För över en månad sedan beställde jag nya utemöbler från Jysk, sedan de tolv år gamla trämöblerna fallit i bitar. Jag har fortfarande inte fått några möbler – fem kollin om 90 kg – och idag utlovade Bring leverans, men har tydligen levererat något till en annan adress. Här upphör mitt tålamod. Köp alltså aldrig något från Jysk och aldrig från någon firma som använder Bring för leveranser.
Brings tracking av ett av paketen. |
Ursprunglig leverans skulle varit i början av april, men av fem kollin registrerades endast en in hos Bring. Övriga fyra kollin försvann spårlöst – det var fint väder och man får förmoda att någon i Brings personal behövde nya utemöbler – och ingen brydde sig. Först när jag påtalade att jag ännu inte fått någon leverans efter några veckor tog Jysk tag i det hela, men kunde inte lokalisera de fyra försvunna kollina om totalt 80 kg.
Istället skickade man ut fem nya kollin, och förra veckan meddelade Bring att de skulle levereras idag mellan 10 och 14 och Bring skulle ringa 30 minuter innan.
Idag 11:04 ringde Bring och sade att de skulle leverera om 20 minuter, så jag gick ut och satte mig. Enligt trackingen lastades varorna av Bring i morse.
Klockan 12:44 tröttnade jag och kontaktade chauffören, som var på väg tillbaka till kontoret efter att ha levererat varor till någon annan adress. Min adress fanns inte över huvud taget med på leveransinformationen.
Nu har alltså Bring 32 minuter på sig att ringa mig en halvtimme innan leverans. Jag kan bara vara skeptisk till att de kommer göra detta – antingen levererade de mina varor till en helt annan adress, eller så har de fel telefonnummer på min försändelse, där den svarande kanske sagt att de inte är hemma.
Slutsatsen är att aldrig beställa något från Jysk – man får uppenbarligen det man betalar för, dvs ingenting – och aldrig beställa något från någon som använder Bring.
Men vem vet. 32 minuter kvar för Bring att ringa.
Tillägg: Klockan 14:00 och ingen leverans, trots att tiden 10 – 14 bokades in av Bring förra veckan och godkändes av mig. Jag hade då redan flyttat på möten för denna leverans och kunde inte vänta utanför den avsedda tiden. Eller ska Bring/Jysk betala timpenning för tre personer pga inställt möte?
Foto taget klockan 14:00. Ingen Bring. |
Sedan hävdade speditionsfirman att de varit och knackat på 14:10. Fan trot. Oavsett utanför överenskommen tid. Jag kan ha varit lite otrevlig i telefon. Leveransfirman hävdar nu att det inte är deras problem längre.
Sådana här problem kan ju enkelt undvikas genom att man t ex anger 10 – 15 istället för 10 – 14 i leveranstid. Då har jag ändå maximal flexibilitet i mina arbetstider (men hade möten jag måste ta) – hur tusan ska “vanligt folk” kunna ta emot leveranser när Bring inte ens kan passa ett fyra timmar långt intervall?
Enklast är väl helt enkelt att avbeställa skiten från Jysk och få pengarna tillbaka. Får klara mig utan utemöbler i sommar. Det mesta prisvärda är slut i butik vid det här laget. Men man kan väl komma rätt långt med några betongstenar brädor istället?
82 kommentarer
#Kämpah
Jysk har ju dock fysisk affär i din kommuns huvudort..
Fast många möbler är ändå beställningsvara, vi köpte en säng från Jysk. Tror den bara blev några veckor försenad.
Tack för möblerna Cornu! Den bulgariske föraren övernattade på Hallandsåsen, så det var bara att skära upp kapellet och plocka ut grejorna.
Använder du irr-möbler?
Du är en god son som fixar nya möbler till Ma Dover efter vad som hände med de gamla.
Att du överhuvudtaget gick till Jysk från första början är förvånande. Jag känner nog inte någon som köpt något från dem och varit nöjd med kvalitén. Tycker alla deras produkter har en aura av billigt skräp kring sig med undantag för vissa, dyrare madrasser som säkert håller måttet.
Apropå prisvärda (nåja) madrasser, hur är det med din mamma nuförtiden?
@Ben !
Ge-Kås i Ullared skall börja sälja utemöbler!
https://www.expressen.se/gt/nu-avslojas-gekas-hemliga-miljonplan/
Köpte på Jysk, aluminiummöbler med teakhandtag, tillverkade i Kina. Har hållit riktigt bra. Däremot de tidigare billigaste av plast (från Jysk) föll sönder efter några säsonger när någon lite tyngre satte sig i dem. Kunde ha orsakat otrevliga klämolyckor.
Att beställa på internet och inte handla i fysisk butik är det nya svarta, bra fungerar det också, så det kommer revolutionera världen och butikerna kommer dö. Var det inte något sådant?
Det kunde fungerat, men nu finns det kleptomaner, parasiter och slöfockar infällda på kritiska punkter även i den där kedjan som behöver funka för att man ska få sina grejor.
Och värre blir det..
Om det hade funkat hade det varit bra att handla på nätet och få hemlevererat. Jag gjorde det misstaget, se inlägg längre ner. I fortsättningen betalar jag hellre för att handla i affär. Då har man någon att ställa till svars direkt. Och dessutom kan de inte lämna ut uppenbarligen trasiga varor. Dessutom har de förmodligen sina egna leverantörer till butik som vet att de måste hantera varorna varsamt och inte på fyllan köra sönder dem med gaffeltruck.
Beställde från USA nyligen och man kunde spåra paketets färd till Sverige där det sedan försvann eller ev hamnade i tullens berg.
Enda trösten är att det inte var dyrt.
Lars. Jag tipsade ju om Trustpilot häromdagen.
https://se.trustpilot.com/review/www.bring.se
Såna tjänster är ju värdelösa.
Antingen är folk skitarga eller så är folk skitnöjda och de som är skitarga skriver oftare en recension.
Försökte använda prisjakt för att kolla upp Wifi-routers med Mesh-teknik men det blev till slut skrattretande.
Alla betyg var i princip 1 stjärna eller 5 stjärnor.
Det var "Skitbra", "Bara att koppla in", "Funkar problemfritt" vs "Funkar inte", tappar internet hela tiden", "Strular hela tiden".
Men då så. Kör Bring vet ja!
Annars kan du ju köpa denna, inga problem öht.
http://www.netgear.com/landings/ad7200/
Känns väl ändå rimligt? Antingen fick man det man trodde att man köpte, å då e det ju 5a, eller så fick man inte det man trodde att man köpte å då e det ju skit
Allt är värdelöst som inte bekräftar den egna världsbilden.
Stefan – Ok, från Prisjakt:
"Mycket nöjd med detta monster. Från dag ett har den tuffat på. Har alla år kört netgear." 10 Stjärnor
"Otroligt instabil när det gäller tillförlitlighet till Wi-Fi men även trådat. Det släppte otroligt ofta så att man fick göra resets på den ett par gånger om dagen." 1 stjärna
Dessutom verkar denna Router inte ha stöd för Mesh.
Den fungerar utan problem, har inte ens ställt in den.
Får dryga 200 ner och dryga 100 upp trådlöst på min 250/100-tjänst men som alltid ska du undvika Windows eller Mac om du vill ha snabbt trådlöst.
Vad ska du med Mesh till eller bor du i slott?
Routern täcker utan problem mina futtiga 200 kvm boyta plus källare samt trädgård på 1600 kvadrat.
Kollade runt lite på Trustpilot.com slog runt lite bland telefonoperatörna. Telia, halebop, Telenor, tele2, tre och comviq fick allihop 1/5 förutom halebop som fick 2/5. Tack för tipset men jag fortsätter nog att leta information om företag på någon annan sida.
Jag ger Tele2 10 av 10 i betyg, därmed ligger den i lång portföljen.
Ikea, Apple har också 1/5 i betyg. Bra då kan jag avfärda sidan helt som skräp.
Hårda och ärliga snubbar på den där sidan. Inte pk med IKEA och iPhone som husgudar.
Sidan fungerar. Bring i Danmark är tex top notch.
https://se.trustpilot.com/review/www.bring.dk
Stefan, att sidan fungerar är väl det minsta man kan begära?
Den fungerar ju helt klart bättre än Bring Sverige eller boo.com
Just wifi-routrar är ju helt hopplöst att läsa omdömen om. Det rör sig om radiosignaler, inte magi, men det begriper inte folk. Placeringen är oerhört viktig, det kan röra sig om en centimeter. 5 GHz-bandet tål i stort sett inte hinder och sitter man i lägenhet eller dylikt är det viktigt att välja rätt kanal. Detta är förstås alldeles för avancerat för folk, så det blir i praktiken ett lotteri där man skyller på routern när det inte fungerar.
Förresten, använd kanal 1,5,9 eller 13 på 2,4 GHz-bandet så får så många som möjligt plats i etern. Använd INTE kanal 6 eller 11, det är amerikanska råd. Använd ingen annan kanal heller, för de överlappar och skapar störningar.
Kan ge 10 av 10 till google wifi iaf. Och i mitt fall behövdes mesh eller kablar för att alla i familjen skulle bli nöjda. Enkelt va det också.
+1 Snetmot Nosrorb.
Läs Wifi router recensioner på tekniksidor, inte Prisjakt.
Ett tips till er som bor stort eller så…stora antenner. Sånt går arr köpa till. Och Wifi-kort med antenn som inte bara sticker ut ur datorn…förutom om ni har laptop såklart.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det här är väl ett av problemen som råder i Sverige framförallt. Man har dålig service. Det är svårt att få vettiga anställda. Och man fortsätter k*lla kunderna för att det finns få alternativ
Se på ehandelsbranschen. Där har bolag som CDON haft en kundtjänst som gått ut på att "alla fel är kundens problem". Det har varit upp till kunden att bevisa trasigt gods i frakt eller dylikt.
Återbetalningar i Sverige tar som regel 5-10 bankdagar.
Så nu SKREK branschen över ehandeln från kina. Kineser som skickar samma skit som de svenska bolagen Till 80% lägre pris. Med bra kundtjänst och trevligt bemötande. När jag haft problem med asiatiska bolag (eller amazon/ebay) har jag fått svar inom en halvtimme på mail. Vid återbetalning oftast pengar på kontot nästa dag…
Så naturligtvis var man tvungen att lobba staten då för att minska den konkurrensen.
Tänk den dag det kommer bättre fraktalternativ. Kanske kan få hit polska speditörer?
Min senaste frakt från Kina studsade via annat EU land innan postmord tog över och levererade det utan någon löjlig avgift
Ifall de verkligen var hos dig kl 1410, så skulle jag som mottagare vilja se den gps-loggen från bilen. I annat fall är det att anse som en ren lögn.
Den kinesiska staten subventionerar frakten till oss. Det är därför det blev så billigt att skicka saker från Kina. Detta ursäktar dock inte CDON:s dåliga hantering på något sätt.
De får även ett rejält bidrag från Universal postal union, där 192 länder ingår.
som Anders Melén påpekar så får Kina rejält med hjälp från Internationella Post Unionen; eftersom Kina fortfarande betraktas som ett land i tredje världen så kan Kineiska företag skicka i princip hur mycket som helst till ringa eller ingen kostnad.
Så är det.
@Cornucopia: Fixa lite laspallar, de lär gå att få tag på gratis. Sedan är det bara att såga lite så har du möblerna. Frågan är dock var du ska få tag på dynorna, på något danskt bäddlager kanske….
http://skonahem.com/tradgard/snyggaste-utemoblerna-gor-du-enkelt-sjalv-20-ideer-till-uteplatsen-med-lastpallar/
Adressystemet har nog hackats av någon rysk trollfabrik som inte gillar bloggarjäveln. Möblerna befinner sig då ombord på någon öststatslångtradare på väg tillbaka hem.
Gissar jag.
Otur där (och okompetens från deras sida)! Beställde en säng från Sängjätten och den kom de o bar upp till min övervåning och monterade. Samma sak när jag beställde två bäddsoffor från Sweef i Stockholm, leverantören bar själv upp den ena soffan på högkant (ok, två kollin) till övervåningen. Han hette Björn. Ett halvår senare kom de o bytte den ena soffan, vars stoppning var undermålig. Har dock aldrig beställt hemkörning från Jysk.
En kompis köpte diverse möbler av Jysk i Tavira, Portugal.
Bland annat 180 cm madrass och två 90 cm sängar. Dom levererade 180 cm madrass och två 80 cm sängar. Vid samtal med butiksansvarig sa han "vadå, två gånger 80 är ju 180!". Tog bara en vecka att byta sängarna. Sängbenen fick dom vänta två månader på.
Själv försökte jag köpa sex stolar till matbordet i samma butik. Dom hade bara två.
– Kan ni beställa fyra stolar till?
– Nej.
– Jaha, har dom gått ur produktion eller?
– Det vet jag inte.
Istället försökte dom sälja på mig sex andra stolar "som var nästan likadana". Tyckte inte jag och gick därifrån.
Som tur är har IKEA öppnat fyra mil hemifrån.
Tja inte bara Bring som ljuger om att ingen svarade m.m. 😡
Nej, verkligen inte. PostNord är otroliga på det där.
Av 4 paket jag skulle ha fått hemkört senaste halvåret levererade dom ett! Två påstod de att de "försökt leverera men ingen hemma", trots att jag väntat på paketen och sett till att ngn skulle vara hemma och ta emot dem om jag själv inte varit hemma och väntat.
Det fjärde paketet försvann naturligtvis…
Fyndiq är ett otyg som inte ens klarar av att radera mig i sitt utskicksregister, trots mailpåminnelser och löften i veckor. Se dessutom upp med deras returrutiner.
Sätt autosvar/vidarebefordring av deras mail till deras VD. Brukar hjälpa.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är lite groteskt. Ändå stora grejer.
De där har ju pågått ett tag nu.
OM det nu tex snos allt från Toyota-motorer till små och stora paket, till dina utemöbler, så borde det hs märkts:
1. Att det säljs lite prylar, eller att det finns prylar här och var på något sätt.
2. Att Postnords/Brings lager är smockat med grejer.
Huvudsaken är att det borde ha märkts.
Så vart tar det vägen?
Rosenbad
Vi handlar hö från zooplus till våra kaniner (jo, från närmsta bonde är betydligt billigare men brukar inte vara lika smidigt). Vid ett tillfälle försvann 24kg hö under postnords transport. Fattar inte hur det kan ha gått till för dom brukar vara väldigt tydliga med att skriva på mottagare.
Hoppas inte dom skickat 24kg hö till Rosenbad, det blir en rejäl hösnuva där. 🙂
Du anar inte hur mycket hö miljöpartisterna behöver.
Stefan: du har nog missförstått det där med gräset de vill ha…
Substitut nu inför valrörelsen. Funkar ju inte att går runt och lukta braj i valstugorna.
Vet inte vilka IKEA använder för hemkörning men gossarna dök inte bara upp inom angivet intervall, utan även på angiven tid (de ringde ett par timmar innan) och bar upp allt på nolltid.
IKEA kör väl med eget ägt bolag? Dvs tydligt ansvar?
Ikea kör med Bring. Iaf i Göteborg.
Gissar på att Brings nya ägare(Tÿskt investmentbolag) får ta och göra en hårdkoll utav fraktverksamheten.
Min bror (den intelligentare* av två) har samma erfarenhet av Jysk som du. Jag följer alltid det rådet jag fått av honom – att inte handla av Jysk. Men hur Bing undviks vet jag inte. Oftast framgår det inte vem som kör ut innan beställning.
* Uppfyller kravet för befälsbehörighet vid mönstringen, precis som undertecknad.
Jag har ett Jysk runt hörnet där jag bor och behövde för ett tag sedan köpa ett par vanliga vita lakan, så jag gick dit. Enda personalen som syntes till var en ung tjej i kassan med en namnbricka det stod "NY PÅ JOBBET" på. Hon verkade väldigt stressad.
Nån skrev ovan om att det är svårt att hitta bra personal i Sverige. Jag tror inte utmaningen ligger i att hitta vettiga personer att anställa. Tjejen i kassan på Jysk verkade ihärdig och klipsk, det var inte hon som var den svaga länken, men eftersom allt var kaos i butiken gick det såklart ut över henne. Företag som det går dåligt för bör nog främst ransaka sig själva inom ledningen. Finns det strukturer och resurser på plats för att de anställda på golvet ska lyckas? I Jysks fall verkar det inte så.
Jysk är skräp. Bring är söndereffektiviserat/suboptimerat.
Mitt färskaste exempel är från idag och involverar Bythjul.com och DHL. Efter att ha bokat 2 nya däck till min bil, bokat verkstadstid till i morgon, lutade jag mig tillbaka och väntade på att skeppningsinformationen skulle komma. Igår fick jag första informationen att allt lämnat Norrköping och anläntinatt Rosersberg utanför Sthlm. Nu är jag lite "fullifan" så jag ringer verkstaden. Nej, dom hade inte fått det än men skulle få leveransen idag vid 12. Dom ringer igen vid 13 och informerar om att ett (1) däck anlänt men att det andra är på vift. Bythjul visste naturligtvis inte vad som hänt men skulle spåra… sedan dess är de tyst. Undrar om förarna på DHL röker däck eller om marknaden för stulna 14-tummare i 600:- klassen är extra åtråvärda?
Bythjul har jag för mig kommer från ett gigantiskt groteskt MEGA-lager i Hannover där förresten de flesta andra nät-däckare också hämtar sina däck…
Beställde i tid och hem till mig personligen och de kom i tid men har jag ju 15 tum också… 😉
https://www.delti.com/
https://www.reifendirekt.de/
@Bengt jag tror du sätter fingret på en del av problemet: "gigantiskt groteskt MEGA-lager".
Man försöker få skalfördelar överallt genom större och större enheter..MEN utan att begripa
a) hur det skall gå till och vad nedsidorna är
b) utan att ha tilräckligt välintegrerade datasystem
c) allt mindre folk som sköter i värsta fall både datasystemet liksom själva arbetet med datasystemet och produkterna.
Det blir väldigt känsligt tillsammans med just-in-time kanske?
Malmö – Stockholm 614 km
Malmö – Hannover 514 km
Stockholm är en avkrok uppe i "Sibirien"!
På andra sidan Sundet börjar världen!
Från Stockholm kan man nästan höra Valerias vackra sångröst:
https://www.youtube.com/watch?v=EdJvdcNIS_8
Skrattar ! 😉
Men VAR är det intersektionella multikulturella perspektivet i videon med Valeria ? 😉
Jag tog isär mina, limmade om, skruvade, och oljade.
Dom var oskruvade av någon anledning.. Hur fina som helst.
För övrigt. Vem kommer bli stor på pappkartongsrecycling? Det kommer bli en stor bransch när allt skall levereras till dörr.
Beställde ett nytt parkettgolv på Bauhaus, vilket skulle skickas med DHL.
Jobbar hemifrån för att ta emot leveransen. ca 8 paket har skadat emballage, där åtminstone 3 även har skadat innehåll. Vägrar ta emot leveransen.
Ringer till Bauhaus kundtjänst. Och där börjar ett tröstlös nötande, med mejl fram och tillbaka med bilder på det skadade. Uppenbarligen läser de inte mailen utan frågar efter det jag redan svarat på och de bilder jag redan skickat. Till slut säger de att de gjort en ny beställning.
DHL meddelar att de kommer mellan 17-22 så jag går tidigt från jobbet för att hinna hem i tid. Precis när jag kommer hem ringer DHL och säger att de inte kan leverera paketen för att det är för stort kolli, utan skall återkomma med ny tid.
Återigen hemma för att ta emot paketet. Tredje gången gillt. Paketen dyker upp, men vad verkar vara samma trasiga paket. Har inte tid att vara hemma en fjärde gång så jag tar emot paketen för att ta upp det med Bauhaus kundtjänst. Återigen en massa mejl med bilder på trasiga paket. Nu vill jag att paketen leveras till Bauhaus så kan jag hämta dem där när jag har tid. Det var en dryg vecka sedan, och jag har inte sett några paket än. Hela operationen har än så länge tagit en dryg månad. Vad jag kan se på DHL spårning så verkar paketen nu ha levererats fel.
Det är helt otroligt hur inkompetent detta har hanterats av Bauhaus, och vilka lurendrejare DHL är. Uppenbarligen är det en strategi som DHL har att skicka samma trasiga paket tills kunden tröttnar. Har hört av andra som råkat ut för samma sak.
Man blir så inihelvete förbannad av denna imbecilla inkompetens på alla fronter, och hur mycket tid man får lägga ner. Hur jävla svårt skall det vara att leverera en vara och leverera den oskadad?
Bör kanske tillägga att DHL har fortfarande problem med sin fraktverksamhet i Sverige.
Men ibland funkar det. Jag skulle få tre rätt stora paket, som dessutom visade sig på utsidan ha bilder på det rimligen rätt attraktiva innehållet. På aviserad dag ringde DHL-killen. Mitt telefonnummer hade missats i info till honom, men med hjälp av adressen lokaliserade han på något kreativt sätt min dotter som bor i en Norrlandsstad, och fick numret av henne. Kom överens om tid, som han höll på timmen när.
Kanske ska lägga till att hon är skriven där uppe, och vi har extremt olika familjenamn.
Tycker just bring funkar klockrent.
Beställt tre olika saker från tre olika butiker med just bring senaste månaden. Två med leverans till port och en med uppbärning.
Deras app är kanon, push notiser om vad som händer innan man knappt hunnit reagera. Möjlighet att välja leverensdag och blivit uppringd 20-30 min innan så jag hunnit hem från jobbet!
Väntade på UPS, i samma stund som jag såg bilen närma sig fick jag SMS om att dom "försökt leverera". Dessutom tog dom en omväg för att inte passera precis utanför huset…
Fascinerande. Det är så lågstadienivå på det.
Kan bara tipsa om appen/tjänsten "Mina Paket". Man ser direkt status. (Kom till och med på en leverantör som pga böter från uppdragsgivaren vid sen leverans "råkade" klarmarkera mitt paket en timme innan leveransen…)
Sedan vi började köra med den har vi lyckats få hem allt från 16 paket klick-golv till en tung fällriktare. På landet är man beroende av post-order och det är grymt bra lokal speditör som kör från de storas hub.
Redan massa kommentarer men jag har råkat ut för DB Schenker två gånger den senaste tiden. Första gången beställde jag varor som jag kunde se lastades i Stockholm på onsdagen och skulle ha ankommit i Helsingborg på fredag, ringde och kollade att de kommit till terminal eftersom det var brått. Körde till terminalen och fick vänta en halvtimme.. Efter mycket om och men så kunde de inte hitta paketet och efter ett par samtal så visade det sig att det var kvar i Stockholm… De körde ut det på till mig på måndagen…
Igår tog jag emot en leverans som skulle komma mellan 7-17 de skulle ringa en halvtimme innan, som tur var var jag på plats eftersom det smugit sig in en extra siffra i det nummer chaffören hade utskrivet på sin lapp. Det riktiga nummret stod i adressfältet och på godset, men han hade ändå försökt att ringa det 11-siffriga mobilummret på pappret :S
DHL=Dropit, Hitit, Loseit…
Bring=Shittymail