete i sverige är usla, relativt sett, så svenskar åker till Norge (där våra ungdomar har gott rykte om att arbeta bra) och öststatare, thailändare åker till sverige…
En möjlig näringskedja på väg att haverera?
Många flygbolag kk eller totalstopp för länge -> Leasing-bolag av flygplan kk -> Tillverkare av flygplan och underleverantörer kk, och kanske några försäkringsbolag -> massiv kunskaps och kapitalförstöring -> tar många år att komma igång igen, om någonsin.
Vad vi ser nu är en konsolidering av en marknad som har varit olönsam (med undantag såklart) i snart 2 decennier. Det behöver ske men det kommer göra riktigt ont
Det är enbart att konstatera att det kommer att ta tid innan marknaden kommer åter och då kommer det inte att ske med nordisk personal utan med personal som kostar avsevärt mindre.
Of topic: Kul förändring av loggan, har den smittats? 🙂
Det vi skådar är en ond spiral neråt.
https://www.expressen.se/gt/uppgifter-volvo-forbereder-varsel/
Från AFRY:s (gamla ÅF) jan-mars interimsrapport:
"As a result of the Covid-19 outbreak and a declining
demand within the automotive industry and related
supply chain, about 125 employees are notified of termination in Sweden at the beginning of the second quarter.
Negotiations with the trade unions are implemented to
determine which employments are affected."
https://afry.com/sites/default/files/2020-04/interim_report_january-march_2020_1.pdf
Om jag var i beslutande position inom det militärindustriella komplexet så skulle jag inte låta det kommersiella flyget återhämta sig överhuvudtaget.
Dels för att vi redan har passerat peak oil – så det är ju ett utmärkt tillfälle att säkra delar av återstående bränslereserver till den västerländska militära sfären.
Dels för att den globala övervakningen givetvis blir enklare ju mindre folk kan röra sig över nationsgränserna i nöjessyfte – så även där kan man spara pengar på att "låsa in" folk i sina respektive hemländer så mycket som möjligt.
Detta är alltså både bra och positivt IMHO! 🙂
Ja, och ju mindre vi umgår över landsgränserna, desto enklare blir det att utmåla andra länder som skurkstater och starta krig.
@ Greenious:
Det där stämmer ju inte längre, det är en gammal "sanning" från före internet som inte håller för granskning i vår tid, i alla fall inte så länge man avser den funktionellt överlägsna semi-kapitalistiska västvärlden. Därmed inte sagt att orsaken till att semi-kapitalismen fungerar bäst är "moraliskt överlägsen".
Jämför med uttrycket "There's more profit in controlling hunger than selling food." Motsvarigheten här blir "There's more profit in controlling peace than selling war.
Moderna vapen är helt enkelt för bra – det kostar för mycket att bygga upp igen efter ett krig även för den vinnande sidan. Alexander Bards tankar om en global nätokrati som kontrollerar ett globalt konsumtariat håller på att bli verklighet. Varför riskera krig med ett annat lands nätokrati när man kan tjäna bättre på att sälja varor till deras konsumtariat istället?
Att diktaturer som Ryssland, Iran och Nordkorea inte läst PM:et ännu är förstås ett problem – men begrunda att t.o.m Saudiarabien har sökt fred med Israel efter att ha den nya ledaren där verkar ha förstått att det vore helt enkelt dåligt för de globala affärerna att kriga.
Dream on, utan tvekan lär människor fortsätta kriga i framtiden. Du nämner Saudi som exempel, men de är ju faktiskt i krig just nu. Globaliseringen ger massor av vinster och har räddat miljoner av människor ur svält. Minskat affärsresande kommer sannolikt leda till mer svält och mindre samförstånd.
@Peter Andersson 2020-04-28 10:04,
Den västerländska militära sfären, dvs USAs militär, siktar på att 25% av all sin energikonsumtion 2025 ska komma från förnybara källor. Mest för att den ser klimatförändringen som ett hot mot stabilitet och säkerhet.
@Joakim,
Saudiarabiens krig i Jemen är ett krig mot Iran och inte mot Israel. Saudiarabien och Israel har ett gemensamt intresse av att bekämpa Iran.
Flera gulfstater har samma intresse, så det existerar en de facto-allians mellan Israel och flera stater på den arabiska halvön.
Palestinierna förlorar som vanligt.
Då finns det en möjlighet att Arlandas bana 4 kan vänta tills eldrivet flyg ger tillväxt av det regionala flygandet.
Undrar hur det ska gå för den nya flygplatsen i Sälen. Man kanske kan göra längdspår där?
Elbils-dragracing borde teoretiskt kunna bli en rätt så stor sport. Motorsport är stort i Dalarna. Problem, meet Solution.
Äh knappast. Det kommer att vara en uppdämd ”vi vill resa” situation. Nästa år kommer efterfrågan vara lika stor som innan om restriktionerna lyfts. Blir det fantastisk sommarväder i år kommer nog hemmaturismen växa även nästa år men om det blir regnigt och kallt kommer bokningarna slå i taket när man väl får flyga.
* drömmer mig bort.
Har just fått en Alaska-kryssning med landarrangemang inställd. Frånsett det osäkra i att få tillbaka några pengar (inkl flygbiljetten) drömmer jag i alla fall om att göra den ett år senare i litet annan form. "Hope springs eternal" (Alexander Pope, 1732)
Det låter som en fantastisk resa. Man behöver något att se fram emot.
SAS har förlängt giltigheten på guldkorten ett år. Det är jag tacksam för, kände mycket oro där.
Frågan är om det finns något SAS att använda guldkortet på nästa år. Jag är inte så säker på det.
Men Boeings aktiekurs är ändå som 2016 ungefär.
Förstår man så lite som jag skall man absolut inte hålla på med aktier.
Men Boeing är ett Statsföretag i USA troligen.
De stora flygplanstillverkarna Boeing och Airbus har för närvarande beställningar motsvarande många års produktion, så även om många kunder nu inte har råd att ta leverans av de flygplan man beställde för runt åtta år sedan så har man goda möjligheter att prioritera om i produktionen samt sänka produktionstakten så att detta inte utgör något akut problem.
Boeings stora problem just nu är snarare 737 Max.
Frågan är vad alla välavlönade som har behållit arbetet kommer att göra när världen öppnas upp då man har kunnat spara en massa pengar under "hemmakarantänen". Ledsnat på det instängda livet med en massa pengar i fickan kan locka till konsumtion och viljan att ånyo se världen.
Av kollegorna på jobbet runt om i Europa att döma är resa det första de planerar att göra. En redig utlandssemester står nog högt på dagordningen för de som fortfarande har ett jobb.
Vägrar i alla fall att flyga med nåt Kinesiskt, då går jag hellre.
Kommer förresten att undvika allt kinesiskt räppel i framtiden, fasikens vad de har ställt till det.
Lycka till med att undvika kinesiskt
Ska vi tolka det som att skribenten endast tänker äta fladdermussoppa och myrkotte-grillspett som tillagats på svenska restauranger?
PS: Verkar som om GRU försökt mörda Prags borgmästare med nervgift. Festligt.
Prags borgmästare har ju döpt om torget vid Ryska ambassaden för att hedra den mördade regimkritikern Nemtsov. Enligt en Brittisk tidning så var det ett annat klassiskt gift, ricin som var aktuellt den här gången.
Dom behöver lite Sasialbidrag
Ett bolag som spottar på sina kunder skall nog förvänta sig att sotdöden gör sig gällande…