Börserna faller över hela linjen i de asiatiska tidszonerna efter att USA och Iran skjuter på varandra igen med GRÖFAZ Trump hävdar att vapenvilan inte alls är bruten, utan att det är “kärleksnyp”. AI-boomen har inte tagit några jobb säger nya svenska analyser från TRR respektive Almega, utan tvärt om skapat fler jobb men då för seniorer medan unga får svårare att få jobb. Mäklarstatistik uppger att bostadspriserna stiger och att fler affärer genomförs.

Stockholmsbörsen backade igår med -1.52% för OMXS30 och -1.15% för OMXSPI. Kronan faller till 9:28 SEK för USD och 10:88 SEK för euro, vilket bekräftar att kapital lämnar Sverige vilket förstås glädjer våra politiker vars inkompetens räddas av svagare svensk krona.
Guldpriset ligger på 1 408:- SEK per gram och oljepriserna stiger något till 101 USD för Brent och 95 USD för WTI sedan vapenvilan mellan de fundamentalistiska religiösa kvinnofientliga rövhattregimerna i Washington och Vita Huset inte alls brutits enligt den store härföraren GRÖFAZTrump trots att USA och Iran skjutit på varandra igen. Det hela kallas för “kärleksnyp” enligt GRÖFAZ rapporterar Financial Times, vilket säger en hel del om Trumps syn på sex och hans inblandning i våldtäkterna på Epstein Island.
I USA gick S&P-500 -0.38% och Nasdaq 100 -0.12%. Sämst inom FANANGST gick Amazon med -1.39% och bäst Tesla med +3.28%.
Under morgonen faller samtliga index bloggen bevakar i de asiatiska tidszonerna. ASX 200 -1.62% i skrivande stund, Hang SEng -1.01%, KOSPI -0.26%, Nikkei 225 -0.37% och Straits Times -0.52%.
Man ska komma ihåg att många av indexen i Asien och de stora indexen i USA nu backar från börsrekord och jag kan konstatera att innan dagens fall i Asien ligger portföljerna över hela linjen på rekordnivåer.

Två nya svenska analyser uppger att AI inte tar några jobb. Dels en analys från TRR, vilka de nu är, vilket fick en TT-artikel. Organisationens analytiker säger:
“Vi ser inga tydliga mönster på att yrkesgrupper med hög AI-exponering har en större andel uppsagda, eller haft större svårigheter att hitta nytt arbete.”
Man har analyserat 50 000 uppsagda privatanställda tjänstemän åren 2023 – 2025.
Bloggen brukar påtala Jevons paradox, dvs att ju effektivare man använder en resurs, desto mer kommer man använda den. AI är en effektivisering, vilket leder till mer jobb och mer arbetsuppgifter, men också att en del onödiga arbetsuppgifter försvinner. Dessa ersätts alltså av andra man tjänar in via effektiviseringen.
Aldrig förr har så många haft jobb globalt som idag och det trots flera tusen år av effektiviseringar och automatiseringar. Dessa skapar jobb, välstånd, välfärd och utveckling och teknikutveckling gynnar i slutändan mänskligheten. Även via AI.
Almega har faktiskt igår också publicerat en rapport med samma slutsatser, och inte bara en TT-notis. Rapporten noterar att svenska folket inte är särskilt oroliga över att AI ska ta deras jobb.
Där konstateras det att i USA har främst ingångsjobben drabbats, men det kompenseras med fler jobb för äldre:
“För äldre och erfarna har jobben blivit fler även inom högt exponerade yrken.”
Kanske förlängt arbetsliv och inte längre diskriminering av 50+ 40+ på arbetsmarknaden som effekt av AI? Hm?
Studier från Finland och Danmark visar inte heller på färre jobb:
“Stora studier på både den finska och danska arbetsmarknaden har inte visat att en ökad användning av AI har lett till färre jobb inom yrken som är högt exponerade mot AI. Inga negativa effekter på unga syntes heller. “
En svensk studie visar samma som den amerikanska, dvs fler jobb för äldre, men svårare för yngre:
“En ny svensk studie tyder dock på att antalet jobb för unga inom högt exponerade yrken har minskat efter 2022. Samtidigt har dock jobben blivit fler för äldre inom samma yrken.”
Almega konstaterar dock att frilansare har drabbats internationellt:
“De tydligaste effekterna av AI på jobben har visat sig på de drygt 200 globala onlineplattformar som förmedlar frilansuppdrag på distans för 130 miljoner uppdragstagare.
Flera studier visar en signifikant minskad efterfrågan på uppdrag inom uppgifter som är högt exponerade för AI som översättningar, skrivuppdrag och mjukvaruutveckling.”
Nej, ditt jobb är en anekdot. Rapporterna handlar om helheten, inte enskilda fall. Enskilda personer kommer alltid bli av med jobbet oavsett konjunktur eller bransch. T ex har Socialdemokraterna sparkat typ 1 000 personer inom vården i Region Stockholm vilket kallas för “vi sätter sjukvården först”, så man ska inte lyssna så mycket på vad som sägs utan titta på siffrorna istället. Hur ska man kunna säga att man anställer att valår, om man inte först sparkar folk så man sedan behöver anställa? Och så sägs det att stockholmarna (som röstar på sossarna i regionvalet) är smartare än lantisar.
Förmodligen landar det hela i att olika företag skyller på AI när det egentligen handlar om svag konjunktur eller inkompetenta företagsledningar som behöver spara och sparka folk. Man kan då dölja sin inkompetens genom att skylla på AI eller drömma om att AI ska ersätta de man sparkar, medan istället andra företag i samma branscher går fram offensivt och tar marknadsandelar och inte säger upp folk.
Lite som Tidölaget skyller på kriget USA – Iran nu inför valet istället för att ta ansvar för den politik de för eller inte fört.

Mäklarstatistiks glidande medelvärden för bostadspriserna stiger rapporterar man nu under morgonen. Särskilt ökar antalet affärer inom bostadsrätter som steg med 6% mot förra året, medan antalet villaaffärer minskade med 2%.
Kvoten mellan tremånaders glidande medelvärden för priserna på bostadsrätter steeg +0.8% i april och för villor +1.0% i riket.
Mest steg bostadsrätterna i pris i centrala Göteborg och Stor-Göteborg
| Bostadsrätter | En månad | Tre månader | Ett år | SEK/m2 |
| Riket | + 0,8% | + 4,2% | + 4,1% | 47 777 |
| Centrala Stockholm | + 1,5% | + 5,3% | + 7,4% | 120 893 |
| Stor-Stockholm | + 0,7% | + 5,7% | + 5,6% | 71 416 |
| Centrala Göteborg | + 1,9% | + 2,7% | + 4,9% | 70 550 |
| Stor-Göteborg | + 1,8% | + 2,3% | + 3,1% | 48 623 |
| Centrala Malmö | + 1,7% | + 4,3% | + 4,7% | 40 849 |
| Stor-Malmö | + 0,5% | + 1,2% | + 1,7% | 36 850 |
För villor steg priserna mest i Stor-Malmö och sämst gick de i Stor-Göteborg.
| Villor | En månad | Tre månader | Ett år | Medelpris SEK |
| Riket | + 1,0% | + 2,3% | + 1,5% | 4 252 000 |
| Stor-Stockholm | + 0,7% | + 1,7% | + 1,7% | 7 299 000 |
| Stor-Göteborg | ± 0,0% | + 1,7% | – 0,3% | 5 558 000 |
| Stor-Malmö | + 2,0% | + 2,5% | + 3,0% | 5 691 000 |
SvD har också en artikel om vilka stadsdelar i Stockholm där tremånaders glidandemedelvärdeskvoten stigit mest och priser i de olika stadsdelarna. Vasastan är numera dyrare än Östermalm tydligen. Alla vill bo på Rörstrandsgatan?
109 kommentarer
Äntligen satt Jimmie i cuckstolen.
Församlingens huvuden lyftes. Så, där var han ändå!
https://www.facebook.com/share/18Tivh4yQ5/?mibextid=wwXIfr
Fint att jobba för att få lön och inte bara sitta hemma som någon bidragstagare antar jag.
Är inte det själva grejjen med Svärjisarna
“Det tar VÅRA bidrag”
Bokstavligt talat.
Han borde ha “ny på jobbet”-skylt på sig.
“Det är inte ett jobb, det är ett förordnande!”
Just det ja.
Jo han och Magdalena Andersson toppar ju frånvaron men i ärlighetens namn så tar tydligen de ut tjänstledighet för att utföra sina jobb som partiledare.
Dock kan ju vän av ordning påpeka vad fan har partiledare att göra i riksdagen då?
Banta riksdagen till åtminstone 1/4 och tillsätt typ tre ersättare.på varje plats. Pinsamt att se den tomma salen med bara var tionde plats upptagen.
Magdalena Andersson är socialistist. Det är socialismens mål att få betalt utan att jobba och att någon annan betalar. Tydligen även svärjismens.
Det är ju även kapitalägarnas mål.
Det skulle ej blifva
mässfall denna söndagen såsom den förra och
många söndagar förut.
Prästen var ung, hög, smärt och strålande
vacker. Om man hvälft en hjälm öfver hans
hufvud och hängt svärd och brynja på honom,
skulle man kunnat hugga honom i marmor och
uppkallat bilden efter den skönaste af atenare.
Prästen hade en skalds djupa ögon och en
fältherres fasta, rundade haka, allt hos honom
var skönt, fint, uttrycksfullt, genomglödgadt af
snille och andligt lif.
Precis som Nigel Farage, alltså. Både nu i brittiska parlamentet och när han satt i EU-parlamentet.
God morgon.
“Och så sägs det att stockholmarna (som röstar på sossarna i regionvalet) är smartare än lantisar.”
Ironin i det är ju att en moderat sa det.
Tror dessutom att en del regioner åkte på samma smäll när de statliga Covid-pengarna försvann samtidigt som de nyanställda fans kvar och inflationen tog fart. Men de är färdiga(re) med stålbadet nu.
Stockholm utmärker sig nog mest genom en väldigt sen reaktion (har bemanningsföretagen tagit smällen där?)
Med tanke på att hon blev påkommen för nepotism så var väl hon inte smartare än en lantis heller.
Brukar vi inte prata om på bloggen att ingen klok stockholmare bor kvar i stan utan att alla flyttar nu.
Det är nog så, att de som upptäckte att de inte var så smarta, flyttar tillbaka.
Känner till flera sådana fall, så det stämmer, eftersom jag anekdotiskt har upplevt det själv.
Är det inte snarare så att det är genom att flytta från sta’n de visar sig vara smartare? Medan lantisarna visar sig dumma genom att flytta dit?
Precis
Jobbar på ett företag som använder AI till mycket. Ingen har fått sparken pga AI. Någon har fått ändrade arbetsuppgifter från ett tämligen tråkigt jobb som kunde ersättas med AI-agenter till ett roligare jobb inom kundkommunikation.
Någon enstaka extern konsultbyrå inom översättningar har fått se sina uppdrag försvinna då AI sköter detta bättre än tidigare.
Jag kan leverera mer nyheter om Ukraina från fler källor snabbare tack vare AI-översättningar.
När tekniken mognat ytterligare så tror jag att det enbart är just externa skribenter/översättare som tagit stryk. Vilket är fullt rimligt, då det är just det, språkmodeller, i bakgrunden.
Öviga anställda blir mer produktiva, och får kanske andra arbetsuppgifter.
Exempelvis vad gäller programmering: Tidigare hade man en lång önskelista på saker man ville göra, säg 100 punkter lång. Den prioriterades ner till 10 saker, och resten lades i en slask” som aldrig blev prioriterad eller omhändertagen.
Med AI så kan vi ta hand om alla 100 önskemålen.
Ingen har blivit av med jobbet pga detta. Vi har bara blivit mer produktiva, som kunde ta hand om den stora önskelistan utan att behöva prioritera bort saker
Stort medhåll och precis det jag ser nu också. Dessutom kan man ta tag i gammal kod som ingen vill ta i och det är inte ens jobbigt. Kunderna blir bara gladare och personalen blir glada också.
Nja. Vi skrev saker på uppdrag åt ett global bolag en gång (på svenska). Nivån på översättningsfirman som det bolaget använde när de spred skiten internationellt kommet ingen AI upp till. Men jag misstänker att de betalade grundligt.
Läs gärna Troeds länk, ett citat:
“But more importantly, I have achieved my goal. I wanted to be able to write for Dagens Media in such a way that it did not place any extra work on their part. This translation does that because now my articles are just like if I was a native Swedish journalist. They still need to look at the article, of course. There is still an editing step, but there is no longer a translation step or a step trying to fix a bad translation.”
Erditeringen/redaktörsskapet behövs fortfarande – den sista manuella handpåläggningen för att göra texten lysande. Precis som när bloggarjäveln skriver sina böcker, så har han en redaktör som föreslår ändringar av texten, det kommer inte ut 100% perfekt direkt ur hans skrivmaskin.
Det finns dock ett språk som språkmodellerha har lite problem med än så länge har vi märkt: Finska. Men även våra native finnar som jobbar med översättningar säger ju “det här jävla skitspåket” om sitt eget modersmål så man kan förstå att översättningsprogrammen har problem.
Google Translate borde däremot tas bort direkt, föstår inte att Google har det kvar.
Svårt med ett unikt språk utan likar och som dessutom är en liten språkgrupp. Engelska kommer alltid ha en fördel när det gäller AI.
Noterar att citatet inte klarar konjunktiv (“if I were”), så litet är kvar …
Det som har hänt med översättningar är väl främst två saker: a) exekutiva beslut att AI-översättning är bra nog (det är fortfarande hårresande dåligt) och b) en hel del av textproduktionen sker istället direkt på målspråket.
Det riktigt intressanta blir vad som händer när man ska försöka ta betalt för vad AI-användningen för att få lönsamhet.
»för vad AI-användningen verkligen kostar för att få lönsamhet», skulle det så klart vara.
Baekdals post om hur han nu har automatiserat översättningen till svenska är läsvärd: https://baekdal.com/newsletter/how-good-can-we-make-ai-translations-can-we-make-it-production-quality/
Baekdal gjorde det kineserna tycks göra när de använder AI: extremt specifik upplärning för en tydligt avgränsad uppgift. Det fungerar för AI får ett universum med tydliga ramar. Det intressanta blir vad som händer när samma AI-motor ska översätta någon annans texter. En översättare av kött och blod klarar den övergången utan större besvär, men kommer AI-motorn att bli kontaminerad? Det är ju det som hänt hittills.
Jag har inga egentliga belägg för detta, men jag tror att vissa arbetsuppgifter inom HR och kommunikation på sikt kan komma att ersättas av AI.
I ett särskilt fall kan jag till och med se fram emot det. En kommunikatör kopplad till vår avdelning verkar i praktiken ha gjort det till sin huvudsakliga uppgift att flytta över mer administrativ belastning på oss som producerar verksamhetens innehåll, vilket samtidigt förenklar hennes egen arbetssituation.
Kanske är det ett uttryck för Dunning–Kruger-effekten, men det får mig att uppleva att delar av dessa funktioner borde vara relativt enkla att ersätta med en AI-agent som faktiskt kan ge det stöd som HR och kommunikation är tänkta att bidra med, men som jag i dag inte upplever att jag får.
Arbetsuppgifter inom kommunikation kan i många fall plockas bort helt och hållet utan att det får konsekvenser.
De enda som faktiskt verkar läsa offentliga inlägg som kommunikatörer postar, är andra organisationers kommunikatörer.
Ja, AI är perfekt för att stödja all verksamhet som behöver ha tillgång till kunskap man saknar, även om man måste vara tillräckligt kunnig för att bedöma om AI faktiskt lämnat ett korrekt svar.
En sak jag inte riktigt fattat är varför HR och Kommunikation nästan alltid används som exempel på något som enkelt kan ersättas av något AI. Vad är det som skiljer det från annat?
Alltså, »De kan ju alltid googla» 2.0. Kalla mig cynisk, men folk förstod väldigt sällan att de behövde googla. Tillåt mig tvivla på att de skulle vara bättre skickade att kvaliteten på AI-svar.
Det är skit samma om AI tar jobben eller ej, det är för jävligt ändå!
Väntar bara på att någon föreslår en AI-skatt som skall gå till att skapa nya jobb via jobblotsar (kommer ni ihåg dem?).
På 90-talet ville vissa postverk införa en bitskast på Internet för att kompensera den minskande mängden brev.
Betänk avgift på epost ur synvinkeln ”legitim post” och ”spam”. Med en avgift på 3 öre per mail skulle spam snabbt bli dyrt men ingen legitim avsändare skulle bekymras av att betala 3 kr per dag för 100 skickade mail.
Hade jag designat email idag, så hade det kostat en krona att skicka ett e-brev, där 95 öre gick till mottagaren av e-brevet och 5 öre till “Internet” (vad nu för entitet som ska få slanten).
Dvs tar du emot massa brev så får du betalt för det, som du sedan själv kan använda att “frankera” dina brev med. I princip noll spam, och ett legitimt e-brev kostar i praktiken fem öre, då man oftast mailar fram och tillbaks i ett ärende.
En överväldigande majoritet av alla legitima mejl jag får (vilket inte är jättemånga ska tilläggas) är orderbekräftelser och dyl. info från någon jag köpt/köper saker av. Dvs den kronan kommer hamna på slutpriset på vad jag köper. Men det kunde nog ändå vara värt det iofs om det dödade all spam.
Man får numera 8-10 mail per köp online.
Första steget vore PKI och signering/kryptering av alla mail så att enbart mottagaren kan “låsa upp” innehållet och eventuellt checken inuti.
Nu verkar det dominerande ursprunget av spam vara nyregistrerade “gratis” hotmail/exchange/office-konton eller facebook som utnyttjar infrastrukturens ställning/dominans.
Det vore enkelt för företagen att stoppa men driften bakom allt är minimera friktion och maximera användare/reklamtid.
Vi kan väl konstatera att de som vill lösa problem genom nya skatter är de som borde få lära sig att hantera egna pengar före de bestämmer över andras.
Vissa tycker det är coolt att betala skatt.
… och låter andra betala semesterchokladen.
Fifa har höjt priset på de bästa kvarvarande finalplatserna till motsvarande strax över 300 000 kronor.
– Vi måste se på marknaden, så vi måste anpassa oss till marknadspriserna, säger Fifa.
Pengar måste in från något håll för att betala Fifa-ordföranden Gianni Infantinos årslön, som idag ligger på 30,7 miljoner kronor. Hans bonus har också ökat till nästan 26 miljoner kronor.
Klart han är värd en bonus efter genidraget att ge DJT fotbollens fredspris….
🤮
Hur mycket får han i mutor från diverse diktaturer?
Ungefär 56,7 miljoner kronor per år om jag läser ovan rätt 😉
Om man gillar män som svettigt springer efter svettiga andra män som kanske eventuellt har en skinnpåse.
Inget fel i det. Man får gilla vad man vill.
Men man ska kalla fetischer för vad det är och inte lägga fetischerna som bas för kompetens i övriga livet
TRR är förkortning för Trygghetsrådet. De hjälper tjänstemän att omskola sig och/eller karriärutveckla för att möta en förändrad arbetsmarknad. Det är ett samarbete mellan näringslivet och tjänstemannafacken. Enligt mig en av de bättre organisationerna i Sverige, då det förenklar omställning vid tekniska förändringar, exempelvis AI:s intåg.
“TRR hjälper individer att stärka sin ställning på arbetsmarknaden genom karriärvägledning, strategier för jobbsökning och ekonomiskt stöd för kompetensutveckling. Genom personlig rådgivning får du hjälp att identifiera nya karriärmöjligheter, förbättra din ansökningsprocess och utveckla din kompetens genom en längre utbildning eller kortare studier.”
Skulle säga att när man var ung så hade man åsikter “hur bra kan en sån organisation vara”.
Men då den verkar drivas som ett företag och inte som en myndighet så verkar det faktiskt som att man använder investerade pengar konstruktivt. Jag vet om flera personer som hamnat i deras verksamheter efter större nedskärningar och det verkar som om större delen väldigt snabbt hittar ut i yrkeslivet igen.
Organisationen verkar så snabbfotad och resultatinriktad som man hade önskat att de delar som är mer offentligt finansierade hade varit.
Men det kräver såklart självledarskap från deltagarna med.
Såväl TRR som AF har samma uppdrag, men fundamentalt olika resultat. TRR är bra, AF är dåligt. Man kan undra varför…
AF:s främsta funktion är att vara kontrollfunktion för a-kassorna. Det är inte något TRR gör.
Gör gällande att bloggen et al har haft rätt.
AI har använts som en ursäkt för att säga upp den bloat som man dragit på sig.
Vad man ser är att det är en stor rationalisering av mellanchefer som pågår. Denna grupp verkar ha försörjt en stor grupp mediefolk som i sin tur får något att skriva om nu “Det är riktigt illa. Vi funderar på en Onlyfans för att Benny och Berit ska kunna ha kvar sina knyppelkurser”.
Problemet i Sverige har många gånger varit att man bygger upp organisationer där man har en stor andel anställda som inte levererar till syftet med verksamheten (dvs man är inte direkt involverad av att ge vård, sälja persilja, bygga funktioner). Det är denna gruppen som man nu rationaliserar bort med AI som motivation.
Japp, tror det är korrekt tänkt. En hel del mellanchefer försvinner. Det där började väl redan under pandemin, då många som faktiskt kunde jobba hemifrån, upptäckte att man inte hade någon större nytta av dessa chefer, det funkade utmärkt ändå. Vilket egentligen även gällde innan pandemin.
Bland legacy-bolag kanske men uppenbart att bloggaren och många andra här inte har insyn i eller tillämpar AI progressivt. Utan egen daglig tillämpning av avancerade use case blir analysen grund. Och då blir du till slut irrelevant.
Tror du det är ett specifikt svenskt fenomen? Det är nog universellt för alla organisationer över en viss storlek.
Nej jag tror det gäller hela världen. Tycker jag läser samma i utlänsk press med.
Framförallt verkar mellanchefen som främst ser sin roll som “arbetsleda” helt vara på väg bort.
Och att man nu i de flesta företag kräver att mellancheferna i princip ska klara av samma jobb som de underställda gör och med andra ord ha personalansvaret utöver en produktiv roll i linjen
.
Sen skiljer det nog sig lite med att vissa chefer behövs för att ta fram strategier med mera. Men jag satt med perplexity en regnig kväll och skissade på strategidokument för IT och den var minst lika kompetent som duktiga CIOer jag jobbat med.
Så det är genomförande, leverans och “klappa teamet” som räknas för chefer.
Så du säger att den gamla dängan “ledarskapet är min kärnkompetens…” är på väg bort? Det krävs innehåll också…
Svar ja.
Lite som kommunikatörerna 😀
Livet kommer bli tufft för många…
Frågan blir således återigen, vad händer nu när AI-bolagen behöver ta betalt för den faktiska användningskostnaden? Hittills har priset varit extremt rabatterat, och jag frestas att parafrasera Trump: Det är 600 %, 700 %, kanske 1200 % under den verkliga kostnaden.
kodapa kostar minst 200k att ersätta om man betalar tokenkostnaden som jag förstår det.
MEN. fördelenär ju som sagt att bristen har varit främst på goda kodapor. Såp om man kan få ut mer leverans än om man inte kunde anställa kanske det kan kompenseras.
Sen har jag sett exempel på “coola projekt” där man haft 40-50 agenter som jobbat parallellt med en uppgift. Så ~8 miljoner för ett AI lett projekt.
Hur många har den budgeten
Tittar man på verktyg som lovable där man betalar för sina tokens på ett helt annat sätt (vilket är anledningen till att de visar relativt bra resultat för att vara AI) så är återkommande klagomålet att man bränner sina tokens på nolltid.
Dvs det blir som memet som cirkulerar
“Vi har anställt juniora nu för att vi har inte råd att lägga pengar på tokens för enklare kodaperier”
Hittils har ju Github Copilot varit EXTREMT prisvärt. 10 USD per månad har gett 100 st Opus frågor alternativt 300st Sonnet. Samt en massa billigare eller gratismodeller om man får slut.
Nu tog de nyligen bort Opus, och från 1:a juni blir det debitering per token istället för per fråga.
Amen! 🙏
I januari i år fanns cirka 85 miljarder SEK på flaskhalskontot hos Svenska Kraftnät. Det är mycket pengar det och då ville EU kunna använda 25 procent av de svenska flaskhalsintäkterna till gemensamma projekt. VA!!??
Av förklarliga skäl så motsatte sig Sverige detsamma, och I mars kom så beskedet att Sverige inte behöver dela pengarna med andra länder.
Sverige vill även kunna använda dessa intäkter till att bygga ut produktionskapaciteten, inte enbart för att bygga ut elnäten.
Men nu finns indikationer på att EU-kommissionen inte kommer att gå med på det.
Svaret från regeringen blir då att inte investera i nya kablar till kontinenten. Det gäller en ny elkabel mellan sydvästra Sverige och Jylland i Danmark som lägges på is…
“Det gäller en ny elkabel mellan sydvästra Sverige och Jylland i Danmark som lägges på is…”
En underbart kostnadsbesparande idé! Bara vänta på nästa istid när detta blir möjligt!
Bra humor!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-pausar-ny-elkabel-till-danmark-efter-eu-konflikt
“Ebba Busch (KD) meddelar att utbyggnaden av en viktig elkabel till Danmark pausas efter ny konflikt i EU om svenska flaskhalsintäkter.
– Det kan inte vara en ensidig fördel för EU, säger energiministern om förslaget.
Busch meddelar under fredagen att Sverige ”går från ord till handling” och därför inte kommer att investera i nya kablar till kontinentaleuropa. Detta efter att regeringen det senaste dygnet blivit varse att det fortfarande finns förslag i EU:s nätpaket som är ”oacceptabla” för Sverige, säger Ebba Busch.
Förslagen som regeringen anser oacceptabla handlar bland annat om att 25 procent av medlemsländerna flaskhalsintäkter ska gå till att finansiera EU-gemensamma energiinvesteringar i andra länder.”
Regeringen står på sig för en gångs skull istället för att bara agera råvarokoloni till kontinenten, applåder.
Danmark och Tyskland får gärna presentera en långsiktig plan för att ta ansvar för sin energiförsörjning annat än att bara bygga väderenergi och kräva från sina grannländer att de ska fixa balanskraften åt dem.
BRA av Ebba Busch att ge EU en ELBOW i mellangärdet, när de på alla sätt försöker skinna Sverige på pengar…
Eftersom Sverige inte kan få fingrarna ur r*ven och använda pengarna till investeringar i elproduktion eller förbättring av elnäten i snabbare takt än vad man presterat under alla år som dessa pengar samlats på hög kan jag förstå att EU “surnar” till. Så mycket snackande. Så litet verkstad.
Så om inte Sverige tar egna brister på större allvar kan jag förstå att EU suktar efter dessa lågt hängande frukter.
Reglerna tillåter inte att flaskhalsintäkterna används för att bygga elproduktion. Att bygga elproduktion som både levererar el där den behövs och stärker överföringsförmågan är rätt åtgärd och det är detta som regeringen ber om när det förhandlas. Det bes även om att få betala tillbaka flaskhalsintäkter till elkunderna.
Byggandet av nya kraftledningar har skyndats på rejält även om det mesta är att gamla ledningar ersätts med nya med högre överföringsförmåga. Det är svårt att komma ikapp behoven genom att bara bygga överföring och grundproblemet är att det behövs mer produktion.
Det centrala politiska problemet inom EU verkar vara att Tyskland har vägrat att leva i verkligheten utan fortsätter med sin romantiska vision med att allt skall vara förnybart och problemen med detta skall lösas av andra genom mer elledningar till andra länder som stabiliserar elnätet åt dem. Tyskland har även vägrat att införa elområden för sina egna interna obalanser vilket skulle göra problemen mera synliga inrikespolitiskt men alla andra skall följa reglerna, så det byggs upp fonder för elledningar som löser Tysklands behov av att skicka problemen till grannarna och nu vill de även använda våra pengar i Tyskland.
Så det är mycket bra med ett “ta er i brasan” budskap till EU med fokus på Tyskland och det är inte ens speciellt elakt då det vi begär är att få bygga den bästa lösningen, ny 24/365 elproduktion i södra Sverige. Vi är inte emot frihandel, det vi är emot är att offra vårt välstånd för andras verklighetsfrämmande romantism.
Där sa Magnus R. precis som det är.
Skicka detta till de tyska politikerna och be att få svar!
“grundproblemet är att det behövs mer produktion”
Så då väljer regeringen att INTE bygga 100 GWh årlig produktion av havsbaserad vindkraft. Som enligt alla analyser skulle levererat till minst 60% effektgrad.
Bra där.
… 100 TWh till och med (motsvarar ~15 GW installerad effekt i vindkraft).
Det finns flera havsbaserade projekt som har fått tillstånd, har de börjat bygga?
Det är inte regeringen som bygger, det är privata företag. När det gäller havsbaserad vindkraft är väl problemet att matningen till land välter hela kalkylen.
“Det finns flera havsbaserade projekt som har fått tillstånd, har de börjat bygga?”
Regeringen avslog ju begäran helt för nästan samtliga havsparker med hänvisning till “Rikets Säkerhet” för nåt år sedan. Bl.a. Kriegers Flak är ju i stort sett bara att bygga om det inte vore för att Regeringen strular och försöker sätta käppar i hjulet hela tiden.
Så 100 TWh planerad årlig kraft gick upp i rök, skulle ha byggts i Område 3 och framför allt 4.
Första gången jag kan stötta Ebba.
Kör hårt!
Det har aldrig ställts krav på dessa länder och därför tjurar de. Sverige borde vid varje infart till landet, varje bro, färjeläge och flygplats, placera enorma skyltar som visar CO2-utsläpp per producerad kWh elektrisk energi samt även visa hur olika länders hus är isolerade. Givetvis skall man visa siffror för Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike.
Kanske kan vi få använda flaskhalsavgifterna till detta.
Bra idé, Frankrike sköter sig dock då de satsat hårt på kärnkraft och är ledamde av att producera baskraft i Europa och är 95% fossilfria. Mest Danmark och Tyskland som är komplett ansvarslösa.
Är det inte dags att starta en “Svenska Elkonsumenter” organisation ?
* Kräv exportskatt som återförs till svenska Elkonsumenter som kompenserar för den ökade elkostnaden som grannländernas vansinniga energipolitik ger upphov till.
* Avskaffa de olika energiområdena i Sverige. Möjligen kan en mindre transmissionsavgift som ger en mjuk övergång, och inte att grannar kan ha radikalt olika kostnad, och som skall gå till att förstärka det svenska elnätet, och detta utöver normalt underhåll eller investeringar för att stärka exporten.
* Motverka oskäliga elnätsavgifter.
*Begränsa vinstutdelningarna och överdrivna avtal, löner och ersättningar.
* Stoppa EUs långa fingrar i den svenska flaskhalsintäkter. Har ett lands politiker gjort dåliga val, så får de ta ansvar för sina val.
* Öka resiliensen. Lokala områden som har kraft skall kunna dödstartas, för att senare kunna synkroniseras.
* Begränsa exporten när vattenkraften har låga nivåer i sina magasin. Vi kan behöva det som ett batteri så vi inte behöver köpa el dyrt från utlandet vid torka.
* …
Problemet med de här ”analyserna” är att de mäter gårdagen i ett skifte som sker i realtid.
Rapporter som analyserar arbetsmarknaden 2023-2025 säger väldigt lite om vad som händer i progressiva bolag våren 2026. Där har paradigmskiftet redan skett. Små team med AI levererar idag som hela avdelningar gjorde för två år sedan.
Det syns så klart inte i arbetslöshetsstatistik eftersom gammel-it fortfarande existerar, men konkurrenskraften håller redan på att flyttas. Boomer-bolagen sitter fast i governance, pilotprojekt, metadiskussioner om AI-strategi 😂, och PowerPoints om AI. Små offensiva bolag shippar istället kod, innehåll och analys i en takt som tidigare krävde betydligt fler människor.
Frågan är inte om AI tar jobb utan vad som händer när fem personer med AI-tjänster kan konkurrera med femtio utan det.
“Små team med AI levererar idag som hela avdelningar gjorde för två år sedan.”
Ja. och de små teamen har fler seniora och färre juniorer
Sen är frågan vad som händer när de seniora tar slut.
Nej, erfarenhet och senioritet är gratis idag. Vem tror du har mest erfarenhet, en 50-årig lösningsarkitekt eller Opus 4.7?
Jag kan istället se att roller slås ihop och att de plattas till där jag jobbar. Genomförande kostar, erfarenhet och strukturkapital är gratis.
Du missförstod mitt påstående.
Klart en erfaren är erfaren. Men det är inte utmaningen.
Problemet är att lösningsarkitekter med 25+ års erfarenhet av både verksamhet och system är väldigt få.
Speciellt de som kan leverera.
Så frågan är. Hur ska man hantera att man säger upp alla juniorer och bara har seniorer. Vad händer när seniorerna går i pension eller skaffar traktor istället?
Det gemensamma för alla högpresternade IT människor runt 50 jag känner (jag är en av dem) är ju att alla börjar tänka mer på annat i livet än bara jobb.
Så. Hur ska man få fram nya seniora om alla juniora blir av med jobbet
Vad är din lösning?
AI kommer inte lösa det.
“Nej, erfarenhet och senioritet är gratis idag. Vem tror du har mest erfarenhet, en 50-årig lösningsarkitekt eller Opus 4.7?”
Får jag hacka er produkt?
LLMer är jättebra på att producera kod som uppfyller kraven – men kvaliteten är _urusel_ när det gäller sånt som 50-åriga mjukvaruingenjörer med kunnande inom säker utveckling däremot kan.
Just nu så gör LLMerna ett bra jobb fram till ungefär 80% av det som behövs för att gå i produktion. Sen finns det såklart de som slänger ut sakerna på marknaden ändå – men då hamnar man i det nyhetsflödet vi cybersecare läser och skrattar åt.
https://www.wired.com/story/thousands-of-vibe-coded-apps-expose-corporate-and-personal-data-on-the-open-web/
Exakt. Och som Gato sagt. Betalar man vad tokenförbrukningen de fakto kostar så är de inte helt orimligt med en viss andel juniora.
Sen är fördelen som senior arkitekt många gånger att man är plågsamt medveten om beroenden, risk och processer som involverar människor. Och den höga lönen motiveras genom att man kan minimera risk (inom kvalitet, tid och kostnad).
Detta är rent trams/gammel-it.
@MONCHICHI Antar du min utmaning då? Jag är s.k etisk hacker och använder LLMs för både utveckling och reverse engineering. Det låter lite som att du tror på LLMen när den säger att all koden uppfyller alla säkerhetskrav men har aldrig undersökt om det verkligen stämmer.
@Troed Exakt.
@Monchichi Som jag påpekade ovan (om vi lämnar den verkliga kostnaden för AI-användning därhän) så liknar det väldigt mycket »De kan ju alltid googla!». Problemet är precis som Sebulon påpekar, de som sitter med kunskapen och erfarenheten kommer inte att lära upp några nya (plus att de högsta cheferna ofta själva har dålig koll). Så när de försvinner kommer det förmodligen att bli ett enormt kompetensgap.
Mmm. Jag är inte oroad över att bli arbetslös.
Jag är oroad över att jag blir mer och mer ensam med min kompetens. Det är väldigt osunt i längden när det även i stora verksamheter är enstaka personer som sitter på teknisk, institutionell och branschkunskap. Jag hade gärna sett fler pigga juniora som kunde ta vid
Många triggade fat cats här som jobbar med daterade tech stacks. Det är det som är er moat. Tragiskt, inte sant?
På tal om AI så var det en intressant artikel (möjligen på TV kanalen) om just AI, de stora bolagen och kassaflöde. Helt kort, Capex för AI är nu så hög att det på allvar äter upp kassaflödet, Google har gått från en forward price-to-free-cash-flow multiple runt 50 mellan 2010 och 2025 till att nu gått upp över 200 och Amazon har gått från 26 miljarder USD i free cash flow (vet inte exakt hur dom räknar) till 1,2 miljarder USD trailing 12 month.
Microsoft och Meta är på samma bana även om Microsoft so far är den minst aggressiva av de fyra…
forward price-to-free-cash-flow ???
Kan någon förklara det enkelt?
Forward = framåt alltså i framtiden kommande, P/FCF (price to free cash flow) ungefär och kanske lite förenklat vad en investerare betalar för krona (eller i detta fall dollar) som ett bolag genererar i cash…
Alltså, pengarna måste snart in = kunderna måste börja betala. Det kan bli ett veritabelt blodbad.
Vad spelar det för roll om bubblan kollapsar tills de företag som återstår har fungerande värdeskapande AI drift som de tar betalt för? Antar att det i helikopterperspektiv är bättre att det sker så fort som möjligt så inte kapital hamnar i halvbyggda datorhallar som ingen behöver osv.
Jag säger ingenting om bubblans kollaps i sig. Problemet är vad jag kan förstå det samma som SaaS fast i kubik (eller förmodligen upphöjt till ett betydligt högre n). Det är ohemult dyrt att producera AI (vad jag kan förstå kostar det betydligt mer än den personal som den är tänkt att ersätta), investeringskapitalet börjar sina rätt rejält samtidigt som det är rundgång i investeringarna. Tydligen saknas dessutom efterfrågan i den utsträckning som krävs för att verksamheten ska bli bärkraftig.
Det finns dock saker som AI är bra på, berömda exempel är att extrapolera proteinveckning, hitta vanliga typer av fel i programkod, analysera medicinska bilder, översätta texter, osv, så tekniken dör inte med bubblan.
Som interwebsen
AI är överskattad på kort sikt och underskattad på långt.
Men vi kanske inte ser det som den kommer revolutionera ännu.
Som sagt, jag lägger inga värderingar i vare sig bubblan eller nyttan av själva tekniken, utan tar endast upp det faktum att produktionskostnaden är extremt hög, efterfrågan är förhållandevis låg och att användarna för närvarande betalar ett pris som inte är i närheten av det de egentligen behöver betala för att ge lönsamhet för AI-producenterna.
Priserna drivs upp av brister och konkurrens så det blir ett priskrig om begränsade resurser. Mer och mer pengar krävs för att köpa samma produkter från samma fabriker som för två år sedan. Först när de nya fabrikerna (t ex TSMC och Samsung i Texas) är igång finns hopp om större volymer. Samma problem inom kraftverk/generatorer med leveranstider på många år.
Vad beträffar AI är det väl samma problem som med brytningen av kryptovaluta? Det är oerhört energikrävande. Utan en omfattande utbyggnad av kraftproduktionen så lär det inte hjälpa med fler anläggningar. För att inte tala om risken för överetablering.
AI-bubblan är väl som med jetmotordrivna bilar på 60-talet, lät jättebra tills man räknade på kalkylen.
Kan vi för övrigt sluta prata om bränslebrist.
Det är ingen brist på bränsle
Det som händer främst inom flyget men även i andra sektorer är att man har så låga marginaler att man behöver ställa in eller ställa om sin produktion till följd av att insatsmedlet blivit för dyrt.
Men det handlar om efterfrågeförändring pga prisinelasticitet, inte att det är brist.
Pratet om brist gäller väl att man vill påverka privatpersoner att dra ner på sin förbrukning så priserna inte stiger på mycket.
Bra att bostadspriserna äntligen stiger. ❤️ I nuläget ser jag det som en sund indikator, eftersom det inte drivs av någon expansiv räntepolitik.