Länstrafiken i Kalmar län drar in ett stort antal busslinjer på grund av de för höga bränslepriserna. Regeringens tanke att man ska åka kollektivt genom att inte längre ha råd att köra bil, verkar alltså slå rätt hårt mot just kollektivtrafiken. Men man kan väl ta tunnelbanan i Kalmar, det fungerar ju på Södermalm?
![]() |
Landsbygsbuss hos Västtrafik, cirka fem kilometer från Landvetter flygplats. |
Länstrafiken i Kalmar län lägger ner 18 så kallade närtrafiklinjer i Kalmar, och centrumlinjer i Oskarshamn och Västervik, samt ett antal busslinjer på landsbygden. Berörda större orter är Hultsfred, Eksjö, Västervik, Oskarshamn, Emmaboda, Högsby, Berga, Mönsterås, Blomstermåla, Kalmar, Kalmar Färjestaden. Linjerna som drabbas i varierande omfattning (t ex helgar eller kvällar, eller läggs ner helt) är 327, 71, 10, 710, 133/134/135, 155, 159, 164, 421/422, 404 och närtrafiken. Tågtrafik mellan Oskarshamn och Berga ska också sedan tidigare läggas, samt expressbussar till Norrköping. Förändringarna ska börja gälla redan den 15:e juni.
Anledningen beror på att bränslepriserna blivit för dyra och Länstrafiken måste spara pengar uppger Östra Smålands Nyheterna. Som bekant är generellt runt 50% av intäkterna för kollektivtrafiken från resenärerna (och Västtrafik kostade 445:- SEK per mil 2011), och resten är från skattebetalarna. Och skatten för skattebetalarna kan ju inte höjas så här mitt under året, utan tidigast från årsskiftet.
Regeringen vill ju prisa bort bilkörandet till förmån för kollektivtrafiken, genom allt högre bränslepriser, men dessa drabbar alltså även kollektivtrafiken som läggs ner. Extra hårt slår det förstås mot landsbygden. T ex anses drabbade i Kalmar ha “hyfsad tillgång till övrigt stadstrafik”, vilket knappast kan sägas på landsbygden.
Det är väl bara att göra som på Södermalm och ta tunnelbanan. Antagligen tror politikerna i regeringen att stigande kostnader inte kan drabba kollektivtrafiken, utan att den skulle vara immun.
Man kan läsa mer hos Östra Småland Nyheterna på denna icke länk www.ostrasmaland.se/kalmar/busslinjer-dras-in-nar-branslet-blir-dyrare.
40 kommentarer
En liten anekdot map bilden. Det kan vara Västtrafiks linje 616 (eller 330).
616 samt 615 och 620 körde jag en gång i tiden. 620 utgick från Landvetter centrum och körde ett varv runt flygplatsen. I början gick den fram å tillbaka samma väg men ett chafförsförslag gick igenom på den tiden Västtrafik var GLAB. Det innebar att man körde medsols runt flyget före lunch och motsols efter lunch. På det sättet kunde samma buss inom en timme vara både skolbuss och arbetarbuss för flygpersonal. Inga tursatta tomkörningar alls.
Men det funkade ju alldeles för bra så numera är man tillbaka på ruta 1 och kör två bussar där båda bussarna är tomma i ena riktningen på varje dubbeltur.
Å med sån hushållning av resurserna förstår jag mycket väl att linjer dras in då underlaget är lågt.
Intressant lokal info. 330 i fotot ovan. Först förra året som bussar börjat stanna på flygplatsen igen, nu endast skyttel Landvetter-Landvetter utan stopp.
Om det verkligen hade varit grön skatteväxling hade ökade skatter och ökade råvarupriserna på fossila bränslen under en period såklart gett kollektivtrafiken mer pengar.
Men nu har vi röd skatteväxling så det blir inte så.
Staten Och kapitalet sitter i samma båt, men det är inte de som ror.
Grön skattestöld heter det :-/
Bränslekostnaden är förmodligen ett svepskäl. Snarare är det kommunernas dåliga ekonomi som ligger bakom och då har man inte råd längre med grundläggande service.
För övrigt undrar jag varför man använder fullstora bussar som verkar gå tomma för det mesta. Är det inte billigare att använda minibussar? Kanske i kombination med en app där man anmäler 1 h innan om man tänker åka för att välja rätt storlek på fordon?
Hur påverkar kommunernas ekonomi den av landstinget drivna kollektivtrafiken menar du?
Att bussen är av enhetsmodell är rimligt.
Det är inte bussens "tomvolym" som gör den dyr.
Att köra med en liten Trygga rundan-buss kanske blir något billigare, men det krävs fortfarande en "dyr" chaufför.
Om jag inte förstått saken fel så äger kommunerna också en del av länstrafikbolagen. I varje fall är de med och betalar. Kommunen kan "köpa" linjer och turer har jag förstått bl.a. i VG-regionen.
Japp, hälften ägt av kommunerna och Regionen. Pumpas in massor av skattekronor.
Vissa av linjerna är det känt att de redan var planerade att läggas ner, ser man när man läser Östra Småland.
Kan man verkligen ha sjunkit så lågt att man passar på att lägga ner nu för att man vet att landsbygdsbor kommer att rikta sin ilska åt annat håll om de tror att det beror på bränslepriserna?
Varför valde de annars inte att höja priset på biljetterna med några procent. Med förnuftiga konsumenter och fasta biljettpriser kommer i teorin högre bränslepriser leda till att fler väljer att åka buss, så detta borde vara ett skäl att öka trafiken.
Detta är ju utmärkt eftersom det ökar trycket på förvärvsarbetande att köpa en lägenhet i en konkursmässig förening i stan så pyramiddpelet hålls igång ett tag till.
Mer seriöst så brukar sådant här förebåda kollaps, dvs när de politiska mantra som att åka kollektivt innebär konkurs och inte går att genomföra.
Men regeringen är ju allmänt clueless, som när Stefan vill skärpa vapenlagarna för laglydiga och I samma mening säger att de laglydiga inte har med hängvåldet att göra. Förresten är inte brottsligheten på uppgång enligt Jerzy S.
Det är sådant här Sovjetbeteende som gör mig orolig. Klarar regeringen att styra landet eller delas det snart upp i regioner som styrs av starka män?
Bunkra toapapper och ammunition!
Detta påminner om kossan o kommunisterna. Snart säljer dom bussarna för att kunna köpa bränsle.
Det kostar ingenting att öppna våra hjätor… Vore också fint att använda våra hjärnor nästa gång vi röstar.
Alla som bor på landet är vita feta efterblivna sverigedemokrater.
Bra att de inte kommer in till stan.
landsbygden är överskattad.
Vem vill bo där?
Wow. Snacka om fördomar och att generalisera!
Jag har bott på landet hela livet och alla vi i området är varken feta eller Sverigedemokrater. Det folk inte förstår är att alla som tar bussarna då måste ta bilen, vilket leder till en negativ och större påverkan på klimatet.
Men ni är vita?
Wooosh, rakt över huvudet.
Intressant att de pekar på indexökningen 2018 som det stora skälet till att man vill lägga ner bussturer så verkar det inte ha någonting med årets skattehöjning på bränslet. Känns som att man från tidningens sida gärna vill haka på trenden att gnälla på bränslepriserna för att man vet att det ger klick…
Om man ska åka mellan Mörbylånga och Borgholm på Öland (knappa fem mil), så tar det i regel nära två timmar. Det är inte konstigt att det är få som åker den turen …
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/rubrik-71
Det är för att ingen i regel åker denna sträcka så bytet sker i Kalmar.
Man kan åka buss och byta i Glömminge och då tar det lite över 1 timma (1.02) jämfört med runt 47 minuter med bil enligt Google.
Det skulle inte åka fler om det så gick direktbussar var 10:e minut.,
Har varit en del i Asien. Där har man numera vans och minibussar – inga stora bussar längre. Men i Sverige envisas länstrafikbolagen med att köra stora bussar med 3-7 passagerare i eller ibland helt tomma. Skattefinansierat förstås till skillnad från i Asien.
Även i Afrika. Vans, minibussar.
Bra att det läggs ner. Då blir det att åka bil ännu mer! Inte för att jag brukar åka buss men ändå…
På tal om att det läggs linjer i länet.Läste häromdagen i barometern att de ska starta 4st (tror jag) biogas mackar. Tror det handlade om Högsby, Målilla, Vimmerby och Västervik. Det intressanta är att KLT har bussar som kör på biogas här i Kalmar.
Min gissning är att de kommer lägga ner dessa linjer nu för att starta upp de på nytt med nya biogasbussar när mackarna står klara. Då har de möjlighet att tanka "på vägen"
Bara gissning.
Hur ska du då kunna ta dig tillbaka till Målilla och byta den där termosen du köpte?
Vad var det för färg på termosen?
@Ben,
Målilla har en bra läderbutik.
Ett tips till dig med tanke på att det är mors dag snart.
"Det skulle inte åka fler om det så gick direktbussar var 10:e minut".
Nämen, men det kanske skulle vara mer optimalt om det gick en direktbuss var tredje timme under dagtid …
Jag kollade som hastigast. Och det är ju bara några enstaka turer som det är byte i Glömminge (korta restiden), och det tar ändå oftast en bra bit över timmen. Annars är det via Kalmar med uppemot två timmar som gäller. Klart att det är smidigare med bilen.
Norrtälje kommun (??? – trodde detta med kollektivtrafik hanterades på landstingsnivå) skall tillsammans med SL testa "anropsstyrd kollektivtrafik" med start 2021.
Fem busslinjer ligger på slaktbänken men som kommunens starke (M)an (Horrace-index okänt) säger: "- Det finns en nidbild av den här typen av lösningar – att det handlar om att snåla in på servicen. Men på det här viset kan vi höja livskvalitén för många äldre invånare, säger Bino Drummond."
Personligen tror jag att resultatet blir sämre service till oförändrad eller högre kostnad, precis som vanligt.
Lågoddsare.
Fattar inte heller hur detta skall fungera rent praktiskt. Man skall ringa två timmar innan man vill ha sin busstur, men hur skall SL kunna skaka fram en buss + chaufför med två timmars varsel? Skall bussen stå där med chaufför i och vänta på klarsignal och om den uteblir så skall den stackars inhyrda chauffören sättas på obetald paus i väntan på eventuellt nästa tur?
En av linjerna som skall testas, 646 från Rimbo (43 hållplatser i en loop på 40 km), avgår med första tur 07:00 – kan ge mig f*n på att det inte finns någon växel bemannad klockan 05:00 som kan ta emot samtalet med körorder.
Växel? Kommer att skötas med en aepp.
@least:
smart tänkt – då rensar man bort alla 70-plussare också.
Det är "by design"!
Det skulle kunna fungera som övrig taxi antar jag.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
En anekdot angående stads och regiontrafiken i och kring Malmö, berättad av en busschaufför jag känner. "Svenska" chaufförer kör busslinjer i områden med företrädesvis gammelsvensk befolkning, och "utländska" chaufförer kör i områden dominerade av icke-svenskar. Kan det vara så att folk upplever det som kränkande att bli körd chaufförer med fel etnisk tillhörighet?
Fint att vi kompletterar varandra.
Det blir spännande att se hur många av Bensinupproret 2.0:s medlemmar på fb kommer att stiga upp ur soffan och deltaga i protesterna IRL. Svenska folket verkar tro att det räcker att gnälla på fejan för att åstadkomma förändring. Idag är för övrigt representanter från gruppen inbjudna till Riksdagen.
Jag har också varit inbjuden till riksdagen flera gånger. Vet inte om det är en fjäder i hatten direkt.
Kanske var det mer en fjäder i hatten på Hattarnas och mössornas tid i riksdagen?! Tydligen försöker vissa av riksdagspartierna surfa på Bensinupprorets framgångsvåg, så här inför valet.
Man har ju varit med om hur mörkhyad personal i kollektivtrafiken kan bli behandlad av vita full män, så det är kanske en arbetsmiljöfråga som avgör uppdelningen. Inte förvånande, men sorgligt.
Sverige är bättre än så, men när de kommer i grupp och alla är instängda i samma trånga utrymme på tex tåg, är det inte självklart att gå in och komplettera brister i deras uppfostran.
Om jag förstå det hela rätt så är KLT´s bussar i det närmaste 100% fossilfria. Bussarna drivna av biogas och HVO (syntetisk diesel). Så kopplingen till prisökningen på den vanliga fossildiesel eller fossilbensinen är minst sagt vag. Sedan har priset på biogas och HVO uppenbarligen gått upp, men det beror inte på att världsmarknadspriset på olja ökat eller på ökad skatt på fossildiesel/bensin.
Biogas och HVO har i dagsläget 100 procent nedsättning av både energiskatt och koldioxidskatt.
"Från och med augusti 2017 och framåt kommer all
vägbunden kollektivtrafik som administreras av den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Kalmar län att vara fossilbränslefri. Biogas kommer att vara drivmedlet i omkring 60
procent av det totala årliga trafikarbetet, medan resterande
kommer att använda fossilfri syntetisk diesel."
https://www.kalmarlanstrafik.se/globalassets/regional-kollektivtrafikmyndighet/trafikforsorjningsprogram_2017-2025.pdf