Dags för lite pryleri. Sedan våren 2016 är inte längre en Hazard4 Kato min EDC- och arbetsväska, utan en lite större väska, ryggsäcken Hazard4 Officer. Nedan följer lite bilder och kommentarer kring väskan.
![]() |
Min fullpackade Hazard4 Officer var med som packning när jag promenerade med någon mil på ett av K 3 Livregementets Husarers baskerprov i våras. |
I takt med att jag faktiskt kunnat ta ut en lön från bokförsäljning och bloggen har också behovet av tjänsteresor för möten, föreläsningar, reportage och research ökat med budgetutrymmet. I takt med det tog jag 2016 beslutet att skaffa en allsidig ryggsäck, som kunde komma undan som handbagage på flyget och både rymma dator och jobbutrustning, samt kläder och accessoarer för 3-5 dagars övernattningar.
![]() |
Medhavd packning för ett varv med bil runt Island. |
Mitt val föll på Hazard4 Officer, efter att jag varit nöjd med kvaliteten på min tidigare mindre EDC Hazard4 Kato.
![]() |
Färdigpackad för Island. Sjukvårdsväskan ska in i sidofacket utvändigt och i övrigt kläderna jag ska ha på mig på resdagen. |
Väskan har sedan dess följt med på otaliga resor till Oslo, när Lena fortfarande var vd för ett konsultbolag där, för att inte tala om alla föreläsningar och andra framträdanden (se kalenderns historik). Utan kompromisser sväljer väskan kläder för 1 – 3 övernattningar, och med lite kompromisser har jag klarat fem nätter.
![]() |
Färdigpackad för Island. |
Väskan har varit enda bagage för t ex rundturen runt Island; Grönland, där den var med på ryggen ut på inlandsisen; New York; Barcelona som enda bagage; Georgien; Frankrike; Polen; Baltikum; Svalbard.
![]() |
I Dimmurborgir på nordöstra Island. |
Om man har med sig incheckat bagage är den samtidigt så pass stor att man kan packa några dagars behov och inte behöver oroa sig för borttappat incheckat bagage.
![]() |
Storlek huvudfacket. Nikon 300 med ett 17-55 objektiv och solskydd. Övrigt en iPad Pro 9.7 och min Kobo Aura H2O e-boksläsare. Inte min standardpackning – läsplatta och surfplatta går in i ytterfacket. |
Att resa med väskan som enda bagage förutsätter dock att t ex kameran placeras runt halsen, och att man har på sig ytterkläderna och eventuella finkläder. Tror jag även stoppade en del i mina byxfickor när jag skulle till Island för att hålla nere vikten under SAS stipulerade 8 kg. Sedan åkte det hela tillbaka in i väskan efter incheckning.
![]() |
Detalj administrationsfacket. |
Väskan har fyra slutna fack. Dels ett vadderat ryggfack, som kan användas för en vätskeblåsa eller 15 tums dator. Jag använder facket för min 13-tums MacBook Pro. Mitt emot utsidan av väskan finns ett tunt platt fack, där jag brukar placera iPad och eventuellt e-boksläsaren, kvittofolder till bokföringen på tjänsteresor, samt eventuella resehandlingar.
Sedan finns förstås huvudfacket, stort nog för t ex ett par löparskor, träningskläder, flyganpassad necessär (dvs 100 ml-flaskor i genomskinlig påse), och ett antal dagars ombyte av underkläder, eventuellt en extra skjorta och/eller en varm tröja. Den senare kan man förstås ha på sig under jackan under resan för att frigöra utrymme i ryggsäcken.
Administrationsfacket är låttåtkomligt om man svänger fram ryggsäcken horisontellt över magen genom att haka av ena axelremmen, och man kan fälla ut den plastade adminfickan och sedan ha lätt tillgång till innehållet i facken. Här ligger generellt mina EDC-prylar och ingen resespecifik packning går ner här, undantaget kameraladdare om kameran är med.
![]() |
På Folk & Försvars rikskonferens i Sälen januari 2017. |
På vardera sida finns ett öppet fack. Det enda använder jag för en vattenflaska och eventuellt lättare förstärkningsaccessoar som buff eller handskar, och det andra är sjukvårdsväska. Molle-systemet används för att ha kopplat på min ArmyTek Viking strålkastarficklampa.
Ryggsäcken har ett ordentligt avbärarbälte, inte bara en rem, utan vadderade lite kraftigare sidor, vilket gör att man utan problem kan bära de upp till 10-12 kg som packningen kan väga med alla jobbprylar. För mig är ett riktigt integrerat avbärarbälte avgörande vilket gör att många väskor i storleksklassen annars går bort.
Bland trevliga finesser är ett enkelt handtag undertill, som gör det lätt att dra fram väskan även om den packats med toppen inåt av utrymmesskäl, som t ex på hyllan i ett passagerarplan.
Trots att den använts frekvent i över två år verkar den inte sliten och då har den packas till bristningsgränsen många gånger. Den dagen den går sönder kommer jag utan att blinka köpa en ny, då detta är kanske min användbaraste och viktigaste jobbpryl näst datorn och mobiltelefonen. Vet dock inte om den fortfarande ingår i Hazard4:s sortiment, då den inte finns kvar på bolagets hemsida längre. Alternativen Patrol respektive Second Front verkar vara större respektive mindre.
Jag använder dock inte ryggsäcken för lite mer avancerade promenader som Kebnekaise eller den just nu pågående promenaden på lite högre höjder söderöver. För det ändamålet behövs mer optimerade ryggsäckar med större kapacitet och dessutom packar jag då med minimalt med arbetsutrustning – bara padda, mobiltelefon, laddare och extrabatteri – det minimala som behövs för att kunna blogga, vilket t ex fick duga i New York, även om jag hade min Hazard4 Officer med mig där.
Detta inlägg är inte reklam, inte sponsrat av vare sig Hazard4 eller någon återförsäljare. Jag vet inte ens om väskan går att få tag på i Sverige. Ingen form av ersättning har utgått till vare sig mig eller mina anhöriga eller företag för detta blogginlägg. Jag har inte bemödat mig att leta reda på någon sponsor att göra reklam för heller.
6 kommentarer
Finns det en plats som heter Dimmuborgir?
En plats på Island och en mycket bra musikensemble från Norge. Då med ett mellanslag dock.
mellan ögonen?
Svart är en bra färg på sådana saker. Och på arbetskläder utom för målare och vägarbetare då.
Går att köpa i Sverige för 2195:-
Har letat efter något liknande men priset avskräcker lite.
Den är fin, speciellt administrationfacket. Har du bara ett stort bord så lägger du upp väskan och fäller ned facket. Alla papper på plats, kartor, personallistor, inokmmande order, utkast till order, amrapport, sjukrapport, skaderapport fordon, kanallistor, TAB… 🙂