Den brittiska resekoncernen Thomas Cook har gått i konkurs. Upp till runt enmiljon resenärer är drabbade i varierande omfattning och enbart från Sverige omfattas 10 000-tals svenskar via Ving, Spies och Tjäreborg. Under dagen är 36 avgångar från Sverige inställda, plus inkommande flyg.
Ej drabbade. |
Thomas Cook har alltså gått i konkurs. 150 000 britter ska vara strandade i olika omfattning och eventuellt även upp till 300 000 tyska turister (obekräftat – tysk media uppger 600 000 drabbade totalt på destinationerna). Till detta kommer turister från andra mindre länder. Åtminstone 60 destinationer är drabbade. The Times uppger att cirka en miljon resenärer har bokningar via Thomas Cook-koncernen, men alla är förstås inte på sina turistorter.
För svensk del drabbas Ving, Spies och Tjäreborg, med totalt 25 775 turister på destinationerna varav 2 760 hemresor idag, och 2 897 utresor fördelat på 33 flygplan. Räkna med kaos på de svenska flygplatserna, och ännu värre på hemreseorterna.
Brittiska The Times rapporterar om att turister tagits som motsvarande gisslan av hotellpersonal på olika destinationen, med krav på upp till över 40 000:- SEK (3 500:- GBP) var för obetalda räkningar för att släppas, och hur många andra sparkas ut från sina hotell. Populära turistdestinationer beskrivs av The Times nu som “flyktingläger”. Hur kunder från andra länder drabbats framgår inte.
Det finns statlig svensk resegaranti, som ska täcka hemresor, liksom motsvarande i Storbritannien. Insatsen att få hem 150 000 britter sägs bli den största sedan andra världskriget. Resegarantin omfattar så kallade paketresor, och täcker garanterat endast flygbiljetten. Kunder kan alltså förlora hotellkostnaden, vilket kan handla om stora pengar och vara mycket kännbart för enskilda hushåll.
Notera att svenska Ving förra året var lönsamt och även om flyg med Thomas Cook är inställda idag, vet vi inte vad som gäller längre fram. Thomas Cooks dotterbolag Svenska Ving är inte försatt konkurs just nu. Som vid all krishantering är information av högsta vikt. Vings information hittas här, och det som berörs just nu är flighter med Thomas Cook Airlines Scandinavia.
Ving skriver:
“Resor bokade med ett reguljärflygbolag som exempelvis British Airways, Norwegian, Thai Airways m fl påverkas inte. För mer detaljerad information om vad som gäller exakt för din resa kan du läsa mer på din sida ving.se eller i Ving-appen.
Alla paketresor som bokas med Ving omfattas av resegarantin.Vi räknar med att ha mer information senare under dagen.
Om du har bokat en ut- eller hemresa med Thomas Cook Airlines Scandinavia är ditt flyg hem inställt. Du kan kontrollera vilket flygbolag du reser med på din biljett/ bokningsbekräftelse.”
Enligt svensk media ska “alla Vinggruppens flyg ställts in tills vidare”, vilket inte är samma information som ovan, eller en definitionsfråga. Generellt ska du alltid gå till förstakällan för information, exempelvis Vings egen hemsida.
Brittisk press uppger att en av orsakerna till konkursen är Brexit, vilket gjort att britterna inte vågat beställa utlandsresor, eftersom de inte vet vad som gäller vid Brexit. Eller för den delen när Brexit sker. Lite trist att ha en resa beställd, som man sedan inte kan genomföra på grund av att man plötsligt drabbats av visumtvång om Brexit genomförs mellan bokning och avresa. Eller för den delen mitt under resan.
Drabbade svenska resenärer är ett första konkret utfall av Brexit, trots att Brexit inte ens skett ännu. Det väcker en del tankar på vad för följdeffekter faktisk Brexit kan få på Sverige och svenskar. Skadeverkningar i Storbritannien begränsas inte till Storbritannien i en globalt sammanflätad värld.
Thomas Cook är börsnoterat, men ska ha börsstoppats idag. Bolaget förväntades omsätta drygt 9 miljarder GBP under 2019 enligt estimaten hos Market Screener. Konkursen är så stor att den kan förväntas få ringar på vattnet.
Överlag kan man fundera kring vilket existensberättigande de stora charterbolagen och resebyråer har i en modern värld där man enkelt kan boka allt själv via Internet. Det är dock inte så att alla har lust att göra detta, utan många vill kunna köpa en paketresa från en leverantör som hanterar allt, i synnerhet lite mer konservativa (äldre) kunder.
Thomas Cook är en av världens äldsta researrangörer och startade med tågresor i England 1841. Namnet kommer av grundaren och möbeltillverkaren Thomas Cook.
69 kommentarer
Rätt stor sak det där.
Men hur kan egentligen hotell hindra hotellgäster, bör inte deras paket resor vara förbetalda, eller är det att deras resor mer hanteras i paket och på sedvanlig faktura i efterhand? Ochv kan egentligen krävas av ett enskilt hushåll förutom just deras hotellkostnad?
Gissar att hotellen får betalt vid/efter utcheckning. De är nu rädda för att inte få betalt och håller gästerna som gisslan i desperata försök att säkra pengar.
Det är väl inte så att de inte släpper iväg gästerna, men de passar nog på att ta rejält betalt för extranätter till de gäster som inte har något flyg hem!
Avtalsparter måste vara Thomas Cook och olika hotellkedjor men det kanske inte spelar så stor roll när man väl står framför en arg hotelldirektör.
Att hota och kräva pengar av sina gäster låter bara dumt. Hotellet ska ju sluta nya avtal med kommande resebolag – dumt då att skaffa sig ett uselt rykte…
Kunderna har ju i de flesta fall redan betalt researrangören vid en paketresa, så varför skulle de betala för hotellet igen? Hotellet har inte ens ett avtal med kunden, men givetvis kan de vägra incheckning om de vill. Jag gissar f.ö att hotellen får minst hälften betalt i efterskott.
Synd… Har själv rest med både Ving och TUI på semester och hade ju hoppats på att det var TUI som skulle gjort konkurs pga deras fruktansvärt dåliga service och gamla utslitna flygplan.
Jag håller med. Ving har oftast levererat bättre än konkurrenterna. Hoppas de klarar sig.
Jag var supernöjd med min senaste resa med Ving. Superpris tack vare just paketeringen och nivån av interaktion med bolaget var helt på resenärernas villkor.
Jag hoppas de snart är uppe och flyger igen.
Ja, TUI var fan inte bra. Flygplanen var slitna och äckliga och gick dessutom sönder både på nedvägen och hemvägen, vilket tvingade oss att stanna i Grekland en extra natt. Har alltid åkt med Apollo tidigare och tänker göra det nästa gång.
Ving kanske överlever men det blir ju inte flygmedicin Thomas Cook airlines nästa gång isf, om de nu inte överlever förstås.
No worries! Det är ju bra för klimatet!
Lär väl också få en stor påverkan på de olika destinationerna om en stor grupp besökare plötsligt uteblir. Resenärer kan knappast boka om med kort varsel och kanske inte har råd eller om de nu har en lågprioriterad fodran i konkursboet för en tidigare förbetald resa.
TUI lär få en ganska stor kortsiktig ökning
Eventuella visumkrav har inget med resebolaget att göra. Det är alltid resenärens ansvar.
Ja, varav att man avvaktar hur det blir..
Men det har inget med Thomas Cook att göra.
Om du reser ut idag utan visum (då krav på detta inte finns), så kommer du även hem.
Du har hög tilltro till de brittiska myndigheternas handläggning. Ponera att brexit blir av, och du behöver ett pass som inte behövs idag.. Där som med visum så löser det sig säkert, men varför riskera krångel kan ju vänta att boka till efter man vet hur det faller ut, sen har de ju skjutit upp alla beslut om brexit..
Speciellt om man inte är brittisk medborgare och boende i UK, då vill man inte lämna landet för att riskera att inte bli insläppt igen vid ev. Brexit.
@Dan har inte britter pass idag?
Kanske, har inte koll på om de har andra id kort som gäller i EU, sen så brukar det ju iofs bli problem med flyg ändå utan pass, även om juridiken inte egentligen kräver det, har jag hört…
Least: du missade nog poängen. Om visumkrav införs så blir inte resan av och det är resenärens (nåja det var så det var tänkt) problem ja. Men problemet för resebyrån är att potentiella kunder inte vill ha problem och kanske avstår från att boka resor där de får problem, det är nog inte så eftertraktat att betala för resor man inte får resa på. Därmed faller bokningarna.
Eller så är det ju bara en bortförklaring till varför det inte är resbolagets fel…
Så långt tänker inte den vanlige resenären, de bokar sin resa om de är sugna (och har pengarna).
Att blanda in visum och Brexit känns långsökt.
Jo, det lutar nog åt det sistnämnda alternativet…
SIS märkta kort och motsvarande i andra länder gäller inom EU, körkort gäller normalt inte.
Turistvisum är nog det minsta problemet, inga (förnuftiga) länder skulle tacka nej till turister som spenderar pengar.
Men det är klart, fransmännen vill ju gärna sätta engelsmännen på plats så de kanske trilskas, men resten av världen lär inte sätta ribban särskilt högt för turister från UK, pundet är fortfarande åtråvärt…
Även om Ving varit lönsamt fram till nu så lär det ändras snabbt om de inte inom några dagar får ut en trovärdig garanti på deras överlevnad. De lär ju inte få många nya bokningar tills dess.
Ving tillhör samma bolagsgrupp som Thomas Cook.
Och då spelar det ingen roll att Ving varit lönsamt, samma pengapåse.
Tyvärr lär många resonera så men det räcker att betala med kreditkort för att vältra över risken på kortutgivaren.
Kortköp kostar ofta extra så man får väga risken själv.
Re. Least
Nu har du nog missförstått. Konkursförvaltaren vill självklart rädda så många tillgångar som möjligt. En av tillgångarna är Ving. Denna tillgång riskerar dock att falla snabbt i värde om inte konkursförvaltaren på ett trovärdigt sätt snabbt kan säkra Vings fortlevnad. Förstod du bättre nu?
"Brittisk press uppger att en av orsakerna till konkursen är Brexit, vilket gjort att britterna inte vågat beställa utlandsresor, eftersom de inte vet vad som gäller vid Brexit." – precis just det Brittisk Press uppger.
Håller med om att paketresor har en äldre kundkrets, kanske med barn iofs. Skulle själv aldrig bokat en paketresa för 20år sedan men nu framstår det som rimligt med påslag för att organisera resan. Så jag bara behöver fundera på vart och välja en glassig hotell bild, betala och klart.. Så känns mer som ålder än generations fråga.
Är runt ~35 och väljer paketresor i länder där jag antingen känner dålig tilltro för att ingångna avtal skall hållas eller när jag känner att min brist på lokalkännedom skulle drabba resan negativt. Exempel skulle jag vilja ha resebyrå om jag åkte till Teheran (ej tilltro att avtal hålls) eller in i djungeln i Brasilien (där jag skulle ha svårt att få ut vad jag vill genom att googlea fram aktiviteter o dyl).
Är drygt 40 och åker alltid på paketresor, precis som de flesta av våra både yngre och något äldre vänner. Förstår inte vad det där med att det skulle vara äldre som köper paketresor, kommer ifrån. Eller är man "äldre" när man är 40?
Charter är perfekt för den som vill ha allt ordnat och klart. Och då betala en faktura. Självklart blir det billigare om man bokar flyg och hotell på egen hand.
Det äger sig självt att äldre är mer villiga att boka en paketresa, de är inte lika prisskänsliga. Och är inte heller ute efter en upplevelseresa till Madagaskar – de vill ha sol och värme i en vecka.
Ja, skulle nog säga att 40 är äldre.. Även om det tar emot lite 😉
Gahhh….. =/
Tja, tror det är ganska mixat faktiskt, har man råd och bara vill ha en vecka i solen så enkelt och bekvämt som möjligt, med en svensk kundkontakt man enkelt kan lösa ev. problem med så är ju paketresor klockrena.
Lever man på en budget, är mer äventyrlig av sig eller helt enkelt kan landet så räcker ju en flygstol…
Själv har jag aldrig åkt charter faktiskt, i unga år pga ekonomin, men sen för att jag är den mer aktiva sortens turist som inte kan slå mig till ro på ett och samma hotell i mer än högst ett par dar.
Alla charterresor är paketresor men alla paketresor är inte charterresor.
Jag har aldrig åkt på charter men paketresor. Skulle inte heller klara av att ligga på en strand och äta pasta bolognese på hotellbuffen i en vecka.
Jag har bokat en resa och betalat en del av den innan artiklarna började komma i di. Tror den summan är borta tyvärr men kommer ansöka om resegaranti för paketresor. Personligen gillar jag att inte boka själv med airbnb, eget hotell och liknande. Hoppas nån köper upp ving för jag gillar konceptet.
De hålls som gisslan bokstavligt – vad menas annars med att hotellvakter har låst hotellet och inte släpper ut gästerna/gisslan. En klar anledning till att jag aldrig skulle åka till ett land som Tunisien på semester 😡.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/22/thomas-cook-resenar-till-bbc-vi-halls-som-gisslan-for-resebolagets-obetalda
Vet man om det är någon aktion på gång för att frita gisslan? 🙂
NEJ, men Svensk tyst diplomati kommer säkert fixa det…
Typ alla länder i Afrika finns på min lista över ställen jag absolut inte vill åka till just nu. Kanske framöver, men inte i dagsläget.
@Observer SOG:en är på väg kanske, för att frita några strandade svennebananer loss från billigt all-inclusive hotell i Tunisen 😉
Personligen tror jag inte att Brexit är anledningen.
Hörde någon på radion idag på morgonen som tog upp detta – det skylldes på en varm sommar och brexit men sanningen var att Thomas Cook blödit pengar i flera år tills skulderna blev så stora att ägarna inte ansåg det var värt att stoppa in mer pengar.
Läste att de äger sina flygplan och har svårt att skala kostnaderna med bokningsläget och sitter då med höga fasta kostnader för personal och plan m.m.
Något borde man ju ha insett.
I Maj 2018 stod kursen i 145 pund/aktie.
Nu i September stod aktien 5 pund/aktie (detta var alltså innan konkursen)
https://www.londonstockexchange.com/exchange/prices-and-markets/stocks/summary/company-summary/GB00B1VYCH82GBGBXSSMM.html
"Brittiska The Times rapporterar om att turister tagits som motsvarande gisslan av hotellpersonal på olika destinationen, med krav på upp till över 40 000:- SEK (3 500:- GBP) var för obetalda räkningar för att släppas, "
Var är detta någonstans. Låter ju märkligt med ett rättsystem där tredje part får tas som gisslan ifall motparten inte fullföljer sitt avtal. Det kan vara bra att veta innan man reser till dessa länder…
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/22/thomas-cook-resenar-till-bbc-vi-halls-som-gisslan-for-resebolagets-obetalda
Ja, då vet man att man skall undvika Tunisien iaf. Verkar ju vara rena skurksamhället. Frågan är liksom vilka andra länder man bör undvika? Alla muslimska länder eller? Kanske är gisslantagande en typisk afrikans tradition när man inte får som man vill?
Det var väl britter som släpptes efter några timmar? Kan tänka mig samtalet på snobbig engelska 😏
– excuse me sir. Are perhaps some of our citizens locked in your hotels? Did you know we have a primeminister now that doesnt give a toss and that we used to colonize the world.
Har man is i magen är paketresor inte sällan
billigare än att köpa flygstol och separat boende.
Bara bekvämare. Själv hittar jag ofta betydligt lägre priser på eget boende och flygstolar.
Det är nog i princip nästan alltid dyrare. Folk är vana att boka typ Norwegian/Ryanair och hotell via nätet och är tillräckligt res- och språkvana så de klarar av transporten till och från flygplatsen och att kunna beställa mat på restauranger. Men det är klart att vill man till udda destinationer typ Mykonos eller Sharm-el Sheikh måste man nog åka charter. Visst det är skönt att bara gå till bussen när man kommer fram…
Av yttersta vikt att konkursförvaltare kommer in snabbt och säkrar att friskare bitar i koncernen kan fortsätta. De utgör ju i så fall en tillgång i konkursboet som kanske kan realiseras.
Jobbiga är väl att bolag i koncerner ofta har långtgående åtaganden gentemot varandra samt kanske koncernlikviditet etc. Om konkursförvaltare och Vings ledning snabbt kan bedömma läget och säkra flödena för Vinggruppen som stand-alone så kanske det går att rädda.
Dock är omfattande inställda avgångar inte ett bra tecken.
Vidare hur ser cash-flow i Vinggruppen ut? är det positivt och avgränsat så är det ju bra, men ofta är det som nämnt koncernberoende.
Det borde varit ett aktivt beslut av konkursförvaltaren under loppet av de första timmarna att besluta om fortsatt drift för delar som kan rulla på för att säkra värden. Eftersom det inte skett och varumärket nu är i fritt fall så lär det sluta med inställda betalningar för Ving i det närmsta såvida inte nya beslut kommer inom 24 första timmarna.
Ving flyger ju också mycket med Thomas Cooks flygplan, så frågan är om de snabbt kan skaka fram andra flygplan, och till samma pris. Annars faller hela Vings affär, Ving kan inte betala för hotellbokningar på destinationerna om inte kunderna kan flyga osv. Och Ving följer efter Thomas Cook.
Kanske en bra affär för riskkapital (alltså den nordiska delen).
80 % går med T C flyg, resterande 20 % med reguljärflyg.
Stackars personal – två dagar innan lön 👎
Triton var tydligen intresserade av Ving innan sommaren, så det troliga är att ett PE-företag köper Ving och med sina finansiella muskler kan fortsätta driva bolaget.
De kanske behöver slanta lite mer för att hyra in charterplan i närtid men får å andra sidan ett bra inköpspris på Ving.
Orderboken är det inget fel på..
https://via.tt.se/pressmeddelande/7-av-10-hostlovsresor-bokade-hos-ving?publisherId=1726617&releaseId=3261361
Jag förutspår att Turkiet köper upp hela flygplansparken, tömmer sin flyktingläger, och landsätter tre miljoner analfabeter på Arlanda under Oktober. Det är ju inte som att svenskt flygvapen kommer att få tillstånd att avvisa en sådan armada…
Oj, tänka sig att det tog hela 7 timmar innan nån tog upp invandring, ur form efter helgen?
Saken är att folk bokar mycket billigare själva på nätet.. man använder tex flygresor. Och booking. Och syr ihop en drömresa via telefonen
Och det billiga flygbolaget, med en flotta på tre stycken plan, går i konkurs under vistelsen. Inte var bolaget med i någon allians heller…
Och eftersom det inte var någon paketresa när man syr ihop sin egen så är det bara att bita ihop och messa cashbuddy om snabbt tillskott när man är strandsatt.
Least och Abbe, ni är väldigt oroliga själar verkar det som.
All nordisk verksamhet återgår till det normala imorgon tisdag.
Alla de s.k. journalister som påstår att Thomas Cook's konkurs är p.g.a. brexit är ju rimligen folk som ogillar brexit.
Jag tror att det är en kombination av många faktorer.
Bl.a. s.k. lågprisflyg och att folk har börjat flyga med sådana ( enligt vissa media ibland även inhyrda av s.k. charterföretag ) .
Många lägenhetshotell har egna bokningssajter och undviker då mellanhänder. Win-win.
När den som en gång bott någonstans han eller hon gillat, då används detta boendes egen bokningssajt i fortsättningen. Varför blanda in gangsters i bokningsproceduren?
Den som en gång bokat en lägenhet på t.ex. booking.com och det omkring kl 24 visat vara sig en kapad lägenhet, provar inte en sådan bokningssajt igen.