Sajten KIT gjorde tillsammans med posten en reklamfilm om PostNord, som skulle slå hål på fem envisa myter om posten. Sällan ser man någon reklam som slår så fel, när kommentatorerna t ex konstaterar att 1% borttappad post av sju miljoner brev om dagen betyder att bolaget alltså tappar bort 70 000 brev varje dag.
PostNord. |
KIT verkar alltså gjort en liten informationsfilm för Facebook tillsammans med PostNord, som skulle slå hål på “fem envisa myter om posten“. Filmen står uppmärkt som betalt samarbete och PostNord är taggad, så man får anta att det är så kallad redaktionell reklam.
De som fick denna nedkörd i halsen i skrivande stund 114 004 gånger på Facebook har genomgående en helt annan vinkel på det hela.
Myten att PostNord tappar bort post skulle slås hål på genom att 99% av posten faktiskt kommer fram. Av sju miljoner brev om dagen tappar alltså PostNord bort 70 000 brev, vilket torde vara åtminstone en hel lastbil med post som bara försvinner. Kanske är det någon av de bilar som dumpat högar med post i skogen, som en del av kommentatorerna under filmen skriver om?
PostNord är i alla fall ärliga med att de inte kan veta hur mycket post som försvinner eftersom vanliga brev inte är spårbara. Men hur många av oss har inte fått inkasso- eller betalningspåminnelser på grund av räkningar som aldrig dykt upp? Och som jag konstaterade tidigare så tappade PostNord bort 7% av de böcker jag skickade som vanlig post till läsare. Jag har slutat med det och skickar nu bara som spårbara paket.
Det hävdas i filmen att posten inte finansieras med skattemedel, och att man minsann är ett företag och inte en myndighet och måste finansiera sig själva. Varpå det prompt påtalas i kommentarer att svenska staten stoppade in 400 MSEK i PostNord för att rädda förlustverksamheten. Detta var för att rädda den danska delen av bolaget, trots att det i KIT:s film hävdas att varje lands verksamhet måste bära sig själv.
Man kan utifrån kommentarerna konstatera att PostNord som varumärke nog kan hittas i bottenskrapet, och detta är på grund av kundernas faktiska upplevelser.
Förslagsvis lägger PostNord sina pengar på att förbättra verksamheten istället för att betala för propagandafilmer, som slår direkt bakut mot bolaget. Reklam i sociala medier kan som sagt slå rejält fel – läs gärna kommentarerna till filmen.
Nåja, jag gav en chokladask till min brevbärare i alla fall. Det är antagligen inte vederbörandes fel att post tappas bort på annat håll, utan tvärt om är lantbrevbärarservicen utmärkt ofta med leveranser till dörren eftersom brevbäraren vet att jag är hemma. Det var faktiskt hos Bring som elva utemöbler spårlöst försvann för mig från terminalen i Borås och inte PostNord. Eller om man så vill två pallar med möbler.
28 kommentarer
Hehe. Den reklamsatsningen slog verkligen fel. Kommentarerna är inte snälla där.
Det hade varit en sak om post och försändelser ändå till slut kom fram om sent med något sorts förlåt. Men istället har ju saker som det verkar försvunnit.
(Själv varit med om borttappade försändelser, räkningar som inte dykt upp utan istället fått påminnelse, och annat spännande.)
F.ö. Brukade inte Posten vara ett verk?
Försvunnit? Säg det som det är, personal som hanterar försändelser snor det.
Annars skulle en massa försändelser bara hamna någonstans och till sist bli hittade. Saker och ting ligger inte och dräller hur länge som helst.
Vad fån är det för efterbliven personal som snor räkningar?
När det gäller räkningar så kan de hamna i lite olika brevlådor. Åtminstone är det vad vi grannar kan konstatera. inte så mycket så att en räkning landar i närmsta grannens låda, mer att någon på kringliggande gator med samma gatunummer fått posten. Någon/några gånger i månaden får man gå till någon på kringliggande gator och lägga rätt.
Sedan finns ju andra aktörer än PostNord som distribuerar räkningar. Kan inte utesluta att även de kan vara oprecisa.
Abbe: jo, men då kommer ju posten faktiskt fram även om det är någon annan oavlönad som delar ut den.
En fråga jag funderar på är hur posten har kunnat konstatera att 99% av breven delas ut. Är det så att de varje dag märker att där är en lastbil med outdelade brev varje dag, men inte har någon aning om vad de skall göra med de outdelade breven eller?
Paket med spårning kan man ju förstå att de har koll på att de inte delats ut. Och man kan förstå att de försvinner ur systemet med långfingrade medarbetare. Men breven? Det kan väl inte vara så att där är någon som tycker det är roligt att stjäla andras räkningar?
För annars om ingen plockar väck dem ur systemet så borde ju de outdelade breven bara bli fler och fler. Efter ett år skulle det stå 250 lastbilar fulla med outdelad post och mängden outdelad post skulle vara 2.5x fler brev än de hanterar dagligen. För eller senare skulle ju berget av outdelad post bli så pass påtaglig att någon begåvning skulle komma underfund med någon slags åtgärd för all outdelad post.
Är ju antagligen som nämns ovan mer att de delas fel än inte alls. Jag har slutat att rätta posten, men lägger i allafall tillbaka dom i deras postlåda så de får ett nytt försök, om de istället skulle hamna i återvinningen så är de ju att anse som outdelade för adressaten. Mina upplevelser är ju även att det är en stigande trend med fel, och då i antal trots fallande volym.. Sista året har nog 10% av adresserad post oombed reklam borträknad varit fel samma uppgång iofs var nog mer än ett år det var riktigt skumma fel, men då är ju det uppskattat 20 brev och det är nog högt räknat..
Vore intressant att ha lite statistik år för år hur mycket brev och paket ökat de senaste 30 åren, antal anställda på posten osv. Kanske är det så att mycket har blivit automatiserat med ökade volymer och maskiner inte gör rätt. Kpi kanske uppfylls ändå och man låter det som blir fel förbli fel och kasserar istället. Eller så är man bara kass…
Vi hade enorma problem med PostNord för 3-5 år sedan men de senaste åren har de så vitt jag vet fungerat utmärkt, iallafall där vi bor. Har större problem med Bring och DHL, de strular nästan alltid här, speciellt när det är stora/tunga/ömtåliga leveranser eftersom de är underbemannade, stressade och slarviga och vi bor i slutet av deras utkörningsrutter.
Enskilda personer kan göra enorm skillnad på gott och ont, både på hög och låg nivå. I slutändan är det en enskild person som bär ut posten, vilket kan hjälpa eller stjälpa.
Gäller för övrigt allt i samhället. Både högt och lågt kan enskilda personer göra en enorm skillnad, även i uppförsbacke och motvind.
Ännu värre bolag : MTB som de hette förut,bytt namn till Earlybird. Affärsidén går ut på några tior lägre avgift för frakt i samband med köp hos näthandlare. Vissa näthandlare anlitar Earlybird och kunden kan välja alternativet vid utcheckningen.
Meningen att detta ska gå geschwind eftersom tidningsutbärarna är engagerade i utdelningen. Beställde ett litet paket med batterier till kameran. Spårningen säger att paket har kommit fram till storstaden där jag bor. Sedan inget.Vid påtryckning efter 7 dagar hänvisar Earlybird till näthandlaren och påstår att det är dennes ansvar (fel) Näthandlaren svarar inte på mina mejl. Jag kollar trustpilot och får en chock. Uppskattningsvis 90% av alla privatpersoners beställningar hos näthandlare som valt Earlybird når aldrig adressaten,försvinner spårlöst (Trots att alla paket registreras och är spårbara)vidare forskning visar att det gamla bolaget MTB (Earlybird fast under annat namn) råkat ut för bl.a. rensade paket som Apoteksbolaget skickade till sina filialer (Tomkartonger upphittade i vägrenar) Det verkar som om Trustpilot rensar Earlybirds kundrecensioner,för nu finns det bara 1 (negativ) att läsa.Man anar organiserad stöld. Postnord kommunicerade för ca. 6 månader sedan att man lyckats att rensa ut personer inom posthanteringen som ägnade sig åt ständiga stölder. Den här gången kan stölderna inom Earlybirds pakethantering till större delen hittas bland tidningsutbärarna.Skriver detta för att varna …
För att titta på privatrecensioner kan man gå till Trustpilot och välja MTD – Morgontidig Distribution. Det är samma bolag
Något som faktiskt var bättre förr var att många, de flesta, företag skickade en gratis påminnelse om det av någon anledning inte fått betalt. Numer blir det en saftig avgift ofta direkt, skräckexempel är väl trängselskatten.
Min upplevelse var att fd posten var pålitligare än Post Nord så förståelsen för en missad faktura bör vara större. Kanske är fakturahantering och portot idag dyrare också.
En betalningspåminnelse ifrån CSN – 450kr. Helt sanslöst, skönt man inte har några studielån.
Trollkung: å andra sidan vet man om att man har räkningen kommande. Att den inte kommer fram är ingen ursäkt att inte betala.
Niklas: CSN kan betalas via autogiro. Sen jag på upp det för mina räkningar har jag inte missat en enda.
Jag har nog faktiskt aldrig haft några problem med PostNord. Fast jag fick inga julkort i år heller, det kanske är postens fel…
Så, statligt stöd, ospårbarhet, fiffel, slarv och uselt varumärke? Har de kanske hutlösa priser och knappt några kontor längre, heller? Det är uppenbart att de egentligen är en bank!
Absolut, en bankoktroj för PostNordBanken PNB är i farans riktning.
Tänk att kunna finansiera allt skit som köps på postorder via PNB, sedan varken få varor eller bankavier och till slut bli debiterad saftiga dröjsmålsräntor.
70.000 brev/dagen, det blir 25.5 miljoner om året, är varje brev 2 mm tjockt så är stapeln 51 km hög, borde synas från rymden.
Haha
Frågan är om de 25,5 miljoner breven, vilket torde innehålla en hel del återvinningsbart material går in som återanvänt papper i pappersinudstrin som någon slags mörk oredovisad kvantitet? Eller går det till förbränning i värmevärk?
Det finns ju en oredovisad kvantitet i detta som har någon form av oredovisad påverkan på BNP.
Som privatperson söder om Dalälven är man tvungen att använda sig av postnord när man skickar licenspliktiga vapen. Deras Postnord Värde tjänst lever upp till kraven. Dock måste en vital del skickas separat fysiskt och i tid.
Har hittills inte förlorat något vapen vare sig från mig eller till mig. Varje led i transportkedjan måste acka så försvinner något så är det relativt enkelt att peka ut.
Postnord Brev däremot har jag mixade erfarenheter av.
Säger de inte i reklamen att 99% kommer fram inom typ 3 dagar?
Det är ju ganska uppenbart att de inte menar att 1% av alla brev tappas bort…
En dag i november 2017 damp det ner två ordentligt skitiga och kantstötta brräe, samt en lika skitig påminnelse-avi.
Avin var daterad 2 år och 5 månader tidigare.
Undrar vart Postnord "lagrat" dessa brev.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Driver företag (är ägare och vd) inom näthandel och enligt vår statistik försvinner ca 1 på 250 varubrev. Vi skickar ca 100 varubrev om dagen och har gjort det de senaste 3 åren.
Ungefär 95% levereras inom utlovad tid. Övriga 5% kan ta allt från någon dag extra till flera månader! (Hur fan går det till?)
Ska jag vara ärlig så är detta inte sämre än varken DHL eller Schenker.
För några månader sedan tappade DHL bort en hel pall från oss med 30 enskilda paket. Inte ett paket har återfunnits.
Ok. Det var intressant med en sådan data. Tror du det finns något alla postföretagen gör som orsakar dessa bortfall?
Och när det gäller statistik på leverans tid och borttappade brev, så gjorde posten i alla fall förr egna mätningar man postade helt enkelt brev till personer för att följa upp leveranser.