Financial Times har publicerat en artikel om streaming av musik, som är mycket läsvärd. Det framgår bland annat att Apple Music betalar artisterna bäst och att Spotify vill sänka ersättningen ca 10% till skivbolag och artister för att kunna uppnå lönsamhet inför börsnotering.
Som vanligt får skivbolagen största delen av kakan från streamingen, och därtill har de större bolagen fått ett betydande ägande i Spotify, vilket också ger dem en hävstång och mindre incitament att få bättre betalt för streamingen.
Artisterna och låtskrivarna får den minsta delen av kakan och detta varierar sedan stort.
För att få ihop en dollar behöver en låt bara spelas ungefär hälften så mycket Apple Music som på Spotify med betalande abonnemang rapporterar Financial Times. Reklam-Spotify ser ännu sämre ut, där en låt måste spelas ungefär 12x mer än på Apple Music för att ge artisterna en dollar.
Apple Music har nu 20.9 miljoner betalande kunder, eller ungefär hälften av Spotifys 43 miljoner.
Spotifys affärsmodell är inte lönsam och även om man ökar kraftigt i omsättning så går man fortfarande med förlust. Lösningen är att börja betala ännu sämre till skivbolag och artister, och ge skivbolagen ökat ägande (eng more equity) i bolaget.
En sänkning av ersättningen med 10% är nödvändig för att få Spotify att gå runt. Uppenbarligen finns det inte skalningsfördelar för en digital streamingtjänst likt Spotify. Fler kunder ställer krav på mer serverkapacitet och underleverantörerna i musikbranschen ska ha betalt i förhållande till lyssnandet. Det enda som kan skalas är egentligen utvecklingsarbetet, där det inte borde vara dyrare att göra klientprogramvara för 100 000 användare eller 100 miljoner användare. Fast uppenbarligen räcker inte den skalningen för att uppnå lönsamhet.
“With the IPO looming, Spotify is trying to trim costs by negotiating lower royalty payments with the labels. Spotify made its latest offer before Christmas: it proposed cutting its royalty fees to about 52 per cent of sales from its current 58 per cent share — which at least one of the major record labels is warming to, according to people briefed on the negotiations.
In exchange for the margin relief, the music labels are considering a range of concessions from Spotify, including more equity in the company, upfront payments or moves to restrict its free, ad-supported tier.”
Marknadsintroduktionen för Spotify rycker alltså närmare, men lönsamhet kräver helt enkelt att man minskar ersättningarna till leverantörerna. Skivbolagen kommer antagligen tjäna på det ändå när de kan sälja av sina hypade aktier efter marknadsintroduktionen, men som primärproducenter får artisterna ta smällen.
Prognosen är att till 2029 är i princip all musikförsäljning streaming baserat på en analys av Goldman Sachs. Även om fysisk försäljning kommer fortsätta existera kommer digitala nedladdningar likt iTunes Store i princip helt upphört tills dess.
Artikeln är åtminstone tydlig mellan raderna. Villman att artisterna ska tjäna pengar väljer man Apple Music.
Ni hittar artikeln med alla detaljer här.
26 kommentarer
Vill man att artisterna ska tjäna pengar går man på konserterna.
Ett album är numera ett visitkort.
+1
Villman att artisterna ska tjäna pengar väljer man Apple Music.
…eller så går man på konsert?
Lite äldre artikel men ändock intressant.
https://www.fastcodesign.com/3048607/what-major-music-streaming-services-pay-artists-visualized
De som betalar bäst just nu sägs vara Groove (microsoft).
Sammanfattning: Ju fler användare desto sämre betalt till artisterna.
Dom som inte vill göda apple med pengar vad ska dom göra ?
Varför skulle man välja Apple?
Finns väl ingen anledning om man nu inte tillhör den troende sekten.
Vill man att SKIVBOLAGEN skall tjäna mer pengar så väljer man Apple Music.
Vill man att ARTISTERNA skall tjäna pengar (och man själv få en upplevelse) så går man på konserter/köper merch.
Fast är det verkligen meningsfullt att jämföra hur många ggr en låt måste spelas för att ge en viss ersättning? Kan ju finnas ganska stora bias i hur mycket användare på de olika plattformarna spelar streamade låtar. En sådan som nog inte bör ringaktas är att många apple music användare antagligen är Itunes användare som redan har köpt mycket av sin mest populära musik, vilken spelas istället för den streamade.
Rimligare för att uppskatta potentiell ersättning till musikerna borde väl vara hur mycket en genomsnittlig användare hade spenderat på musik utan streamingtjänsten, respektive med. Kan garantera att jag och min sambo inte hade spenderat 1200 kr/år på att köpa cd-skivor (motsvarande en ny skiva per månad), men vi gör detta på spotify.
Varför väljer man då att lägga artisterna på Spotify? Nånting måste de ju göra rätt?!
Spotify är deras ansikte utåt vilket genererar spelningar och intresse kring artisten.
Nån som vet hur mycket Google Music betalar? De har ju också både en betal- och en streaming tjänst.
https://www.fastcodesign.com/3048607/what-major-music-streaming-services-pay-artists-visualized
Men om inte Spotify är lönsam och Apple ger dubbelt upp till skivbolagen då är Apple dubbelt så olönsamt som Spotify? Kanske mer då de även har hälften av skalfördelarna med den mindre användarbasen.
Apple släpper inte siffror för apple music separat utan det är inbakat i services. Services är iaf otroligt lönsamt. Här finns lite estimat från ifjol https://www.google.ch/amp/appleinsider.com/articles/16/04/19/piper-jaffray-apples-services-business-saw-massive-60-profit-margins-in-2015-to-grow-in-2017/amp/?client=safari
Vad gäller konserter, är det någon som vet om produktions/ bokningsbolagets andel av biljettpriset förändrats över tid?
Står man ute med att titta på lite reklam så kostar det ingen mer än det att lyssna Youtube.
Ser ut som Spotify med Chrome-tillägg
https://chrome.google.com/webstore/detail/listen-video-youtube-musi/cbiapabbjlfcbfoedilflhnifandagoh
Det skulle vara intressant att veta hur mycket mer pengar en artist får för en spelad låt på Spotify om artisten inte har nåt skivbolag utan bara lägger ut sin egen skiva ?
OT: Anders Bolling på DNs Framstegsblogg nämner dig: "Den rätt krassa finans- och politikbloggaren Lars Wilderäng (”Cornucopia”) kallade en gång den här lilla konkurrenten för ”strutsbloggen”."
http://blogg.dn.se/framstegsbloggen/2017/01/17/nej-nu-far-det-racka/
http://cornucopia.cornubot.se/2012/04/dagens-forvirrare-bonnierdn.html
"Utan referenser hostar Bonnier också upp att oljan räcker i 40 år och fossilgasen i 120 år. Räcker till vem undrar jag då? Inte till EU iaf, då det finn en risk för europeisk fossilgaskris redan 2015-2020. Och exportmarknaden för olja ser ut att vara borta till runt år 2030, inklusive Norge och Ryssland.
Men även efter 2030 kommer Bonnier skriva trams i sina tidningar. En del saker ändras inte."
Vet inte vem det där är. Antagligen är det bara ett försök av Bonniers sk opinionsjournalistik att provocera fram något gräl. Eller för den delen ens trafik.
Inget att bry sig om.
Bolling är DN-journalist sedan 20 år tillbaka och samma sorts ansträngda optimist som Hans Rosling, som han också uppges skriva en bok tillsammans med. Bolling tror att Jordens resurser är oändliga och att allt bara blir bättre och bättre, bara vi omfamnar den globalistiska liberalismen och öppnar våra gränser! Han är därför i kraft av sitt DN-jobb en av landets ledande knäppgökar!
http://www.iva.se/publicerat/nar-larmen-tystnat—intervju-med-2015-ars-hans-bergstrom-prisvinnare-anders-bolling/
Jag gillar inte överoptimistiska stolligheter och knasiga policyrekommendationer. Möjligen är "Framstegsbloggen" mest ett hobbyprojekt som inte dyker upp i papperstidningen.
Spotifys affärsmodell är inte sämre än ett tillverkande företags affärsmodell som Volvo eller Sandvik. Så naturligtvis kommer Spotify att tjäna pengar.
Är väll bara att höja priserna med 10%. What's the big deal. Netflix och storytell är dyrare för rätt jämförbra tjänst.
Jo, men herr Bloggaren ogillar Spotify på grund av att de inte går runt utan tillskott av kapital. Av någon outgrundlig anledning förhåller han sig positiv till Tesla som är sju ggr värre.