Tesla har nu lanserat sina nya generation av Supercharger-laddare. Effekten dubblas till 250 kilowatt. Via mjukvaruuppdateringar av bilarna ökas även laddhastigheten på befintliga generationens Supercharger-laddare och laddtiderna för befintliga fordon kommer kapas med 25% uppger Tesla.
Världens största Supercharger-station i Rygge, Norge, har 42 laddplatser. |
Elbilar är inte bara fordon och batterier, utan precis som för fossilbilar ett system och infrastruktur, där samverkande infrastruktur ger själva funktionaliteten. Fossilbilar skulle exempelvis inte vara särskilt användbara utan bensinsstationer.
Detta insåg Tesla tidigt och drog igång sitt eget snabbladdnätverk Supercharger, för att säkerställa att man inte bara hade en bil, utan ett komplett system för transporter.
Nuvarande Supercharger-nätverk klarar av 120 kW av 135 kW, där resten går åt i förluster. Samtidigt ges inte alltid full effekt, beroende på hur tomt eller fullt batteriet är, men också beroende på batteriets temperatur. Tesla trycker nu ut en mjukvaruppdatering, som gör att om du ställer in navigatorn på att köra till en Supercharger-station, kommer bilen värma upp batterierna till rätt temperatur lagom tills man når stationen. Detta ska kapa 25% av laddtiden i snitt och i praktiken öka kapaciteten i det befintliga laddnätet.
Det befintliga laddnätet är nu också utbyggt för CCS-laddarna i Tesla Model 3 och alla Supercharger-stationer i Europa har nu minst ett CCS-uttag. Många är fullt utbyggda. Animation över täckningen nedan.
Till detta kommer ytterligare helt nya stationer i bland annat nordligaste Sverige, som ännu inte är färdigbyggda.
Samtidigt lanserade man nu en tredje generations SuperCharger-laddare, som kommer klara hela 250 kW när batteriet är förvärmt. Det innebär t ex att en Tesla Model 3 kan ladda 12 mil på fem minuter. Eller i princip helt fullt batteri på 20 minuter. Den nya generationens laddare ska inte heller dela laddare mellan två laddplatser, som kunde halvera effekten om det är fullt, utan fyra laddplatser kommer på de nya stationerna dela på ett 1 MW skåp.
Totalt sett kommer detta inte bara korta ner laddtiderna, utan även göra att Teslas egna laddstationer får mer plats för kunder. Den nya generationens Supercharger ska installeras på helt nya stationer, inriktade på långresor. För svensk del kan man killgissa att det initialt blir någonstans mellan Stockholm – Malmö och Stockholm – Göteborg.
Tesla Model 3 ska redan stödja 250 kW laddning, och befintliga Model S och Model X ska få ut en mjukvaruppdatering som höjer laddstyrkan vid likströmsladdning från dagens högsta 120 kW. Det är dock okänt om höjningen blir hela vägen till 250 kW, beroende på grovleken på berörda kablar.
Själv kan jag konstatera att nuvarande 120 kW duger gott och ger tid för att köpa en kaffe och gå på toaletten, eller kanske äta lunch. För hög hastighet på laddningen kan göra pausen stressig.
Supercharger-nätverket förblir en unique selling point för Tesla. De europeiska bilmärkenas konkurrensförsök Ionity har än så länge bara en enda station i Sverige, i Strömstad vid norska gränsen. Den är också blott tre platser ikontrast mot de minsta Superchargerstationerna i Sverige, som har åtminstone sex laddplatser som minst. Som exempel har laddstationen närmast Strömstad, Tanum, sexton laddplatser. Strömstad-Malmö kommer Ionity ha fyra stationer. Tesla har 94 laddplatser på sex stationer på samma sträcka. Därtill har exempelvis Audi e-tron och Jaguar i-Pace betydligt sämre räckvidd än Teslas motsvarande bilar och måste därmed ladda oftare.
På Frankfurtmässan har det nu lanserats ytterligare elbilar för personer med normalare ekonomiska förutsättningar. Seat kommer med en bil med WLTP 42 mil nästa år. Kia släpper en Soul med 45 mils räckvidd med säljstart redan i april i år. Peugeot släpper e-208 med 34 mils räckvidd, som lanseras i höst. Vad priserna blir är dock okänt än så länge.
30 kommentarer
http://www.tesla/cornucopia.cornubot.se/tjatigt
Du klickade ju. Tack för visningen.
Cornu: Haha. Är det så avancerat klickbait? Rumpkränkta kommentarer är iofs stor humor. Ditt svar likaså
Dubbelt tacksamt. Elbilsintresserade läser och de kränkta läser och kommenterar.
Ska nog skriva att Unknown är ett rysstroll också, så får jag ytterligare visningar och kommentarer.
Hur gick det med de rumpkränkta teslaköparna. Har de slutat gnälla över att teknik går ner i pris ännu?
Med tanke på att jag har föga tro på Muteborgarnas förmåga att få fram en vettig elbil så är det ju bra om Tesla blir lite mer prisvärd lagom tills jag ska byta 🙂
Vet inte. Känner ingen personligen som är rumpkränkt. Vad jag vet får åtminstone Model 3-köparna gratis autopilot/full self driving eller avdrag på priset retroaktivt. Vet inte hur Model S/X har kompenserats. Dock verkar Teslas personal vara lika tagna på sängen som kunderna, så det har blivit lite överbelastning på kundtjänst att hantera det hela.
Fullt självkörande? Betyder det att du ändrat uppfattning om hur nära självkörande bilar är?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nej. Det är vad Tesla kallar valet. 20+ år bort.
Olika uppfattningar om detta går bra att leva med. Tycker ändå att den stora verkan av Tesla är att nästan alla andra biltillverkare nu satsar på el. Min nuvarande uppfattning är att den påverkan betytt att vi möjligen klarar 2 grader.
Har nästan läst hela SOU 2019-11 nu. Utredningen är bra, tydlig och bara små anmärkningar från min sida. Hon är för pessimistisk till elflyg är den största hittills. (Fast nu ska den ju få igång användning av klimatsmartare drivmedel för flyget så ok)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja det var nog väldigt win-win för Tesla 3 köpare.
https://twitter.com/QTRResearch/status/1103284442834092034?s=20
Jo, men de där effekterna är ju bara inom ett litet intervall av det jag har sett hittills…
Jag skiter fullständigt i maxwatt. Det enda jag är intresserad av är hur lång tid jag får vänta på att ladda 300km..
Frågan är hur mycket elnätsavgiften skall kapas för att förkorta laddningar idén några minuter. Det är ju bara projiceringar av fossilbränslehäckar ändå.
5 laddare a 135kW motsvarar en ganska stor produktionsanläggning och många arbetstillfällen, hur många arbetstillfällen ger en Supercharger när den väl är byggd.
All programmering styrs centralt. Få jobb lokalt.
Ingen aning hur många jobb det blir. När fordonsflottan blir mer och mer eldriven blir den positiva miljöeffekten / miljöavtrycket enormt mindre (faktor ~7) i denna kontext.
Med 12000 laddplatser kan man förutse att det kommer att ta ett större antal år för Tesla att uppgradera, speciellt som elförsörjningen till befintliga installationer förmodligen inte är dimensionerad för större effekt.
Den eventuella fördel Tesla har haft med sitt supercharger-nätverk är snart borta när de befintliga stationerna har halva laddeffekten mot nya "oberoende" stationer som byggs nu.
Rimligen kommer tesla-stationerna så småningom bli öppna för alla, om inte annat ger det mer intäkter till bolaget.
Säkert öppna för alla. Vad gäller annat – livslängd på konkurrenternas batterier är bara gissningar än så länge. Jag anser att de fortfarande ligger 2 år före konkurrenterna. Jmf Audi katastrof e-tron eller katastrof i-pace Jaguar. Men ingen har väl beställt en sådan framför en Tesla får man hoppas.
Tesla utvecklar inte batterier utan köper från Panasonic (tillverkas i GF).
Jag har kört en icke-Tesla elbil i snart 3 år och har än så länge inte tappat någon kapacitet (storleksordningen < 1%).
Vet inte vad som skulle vara så katastrofalt med Audi och I-pace, de har barnsjukdomar precis som MS hade första åren, i övrigt verkar kunderna vara väldigt nöjda? När man bara jämför 0-100 och maximal körsträcka utan laddning vinner tesla men hur många tävlar eller ligger ute på vägen dagarna i ända?
Folk som har ett körmönster som "Bloggaren"(tm) har inte behov som ser ut som majoritetens. 1500 mil per år är bara 4 mil i snitt per dag.
Man kan undra hur länge det dröjer innan det det börjar bli nej till laddstationer för att det saknas kapacitet i elnätet? Och när EU lagstiftar att alla laddnät måste följa samma standard och vara öppna för alla? Så mycket för den USP:n.
Tesla bygger inte sina snabbladdstationer i städerna, utan längs våra riksvägar och Europavägar. Där är det sällan elnätsbrist, och oavsett har man ett intervall på ett antal mil där man kan välja att lägga stationen. Således har man inte den geografiska bundenheten till överbelastade städer som en del andra verksamheter har.
I städerna och andra destinationer satsar man på destinationsladdare, inte snabbladdare.
Ja verkligen då Tesla bara klarar 11kw på ac
I Västerbottens-Kuriren berättar en Tesla-ägare om hans reaktion när hans Tesla för
1,7 milj över s a s en natt prissänktes med
400 000.
Han blev inte glad men är ändå full av
beundran för Musk.
Tuff skit, så är det med ny teknik Fråga datorköparna på 90-talet. Men nästa utmaning är att få solceller och batterier på alla villatak. De som har råd med sådana här bilar bor ofta i villa. De flesta transporter sker trots allt under 10 mil. Vi får acceptera att folk i Norrland kör fossilt och börja med de lågt hängande frukterna.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Betyder väl också högre förbrukning och kortare räckvidd om batteriet ska "förvärmas"?
Inget problem eftersom man ska till en Supercharger. Det handlar också bara om typ sista milen, och har marginell påverkan.
Kanske "marginellt", men betyder ju ändå kortare räckvidd och mer förbrukning.
Du når ju laddaren. Spelar således ingen roll. Sammantaget minskar restiden, eftersom laddningen går nettomässigt snabbare.
Och skulle batteriet vara så lågt att du knappt når laddaren, så kommer inte batterierna förvärmas.
Men håll dig till din fossilbil, så behöver du inte bry dig.