En kort uppdatering om hur det går för Lena och Ocean Gem i Rolex Sydney – Hobart Yacht Race (RSHYR). För tillfället leder Ocean Gem sin division IRC Div 7, men har med 13 sekunders marginal tappat ledarpositionen i divisionen Veterans och gått från position #2 till #3 i divisionen ORCi div 5, en sekund efter tvåan.
Tillägg: Klockan 16:13 svensk tid 02:13 lokalt ligger i mörkret Ocean Gem #5 IRC All, och slåss därmed om vinnarplatsen för hela RSHYR av 119 båtar i IRC, Tattersall’s. Man ligger #2 i ORCi All, #1 IRC div 7, #1 Veterans och #2 ORCi div 5. Dock flera dagar kvar till målgång och mycket kan hända.
Ovanstående officiella startfilm kan med fördel hoppas i. Starten sker en halvtimme in, men vill man följa manövrerandet för att få bästa startposition kan man börja titta några minuter innan. För den som undrar över svarta segel, så är det påkostat kolfiber för maximal hållbarhet och lätthet. Svarta segel betyder pengar.
Supermaxin och rekordhållaren Comanche kom efter lite i starten vilket syns i filmen ovan, men ligger nu i toppskiktet. Först ut ur Sydneys hamn blev InfoTrack, som dock har tappat sedan dess och nu ligger på #3 över. I skrivande stund ligger Supermaxin Black Jack på plats #1 för line honours, alltså först över mållinjen oavsett typ av båt. Det ser dock inte ut att bli nya rekordtider än så länge och hastigheten är nere runt 10 knop för ledarbåtarna i supermaxiklassen, i jämförelse med runt 20 knop i starten.
Förutom line honours finns även priset Tattersall’s för att vinna på handikappet IRC (all) där Enterprise leder. Förra årets vinnare Alive ligger på #110 och Lenas Ocean Gem på #27 av 119 IRC-båtar, varav en har brutit. Av 157 startande båtar har än så länge två brutit.
Sedan finns underdivisioner under IRC och ORCi, samt andra klasser, där Ocean Gem är i toppen på sina divisioner.
Tävlingen har bara hållit på i tio timmar och aktuell position är förstås inte garanterad till slutet, men det är ändå kul att Ocean Gem ett tag låg på plats #1 i IRC Div 7, #1 i Veterans och #2 i ORCi div 5. IRC och ORCi är olika handikappsystem, som kompenserar för båtens prestanda, så att det blir besättningens prestation och taktik som avgör var man hamnar och inte teknik eller mängden pengar. Det är dock generellt enklare att vinna en division med en dyrare båt, trots handikappet – en dyrare och bättre båt är mer förlåtande för misstag – ungefär som att det är lättare att köra ikapp efter en trafikolycka i en sportbil än i en gammal Volvo.
Kort filmsnutt från Lena en stund efter starten. Vid tillfället står hon inte vid rodret, utan hon är bara rorsman och skiftledare hälften av tiden.
And we’re off! #RSHYR #RolexSydneyHobart #sydneytohobart pic.twitter.com/muUKIgkTlF
— thewicked (@thewicked) December 26, 2019
Ocean Gems positioner i de olika divisionerna kan följas här. Vill man titta på de olika divisionernas samtliga båtar finns de aktuella placeringslistorna här och livekartan finns här.
För den försvarsintresserade deltar Australiens flotta med Navy One, armén med tävlingens minsta och långsammaste båt Gun Runner, och Happy Wanderer har operatörer och forna operatörer från specialförbanden ombord. Man kan inte vara annat än imponerad av särskilt armén och dess åtta personers besättning på nio meter båt, som ger sig ut i några av de potentiellt mest brutala vattnen i Bass Straight. Om man får välja tidpunkt är det en sak, men en regatta är på ett visst datum och man får således (över)leva med det väder, vind och vågor som gäller vid tillfället. Normalt kanske man istället hade anpassat tidpunkten, och därtill sökt sig till hamn om vädret slår om oväntat.