Årets mest klickade ämnen (“taggar”) blev försvar och bostad, följt av börsen.
Årets antal användare (unika besökare) per månad och årets trrafik så här långt enligt Google Analytics. |
Det är några dagar kvar på året, och enskilda inlägg kan fortfarande skrälla till och hamna på årets mest lästa inlägg. Fast jag tror att det är liten risk att klickade ämneskategorier inte kommer förändras särskilt mycket under årets sista dagar, då de är intressedrivna och inte beroende av enskilda inlägg. Så under julhelgens nyhetstorka får det bli ett inlägg om dessa.
Ämnestaggar hittas ute till vänster (eller nere om man använder mobilläget), men det finns också antagligen tusentals enskilda andra taggar under själva blogginläggen. Ämnesrubrikerna ute till vänster får förstås flest klick.
Flest klick får ämnet försvar, följt av bostad och sedan börsen.
1. Försvar
2. Bostad
3. Börsen
4. Prepping
5. Energi
6. Politik
Det separata ämnet elbilar lades nyligen till utifrån hur mycket elbilsinläggen blir lästa, och kanske inte ska stå på listan ovan i år. Däremot kom den in på listan över övriga ämnen, dvs spontana klick under blogginlägg. Mest klickade av dessa var ämnet Revolut, vilket mestadels har varit reklam för den brittiska fintech-uppstickaren. Lite ovanligt kanske att ett reklamämne blir så uppmärksammat? Uppenbarligen hade man något som läsarna var intresserade av. Dock kan det vara på sin plats att påtala att ämnet politik ovan hade runt 10x så många klick. Tre börsbolag hamnade bland de mest klickande ämnena – Oscar Properties, Tesla och Climeon.
1. Revolut
3. Elbilar
4. Konjunktur
6. Tesla
7. Solceller
8. Climeon
9. Ryssland
10. Guld
Datat baserar sig på Google Analytics, som täcker in cirka 80% av trafiken jämfört med siffrorna för den enklare serversideloggningen. Övriga 20% har av olika anledningar blockerat Analytics, men finns med på serversideloggarna.
Trafiken under året har varit svagt stigande och december är ännu inte avslutad, men brukar vara en svag månad på grund av helgerna. December 2018 hade 149 061 besökare och december 2019 har med fem dagar kvar 139 129 besökare. Skillnaden bör försvinna på de kvarvarande dagarna. Besökare i januari var 156 193 och november var näst högst med 164 758. Flest besökare såg man i augusti med 167 210. Snittet sidvisningar per dag har varit ca 45 000, med lägst trafik generellt fredag-söndag.
Återkommer på nyårsafton med årets mest lästa blogginlägg, topp 25. Kan konstatera att inlägg om ett visst statligt bolag varit väldigt populära.
7 kommentarer
Lägst trafik när de som ofta läser bloggen, akademikertjänstemän, är lediga.
Korrekt. Bloggen läses främst på arbetstid.
Ja, jo jag vet…
Usel arbetsmoral, nu har jag ett yrke dock där det märks direkt om jag inte levererar (är byggare) det är inte helt omöjligt dock att jag själv kanske haft dålig moral om jag hade kommit undan med det? Tänker på att använda företagets dator / telefon för att surfa av privata skäl och få lön för det.
Många tjänstemän är övertidsavlösta och ofta är arbetstiderna flytande. Jag får ofta mina bästa idéer när jag inte är på jobbet och blir distraherad varannan minut.
Usel arbetsmoral? Om jag satt 8h i sträck och köttade skulle min hjärna vara mos. Är betydligt mer produktiv om jag tar pauser och pysslar med annat.
Någon som vet när Revolut släpper sina kort/tjänst för Revolut youth ?