Det ryska stora raffinaderiet i Jaroslavl bombades i natt och Ukraina avfärdar därmed den ryska vapenvilan som fascisterna i Kreml utlyste för idag och i morgon.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ett av Rysslands allra största raffinaderier bombades i Jaroslavl i natt rapporterar Kyiv Independent. Raffet har en kapacitet på 15 miljoner ton olja om året och är därmed ett av landets fem största och ligger ca 700 km från Ukraina. Film på brand i raffinaderiet här och här. Mer detaljerat här och man ser tydligt att det inte handlar om nödfackling.
Senare under morgonen bombades även en fordonsmålerifabrik och en gren av ett radarvetenskaps- och tekniskt center under det ryska krigsministeriet som sysslar med utvecklingen av avancerade radarsystem.
Explosioner ska även hörts från Rostov-vid-Don.
Därmed avfärdar Ukraina i praktiken den ryska segerdagsvapenvilan som de ryska fascisterna proklamerat skulle gälla från idag. Detta eftersom Ryssland inte ville följa Ukrainas vapenvila från den 6:e maj.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
09:08 Angående Jaroslavlraffinaderiet skriver Zelenskyj på Facebook tillsammans med en film på det brinnande raffet:
“Yaroslavl, more than 700 kilometers from Ukraine’s state border. An oil sector facility that was of great importance for financing Russia’s war.
I thank the Armed Forces of Ukraine and our military intelligence for this manifestation of justice. Ukraine’s long-range sanctions continued in response to Russian strikes on our cities and villages. Russia must choose genuine peace, and only strong pressure will ensure that.”

09:11 Ryska artilleriförluster igår var massiva 91 artilleripjäser och två salvpjäser rapporterar Ukrainas generalstab nu på morgonen. Ryssarna tog också mycket svåra 1 130 manskapsförluster, fem tunga luftvärnssystem, en enhet särskild utrustning, massiva och rekordartade 334 transportfordon, nio krypare, höga sjutton pansarskytte- och motorskyttefordon samt minimala en stridsvagn som förluster igår.
09:13 Även mål i ockuperade Itjkeriens huvudstad Grozny har bombats av ukrainska drönarrobotar idag. En film här. Ett konverterat sportflygplan användes som drönarrobot enligt denna film.

09:18 Av rädsla för att något pinsamt ska komma ut från segerdagsparaden i Moskva i morgon har Ryssland dragit in den tidigare journalistackrediteringen till evenemanget för samtliga utländska medier. Der Spiegel, ARD, ZDF, Sky, Rai, NHK och AFP har sparkats ut. Endast rysk media kvarstår och samtliga dessa är som bekant styrda av fascistregimen via olika vägar och metoder.
Även mobilt Internet är nedstängt i Moskva så ingen ska kunna ladda upp amatörfilmer från eventuellt fiasko även om det sägs vara för att inte ukrainska drönare ska kunna fjärrstyras.
09:29 Attackdrönarfilmer från runt Mariupol där Ukraina bombar ryska militära lastbilar under transport upp till 160 km från fronten. Lastbilarna står i flera fall alltså inte ens stilla, vilket visar på direkt styrning av attackdrönarna även på detta avstånd. Filmen visar även Azovstal-stålverket och teatern där upp till 800 barn mördades av rysk bombning under belägringen av staden.
09:53 Två personer är nu anhållna i ett så kallat Säpomål som är så hemligt att det inte ens får sägas vad misstankarna handlar om för brott. Försvarare ska vara samma som för spionen som infiltrerat Musts KSI.

15:00 Störningsjouren från SBU tar på sig bombningen av raffinaderiet i Perm på uppdrag av president Zelenskyj. En av destilleringskolonnerna ska bombats och en av cieternerna ska också skadats.
KOMMENTAR
Att det nämns att det sker på uppdrag av Zelenskyj är tydlig strategisk kommunikation gällande vapenvilan och visar att initiativet och styrkan ligger hos Ukraina, inte hos Ryssland.
Vinden har vänt.


15:07 21:a brigaden rekryterar nya soldater rapporterar Jonas. Stabens stridskatt har fått två rekryter, och som man utifrån genetiken ser på fenotypen är dessa en snubbe och en tjej, där rekryteraren är rödhårig.
294 kommentarer
Heja Ukraina!
Farsans födelsedag och en förstaplats. Det firas med 500 kr till JvM.
👍
Snyggt och grattis till farsan!
Först?
Spänningen stiger, snart lördag!
Synd att det inte kommer finns någon oberoende live-stream av paraden! Hade varit pop corn läge annars! Nu blir det väl endast diktaturens tidsfördröjda smörja som sänds. Man hade så gärna sett när bunker-blöjan gör på sig i realtid och 4K…
Nylander..?
Vad är oddsen på att demente Don eller någon av hans knähundar snart börjar prata om hur problematiskt det är att Ukraina inte följer Rysslands önskan om vapenvila..?
Skulle inte förvåna mig om det blir någon form av attack som gör att Putin inte behöver komma ut ur bunkern, och som ryssarna skyller Ukraina för.
Sedan ringer Putin och beklagar sig för Don Donald
Ja och det lär säkert framhållas att den 9:e ju är för att fira freden…
Den årliga 2 dagars bunkerstädnings eldupphör.
Vilken fin trollning att välja slå mot Jaroslavl denna krystade högtidsdag. Ska bli spännande att följa vad som sker med flygplatsernas öppethållande, och om stadsöverhuvuden och sändebud lämnar sent återbud till festen!
Högtidsdagen är i morgon.
I moskoviet, ja. 😁
Men planen var väl att planen med gäster skulle komma i dag.
Godmorgon
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon!
Aldrig!
Topp 10.
Blir slant till Ambulance by Wahlander.
123 672 42 31
👍
🫡
Det är mycket tillfredsställande att se Ukrainas förmåga att slå på djupet. Även om M*skvastaten ogillar fri kommunikation, så kan man tänka sig att skvaller ändå sprids. Det innebär att alla som är inblandade i kriget, även på avstånd, inte längre kan känna sig säkra på samma sätt som tidigare. Även de som sorglöst knegat på raffinaderierna bör känna sig skakis.
Ang 09:11 så ska det vara 334 transportfordon- rekordartat även det.
Sammantaget pekar väl siffrorna på att de ryska ansträngningarna kännetecknas av ”vilja, men inte kunna”.
Varenda gång det står ”krypare” bland förlustkategorierna läser min slarviga hjärna det som ”kypare”.
Servis-personal som servis-personal?? Nån mer som har detta problem ? 😄
(Underkategorierna är stövare, julhare och blandare.)
😄
Det hade nog varit smartare av Putin att ställa in paraden med hänvisning till “det extrema hotet mot moderlandet” och jämföra sig med Stalin.
Istället för detta livrädda åmandet.
Men jag behöver inte stå i vägen för självmål.
I love the videos of kinetic sanctions in the morning 🐦 🇺🇦
I morgon firar vi segerdagen – ja, inte Sovjets medverkan till segern över den förre vapenbrodern Nazi-Tyskland. Utan jag syftar på att i morgon tar Magyar formellt över makten i Ungern efter Orban. Något av det mest hoppingivande, som hänt i politiskt avseende på länge.
Nja, skulle snarare säga “mindre uselt” ren politiskt. Men det finns ju uppenbarligen inte stöd för något bra i Ungern och detta var bästa möjliga utfall utifrån förutsättningarna. (Om man bortser från Ukraina och att makt korrumperar så det är bra att byta så är det inte milsvidd politisk skillnad mellan Magyar och Orban)
Det behöver inte vara milsvidd skillnad så länge han åtminstone inte aktivt motarbetar oss.
I morgon firar vi segerdagen – ja, inte Sovjets medverkan till segern över den förre vapenbrodern Nazi-Tyskland. Utan jag syftar på att i morgon tar Magyar formellt över makten i Ungern efter Orban. Något av det mest hoppingivande, som hänt i politiskt avseende på länge.
Vad är EUs kommentarer om att Fico reser till Putler för att titta på 9:e maj tåget?
Han skulle ju INTE titta på paraden, bara besöka okände soldatens grav.
Sen är det nog ingen som förväntar sig att han faktiskt kommer åka, utan ställer in i sista stund som de flesta utländska besökare gjorde de senaste åren.
Jag blir mer och mer övertygad om att Putler inte kommer vara vid röda torget alls imorgon. Alla indragna tillstånd, inga gäster där osv pekar på att de kommer skapa bilden av att han är där, när han i själva verket är någon annanstans.
Någon av kopiorna är nog där.
Jag blir mer och mer övertygad om att Putler inte kommer vara vid röda torget alls imorgon. Alla indragna tillstånd, inga gäster där osv pekar på att de kommer skapa bilden av att han är där, när han i själva verket är någon annanstans.
Går det att ta bort dubbelpostningar?
LW kan, såklart, han äger ju databasen.
Vi andra får nöja oss med “sh—t happens”. Det händer alla, och blir det irriterande kommer LW att rensa.
Välkommen i dubbelpostarklubben, GmoGmo!
Kan dubbelpostningen bero på vilken webbläsare eller operativsystem man använder? Jag kör W11 och Firefox webbläsare och har aldrig fått dubbla poster. Har Chrom också för ibland är den bäst.
Jag har gjort dubbelpostningaroch jag kör i Chrome. Anledningen är att efter att jag tryckt “Posta” så ligger knappen aktiv så jag tror att jag har missat klicket, jag klickar igen och då efter en stund kommer svaret och jag ser att det blev dubbelt. Postaknappen borde vare inaktiv tills svaret kommit.
Jag kör Firefox på Androidmobil. Där ser jag efter att jag tryckt på posta att sidan laddar. I nederkanten ovanför adressfältet. Minskar risken för dubblepostningar…
En slant till Ukrainaändamål ger absolut absolution, har många dubbelpostare erfarit…
https://www.theguardian.com/world/2026/may/08/madyar-robert-brovdi-ukraine-military-vladimir-putin
After Zelenskyy, Robert Brovdi is Moscow’s top assassination target owing to his long-range attacks deep within Russia
Luke Harding in Dnipro. Photos by Alessio Mamo
Fri 8 May 2026 09.00 CEST
Appropå gårdagens diskussion om herrejössesvänster/höger och hästskoprincipen, så har nu en snubbe hoppat av NMR och högerextrema Nordisk Styrka och gått och blivit kommunist och Palistinaaktivist.
Så länge man kan få hata USA och Israël så spelar höger eller vänster ingen roll….
Nu säger jag inte att det inte är fel att hata USA, det är bara sunt, men…
Enligt min mening är det sunt att starkt ogilla den nuvarande administrationen i USA och den politik de bedriver t.ex. gentemot Ukraina och Europa/NATO, men själv anser jag det vara osunt att hata själva landet USA med alla dess medborgare etc. Men förhoppningsvis menar du någonting liknande.
Några måste ju ha lagt sin röst på Trump för att han skulle kunna vinna valet. Antingen var de för hans politik, eller okunniga.
Vilket är det bättre valet.
Helt enligt hästskoteorin.
ryska kommetarer idag handlar bland annat om att Tyskland vill ta territorium från ryssland. Vem vill ha en bit av det skitlandet. Inte ens Finland ville ha tillbaka Karelen som erbjöds av Jeltsin.
Alltså , om man slapp folket som bor där är det inget större fel på själva terrängen. 😀
Skitprat.
Tyskland vill inte ta något Territorium alls. Men rykten kan väl fungera för att störa tysk-polsk relationen.
Köningsberg (aka Kaliningrad) var tyskt fram till ww2. Bör väl inte återgå till Tyskland när Ryssland är besegrat, men kanske Litauen eller Polen eller bli självständigt. Ligger alldeles för strategiskt viktigt för att anförtros Ryssland (eller Belarus).
Själv kan jag tycka att det kanske borde återlämnas till Tyska Orden. 🙂
NB: Tyska orden finns faktiskt fortfarande kvar, även om den inte ägnat sig åt krigföring eller administration av territorier på länge.
AFU rapporterar:
208 combat clashes
99 air strikes
292 KAB/CAB
9 113 kamikaze drones
3 126 shells (131 from MLRS)
Otrevligt många KAB..
Man hoppas att utstörningen fungerar så bra som beskrivits i någon Youtube-film jag såg.
https://www.politico.com/news/magazine/2026/05/08/ukraine-war-russia-antarctica-vernadsky-00910436
The 14 Scientists and a Penguin Colony Fighting for Ukraine
How a mint-green research base, 14 scientists, and a gentoo penguin colony became part of Ukraine’s war strategy.
By Emily Schultheis
05/08/2026 03:00 AM EDT
📉 For the first time in a long time, the share of Russians who unequivocally support the actions of the Russian army against Ukraine has fallen below 40% – in April it was 38%.
The overall level of support has also dropped to 69%. Back in January it was 76%.
Diagram
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlddku7fjc2f
But there is an interesting nuance here. This does not mean an automatic request for peace. Because the share of supporters of negotiations has also decreased – from 67% in February to 62% now. On the other hand, there are more of those who want the war to continue – already 27%.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlddkwv7mc2f
Inte långt kvar innan de når ISIS och Japanska kejsardömets nivå av fanatism.
💥 According to Krymskyi Veter, a Russian military unit in Maryino was hit in Simferopol last night.
Military unit 40136, the communications center of the Russian Black Sea Fleet, is stationed here.
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldcmvrvos2z
Perm: Season 3 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldcjxjkas2z
🔥 Defense forces again hit the Lukoil-Permnefteorgsintez refinery in Perm, – Dnipro Osint
According to preliminary geolocations, the AVT-4 unit was hit, a fire broke out on the spot.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldbmr6ess2d
🔥 Perm attacked again (for the third time).
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld6ui4u6k2d
🔥 220/35/10 kV Krasnoperekopsk substation is on fire in Crimea, – Krymskyi Veter
A fire has also been detected on the premises of the Brom chemical plant.
Firms
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldceate4s2z
🔥 NASA satellite captures fire at chemical plant near Krasnoperekopsk, Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7b6cymc2d
🇺🇦 Syrskyi: In 2026, Russia plans to produce 7.3 million FPV drones and 7.8 million combat units for UAVs of various types.
The enemy is urgently deploying 4 more regiments, 24 divisions and 162 batteries to counter our attack drones, outside the approved plans.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldc7eddc22z
During April alone, our SBS:
• completed almost 357 thousand combat missions;
• hit more than 160.7 thousand verified targets — 2% more than in March;
• suppressed more than 7.7 thousand positions of enemy UAV pilots;
• hit 424 enemy targets with Middle Strike means at a distance of 20–250 km.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldc7ha4zc2z
Tack ERIK14,
Helt otroligt höga ryzka produktionssiffror av militär materiel. Så fantastiskt att Ukraina börjar kunna slå alltmer mot de ryzka fabriker som producerar. Även med god hjälp av det allt svagare ryzka luftvärnet. Hoppas att moskvastatens planer ovan krossas. Samt hoppas på mer längräckviddigt från Ukraina.
Instämmer, hoppas dessutom att Putin knäcker den ryska ekonomiska ryggraden i sin upprustningsiver.
Fast bättre och snabbare vore om vi stängde sunden…
Haha
✈️❌ All air traffic in southern Russia is paralyzed due to an attack by unknown drones on the air navigation building.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7uis23k2d
✈️😏❓
flightradar
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlddz75ni22f
More than 14,000 passengers are stranded at Russian airports due to restrictions in the south of the country, according to the Association of Tour Operators of Russia (ATOR). More than 80 flights have already been delayed or canceled. The situation is most dire in Sochi, where new restrictions have coincided with flight schedule disruptions over the past two days
Moscow. May 8. INTERFAX RU – A drone struck the building of the Southern Russia Air Navigation branch in Rostov-on-Don, halting operations at 13 airports in southern Russia, the federal Ministry of Transport reported .
Smart drag
https://www.flightradar24.com/45.88,27.52/5 om Ni vill kolla.
Befriande rent från luftföroreningar i sydvästra moskvastaten
Häftigt att se vilken trafik det blev söder om Svarta Havet. Det tvingar ner många flygplan på lägre höjder än de önskar. FL31 vill man inte ligga och bränna bränsle på.
🙏🇺🇦Zelensky: Today is the Day of Remembrance and Victory over Nazism.
The day when all of Europe marks the end of the most terrible war of the 20th century. A war after which there should have been only genuine peace. That was the dream back then, when the guns of World War II began to fall silent.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7rtxb222d
The losses of the Ukrainian people were among the greatest in World War II. And the contribution of Ukrainians to the defeat of the Nazis was also among the greatest.
Unfortunately, 81 years later, we are once again forced to stop evil – evil that is just as absolute.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7rvs3u22d
Today, such Russian aggression can and must be defeated by the united free world.
Eternal gratitude to all who fought against Nazism and liberated people! Blessed memory to all innocent victims of World War II! Glory to every defender of life! Glory to Ukraine!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7rvs5sk2d
🇺🇦Zelensky: Last night, the Russian army continued to strike Ukrainian positions. As of 7 am, more than 140 shelling of positions on the front had already been recorded.
The Russians conducted 10 assault operations that night, and most of them in the Slovyansk direction.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7memqvs2d
They also carried out more than 850 strikes with drones of various types: FPV, Lancet, and others. There were also strike drones. The use of reconnaissance drones in the skies of front-line communities did not stop either.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7mg3jy22d
As in the results of the previous day, in the results of today, Ukraine will act in a mirror image.
We will defend our positions and the lives of people. Russia must end its war, and everyone will really notice this when the movement towards peace begins. Glory to Ukraine!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld7mg3lwk2d
Heroaim slava!
56/67 drones shot down 🇺🇦
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mld6d6qvv22d
💥 Ukrainian P1-SUN interceptors shot down a Gerbera with FPV drones on board for the first time, – Militarnyi
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldgfkkndc2z
Tycker de där “kartändringarna” är mer frekventa numera. Nästan en trend
The AFU advanced north of Myropil’sk, Sumy direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2052546240328655021?s=20
Medhålles.
Evgen Istrebin
Holy shit.
800 billion has been withdrawn from banks since the beginning of the year.
Det gick uppför under januari, sedan brant utför hela tiden
Vilken valuta avses?
Rubel
Jo….men pengar sattes in också på ryska konton,och nettotalet är vad jag är nyfiken.på
Ok, du får en direktlänk trots telegram
https://t.me/istrebin/41138
Jag kan inte tyda vad som står i överskrift på grafen, tyvärr.
Misstänker att det inte framgår något där?
Jag vill gärna se att uttagen totalt är större än insättningarna i det ryska banksystemet men det är det av allt att döma inte ännu
Erik
Grafen visar inte nettot
Vad vi vet säkert är att nettot minskat hos många små banker, vad vi också vet är att sparare överger i större utsträckning än förut mindre banker och flyttar kapitalet till ffa Sberbank och i viss mån VTB och Gazprombank, även i smärre utsträckning till Alfa Bank
Antar att det är väldigt svårt att få tag i tillförlitlig statistik gällande detta?
Erik
I det avseendet är det inte så svårt, det är bara tidsödande.
Bankernas kvartalsrapporter följer internationell standard och man kan se en hel del faktiskt
“Our flight was supposed to depart from Vnukovo at 10:30. We arrived early, already informed that the “Carpet” plan was in effect. We were flying with Utair. The carrier didn’t inform us in a timely manner that our flight had been canceled. Eventually, the information desk said we were being transferred to Sheremetyevo. The girl who was flying with Pobeda was given a meal voucher. It turned out to be for 100 rubles for water at a certain cafe. When they got there, it turned out the water cost 300 rubles.”
(Ryska Kommersant)
Kanske ska reklamera hela SMOn till konsumentombudmannen, har ju inte alls gett de där positiva effekterna som utlovats…. 🙄
Korståg mot ryska myndigheter, så reklamera till ARN
Stööön
😎
Klagomålsavdelningen och Hundmatsfabriken har samma adress tydligen.
Angående LW 09:53 så verkar SVT-artikeln som LW länkar till ha uppdaterats (kl 11:58). Det står nu i den vad personerna är misstänkta för.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ytterligare-en-anhallen-i-sapo-arende
SVT erfar att misstankarna handlar om att industriella verkstadsprodukter förts ut ur Sverige med Ryssland och det militärindustriella komplexet som misstänkt slutanvändare.
Perfekt att sådant bekämpas. Är väl på hög tid…
Grovt sanktionsbrott kan ge fängelse i lägst två och högst sex år.
Lite för lite kännbart enligt min mening
Bör minst fördubblas (lägsta straffet) upp till livstid för riktigt grova fall.
Rimligt att höja en hel del, det är ju dessutom Grovt sanktionsbrott i rubriceringen.
Är ju ett brott mot det Svea rike står för, och i detta fall gynnar det vår uttalade fiende som vill förinta oss eller åtminstone tortera oss
Gärna fängelse, men först tjära och fjädrar!
Enligt Omni:
”En man född 1982 begärdes vid lunchtid på fredagen häktad såsom misstänkt för grovt sanktionsbrott, uppger senior åklagare Carl Mellberg, för Expressen.
Personen anhölls i tisdags och är en av två som misstänks i den härva som leds av Säkerhetspolisen och som ytterst få omständigheter ännu är känd om.”
”Den misstänkte mannen är, enligt officiella register utvandrad.”
https://omni.se/a/JOnky7
(Omni måste ha angett fel publiceringsdatum på den här notisen (5 maj), det måste väl vara idag, 8 maj.)
9:11,
Fantastisk lotttorad igen. Det håller i sig. Nödvändigt. Fint. Höga siffror på artilleri, dyrt luftvärn, MLRS och utslagna terrorister. Hoppas på fortsatt sådan tendens.
Ja, enligt den ukrainske försvarsministern Fedorov har ryssarna under de senaste månaderna (tror det var de senaste fem månaderna) inte lyckats nyrekrytera i samma takt som man förlorat soldater.
Att Ukraina lyckas att dagligen slå ut så många terrorister, dagligen slå mot oljeproduktion och militär industri är så viktigt och nyckeln till Ukrainska framgångar. Men Ukraina behöver mer hjälp från väst för att öka trycket och minska sina egna förluster.
Tack taco!! 🤬
🇸🇾 Russia reestablishes military base in Syria’s Tartus
A powerful Russian naval convoy is moving towards Syria. In addition, the group includes three ships that are already under international sanctions.
The Russian occupiers are becoming more active in Syria after the US left the region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldiqznk2s2z
TACO gör ingen glad. 🤬
Jodå. Bunkerpeddon är nöjd! Mycket nöjd..
Ingen amerikansk president har väl någonsin levererat så mycket till mänsklighetens fiende
Riktigt illa! Efter att Assad föll fanns en chans att kraftigt försvåra för Ryssland i både Mellanöstern och hela Medelhavet. Men kan det hela bero på att Syriens nye ledare följer något avtal som Syrien har med Ryssland om basen? Att avtalet rullar på snarare än förnyats? Den nye ledaren hade ju gott stöd av Turkiet och det borde ju inte ligga i Turkiets intressen att Ryssland har en bas strax söder om landet.
+1
09:29 jag kan ingenting om ingenting men jag har nu sett många klipp av dagtida jakt efter militära transporter i Donbas. Det här är säkert skåpmat för de flesta här men enligt vad jag tagit till mig flyger operatören tills dess ett lämpligt mål identifierats. Därefter låses målet med stöd av kameran s a s visuellt och drönare fullföljer på egen hand. Drönaren klarar då att sortera ut målet, även om det är i rörelse. Det ska inte vara någon AI tillämpning utan ganska enkelt som jag förstod saken.
Beroende på hur länken fungerar så kan det vara väldigt svårt med direktstyrning p.g.a. fördröjningarna. Men du kan räkna med att AI redan används ibland och kommer att användas mera allt eftersom tekniken blir billig och tillgänglig. Problemet med att bara låsa på ett mål och “dum” styrning är att drönarna ofta har ganska små sprängladdningar och det spelar stor roll var man träffar.
Hade det inte varit trevligt om de lite långsammare men ändå relativt stora drönarna som åker lång väg in i fiendeland kunde ta å släppa lite ballonger eller liknande längs vägen som störande mål för fiendens radar? Kanske med en fin banderoll med passande budskap eller nåt annat kul?
Kör ryssarna direktsändning från spektaklet 9 maj, eller är det kanske “direkt” med två minuters fördröjning så att det plötsligt blir “tekniskt fel” innan de ukrainska termit-drönarna uppenbarar sig över torget.
Självklart används fördröjning (tillagd till den normala som kommer av digital komprimering).
Det gör även den andra “supermakten” numera (de är i vart fall supermakt i dubbelmoral), alltsedan https://sv.wikipedia.org/wiki/Nipplegate
Ursäkta språket, skyll på Evgen inte mig 😇
They’re just mixing dickheads with shit ))
For the Russian riffraff, the closure of 13 airports is more painful than the destruction of Perm.
Now there will be thousands of videos of offended Insta-sams from airports on all social networks ))
✈️🫣 The weather at Moscow airports is not suitable for flying today…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldlhhtdfk2z
Evgen Istrebin
Happy Victory Day over Chocolate🤣
The maker of the legendary Alyonka candy cut its entire staff by 25% in 2025.
Tänk på att choklad kan ha en positiv effekt på humöret och minska risken för depression.
Men trots de ökade behoven kan nu ryssen inte köpa så mycket choklad längre
Evgen Istrebin
The drone attack on Moscow over the past 24 hours has become one of the largest since the beginning of the year, according to the propaganda publication TASS.
🔥
Evgen Istrebin
Monthly cash growth rate, m/m
01.03 +1.4%
01.04 +1.6%
01.05 +3.4%
Roughly speaking, the three-month SAAR is 26%
. SAAR (Seasonally Adjusted Annualized Rate): A seasonally adjusted indicator recalculated on an annual basis. It is used to estimate trend inflation without taking seasonal factors into account.
264 Ukrainian UAVs were shot down over Russian regions, the Russian Ministry of Defense reported.
Och jag vill minnas att Dr Dan gav oss 260+270, så ryssen fick ner ungefär hälften (oaktat att ryssen kanske dessutom boostar sina nedskjutningssiffror).
Ännu en kartändring.
Som vanligt är den inte officiell
The AFU liberated Dibrova, Lyman direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2052702682138472668?s=20
En till.
Inte så mycket med den ryska offensiven längre?
Dom har att göra för att ens hålla linjerna..
The AFU advanced near Alexandrovsk, Dnipropetrovsk region
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2052702088308892136?s=20
Fantastiskt 👏
Oj!!
Nu måste det vara riktigt illa i Ryssland, riktigt illa. För detta har ju hela tiden varit en röd linje
🤡 Putin is ready to negotiate with everyone, including the EU – Peskov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldkbqmmrs2z
Putin – go home.
En anledning till att Internet stängts? Kreml kan nu initiera förhandlingar utan att ryska folket får veta?
Men tror ni inte att moskvastaten måste krossas rätt mycket mer innan en rimlig fred kan nås?
P har ingen större längtan till fred.
Jo.
Jo det tror jag absolut. Jag menar bara att om (notera: om) de kanske nu tar ett första pyttelitet steg till att erkänna att det inte går bra, så kan de inte låta ryska folket få veta det i det här skedet för då blir det svårt att sedan spinna det till styrka/seger.
Fast jag vet inte om man ska lägga någon vikt vid det här uttalandet.
Lilleputter har väl varit beredd att förhandla hela tiden: ”Här är kapitulationsvillkoren, skriv på och utrym Donbass, avrusta och installera en ny regim”. Typ.
Detta hoppas vi inte kommer att hända.
Europa befinner sig i en situation de själv har del i. Istället för att använda tex 1% av sin BNP för att rusta Ukraina militärt och ekonomiskt och därmed krossa moskvastaten (2022) så måste de nu använda ca 3,5- 5% av sin BNP för att på diverse sätt stärka sitt försvar och ändå faller inte terroristaten just nu. Feltänkt. Svagt.
Kapitulationskraven kommer ju att vara de samma. Försöka går ju.
Men förr totalvägrade man att EU fick vara med. Därigenom ser jag en glidning. Och då kanske de ukrainska verkningsfulla sanktionerna börjar medföra verkan? Man förlorar ohyggligt ekonomiskt och även trupp
Du har nog rätt där Erik, en glidning kanske pga att de känner att de är på sluttande plan?
Är 🇺🇦 som orcherna SKA förhandla med efter att dom krypit tillbaka till Mordor
Läste i går att dom förbereder à la Trump att utropa seger..
Läste i går att dom förbereder à la Trump att utropa seger..
De vill förhandla om att behålla Petsamo och Karelen. Finland kommer att föreslå lokal folkomröstning.
Har hört ett rykte om Operation Ketchup inför fascist-ryssarnas bilkaravan genom Stockholm imorgon; att beväpna sig med flaska ketchup och spruta ner ekipagen. Barnsligt men ändå ett gott initiativ.
Ketchup som symboliserar blod. Bra där.
Jag kommer stå på fria Ukrainas plats iaf. Dom kommer inte få besudla den platsen ostört.
👍🏻
Innan ni agerar, kolla vem som är där. På onsdagens möte med “Ryssland ut ut Ukraina” på Fria Ukrainas Plats nämndes det att de ryska dissidenterna, de med vit-blå-vit flagga skulle ha en aktivitet på Fria Ukrainas Plats i morron lörd. kl 14.
Om det är någon annan innan framgick inte. Men det är det kanske.
Det verkade som de skulle avtäcka en ny installation. Jag gillade speciellt den med Pruttler klamrande sej fast vid ett sjunkande “Moskva”. De hade till och med lyckats att få fiskmåsarna att skita på honom.
Värdefull info. Tack!
Jag har laddat med surströmming ifall det är patrasket som visar sig där kl 12, som nämndes i bloggen igår. Får köpa mig lite ketchup och störa karavanen annars.
Jag brukar köra onsdagsmöterna så jag känner igen dissidenterna.
Värdefull info. Tack!
Jag har laddat med surströmming ifall det är patrasket som visar sig där kl 12, som nämndes i bloggen igår. Får köpa mig lite ketchup och störa karavanen annars.
Jag kommer inte agera jag kommer demonstrera. Jag har en vyshyvanka och ukrainska flaggan hänger från min rygg. Det är inte jag som är den aggressiva parten. även om jag känner stort hat.
Bra, alla som är i Stockholm och stör hemskheten.
👍 Etablera en ny ketchupeffekt, nu när de gamla glasflaskorna knappt går att få tag på längre. 😁
Det extraordinära kräkmedlet Fico är på väg till sin brother-in-diapers: https://globe.adsbexchange.com/?icao=505c06
Nakenkramning och avföringsmys på agenden.
Hoppas nu bara de låter bli barnen.
Varför fick han tillstånd att flyga över svenskt territorium?
För att Polen sa nej, samt hela Baltikum, medan Sverige sa “kanske…”? 🥴
Lärde mig för övrigt häromdagen (av en Slovak) att man uttalar namnet “Fitzo”, jag trodde tidigare att man sa “Fiko”.
Men de hade kunnat flyga över Östersjöns internationella luft när de lämnade Tyskland…
“Ukraina förbereder sig på att bomba mål i Ryssland som saknar luftförsvar för att skydda Moskvas parad.”
The moscow times
👍🏻
Kan det finnas en tydligare signal att det går skit för ryzzland när Ukaina och hela väst ser fram mot segerparaden mer än ryzzarna?
Det måste vara så jäkla ångestladdat att planera det där spektaklet och veta att hela världen kommer skratta åt skiten…
Kanske ännu mer ångestladdat att tvingas marschera i tätt packade led längs Röda torget. Mouhahaha.
09:29 Samma film med Azovs attacker i och kring Mariupol i något högre kvalitet på deras egen Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/watch?v=vx8dSNeFHCI
GUR drönar till det för ockupanter i Zaporizjzja:
https://www.youtube.com/watch?v=s8PfoErOz6M (1m22)
Madyar meddelar och visar på film att ukrainska drönarförband natten till idag slagit till mot följande ryska mål:
Among the 16 military targets worked out at night at operational depth:
🔥ZRK “Tor-M2”, n. p. Mykhailivka, Zaporizhia region, 1 ots SBS
🔥ZRGK “Tunguska”, n. p. Zhigalki, Bryansk region, rf, 413 op “Reid”
🔥Oil depot, city of Luhansk, 1 ots SBS
🔥Railway tanks with fuel and lubricants, city of Luhansk, 1 ots SBS
🔥PTD of the enemy, n. p. Troitske, Luhansk region, 1 ots SBS
🔥Gas infrastructure, city of Luhansk, SBS group of GV BAS “Phoenix” of the State Security Service of Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=ak_sxs6S3fQ (3m09s)
Nu vänder det!
Ukraina kommer börja ta tillbaka mark och gå med plus netto!
Hoppas Ukraina struntar i marken så länge men kan de flytta fram sina sensorer, radiolänkar och drönarebaser är det förstås bra. Må de fortsätta bomba feta militärt och ekonomiskt relevanta mål i Ryssland tills nuvarande ryska maktpyramid förhandlar om sig och de ryska trupperna åker hem.
Håller med. Önskar inget annat än att det trycker ut ryssen med våld det är säkert smartare att sänka Rysslands industri till absoluta botten. Vore härligt med ett Ryssland tillbaka till stenåldern. Då har vi kanske lugn och ro ett tag framåt.
Död åt slemgnomerna 🔥⛽️
Väl uttryckt ✊
Tekniskt sett vände det med vårsolen och att Ukrainarna inte gav upp under djävuls vintern. Det var min största farhåga men du har rätt vinden har vänt det är vår tur nu.
Tillsammans till den oundvikliga totala segern 🦅 💫
Ja, brytpunkten är nådd (eller kanske snarare brytzonen).
Razom do Peremohi. pratade med mina vänner hela vintern bara för att dom skulle veta att hjälp var på väg.
Kommer ryssen ha parader med kidnappade barn som hjärntvättats till soldater?
En False flag på det….
Den internationella olympiska kommittén beslutade i går att släppa in Belarus i värmen igen!!!
IOK:s regler och rekommendationer vägleder ofta internationella idrottsförbund.
Men såväl friidrotten som skidskyttet fortsätter att stoppa dem.
I den största sommar-OS-sporten och en av de största vintersporterna finns inga planer på att ändra sina regler.
– Vår styrelse har tagit ett tydligt beslut om att när det sker påtagliga fredsförhandlingar kan vi börja omvärdera våra beslut. Vi hoppas alla att detta kommer att ske snart, men fram till dess kommer styrelsen att stå enad i beslutet säger det internationella friidrottsförbundets ordförande Sebastian Coe.
Samma sak gäller i skidskyttet, berättar IBU:s svenske ordförande Olle Dahlin.
– Situationen som föranledde beslutet har ju inte förändrats och belarusierna kommer inte kunna kvala in till skidskyttets OS-tävlingarna.
Bra att det finns idrottsgrenar där förbunden har ryggrad och känsla för vad som är rätt
Det löses bäst genom att inte låta dem resa in i landet – inget sportklubbarna kan råda över. Nästa sommar-OS i USA får dom väl röda mattan, med vinter-OS i Frankrike kanske?
https://www.politico.com/news/2026/05/08/anders-fogh-rasmussen-interview-nato-00911431
Ex-NATO chief Rasmussen warns of ‘disintegration’ of alliance, calls for new European defense bloc
As head of NATO and prime minister of Denmark, Anders Fogh Rasmussen has always advocated close ties with the U.S. Now he is calling for a radical rethink — and a new European defense alliance, of which Ukraine should also be a member.
By Carolina Drüten
05/08/2026 12:01 PM EDT
Vettiga idéer från Fogh Rasmussen. De länder som skulle ingå måste öka på försvarsanslagen i en snabbare takt än det som tidigare beslutats – ingenting säger att vi får den tid till förfogande som det tidigare beslutet grundades på.
Jag fortsätter att tjata om en ny Kalmarunion. Eller Stor-Sverige. Eller Stor-Tyskland. Eller Fjärde Riket. Eller Stor-Polen.
Jag tror det krävs en ny statsbildning för att organisera försvaret. En gemensam statschef och ett gemensamt försvar. Vi får behålla våra presidenter och kungar, men dom underställs den nya kejsaren/presidenten militärt.
https://kyivindependent.com/breaking-trump-announces-3-day-ceasefire-between-russia-and-ukraine/
Editor’s Note: This is a developing story and is being updated.
U.S. President Donald Trump on May 8 announced a surprise prisoner exchange and three-day ceasefire in Russia’s war against Ukraine from May 9-11.
The announcement comes amid mounting tensions between Kyiv and Moscow on the eve of Russia’s Victory Day celebrations. While the Kremlin declared a temporary truce in honor of the May 9 holiday, Ukraine has been skeptical that Russia will honor its own terms.
“I’m pleased to announce that there will be a THREE DAY CEASEFIRE (May 9th, 10th, and 11th) in the War between Russia and Ukraine,” Trump wrote on Truth Social.
“The Celebration in Russia is for Victory Day, but, likewise, in Ukraine, because they were also a big part and factor of World War II. This Ceasefire will include a suspension of all kinetic activity, and also a prison swap of 1,000 prisoners from each Country.”
Trump claimed he had personally requested the ceasefire and that it had been agreed to by both President Volodymyr Zelensky and Russian President Vladimir Putin.
The Kyiv Independent has reached out to Zelensky’s office for comment.
Ok? Har han rökt på igen?
Har Lilleputtler desperat ringt och sagt åt Demented Don att nu får han leverera så att orcherna ska få ha sin parad.
Från Kyiv Independent just nu:
“Zelensky soon afterwards confirmed his team had received the request for a three-day ceasefire and prisoner swap, and said Ukraine is working to prepare for the exchange and would uphold “the principle of reciprocity,” prioritizing the return of prisoners over strikes on Moscow.
“Red Square is less important to us than the lives of Ukrainian prisoners, who can be returned home,” he said. “
Idioten fortsätter sitt ändlösa nonsens. Han har ju redan lovat eldupphör från Israels sida utan deras vetskap, fungerade sådär, och nu kör han samma trick igen.
Tror inte Ukraina firar någon fascistisk segerdag med tre dagars vapenvila; tvärtom, bättre att fördjupa sig i studier av långdistanssanktioner.
T är en kriminell rättshaverist; jag tror och hoppas han har rätt i att demokraterna kommer undersöka möjligheterna till riksrätt om de tar majoriteterna i senaten och representanthuset i mellanårsvalet.
Hm. Det här är känns som ett tecken på att Ukraina nu har trumf(p) på hand. Ett Ryssland som nu behövt be Trump(f) om hjälp med respit.
Ju hårdare du spelar, desto mer ger sig ryssen. Det är sen gammalt.
https://www.politico.com/news/2026/05/08/russia-ukraine-war-trump-ceasefire-00912463
Trump says there will be 3-day ceasefire in Russia-Ukraine war
The president said he facilitated the deal, which includes a prisoner swap, and Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy quickly signaled his support. But past ceasefires have crumbled.
By Aaron Pellish
05/08/2026 03:27 PM EDT
https://www.theguardian.com/world/2026/may/08/trump-russia-ukraine-three-day-ceasefire-9-may
Trump announces Russia-Ukraine three-day ceasefire from 9 May
US president says on Truth Social the ceasefire will include suspension of all ‘kinetic activity’ and prisoner swap
Guardian staff and agencies
Fri 8 May 2026 20.52 CEST
Mycket hoppfullt inlägg för Ukraina!
https://www.dn.se/debatt/ukraina-gor-som-finland-och-ryssland-betalar-priset/
Ja- eller hur. Mycket bra artikel är det ivartfall. Men personligen tror jag att bättre stöd för Ukraina vore fantastiskt bra och nästan nödvändigt.
Tack för länken. Mycket läsvärt!
Ej låst 21:14
Fanns i arkivet också
https://web.archive.org/web/20260508182447/https://www.dn.se/debatt/ukraina-gor-som-finland-och-ryssland-betalar-priset/
För den som vill veta vad artikeln handlar om (tycker själv det är störande med bara en länk): Artikelförfattaren menar att det är en god strategi att strida för land (norra Donetsk) även ifall man sannolikt kommer förlora det och jämför Finland med Baltikum och Tjeckoslovakien. Finland fick vara ifred för att dom bet ifrån även om dom förlorade Karelen.
Påminner om min insamling till Rehab utrustning till skadade soldater som håller våran flank. Mitt hus är säkert tack vare deras uppoffringar Ni som gett ni har en varm kram att hämta från en wessla. Caps and Candles och märk det Wesslan. https://youtu.be/WpYeekQkAdc?is=1v9ZAXfjhjt0-sWk. -=Swish: 123 278 21 59
Du får några flaskor vin wesslan, tack för allt du gör.
Vad innebär det att det märks med Wesslan?
Är det “bara” att det märks att det är du som har varit aktiv värvare av stöd?
Det gör att det öronmärks till min resa. Detta gör jag utöver mitt engagemang i Caps.
Om det här med tredagarsvapenvilan stämmer, så är det ett utmärkt tillfälle att 1) låta bli att attackera Moskva och kanske andra långdistansmål, men 2) fortsätta ta mark överallt där man kan. Detta eftersom vapenvilan egentligen bara gäller paraden. Men ovanstående beror förstås på de 1000 fångarna, släpps de innan paraden eller efter. Skulle jag vara Ukraina skulle jag kräva att de släpps innan paraden men att de syska släpps under vapenvilans sista timmar.
Zelensky gör helt rätt, det är viktigare att få hem 1000 soldater som kan återförenas med sina familjer än att reta livet ur ryZ på den patetiska paraddagen.
Jag tror inte mordoriterna kommer att hålla vapenvilan efter 9 maj. Så fort paraden är avklarad så kommer bomberna falla över Ukraina igen tror jag. Hoppas verkligen att vapenvilan håller, har dock låga förväntningar då Putler bryter alla avtal han går in i.
Otroligt bra om 1000 ukrainare får komma hem.
Jag hade gärna sett att Ukraina kör fler drönare över bostadsområden där många tillhör eliten och säkerhetstjänsten. Att få de att känna kriget in på bara skinnet är viktigt.
“Russians panic: Machine guns everywhere, 100+ air defenses go off”
“Accentmannen” berättar om moskoviternas tilltagande skräck när ukrainska drönare tar sig igenom ett till synes finmaskigt luftförsvar.
https://www.youtube.com/watch?v=hKYlEMqA_DA
https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2026/apr/29/wet-ground-by-aria-shahrokhshahi-ukraine
Births, deaths and a first kiss: life near the frontline in Ukraine – in pictures
Aria Shahrokhshahi went to teenage discos and hospital wards rattled by rockets in order to capture how it feels when your country is dragged into a war
Wed 29 Apr 2026 08.00 CEST
☠️ Destroyed Russians in one week, – Magyar
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleldra2sc2b
🇵🇱🇺🇦 Polish-Ukrainian company has developed a concept for an autonomous turret for a car to combat drones.
Scan Horizon system is capable of independently detecting and neutralizing enemy FPV drones using a net.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleg67e5cs2q
Episk trollning av Zelensky:
https://bsky.app/profile/libraryofcontext.bsky.social/post/3mlek3dyfhc2b
Det var den jag letade efter! 😊
Kunde inte länka där jag läste den, tack!!
Kul att se vad Prutten och den store oreanga härföraren säger om detta!
Ukraina följer avtalet!😍🤩💪👌
Så underbart fantastiskt bra. + 1 miljard på den.
https://www.president.gov.ua/documents/3742026-59389
Briljant!
😅😅🎯🚀🔥
Google Translate:
Med beaktande av de talrika förfrågningarna, i humanitärt syfte, som skisserats i förhandlingar med den amerikanska sidan den 8 maj 2026, beslutar jag:
Att tillåta en parad i Moskva (Ryska federationen) den 9 maj 2026.
Under paradtiden (från klockan 10:00 på morgonen enligt Kievtid den 9 maj 2026) ska det territoriella kvadratet av Röda torget undantas från planen för användning av ukrainska vapen.
Röda torgets kvadrat:
55.754413 37.617733
55.755205 37.619181
55.753351 37.622854
55.752504 37.621538
Denna förordning träder i kraft från och med dagen för dess undertecknande.
Ukrainas president V. ZELENSKYJ
8 maj 2026
Ibland, faktiskt oftast en Fredagsnatt ( hos mig är det redan in på ” småtimmarna” lördag tar jag mig in på ryska ” chattar ” dominerade av finans och industrifolk.
Jag slås av hur tonen har förändrats, gradvis sedan augusti 2025 och framåt.
Undertonen är allt mer regimkritisk, (det kräver rätt goda grunder i förståelse för ryssar sätt att uttrycka sig för att förstå) , men den är ännu inte panisk.
Den är mer ” uppgiven ” , snarare inriktad på ” överlevnaad” , den typiskt ryska fatalismen skiner igenom.
Just denna ” fatalism ” är det svåraste att förstå i rysk verklighet, den är snudd på obegriplig. Den är också den förutsättande faktor för det ” fåraktiga” sätt de låter sig styras.
Jag letade i kväll för.paniktecken när det gäller ekonomi….ännu kan jag inte se dem, däremot ser jag tydligt att folk ” biktar” elände och undergiven pessimism.
Men , detta sagt, kritiska röster hörs, men det är svårt att identifiera någon person eller grupp bland ” vanliga” något så när karismatiska ledargestalter eller grupper som kan engagera och leda folkligt uppror.
Detta sagt, tror jag att många fler nu knyter nävarna i byxfickorna!
Tror att jag kanske förstår. Är det så att det står och väger?
Möjligen, BAL!
Man ska inte utesluta att det kan koka över i vissa ryska allt fattigare regioner
👍
Fuck pruttin
Fuck dumdumb
Fuck svt
Till svt:
“Varför nämner ni inte att “segerdagen” är tack vare lend-lease, och att de flesta (mer än hälften) av de döda på sovjets sida var från ockuperade länder såsom Ukraina och vitryssland? Och att sovjet var med Tyskland och startade världskriget, och endast bytte sida när hitler svek dem, precis som ryzzarna själva gör i alla avtal de ljuger sig in i.
Det ni gör är ju att papegoja kräkmls propaganda, det är inte att var “neutral” i sin rapportering, det är att vara nyttiga idioter. Hur kan man vara korrespondent för en region som man inte är påläst om?”
Helt rätt KJSH, det är mycket märkligt att detta ryska narrativ tillåts torgföras som något helt naturligt. Grundfelet enligt min mening var att man i väst (inklusive i vårt land) givetvis var mycket positiva och tacksamma för de sovjetiska framgångarna mot de nazityska trupperna (efter den katastrofala inledningen från juni 1941). Detta för att allt som skadade den gemensamma fienden Tyskland minskade faran för vår egen del. Från denna helt rimliga utgångspunkt underlät man dock att se verkligheten i Stalins Sovjetunionen, och att efter kriget vi i väst på nytt blev huvudfienden för sovjeterna. På något sätt levde tanken kvar att vi på något sätt befann oss på samma sida.
Vidare ser jag på nätet att de regionala skillnaderna växer
Putin och Silovikerna lärde sig från Bolotnayademonstrationerna att prioritera Moskvaborna ekonomiskt och, visst, det är just i Moskva som koncentrationen av den administrativa övre medelklassen hopar sig och lever väl på de löneutbetalningar som sker på avtalad tid
Zelenskyy har alltså efter påtryckingar från Trump gått med på att Ryssland ska få hålla sin parad i fred. I alla fall när det gäller aktiviteter inom röda torget.
Trump i sin välvilja mot Putin har alltså lyckats få honom att framstå som en vekling när ha behöver hjälp från USA för att få hålla sinnparad i fred och Zelenskyy har nu gett sig själv fria händer att attackera resten av Ryssland förutom det lilla torget.
Se till att poppa popcorn i god tid före 09:00 i morgon!
Och för hem 1000 krigsfångar, något ryssarna skyr nästan som pesten.
Sedan kan man ladda upp ett lager med olika drönare, i stället för 250 så kör man 1000 direkt efter vapenvilan. Inte den där FiN blir alldeles till sig om man kör 1000 😎
1000 med smäll 💥 😍
Rybar reports on Ukrainian successes around west Zaporizhia:
The enemy is increasingly attacking deep into Russian territory, striking at logistics centers. The air defense system often works in Melitopol, where the Ukrainian Armed Forces launch drones, including aircraft-type ones. And recently, there have been new reports of attacks in the area of Mariupol. Ukrainian formations are consistently and clearly working against the logistics of the Russian Armed Forces
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2052859717844947430?s=20
Rybar är superrysk militärnära källa
Putin’s residence in Valdai was blurred out on Yandex Maps shortly before May 9, – Radio Liberty
Previously, Yandex only blurred out military installations and defense industry enterprises on its satellite map.
Valdai residence has been surrounded by more than 25 air defense systems.
Karta.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleoytyvzc2z
📉The Russian budget has been in the red for the fourth month in a row. The deficit from January to April was 5.9 trillion rubles, or 2.5% of GDP.
The full-year deficit was projected to be 3.786 trillion rubles, or 1.6% of GDP. The plan has already been exceeded many times over in just four months.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mleo7jkqhk25
🇺🇦🤝🇬🇧 Ukrainian cadets have completed their initial flight training in the Royal Air Force of Great Britain, necessary to begin training on fighter jets.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlen6ujcic2s
Haha 😁
“Tack Zelenskyj för paraden”
)))
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlemwsj6722s
Haha
🔴😂 Peskov blushingly mumbled that they didn’t need any permits to hold the parade…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlemlvfqts2s
🦅💥 Caspian port, Degastan
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlemdmibkc2s
💥 Kaspiysk, Dagestan
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleiwspbsc2j
💥 Kaspiysk, Republic of Dagestan. Attack by UAVs continues.
Kaspiysk is home to one of the main bases of the Caspian Flotilla of the Russian Navy.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleiotpdn22j
När varje liv betyder något. Denna film kunde därför inte spelats in i Ryssland
🇺🇦 In the Chornobyl forest, rescuers saved a red-listed moose that was lost during a fire!
The frightened and exhausted animal was noticed by emergency workers during the fire extinguishing and carried out a real rescue operation + was given water to drink and helped.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlejrhwa522j
Segerdag, pyttsan. För baltikum tog krigets olyckor slut 1991? Det var var fler länder som det tog lång tid innan ryssar slutade plåga dom.
🦅 Drone threat in Bryansk, Orel, Voronezh, Belgorod, Kursk, Lipetsk, Moscow, Ryazan, Nizhny Novgorod, Tver, Tula, Kaluga, Smolensk, Vladimir regions, the Republic of Dagestan, the North Caucasus and Donetsk region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlejg3a3sc2j
15:07 Vilka finingar. Förutom att hålla borta råttor och möss, vilket katter gör alldeles utmärkt, så bra för den som sitter i en grop och försvarar att ha något mer att bry sig om. Bra för humör och moral. Läste ett inlägg för ett par veckor sedan om hur man lyckats evakuera en katt och hur glada plutonen blev för att se sin katt igen.
Lägger det här med. Via Google Translate.
“Med beaktande av de talrika förfrågningarna, i humanitärt syfte, som skisserats i förhandlingar med den amerikanska sidan den 8 maj 2026, beslutar jag:
Att tillåta en parad i Moskva (Ryska federationen) den 9 maj 2026.
Under paradtiden (från klockan 10:00 på morgonen enligt Kievtid den 9 maj 2026) ska det territoriella kvadratet av Röda torget undantas från planen för användning av ukrainska vapen.
Röda torgets kvadrat:
55.754413 37.617733
55.755205 37.619181
55.753351 37.622854
55.752504 37.621538
Denna förordning träder i kraft från och med dagen för dess undertecknande.
Ukrainas president V. ZELENSKYJ
8 maj 2026”
https://www.president.gov.ua/documents/3742026-59389
😅😅😅💫🚀🎯🔥
Haha, dom trollar ju fullkomligt sönder ryssarna.
Pästkov rodnar som en tonåring på sin första bal när han intervjuas.
Moskvastaten är verkligen på retur nu
😎 De skulle kanske göra retur och återvinna staten och så kommer nya mindre stater ut istället?
Radioaktivt sönderfall
🇸🇪🇺🇦✈️ Sweden has delivered specialised equipment to support the operation of military airfields in Ukraine.
High-quality runway maintenance directly affects how safely and successfully pilots can carry out combat missions.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleh7s44bs2q
The new equipment allows for:
• fast and efficient runway maintenance;
• keeping airfields ready for operations 24/7 in all weather conditions;
• ensuring pilot safety during take-offs and landings;
• maintaining uninterrupted combat aviation operations.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleh7tghqs2q
Bra! Antar att vi har riktigt bra utrustning för underhåll av landningsbanor, med tanke på vårt vägbassystem.
🇺🇦🇸🇪
Inför att Griparna äntligen blir fria?
🦅💫
Finns det några andra plan som kan nyttja vägbaser?
Donetsk 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlegpuecqk2q
🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlegpuegnk2q
💥Destruction of Russian field ammunition depot in the Kupyansk direction by 77th Airmobile Brigade!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlegd3s2rc2q
Russia has concentrated about 106,000 personnel in the Pokrovsk direction, — Syrskyi
The occupiers have intensified offensive actions almost along the entire line of combat contact and are regrouping.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mledciwuik2y
Russia prepared to transfer Russian drones to Iran to attack Americans – The Economist
Russian military intelligence document talks about fiber-optic drones that are resistant to EW, as well as long-range UAVs with satellite guidance.
Russia has also offered to train Iranian operators.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleciey43c2y
Med demente Dons goda minne, han har väl knappast något sådant, men ni fattar vad jag menar!
Fantakatastrofen förlåter allt om det kommer från Putin’s håll. Spelar ingen roll om det är amerikaner som stryker med
Det obegripliga är att kongressen och den amerikanska allmänheten inte reagerar starkt på detta.
Mja. Den *republikanska* delen av kongressen (majoriteten, om än tunn och endast där på grund av gerrymandering) reagerar inte starkt på detta. Inte alls, faktiskt.
☠️ Why should we waste drones on a big “red wall” when we can strike at regions where air defenses have been taken to Moscow, — SBS commander Robert “Magyar” Brovdy.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mleao7q45s2y
Jag håller med om det. Paraden är redan ett fiasko ändå, och faktiskt nästan mer fiaskoartad om den hålls som planerat än om den ställs in. Och alla feta mål runt om i Ryssland som sitter och pockar på uppmärksamhet… det militära värdet av att slå ut dom är högt, och kan mätas i ukrainska liv när attackerna minskar i motsvarande mängd. Motargumentet är ifall kriget verkligen skulle kunna ta slut för att det faktum att paraden inte kan hållas är så klargörande för den ryska eliten att dom slutligen kastar Putin under bussen – den chansen är nog ganska liten.
🇫🇮🇺🇦 The Ukrainian army is one of the four armies in the world that are “trustworthy”. At the same time, Ukraine, including in its own interests, should be integrated into NATO as soon as possible, — Minister of Foreign Affairs of Finland
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mleadoggp22y
De andra tre arméerna är de Turkiska, Polska och Finska enligt sagesmannen.
Brukar kosta väldigt många ryssar livet när man ger sig på någon av de där
💥 70th arsenal of GRAU in Kedrovka, near Yekaterinburg, was hit by Ukrainian drones on April 25, – Exilenova.
This happened in parallel with the strike on aircraft at Chelyabinsk airfield.
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle7zj524c2y
Kedrovka is a deep rear. And even there there is no longer a sense of security. Although with minimal consequences, there is still room for growth. A very long distance.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle7zlyoq22y
🇺🇦🙏 Zelensky: In Dnipro, I visited our soldiers who are undergoing treatment after injuries. I thanked them for their service to Ukraine, for their strength and resilience, and awarded them with state awards.
Thank you to everyone who defends Ukraine and who helps our soldiers!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle6s7ziuc2y
I also talked with the hospital doctors and awarded them with the Orders of Danylo Halytsky and Princess Olga of the 3rd degree, the medals “For Military Service to Ukraine” and “For a Saved Life”.
It is thanks to such people that the lives of our defenders are saved every day.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle6sa2cas2y
Länge sedan man hörde om Kursk
🇺🇦🔼 Ukrainian Defense Forces continue to be in Kursk region, — Syrskyi
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle552whxk2n
Ja det känns lite bortglömt; att Ukraina faktiskt ockuperar en del ryzzkt land.
Jag satt på ett utecafé igår och hade på mig min Spjutskaftstisha, den med en stor treudd på framsidan, och då kom de fram en dam, uppenbart av ukrainsk nationalitet, och tackade mig! Kändes bra.
👍🏅
🇭🇺 Hungary has quietly expelled a Russian spy who worked under diplomatic cover — VSquare.
The man in question is 36-year-old Artur Sushkov, who worked as a secretary at the Russian embassy in Budapest.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle3buykcs2n
The investigation found that for years he had been infiltrating right-wing think tanks and academic institutions linked to Orban’s inner circle, managing informants and trying to recruit people.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle3bvzg322n
Sushkov and his wife were expelled on May 4. Counterintelligence allegedly proposed doing so back in February, but Orban’s government blocked the decision during the election campaign.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle3bvzhzk2n
🇺🇦 Yevhen Khmara:
SBU investigates over 130 thousand proceedings, which is 80% of all crimes committed by the Russians on the territory of Ukraine since the beginning of the full-scale invasion.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mle2fuusc22s
🤡”We have won something worse than Ukrainian nationalism”: Kremlin political strategists are developing an “image of victory” that will sell the Russians a peace agreement with Ukraine.
The presentation, suggests that the Russians expect to gain full control over Donbas and partial control others
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldtih7udc2e
If the war ends without any clear achievements, society will perceive it negatively.
Veterans, who may also not like the peace agreement, are going to be occupied with commemorative actions, offered to join political parties, and the most problematic ones will be sent to the Africa Corps.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldtik4fbc2e
Therefore, the document lists the “victories” with which they are going to feed the Russians.
The so-called Z-bloggers are listed there as “sofa ultra-patriots” — they are scheduled to undergo an “emotional makeover” and face threats of liability for discrediting the army.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mldtik4gak2e
Putler har naturligtvis övertygat Dumpster att bara han får hela Donbas kommer det att bli fred, Dumpster får sitt nobelpris, TrumpTowers i Moskva och St petersburg samt en binge TrumpoGolfResorts allt finansierat av ryzzka oligarker.
The ceasefire was actually agreed the day before when Umerov was in Florida, but both sides let Trump make the announcement.
Ukraine only agreed if a prisoner exchange was confirmed, and Zelenskyy also insisted on 1,000 being released, more than Russia wanted.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlexkmcivc2j
Vad firar Ryssland idag? Att de var med och startade andra världskriget och kom undan med det?
Ganska precist uttryckt, ja. Det märkliga är att hyckleriet inte exponeras mer i västerländska media.
Vad firar Ryssland idag? Att de var med och startade andra världskriget och kom undan med det?
1080 KWIA
1 tank
3 APV
82 artilleri
1 mlrs
2 lv
1479 UAV
7 markdrönare
373 mjuka fordon
Lite numerologi. Mängden mjuka fordon har överskridit 95 000. Takten har ökat på sistone enligt min spontana killuppskattning. Jag antar att det beror på vidgade killzones.
Tack Justanothernickname !
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Jag hoppas det blir en bra dag för Ukraina!
👍
Ja, det är en förlustpost som vi sällan diskuterar – den enorma mängden mjuka fordon som går åt. Måste vara kännbart även det.
En snabbgoogling ger vid handen att rysk fordonsindustri tillverkar en miljon fordon per år, varav 800 tusen personbilar. Det är alltså ca 2740 fordon per dag, varav 545 icke personbilar. 373 är ju en anselig andel av det, och på uppåtgående.
Brinn, lv, brinn!
Megabonk! Tack Ukraina!
Sovjet startade 2:a världskriget genom sin pakt med NaziTyskland och överfallet på Polen. Väst gjorde bedömningen att de måste stötta Sovjet annars skulle nazisterna segra på den fronten och frigöra trupp mot Väst. Ergo Sovjet segrade genom Västs stöd.
Således Sovjet startade kriget och van över nazisterna tack vara en enorm materiell support från främst USA men även Storbritannien.
Undrar vilken berättelse den historieintresserade Putler kommer att traktera folket med idag? Knappast sanningen i alla fall!
Efter ett par timmars god sömn har jag ägnat en halvtimme till för att titta in på vad ett antal frekventa ryska ” chattare” som har uppenbara kunskaper om industri och ekonomi.
Jag har med viss frekvent tittat på vad de skriver och har noterat deras svängning i humöret under de senaste två åren, från optimism, först till försiktighet, och numera till realism.
Jag vill ( ännu ) inte påstå att det råder panik i just dessa kretsar, men faktum är att de uttrycker underförstått att de inte ser någon möjlighet i nuläget till någon förbättring av den ekonomiska situationen.
De 74 regioner som under förra året hade budgetunderskott ser ingen ljusning i sitt predikanten, I många fall förvärras situationen.
De lokala företagen visar generellt sett i dessa utsatta regioner fallande vinster och höjer i många fall inte lönerna för sina anställda i takt med ” hushållsinflationen ” !
Tvärtom talas det mer och mer öppet om att det officiellt gällande ryska narrativet om 97 procentig sysselsättningsgrad är missvisande.
Jag förväntar mig själv inte att den ryska ekonomin rasar ihop med ett ” pladask” i närtid, men redan för ett par år sedan skrev jag att den ryska ekonomin får allt fler sprickor i grunden, d v s i makroekonomi, och de syns främst och först ute i kommuner och regioner.
För var månad sprider sig sprickorna upp emot taket)))
Och apropå ” sprickor från grunden” så finns det många tusentals inlägg på inlägg på nätet om sönderfallet av lokal infrastruktur i städet och byar samtidigt som avgifterna folk tvingas betala för el, vatten , värme med mera, som i växande utsträckning blir allt sämre och sämre.
I likaledes växande utsträckning klagas det allt högljuddare och oftare om att just dessa kostnader för hushållen stiger och stiger, och samtidigt klagar de underhållsansvariga för att allt fler räkningar till hushållen inte betalas!
Tack Perra för dina intressanta rapporter om den ryska ekonomin, just det perspektiv du siktar in dig på – utvecklingen på lokal nivå i kommuner och regioner – är det sällsynt att man träffar på. De flesta experter diskuterar endast utvecklingen på makronivå.
Instämmer i TACK till Perra vår spanare i öster.
Tack Perra för relevanta observationer om stämningslägen och fältobservationer från marken.
Nya!
https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-ukraina-ger-tillstand-till-ryssland-att-halla-segerdagsparaden/