Nedanstående är ett gästinlägg från min fru Lena Wilderäng adrenalena.se, som står vid rodret på Ocean Gem segel 8810 på årets Rolex Sydney – Hobart Yacht Race (RSHYR), som anses vara en av världens hårdaste regattor på grund av bland annat väder- och vågförhållandena i Bass Straight mellan Australien och Tasmanien. Detta är fyrtionde breddgraden, den sk Roaring Forties där vinden går jorden runt utan att i princip stoppas av land, och vindarna kan vara mycket hårda, alternativt kan det komma upp iskalla vindar från Antarktis och bli snabba väderomslag. Bass Straight är också grunt, vilket gör att höga vågor bryter på öppet hav, och det är alltid vågor i området från någon av de stormar eller orkaner som hela tiden passerar förbi.
Tävlingsstarten är 13:00 Eastern Australia Time, vilket är 03:00 svensk tid. Ocean Gem blev med Lena som rorsman klassvinnare den första Brisbane – Hamilton Island-tävlingen i våras. Skeppare och ägare till Ocean Gem är David Hows som driver Ocean Sailing Podcast.
Nu är det snart start och det märks, hela stället vibrerar med förhoppningar och spänning. 157 båtar av 170+ anmälda klarar sig till startlinjen som det ser ut just nu. Minst 10-15 till kommer bryta kappseglingen, ofta pga utrustning som går sönder. Alla hoppas på att inte vara den som bryter. På ett kasst år bryter upp till hälften.
Lena ombord på Ocean Gem i hamn i Sydney. |
Min uppgift på båten är att stå vid rodret samt vara “watch captain”, dvs skiftledare. Blir mycket spinnakersegling, inklusive på natten. Vi har en ny spinnaker, stor som ett sexvåningshus, som kommer ge oss mycket fart men blir en härlig utmaning att hantera. Blir en övning i uthållighet och fokus under press.
Startlinjen kommer vara trång trots att det är uppdelat i flera nivåer. Så många båtar på så lite yta ger stor risk för kollisioner vid start. Det blir att kryssa ut ur hamnen och det gör inte saken bättre. Väl därute blir det helt ok väder som det ser ut just nu, lite gott och blandat från 0 till 40 knop. Det kommer inte bli värre förrän strax efter att vi räknar med att vara i land. Vindarna piskas upp till 50+ knop. Det slipper vi gärna, speciellt nära Antarktis.
Tävlande båtar i hamn. |
Den stora övningen nu tidigt på morgonen är att lämna in utrustning för transport till Hobart. Med de vindarna vi ser ut att få kommer båten behöva vara så lätt som möjligt. Extra segel strippas, här gäller det att ta strategiska beslut. Allt från ankare och kedjor till tallrikar och glas har fått åka. Och besättningens utrustning förstås. Du har ett par t-shirts, seglarställ, underställ, förstärkningsplagg. Det är allt som behövs. Det är kö till inlämningen. Min rygga åker in, har behövt den nu när jag vandrat Konscuiszko Range i förrgår och bestigit några av Australiens högsta berg (tyvärr finns det bara toppar under 3000; alla var iaf högre än Kebnekaise…). Nu ser jag fram emot några dagars utforskade av Tasmanien, men mina grejer får vänta tills jag är framme.
Hantering av utrustning. |
Det är lite kvar att göra så det är hektiskt ombord innan vi kastar loss. Det är mycket pappersarbete; arrarna ska bocka av alla säkerhetsgrejer inkl västar med personliga EPIRBs och strobe-ljus och all säkerhetsutrustning, och ska ha tilläggsinfo som kan behövas – från vad folk tar för mediciner till vad de har för jackfärg så de blir enklare att identifiera.
En sista väderbriefing är kvar nu kl 9. Innan start ska alla båtar segla förbi kommittén, visa upp sina stormsegel och rapportera segelnummer. Efter det är det bara att hålla sig undan alla andra tävlande samtidigt som en bra placering innan startlinjen ska åstadkommas.
Media börjar komma på plats på morgonen. Regattan är mycket uppmärksammad och känd i Australien, och starten är en folkfest i Sydney med 100 000-tals åskådare, plus tevesändningar. |
Sedan återstår inte mycket annat än att göra sitt bästa, hantera eventuella misstag på ett konstruktivt sätt, och behålla fokus. Det är inte särskilt lätt efter några dagars segling. Vi kör 4 timmar på, 4 av på dagarna, och byter till tretimmarskift på kvällarna. Vid segelbyte eller spinnakergipp väcks samtliga. Då blir det segt pga för lite sömn efter ett tag. Viktigt att inte gå från att vara en tillgång för båten till att vara en börda.
Eftersom det är den 75:e Sydney-Hobart och många tävlande så är det förstås mycket media på plats. Eventet är redan en av världens största seglingstävlingar och störst på plats gällande mediaexponering och tittarsiffror. Mycket media syns till redan nu, och det blir som störst runt starten – helikoptrar, kamerabåtar och hela baletten. Som båt ska du vara beredd att ta med en mediaperson ombord för sändning runt start. Men det är de största och snabbaste båtarna som åker på det, vi riskerar inte sånt i vår Beneteau 455. Det är förbjudet att streama starten på sociala media, med diskvalificering som påföljd.
Båten går att följa här:
Ocean Sailing Podcast. Man får på grund av RSHYR-reglerna inte ha livepositionering på hemsidan, men här sammanställs de officiella RSHYR-länkarna.
Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2019 officiella hemsida.
Bloggen kommer återkomma om racet under de närmaste dagarna. Officiell promotionfilm med några exempel på hur det sett ut tidigare år nedan, förvisso med mycket fokus på de snabbaste och spektakulära Maxi-klassens båtar.
7 kommentarer
+1!
Kul, ska följas.
Tänker att inte vem som helst får vara med. Vad krävs för att får vara med?
Antar att man måste ha en gedigen CV, elller?
Har du inte rätt kontakter är det nog främst cash som gäller. Vad jag kan förstå är det fritt fram att ställa upp med egen båt om du inte hittar någon som låter dig följa med mot betalning.
Det gäller förmodligen att vara ute i riktigt god tid också så att besättningen hinner träna ett par gånger tillsammans. Att ha ett CV med några tidigare regattor är nog viktigt, speciellt om man ska få hålla i rodret.
Som Dava skriver – egen båt och pengar t all extra säkerhetsutrustning som krävs, alternativt kontakter och meriter för att vara crew. RSHYR menar att bara delta är en prestation i sig även om man bryter pga skadad båt/crew.
En del båtar tar betalt av crew eller delar av crew. Men inte vem som helst, besättningen är inte starkare än svagaste länken. Andra båtar delar man på kostnaden. Stora sponsrade Maxi-klassen kan nog ha heltidsproffsbesättningar när de flyger fram i 20-30 knop.
Trevligt. Ser fram mot mer rapporter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fina vadmuskler .)