Trafikverket tittar nu på att elektrifiera fler vägar, efter en lyckad fristående pilot i Gävleborg. En av sträckorna som bedöms som lämplig är riksväg 40 från Göteborg till Landvetter flygplats, där det kör tankbilar i skytteltrafik med flygbränsle.
Magnus Ernström. |
Elvägar är en utmärkt lösning för regelbunden tung trafik, t ex mellan större industrier och hamnar, eller motsvarande. Anpassade lastbilar kan därmed köra på el den eletktrifierade sträckan.
Trafikeverket tittar nu på fler försökssträckor, efter att det genomförts ett fristående projekt i Gävleborgs län, under ledning av projektägaren Magnus Ernström (kanske mer känd som bloggrannen Morgonsur). Ernström kommenterar Trafikverkets satsning:
“Ju fler som kartlägger behov och möjligheter desto bättre är det. Om tekniken ska komma ut i verkligheten behöver vi alla hjälpas åt över hela Sverige.”
Man kan dock tycka att det inte behövs så mycket piloter, eftersom detta redan är genomfört och går att rulla ut i full skala, men Trafikverket vill ändå köra ett antal egna projekt.
Riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter flygplats är en sådan sträcka, som nog kan ses som optimal som elväg. Det går bland den tyngsta trafiken vi har på sträckan, i form av fulltankade flygbränslebilar som kör i skytteltrafik från Göteborgs raffinaderier till Landvetter flygplats. Sträckan innehåller dessutom ett antal branta backar, som fullkomligt slukar fossilbränsle. Med rutinmässig trafik, med samma fordon mellan samma destinationer är sträckan optimal för ändamålet. Till skillnad mot Arlanda flygplats finns det ingen järnväg till Landvetter, medan Arlandas flygbränsle kommer med kustnära tankfartyg från Göteborg till Gävles bränsledepå, varifrån det går med tankvagnar på tåg till Arlanda nattetid. Transporterna även till Landvetter skulle snabbt kunna elektrifieras på detta vis.
Till det så byggs det ett allt större numera så populärt logistikcenter vid flygplatsen, och transporter därifrån in till Göteborg skulle också kunna gå elektrifierat framöver. Halvvägs på sträckan har även PostNord en stor terminal med mycket tung trafik.
Försöket på sträckan utanför Sandviken i Gävle har visat att tekniken fungerar och är fullt genomförbar. Det är också ett mycket billigt och snabbt sätt att elektrifiera tung regelbunden trafik, betydligt billigare och snabbare än att bygga järnväg.
26 kommentarer
Skulle det inte vara enklare att lägga en pipeline istället? Alltså en slang.
Antagligen inte. Bara alla servitut som skulle behöva upprättas gör nog att det tar sin lilla tid. Annars kunde man haft en pipeline från nedlagda pendeltågstationen Härryda upp till Landvetter kan man tycka. Men dels ska den järnvägen rivas till förmån för snabbjärnvgen (och Hindås och Rävlanda blir av med sitt pendeltåg) och dels är jag inte säker på att det går tåg till raffen till att börja med. Tåget med bränsle till Arlanda går från Gävle som sagt.
Man kan lägga den på vägverkets mark. Med styrd borrning kräver det bara schakt med ett par kilometers mellanrum
Arlanda har pipelines också utöver tåg. Synd att sovjet-sverige var så natofientliga när CEPS/NEPS byggdes att vi inte är en del av de näten alls. CEPS försörjer ju många flygplatser på kontinenten.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_56600.htm?
Nu vet jag inte geologin mellan Hisingen och Landvetter men tvivlar att du bara kräver schaktgrop med ett per kilometers mellanrum. En snabbkik på sgu avslöjar att vägen mot Landvetter mestadels är urberg och morän. Så då handlar det inte om vanlig styrd borrning utan hammarborrning eller AT-borrning, där AT-borrning klara några hundra meter men antagligen inte tillräckligt stora dimensioner av stålrör. Hammarborrning med stora stålrör är du glad om du gör det snyggt över 50 meter.
Tänker nog mer på passagen genom stan. På motorvägen bör det gå att lägga ner en slang i vägbanken. Som du nämner har man lyckats i resten av Europa och jag har svårt att tro att det skulle vara svårare mellan Göteborg och Borås.
Allt kan vara oändligt svårt och dyrt i Sverige. Andra länder är inte motexempel, Sverige är Sverige. Oavsett gäller servitutet väg och inte pipeline. Och som du påtalar (vilket var vad jag avsåg) så är dragningen genom stan det stora problemet.
Trafikverket kommer tvärvägra att man ligger i vägbanken, det är Sveriges minst medgörliga myndighet som ger själva fan i alla andra behov samhället har infrastrukturmässigt.
@Cornu 12:29: Är du säker på att nuvarande järnväg planeras att rivas upp när/om snabbjärnvägen byggs? Har förstått att den nuvarande järnvägen planeras finnas kvar för främst godstrafik från Gbg mot Borås och vidare, bl.a. för att inte behöva lägga denna på den nya banan.
Och i så fall skulle en Härryda -> Landvetter flygplats-pipeline vara en möjlighet ändå.
Coolt. Det betyder att järnvägen inte behöver byggas ut extremt mycket annat än för ex bättre persontransporter och long haul transport. I slutändan finns det potential för självförsörjning på biobränsle till elhybrid fordon.
Tja, sträckor med regelbunden trafik i samma regi är utmärkta som elvägar. Inkluderar tung industri. De närmasta milen till varje pappersbruk eller sågverk är exempel på vägar som skulle kunna elektrifieras, så alla timmerbilar kör på el de sträckorna.
El som för övrigt kan produceras av spillvärme från massabruken.
Du gav just svaret – det saknas järnväg. En järnväg är vad vi behöver för att forsla person trafik och gods. Naturligtvis får man ha viss separation av säkerhetsskäl men det måste man egentligen även med vägtransporter.
Finns spår till Volvo Torslanda som går förbi raffen. Dock en fet motortrafikled mellan.
Cornu, nej den spillvärme räcker inte till. Det ger också för dyr el.
Bygg järnvägen i stället! Det ger större nytta och när man fortsätter mot Borås, Jönköping, Mjölby så kommer både gods och persontransporter öka på järnvägen!
Det här har varit ekonomiskt självklart sedan 1988!
Det finns redan järnvägsspår i Ryahamnen.
Kommer det ges möjlighet att åka trådbuss?
I Göteborg?
Nja, möjligtvis kan finnas en och annan chaufför som dragit en lina.
Tallinn självklart…
Är du torsk?
En annan välgärning skulle för övrigt vara att flytta hamnen och raffet till en mer lantlig miljö. Dessa ihop, inklusive tunga transporter som hör ihop med dem, står för huvuddelen av utsläppen i Göteborg.
Jag tror att detta är framtiden, att utnyttja redan befintliga vägar och göra de hårdast trafikerade sträckorna eldrivna.
Att bygga tågbana/järnväg med för så otroligt mycket problem. naturpåverkan grodor fåglar insekter, naturskydad skog biotoper privat mark jordbruksmark. Tunnlar berg dalar vattendrag… ja tro mig det tar hur lång tid som helst innan man får start besked att bygga ut järnvägen.
Sedan blir det oftast galet dyrt.
Det beror på. Järnvägens styrkor är att den tar stor volym och vikt med lite energi. Vet man att det ska fraktas mycket är det bättre att bygga för det istället för att småfjutta med provisorium.
Det vore intressant med ett gästinlägg från morgonsur om han har ork och lust. Jag undrar dock hur det fungerar för transporter rent tekniskt, är det som med trådbuss, två ledningar? Undrar också hur det fungerar i överegången mellan väg och järnväg för fortfarande så borde saker som rullmotstånd och maxlaster gynna tåget när man går över en viss gräns.
När en eventuell elväg till Landvetter kan vara klar har de flesta drabbats av flygskam och då behöver inte stora mängder flygbränsle transporterar till våra flygplatser. De som då ändå inte har drabbats av flygskam och bor i Landvetters upptagningsområde kommer att flyga från Kastrup för att undvika de då accelererande svenska flygskatterna.
Ser ingen anledning att bygga en elväg till Landvetter flygplats. I alla fall inte motiverad av behovet att frakta flygbränsle.
Finns ingen flygskam. De som flygskäms och går ut med det flyger uppenbarligen ändå inte. Dessutom är allt det där bara alibi för att folk upplever att deras ekonomi blivit kass, så när nästa högkonjunktur är igång är det bortblåst. De som skriker högst är inte flest, de skriker bara högst.