Cirka tjugo år efter exploateringen av det gamla kåkområdet har Hammarby Sjöstad utvecklats till en komplett och fungerande stadsde, som ter sig relativt sett lyckad för en utomstånde trots vissa brister. Frågan är om dagens hetsbyggande kan ge denna typ av stadsdelar?
Hammarby Allé. |
Hammarby Sjöstad började exploateras i slutet av 90-talet och har växt upp till en komplett stadsdel, som har det mesta. Numera går även spårvägen tvärbanan från Solna via Liljeholmen och Sjöstaden bort till Nacka, och i mitten av 2020-talet ska man rent av få en tunnelbanestation efter alla dessa år.
Takvy. |
Området saknar förvisso villa- och radhusbebyggelse, men det är inte bara en sovstad, utan det finns gott om restauranger, affärer och service, inklusive Systembolag, gym, bensinmack, laddstationer, flera hotell med mera. Parker, grönska, närhet till vatten, lekplatser, promenadstråk och bra motionsspår. Samtidigt är det relativt tyst efter att Södra länken grävt ner biltrafiken ut mot Nacka och Värmdö från Essingeleden, även om kapaciteten nu slagit i taket. Det är likväl relativt enkelt att ta sig till Sjöstaden med bil, eftersom det bara är att svänga av från länken, så är man på plats och helt kan skippa att navigera stadstrafik för att komma fram.
Ganska typisk bebyggelse. |
Och det finns arbetsplatser. Kort sagt kan man både sova, leva och arbeta i stadsdelen, som verkar lyckats bli en stad i staden.
Idag byggs det dock mycket hetsigare i andra exploateringsområden, där allt ska stressas fram som de luckrativa bostäderna i form av hyresrätter. Maximal och snabb profit genom att som exploatör få direkta intäkter genom hushållens skuldbubbla. Dagens arktiktektur är också mer livlös i sin jakt efter att bygga så snabbt och billigt som möjligt.
Hus. |
Frågan blir då om andra nya stadsdelar blir lika kompletta, och inte bara sovstäder som upprepar alla miljonprogrammens misstag. Jag är t ex rätt övertygad om att om Sjöstaden hade ritats idag hade man byggt husen dubbelt så höga, för att få ut mer skuldsättning hos bostadsköparna per kvadratmeter markyta, och därmed också fått en lägre andel service i markplan i förhållande till antalet bostäder.
Att man idag bygger högre märks också, på mycket av de byggnader som de senaste åren uppförts eller håller på att uppföras i utkanten av området – dessa är betydligt högre, även om de kanske ofta är kommersiella lokaler som kontor eller hotell.
En annan fördel Sjöstaden har som en ny stadsdel med några år på nacken, är att grönskan har växt upp och området inte känns lika sterilt som för exempelvis tio år sedan.
Sjönära. |
Då man byggt relativt låg och med breda gator är området relativt ljust, och därtill byggt med de kvartershus och butiker och service i markplan, som är det som uppskattas mest som stadsbild. Nya klaustrofobiks Hagastaden kan åtminstone vad gäller ljusinsläppen ses som raka motsatsen. Men som sagt så bygger man högre idag, för att knö in maximalt med skuldsättning hos bostadsköparna per kvadratmeter mark, och då blir det mörkt och trist.
Det finns antagligen mer eller mindre perfekta mixar av service, butiker, arbetsplatser och bostäder. Spontant känns det som att Hammarby Sjöstad lyckats rätt väl.
Sickla sluss. |
Sedan finns det en hel del problem. Sjöstaden har gått i bräschen för enstegstätade fasader och har haft och har än idag stora tekniska problem med byggnadskonstruktionerna från åtminstone 00-talet.
Typisk fasad i Hammarby Sjöstad. Lappad och lagad, men huset är i grunden felkonstruerad, inklusive frånvaron av utskjutande takfot, och kommer aldrig bli bra. |
Som tidigare skildrat är området också byggt i ett översvämningsområde. När 100-årsvattenståndet kommer, kommer det bli dyrt och blött och extra dålig stämning för de som har bilar i de underjordiska garagen.
Sedan blir det en viss känsla i området, eftersom allt är nytt (relativt sett). Det finns inga spår av forna tider, annat än kanske Sickla Sluss.
Spårvagn över bron sett från Göteborg. |
Då det inte heller är innanför tullarna kanske det allra mest trendiga inte hittas här, och finkrogarna lyser också med sin frånvaro, men exempelvis Göteborg var rätt kompetent och prisvärt – inte mycket dyrare än ett fulhak som Bishops, men betydligt mer ambitiöst.
Fisk- och skaldjursgryta som brunch på Göteborg. |
En annan fördel är dock att en del problem som centralare platser av Stockholm drar med sig verkar saknas i Sjöstaden, i jämförelse med runt Medis eller Klarakvarteren. Kort sagt lugnare kvälls- och nattetid.
Bloggarjäveln hälsar på Göteborg. |
Överlag ter sig Hammarby Sjöstad när området börjar närma sig färdigutvecklat ganska lyckat, om man bortser från tekniska lösningar och översvämningsrisken. Det var inte ens svårt att hitta parkering.
Kanske har ambitionerna varit att faktiskt realisera visionerna från 50- och 60-talet, där man byggde hela stadsdelar som skulle vara en stad i staden, t ex Farsta, men som inte blev så lyckat i förlängningen. Fördelen för Sjöstaden är att man är relativt nära centrum, och alla områden kan förstås inte ha de förutsättningarna.
30 kommentarer
"Gratis" båtarna över till Södermalm gör sjöstaden gott
Jag tycker då inte att området satt sig. Det tar åtminstone 50 år innan ett område satt sig och inte ens norra sjöstan, dvs den delen som ligger på söder, har satt sig trots att de har snart 30 år på nacken.
Nej, sjöstan är inget för mig.
Inte ofta man hör någon säga "Förr i tiden, på 90-talet, då kunde man minsann bygga".
Trevligt med ett positivt inlägg i det annars kompakta mörkret på denna blogg (ett mörker som jag gärna utsätter mig för dagligen).
Ju förr desto bättre sägs ofta. I slummen innan Sjöstaden fanns många små företag i rucklen. En del var fynd medan andra nog var i viss grad skumma och gift blev det i delar av marken. Kostade en del att köra bort.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag bodde i närheten när Hammarby Sjöstad började bli färdig och tycker tvärtemot bloggaren att det blivit för mycket yta i bottenplan. Helst ska det inte finnas någon boyta alls i markplan. Det kräver relativt höga hus för att kundunderlaget för butiker och restauranger ska räcka, högre än man byggt i Hammarby. Det finns dock flera områden som jag tycker blivit lyckade, med reservation för att de har lägenheter på bottenvåningen, bland annat Barkarby och gasverksområdet i Hjorthagen. Den "moderna" byggstilen från 50-talet och framåt med fula punkthus med mellanliggande rån- och våldtäktsområden (s.k. grönytor) verkar till slut ha stött på patrull.
Håller med om att området är lyckat. Förmodligen är det den väldigt höga prisbilden på både bostadsrätter och hyresrätter som gjort att det socioekonomiska indexet är lågt. Politikerna sätt att benämna att det inte finns några socialfall.
Och inga ärvda sociala problem, som ju finns på Söder.
"Cirka tjugo år efter exploateringen av det gamla kåkområdet har Hammarby Sjöstad utvecklats till en komplett och fungerande stadsde, som ter sig relativt sett lyckad för en utomstånde trots vissa brister. Frågan är om dagens hetsbyggande kan ge denna typ av stadsdelar?"
Det är väl så att Hammarby Sjöstad är något som man satsade mycket på i samband med en OS-ansökan, mao marknadsföring. Det är ingen standardstadsdel för den tiden då det byggdes heller, utan skulle vara en stadsdel som stack ut internationellt när det kom till hållbarhetstänket, med satsningar på många innovationer (för den tiden) etc. Mig veterligen är väl utformningen av stadsdelen, stadsplaneringen, också en del av det, det var ett hållbarhetstänk med att människor inte ska behöva transportera sig bort för jobb, restaruanger etc. Liksom att kollektivtrafiken är väl utbyggd.
Sedan har det ju uppdagats en del tabbar kring Hammarby Sjöstads hållbarhet (och även hållbarhetstänket har ju utvecklats sedan dess) men att det finns mycket speciellt med den stadsdelen, särskilt gällande hållbarhetsrelaterade aspekter, är inte något som representerar någon standardstadsdel av den tiden eller rent allmänt hur stadsdelar utformas i Sverige idag eller tidigare.
Skall man säga "välkommen"? När går flyttlasset?
Vore ju höjden av ironi. Kul med ett annat perspektiv från bloggarjäveln när han blickar ut över Hammarby Sjöstad som ny hemmaplan.
Nej, jag ska flytta till Hagfors, som jag skrev positivt om.
Skärp er.
Prisvärt
Det är ju ändå söndag. Fantasin skenar.
Eller Skåne. Det är därför jag investerat hindratusentals kronor i min gård, för jag ska flytta. Eh, jomensåatteh.
Du vet ju hur snackat går. "Investerar jag x antal hundra k i fastigheten får jag minst det dubbla vid sälj" Det om något är en riktig svensk slogan.
Mkay. Folk river ju ändå ut allt f att de inte gillar köksluckorna eller kaklet, så bortkastat.
Precis. Viktigt med "personlig prägel" när köket från stora kedjan ska installeras. Nästan unikt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marknaden håller andan, om cornucopia flyttar dit förvinner ju bubblan.
Hatade Hammarby sjöstad för 13 år sen när jag hade vänner som bodde där. Själlös och tråkigt. Ett riktigt Betongghetto.
Men när jag varit där på senare år måste jag hålla med bloggardjäveln. Det har vuxit upp bra. Det finns andra aktiviteter än bara boende och hamburgerkedjor.
Det som stör mig fortfarande är den likriktade och tråkiga arkitekturen som inte får göra någon upprörd. Och de dåliga byggnadstekniksvalen. Mren stadsdelen som sådan är helt ok.
Sen är det roligt med alla "(k)lantisar som ska kritisera något bara för att det är Sthlm och inte deras håla. Till er säger jag. 1. Krama nån. Det är trevligare än gnäll. Och är bra mot depression (vilket får en att sitta och skriva bittra inlägg på nätet). 2. åk runt lite och se hur städer byggs. Det skapar upplevelser och ger lite motion. Vilket även det är bra för välmåendet.
Jag har jobbat i Sjöstan i några år. Jag gillar området, varierad bebyggelse, många gröna rum och blandat mellan arbeten och bostäder. I utkanten finns kanske Sveriges bäst lekplats, Anders Franzéns park, även om den här blivit lite sliten med åren. Finns även några riktigt bra restauranger, Indian Street Good, Fine Food och Hemm hos Kaj. Nästa år står Skanskas nya höghus med kontor på 27 våningar klart. Restauraung på toppen och nytt landmärke för Stockholm. Det negativa med Sjöstan är att de första husen tämligen ofta behöver fasadrenoveras, och att det är lite avigt att ta sig hit med tvärbanan.. Men snart är tuben här
Påminner om lomma hamn
Fast det där med både bostäder och arbetsplatser… Jag känner flera som bor i Hammarby sjöstad och jag känner flera som har sin arbetsplats där. Fast jag känner ingen som både bor och jobbar där. Alla antingen pendlar dit eller därifrån.
Jag minns det var en del klagande över mögel och mystiska bygglösningar från de i bekantskapskretsen som flyttade dit när det var relativt nytt. Men det kanske man till och med har fixat till numera. Det kan vara en guldålder.
Lukrativ, stavas det…
När jag tänker på begreppet "sjöstad" så är det alltid "Svinarp Sjöstad" med placering vid en sumptjärn i SVTs komedi TV-serie "Starke Man" med Anders (Morgan Pålsson – världsreporter) Jansson.
De har även rättsväsendet representerat av Nacka tingsrätt
Detta sätt att bygga är nu norm när man bygger nya områden. T. Ex Barkaby staden, järla etc. De riktigt höga husen är vanligast i innerstaden då de följer markpriserna