Endast 15% av svenskarna ha en höghastighetsjärnväg. Detta framkommer av den tidigare omfattande enkäten om man vill ha en höghastighetsjärnväg i enlighet med den så kallade Sverigeöverenskommelsens förslag.
Resultat per partival i riksdagsvalet 2018. |
På den korrekt formulerade frågan om man vill skuldsätta sig, sina anhöriga och barnbarn för att bygga höghastighetsjärnväg Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg, med endast ett fåtal ytterligare stopp, så svarade endast 15% av 2 591 respondenter ja.
Då bloggens läsekrets inte är politiskt representativ är detta justerat för hur man röstade i riksdagsvalet 2018. Föga överraskande är stödet starkt bland den minoritet som röstade på MP. I praktiken innebär justeringen att svaren från de som röstat på S, V och MP har justerats upp i betydelse, då dessa var underrepresenterade, medan svaren från övriga partiers väljare blivit nedjusterade.
Det finns också stora skillnader geografiskt, även detta justerat för hur man röstade i riksdagsvalet 2018.
Resultat per partival i riksdagsvalet 2018 och län. |
För många län var svaren för få för vettiga resultat med riksdagsvalsjustering, men ovanstående län gick det att få relevant data för. Även länens svar är riksdagsvaljusterade.
Föga överraskande är Norrlandslänen Västernorrland och Västerbottens län totalt ointresserade av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Däremot är stödet för höghastighetsjärnvägen större i Gävleborg än i riket i stort. Detta gäller även de större länen söder om Stockholm, men Stockholmarna är med sina 14% något mer skeptiska än rikssnittet. Varför kan man fundera på? Kanske för att de anser att Stockholm är världens centrum och alltså inte behöver kommunikationer med resten av landet?
Förenklat kan man säga att 20% av svenskarna söder om Stockholm vill se höghastighetsjärnvägen. Störst stöd har man i Östergötlands län, som antagligen förväntar sig snabbare kommunikationer med Stockholm. Ändå stöder bara 23% detta. Trots att Jönköping blir en knutpunkt stöder endast 18% av de boende i länet höghastighetsjärnvägen. Då är stödet större i Kronobergs län med 22%.
Kort sagt finns det inget stöd för höghastighetsjärnväg när svenskarna får frågan om detta utifrån vad det faktiskt kostar, och var järnvägen faktiskt ska byggas. SJ har köpt en undersökning utan dessa faktauppgifter, och när folk tror att de både ska få en station och att de inte ska betala är de mer positiva. Men så är inte verkligheten, som bekant. Ett fåtal får en station, och alla idag levande och många ännu ofödda ska betala via statlig skuldsättning, ränta och amorteringar på denna skuld på ett projekt som beräknas vara en samhällsekonomisk förlust på 273 GSEK (oräknat tåg, anslutningsspår och stationer) och inte ger någon miljönytta på grund av CO2-utsläppen från bygget. Samt kommer vara hopplöst omodern när den är klar.
Endast 15% av svenskarna ha en höghastighetsjärnväg. Detta framkommer av den tidigare omfattande enkäten om man vill ha en höghastighetsjärnväg i enlighet med den så kallade Sverigeöverenskommelsens förslag.
Den som vill hävda att denna undersökning har fel är välkommen att ordna fram en egen undersökning, där man inte likt SJ döljer kostnaden och den dåliga täckningen för höghastighetsjärnvägen.
Riksdagspartierna kan nu välja att bränna 300-500-800-1000 miljarder kronor på detta, eller så följer man folkets vilja.
28 kommentarer
Är det månne så att höghastighetståget är ett sätt att fokusförflytta från Sveriges "utmaningar" och totalhaveri inom politiken? Bröd och skådespel, typ?
Vill ha och vill ha. Frågan är om vi klarar av att ha detta. SJ och rälsen verkar ju inte ligga på topp om man säger så.
Kommer du att uppmärksamma våra politiker på denna undersökning på något sätt?
Inte lätt att fånga svenska politikers uppmärksamhet, särskilt inte Eskil Erlandsson som är utvisad på misconduct och fasthållning av moderatkärringar.
När det gäller Erlandsson behöver man bara släppa ut en ppm-mängd isterbands-arom, så har man hans fulla uppmärksamhet.
Det blev för mycket pulled pork för Erlandssons eget bästa.
Jag tror vi alla minns hans riksdagsinlägg om djursex med kärlek.
De om djursex utan kärlek då?
Multiplw, Eskil fick ju för bodychecking och unsportmanlike conduct också 🙂
Grön Ungdom vill förbjuda flyg mellan storstäderna såg jag i Facebookflödet…
Gröna khmerernas ungdomsavdelning vill förbjuda det mesta. Ett tag skulle de ju förbjuda sig själva att välja cis-män till förtroendeposter.
Vad hände sedan? Förbjöd de sig själv att införa det förbudet?
Intressant att notera att resultatet följer skiljelinjen i dagens politik oppositionen vs regeringsunderlaget (fantastiska femman).
Förvirrade femfemman. (De flesta av er är för unga för att fatta ordvitsen).
Peter Andersson: Sakta i backarna unge man … Vissa av oss har kommit till den ålder och visdom att vi känner den ursprungliga betydelsen men också att vi minns en period för strax ett halvt sekel sedan då universitetsutbildning på civilekonomlinjen hade den officiella beteckningen 5:5.
Jag önskar att tågen gick lite långsammare, eller åtminstone att de stannade vid fler stationer och med tätare turlista. Då skulle de kunna bli ett alternativ till bilen.
Jag önskar att tågen gick enligt tidtabell
Jag är helt nöjd så länge jag inte tvingas åka tåg eller annan kollektivtrafik.
"Svenskarna"? Du menar de medelålders, vita, sura män med dragning åt foliehatts- och konspirationsteoretikerhållet som läser denna blogg?
Jag är faan inte sur, det ska du ha jävligt klart för dig.
Och jag är fan ingen teoretiker!
@Cornu, nedan är väl högst infantilt argument/konstaterande på en "investering". Med det sagt så håller jag med om sakfrågan. Men nedan argument kan användas på en massa saker, men de vill inte nämna här..
"Att skuldsätta sig, sina anhöriga och barnbarn för att bygga höghastighetsjärnväg"
Hela västvärlden gick i konkurs redan på 1970-talet. Men då uppfann USA elektroniska pengar och räddade oss – så att vi kunde köra på vidare som vanligt.
Det var iofs nödvändigt även för att kunna expandera ekonomin till nuvarande nivå. Föreställ er bara att årets budget skulle hanteras med fysiska pengar – volymerna är så enorma att man skulle kunna sysselsätta anställa hela befolkning med att transportera väskor (eller skottkärror för den delen) fulla med cash dygnet runt.
Allting idag är nyspråk, inga ord har längre kvar sin egentliga betydelse. Alla förväntade förlustprojekt är investeringar, ex. att ta hit 100-tusentals nya bidragstagare är en investering i välfärden. Något som är helt fel eller trasigt är en utmaning, handlar man tvärt emot all empiri har man varit naiv.
Det lutar åt att sidenvägen förlängs från Åbo til Götlaborg medelst bro eller tunnel förbi Ålands hav och att den byggs på pelare mellan körbanorna längs bl.a. E4 för farter upp mot 0,2 mach!?
Man ska vara försiktig med det där om vad allmänheten "vill ha". Hade Henry Ford frågat allmänheten vad de ville ha så hade de svarat "snabbare hästar".
Tendentiös är ordet för din "undersökning".
https://sv.wiktionary.org/wiki/tendenti%C3%B6s
Finns det statistik på hur många % dyrare ett större statligt infrastrukturprojekt blir i igenomsnitt, än vad som sägs i prognoserna innan beslut tas??? Hur många svarta Hallandsås-svanar kommer landa längs vägen tror ni? Dom skall ju genom ett berg i Jönköping precis efter stationen för att klara svängen höjdskillnaden är ganska stor sedan och berget är känt för sina sprickor, över berget finns stora mossar å en del små sjöar….. Den senaste stora infrastrukturprojektet här i Småland var ett ny jättelkströmshuvudstam det är väll 4-5 år sedan den blev "klar" men transformatorstationen fungerar ännu ej bara en bråkdel sekund sedan pajar den. Fransmännen som levererat utrustningen har kliat sig i huvudet i några år nu.