På goda grunder har Sverige stängt gränser och infört kraftiga begränsningar i mottagandet av asylsökande. Men dessa stängda gränser löser inte några av problemen som existerar i Sverige och i det svenska samhällssystemet och endast populister kan påstå något sådant. Sverige har en lång rad kroniska systemfel, som faktiskt inte har ett skit med invandring att göra – men det är enkelt att hitta någon främmande att skylla på.
Rikta skulden för Sveriges problem åt rätt håll. |
Polisen och rättsväsendet fungerar inte, sjukvården går på knäna, skolorna klarar inte av att ge barn en rimlig kunskapsnivå, äldre lämnas att dö i sin egen avföring – och allt med världens högsta skatter.
Samtidigt kostar svensk godtrogen migrationspolitik miljarder, men inga av systemfelen i Sverige skulle åtgärdas ens om vi helt stänger gränsen och inte släpper en enda person över bron.
Systemfelet är att Sveriges offentliga samhällssystem är oerhört ineffektivt. Att Sverige alls fungerar beror på de tungt beskattade företagen och privatpersonerna, samt ett starkt civilsamhälle på frivillig grund.
Sjukvården är avsevärt bättre i en lång rad länder med offentligfinansierad sjukvård, trots lägre skatter. Tyskland är ett utmärkt exempel på långväga bättre sjukvård, trots att de näst Sverige har den mest generösa migrationspolitiken.
Samma sak gäller rättsväsendet i länder med betydligt lägre skatter. Eller skolorna.
Sverige lider av problem med en offantlig sektor som slösar med skattepengar, skapar regelverk som kostar maximalt och försvårar, förhindrar och försämrar maximalt för alla som verkar i landet, och allt till en maximal kostnad. Det är svenskar som utvecklat detta system och det är svenskar som driver detta system. Och konstanten i sammanhanget är Sveriges riksdag. Regeringar kommer och går, den lagstiftande riksdagen består.
Med Sveriges skattetryck borde vi ha världens bästa polis, världens bästa sjukvård samt världens bästa skola. Det har vi inte. Och vet ni vad? Det var länge sedan vi hade det.
Om så migrationen kapas till noll och Migrationsverket läggs ner och 20-30-50-100 miljarder kronor om året friställs till andra utgiftsområden, så kommer det inte hjälpa. 30 miljarder kronor trollar inte fram lärare – för det råder lärarbrist. 30 miljarder trollar inte fram poliser. 30 miljarder trollar inte fram barnmorskor, läkare eller sjuksköterskor – samtliga bristyrken.
Det går alldeles utmärkt att motivera skärpt och begränsad migrationspolitik, men det sparkar bara bollen vidare några år – det svenska offentliga systemet måste totalrenoveras och ingen – ingen – politisk part för fram något sådant. Istället riktar vi blickarna mot det som är främmande och drömmer om att Sverige återgår till Vi på Saltkråkan om vi bara blundar och hoppas ordentligt.
Sverige kommer aldrig gå tillbaka. Inte ens om vi går ur EU och sluter oss som Nordkorea. Istället går vi in i framtiden. Vi kan backa in i framtiden genom att titta i backspegeln, vi kan gå in i framtiden med öppna ögon, eller så kan vi fortsätta att släpa den offantliga sektorn som både ryggsäck och pulka bakom oss. Eller så river vi upp skiten och totalreformerar.
Hur det ska gå till är där debatten bör hittas. Det kallas visioner. Visioner om ett fungerande rättsväsende, visioner om en fungerande skola och visioner om fungerande vård. Men i svensk politik existerar inga visioner, och de kommer ej heller existera i valrörelsen nästa år. Nu pratar jag om verkliga visioner, inte innehållslösa floskler avsedda att lura folk att rösta på ett parti.
De svenska systemproblemen går inte att lösa genom att kasta pengar på dem. Det har vi försökt med i årtionden och endast en begåvningsutmanad person kan tro att det kommer lyckas om vi fortsätter upprepa de försöken.
Istället kan vi åtminstone ge svenska folket frihet att bygga sin egen framtid. Riv ner institutionerna. Kan de inte leverera, lägg ner helt och starta något nytt om det trots allt finns ett behov. Och ja, det gäller även rättsväsendet.
Vårdköer har alltid existerat i Sverige, trots de offantliga medlen som slängs på vården. Polisen har alltid ignorerat vardagsbrottslighet och åklagaren och polis har alltid lagt ner brottsundersökningar trots bevis. Skolorna har alltid misslyckats med svaga elever och förspillt potentialen hos de starka. Det vet alla som har det minsta minne och inte går omkring blinda och döva. Allt annat är att leva en livslögn. Det underliga är att svenskarna accepterar detta och vill fortsätta betala för skiten.
Att Sverige alls fungerar är tack vare dig som läser detta. Inte tack vare några politiker. De är problemet, inte lösningen.
Tillägg: Angående svensk offentlig förvaltning. Finland har ett kanske 10-20x så stark försvarsförmåga som Sverige, till ca 60% av priset. Diskutera i små grupper.
169 kommentarer
självklart hjälper stängda gränser att inte vidare anstränga läget mer än vad det redan är. men visst finns systemfel också som måste angripas. se till USA om hur de väldiga institutionella vägblockaderna hindrar status quo från att ändras nämvärt när någon utifrån establissemanget med visioner kommer in och försöker.
Att det finns systemfel är det ju inte tvivel om. Men jag tror ju inte att det blev ett dugg bättre av att vi mottog 160 000 asylsökande 2015. Självklart sätter det tryck på redan dåligt fungerande verksamhet.
Sen "glömmer" Lars en sak? Att det försvinner mängder av pengar inom försvaret på lika stor ineffektivitet och misskötsel likt inom andra myndigheter, förvaltning och offentlig sektor. Finns många småpåvar inom försvaret som gödslar med skattepengar totalt bortkastat. Stora felsatsningar och i en del fall privilegier som statligt anställd,som en privatanställd bara kan drömma om.
Tack, ja, jag skulle ge försvaret som specifikt exempel. Lagt till det som ett tillägg.
Försvaret? Pyttsan heller! Om det är något område där man öser ut pengar på fullständigt trams och skapar småpåvar så är det inom Universitet och Högskola. Tack vare att man under det senaste decenniet har upphöjt ett antal mindre högskolor till Universitet så ökade kostnaderna rejält då man blev tvungen att börja anställa fler professorer som i sin tur behövde biträdande professorer, forskningsassistenter etc. Innebar det att man började leverera bättre utbildningar som samhället och industrin faktiskt behövde? Knappast. Istället anställdes personalen främst baserat på deras akademiska meritlista snarare än erfarenhet och förmåga att tillämpa sina kunskaper. På det sättet ligger utbildningarna nu ännu längre bort från verkligheten. Med fler Universitet så blev det även fler utbildningsplatser, trots att det inte fanns fler som ville utbilda sig. För att fylla utbildningsplatserna (så att man inte läggs ned eller blir av med bidragen) lägger man därför på många mindre Universitet en hel del pengar och tid på att åka utomlands för att ragga studenter. Man kan erbjuda en mycket billigare utbildning i Sverige eftersom den är finansierad med dina skattepengar. På så sätt betalar vi ju faktiskt för att höja utbildningsgraden och konkurrenskraften i låglöneländerna så att det blir mycket enklare för dem att ta över våra kvalificerade jobb också. Happy times!
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/04/statens-budget-2017-i-siffror/
Migration: 32 Mdr
Bistånd: 35 Mdr
Försvar och krisberedskap: 50 Mdr
Utbildning och universitetsforskning: 73 Mdr
Problemet, som bloggaren tar upp, är att vi inte har en aning om vad vi får för pengarna och det verkar inte heller finnas någon som styr upp det hela. När det i vissa fall dessutom är självskadligt, då blir mer pengar bara som att hälla bensin på brasan.
Kloka ord som tonar bort i öknen …
Problemet är att vi har ett politiskt-förvaltningskomplex som kommit att bli en monolit som livnär sig på att beskatta medborgare och företag utan att längre rimligt effektivt leverera de tjänster och den trygghet dessa har betalt för. Monoliten har inget incitament till någon fundamental förändring utan hålls ihop i sin nuvarande form av intressegemenskapen att leva gott på skattebetalarna. En pessimist/realist har lätt att se samhällsapparatens kollaps som en första förutsättning för en revolution som kan bli början till något nytt.
This.
Och i andra änden sitter tyvärr en befolkning som är för nöjd för att göra nåt åt saken.
… och vägglössen tar sig in på sjukhusen…
Jo. Men det är ju för att vi svenskar reser så mycket…
Nej, det är för att sjukhusen reser så mycket utomlands nu för tiden…
Fjantig analys, åtminstone i delar. Liberalismen är en överindividualistisk idiotideologi. Utan det politiska systemet och dess politiker får vi en anarki som river ner allt vi byggt upp.
Vi behöver hållbara gemensamma samhällsordningar. Det är inte exakt samma sak som "frihet".
Jag har tycker nog det är upp till bevis för de som förkastar liberalismen. Det är dags att leverera, bristen på leverans har redan metro och till att den som vill va vård får ta saken i egna händer. Hur det är med utbildning vet jag inte, men skulle inte förvåna mig om situationen är densamma där.
I viss mån verkar det även gälla rättsväsendet. De finns ju till och med områden där man mer eller mindre även tagit lagstiftning i egna händer.
Att försvara socialistiska systemet tyder på att man blundar hårt för verkligheten. Jag tycker det är hög tid att man får valuta för skatterna. Kan man inte leverera det så är det ju ärligare att ge upp och sluta ta betalt.
Man får knappast något hållbart samhälle genom att ge blanka fan i de som är mindre konkurrenskraftiga, eller bara har ett sämre utgångsläge. Inom ett par-tre decennier har vi nästan alla blivit utkonkurrerade av robotar. Förespråkar du frihet för robotar? Varför skall de behöva slita och slava för oss snarare än göra något de finner roligare?
Jag tror att du har missförstått liberalismen helt. Att inte vilja tvinga andra att hjälpa är inte samma sak som att förespråka att man inte ska hjälpa men på frivillig basis. Det är faktiskt väldigt stor skillnad.
Bäst i världen på att bygga dyrt är vi också, knyter an till ovanstående inlägg ang. ineffektivitet.
"Det kan då jämföras med det guldregn som faller över de stora byggbolagens ägare i form av enorma aktieutdelningar", vinster i välfärden är fult men att skapa oligopol på andra områden är tydligen ok. Välfärdsbolagen får lära av byggarna hur man smörjer upp politikerna.
http://www.di.se/nyheter/dyrare-att-bygga-bostader-i-sverige-an-i-norge/
När allt politiker gjort i åratal är att tjata om att det byggs för lite, vilken bransch tror du det kommer regna pengar över? Cornucopia har ju själv skrivit om det i säkert ett 5-tal blogginlägg. Det finns ingen bostadsbrist och att hetsa fram en politiskt gör inget annat än att höja priser på att bygga, priser som senare är svårare att få ner.
Du "smutsar ner" SVERIGEBILDEN !!
Usch och fy! 😉
Jag håller med, men ett sådant alarmistisk inlägg får mig att ta skeptikerhatten på. Har vi verkligen så stora problem? Hur ineffektiv är polis, skola och vård. Jag antar att det alltid går att effektivisera men det handlar ju om vad och vem man jämför med. Du nämner tyskland som ett exempel. Jag antar att du är tillräckligt kvalificerad för att göra jämförelsen med tysk vård med slutsatsen att den är bättre. Är den i så fall bättre som helhet generellt, inom vissa områden eller inom alla områden. Ibland känns det som om allt går utför i Sverige när man läser dina inlägg eller övrig media för övrigt. Kan det inte vara så att Sverige aldrig har varit bättre på ganska många områden?
Här har du ett dagsaktuellt inlägg av en gammal högerprofil som verkligen oroar sig:
https://detgodasamhallet.com/2017/09/04/vi-debatterar-och-pladdrar-men-vad-handlar-det-om/
Om man kollar på medellivslängd och spädbarnsdödlighet så ligger vi väl bättre till än Tyskland, men det finns väl en ganska intressant skillnad på hur bra vården är och hur bra den uppfattas att vara.
De förväntningar vi ställer på vården idag är naturligtvis högre än de vi ställde för säg 20 år sedan. Kvalitén har kanske inte ökat i motsvarande grad. Vore intressant att se lite statistik.
Själv upplever jag vården som markant bättre idag än för 20 år sedan. Men så går jag också numera på en privat vårdcentral samt har en privat sjukförsäkring.
@EF, bra fråga. Känns som att jämförelsen med Tyskland bygger på anekdotiska fakta, eller har bloggaren satt sig in i EU-gemensam data om sjukvården i olika länder?
Cornu brukar vara bra på statistik ibland. Även om siffror o data kan användas till att påvisa de flesta åsikter man vill få fram är det iaf bättre än surgubbementaliteten "de va bättre förr" som så ofta lyser igenom i inläggen. Men det tar såklart tid ifrån bokförfattandet att gräva djupare än en häftig rubrik o lite clickbait.
@camgbg:
Ja, men den dagen du behöver strålbehandling eller en MR-kamera kommer du förmodligen att hamna på en offentlig inrättning va?
Nje MR kamera finns på flera privata ställen "been there done that", strålbehandling låter jag dock vara osagt vart man kan få det utfört.
Min tyske onkel, läkare, brukade varje sommar klaga på den dyra och ineffektiva tyska vården och gratulera oss svenskar. Till exempel var tydligen tyskarnas spa-kurer dyra och ineffektiva.
Ben Dover: kremering göra på en offentlig inrättning ja…
BD: Inte en aning var jag hamnar. Men nu går det i alla fall att få träffa en läkare. Det var milt sagt inte så enkelt i slutet på 90-talet i gbg.
Commonwealth fund (www.commonwealthfund.org) publicerar rankingar under titeln "Mirror, mirror on the wall…". Sverige rankar 2013 högre än Tyskland och med en lägre kostnad per capita. Det finns säkert andra undersökningar som redovisar andra värden men antalet sjukvårdsplatser är garanterat mångdubbelt i Tyskland där vårdtiden för enklare ingrepp kan vara en vecka medan man i Sverige får gå hem efter någon enstaka dag.
http://www.commonwealthfund.org/~/media/images/publications/fund-report/2014/june/davis_mirror_2014_es1_for_web.jpg?h=511&w=740&la=en
Det är svenskar som utvecklat detta system och det är svenskar som driver detta system.
Framförallt, det är svenskar som har röstat fram det. Det finns noll vilja bland dagens riksdagspolitiker att förändra systemet, och noll vilja från svenskar att rösta på något annat än de partier som redan sitter där.
Media har också ett ansvar. De är mer intresserade att sätta dit politiker, om vem som tar vem och vad för ord som används (rasist, feminist etc.) istället för att fokusera på sakfrågorna. Det fördummar debatten och gör det svårare för folk att göra ett upplyst val..
Stängda gränser och totalstopp för invandring hade gett andrum för rättsväsendet. När det är gjort är det dags att skippa relativ straffteori, ska mycket till för fängelse i Sverige om man är kriminell. Folk i gemen verkar till exempel tro att man får sitta inne för drograttfylla. Sanningen är att man kan ta samma drograttfylla ett par gånger i veckan, bötesstraff.
Som det är nu är det otroligt lukrativt att vara kriminell i Sverige, få bidrag, begå brott, slippa straff eller blir böter men biter dåligt på kriminella. Utvisning borde yrkas i alla lägen för alla brott (det är rätt vanligt att utvisning är giltigt nämligen). Recidiv verkar inte finnas längre, en person som har gripits en gång i månaden hela året kommer inte häktas på recidiv i decemeber utan släppas. Och för hundrande gången, polisen släpper ingen. Det är åklagaren.
Dags att börja låsa in, utvisa och dra bidrag. Eller varför inte bara lägga ner allt med bidrag för alla. Det hade fått följden att en väldig massa människor hade lämnat landet.
Angående att polisen lägger ner utredningar så är det väl ganska självklart. Låt oss säga inbrott, patrull på plats penslar, kollar med grannar med mera. Inga säkringsbara spår, inga vittnen. Vilka utredningsåtgärder är kvar att göra?
Eller bedrägeri, det finns ip-nummer. Kul, finns folk som tror att det på något sätt är avgörande bevis. Problemet här är att folk inte vet hur det fungerar och vad som krävs.
Det här är en bra artikel och håller fullständigt med, flytta från Malmö. https://www.svd.se/henrik-jonsson-flytta-fran-malmo-sa-polisen
Den kan med fördel läsas tillsammans med denna https://tinkzorg.wordpress.com/2017/07/25/escape-from-rosengard/
Malmö är först men kommer bli fler städer, Borlänge och Eskilstuna etc.
Det är så otroligt mörkt därute och mellan den verkligheten och folket står media. Men en dag blir det övermäktigt och då kommer medias mur av lögner inte hålla längre.
Politikerna kommer givetvis inte lösa några problem och som Cornu säger finns det inga visioner.
Sköt om er.
Jag har skrivet det många gånger här, men så som det är i Malmö idag kommer det bli även i Stockholm, det är bara det att det är en fördröjning på ett antal år.
Jag tror faktiskt inte Stockholm har en chans.
Malmö har inte alls de höga bostadspriserna, vilket faktiskt påverkar vad folk ägnar sin tid åt ganska mycket. Pendlingstider är i allmänhet bara en bråkdel och närheten till Danmark har förstås också en stor del i varför Malmö är så bra.
I år fram till 28 aug har det varit 70 skottlossningar i Stockholm med totalt 13 döda.
Jag bor i ett relativt lugn område men med "sämre" områden inom 1 KM och det har varit ett antal skottlossningar i dessa områden med iaf två dödlig utgångar, "here we come, to the shoot out top".
Blir intressant att se hur det ser ut vid årets slut!
"I relation till folkmängden sker det 4-5 gånger fler skjutningar med dödlig utgång i Sverige än i till exempel Norge och Tyskland. Det visar ny forskning i ämnet."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6770056
"I maj visade en undersökning från DN att invandrare ligger bakom 9 av 10 skjutningar i Sverige. Av 100 personer som kopplas till mord och mordförsök där skjutvapen använts har hela 90 stycken minst en utlandsfödd förälder. Den stora majoriteten av männen, runt 80 procent, har sina rötter i Mellanöstern och norra Afrika. De flesta kommer från Irak, Iran, Libanon, Turkiet, Somalia och Eritrea."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vanligt-med-utlandsk-bakgrund-bland-unga-man-som-skjuter/
Stängt gränsen? : Hittills under 2017 har Sverige beviljat dubbelt så många asylansökningar som Norge, Danmark och Finland tillsammans. FINLAND – 3090 ; DANMARK 1941; NORGE 3203 ; SVERIGE 17356
Polisen och rättsväsendet fungerar inte, sjukvården går på knäna, skolorna klarar inte av att ge barn en rimlig kunskapsnivå, äldre lämnas att dö i sin egen avföring – och allt med världens högsta skatter.
Kolla nu in mitt fina trick damer och herrar. Ingenting här, ingenting där:
Polisen och rättsväsendet tvingas ju hantera en stor "spillover" från migrationspolitiken. Är det inte utvisningar så är det ockuperade källarmoskéer. Det är således migrationspolitikens fel.
Sjukvården, samma där, massa ensamkommande och annat folk med sjukdomar som inte behandlats i hemlandet, det hade säkert fungerat bättre utan migration.
Skolresultaten, tja, säger ju sig själv att om eleverna är nyanlända så tar de upp mer resurser och har sämre resultat.
Äldrevården, samma där.
Se, det var väl inte så svårt – verkligen ALLT är ju migrationens fel. Men vad bättre är är ju att alla dessa problem kommer att försvinna utan extra pengar eller politiska beslut eftersom vi nu beslutat oss att mer eller mindre stänga gränserna . Inga åtgärder är alltså nödvändiga.
Om nu ändå gränserna vore stängda, hittills under 2017 har Sverige beviljat dubbelt så många asylansökningar som Norge, Danmark och Finland tillsammans.
Kan länka men då blir jag säkert avstängd..
Och glöm inte alla (800.000) anhöriginvandrarna som kommer oavsett "stängda" gränser.
Sen har vi ju redan tagit in tillräckligt många för att systemen bevisligen inte ska klara av det de är avsedda för. Alltså behöver vi återföra ett stort antal personer samtidigt som vi även skjuter upp anhöriginvandringen, vilket inte kommer hända.
Tråkigast är väl ändå att skolan slutat fungera och dessutom förstör livet för många av de stackars barnen som tvingas gå där. De är ju trots allt landets framtid.
Men vi behöver inte direkt oroa oss för det, för när rättsväsendet kollapsar så åker så mycket annat efter ner i skiten att vi inte kommer märka av de konsekvenserna.
Ser att jag glömde skriva om att islam kommer ta över samhället om inte särskilt många år, inget ni tror på ändå. Men bara vänta och se..
Så för en gångs skull har du rätt Ben, allt ÄR migrationens fel (även om jag misstänker att du var lite ironisk)
Fast det spelar ju egentligen ingen roll om Finland tar emot 1000000000000 tyska bögar eller 0. Den svenska ekonomin är den svenska ekonomin, liksom.
Så hur få/många skulle vi behöva ta emot för att välfärden ska nå upp till acceptabla nivåer, ceteris paribus? Lika många som Finland? Eller 493 st?
Ska Finland ta våra tyska bögar?! De skulle ju komma hit!
Enligt "Sverigevännernas" logik är det tydligen helt OK att det kommer hit 10 000 tyska bögar så länge det kommer 10 001 tyska bögar till Finland.
Jag tror man utarmar bestånden, om det ska komma så mycket åt alla håll! Måste vara ansvarsfull så att även våra barn kan uppleva dessa.
Men oavsett bögar eller ej.
Så är det inte fel om alla EU-länder tar emot immigranter, eller?
Vissa länder har ju redan idag en relativ brist på hur många de tagit emot.
Eller är det en sverige-vänlig tanke?
Näe, nuvarande regler med Dublinsystem och annat verkar ju inte fungera. Däremot är väl idén med gemensamma regler av något slag rimligt eftersom vi har en gemensam fri rörlighet.
Att alla tar emot, enligt nån fördelningsnyckel, är väl då en rimlig tanke ja.
Det känns lite fel att Sverige bara ska ta emot hela tiden.är det inte vår tur att vara top nu?
Eller, så skapar man en EU-pott för immigrationskostnader dit alla medlemsländer pytsar ner sin andel.
Då spelar det inte någon direkt roll var immigranten bor (initialt).
Dock bör det kompletteras med harmoniering av bidragregler och annat, så att länderna blir mer snarlika i den mån det är möjligt.
Man får väl anta att samtliga länder gör någon slags kalkyl för hur många människor man klarar av att ta emot. Det känns då osannolikt att Sverige praktiskt klarar av att ta emot fler än vad tre andra länder sammanlagt klarar av enligt sin egen bedömning. Därav blir de relativiserade siffrorna relevanta att ha i åtanke. Förutsatt de nu stämmer, jag har inte kontrollerat dem.
För övrigt kommer inte alls länder ta emot enligt fördelningsnyckel osv, det är en grovt naiv tanke. Idag är "problemet" att vissa länder inte vill, får vi dem att vika sig med hot och tvång så kommer de vara tvungna men de osm kommer dit kommer oavsett inte att vilja stanna där utan kommer nyttja den fria rörligheten inom EU och helt enkelt dra dit de vill och ställa krav där istället. Vi klarar inte av illegala flyktingar i Sverige idag utan ger dem socialbidrag, fri skolgång, fri sjukvård etc vi kommer inte bli bättre på att hantera de t bara för att personen istället för att komma från Irak istället kommer via ett uppehållstillstånd i Slovakien. Vi klarar ju inte ens av folk med uppehållstillstånd i Sverige som väljer att flytta från Brunmåla till sina släktingar i storstan och sen magiskt dyka upp hos socialtjänsten.
Så här blir det den dagen östeuropa börjar ta emot flyktingar. http://praguemonitor.com/2016/04/18/czechs-take-over-iraqi-christian-refugees-germany
Fast en bidragsharmonisering skulle ju kräva mer överstatlighet och beslut på EU-nivå. jag finner detta mindre troligt att genomföra på kort sikt.
All förändring som avviker från det som gäller idag är naiv och svår. Men någonstans måste man börja.
@D.L Läste lite fort igenom din länk. Lösningen är att ta bort den fria rörligheten för människor som inte är medborgare inom EU/Schengen.
Det kanske är en lösning som är hanterbar, jag vet inte.
@ least
Angående "Vissa länder har ju redan idag en relativ brist på hur många de tagit emot."
Märkligt resonemang!
Andra länder tar väl emot så många personer de tycker är lämpligt. Vad är det som gör att du och har åsikter vilka demokratiska beslut som fattas i andra länder? Du har väl varken rösträtt eller betalar skatt i de länder du tycker tar emot fel antal?
Jag lade ingen värdering i att de tagit emot för få.
Och naturligtvis har jag all rätt att ha åsikter om vad andra EU-medlemmar håller på med. De är med i samma union som jag.
Vill de inte följa regelverket som har tagits fram av en majoritet, så är de välkomna att lämna unionen. Man kan inte plocka russinen ur kakan.
Det verkar ju gå bra för Storbritannien.
Se, det var väl inte så svårt – verkligen ALLT är ju migrationens fel.
Har inte hört någon klaga på mat och kläder pga migration.
Kan det bero på att drivs av privata företag som skalar upp när efterfrågan ökar. Om en affär mot förmodan skulle misslyckas, så finns ett gäng andra redo att utnyttja tillfället. Allt koordineras mha prismekanismen utan att några planekonomer behöver lägga sig i.
Ben Dover
Enligt "Sverigevännernas" logik är det tydligen helt OK att det kommer hit 10 000 tyska bögar så länge det kommer 10 001 tyska bögar till Finland.
Ni talar ofta om halmgubarar på denna sajt.
Men ok. Dui lägger ribban, hade invandringen bestått av tyska bögar och inte analfabeter från MENA så hade vi nog haft de pensionsräddare som sjuklövern utlovat.
@Bend Over !
I Tyskland bor det ca 80 miljoner invånare. Räkna bort 2 miljoner som bekänner sig till islam och vi hamnar på 78 miljoner.
Säg att 5% av dessa 78 miljoner känner dragning åt samma kön så är det 3,9 miljoner. Hälften av dessa torde vara just "bögar" eller 1,95 miljoner och inte de 10 000 000 000… som du påstått ovan!
😉
Förvisso har Sverige fler problem än den massiva invandringen av problematiska och svårsysselsatta människor. Det är mycket som är idiotiskt i Sverige. Inte minst den mentalitet som spridit sig i befolkningen och i etablissemanget. Vi försöker driva vårat samhälle med korkade världsbilder. Lyckligtvis är ett nytt prima tänkande på väg, så vi kan högst sannolikt snart driva bort en del av den galenskap som bemäktigat sig folket.
Om premisen är att den "offantliga sektor" är problemet då den kostar för mycket och producerar för lite nytta.
Är lösningen då att vi demonterar denna och bygger upp något nytt bättre?
Enligt dig är det så.
Hur säkerställer vi att de 75% av den offentliga sektorn som faktiskt producerar nytta, fortsätter att göra detta under "den stora ombyggnaden"?
Hur kan en revolution av din typ lösa problemet?
Snarare kommer den att skada och förstöra de delar som faktiskt fungerar bra/hyggligt.
Och vad är det som säger att ditt nya systembygge kommer att fungera som det är tänkt, och framförallt inte slösa med medlen?
75% fungerar?!!
Ja, du kom till ditt arbete idag – bussen kom trots att den var lite sen och du fick stå.
Ja, ditt barn kom till skolan och det fanns en lärare där som kommer att hjälpa till i ditt barns lärande.
Ja, dina mamma som är lite till åldern kommen fick faktiskt bokat tid hos sin läkare. Trots att det kanske inte är samma individ som förra gången.
Ja, du har rent vatten i din kran, kommunens inspektörer gör sitt jobb med vattenanalysen trots att det är måndag.
Ja, ditt barn kommer att vara med på handbollsträningen i kväll, som bedrivs i en kommunal skolas gymnastikhall. Och det regnar inte ens in i hallen!
Exemplen är många på det som faktiskt fungerar!
Äh, en kulturrevolution är väl aldrig fel.
Ut på landsbygden med alla från eliten! Lite hungersnöd gör befolkningen bara gott!
Rätt många av "eliten" besöker säkert Tyresta rätt ofta och så där.
Ja, men under revolutionen finns igen returbiljett…
Håller med least:
– Lämnade dotter på kommunal mycket bra förskola
– Lämnade sonen på kommunal mycket bra skola
– Åkte tunnelbana till jobbet
– Elen funkar, rent vatten i kranen, fotbollsträning i kväll på elbelyst konstgräsplan…
Klart det kostar några skattekronor… Den vård min familj har behövt har fungerat otroligt bra i Sthlm, trots alla anekdoter om motsatsen.
Så allt är bra så länge förskolan och bussen funkar i mitt lilla villaområde med välklippta gräsmattor? Högervarv i naveln ikväll som omväxling?
Nej, men det mesta fungerar.
Att 25% inte fungerar som det ska är inte bra, men heller ingen katastrof.
Samhället är inte trasigt, det som är dåligt kan ordnas till om viljan finns.
Men det är klart, det är antagligen mycket lättare och "häftigare" att gasta sig hes om att samhället är nära en total-kollaps!
Då behöver man dels inte göra något och man kan skylla på någon annan.
Nej men skitbra. Där jag bor funkar 100% så jag skiter väl i er andra då. Duh.
Kycklingen smakade bra tills vi upptäckte att den hade campylobacter. Ner ner vi går dit ….. pekar.
Ja jag oroar mig.
Vart är vi på väg?
Kan man prata om tangentens riktning?
Cornucopia, har du läst massutmaning av Tino?
(menar inte med detta ifrågasätta något om stängda gränser eller inte men mer intressant grundlag för vidare diskussion)
Gå ur EU. Stäng gränsen. Sparka ut alla illegala och oskötsamma invandrare. Avskaffa allt new public management trams och gå tillbaka till system som funkar – dvs gå tillbaka till den tid då Sverige hade samma skolsystem, samma invasionsförsvar och samma sätt att som Finland äger sina järnvägar på..dvs, i statlig regi.
Elbolagen bör nationaliseras eller utsättas för pristak så att ett högt elpris inte förstör för basindustrin. Och likadant kan man hantera bankernas räntor.
Sen så kan Sverige kraftigt sänka inkomstskatten och momsen, och istället höja reklamskatten, återinför arvskatten och fastighetsskatten, höj värnskatten, höj bolagskatten.
Och avskaffa alla socialbidrag, all gratis tandvård och sjukvård och gratis skolgång för alla illegala invandrare. Avskaffa presstödet. Avskaffa allt jävla stöd till Hamas och pengar till religiösa organisationer i Sverige. Sänk politikerlönerna och tidsbegränsa politikerpensionen. Ta hem trupperna från Afghanistan. Och halvera FRA till dess gamla storlek som den var innan FRA-lagen.
Och slutasubventionerna resturangbranchen och städhjälp åt rikingar, då dessa pengar bara är en dödviktskostnad.
Slutade läsa vid "gå ur EU", finns ju inget politiskt parti över 1% som stödjer det.
Då är ju i såfall politik helt ointressant.
Bra manifest, kan fortsätta… halvera riksdagen, avskaffa landstingen och lägg detta på staten, avskaffa strandskydd i glesbygden, lägg ner arbetsförmedlingen. Riv upp och gör om Plan och Bygglagen.
Kommer knappast behöva höja några skatter med den politiken.
Och så inför vi medborgarinkomst. Robotarna kommer ta flertalet jobb ganska snart och det inte kommer inte dyka upp en väldig massa nya välbetalda jobb. Människor skall inte behöva arbeta för en svältlön för att alls få något jobb. Råder det inget arbetstvång så kan man klara sig med ganska lite. Livskvalitet kostar inte mycket pengar. Men måste man slava heltid och mer än så med meningslösa och destruktiva arbeten så behöver man verkligen försöka trösta sig på något sätt.
Politik som du beskriver den är helt ointressant.
Hur f*n skall jag kunna emigrera om ni stänger gränsen?
Politiken jag beskriver är väldigt intressant. Den är bara ointressant för fantasilösa människor som tror att jordens undergång kommer att hända utan EU. Jag däremot köper inte den världsbilden. Sverige klarade sig fint utan EU, ja det klarade sig rent av bättre.
Sen så ska det givetvis vara tillåtet att emigrera. Däremot ska gränsen vara stängd för jihadister, brottslingar, "ekonomiska flyktingar" och folk som utgör smittorisker för diverse sjukdomar. Och asylrätten bör ersättas med en demokratiskt framvalt antal människor per år som vi kan ta emot. Och vissa människor får förtur framför andra men hänsyn till kön, ålder, situation osv.
Förövrigt kan jag tänka mig att minera gränsen om det kan vara till någon nytta.
Annars så tycker jag att existed kom med några fina förslag som jag kan nedteckna i mitt personliga manifest som ingen jävel bryr sig om.
Men det gör inget, jag skiter också i politiken när viktiga frågor (som EU utträde) aldrig kommer på tal. Och om hurvida Borgarna eller de rödgröna får regeringsmakten är ju ungefär lika spännande för mig som utgången i en korplagsmatch i Halland. Och jag bor inte i Halland. Och jag tittar inte på fotboll.
Och varför i helvete skulle jag bry mig i valet? Allt bestäms ju ändå bara i Bryssel nu för tiden. Och lokalpolitiken har ju tvingats åta sig finansieringen för så mycket från staten, att det knappt finns några pengar över. Och därtill är allting begränsat av regelsystem att skiten är helt ointressant.
Så jag är ledsen om du kom hit för att ragga röster. För jag tänker slänga bort min röst så länge som saker är så här. Och att rösta blir lätt när det ju bara finns ett parti som driver EU frågan.
Den är ointressant just därför att viktiga frågor inte diskuteras. Det hela verkar dessutom bli alltmer globalt. Oavsett just EU-frågan. Klimathotet är ju en sådan pseudofråga där diskussionen får för stor plats medan andra miljöfrågor tenderar att bli dagsländor.
Vilket dravel! Författaren skriver om att inga enkla lösningar är svaret, och så presenterar han själv en enkel förklaring på ett komplext problem. Att den offentliga sektorn generellt sett skulle vara ineffektiv är en (höger)myt. Det ser olika ut i olika delar av statsförvaltningen och bland kommunerna. En aspekt som ö h t inte berörs är att Sverige är ett geografiskt stort men glesbefolkat land vilket – givet kravet på att servicen skall vara likvärdig överallt – innebär högre kostnader per capita.
Jag kan dock hålla med om att grundproblemet är politisk opportunism. INGEN (och ja, det inkluderar er kära SD:are) orkar ta tag i de stora, komplexa frågorna och föreslå åtgärder som är impopulära bland breda väljargrupper. Vem vill t ex se sina boendekostnader öka p g a avtrappat ränteavdrag? Vem vill se minskad (ja, minskad, inte ingen) valfrihet i skola och omsorg om det skulle inneböra högre kvalitet (men så ställs ju aldrig frågan)? Nä, just det. Inget man säljer in till väljarna.
Precis! Ropen skalla: Allt åt alla! Från höger till vänster.
Ta ex dagis: de avgifterna borde höjas till 15-20/månad. O ingen föräldrapenning. Man kan dock höja barnbidraget – till alla.
Eller så slopar man barnbidragen helt. Jag har skrivit om det förr – det vore det allra bästa för miljön. För de som skulle dö utan barnbidrag (=ytterst få) finns det försörjningsstöd.
Nja, som "ekonomisten" skriver: barnbidrag är ett effektivt bidrag eftersom det inte har några marginaleffekter. Soc.bidrag har 100% marginaleffekt.
"Solidaritet" betyder "I scratch your back – and you scratch mine". Det är en ordning mellan jämlikar. Sveriges migrationspolitik – att hjälpa de som "flyr för sina liv" (mest dock från fattigdom och misär) – är INTE solidaritet, utan välgörenhet. Utarmade människor utan humankapital kan ALDRIG "scratch my back".
När demografin har ändrats så dramatiskt som det senaste decenniet (+1 miljon?) ändras förutsättningarna för systemen.
Jag anser att vi får gå tillbaka till den välfärdsstat som gällde på (kanske) 60-talet. Dvs ingen föräldrapenning, dagis kostar vad det kostar, inga ränteavdrag etc. Givetvis ska man införa avgifter på uni: det är orimligt att fattiga människor via skattesedeln finansierar medelklassens döttrars behov av självförverkligande litteraturstudier. Och en total skatt på 20-30%. (O Täby's plattskalle till kommunalråd kan gräva den kommunala swimmingpoolen själv! Det är gratis att bada i sjön – OCH karaktärsdanande.)
Ja, trots allt är det 60-talet och Vi på Saltkråkan många drömmer om.
Ja, på den tiden var ju DDT, filterlösa Marlboro och hormoslyr helt ofarligt. Tänk vilken härlig tid det var.
Hormoslyr är samma som Agent Orange. Det var tider det.
Så sant men en del av sk bristerna på personal i offentlig sektor är just skapat av befolkningsökningen på 1 miljon på 10 år. Jämför du per capita är dessutom invandringen i Sverige klart högre än Tyskland.
Håller dock med på att många brister är strukturella pga låg konkurrens om offentliga medel.
Jag får be att citera Malmös främsta poeter:
Ni vill tillbaka till det gamla nog,
innan Bruce Jenner klippte kuken till hurra-rop av allihop
Tiden när du sa till expediten
Fyra packe prins och en porrtidning utan tvivel,
när Cornelis högg ladyboys med yxa, och skrev en rolig
visa om det sen som kungen hylla, va hände med det
Skylla på nån annan? Staten eller mamma, när
sanningen egentligen e den att du en panna?
Ska man tillbaka till någon tid, så vore det tiden då skeppen var av trä och männen av stål. I dag är ju skeppen av stål…
…och skepparn banned från bloggen 😛
Kvinnorna har däremot i alla tider varit gjorda av fisk. Åtminstone luktar de alltid så.
Är skepparn bannad alltså? Hur ska vi nu få reda på vem som tappade skjortknapparna under slaget vid Lützen och sånt.
Om du betalar mina levnadsomkostnader (inkl 1l skogsstjärnan om dagen) så kan jag nog kuna ersätta honom om några år.
Skepparn, var det han som kom med små infotainment-klipp som knappt någon förstod?
Beowulf ! 1251 !
@ben: fisk e nyttigt!
Korrekt least
Det var densamme
Ack o ve
Föga saknad dock
Ta mig tillbaka (kanske inte till folkhemmets 50- och 60-tal men till en värld i 8 bitar) … 😉
Sjunget av en kurd… :p men med den rätta granskogs-vemodiga svenska tonen… 😉
Darin – Ta mig tillbaka
Kanonbra analys! Jag kunde inte belyst den bättre själv. Det är också detta som kommer att visa sig i nästa val, att Svensken tröttnat rejält.
Att peka på en utopisk möjlig framtida ordning utan att precisera vad det den ska byggas upp av känns som populism.
Att minska migrationen och på sätt spara pengar borde kunna hjälpa till. Speciellt om man använder pengarna till att höja sjuksköterskornas löner så de kommer tillbaka från Norge. Höjning av polislönerna till låt säga 40 000 hjälper nog lite det med.
Får hålla med om att Sverige har många allvarliga problem att lösa.
Det är väljarna fel att inget händer även om man kan skylla på den hårt styrda media som finns i Sverige är en stor bidragande orsak till sakernas tillstånd.
Men männsikorna i detta land måste ta ansvar för denna verklighet och agera.tyvärr så verkar männsikorna till största delen vara blinda och döva så tyvärr händer nog inget förrän det går åt helvetet ordentligt i sverige.
Jag tror att detta kommer att ske inom en snar framtid ( några år )
Skulle vara bättre om Sverige styrdes av ett AI program som gjorde det som var bäst utefter de riktlinjer det har fått men då skulle alla maktlystna/giriga politiker försvinna så det kommer nog inte att hända.
"Än har filosoferna inte på ett tillfredställande sätt lyckats definiera vad det är att vilja någon väl."
Citat från DN i helgen med anledning av super-AIs (och andra existentiella risker)
Håller med dig men i jämförelse med hur politiker ser på någons väl så föredrar jag AI:s sätt
Bokstavligt talat löser förstås inte STÄNGDA gränser Sveriges problem, eftersom det implicerar att vi plötsligt skulle stoppa ALLT flöde av varor, tjänster och människor över gränsen.
Men om man omformulerar det till skärpta gränskontroller och kraftigt minskad asyl- och anhöriginvandring, då kommer man att lösa, eller åtminstone mildra, väldigt många problem. Jag är helt övertygad om att vi skulle ha bättre förutsättningar att lösa nästan alla dagens samhällsutmaningar om vi slutade att hela tiden fylla på med fler outbildade bidragsberoende människor från tredje världen. Den enda invandringen vi borde tillåta är arbetskraftsinvandring till de yrken där företagen efterfrågar utbildad arbetskraft. Av humanitära skäl kan vi även ta oss an en mindre mängd kvotflyktingar via FN, men merparten av vårt stöd borde riktas till att hjälpa på plats.
Sedan ligger det förstås mycket i Cornucopias beskrivning av den ineffektiva offantliga sektorn. Här finns det mycket att förbättra, saker som inte har ett dugg med invandrare att göra. Visioner för ett långsiktigt bättre och mer effektivt samhälle bör absolut debatteras, men det står inte på något sätt i motsatsförhållande till de kortsiktiga åtgärder som vi måste vidta – och där den absolut viktigaste åtgärden är kraftigt minskad invandring.
Bra kommentar.
Cornu har en del poänger men hans analys missar en hel del. Sveriges gräns är inte stängd eftersom det i år och kommande år kommer ca 100 000 asyl- och anhöriginvandrare.
Sedan är det väl ingen som skyller alla våra problem på invandringen? Lika självklart är det att invandringen bidrar mer eller mindre stort till problemen med skolan, gängkriminalitet, sjukvården, arbetslösheten, bidragsberoende, osv och därmed till en alltmer urvattnad välfärd och höga skatter.
Lågt räknat kostar invandringen åtminstone 120 miljarder per år. Lek med tanken att dessa pengar kunde användas för att allmänt sänka skatter och höja löner och förbättra arbetsvillkoren för poliser, lärare och ssk som lämnat yrket? Samtidigt som trycket på dessa verksamheter minskar. Tänkte inte på det.
Men visst har den offentliga sektorn andra stora problem att lösa men att föra en oansvarig migrationspolitik gör så klart saker än sämre.
Några metametoder för att effektivisera Sverige:
– Minska skattetrycket och fasa ut skattepengar till sådant som inte kan bära sig på marknaden.
– Integrera arbetsmarknad och skola. Inlärning på jobbet är mycket effektivare.
– Förlägg all asylhantering i fristäder/asylområden utomlands. Tillhandahåll i princip enbart näring, tak över huvudet, säkerhet och internet. Syftet skall vara att erbjuda skydd från krig och förföljelse, inte försörjning.
– Vården bör vara framförallt förebyggande. Den bör omorganiseras helt och baseras på förebyggande åtgärder, god livsstil, biologisk övervakning och AI-analys av mätvärden och journaler. Man får nog tänka om ang integritet här.
– Alla lagar och regler bör kostnads/nyttoanalyseras. Enbart lönsams eller starkt önskade regleringar bör implementers.
Ett förslag för hur man löser den första av dina punkter. Använd rätt begrepp "skattekvot", så försvinner det helt och hållet.
Har du gått och blivit libertarian, Cornu?
Stopp för nya asylsökande (vilket vi inte infört ännu) är ju bara ett sätt att delvis förhindra att situationen blir värre, självklart ingen lösning på problemen (vem har sagt det?). Efter det kommer mängder av steg för att förbättra alla problem vi har försatt oss i. Repatriering av alla illegala, drastisk neddragning av bidrag och annat stöd till de som kommit hit som asylsökande eller deras anhöriga. Asyl skall aldrig vara en lösning på livstids försörjning. Sedan behöver hela rättsystemet styras upp på ett drastiskt sätt. Rejäla straffhöjningar. Upphandling av fängelseplatser utomlands. Rejäla gränskontroller både in och ut (hindra utländska stöldligor), utvisning för betydligt fler brott, utvisning av hela familjer vid alla typer av terrorbrott (inkl. förberedelser). De som inte kan utvisas förpassas till tredje land. Osv. osv. finns hur mycket som helst att göra. Att prata om "stängda gränser" som en lösning (eller icke-lösning) på Sveriges problem är en halmdocka.
Naturligtvis har du rätt i att vi måste omstrukturera offentlig sektor-polis, sjukvård, försäkringskassa, skolor men att vi måste släppa in lycksökare från Afrika och Mellanöstern är bara rent skitsnack. De sistnämnda ska ut utan att passera gå.
Sverige har växtvärk, det kan enligt mig jämföras med ett snabbväxande företag. Administration, ledning och myndigheter hänger inte med.
Får man ordning på det kan det ge fantastiska resultat men det kan lika gärna gå åt skogen.
Jag anser definitivt att växtvärken har att göra med invandringen, dock inte enbart, men vi har en fantastisk potential i att växa och få en ljus framtid.
Framtiden vore sannolikt ljusare utan denna "tillväxt". Är folk lyckligare än de var för 50 år sedan? Mår de bättre psykiskt? Är levnadsmiljön bättre? Är vår existens tryggare? Fler Thailandsresor? Gillar du cancer också?
Hur kopplar du ihop cancer med mitt inlägg?
OK, 1967 vs 2017.
Bättre bostäder och mindre trångboddhet? Ja.
Fler Thailandsresor? Absolut.
Högre medellivslängd? Ja.
Bättre restauranger? Ja.
Tryggare existens? Ja (de flesta) och nej (gängkriminell, boende i miljonprogramsområde).
Bättre sjukvård? Ja.
Bättre psykiskt mående? Oklart, men vi har hälften så många självmord per capita idag jämfört med 1967.
Bättre underhållning? Ja (bredare utbud).
Bättre allmän ekonomisk standard? Utan tvekan ja.
Cancer är en form av tillväxt som inte gör livet bättre. Detsamma gäller befolkningstillväxt i en överbefolkad värld eller ett överbefolkat land. Det är inte befolkningstillväxt som gör våra liv bättre, utan snarare den ekonomiska utvecklingen. Som inte måste innebära att vi producerar mer varor och tjänster varje år. När man har alla saker man behöver behövs det inte så mycket mer produktion, om sakerna är hållbara. Är sakerna inte hållbara är det skit. Tjänster kan också vara belastande på vår planet, som inte pallar hur mycket som helst. Det är bättre för planeten om folk roar sig exempelvis med att spela fotboll, som inte innebär någon tillväxt (åtminstone inte utan betalande publik), än med att flyga utomlands när de för en liten stund har semester. Att sätta likhetstecken mellan tillväxt och en ljus framtid är högst naivt.
Nog har det hänt en del positivt sedan 1967, men att kalla det "tillväxt" är i allmänhet perverst. Om du byggde dig ett större hus år 2001 så bidrog det till tillväxten det året, men inte sedan. För att vidmakthålla tillväxten måste man bygga huset större och större varje år, vilket inte är ett intelligent livsmål. Man kan förstås bygga fler hus eller mer av andra saker och så fylla planeten till bredden med betong och annat skit, men vad gör man när man beklätt hela planeten med betong och annat skit? Då måste man ge sig ut i rymden för att kunna sprida sin betong även där, år efter år efter år, för att vidmakthålla den ständiga betongtillväxten som man inbillar sig är livets mening och/eller förutsättningen för att livet skall vara bra.
Har man grundläggande kunskaper i köteori så förstår man vad som händer i ett hyfsat fullbelagt system om mängden brukare ökar med 2% på ett enskilt år (2015).
Men håller med dig om att grundproblemet inte handlar om att tillföra nya resurser. Men, inte fan blir det bättre om man bara tillför nya kostnader.
Det här var årets bästa inlägg hittills och är samtidigt vad valrörelsen borde handla om – (politiker måste lära sig) att det inte hjälper att skyffla miljarder i svarta hål som polisen – försvaret – sjukvården mm.
Debatten borde handla om hur pengar används bättre än vad de gör idag.
Dock vågar ingen nämna det största resurs-slöseriet av alla. Nämligen det att kvinnorna skulle ut i det offentliga. Ser man inte att skolan, svenska kyrkan och polismyndighetens största problem är kvinnor så är man blind.
Skolans förfall beror nästan enbart på att männen försvunnit. Man har gått från ordning och reda till "låt gå" och betygsinflation: Kvinnorna klarar varken att hålla ordning eller att ge rättvisa betyg utan vill ge alla bra betyg.
För att inte tala om kvinnor inom polisen. Dom klarar inte av att sköta jobbet så med varje bil med två kvinnor måste det till en backupp bil med män. Och helt plötsligt krävs det fyra man för att göra två mans jobb. Ja, konstigt att ingen har tid att komma när folk ringer? Tiden kvinnorna spendera i yttre tjänst innan de måste omplaceras internt är minimal.
Men att ens andas i denna riktning är väl hatbrott?
Har du någonsin tänkt på varför alla hemmafruar tvingades ut i arbetslivet? Endel vill nog hävda jämställdhet. Den krassa sanningen är att i sedelpressarnas tid så har det varit av nödvändighet att ha två i hushållet som drar in kosing. När inte det räckte till så räddas situationen för hushållen med skuldsättning. Nästa steg är antagligen att ha mer än ett heltidsjobb.
Klart att det offentliga samhället vunnit på kvinnornas intåg. Men medborgarna eller kvinnorna har knappast gjort det (40% diagnosticerad psykisk ohälsa).
Du e rolig
Han har sett ljuset av Teratologens läror:
"- På den tiden fick man vara enfaldi å skygg utan att de va hela världen… handfallen å eftertänksam om man så ville…
– De måst ha vare skönt å leva då…
– De va slänntelit… vi tog Gud i hågen närhelst vi fick lust… vi skötte oss själva… vi va rasrena å renrakade… å vi fortplanta oss me stil å smak… långsamt å förståndit… Vi karar hade nöje av varann… kom samman i gamman… men de fick int bli för många av oss… femtusen va en övre gräns…
Morfar svalde, de va svårt å fortsätta.
– Men nåt ont va på väg… nåt som skulle förstöra allt…
– Var nä kvinnorna?
– De va kvinnorna!! Sämresorten! 3 öppningar! Gylfbärare utan stake!… Ett mörker sänkte sä över landet… rykten kom sörifrån men först kunde ingen tro va som sas… De börja i Ume… man visste berätta att nå långhåria varelser hade landstige… dom förvred huvena på stadgade rövbökare… men alla trodde nä va amsager… munväder… Men de va en vidri realitet, å de skulle vi fortare än vi ana få erfara… "
Det är alltså att hushålla med resurserna att skicka en polisbil med kvinnor och sedan en bil med män som backup?
Som jag sa…blind.
@Ronny Paulsson
Är du dum på riktigt eller? Skylla hela samhällets problem på kvinnor?! Alla vet ju att det är bögarnas fel!
Problemen i det svenska samhällssystemet är skapade av svenskar och har sin grund i målsättningen om total social och ekonomisk utjämning under statligt överinseende. Den senaste tidens migrationspolitik är blott en fortsättning och utökning av paradigmet till att omfatta icke-medborgare.
Vill man förändra systemen i grunden måste man först acceptera att människor med sämre förutsättningar får leva sämre liv. Att argumentera för detta är troligen en retorisk omöjlighet intill dess att samhällssystemet körts fullständigt i botten.
"Liberaler" accepterar stora ekonomiska skillnader och har hetsat för öppna gränser just för att de accepterar och vill ha stora skillnader. De har inget emot att många svenskar blir fattiga som indier, i ett väldigt mycket hårdare klimat. Die on the streets, shitholes!
För tydlighetens skull, förespåkar du equality of outcome eller equality of oppportunity?
Jag förmodar att frågan är ställd till Ocke, men svarar gärna ändå. Equality of outcome är förstås av många skäl horribelt. Equality of opportunity är en rimligare önskan, men också i hög grad en utopi. Vad vi kan tänkas åstadkomma är ett samhälle i vilken även de som dragit en nitlott kan få drägliga liv. Men även det är en utopi i dagens värld. Vi behöver framförallt satsa på en värld som är både hållbar och progressiv. Det är en tillräckligt stor och tuff uppgift.
Det värsta i det svenska samhället är att svensken inte förstår någonting alls.
Sverige är t.ex helt genomkorrupt. Inte med mutor men genom vänskapskorruption som genomsyrar många delar i samhället. Dels finns det inga lagar mot det och dels finns det ingen som helst förståelse för hur fel det är. Självklart kan man inte bli dömd för korruption när det inte finns lagar mot det så Sverige står alltid högt i rankingen vad gäller frånvaron av korruption men det är ju bara resultatet av att svenskar inte vet vad korruption är. Man ser det absolut överallt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6769272
http://www.expressen.se/nyheter/chefen-varvade-och-gav-sin-flickvan-lon/
http://www.expressen.se/nyheter/toppchef-utredd-for-jav—fick-hogre-lon/
Svensken värderar inte heller sin integritet alls. Tänk om Piscatus/AFA Dokumentationt/Researchgruppen/Acta Publica skulle starta upp i något annat land. De flesta länder skulle nog inte uppskatta att ett nytt Stasi startas upp men i Sverige så är det helt ok. Och värre blir det:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/09/04/bahnhof-offentliggor-kallmaterialet-till-datalagringslackan
Det är helt bisarrt vilken övertro som svensken har på staten när det finns hur många exempel på att Sverige inte är ett rättssamhälle. Man kan undra hur länge det dröjer innan svensken upptäcker att den svenska staten alltid ger sig på svensken eftersom det är så enkelt. T.ex. så tweetade polisen att "det inte fanns någon politisk vilja" att upprätthålla lagen vid afghanerna och extremvänsterns olagliga demonstrationer på medborgarplatsen men man kan lätt gissa att om ett medborgargarde hade dykt upp så hade den politiska viljan helt plötsligt visat att det minsann går att skaka fram ett hundratal poliser som tar i med hårdhandskarna.
Listan över vad som är fel i Sverige kan göras precis hur lång som helst men det är helt meningslöst att räkna upp problemen med politiska domstolar, behandlingen av äldre, korruption samt hur polis och politiker vägrar att upprätthålla ens de mest grundläggande lagar för inget kommer ändras. Sverige är på väg rätt ned i skiten och det finns ingenting som kommer hejda det för majoriteten har ingen susning om vad det är som pågår.
Jag satt just och suckade över kommentarerna, du gladde mig en smula.
+1
"Sverige är på väg rätt ned i skiten och det finns ingenting som kommer hejda det för majoriteten har ingen susning om vad det är som pågår"
Briljant sammanfattat!
stängda gränser är inte längre lösningen när det redan kommit hit alldeles för många
Under WW2 kom det många flyktingar till Sverige men de fick lov att återvända sedan och detta förfarande bör vi även tillämpa nu.
Avvisa och riva upp PUT och UT för de som har kommit hit de senaste åren och inte kan försörja sig själva.
Vi måste förklara att det beror på att stat och kommun inte klarar av trycket och att det inte håller i längden att försörja så många utlänningar.
Någon annan väg att gå ser jag inte med mindre än att landets ekonomi och offentlig sektor utarmas alltmer.
Mina egna erfarenheter av vården är bara positiva och min fars cancervård är mycket bra. Min mor och min mormors ålderdomshem var väldigt bra. Vi har nog ganska bra kvalité på det mesta i samhället
Vi har den 6 bästa sjukvården i världen enligt en artikel i Business insider.stämmer med mina egna erfarenheter.
Långt till toppen alltså, bättre kan vi.
Oj oj, det blir dyrt att sikta på att bli bäst när man redan är på sjätte plats.
Sveriges ekonomi verkar vara ganska god. BNP ökar bra. Byggjobbare tjänar allt bättre. Vi lever betydligt längre än för säg 50 år sedan. De flesta som får cancer överlever detta.
Men ändå anser majoriteten här att allt är fel och det anses bero på invandrarna och politikerna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
BNP består till 50% av bostadsbyggnadsbubblan som kommer tvärnita när det kraschar och därmed halveras BNP, en annan stor del av BNP är andra delar som beror på kraftig befolkningsökning som enligt statistiken kommer vara mycket "olönsam" minst i 9 år.
Sen säger jag inte att svensk sjukvård är dålig men vi kommer troligen gå i den riktningar.
Sverige har inte längre positivt handelsnetto vilket är det på sikt är det som avgör om vi kan behålla välfärden som den ser ut idag eller inte..
Milda Webben du har grovt fel. 2016 påbörjades 60800 lägenheter. Säg att 100.000 påbörjas 2017 och BNP är drygt 4000 miljarder. Om nu 50% av BNP skulle vara bostadsbyggnad skulle varje lägenhet innebära över 20 miljoner per styck.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag skrev lite för fort, det är av den senaste BNP uppgången på 1,7 % som till 0,9 procent bestod av fasta bruttoinvesteringar vilket härrör till bostadsbyggandet/infrastrukturbyggande.
"Det var framförallt bostadsinvesteringar men även investeringar i maskiner som bidrog till ökningen. Totalt bidrog fasta bruttoinvesteringar med 0,9 procentenheter till BNP-tillväxten."
http://statskoll.se/nyheter/bnp-okade-ovantat-mycket/
Milda Webben – fortfarande lite för lite eftertanke. Men från 50% av BNP till så där 0,8% är bra mycket närmare verkligheten. En hel del företag har gjort investeringar under kvartalet och jag gissar att dessa investeringar utgör betydligt mer än 0,1% av BNP. Fast visst betyder bostadsbyggandet mycket av de 0,9% som bruttoinvesteringarna utgör.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Om man bortser från ett och annat fel begånget av sjuksköterskor har jag alltid fått den bästa av vård i Sverige. Det samma gäller för alla mina anhöriga. Ibland undrar man ju vilken verklighet de klagande lever i – förmodligen är de friska personer som aldrig kommit i kontakt med den högspecialiserade sjukvården!
Cornus artiklar är nu för tiden mest lite ihopslängt gnäll. Dessutom skrev han ett inlägg om hur jävla bra det hade blivit i Sverige om vi bara blev färre för inte så längesedan. Förstår mig inte på karln.
När en anställd säger till min vän (arbetsgivaren) att han får mer pengar genom alla möjliga bidrag, än att jobba (ca 28000 innan skatt), då förstår man nånting är fel. Min vän trodde inte det var sant, men den anställde visade papper på det… Blir lätt så när man har en fru som inte jobbar samt 5+ barn.
Inte undra på att han inte kan hitta folk att anställa trots 150 tusen nyanlända.
Det låter som ett riktigt härligt liv att försörja 7 personer på 20-21 000 kronor i månaden i disponibel inkomst!
Slopade bidrag kommer antagligen innebära konkurrens för romerna utanför Ica, o där sitter redan två. Vet inte om jag pallar det.
Många funktioner som sköts av staten idag var kommunala/kommunaliserade till 1960-talet. Tänker här på bulken av poliskåren exv. det fanns även "Hälsopolis" i större städer som Gävle med ansvar för att hygienförordningar följdes hos restauranger och hyresvärdar. SCB var till 1957 i största delen olika kommunala statistikbyråer (de 20-30 största städerna hade sådant) innan man ansåg att endast en stor statlig aktör kunde ha råd med dator- och analysteknik knuten till den. "Systembolaget" var resultatet av förstatligandet av olika system runtom i landet (Göteborgssystemet etc.) liksom Försäkringskassan (innan dess var det olika sjukkassor beroende på yrkesförbund du var ansluten till). Alla dessa förstatliganden motiverades ur jämlikhetssynpunkt (alla delar av landet skulle få samma resurser och möjligheter) men har i praktiken lett till byråkrati och avstånd. Sen 20-30 år bakåt har man inte ens möjligheter att följa upp det med anställda på fältet ens teoretiskt på många håll (en spricka mellan operativ ledning och verksledning har vidgats) och vi får en mängd fånerier att dras med istället.
Så jag håller med om att problemen vi har är helt in-hemskt orsakade och har i sig inte med inflyttade migranter att göra. Och stänger vi bron utan att göra några andra legislativa förändringar kommer båtarna säkerligen att börja gå från Polen och Baltikum istället (100-150 kms resa över Östersjön till sydöstra Sverige med alla skärgårdar från Blekinge till Gävle klarar även usla skorvar, lägg till några kriminella som ser chansen att tjäna pengar på en båtresa till. Titta på geografin).
Nu tänker jag inte att man i sig ska gå tillbaka till hur den institutionella uppbyggnaden såg ut kring 1950 (även om det hade skapat en mängd nya politiska uppdrag med alla nämnder som behövt återskapas och att det i fallet med exv. polisen är behövligt med någon sådan reform) men på något vis måste vi kunna bli av med byråkratiseringen utan att behöva återgå till en ämbetsmannadiktatur som det var under stora delar av 1800-talet. Vi behöver både mer lokalanknytning och kunna skapa större samarbetsnivåer på en gång som är effektivare än FN och/eller EU.
Är det hittepå eller har du nånting konkret att visa. Du menar alltså att Systembolaget, Försäkringskassan, SCB etc funkade bättre förr? Hur tänker du då?
Avsikten var att visa att många av de funktionerna som upplevs vara i kris idag fram till 1950-1960 bedrevs på en kommunal- eller landstingsnivå och inte av staten. Det fanns visserligen ofta motsvarande statliga organ (Statspolisen) men de fyllde helt andra funktioner. Fjärsman (kommunalt anställd) ansågs ha större och bättre koll på den lokala ordningen än statspolisen någonsin kunnat ha. Fjärsman själv stod under Polisnämndens uppsyn. I kommunerna hade du vidare under motbokstiden Nykerhetsnämnd (där politiker avgjorde spörsmålet om ska du få extra tilldelning vin till bröllopet) och Pensionsnämnden. Bara där hade du ganska många tusen "politiker" typ en majoritet av dem sysselsatta och så gott som samtliga hade civila yrken vid sidan om.
1956 års Statistikkommitté och SOU 1959:33 avhandlade SCB:s framväxt som enda statistikproducent. Innan dess fanns det många fler i landet inte minst i de större kommunerna.
Din fråga måste besvaras med följdfrågan vilka avseenden du själv tänker på. Givetvis såg mycket i samhället annorlunda ut men det fanns en stor del . Och inte minst att före 1960-talet med alla kommunreformer och organisationiska sammanläggningar krävdes mycket fler människor att sköta alla dessa samhällsfunktioner innan byråkrater i en långt större skala tog över. Jämför antal anställda i en kommun 1950 med anställda i motsvarande funktioner idag så förstår du vad jag menar. Och att ha fler lekfolk insatta i samhällets angelägenheter i någon form på någon nivå måste ses som positivt i det stora hela.
Sverige kan INTE vara hela världens lilla socialbyrå !
Systemet kommer att kollapsa om det fortsätts att tillåta att en allt större del av befolkningen inte tilför utan lever enbart på systemet !
Spik i foten, spik i foten då ska jag säga er att under franska revulotionen sa det chop, chop, chop. Visst har vi det bra men jag vill att mina barn ska få det minst lika bra. Man kan inte bara säga cirkulera här finns inget att se. Ta tag i problemmen nu. I believe it is peace for our time. Go home and get nice quiet sleep.
Hmm…Tänker på det här med den kommande automatiseringen av samhället. Eftersom vi trots allt är "världens modernaste land" så lär Sverige försöka ligga i framkant i denna utveckling. Vill det sig riktigt väl kommer enfalden effektiviseras bort då AI/Robotarna tar över (under kontrollerade former förhoppningsvis…).
Men nuförtiden heter det faktiskt begåvningsvarierad. Att någon kan vara *utmanad är nedlåtande och kränkande. Säkert någon form av appropiering också.
Därför fortsätter vi med det vi svenskar är bäst på: introducera nya ord och begrepp så vi pratar om själva metadatat, hur vi pratar om det vi ska prata om, vilka ord vi ska använda så alla kan vara med. Precis som vanligt.
Ironiska kan vi vara också. Men allvarligt talat har du beskrivit något jag själv försökt få fram i diskussioner med olika personer, det har varit som att prata med fågelholkar. Jag formulerade mig inte så länge (blev avbruten) och väl som du gjorde dock.
Tack för ett mycket bra och klargörande inlägg om vårt nedbrytande tillstånd!
Angående "stängda gränser". Jag reser nog extremt mycket och kan intyga att det oftast inte är någon passkontroll vare sig på Skavsta eller Arn. Nuförtiden är det passkontroll ibland, förut inte alls. De "stängda gränserna" är i realiteten lite mer stängda än de var förr. Men ff oftast öppna. Jag
Det är inte antalet lärare eller sjuksköterskor som skrämmer mig, det är alla dessa överbetalda administratörer som sitter på kontoret. Det är den massan som ökar eftersom politikerna ser till att skaffa överbetalda arbetstillfällen inom kommun landsting osv.
Det bästa med landsting och kommun är att det går att få ut allt gratis. Lönelistor osv. Skrämmande läsning.
"Polisen och rättsväsendet fungerar inte, sjukvården går på knäna, skolorna klarar inte av att ge barn en rimlig kunskapsnivå, äldre lämnas att dö i sin egen avföring – och allt med världens högsta skatter."
De flesta av de problem du nämner kan härröras till invandringen. Helt rätt, att stänga gränserna räcker inte. Du ställer fel fråga. Den relevanta frågan är: Om vi gör alla uppehållstillstånd retroaktivt temporära och kickar ut alla som inte längre har skyddsbehov, skulle ovanstående problem lösas? Svaret på den frågan är förmodligen ja.
Så kom igen allihop!
Gå och lägg er lapp i en låda nästa år så löser sig allting. Fixarna ordnar till det här vettu´.
Ord och inga visor från Cornu. Klockrent om verkligheten.
This will not end well.
Det kan faktiskt vara så att invandringen kostar minst 150 miljarder per år med alla kostnader för bidrag ,skola,sjukvård rättsväsende osv. Till det kommer de socialt negativa konsekvenserna pga vår oförmåga att kanalisera energin hos våra nyanlända. Som vida överskuggar miljarderna. Så invandringen en viktig faktor oavsett hur "dålig" vår offentliga sektor är..
Här är den skrämmande verkligheten:
Migration och välfärdsstatens finansiering, Tino Sanandaji
http://kvartal.se/artiklar/migration-och-vlfrdsstatens-finansiering
Titta på Medborgerlig Samlings politik. De har enligt min åsikt bra lösningar på Sveriges problemen. https://www.medborgerligsamling.se/
Lite sen kommentar kanske. Men detta är nog ett av årets bästa inlägg.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helt enig! Jag är så sjukt less på tafatta politiker. Sverige behöver en grundläggande förändring och ingen vågar tala om elefanten i rummet, det blir ännu tydligare i en minoritetspolitik och det är tyvärr vårt eget (alla som röstar) fel. Frågan är hur kan man visa sitt missnöje? Rösta på det minst dåliga alternativet funkar inte, att rösta blankt kommer inte heller göra någon skillnad. Om alla strategiskt röstar på Miljöpartiet så kan vi nog se dom förstöra Sverige som det ser ut idag och sen kommer någon ny in och bygger upp 😀
Självkart att stängda gränser vill hjälpa,att tro nåt annat är ju vänstervridnas tänkande.Att "strypa"tillflöde till alla problem som uppstått av "flödet" vill självklart hjälpa det är logiskt och ända sättet.
På det viset har man då möjlighet att fokusera och fixa problemet som är okontrollerat på insidan gränserna.
Det är vansinne att tro nåt annat och även barn vet bättre.
Att bara låt det "flöda" för att EU och arabländer betakar sverige är oforsvartbart.Dessutom är det landsforräderi som underminerar borgerliga rättigheter på alla vis.
Sverige har redan "gravt" ner sig i skiten där andra länder och investorer börjar tveka på sveriges "säkerhet" innom ekonomi och demokrati.
Sverige har redan tagit inn mer än sin del och behöver absolutt inte fordärva ländet för sina medborgare med att överge sund moral och etikett.
Det konstruktiva kräver en ansträngning, idogt arbete medan det destruktiva är ett ögonblicks verk. Att skapa ordning är svårt – kaos lätt.
Innovatören Kalle Gustafson (idag 83 år) försökte 1969 att beskriva en möjlig systemförändring för att bygga en framtida trygghet för alla. Knappt någon har visat intresse för hans livsidé….men om någon orkar läsa om hans tankar så finns de här:
https://www.facebook.com/groups/2226668604225029/?fref=ts
Nominerar till "Bästa Svenska Bloggpost 2017"