Det är inte bara Sveriges Riksbank som har lite svårt att killgissa sitt eget framtida beteende. ECB har lite svårt att killgissa hur inflationen ska utvecklas framåt, och har skapat en egen ECB-igelkott.
Efforts to reflate the Euro zone face 2 obstacles: (i) fiscal policy that’s too tight to counter dis-inflation from periphery output gaps (#CANOO); (ii) a divided ECB where hawks verbally undermine easing. Is the Euro zone morphing into a permanent source of global dis-inflation? pic.twitter.com/mUtChZ1Vq9
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) September 22, 2019
Det är som sagt inte lätt att vara högavlönad och högutbildad prognosmakare. Till ECB:s försvar så styr man inte över inflationen, man bara påverkar den, medan Riksbankens riksigelkott faktiskt avser det egna beteendet framöver. Och inte ens det är man särskilt duktig på att gissa.
Oavsett, det känns som att ECB alltid tror att inflationen ska stiga. Så känner jag.
31 kommentarer
Lätt att fastna i ett mönster. En del andra tror alltid att bostadspriser kommer att sjunka 🙂 Eller att räntorna kommer att öka …
Det kan hända att ECB får rätt – att alla prognoser slår in. På en och samma gång, dvs att man får hyperinflation.
OT: https://www.nyteknik.se/fordon/volvochefen-sjalvkorande-bilar-mer-utmanande-an-vi-trodde-6972122
Nähä? I hate to say I told you so. 🙂
Var ju bara några år sedan Volvo trodde att självkörande var någon slags fluga som knarkare (Musk) och fjortisar (Hotz) fjantade runt med.
Intressant att de några år redan lyckats få för sig att det var lätt.
Tydligen ska de vara väldigt konfliktundvikande och denna svaghet kan utnyttjas av andra manuella trafikanter, vet någon om det finns kul läsning i det ämnet?
Jag står fast vid att jag inte tror på helt självkörande bilar förrän vi har minst AGI. Det är alldeles för många parametrar som ska stämma för att det ska fungera annars.
AGI?
Tror inte heller på det, det är fullständig bullshit, pga alla de undantag som hela tiden inträffar. Igår när jag körde från Sjöstaden så var t ex vägarna vid Skanstull väldigt ojämna pga vägarbete. En självkörande "taxi" skulle brakat rätt genom dem i 50 km/h, vilket hade varit extremt obehagligt för passagerarna, eventuellt trashat bilen, och passagerarna hade aldrig igen åkt självkörande.
När man vet vad man ska titta efter så kan en självkörande bil om 10 år kanske komma 500 meter i stadstrafik innan det är kört. På motorvägar några mil, trafikleder några kilometer.
En av de allra de allra svåraste nötterna är tex friktionprediktering. Att alltid anta bra väglag ger stora risker då tunga fordon ej kan stanna som en personbil när det är halt.
Att å andra sidan alltid anta att det är halt vid osäkerhet gör tunga fordon till bromsklossar…
Damned if you do, damned if you don't…
Behövs Lidar för att enkelt klara ojämn väg. Priset har fallit mycket.
Tror vi har dem 2025.
Vänliga hälsningar
Nanotec
5G är en förutsättning. Bilarna meddelar tex att det börjar bli halt och de som kommer några sekunder senare får veta detta och kan i sin tur bekräfta att nu är det halt några meter osv.
Även primitivare fordon kan få del av de färska rönen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Teheimar2019-09-23 07:29
AGI: Artificial General Intelligence, AI på en människas nivå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Artificiell_intelligens#Artificiell_generell_intelligens
Lillstrumpa: ja då är ditt påstående fullständigt nys. Självklart man inte behöver den nivån för att köra bil. Och att kräva minst det insinuerar ju att människor inte är tillräckligt intelligenta för att köra bil…
@Anonym2019-09-23 10:00
Fullständigt nys säger du. Säg mig då vad som behövs? När tror du vi har fullt dugliga självkörande bilar, som kan hantera alla trafik- och väderförhållanden utan risk för passagerare eller medtrafikanter?
Till en början kommer det inte fungera förrän alla bilar är självkörande, vilket tar över 20+ år, eftersom bilars livslängd är 17 år och bara en liten del av de som säljs idag har ens rudimentär kapacitet. Att t ex bilar ska kommunicera med varandra finns inte öht idag, och någon standard existerar inte heller.
Jag tippar på lätt 30 år, annat än t ex motorväg från hub till hub, vissa busslinjer vissa kontrollerade sträckor.
Efter tusentals mil på självkörning har jag mycket stor erfarenhet av hur ofta situationer uppstår som ens framtidens självkörande fordon inte kommer klara av.
Den dagen vi har 100%-ig självkörning tar det sedan 20+ år innan det fungerar fullt ut pga att alla har det.Om ens då – det finns ju gott om fordon äldre än 17 år i trafik än idag.
För egen del stod det helt klart att vi har långt kvar till självkörande bilar, när jag för tre år sedan var uppe i Stockholm och vevade runt bland trafikarbetena norr om Vasastan. Varken jag eller min GPS hade en aning om vart vi skulle och ofta gick det så snabbt mellan filbytena att jag fick köra om samma sträcka ett par gånger för att till slut hamna rätt. En liknande situation råder just nu i Göteborg, där politikertomtarna har fått för sig att de ska gräva upp hela staden under tio års tid.
Tja från Ny Teknik nyss: "…Hyundai och irländska bilteknikfirman Aptiv, tidigare Delphi Automotive, vill starta ett samriskbolag för utveckling av självkörande bilar.
…det nya bolaget som värderas till fyra miljarder dollar, motsvarande runt 39 miljarder kronor.
Samriskbolaget planerar att börja testa helt förarlösa system nästa år. År 2022 räknar man med att kunna ha en plattform för förarlösa transporter redo för produktion."
Vänliga hälsningar
Nanotec
Lillstrumpa: kan inte säga exakt, men något säger mig att man inte behöver AI motsvarande en människa för att reda ut de situationer man normalt kan räkna med att ställas inför. Definitivt behöver man INTE något mer avancerat än AI mer avancerat än en människa (ledtråd: människor har kört omkring i hundra år med acceptabelt resultat).
Som jag ser det så är det väldigt mycket frågan om att bilen skall tillförlitligt ta in all nödvändig information om omgivningen. Utifrån det så bör beslutfattandet vara tämligen smal sak att reda ut. Det förstnämnda lär INTE behöva mänsklig intelligens för att klara av, och det sistnämnda som sagt är en enklare sak.
Cornu: det där låter ju som moment 22, men dessbättre så stämmer nog inte din gissning. Jag tror det är inom rimlighetens gränser att kunna lösa det med mindre än att alla bilar är självkörande.
Att bilar skall kunna kommunicera med varandra uppfattar jag också som ett ganska trivialt problem att lösa, men å andra sidan tror jag inte problemet står och faller med det heller (så att lyfta det som ett problem innebär bara dubbelfel).
Kul diagram.
ECB och RB får kanske ta hjälp av IPCC experterna, de kan ju förutsäga klimatet för 100 år framåt och alla tror på det och dansar efter deras pipa.
För första gången har jag nu hört att det är bra med hög arbetslöshet. Maggan sa : Det som har hänt är att arbetskraftsutbudet har ökat, och det är väldigt bra. Det är många fler som söker sig ut på arbetsmarknaden än man gjort tidigare.
Det skulle kunna betyda att sysselsättningsgraden ökat. De som gillar tillväxt brukar gill att folk känner sig tvingade att lönearbeta.
Man bör skilja på arbetslöshet och arbetslöshet. Det går inte att bara på siffran dra en entydig slutsats om det är bra eller dåligt…
Sysselsättningsgraden har minskat stod det i senaste undersökningen vill jag minnas. Anonym@ på vilket sätt ska man skilja på arbetslöshet och arbetslöshet? Det är ju samma ord, behöver man inte ha olika benämningar om man vill skilja på saker?
Förlåt, att fler ställt sig till arbetsmarknadens förfogande skulle det vara. Kan förstås ske utan att sysselsättningsgraden ökar.
Gargamel: om man tycker det är samma sak om man byter jobb och inte tillträder det nya jobbet dagen efter man slutat sitt föregående som en lodis som inte har den blekaste chans att få ett jobb någonsin, ja då kan man ju tycka det. Bägge är ju arbetslösa och därmed är det samma sak eller?
Finns det några siffror på hur många människor som faktiskt jobbar och kan försörja sig utan bidrag, samt får lön utan att arbetsgivaren får stöd i form av nystartsjobb, lönebidrag eller annat hittepåbidrag.
Smidigast vore väl att plocka ut dom på 18-65 år, reducera med antal gymnasium/universitet/högskolestudenter/ky (ej komvux), och titta på vad den verkliga arbetslösheten är. Hur många procent kan räknas som "arbetande" enligt mina parametrar? Lyckades inte få till det i SCB själv…
Trollolol: en uppskattning skulle kunna vara runt 50%. Detta baserat på det faktum att halva lönen ju försvinner bort i skatt, dessa pengar går gissningsvis till folk som har sin inkomst direkt eller indirekt via skattepengar.
På vilket sätt är det mycket till försvar relativt riksbankens igelkott? Bägge är ju i grund och botten gissningar över framtida inflation. Att påstå något annat är ju bara envis ovilja att inse fakta (och sen raljera baserat på denna faktaresistens).
ECB (och riksbanken) genererar inflation i tillgångar(assets) när de ger pengar till storbolag och banker. Huspriserna har gått upp med 5% om året i eurozonen sedan man startade med QE 2015. Men det räknas inte med i HICP.
2%-inflationsmålet är nog det mest korkade som finns. Det är helt godtyckligt satt, och hade lika gärna (och var mig beträffar mycket smartare) vara 0.7%, vilket är historiskt relevant (1700-1915). Det var bara 1900-talets oljebubbla som drev på tillväxt och inflation, men den är nästan slut nu.
Istället ska ECB fortsätta att trycka pengar från och med november…
Det som är bra med 2% målet är att det betar av skulder i maklig takt utan att vara för allt för hög, och därmed kräva att räntorna blir för höga.
ECB blåljuger ju.
De vet jusjälva att de sitter på mer eller mindre hälften av alla EU's statsobligationer. De kan inte sälja dem utan att gå ikonkurs, och de kan heller inte låta statsräntan stiga utan att EU-länderna konkar…
Så du kan dra ett rakt streck, om nåt kommer de sänka räntan ytterligare. (minusränta)
När sen marknadsräntorna (bolån osv) drar iväg så kommer ECB stå där med neddragna brallor, och EUs trovärdighet får sig ännu en törn…