Riksbankens förste vice chef Kerstin af Jochnik sade i ett tal i Varberg igår att kronförsvagningen är tillfällig. Riksbanken avser ej vidta åtgärder, då det enda som spelar någon roll är inflationen.
Bara Sverige svenska kronor har! |
Det finns alltså inget att oroa sig över och någon risk att Riksbanken kommer försvara svenska kronkursen finns inte heller. af Jochnick förklarade att man inte har något mål för kronan, svensk tillväxt ser bra ut, det sk underliggande inflationstrycket1. är svagt och att fundamentala faktorer talar för en stärkt kronkurs.
Dessutom skulle inte en inflation en bit över 2 procent heller vara något problem (=skulle inte göra att man skulle höja räntan).
Så ingen behöver oroa sig över att Riksbanken nu tänker höja räntan för att försvara svenska kronan.
1. Underliggande inflationstryck är alltså om man ignorerar allt som stiger i pris på grund av kronförsvagningen, t ex drivmedel, importerade bilar mm. Substitutionsmetoden säger ju att om bensinen blir för dyr så kan man gå istället, så stigande priser på bränsle påverkar förstås inte inflationen.
157 kommentarer
Det är betydligt viktigare att försvara bostadsbubblan än löntagarnas och pensionärernas inkomster.
Riksbankens uppgift är ju att hålla förutsättningar för stabila löneökningar.
EURSEK kommer att söka sig till tidigare stöd/motståndsnivåer runt 11,00-11,20 kr innan en längre konsolidering. Ser inte EURSEK under 10,00 kr inom överskådlig tid.
Per, det är riktigt.
@iblandekonomi: Stabila löneökningar får man när inflationen är 0%. Och snälla kom inte dragandes med 30-talet. Vad vi har nu är en godartad låg inflation, orsakad av global konkurrens och tekniska framsteg. Ingen kommer att sluta konsumera bara för att en vara eventuellt blir några kronor billigare om ett halvår. Vad i hela friden ska vi ha ett 2 procentmål, som tär på löneökningar och pensioner, när det inte behövs?
@Bo Fomalsi: Stabila löneökningar får man när man avtalar om det i centrala avtal.
Inflation på minst 2% (alltså nominella löneökningar) är vårt enda fungerande skydd mot överbelåning i stor skala, på lång sikt.
@iblandekonomi: Bankernas krav på lån i förhållande till inkomst och amorteringskrav är väl annars också ett skydd mot överbelåning?
Riksbanken är ju helt politiserad och antagligen korrumperad. Om räntan mitt i en brinnande högkonjunktur är -0.5% vad skall den då bli i en lågkonjunktur. Det här känns samordnat av "partiet i Davos" och är någon form av sista försvar av fiatvalutasystemet, som nu är på väg mot en omdaning då lånemängden har blivit ohanterbar.
Du behöver ju bara gå till närmaste livsmedelsbutik, kolla dina elräkningar eller gå till brädgården för att se vad den verkliga inflationen är. De är ju det som pensionärerna nu börjar upptäcka.
Fattas bara att kontanterna tas bort, sen är vi helt körda, tyvärr är det bokstavligen bara 1promille av befolkningen som begriper detta. Övertagandet av era pensionpengar är redan riggat m h a "Bail in lagstiftningen", om folk brydde sig om att ta reda på vad det innebar så skulle man antagligen protestera på gatorna, men man väntar nog till dess att pensionspengarna är borta. Dom flesta människor är korkade (tyvärr) och därmed reaktiva.
Jaja, det är bara du som är smart, Phil, precis som ZeroHedge som tjatat om civilisationens kollaps sedan 2009. Köp guld!
En seriös fråga — du nämner "övertagandet av era pensionspengar" och "bail in lagstiftningen", tänker du på resolution av fallerande banker? Hur föreställer du dig att det påverkar t ex svenska tjänstepensioner? Är nyfiken på din tankekedja här.
Jag är också nyfiken. Gissar på att tankekedjan inkluderar okunskap i bail-in-mekanismen (och kompletterande fantasier). Eventuellt kan den vara osammanhängande (vilket är "normalt" ifall man är schizofren).
Förmodligen "glömmer" Phil att svara utan går vidare med nästa rant nån annan gång.
Det hon menar med underliggande inflation är väl att löneökningar inte drar iväg. Och så verkar det ju vara.
Wow, breaking!
RB har ju nämnt om och om igen att de inte använder räntan för att försvara valutan, utan man fokuserar enbart på inflationen enligt något väl valt mått som inte stiger för mycket.
Så en räntehöjning sker nog bara så länge inflationen enligt väl valt mått ligger på 2-3% under säg sex månader i följd. Vi får väl se när det händer.
Det väl valda måttet är ju högst utbytbart. T ex "underliggande inflationstryck" om svag SEK drar upp inflationen.
Helt riktigt, det håller jag med om. Nu styr man formellt enligt KPIF som ligger på exakt +2,0%. Skickar lite siffror nedan…
Svag krona kommer inte att dra upp inflationen.
Riksbanken och alla andra kan fortsätta tjata sig blå om det, det kommer inte att ske iaf.
Givetvis drar en svag krona upp KPI, gäller speciellt under de månader på året svenskarna semestrar utomlands. Sen om riksbanken bryr sig om att KPI hamnar strax över 2 procent är en annan femma. Sen är inflationstrycket i speciellt västvärlden lågt pga åldrande befolkning.
Det är precis tvärtom.
Det är en hög KPI som drar ned kronans värde.
När KPI toppade i september 2008 4.4% var USD i 6.64.
Hög KPI gav sedan ett kronfall till USD 9.33 mars 2009.
@Joakim Persson : KPI och KPIF har mer eller mindre legat runt 2% den senaste tiden. Så trots att exvis jag tycker att räntorna ska upp så måste jag erkänna att riksbanken gör rätt som låter den ligga still.
När normalläget är över 2.3% så bör vi se en ökning.
KPIF 12 mån : 2,0 1,9 1,9 2,4 2,3 2,3 1,8 2,0 1,9 1,7 1,7 2,0
KPI 12 mån : 1,9 1,7 1,7 2,2 2,1 2,1 1,7 1,9 1,7 1,6 1,6 1,9
Räcker om du backar till 2013 så var USD/SEK 6,5 på ett ungefär. Då var KPI avsevärt lägre kring 0-1%. Det viktiga vad gäller kronkursen är inte CPI utan räntan. Är dagens galna nivå på repan med negativ ränta som drar ner kronkursen snarare än några verkliga makro variabler såsom tillväxt, arbetslöshet, handelsbalans, tillväxt mm.
Ja du ser ju själv. Höjd KPI sedan 2013 har givit svagare krona.
http://www.inflation.eu/inflation-rates/sweden/historic-inflation/cpi-inflation-sweden.aspx
Intressant graf som delvis ger dig rätt Stefan. Sverige verkar i princip knappt vart över 2 procents inflation undantaget enskilda år sedan 90 talet. Samtidigt är det svårt att titta på historiska data och få någon bra bild. Vad gäller USD/SEK finns det andra faktorer än CPI som spelar in. Bland annat tenderar USD försvagas när FED höjer räntan och den globala tillväxten ökar. Gissar på att det är det som händer även den här gången.
"Bland annat tenderar USD försvagas när FED höjer räntan och den globala tillväxten ökar"
Sedan december 2015 (FED börjar höja räntan) har EUR stärkts med ca 9% mot USD.
Tja USD hade en kraftig ökning mot EUR 2014 från 1,4 i Mars 2014 till 1,06 i Mars 2015. Att den sedan rekylerat upp kring 1,15-1,2 är en mindre rekyl.
Nu krånglar du till det med rekyler när vi äntligen var någorlunda överens 🙂
Tja USA har klart högre CPI än Sverige och Sverige har klart högre CPI än EMU. Alltså borde SEK stärkas mot USD och fortsätta försvagas mot EUR? Tycker faktiskt en sån tes låter rimlig. Oavsett utfall gör Riksbanken kapitalfel som via räntan försvagar valutan. Denna artikel förklarar på ett bra sätt varför.
https://www.google.se/amp/s/www.mises.se/2016/04/26/den-storsta-forloraren-vinner/amp/
Gabriel
Du kan inte jämföra SEK med USD och EUR med så enkla antaganden. SEK har helt andra spelregler än två stora världsvalutor.
Sen vad gäller Schiff och hans baissande av Japan så var det väl självklart att Nikkei vände upp efter det han skrev.
Nej givetvis inte. CPI i det närmaste värdelöst ur valutaspekulations synpunkt. Möjligen är den bra för just Sverige där Riksbanken så blint jagar inflationsmålet.
Kronan kommer att tappa ännu mera eftersom investerare vet att RB står med brallorna nere och inte vågar höja räntan, eftersom det kommer att påverka bostadspriserna kraftigt. Safe bet helt enkelt!
Tja, kanske det. Samtidigt är ECB ganska duvaktiga, så vart valutan rör sig står skrivet i stjärnorna.
"STOCKHOLM (Direkt) ECB kommer sannolikt att i sommar besluta om att fasa ut sitt program för tillgångsköp, och ett besked kan möjligen komma vid rådsmötet den 26 juli.
Det sade ECB-rådsledamoten Jan Smets i en intervju med Wall Street Journal.
Han indikerade att ECB är redo att fasa ut köpen på ett gradvis sätt efter september snarare än att göra ett abrupt stopp, då de vill undvika chocker och överraskningar.
Han indikerade också att investerare kan ha rätt i att senarelägga förväntningarna om den första räntehöjningen.
Det faktum att investerare har senarelagt sina prognoser för räntan är en återspegling av att marknaderna mycket väl förstår att vår policy är databeroende. De förstår väl hur vi tänker och beter oss, sade han."
Så i Juli sjunker kronan ännu mer mot Euron ✌️☺️
Men varför skulle ECB slå av på takten?
Snacket är ju mer att Europas konjunktur är för svag vilket inte talar för förändring i ECB-s policy.
Håller med, Stefan. Det är samma sits som för RB. Varför skulle inflationen ta fart i Europa när vi enligt alla bedömare passerat konjunkturtoppen?
Sverige är nog det land i världen som är mest känsliga mot räntehöjningar eftersom vår befolkning är så extremt skuldsatt. Många i Stockholm kanske tror att staden är en världsmetropol, men tyvärr så tycker inte omvärlden det. Sverige är bara ett kallt land i norra Europa med stora sociala problem. Det kommer inte finns någon efterfrågan på bostäder från utländska köpare nu när priserna börjar halta. Det spelar ingen roll om ECB höjer för RB kommer ändå inte höja. Det är kört! Vi får vänja oss vid en negativ reporänta och en ännu svagare valuta. Ha det bra!
USD, säsongsmönster 10-års-snitt.
https://twitter.com/ErikHansen_IG/status/993387682087821313
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
https://kortsikt.com/2018/05/07/ar-svag-krona-daligt-for-landet/
Kul läsning på kortsikt… bortsett från standardtjatet om billiga hyresrätter…
Ja det sistnämnda kommer ju aldrig att ske förutom i fantasin som en ren skrivbordskonstruktion.
Val i höst och troligen en ny regering. Sett mot utfrågningen av riksbanksdirektionen var samtliga borgerliga ledamöter mindre glada på riksbankens duvaktiga politik. Dessutom tenderar borgare att spendera slantarna i en rasande takt i diverse företags subventioner. Räkna med både högre räntor starkare krona och högre inflation inom en inte allt för lång framtid.
Se min post ovan.
Om det nu blir högre KPI (vilket jag inte tror) blir SEK svagare.
Om den underliggande inflationen går upp, läs större löneökningar, så kommer räntan att höjas och kronan stärkas. Inte ett troligt scenario på kort sikt.
Vi antar större löneökningar (vilket jag inte tror), högre KPI pga det, räntehöjningar. Det tror jag ger försvagad SEK då landet kommer att uppfattas som svagt och oroligt från ett internationellt perspektiv. Kolla historiskt. Hög inflation i landet ger kraschad SEK.
ECB skulle ALDRIG tillåtas att låta värdet på € sjunka!
Då kommer Tante Merkel och ger dem smäll på fingrarna och marsch till skamvrån!
Merkel vill definitivt inte ha upp värdet på EURON.
Rena jackpoten för Tyskland med en lågt värderad valuta i förhållande till landets kapacitet.
Vad har Merkel med värdet på EURON att göra? ECB är väl oberoende precis som RB? 😛
.. men absolut INTE ner !!
Minnena av 20-talets hyperinflation lever fortfarande kvar och det är fortfarande KONTANTER , helst gröna eller blå som gäller !
Kan inte låta bli att tycka att det är kul att Tyska nationens öde ligger i händerna på en Spagge. 🙂
Likaså lever minnena kvar av DDR:s Kalle-Anka-pengar kvar…
KPIF ligger för övrigt på exakt +2,0% enligt senaste mätningen.
Lite info om subgrupperna, mars 2017 till mars 2018:
Kategori /// Förändring 12 månader
livsmedel och alkoholfria drycker /// +2,0%
alkoholhaltiga drycker och tobak /// +1,3%
kläder och skor /// +0,5%
boende /// +3,7%
inventarier och hushållsvaror /// +0,3%
hälso- och sjukvård /// +/- 0,0%
transport /// +1,7%
post och telekommunikationer /// -1,9%
rekreation och kultur /// +0,6%
restauranger och logi /// +3,1%
diverse varor och tjänster /// +2,7%
Om man super, röker och är sjuk, skickar massor med brev, samt går på Operan så finns det ingen inflation.
Bra sammanfattat.
Och mycket av det som stigit ganska lite i pris under många år ("prylar" inklusive kläder och skor) kommer påverkas av en svagare valuta. Inhemska tjänster (tänk restaurang) har ju stigit mer än 2% ett bra tag, och hade det bara varit det som hade varit viktigt hade räntan redan stigit.
Det är en stadig valutaförsvagning som kommer göra att priserna stiger brett. Kanske är vi där snart.
Tog för övrigt en sanity check på lokala lunchrestaurangens priser de senaste 15 åren genom att jämföra med en gammal meny. Verkar som om inflationen på just "dagens lunch" här varit ganska precis 3% per år. Sen har i och för sig kvaliteten på maten rent objektivt sett blivit en bra bit bättre (och givetvis som alla andra "större andel ekologiskt / närodlat"), men ändå…
Sedan lider ju den fysiska detaljhandeln som bekant (svårt att höja handelsanställdas löner med 3% per år samtidigt som priserna inte stiger), och företagen inom e-handelsvärlden väntar väl bara på rätt tillfälle att höja sina priser. Det kan bli ett intressant kliv uppåt för dessa kategorier.
Tack för redogörelsen Joakim. Ska sluta äta nu. Kan spara rätt mkt på den kategorin.
Det blir ännu krångligare än så. Kyckling och ägg och kött är ju rätt billigt tycker jag och har inte stigit så mycket i pris, men t ex lax och dina plommon har ju stigit desto mer.
SCB har som vanligt alla detaljer, så håll till godo, tolv-månadersförändring för alla matgrupper:
KPI / undergrupper /// Förändring senaste 12 månaderna
livsmedel /// +2,1%
bröd och övriga spannmålsprodukter /// +1,3%
kött /// +1,7%
fisk /// +0,9%
mjölk, ost och ägg /// +3,3%
oljor och fetter /// +13,4%
frukt /// +4,7%
grönsaker /// -0,7%
sötsaker och glass /// +1,4%
övriga livsmedel /// +2,0%
Det är väl smöret osv som blivit dyrare senaste året? Plus frukterna då. Laxen var väl ett tag sen den hoppade upp till dagens dyra nivå om jag minns rätt…
"Om man super, röker och är sjuk, skickar massor med brev, samt går på Operan så finns det ingen inflation."
Det är precis tvärtom. De som super, röker, skickar brev samt går på operan upplever inflation. Vad gäller deras inkomst upplever de deflation. Dvs den sämsta av världar.
Äh, Jean-Claude får bara vad han förtjänar
Passa dig så du inte blir stämd för förtal.
Köp mer platt-TV och annan hemelektronik svenskar!
Då "märks" inte inflationen!
😉
Min ajfån e jättebra och billig.
Beng
Tv-apparaterna har ju fortfarande ganska kass bild så där kommer vi inte uppleva inflation öht. Teknikutvecklingen är inflationens värsta fiende.
Är dom viktade? Annars så blir ju boende en rätt stor del, personligen så lägger jag tex ca 33% av lönen efter skatt på boende
Ja. Det finns en vikt för varje KPI-grupp, boende är störst.
Så här ser det ut (man viktar om en gång om året verkar det som):
Varugrupp /// Viktning
livsmedel och alkoholfria drycker /// 13,8%
alkoholhaltiga drycker och tobak /// 3,9%
kläder och skor /// 5,4%
boende /// 23,0%
inventarier och hushållsvaror /// 5,8%
hälso- och sjukvård /// 3,8%
transport /// 13,9%
post och telekommunikationer /// 3,4%
rekreation och kultur /// 12,1%
restauranger och logi /// 7,2%
diverse varor och tjänster /// 7,2%
På förekommen anledning, hur ser det ut med prisutvecklingen på glasspinnar å strutar.. piggelin, Daimstrut osv!?!
Å kall burkläsk hos en korvgubbe i city?
Senaste gången jag var på pizzerian slängde pizzagubben på mig läsk och sallad free of charge så snart är deflationen här.
Här ser ni, fri läsk och sallad slår nu igenom i sjunkande inflation.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/
… och kronan stärktes idag med 8 öre mot euron, och med 7 öre mot dollarn. Har kronan sjunkit för mycket tro? Vad säger bloggens valutaspeckare?
De låga räntorna verkar ha förväntad effekt på bostadspriserna, enligt Husmask. Lägenheter i Malmö och Göteborg nästan på nivåerna från aug 2017 i siffrorna för maj nu. Och även hela landet. Stockholm släpar lite efter.
Blir nog inte så här bra siffror för hela maj, då det inte kan ha kommit in så många affärer ännu.
I sommar drar det igång ordentligt!
Njae, sommaren brukar bli lugn, augusti och september däremot blir nog starka.
Ja får alliansen bilda regering blir det väl jobbskatteavdrag och högre bostadspriser. I annat fall kommer regeringen följa utvecklingen noggrant och möjligtvis tillsätta en utredning som inte leder till något i vanlig ordning så låt oss hoppas på att Såsarna tar hem det så får marknaden reglera sig själv.
Den här nyheten faller dig nog i smaken Toni:
BOMARKNAD: (L) VILL AVSKAFFA SKÄRPT AMORTERINGSKRAV – DN
08:38
STOCKHOLM (Direkt) Liberalerna vill avskaffa det skärpta amorteringskravet om Alliansen bildar regering efter valet i höst.
Det rapporterar Dagens Nyheter och hänvisar till Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiske talesperson.
Liberalerna har ännu inte pratat med övriga allianspartier om förslaget men Kristdemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Jakob Forsmed är klart positivt till förslaget och ser gärna ett avskaffande som ett första steg i en bred reform av bostadspolitiken.
Mats Green, Moderaterna bostadspolitiske talesperson, skriver också i ett mejl till DN att partiet är mycket kritiskt till det skärpta kravet.
Emil Källström, Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson, säger att partiet var skeptiskt till tajmingen när det skärpta amorteringskravet infördes. Han menar dock att det som krävs efter valet är en omfattande reformering av bostadspolitiken, och att det är för tidigt att säga vad det betyder för amorteringskravet.
Makroredaktionen +46 8 5191 7931, http://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
© Direkt
Ändå något av en bravad att Riksbanken både lyckats elda på med minusränta vilket bidragit till att skapa en enorm bostadsbubbla, samt i princip nästan självmant devalverat kronan till bananrepubliknivå (samtidigt som inflationen ligger på ca 2,0 % +- någon tiondel.
Imponerande! Mycket handlar om bostadsbubblan. Svenskarna har 'investerat' i bostäder istället för konsumtion vilket lett till låg inflation och låga räntor, låg kronkurs och en fantastisk utveckling för exportnäringen.
Frågan är bara om taktiken nått vägs ände.
En fast valuta devalveras, en rörlig valuta deprecieras.
Ytterligare en myt om att en svagare krona inte skulle påverka inflationen – KPI är en politisk konstruktion som kan jämföras med "sysselsättning" dvs de mäter vare sig inflation eller arbetslöshet.
Sverige importerar idag majoriteten av det som konsumeras – olja, gas, bilar, elektronik, livsmedel, dryck, textilier, animal feed, kemiprodukter – att tro att utländska exportörer/inhemska importörer inte skulle, indirekt eller direkt, kompensera sig för en svagare krona är något som endast en politiker eller en världsfrånvänd ekonom kan drömma om.
Kollar man på en graf över EUR/SEK så är det ju rätt uppenbart att kronan befinner sig i en nedåtgående trend mot euron. Nog för att det kommer bli en korrektion snart med starkare krona, men sen lär den fortsätta försvagas. Den starkare krona som vi troligtvis ser över de kommande veckorna kanske är tillräckligt för att folket tappar fokus från kronfallet. Frågan är ju bara hur kronan reagerar när lågkonjunkturen kommer, när den redan försvagas i högkonjunktur.
Det är ju helt uppenbart att RB är beredda att offra kronan för att kunna strunta i att höja räntan. Nu har de ju också skjutit räntehöjningen på framtiden till slutet av året. De lär ju säga samma sak då också.
En snabbgraf jag gjorde över kronan för att illustrera. 10 SEK/Euro var linjen i sanden. Kolla även RSI!
https://invst.ly/7dz5n
+1, helt korrekt
Ingves 2012: Farligt med låg ränta "Om Riksbanken inte tar hänsyn till skuldsättningen hos hushåll och företag kan konsekvenserna bli mycket allvarliga. Riksbanken kan inte bortse från riskerna med att hålla räntan alltför låg under en lång tid."
Ingves 2018,reporänta 2 % lägre och ett par 1000 miljarder mer i skulder:"Vi är inte vid världens ände när det gäller att använda penningpolitiska verktyg, sade Ingves på frågan om Riksbanken kunde tänkas sänka styrräntan ytterligare eller genom obligationsköp om situation uppstår att inflationen sjunker ytterligare".
2012 tog Ingves samhällsansvar eftersom det inte fanns några riktlinjer om vem som skulle ansvara för "den finansiella stabiliteten". 2018 skiter Ingves i konsekvenserna eftersom Finansinspektionen fick uppdraget. Påminner lite om när Reinfeldt förhandlade en migrationsöverenskommelse med miljöpartiet, för att straffa SD-väljare.
Ja Bo, Ingves ska man tro på lika lite som våra politiker. Allt handlar om makt, lön och pension.
Bostadsbubblan kommer att lösa ut en kris med både svagare krona och högre räntor där varken RB el FI kan göra mkt.
@Bengt: Kronan har ju redan försvagats rätt kraftigt men räntorna stiger inte för det. 👌
@Toni: Jag menar att den situationen kan komma. Finns en övertro att RB kan styra kronan kausalt med räntan. Kan funka just nu när exporten går bra men vid minsta kris försvagas just en liten valuta som vår. Och räntan hänger på förtroende från omvärlden. Bostadsmarknaden är det som tenderar välta lasset och jag ser en himla massa fler orsaker som vi inte har haft vid tidigare kriser som kan göra situationen sämre. Må vara en dysterkvist men ser inga positiva faktorer för Sverige. Tror vi får acceptera än mer av ökade klyftor, sociala problem och sämre välfärd.
@Bengt: Jag är också en dysterkvist precis som du men och andra sidan bör man ju inte bekymra sig över sånt man inte kan ändra på. Man får helt enkelt ta ett beslut om att ifall man tror gräset är grönare på andra sidan så tar man dom tunga stegen över listen och testar. Jag vet inte vad jag ska tro längre. Bostadspriserna gick ju knappt ner när Lehman Brothers kraschade och börsen föll med 50% så varför skulle dom göra det nu liksom. Bostäder för Svenskar är ju som Kor för Indier d.v.s. ett substitut till religionen och något heligt som man försvarar till varje pris. 🙂
Ja inte fan var det nån som var intresserad av att sälja till "rabatt" på 30% utan folk drog tillbaks sina objekt och bodde kvar. Sen vet vi ju alla den söndertjatade storyn om tomten Ingves med sina räntepaket till de tålmodiga.
Sen Bengt och Toni vet jag inte om dysterkvist är rätt ord på er. Ni är mer åt realisthållet.
Rea-list? Nä du. Faktum är att jag inte köper någon list överhuvudtaget. Äger ju inget hus eller lägenhet.
@Toni, ja en ljus och fräsch bostad med stor umgängesyta för alla ens s.k. vänner (som man aldrig hinner/orkar träffa) är allt. 2008 sänkte dom väl reporäntan 4% eller något åt det hållet på kort tid, undrar om de kan göra ngt liknande nästa gång. Tror knappast det.
@Bengt: Nej det vore väl konstigt att deviera allt för mkt från andra centralbanker men man kan ju stödköpa bostadsobligationer ifall nu bostadsräntorna skulle öka. Blir man arbetslös klarar man väl sig med sin inkomstförsäkring och tack vare låga räntor och slipper därmed flytta. Man kanske till och med kan göra en deal med banken om att slippa amortera när man är arbetslös så nej, har svårt att se att bostadspriserna skulle sjunka nämnvärt. Kommer lågkonjunkturen väldigt snart och yngre råkar ut för arbetslöshet är väl det ända som priserna kan sjunka nybyggnationen men låt oss hoppas att dom stackars byggbolagen hinner kränga allt innan konjunkturen vänder.
Har du kört ölprovning idag Stefan?
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Realist
Javisst
Toni, vi får se om staten är villig att skuldsätta sig för att rädda överskuldsatta husägare om det behövs. Men att i en hyfsad högkonjunktur ha lägre ränta än under djupaste finanskris tyder på ett allvarligt fel.
@Bengt: Lyssnade till utfrågningen av Riksbanken (http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/oppen-utfragning/oppen-utfragning-om-penningpolitiken_H5C220180503ou2) och dom verkade inte bry sig särskilt mkt om kronans låga värdering eller att vi har en låg styrränta för vår omgivning ser ju ut som den gör (andra centralbankerna stimulerar ju) och då kan inte vi heller avvika. Det intressant är dock varför RB måste vara bland dom centralbankerna som stimulerar mest om det nu går så oerhört bra för landet.
Gunanr
Tycker ändå Bengt och Toni har en viss konsekvens i sitt tänkande, sen om de tänker rätt eller inte har jag inte en aning om.
Om jag fattar B och T rätt är de negativt inställda till Sveriges ekonomi och negativt inställd till SEK. Det är rimligt i min bok.
Sen har vi de resterande 98%-en på den här bloggen som är negativt inställd till Sveriges ekonomi men som ändå hävdar att SEK är undervärderad. Logiken i det?
@Stefan: Ja du den är bra. Att kronan tappar i värde gör ju självklart att man skjuter fram problemet med att landets ekonomi börjar gå dåligt. Man är väl medveten om att bostadsbyggandet står för en stor del av tillväxten i och med att nybyggnation tendererar att skapa helt nya skulder p.g.a. förstagångsköpare. Finansinspektionens regler har dock begränsat tillväxten inom den sektorn så nu återstår väl en försvagning av kronan som kan stötta andra sektorer (t.ex export). Precis som svensk tillväxt varit beroende av byggsektorn under senare år kommer svensk ekonomi vara beroende av lågt värderad krona under X antal år så tyvärr tror jag att kronans värdering blir varaktig och ny normalnivå. Vet inte vad som skulle få kronan att lyfta igen. Du kanske har någon idé?
Njaha ang B o T..
Ang de 98%-en.. Så som du formulerar dig kan jag inte hålla med alls.
98% var så klart överdrivet men du fattar nog andemeningen.
De flesta här på bloggen är negativt inställd till Sveriges ekonomi samtidigt som förvånansvärt många tycker SEK är undervärderad.
Huvudsaken är väl hur omvärlden är inställd till svensk ekonomi?
9.36 Svar ja
Kolla på Argentina. Totalt kaos. Styrränta på 40% och en valuta som åker på stordäng mot USD.
Stefan, vill bara bekräfta att du fattar "B" helt rätt ifall diskussionen fortsätter!.
Kronförsvagningen gör ju allt importerat, drivmedel inkluederat, dyrare, så det är väl en tidsfråga innan detta börjar synas på priserna. När så sker så lär väl CB agera. Detta är ju centralbankernas dilemma. Såsom Friedman konstaterade, "inflation is always and everywhere, a monetary phenomenon" – det är svårt för en centralbank att avgöra om en prisförändring orsakas av förändringar i penningmängd, eller om den orsakas av fundamentala faktorer, som ändrad konkurrenskraft eller ändrat oljepris.
Svenska Akademien är en gammal institution som fått tvätta sin byk och ställa in sin viktigaste uppgift.
Kanske dags för Riksbanken nu?
Vad sägs om att Riksbanken slutar styra räntan och att vi istället gör så som Milton Friedman (monetarismens fader) föreslog, dvs svagt ökande penningmängd med en låg fast procent.
https://en.wikipedia.org/wiki/Friedman%27s_k-percent_rule
Och vad skulle vara bättre med det systemet? Hur ska värdet k uppskattas? Värdet k är (eller bör vara) detsamma som långsiktigt hållbar tillväxt. Svårigheten att uppskatta den gör att vi har nuvarande system.
Huvudanledningen till att centralbanker valde KPI-ökning (istället för penningmängdsökning) var för att KPI korrelerar bättre med den generella löneutvecklingen. Jag tycker dock de senaste årens negativa räntor och centralsbanksköp av statsobligationer har visat att det finns fler nackdelar än förderlar.
Med penningmängdsökning så kommer arbetsmarknadens parter ganska snabbt hitta jämvikt för vad som är en rimlig löneökningstakt. Om de inte gör det, och kräver för mycket, så kommer de bli arbetslösa. Exakt var den jämvikten uppstår beror på region, branch, produktivetstutvecking etc. Det går inte att bestämma ett värde centralt.
Jag skulle föredra ett k på 0%, men valfritt värde mellan 0 och 5% funkar. Om tillväxten överstiger penningmängdsökningen så blir varor bara billigare, jämför med elektronikprodukter som kan falla 30-40% per år.
Några fördelar:
– Man slipper ha ett index (KPI, KPIF, KPIF-XE) och de fel som uppstår beroende på hur man måter, eller definierar inflation.
– Man slipper det godtycke som uppstår då ett fåtal person ska försöka sätta räntan centralt. Räntan kommer varken bli negativ eller 500%.
– Räntan bestäms vid varje ögonblick av marknaden efter faktiska förhållanden. Vill många låna så stiger räntan och vill många spara så sjunker den. Utbud och efterfrågan bestämmer, och priset blir en signal till marknadsaktörer, precis som redan idag sker med andra varor och tjänster.
– Man slipper bubblor som uppstår då penningmängden exploderar och alla tror sig ha blivit rikare, för att sen upptäcka att det bara var luft, vilket resulterar lågkonjunktur. Den ballong man aldrig blåser upp kan aldrig spricka.
– När pengar inte uppstår som en del av banken balansräkning så kommer en bankkonkurs inte vara värre än när ett annat företag konkar. Du kan fortfarande få ut dina pengar. Banken blir bara en mäklare mellan långivare och sparare. jämför med aktier, man blir inte av med dessa för banken går omkull.
Knepigt läge: https://www.riksbank.se/sv/statistik/makroindikatorer/resursutnyttjandeindikatorn-ru-indikatorn/
Hypotetiskt!
Hade inte Putin & Co invaderat Krim så hade charterresorna dit tagit fart mht svag valuta..
Tänk hur det hade varit at tåka exv. Ilyusihin 62 på just "grischarter" till krim med ett grabbgäng längst bak och som gett blanka f-n i allt vad £metoo hetat.. 😉
Kul att du nämner detta. Satt på bussen här om dagen och lyssnade på ett grabbgäng i 40 årsåldern som pratade om sin "grisresa" till Ukraina och om hur billigt det var och vilka goa damer dom har.
Snart blir det tvärtom.
Ett gäng Ukrainska kvinnor i 60-årsåldern som sitter och skrävlar på bussen om hur billigt det är i Sverige och vilka goa gubbar de har.
@Stefan: Kallar du mig för gubbe!? 🙁
Jag måste vara ett oerhört irritationsobjekt för dig och Joakim men religionsfriheten tillåter ju att man följer andra profeter så är det något det är fel så är det konstitutionslagarna. :O 😛
Irritationsobjekt?
Tvärtom, det är lustigt hur du lyckas snacka ner kronan 🙂
Ibland går det åt andra hållet, som idag. SEK stärkt mot EUR och börsen upp.
Börsen är som ett paket från Bring.
Leveransen blir aldrig riktigt som man tror.
@Stefan: Gillar ironin i ditt inlägg 13.52 men jag tror att både jag och du vet att det jag säger eller du för den delen inte påverkar värderingen av kronan nämnvärt så nej jag lyckas inte med något annat än att klaga över den bittra situationen och min okunskap hur man hedgar sig mot sådant.
@Joakim: Asså hur mkt då? 1 öre? 🙂
Jag bara konstaterar att du har haft förbannat rätt i ditt klagande över kronan. Fantastisk dag idag för SEK, upp hela 1 öre mot USD.
7 öre om jag minns rätt, och börsen upp 0,6%. visar lite på det lönlösa i att försöka kortsiktigt gissa tex valutarörelser.
Joakim. En gång är ingen gång.
Inbilla inte mig att svenska börsen skulle varit upp 6% som den är i år utan kronförsvagningen som varit under året.
Det håller jag förstås med om. Påpekar bara att idag har vi en sån rolig dag där kronan stärks samtidigt som börsen stiger.
Mest för att alla andra verkar tro att kronan permanent sjunker och att alla blir stadigt fattigare. Det går upp och ner och kanske dyker snyftartiklarna upp vid vändningen, vem vet…
Inte alla tycker så. Lägger ut igen.
https://kortsikt.com/2018/05/07/ar-svag-krona-daligt-for-landet/
Att kostnaden för arbete sjunker är alltid bra………för arbetsgivaren och kapitalägarna 🙂
Fast nu pratade vi väl billig "grischarter"?
Dvs en snorbillig charter till ett varmt resmål med de 5 S:en dvs Sol, Sand, Strand, Sprit och 5+1
Det är fegt att åka till Thailand!
Ja genau Herr Hansves! Bier für ein pfenning ist was wir magen und haben wollen!
@Toni !
+++!!!
Själv hade jag nog mest sett fram emot transferbussen från Simferopol till Jalta..
90 km trådbusslinje !
1 KM = 100 pfeniga ( i BiH dvs )
https://www.skyscanner.se/nyheter/europas-billigaste-lander
Men istället blir det ölhävning i Bitola?
@Joakim:
”kronans växelkurs förväntas förstärkas ”långsamt” framöver i takt med att konjunkturen stärks och överskotten i bytesbalansen minskar. ”
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/riksbanksbesked-sa-blir-borantan-om-3-ar
LOL
Ja, så kanske det blir.
@Joakim: Artikeln är 1 år gammal. Ironin i det hela är att växelkursen varken förstärktes eller utvecklades långsamt. ☺️
Varken du, jag eller Riksbanken vet hur valutarörelserna kommer att se ut.
Den som vet ska släppa allt den har och börja spekulera på valutamarknaden.
Det är bättre att vara beredd på att valutor går både upp och ner.
Varför då ens lyssna till Riksbankens eller någon annans prognoser för den delen då ingenting stämmer?
@Stefan: Artikeln på kortsikt är baserad på kortsiktigt tänkande. En stark D-Mark gjorde Tyskland till världens ledande exportnation. Inte har schweizarna blivit fattigare på grund av en stark schweizerfranc. En kraftigt försvagad valuta leder till osäkerhet bland befolkningen, som skyndar på kommande lågkonjunktur genom minskad konsumtion. En svag valuta leder också till att svenska företag kommer att bli uppköpta av utländska företag, med kanske flytt av huvudkontoret till utlandet.
Toni: bra fråga. Prognoserna är väl ett försök till att försöka få folk att tro att de besitter magiska färdigheter, alltid lurar det någon…
Den som har ork kan ju roa sig med att gå igenom RBs prognoser de senaste tio åren och jämföra med andra bedömare, så ser man hur svårt det är att spå t ex valutakurser (BNP-tillväxt verkar ha gått bättre för det mesta, utom förstås 2006/2007).
Bo Fomalsi
Kommentera på kortsikts blogg istället vad gäller det.
Toni Anonym Joakim
Det är prognoser, inget annat. Naturligtvis helt omöjligt att spå i framtiden. Om jag ska säga nåt om Riksbankens prognoser så är de iaf bättre än de prognoser från andra experter som pratat bostadsbubbla och börsbubbla sen Hedenhös.
Ja. Tror RB själva utvärderat sin prognosförmåga tidigare och funnit att den varit helt OK för att spå tillväxt, mindre bra för att spå framtida räntenivåer. Minns dock inte detaljerna. Man får ta en prognos för vad den är och inte bli så förvånad när verkligheten avviker då och då.
Givetvis kommer den typen av internutvärdering att hånskrattas av börs- och bostadsbubbleförespråkarna, som föredrar att ha rätt en gång och fel tio.
På tal om svenska börsen. ATH i SEK. Av förklarliga skäl inte ATH i USD.
https://twitter.com/ErikHansen_IG/status/994077439994318849
Om nu RB har sån pass självinsikt bör dom väl inte ens ta sig an något sånt dumt att kommentera kronans värderingsutveckling.
De är naturligtvis fundersamma precis som alla andra.
Det är inget lätt jobb han har Ingves, jobbar 24/7, ständigt påpassad, aldrig semester. Kan inte påstå att jag avundas honom. Slav under arbetet.
@Stefan: Han är väl inte tvungen att arbeta direkt. Har ju själv hört honom säga att han inte har några lån och han har ju haft en ganska saftig lön under X antal år. Tror nog att han sitter på portföljer större än båda dina och Joakims. Tror nog ändå att han har ett lättare jobb än dom på Schenkers paketsortering natt där jag tidigare jobbat. Man kommer hem förkyld, träningsvärk och med 5 nya blåmärken om dagen och är trött konstant.
Mmm, ATH i SEK ink utdelningar. Sen kommer den eviga frågan om de svenska börsnoterade företagen har mer att ge eller om det blir paus nu.
Telia t ex har ju lyfts av en positiv "kapitalbild" (pga aviserade återköp) snarare än att själva verksamheten växer.
Är lång i Tele2 vilket du också verkar vara Stefan, det är en trevlig kassako.
En fråga angående datakällor: Vad ligger cykliskt justerade P/E-talet på Stockholmsbörsen på nu för tiden (dvs jämförbart med CAPE för S&P 500)?
Den här typen av data (VPA för stockholmsbörsen + direktavkastning för stockholmsbörsen) är alltid kul att titta på i långa tidsserier, men svårt att hitta spontant.
Robert Shiller har ju en massa kul data av den här typen online, vore kul med en svensk motsvarighet som uppdateras ofta (Riksbanken har en del men tror deras serier tar slut 2015).
Toni. Ingves är otroligt priviligerad pengamässigt men är han det som individ? Han kan ju inte ens vara på semester i Portugal och dricka bira och käka sardiner utan att nån svensk i exil vill sänka honom för kronkursen.
Jag kan int heller vara i Portugal och äta sardiner då jag sparat i sek..blir väl fuskfiske av makrill snart så man inte svälter
Käka makrill och hålla på GAIS. Finns väl sämre saker i världen.
Joakim
Vad gäller datakällor är det inte min grej, det har du mycket bättre koll på och tack för att du publicerar.
Joakim
På tal om paus så går jag på semester nu efter börsstängning kl 13, det är ju till och med fint väder i Sverige så det känns ju väldigt passande. Vi hörs lagom till valet igen. Vad gäller börsutvecklingen över sommaren har jag ingen större åsikt förutom att säsongsmönstret är negativt och utdelningarna klingar av, så inga återinvesteringar där från fondbolagen som trycker upp kurserna.
Låter som en god plan Stefan, vädret har varit otroligt bra senaste dagarna.
Du har rätt att säsongsmönstret säkert kan bita (även om jag inte "tror" på den typen av mönster så säger ju fakta något annat). Men vi får höras kring valet, från och med augusti blir det nog fart igen. Ha det fint!
Yes. Ha en trevlig sommar!
Som pensionär i Portugal med pensionen i SEK är man inte speciellt glad åt riksbankens penningpolitik. Känner ingen pensionär i Portugal som är det.
Samtidigt har Maggan höjt SINK-skatten och vill inte att ni ska få skattefria tjänstepensioner längre… På sikt har det nog lite större betydelse än om kronan fluktuerar upp och ner.
Skam på er som tar er friheten att spendera era pengar i valfritt land 🙂
Rent pengamässigt är Portugal oerhört förmånligt, särskilt om man har tjänstepension.
I Sverige betalar du skatt på uttag av tjänstepension som om det vore inkomst. Är du höginkomsttagare och har dragit in mycket pension (dvs du hamnar över gränsen för statlig inkomstskatt) så betalar du då cirka 52-57% skatt på marginalen.
I Portugal är svensk tjänstepension från privat sektor helt skattefri. Läs mer här. Detta retar förstås socialdemokrater och vänsterpartister något oerhört.
Min ståndpunkt är att om man väljer att flytta från världens bästa land i alla avseenden bör man få betala dyrt för det också 🙂
Rickie, sälj huset i Portugal innan allt rasar. Det här måste ju såklart leda till att alla svenskar i Portugal säljer och flyttar hem. (Det kommer senare leda till massarbetslöshet och total kollaps för hela Portugal.
Kan någon av alla begåvade läsare på denna Blogg, gärna med nationalekonomisk kunskap förklara för mig om detta verkligen beror på Stefan Ingves räntenivå.Eller är det en svag politisk ledning och ett näringsliv som säljer pga lågt pris snarare än hög kvalitet.Hur stor roll spelar omvärldens syn på en ev bostadsbubbla och integrationsproblemen ?
Inget sitter på svaret.
Min killgissning är det beror på allt du räknat upp.
Och när det gäller ekonomi och finans är det alltid killgissningar oavsett hur tung utbildning eller erfarenhet man besitter.
Bra fråga… detta är som sagt centralbankens dilemma, om prisiflationen el. valutaförsvagningen beror på monetära omständigheter, eller om det beror på fundamentala faktorer, som dyr olja eller att nationens industri tappar konkurrenskraft etc.
Vem säljer på lågt pris?
Intern marknad?