Ukraina har genom ett presidentdekret från Zelenskyj gett tillstånd för Ryssland att hålla sin segerdagsparad idag och att man inte ska bomba röda torget från 10:00 ukrainsk tid idag (09:00 svensk tid).

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Via ett presidentdekret har Zelenskyj gett Ryssland tillåtelse att hålla en segerdagsparad i Moskva och beordrar att Röda Torget inte ska bombas efter 10:00 Kyjivtid (09:00 svensk tid). Dekretet anger GPS-koordinater som inte ska bombas och lyder:
“UKRAINAS PRESIDENTS DEKRET nr 374/2026
Om att genomföra en parad i Moskva
Med hänsyn till de många önskemålen, av humanitära skäl, såsom de formulerades i förhandlingarna med den amerikanska sidan den 8 maj 2026, beslutar jag:
1. Att den 9 maj 2026 tillåta att en parad hålls i Moskva, Ryska federationen. Under paradens tid, från kl. 10.00 på morgonen enligt Kiev-tid den 9 maj 2026, ska det territoriala området av Röda torget undantas från planen för användning av ukrainska vapen.
Röda torgets område:
55.754413 37.617733
55.755205 37.619181
55.753351 37.622854
55.752504 37.621538
2. Detta dekret träder i kraft den dag det undertecknas.
Presidenten för Ukraina V. Zelenskyj
8 maj 2026″
Trollnivå: 2000%.
Under morgonen påstår den fundamentalistiska religiösa Washington-regimens fascistiske ledare GRÖFAZ Trump att det ska råda en tredagars vapenvila mellan Ukraina och Ryssland i ett försök att ta på sig äran över det Zelenskyj bestämde redan igår och få uppmärksamheten riktad till hans narcissistiska ego.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
08:22 Finska Vatnik Soup går igenom Moskvas dubbla budskap kring nazismen och deras historiska samarbete med nazister, inklusive att man lämnade ut tyska kommunister till Hitlertyskland och lät tyska pansarförband öva i Sovjetunionen innan andra världskriget.
Idag omfamnar en lång rad ryssar inklusive propagandister och makthavare mer eller mindre öppet nazismen, inklusive tatueringar som ledande befattningshavare i Putins legosoldater i Wagner eller att gå i nazistparader som Navalny gjorde upprepade gånger och försvarade i intervjuer (men som Väst inte låtsades om i sina försök att drömma om ett progressivt Ryssland och helgonförklarande av Navalny bara för att han inte var Putin).
09:30 Zelenskyj konstaterar att ukrainska liv och krigfångar är viktigare än en paradi Moskva och bekräftar att Ukraina gått med på vapenvila i tre dagar i utbyte mot att 1 000 ukrainska krigsfångar släpps:
“In recent days, there have been many appeals and signals regarding the setup for tomorrow in Moscow in connection with our Ukrainian long-range sanctions. The principle of symmetry in our actions is well known and has been clearly communicated to the Russian side. An additional argument for Ukraine in determining our position has always been the resolution of one of the key humanitarian issues of this war – namely, the release of prisoners of war. Red Square is less important to us than the lives of Ukrainian prisoners who can be brought home.
That is why today, within the framework of the negotiating process mediated by the American side, we received Russia’s agreement to conduct a prisoner exchange in the format of 1,000 for 1,000. A ceasefire regime must also be established on May 9, 10, and 11. Ukraine is consistently working to bring its people home from Russian captivity. I have instructed our team to promptly prepare everything necessary for the exchange.”
Ledarskap förstås. Folket ska alltid vara tryggt i att de är första prioritet för landets ledning.
08:33 En stor rysk GRAU-arsenal utanför Jekaterineburg bombades den 25:e april enligt Exilnova och satellitbilder. Verkar som fyra bunkrar träffats, men det blev ingen kataklysmisk spridning av explosionerna.
08:34 Angående de massiva ryska förlusterna av artilleri så är här en ukrainsk film från en Bulava-attackdrönare som slår ut en av Rysslands nya 2S43 Malva lastbilshaubitsar under vägmarsch, vilket visar på att Ukraina slår på djupet av de ryska positionerna och att artilleriet inte kan vara tryggt ens borta från fronten.
08:38 Segerdagsparaden kommer sändas med fördröjning för att den ryska prropagandan ska kunna klippa bort eventuella fadäser eller attacker mot Putin. Mobilt Internet fungerar inte heller för att ingen privatperson ska kunna streama eventuellt fiasko live.
08:39 Ryska Internetpropagandister är upprörda över att Zelenskyj gav tillåtelse till den ryska paraden.

08:42 Zelenskyj har proklametar att 9:e maj härmed är Europadagen i Ukraina enligt ett presidentdekret. Ukrinform översätter dekretet:
“Recognizing the European identity of the Ukrainian people, with the aim of strengthening the unity of the peoples of Europe, ensuring peace, security, and stability on the European continent, affirming commitment to the ideals and values of democracy, and supporting initiatives of youth and other public associations, I hereby decree the establishment of Europe Day in Ukraine, to be celebrated annually on May 9 jointly with the states of the European Union.“
Segerdagen kan dra åt helvete således och ett tydligt besked att Ukraina och ukrainare är Europa och européer, inte ockupationsterritorier och slavar under Moskva.
Troll level: 3000%.

08:51 Enligt Ukrainas generalstab blev de ryska förlusterna igår mycket svåra 82 artilleripjäser, två salvpjäser, ett tungt luftvärnssystem, massiva och rekordnära 373 transportfordon, sju krypare, låga fyra pansarfordon varav en stridsvagn, och svåra 1 080 manskapsförluster.

09:00 Så här på Europadagen kan den officiella Europahymnen Till glädjen från Beethovens 9:e symfoni avnjutas här så får de ryska fascisterna hylla krig på Röda Torget i Moskva bäst de vill.
10:02 Ryssland har redan brutit vapenvilan idag på Europadagen och mördade en 67-åring när man bombade en civil bil i Zaporizjzjiaregionen med hjälp av en FPV-drönare.
10:03 För att dra ut på firandet av Europadagen i Moskva bestod en stor del av paraden av 2 300 Nordkoreanska soldater. De ryska är trots allt döda.
Hela paraden tog tio minuter. Den enda hårdvaran man lyckats skaka fram ar sex stycken Su-25 attackplan. Istället visades en video på lite hårdvara.
Rätt klent ryskt firande av Europadagen, men å andra sidan har man ju en stor del av sin historia varit betalande vasaller under den asiatiska Gyllene Horden.
10:19 Det ryska utvecklingscentret för avancerad radar verkar mer eller mindre totalförstört med huvudbyggnaden träffad och angränsande byggnad, i vad som ser ut som minst fyra träffar på dessa satellitbilder. Min koncentrerad träffbild helt enkelt.
10:22 En ukrainsk femtekolonnare, quisling och torterare från ockuperade Donetsk ska gripits i Frankrike misstänkt för tortyr och brott mot mänskligheten i ett fängelse udner den ryska ockupationen under den så kallade Folkrepubliken Donetsk 2016 – 2019.
10:35 Ukraina har använt en AI-styrd automatkanon för att skjuta ner ryska drönare i i strid uppger försvarsminister Fedorov. Systemet identifierar, spårar och räknar ut ballistisken för att träffa drönarna, men det står inte att det ska agera autonomt, vilket antyder att man-in-the-loop används, dvs att i slutändan är det en mänsklig operatör som trycker på avfyrningsknappen. Detta är i enligthet med Natos ambitioner, dvs att det slutliga beslutet om kinetisk verkan ska ligga på en människa.
15:10 Ryska soldater har börjat få toalettält som maskering för att skydda dem mot drönare. FPV-filmer på vad som hände sedan.
15:11 Lång supercut med ryska soldater som jagas ner av FPV-drönare, utan att vara klädda i toalettält. Många personer sista sekunderna i sina liv, men vad gör man inte för Moderlandet?
15:12 Sex av tio oljecisterner som agerar buffert vid pumpstationen i Perm har totalförstörts av ukrainska bombningar enligt dessa satellitbiler.

15:15 Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU har stoppat ett lönnmordförsök mot en hög ukrainsk flottofficer i Odesa. Planen var att utföra dådet idag den 9:e maj som inramning för den ryska paraden på Europadagen i Moskva, men lönnmördaren greps igår. Attentatet var tänkt att ske med automatkarbin.

15:18 Euromaidan summerar fem lögner om den så kallade ryska segern.
“Lie 1: Russia entered WWII as Hitler’s enemy.
Reality: 23 August 1939—Stalin signs a pact with Hitler dividing Poland, the Baltics, Romania, Finland.
17 September: Red Army invades Poland. 22 September: joint Soviet–Wehrmacht parade in Brest-Litovsk.
Moscow denied it until 1992.
Lie 2: WWII was a Russian victory.
Reality: Russia’s iconic Reichstag flag photo shows a Georgian, a Russian, and a Ukrainian raising the flag. The operation was led by a fourth Ukrainian.
The USSR had 15 republics. Russia was one.Lie 3: Russia won the war alone.
Reality: the USSR built 600 Katyusha rocket trucks. The US sent 20,000
Studebakers—the chassis “Stalin’s organs” fired from.
70% of Soviet transport was American. US food fed the Red Army for 1,688 days—the entire war.
Russia still hasn’t repaid the debt.Lie 4: The Red Army didn’t commit war crimes.
Reality: March 1945, the Grüttenberg estate. A Communist Party memo records mass rape there. The women weren’t German—they were liberated Soviet ostarbeiters, freed from Nazi labor camps and assaulted by their rescuers.Lie 5: Ukrainians were the main Nazi collaborators.
Reality: ~115,000 Russians fought for Hitler (ROA, Cossack Corps, RONA, Russian Schuma). Ukrainians: ~50,000 (Galicia Division, OUN battalions).
More collaborators—from a fraction of the occupation.“
Vad gällde krigsbrott är det välkänt (och försvarat av Aftonbladet Kultur som tycker det var motiverat) att de sovjetiska soldaterna begick massvåldtäkter i Tyskland.
En längre artikel finns att läsa hos Euromaidan Press tillsammans med en sjätte lögn.

Även britterna skickade stöd till Sovjetunionen, bland annat 7 411 flygplan och 5 218 stridsvagnar. USA skickade 400 000 jeepar och lastbilar 7 000 stridsvagnar varav 4 102 Shermans enligt fotot ovan, 11 400 flygplan med mera.
I dramatiseringar om andra världskriget saknas förstås alltid det materiel som Sovjet fick från väst, liksom det enorma bruket av hästar både av Tyskland och Sovjetunionen under hela kriget. Det var i princip bara USA som inte använde häst som primärt transportmedel under kriget.
15:30 Runt lunchtid dokumenterades den ryska femtekolonnen i Sverige köra runt i Stockholm och vifta med proryska flaggor, inklusive det orange-svarta Sankt Göransbandets flagga, sovjetiska röda flaggor mm.
Mycket Audi, Volvo, Lexus, Mercedes och BMW så inga fattiglappar som avnjuter friheten i Sverige och hejar på fascisterna i Kreml. Ingen körde Lada.
Karavanen infiltrerades av en vit bil med en ukrainsk flagga.
Enligt uppgifter till bloggen har det skett dokumentation av registreringsnummer och ägare av bilarna, inklusive berörda företag när det gäller tjänstebilar.
Företagsuppgifter är inte personuppgifter och företag kan inte förtalas, så vi får se om det dyker upp en lista på dessa företag tids nog.
15:58 Europiska Unionens Råds (senatens) ordförande Antonio CDosta uppger att EU är redo att delta i alla fredsförhandlingar mellan Ukraina och Ryssland. Som sig bör. GRÖFAZ Trumps regim ska inte monopolisera den rollen, speciellt som fascisterna i Vita Huset står närmare Kreml än de står Bryssel, och bara vill delta för att tjäna pengar och göra lukrativa ekonomiska avtal med sina fundamentalistiska vänner i Kreml.
16:45 Film på hur Ukraina slår ut en ovanlig 2S4 Tulpan supertung 24 cm bandgranatkastare, världens grövsta fältartilleripjäs främst tänkt som belägringsartilleri mot tunga befästningar. Räckvidden ska vara upp till 18 km, så den kan fortfarande ha viss relevans även på FPV-slagfältet.
313 kommentarer
Tidigt idag. Bgb
👍
Grattis till Guldet 🥇
Hur länge gäller tillståndet?
Räknas överflygningar med blå/gul rök in som vapen?
Täcker koordinaterna hela torget eller är någon liten trekant ej intecknad?
Om tillfarten bombas blir det svårt för ett karnevalståg att komma in på torget.
Utalandet med koordinaterna är underbart och dråpligt briljant. Trollnivå 2000% tror jag bloggaren skrev. Det går inte att tillämpa de koordinaterna militärt. Bara telekrigföringen i området gör att exempelvis drönare inte kan operera tillförlitligt med sådan precision.
Jaaa!!
3:dje platsen..
Förärar BlåGula Bilen med en 5 hundring!
✊
👍
Trump är hemsk. Nästan lika illa som putin, varför tillåta propaganda för putins krigsmakt
https://omni.se/fem-sprickor-som-nu-blottas-i-putins-ryska-maktbygge/a/16q5xB
Rubriken “Dålig stämning i Moskva” fick mig att tänka på bloggaren!
Omni läser bloggaren. Bloggaren läser Omni, och räknar meningar. 😉 Jag noterar att citaträtten är lite som handboll: “Man får ta tre steg innan man släpper bollen.” (Obskyr populärkulturell referens.)
Betalvägg
Godmorgon alla kämpar! I dag firar vi med stöd till Power Up Ukraine!
👍
Jag poppar popcorn i alla fall,bara så det finns…
Kan käka dom och läsa Zelenskyj dekret igen om inget annat händer. Väl värt en stor näve 🍿 när man läser det.
Top 10?
Degen går till Jonas.
👍
En synnerligen bra dag, 9/5. Vem ska titta på eländet och varför. Kriget som puckot startat, vem vill ha det? Ryssjävlar: VAKNA!!
Genialt!!!
Det andra intressanta är ju att se hur det upprätthålls utanför de koordinaterna.
Jag hoppas innerligt att fångarna utväxlas. Det är viktigare än parader.
Estimat säger att det finns mellan 8000-10000 ukrainska pow.
Ingen vet ju säkert. Men det var väldigt många.
Det finns enligt uppskattning och uppgifter 10000 ryska pow.
Hoppas att hjältarna från azovstal kommer med i denna utväxling.
Undrar om Putin klarar 3 dagars vapenvila? Skulle tro att när dom travat färdigt på Röda torget så bombar dom som vanligt igen. Men tanken är god. Både Ukrainska och Ryska soldater behöver ta igen sig. Men Ukraina har ju lite att göra färdigt innan kriget är slut.
Det finns inget gott med en kort vapenvila, tyvärr. Antingen är man seriös med att vilja få slut på kriget eller så ska man sluta lyssna på allt svammel från ryzzland.
Ja, men i detta fallet kan det goda vara att upp till 1000 Ukrainare kan få komma hem till sitt land.
Det är värt en hel del.
Det är också en moralhöjare när Ukrainare nu vet att deras land kommer offra en hel del för att rädda dem ifall de faller i ryzzarnas händer.
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Absolut sant ! Vi viker aldrig ner oss. ⚔️
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God förmiddag!
Aldrig!
Bonus på lönen så det blir en snygg slant till Swedish Rescuers
Och för övrigt f-k Putin, men det visste ni redan 😉
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
👍💙💛💙💛💙
👍
God morgon med en förhoppning om en riktigt usel dag för putain …
Ett paradbidrag till JvM.
👍
👍
Idag minns vi särskilt att den 9 maj 1945 – efter Tysklands kapitulation på västfronten – invaderade den sovjetiska röda armén den danska ön Bornholm. Detta efter två dygn av intensiv och ödeläggande flygbombning av främst civila mål i städerna Rönne och Nexö. Åtskilliga civila dödades och skadades, fler än 800 civila hus förstördes och ytterligare 3000 skadades. Bornholm förblev under sovjetisk ockupation till den 5 april 1946…
Russkij Mir.
Ja, verkligen. Betydande osäkerhet rådde länge om Bornholm skulle införlivas i det sovjetiska imperialistiska unionsbygget eller inte. Danmark slank ur greppet den gången – men enligt många bedömare kan det nu åter vara aktuellt.
We’ll see what happens – we’ll see…
Svenskhusen i Rønne och Nexø är 300 monteringsfärdiga hus på Bornholm i Danmark, som 1945 skänktes av den svenska staten till den danska staten som återuppbyggnadshjälp för de två städerna efter ryska bombanfall vid slutet av andra världskriget. Av gåvan gick 225 hus till Rønne, där de uppfördes i en ring runt innerstan och 75 till Nexø, där de uppfördes på Paradislyckan utanför den traditionella stenstaden.
Fint gjort, undrar hur många mer bra saker jag aldrig hört talas om?
Stort tack Oberon att du lyfter detta! 👍
Segerdagsparad!
Ja det är ju uppenbart att det inte är fred man vill visa upp att man firar, utan krig.
Ja, låt dem fira att de älskar krig!
Det är bra att Ryssland anstränger sig för att visa de som inte fattat att det är krig man älskar och inte fred med sina militärparader, likt andra diktaturer.
Så låt dem paradera och förlöjliga sig själva, jag tar fram popcornen!
9 maj, dagen för den ryska segerparodin på röda torget
Underbart att Zelensky deklarerat 9 maj som Europadagen även i Ukraina!
Nu spelas Beethovens Europahymn lite mera varstans.
Det är uppenbart att Zelensky, med sina två presidentdekret á 2000 och 3000 % trollning, har en bakgrund som satiriker och provokatör. Jag kan bara tänka mig hur rosenrasande Putin är. Det skall bli spännande att se om Medvedev kommer att kommentera detta och vilka elakheter och invektiv han kommer använda, liksom vilka förslag på vart Ryssland skall skicka kärnvapenmissiler han kommer framföra.
Idag firar ryssarna att de slapp undan med att ha startat ett världskrig.
Heja Ukraina, banka skiten ur ryssen så fort de bryter vapenvilan.
Idag år det (också) en bra dag att donera!
👍
Kan nån förklara varför det är trollnivå 2000 på att tillåta paraden?
Zelenskyi GER Putler tillåtelse att hålla paraden, genom att förbjuda ukrainska attacker inom röda torgets koordinater.
Bra fråga, skulle snarare kalla det maktspråk!
Pendeln har slagit över.
Zelensky är i grunden satiriker och har inget emot att kasta den berömda handsken i fejset på Putifar.
OCH jurist, inte att förglömma.
🇺🇦 har nu under brinnande krig lyckats gå upp till hockey VM:s A grupp. Fantastiskt bra gjort av 🇺🇦.
Slava Ukraini 🇺🇦 🏒
https://www.expressen.se/sport/hockey/ukrainas-gladje-ar-klara-for-a-vm-for-forsta-gangen-pa-20-ar/
👍
Vi firar Europadagen och Ukrainas hjältemodiga kamp för vår gemensamma frihet genom att skicka en slant både till Blågula bilen och till Jonas.
Slava Ukraini !
👍
Idag firar de: Putins Potemkin Empire!
Sant…
Jag killgissar att Ukraina tagit rejält betalt för att tillåta paraden d v s utöver fångutväxling och max trollning. Såg därtill några bilder som uppgavs vara från repetionerna, oklart om de var från i år dock. Svinpälsarna har med små barn i uniform i paraden. Det skulle inte förvåna om deras närvaro syftar till att vara mänskliga sköldar. Det där landet är befolkat av jordens avskum.
Idag blir det en dusör till JvM 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪
Såg det där med barnen. Man blir både förbannad och gråtfärdig över ett sånt svinaktigt avskyvärt beteende att blanda in småbarn i cirkusen.
Hittade den här ryzzka nyhetssajten med något möjligen är en livesändning från ruskiga torget.
Såg ut som att puttler och hans entourage satt på läktarna och tittade på diverse vapenövningar på en videosändning.
https://www.m24.ru/live
Går att hitta på youtube. Sök segerparaden moskva.
Måste ATESH följa Zelenskijs dekret månntro?
Zelenskyj ger tillstånd till paraden! Fantastiskt, strålande! Alltså, jag älskar Ukraina 🙂 sååå bra.
Putin, you can run but you can’t hide… searching, seek and destroy 🚀
Undrar vad som händer. APs live stream på youtube dog efter ca1h 5min, hittade en annan “livestream” där Maduro syntes 🙂
Maduro sitter väl fast i Washington? Är du säker på att du inte kollade förra årets film?
10:03
Jag tyckte att närbilderna på planen så ut som fake. Fotat av en drönare som snurrar runt alldeles intill planen? Verkligen?
Flygsimulator eller AI ??
AI
We’re gonna bomb it anywayyyy
10:02. Fick de tillbaka de 1000 pow så de kan börja bomba ryssen igen?
Idag kl. 12 håller ryssar i Sverige sin pro-ryska demonstration på Fria Ukrainas plats utanför ryska ambassaden.
Kl. 14 så är det Russians against war som demonstrerar mot rysslands invvasion av Ukraina.
Hoppas att så många som möjligt som bor i Stockholm kan komma dit kl. 12 och visa att Sverige står upp för Ukraina!
Nja, bästa motståndet är att låta dem vara och inte ge dem uppmärksamhet.
Det skulle bli PR men det vore ju ändå väldigt kul om de interna kommunikationerna fick hicka och bevara våtmarkerna limmade fast sig på gatan framför dem. 🙂
Zelenskyj, helt genialt!
Vilket otroligt smart drag. Inget annat behövs ens göras idag, Putte står redan med brallorna nere o bajsblöjan synlig… Och fantafuriren undrar nog med vad som hänt med ”hans” fredsavtal…
Zelenskyj-Ordets mästare!
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Fantafurir Weird Donald John är nog rädd att det kommer ett presidentdekret från Ukraina om att han får tillåtelse att bygga en balsal i nära anslutning till Vita huset.
Hehe 🙂
Det här så kallade eld upphöret, var meningen att det skulle vara totalt? dvs inga strider inom UAs gränser eller gäller det bara att de skall sluta bomba varandras infrastruktur (eller ja i rysslands fall pausa att mörda oskyldiga civila)?
Tror att de båda parterna lovat att ingen av dem ska bomba röda torget under paraden.
Efter diverse letande på nätet så fick jag fram en lista på vilka som var med och la ner blommor vid kremlmuren. Ett riktigt skräckgalleri:
– Vladimir Putin (Ryssland)
– Aleksandr Lukasjenko (Belarus)
– Thongloun Sisoulith (Laos)
– Sultan Ibrahim (Malaysia)
– Robert Fico (Slovakien)
– Kassym-Jomart Tokayev (Kazakstan)
– Shavkat Mirziyoyev (Uzbekistan)
– Sadyr Japarov (Kirgizistan)
– Emomali Rahmon (Tadzjikistan)
– Serdar Berdimuhamedow (Turkmenistan)
– Miguel Díaz-Canel (Kuba)
– Umaro Sissoco Embaló (Guinea-Bissau)
– Milorad Dodik (Republika Srpska)
– Alan Gaglojev (Sydossetien)
Uteblev Kamrat Kim från Nordkorea ?…och Xi från Kina ?
Att Kim uteblev betyder inte så mycket, deras 2000 soldater i paraden visar var de står…
Då reagerar jag mer på att Kina inte representerades….
Fico borde skämmas!
Och den serbiske representanten. Sopor.
Ingen representant från Iran?
“10:35 Ukraina har använt en AI-styrd automatkanon”
Det här kan vara en stor del av lösningen för små drönare. Absolut flygförbud utan specifikt tillstånd och autonoma kanoner överallt i alla storlekar som måste säkras kryptologiskt för specifika tidsfönster för att kunna passera, eftersom det inte går att skilja friend/foe.
Den ser ut att sikta med optik och extrem förstoring, men hur hittar den mål att sikta på? Behövs radar och är det inte för sårbart?
Det kan ju finnas extern målradar som är rörligt och längre från frontzonen, som sen ger koordinater till automatkanonen.
Jag håller med om att det skulle vara väldigt sårbart om den hade egen radar, det är ju som att tända en strålkastare i mörkret för saker som detekterar radarstrålning.
Kameror är bra men utan radar så kan du inte göra så mycket när det är molnligt. Lösningen är att flytta kanonen till slumpvisa platser man rekat i förväg. AI tycker jag låter överhajpat som vanligt. Redan Norbert Wiener använde modern reglerteknik för att styra luftvärnsartilleri:
https://en.wikipedia.org/wiki/Norbert_Wiener
Angående 08:22 och den s.k. segerparaden. I gårdagens radions P1 Studio Ett påpekade radions Rysslandskorrespondent Fredrik Wadstrom att 9:e maj för flera länder (dåtida republiker inom Sovjetunionen, t..ex. de baltiska staterna, Ukraina osv) betecknar detta datum startskottet på årtionden av ockupation av Ryssland innan flera av dem blev självständiga omkring 45 år senare. Även för flera östeuropeiska länder blev effekten att de fick inordna sig i den rysk/sovjetiska maktsfären, så segern över Tyskland blev starten på en ny ockupationsera.
AFU rapporterar:
245 combat clashes
23 air strikes
87 KAB/CAB
8 189 kamikaze drones
1 936 shelling (10 from MLRS)
När det gäller KAB och artilleri kan man nästan tro att de tänkte låtsas att det var eldupphör.
Ja, låga siffror. Håller med om analysen att man låtsas ha vapenvila…
I avvaktan på något mer dramatiskt 🔥 är detta ett av dagens definitiva glädjeämnen – DN rapporterar:
“Truth Socials moderbolag redovisar en nettoförlust på över 400 miljoner dollar under det första kvartalet – i huvudsak till följd av kraftigt fallande kryptovalutakurser.
Bolaget Trump media & technology group står som delägare i det sociala mediet Truth Social – där USA:s president Donald Trump är mycket aktiv – och har på senare år även riktat in sig på investeringar i kryptovaluta.
Till följd av fallande kryptokurser redovisar bolaget nu en förlust på motsvarande cirka 3,7 miljarder kronor för det första kvartalet, vilket avspeglar det förändrade värdet på investeringarna.”
https://www.dn.se/direkt/2026-05-09/storforlust-for-truth-socials-agarbolag/
Rätt svårt att bestämma sig för vad som står överst på önskelistan – ekonomisk kollaps i moskvastaten eller bankrutt i weird donald johns affärsimperium…
Det ena behöver inte utesluta det andra!😜👍💪
Tvärt om så är de nog väldigt samanlänkade
Mannen i Skitiga huset med en riven östra flygel som snart ska få en h1tleri4nsk bunker under vad som lovar att bli världens kitschigaste balsal är, utöver alla andra graverande karaktärsdrag, provocerande inkompetent. Kollapsen för ollonet med tonsur i Kreml ordnar Zelenskyj!
Även känd som Epstein memorial hall.
Kör denna igen…😁
Do you wanna hear a joke about the russian victory parade on the red square?
No tanks
En till, vart tog soldaterna vägen efter paraden ? “After the Parade2026 all the tin soldiers were collected for transport to the real war.”
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mlfwvdd4cs22
Haha – No tanks! Kul ju!
Haha, mycket roligt! 😀
Vid någon tidpunkt sitter flamingos fint på krönet av det mäktiga röda murverket på röda torget!
Slava Ukraini!
Länge leve Europa, Demokratin och Friheten!
We’re not worthy, Zelenskyj, we’re not worthy! (föga obskyr populärkulturell referens)
Lite Wayne där 👍
Putin kom till paraden tillsammans med ‘the first lady of Russia – Lukashenko..’
Jag hoppas hen hade svärtat mustaschen ordetligt och även fettat in den ordentligt så den tål stänk och droppar av olika slag.
Ukraina tillbaka i A-VM from nästa år efter att ha harvat i lägre divisioner under 20 års tid 🥳 Kanske får vi se Sverige möta Ukraina då?🤩
Perra skrev litegrann i morse i gårdagstråden.
Ja Perra har skrivit lite nästan varenda dag.
Men igår/idag började jag fundera lite på en sektor i Moskvariket som verkar vara aningen underrapporterad.
Jordbrukssektorn.
Matproduktionen.
Jag har en liten känsla att regimen i kreml lägger för lite vikt vid detta.
Nu har årets jordbrukssäsong startat ordentligt, men har bönderna i ryzzland tillräckligt med gödsel, utsäde, diesel, personal och allt annat som behövs.
Kommer det i kommande vinter bli svält i ryzzland?
Jag har också funderat på jordbrukssektorn. Visst, vädret är den största faktorn men jag tror många jordbruk lider stort rent ekonomiskt. Välmående jordbruk skjuter inköp av maskiner framåt, vilket leder till att mindre jordbruk som är beroende av begagnatmarknaden får kämpa med reparaioner av gammal utrustning. Dieselpriserna gör att marginalerna helt försvinner. Unga män som behövs för kroppsarbete har försvunnit till kriget, de som är kvar kräver högre lön… De snålar med gödsel så skördarna blir mindre etc
Micke
Rent allmänt är Rysslands jordbruk och matproduktion en del av rysk industri som fortfarande på det hela taget håller ihop finansiellt.
Den är inte särskilt konjunkturkänslig, äta måste folk, men som sagts tidigare,så tvingas många hushåll till att ändra en del av sina matvanor.
Visst finns det problem i jordbruksektorn , det är praktiskt taget omöjligt för ryska jordbrukare att få tag på europeiska gödningsmedel, dessutom åldras jordbruksmaskinerna, men största risken för jordbruket är alltid i Ryssland såväl som annorstädes vädret.
Rysk livsmedelsindustri har gynnats ända sedan 2014 av de sanktioner som Putin införde på import av europeiska livsmedel.
Det ledde till att även Putin närstående f d oligarker plötsligt började investera i jordbruksmark i stor skala.
Så…största hotet mot ryska hushåll är inte brist på mat, det största hotet är inflationen…
Tack för svaret.
🇧🇪🇺🇦 Belgium will provide Ukraine with an additional 23 F-16 fighter jets, on top of the 30 aircraft already pledged, according to the Belgian Ministry of Defense.
In total, Belgium will transfer 53 F-16s to Ukraine:
7 aircraft — in 2026
5 aircraft — in 2027
14 aircraft — in 2028
27 aircraft — in 2029
https://bsky.app/profile/osintradar.bsky.social/post/3mlfwfj7pf22d
Överlag en god nyhet, men tråkigt att huvudleveransen ligger 3 år fram i tiden…
På det stora hela, när har Ukraina tillräckligt med flyg för att känna att det inte är en bristvara? Någon gång under 2027? 2028?
Jag hoppades att när de valde F-16 så skulle det betyda att de skulle ha gott om flygplan innan 2027….
Man har väl aldrig tillräckligt?
Intressant att det står “additional”. Kommer de tidigare 30 utlovande att levereras före eller efter dessa “additional?
Antar att de 27 som är planerade 2029 kan vara huvuddelen av de 30.
Tror de sagt 600-700 st…
❗️FPV-drone operators from the Unmanned Systems Battalion of the 🇺🇦3rd Assault Brigade took part in the Mighty Arrow 26 military exercises, where they shared real combat experience and tactics for using FPV drones with 🇫🇮Finnish UAV operators.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlfyjoedl22j
Härligt att Finland och Ukraina samarbetar även på detta jordnära vis.
08:42 – Påminner lite om hur sen kristna kyrkan klistrade sina egna helger på datumen för de hedniska bloten, för att få bort de äldre firandena.
Europadagen har firats den 9/5 de senaste 40 åren för att högtidlighålla Schumandeklarationen 1950 som initierade kol och stålunionen.
Andra världskriget avslutades 8/5 efter att Tyskland kapitulerade.
Är således inget klistrande…
Europadagen har firats den 9/5 de senaste 40 åren för att högtidlighålla Schumandeklarationen 1950 som initierade kol och stålunionen.
Andra världskriget avslutades 8/5 efter att Tyskland kapitulerade.
Är således inget klistrande…
Antar att Ukraina har firat 9/5 sedan sovjet tiden. Om Ukraina nu firar något annat kan det nog upplevas som klistrande.
Att fjärma sig från ryska traditioner är bara bra, och jag hoppas ingen uppfattade det som kritik.
Wtf???? Ska de släppa båten?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/misstankt-skuggfartyg-kan-fa-segla-vidare
Har fartyg i den ryska “skuggflottan”, Sea Owl 1, ordnat med giltiga försäkringar från etablerade försäkringsbolag?
Kan det inte vara så enkelt att de inte visste om att de gjorde något olagligt?
Att köra skit åt ett av de mest sanktionerade länderna i världen och som befunnit sig i ett krig sedan fyra år, svårt att se det som ett misstag.
Den får jag också köra ned om jag skulle anklagas för något….. Undra om det kommer att fungera 🤪
Nä, det är så enkelt att de åtgärdade de brister som fanns på fartyget… Att bryta mot sanktionerna är inte olagligt vad jag vet(?), däremot får man inte köra med falsk flagg som i detta fallet. Nu är fartyget korrekt registrerat, så vi har inget legitimt skäl att hålla kvar fartyget…
Åklagaren försökte fälla kaptenen för att han var medveten om de falska dokumenten, men lyckades inte driva det till domstol(?) Däremot döms kaptenen till 50 dagsböter för att de inte följde kustbevakningens uppmaning att stanna och låta sig bordas. Lite komiskt att försöka fly undan kustbevakning och polis med ett stort fartyg 🙂
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rysk-kapten-doms-vagrade-stanna-for-kustbevakningen/
Expressen antyder också att alla papper är ännu inte iordning, så Sea Owl 1 ligger kvar utanför Trelleborg tills vidare. Men det är nog sannolikt att hon snart får avsegla(?)
Angående 10:35 och sikt med hjälp av kameror. Borde man inte ha 2 eller 3 (för höjdled) brett i sär som de gamla avståndsmätare man hade under världskriget?
Alltså sådana här https://en.wikipedia.org/wiki/Rangefinder
Om jag inte totalt har missuppfattat något, eller blivit lurad så är detta en länk som visar röda torget idag.
Live stream- man kan starta från början.
https://www.youtube.com/watch?v=5-FMLHIjbpU&ab_channel=HindustanTimes
Om nu någon är intresserad, jag kollade runt lite vid olika tider i ett par minuter, men nu skippar jag det, så spännande eller viktigt är det inte.
Som redan har sagts, en väldig mager tillställning i år.
Putin själv ser mest ut som att han skulle vilja vara på något annat ställe …
Han har väl överdoserat Dimor så när han väl ska göra 2:an på toaletten så småningom så är det som att skita ut en fotpall… tror Putin önskar det fanns kurvhandtag på toaletten.
Det blir enklare att bära för hans skitbärare. Den enes *** den andres bröd.
Ryssarnas desinformationsansvarige Pestov har kommenterat Ukrainas tillåtelse att ha paraden, detta enligt Tass. Just att han kommenterar det gör det så oerhört mycket roligare, han är förnärmad och säger att de minsann inte behöver de stora grabbarnas tillåtelse för att ha sin parad, och att de är stolta över den (hur liten och patetisk den än är som flickan sa).
Att studera för den senila pryoeleven i Vita huset; ett kort, genomtänkt, koncist budskap får så enormt mycket mer effekt än totalt intelligensbefriade rants med stora bokstäver på någon obskyr plattform där ingen tänkande människa söker information.
+1
👍🏾
👍🏾
Meduza och Mediazona (ryska oppositionella) estimerar den nedre gränsen för ryska avlidna till 352000 (fram till slutet av 2025, och inte inräknat utrikes födda, dvs. nordkoreaner, afrikaner och allsköns -stan-innevånare).
Detta är ju alltså den undre gränsen, det är troligen fler (uppemot en halv mille)
https://www.nytimes.com/2026/05/09/world/europe/russia-ukraine-war-death-toll.html?unlocked_article_code=1.hFA.RTOn.8NrWRFyDwBL_&smid=nytcore-android-share
Jag tror att man får dubbla de där siffrorna, minst 😇
Just så. Tror nog att 100 0000 ligger närmare sanningen. Ju bredare kill zone ju knepigare att räkna alla.
Det är inte ”troligen fler”. Det är fler, Ukrainas siffror finns det ingen anledning att ifrågasätta
Men de ukrainska siffrorna är väl döda och (svårt?) sårade. Det här gäller bara döda. Siffrorna är inte helt inkompatibla, även om vi nog lite till mans tror på en större andel döda än så.
Idag är ännu en bra dag att skänka en slant till Ukraina. Skänk vad du kan, hoppa över en öl som min fru brukar säga. Allt räknas då ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Det blir ett bidrag till Wesslans insamling till rehabutrustning via Caps and Candles, märkt “Wesslan”.
Fantastiskt 👏
🏅
Jag tackar. Har nu sålt min lilla extra bil. Bor på landet så måste ha minst 2 bilar.
Men jag ska titta på en Crafter med bakgavellyft i nästa vecka. Så allt rör på sig i rätt riktning.
👍👍
🏅
Jag hoppar 20 öl och donerar (här i Tjeckien är ölen billig).
Skål 🍻
🍺
Radegast, hej, hej, hej!
👍
… och god!
🇺🇦🇸🇪 Ukrainian soldiers are participating in large-scale Aurora 2026 exercises in Sweden together with representatives of 18 countries and NATO.
🔸Swedish Ministry of Defense stated that the knowledge of Ukrainian UAV operators is already finding practical application.
Film. Inte direkt ny, men då den ändå kom upp
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfvh3wnrs24
☠️ “My older brother died SVO. A drone hit him.”
The live broadcast for Victory Day on the main propaganda channel didn’t go according to plan.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgfj6lxa227
Sick nation 😵💫😵💫😵💫
🗣️”This is my son, missing in action.”
🎙️”So, you have a double holiday today!”
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgfbdzt5k27
😄 The situation on Russian Telegram channels now…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgexythbc27
De som inte gillar militarisering och indoktrinering av små barn bör ev kanske skrolla vidare
No comments…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgexljyz227
Russia..
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgexlk7ts27
🥴
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgexlkat227
😵💫 In Vladikavkaz, maternity hospital staff dressed babies born on May 9th in military uniforms.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgee47iwc27
💥 Russian flag-soldiers against a Ukrainian drone – the result is predictable, especially if the operator is familiar with construction engineering.
Film med engångsflagga
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlg6dvv6b22d
Bra musik, men vi får väl av gammal vana invänta Ombudsmannen för slutbedömningen 😎🎶
Då vet vi vilka vi ska kontakta när vi vill riva något!
Det låter som Godflesh. Men jag kan ha fel.
Personlingen tycker jag att det är svinbra. Men mina kompisar drog från deras konsert och lämnade mig ensam. Så jag vet av bitter erfarenhet att inte alla gillar sånt här.
Han är så rädd, så rädd.
🥴 Putin used to always walk to lay flowers at the Tomb of the Unknown Soldier.
Today, for the first time in history, he rode an armored bus…
Film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfzb4ui6c2o
Botox no longer helps?
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfr5oehgk24
Han börjar likna en dödskalle, förhoppningsvis blir han det snart!
Och/Eller så har han inte fått tillräckligt med motion i bunkern.
Jag tycker att Putin åldrats betänkligt det senaste året. Han är en skugga numera. Han vet nog att han lever på lånad tid
Orchführern kan, än så länge, gå den sträckan utan rullator.
🤔 Another ring of Pantsir air defence systems is being built around Moscow, – Radio Liberty
The number of air defense systems that will surround the Russian capital since 2023 has now exceeded 100.
Karta
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlfyyl23os2o
💥 Bryanka, Luhansk Oblast. Deep in the rear of the Russian occupation forces.
A Ukrainian drone hits a Russian military vehicle near a stele at the entrance to the city.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlftoyvrf224
Quiz:
Vad är det som går och går och aldrig kommer genom dörren??
Ryska klockor
.
😄⌚️ A new rule has come into effect since April for officials who want to meet with Putin. Tthey now hand over their wristwatches, even mechanical ones, to the guards, – “We Can Explain”
Putin trusts his “old friends”. Head of Rostec, Chemezov, can enter Putin’s office with a watch on his wrist.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlft3kbedc24
Que??
❓
Bild på bunkerpeddon
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfshjitsc24
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfsho3i6k24
✈️🇺🇦 PZL M28 (An-28) transport aircraft converted to engage enemy kamikaze UAVs, — The Times.
The aircraft’s pylons are equipped with launchers for P1-SUN/STING-type UAV interceptors. The fuselage is marked with 213 kill markings.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfpmkh6sk2b
Under the nose, the aircraft carries a TrakkaCam TC-300-UC/S electro-optical system, used by the onboard operator to detect, track, and engage targets.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfpmudzi22b
15:10. Toalettälten kunde ha gjort sig i paraden. Ett kunde ju stå på hedersläktaren för orchführern.
🤬 Today, on a day of silence, Russians hit a vehicle belonging to the emergency services of JSC “DONETSKOBLGAS” in Druzhkivka, Donetsk Oblast.
The workers were on their way to respond to a call after a previous shelling. The people jumped out of the vehicle at the last moment.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mlgk27zkks2v
😢 Father and son killed in Russian drone attack in Chernihiv region. Men aged 70 and 49 died, another 55-year-old was injured.
Russian FPV drone also hit a car in the Polohy district of the region, killing the 67-year-old driver on the spot.
“Ceasefire”…
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlfso2mses24
Apropå avtal. Vad hände med avtalet där Ukraina krängde av massa jordartsmetaller till US? Vi såg ingen konsekvens av det? Trumpregimen skulle väl stötta Ukraina som tack för dealen? Det har vi inte sett något av?
Såvitt jag kommer ihåg var det en avsiktsförklaring, inte ett färdigt avtal.
Oavsett så kommer ju inte fascisterna i “the Shite House” att hedra några avtal ändå, så det bästa är att ignorera sörjan som kommer från den administrationen…
Det var väl mest något för att väcka Don Donalds intresse.
“Sällsynta” tolkar han nog som värdefulla.
Nu är sällsynta jordartsmetaller inte speciellt sällsynta, men oftast inte brytningsvärda.
En ”deal” med Don är bara något man säger. Det betyder aldrig någonting.
Det är viktigt att komma ihåg att nästan alla »avtal» som basuneras ut (och detta gäller verkligen inte bara Trump), inte är färdiga avtal, utan just till intet förpliktigande avsiktsförklaringar. Lite OT: Det är också därför vi stup i kvarten hör om jättemånga serverhallar som ska byggas, stora AI-investeringar som utlovas o.s.v. som länge fått börsen att kissa på sig av glädje. De har alla varit avsiktsförklaringar, vilket också förklarar varför de aldrig har gått i lås och varför de aldrig lett till revideringar av de ekonomiska rapporterna från dessa bolag (de är skyldiga att informera om förändringar som skulle leda till väsentliga förändringar i resultatet).
Kort sagt, avtal tar många att hamra fram.
In your face Trump!
https://ru.themoscowtimes.com/2026/05/09/putin-predlagal-iranu-optovolokonnie-bespilotniki-dlya-voini-protiv-ssha-a194944
Putin leverar fiberdrönare till Iran!!
Jag ser ju hellre att ryZ drönarna är i Iran än används mot Ukraina. Den oranga jättebebisen bryr sig inte eftersom han redan gar vunnit kriget/insatsen/bråket/tjafset
Han har ju inte brytt sig att ryssarna matar iranierna med underrättelser, så varför bry sig nu?
Var det nån som kollade på clownparaden?
Hade dom ens en enda stridsvagn där?
Nej, kollade aldrig. Fanns ingen anledning utan fick en dag fri 👍
Använde dagen bättre genom att vara social med närstående
Jag började titta men det var lika intressant som att se färg torka
Mer action i den stora älgvandringen
Hade hoppats på hästdragen T14 Armata, blev så besviken.
Hästen vägrade!
Ingen hårdvara alls på marken är vad jag hört, enbart soldater. Enda hårdvaran var i form av en överflygning….
Indien skulle ju bistå med utveckling av T14 Armata. Kunde väl ha bidragit med några oxar som drog såna i paraden.
Inga hästar eller åsnor med i paraden. Så inga moderna fordon med.
💥 Minus the air defense of the invaders: results 01.05 – 09.05. In the nine days of May, 15 targets were “minused”, – DroneBomber
🟢 6 “eyes” (radars and detection systems).
🔴 9 “teeth” (air defense systems and launchers).
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlglyfc7b224
En undran som jag funderar på, hur går det med som Svenska pansarvagnarna nu i Ukraina, använder dom mycket osv eller är det bara drönare är prio nu?
Har för mig att jag tidigare har läst att man bygger / har byggt fabrik som tillverka pansarvagnar i Ukraina. Någon som vet ?
Rätt många är utslagna vad jag hört, men de har lovordats mycket för att ingen (eller kanske en???) besättningsman avlidit efter träff…. Det är nog väldigt mycket värt att besättningen överlever….
En lättuggad jämförelse (ranking):
https://youtu.be/z_DgWhXmGMI
🇺🇦 Ukraine’s 540th Anti-Aircraft Missile Brigade has published a new report on the operation of one of the rare IRIS-T SLS launchers integrated into IRIS-T SLM batteries.
During one strike, the crew used all four available missiles and intercepted three Kh-101 cruise missiles and one Kalibr missile.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgnod56wk22
4 av 4 är synnerligen god utdelning. Kompetent system med kompetent personal ger hög effektivitet.
15:30, skulle vara bra för upphandlande myndigheter att få reda på den där listan med företag (tjänstebilarna) eftersom leverantörer inte får ha med ryska intressen att göra.
Privat sympatiyttring från privatpersoner räknas nog inte som att ha samröre med ryska intressen. Yttrandefriheten är värd att skydda, även när det gäller åsikter som vi inte tycker om. Den som har en tjänstebil disponerar den privat, att försöka begränsa yttrandefrihet medelst tjänstebil lär inte bli lätt.
Sedan kan vi tycka vad vi vill om det.
Det är ingen rättighet att ta en tjänstebil för att stötta en fiende.
Dom ger verkligen inte upp! Det får vi heller aldrig göra
🇬🇪🇺🇦🇪🇺
Happy EuropeDay from the 528th consecutive day of pro-EU protests in 8+ cities in Georgia.
The banner reads, “Strength is Europe, strength is in unity [Georgia’s national motto]”.
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mlgoichakk2g
https://www.youtube.com/watch?v=JIM-yTMOqJk (59s)
(14:e brigaden) skjuter ner långdistansdrönare “Molnia, Lancet, Gerbera, Shahed, Superkam” och annat.
Med det kom 14:e brigaden på 14:e plats på topplistan i kategorin för april, fattar jag det som.
Rapport från den ryska femtekolonn-karavanen och den sk “demonstrationen” på Fria Ukrainas plats. Det kom inga ryska femtekolonnare till platsen utanför ambassaden, inte en enda! De hade sökt tillstånd för en demonstration från kl. 12 till 14. Troligtvis så sökte de demonstrationstillstånd bara för att blockera tiden så att inga pro-Ukrainska demonstrationer kunde få tillstånd under denna tid.
Russians against war hade tillstånd från kl. 14 till 16. Den ryska karavanen körde förbi ambassaden vid 13 tiden, jag räknade till 30 bilar, endast 6 av dessa körde utan några flaggor. Ingen hade den ryska flaggan, bara röda Sovjetflaggor och några orange-svarta Sankt Göransbandets flaggor.
Det var en lugn manifestation kl. 14 och de hade placerat dit en modell av den ryska FAB-500 bomben som var en installation som representerar en bomb iklädd kokoshnik. Kokoshnik är en kvinnlig huvudbonad som symboliserar den ryska kulturen i två roller samtidigt: som ett verktyg för regimen men även som något som förstörs av densamma.
Citat från skylt på installationen:
“Putins regim utnyttjar rysk kultur, sport och historia i sitt hybridkrig. Vi sörjer att de vanhedras och vi vet att de ansvariga sitter i Kreml och på andra sidan detta staket.
Vi vill också påminna er om att medan ni läser detta, vid sidan av vårt metaforiska uttalande, faller hundratals mycket verkliga bomber (som ser ut ungefär som den här) över ukrainska städer varje dag.”
Tack för idag. Det var trevligt att träffas.
Tack det samma! Mycket trevligt att träffas och prata med likasinnade 🙂
Min sambo blev glad att surströmmingen aldrig kom till användning. Hon har aldrig ätit det förut och ser nu fram emot augusti
Jorden må förändra sig
Jag är fast och full i tron till dig
Som surströmming i augusti
Tack för info 👍😊
Skulle precis skicka in en fråga om just detta 👍
Tack för rapporten!
🔥 FIRMS: Fire at the site of military unit 6916 Rosgvardia in Sevastopol, Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgqgob2mc24
Stefan Ingvarsson (Östeuropeiska avdelningen på UI) tror att paraden (och Putins vädjan till Trump om vapenvila under dessa tre dagarna) är början på slutet för Putin.
Vi ser ju fler och fler tecken på att sprickor och irritationer uppstår på flera ställen i Moskvastaten…
https://www.dn.se/varlden/rysslandsexpert-sprickan-ar-borjan-pa-slutet-for-putin/
“När vi skriver historien om Vladimir Putin är jag övertygad om att 9 maj 2026 kommer att nämnas som en av de punkterna. När han inte kan garantera säkerheten på Röda torget är allting han indirekt lovat det ryska samhället ett korthus och det är svårt att komma tillbaka från en sådan prestigeförlust.”
Hoppas hoppas 👍
Haha, vi i gårdagens tråd ligger före – visst var det tal där om att vändpunkten var nådd! Jo, det var det. Och nu kommer experterna och säger samma sak! Kul!
The march of the toilet tents 😂
Trodde man sett allt….Ryssland är verkligen ett land fyllt av idioter!
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mlgbeiwit22a
Hehe, filmen har varit uppe tidigare (månader sedan) men är lika kul idag!
Läsvärda frågor och svar från Jörgen Elfving idag. Vet dock inte om det är betalvägg än.
https://www.dn.se/varlden/hur-gar-det-for-putin-egentligen-chatta-med-militarexperten/
Sansat svar på sanslös fråga:
“Enligt många experter som Glenn Diesen, Jeffrey Sachs, Scott Ritter m.fl. är orsaken till Putins invasion i Ukraina NATO´s expansion i östra Europa trots att Warsawapakten upplöstes efter kalla krigets slut. Vad är din åsikt?”
“Jag bedömer att detta är ett svepskäl. Ryssland hävdar med den drucknes envishet att man fått ett löfte om att Nato inte skulle utvidgas österut och Jeltsin sade på sin tid att det står varje land fritt att välja sin säkerhetspolitiska lösning…”
Det är något de upprepar men de kan inte visa någon som helst dokumentation. Och dessutom finns det ingen person som har befogenhet att lova något sådant.
Så eftersom det är 9 maj idag, så kan man ju lägga till – Gick de på den lätta? Muhahahaha!
Hänvisar man till Sachs eller Ritter och dessutom kallar dem för experter så är det väl psykakuten som gäller?
Instämmer till fullo, Lars!
Bakom vägg nu.
Någon har arkiverat den:
https://web.archive.org/web/20260509144453/https://www.dn.se/varlden/hur-gar-det-for-putin-egentligen-chatta-med-militarexperten/
Intressant sida, man får “fälla ut” fler svar, men det funkade för mig just nu i alla fall, även i denna arkiverade version.
Nu när Putin samlat ihop merparten av luftvärnet i ett fåtal platser, skulle det vara taktiskt att skicka drönare till dessa platser, billiga drönare som mestadels är lockbeten, för att ryssarna skall göra av med dyra luftvärnsrobotar och behålla lavetterna borta från militärt viktigare mål.
Om ryssarna bara har 5000-10000 luftvärnsrobotar kvar och en begränsad tillverkning, så kanske luftvärnsrobotarna kan ta slut samtidigt med mycket annat ryskt materiel.
The leading technical university in Russia, Bauman Moscow State Technical University, trains hackers, disinformation specialists, and cyber operatives for the GRU military intelligence service, — investigations by The Guardian, The Insider, Der Spiegel, Le Monde, Delfi, and VSquare.
https://bsky.app/profile/https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlgs7vue5224
The documents trace a direct path from training in hacking and disinformation to assignments in well-known GRU cyber units, including Fancy Bear and Sandworm.
The program also includes propaganda training.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlgs7z3hws24
According to the investigation, the group also conducted online intelligence operations in 2022 during the siege of Mariupol.
Journalists report that at least 15 graduates from the 2024 class alone, out of 69 students, were assigned to various GRU units.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mlgs7z3jvc24
Fullständigt väntat!!
En av historiens mest lögnaktiga stater 🤬😡
🤬 Russia disrupts 1000-for-1000 exchange:
“Kyiv made it clear on the eve of Victory Day that it is not ready to exchange prisoners of war,” — Putin
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgu5s2os224
Ja, vilka grisar. Men de ställer alltså också Trump i skamvrån. Så gissar att bromansen är över nu, åtminstone från Putlers sida. Undrar vad Trump tycker om att bli dumpad?
Det fattar ju alla att det är Ukrainas fel! (OBS! Kan innehålla spår av ironi!)
Det är ju Ukraina som bryter mot det som trumpeten och prutten har kommit överens om, och de gjorde det dessutom på ett sätt som de inte hade kunnat räkna ut i sin lilla fantasi!
De bägge gubb-miffona har ju aldrig haft fel någonsin, så självklart är det Ukraina som inte vill ha fred och som också gjort fel!
Det kommer aldrig att höras något klagomål från Dump när det gäller hans idol och hanterare.
Russia sabotages the 1000-for-1000 exchange 🤬
“On the eve of Victory Day, Kyiv made it clear that it is not ready for a prisoner exchange. No new proposals have been received,” — Putin.
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlgvnifbok2m
Radio Liberty said Russia’s Alabuga special economic zone, where Shaheds are assembled, expanded by 340 hectares in one year. Satellite images from May 2025 and May 2026 show the growth, while at least 19 air-defense towers were deployed there earlier.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlgp3sqwos2p
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mlgp3sqwos2p
Detta borde ju vara ett primärt mål för angrepp för Ukrainas del, men enkelt blir det förstås inte med det luftvärnsförsvar, som omger komplexet.
🇬🇪🇪🇺🇺🇦
Few countries celebrate EuropeDay quite like Georgia. Day 528 of consecutive, nationwide pro-EU protests.
Bilder
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mlgqgr35gc22
Now on Rustaveli Avenue in Tbilisi, Georgia. EuropeDay and day 528 of nonstop protests.
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mlgqtaav6s22
Cred till Tyskland!
German police in Berlin removing the Russian flag and detaining the person carrying it.
The fact that they are living in Germany and not in Russia tells you everything you need to know.
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mlgkmdzx6k22
Just den här paraden råkar jag vilja posta
Almetyevsk, Tatarstan, Russia. Victory parade.
Film.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlgjksavhs2a
Jag tycker inte de skiljer sig så mycket från många av dem som man ser vid fronten…
Precis, och det är ju det jag brukar posta 😇
“Det går helt åt helvete och vi är på väg att förlora” 💫🎶🇺🇦
*
I think the Ukrainian conflict is moving toward an end, Putin claims.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlgv42mfmk2j
Att sätta punkt för Putin är en början.
⚰️
🧱
Då kommer väl snart Trump mfl trycka på för eld upphör och frusna linjer.
De bör inte gå med på det. Vi vet vad som kommer sedan….
Det går alltså så bra med SMO:n att Putler vill ha fred. 🤔
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/spilte-ukrainsk-nasjonalsang-under-tale-til-russisk-generalkonsul-i-kirkenes-1.17877952
Ukrainare i Finnmark gillar visst heller inte ryssar…
Launch of the 🇩🇪German HX-2 kamikaze drone from a speedboat, demonstrated by the company Helsing.
These drones are already in service with the 🇺🇦Ukrainian Armed Forces (AFU) and can strike targets at ranges of up to 100 km.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlg3ljor4c2x
Antar att det ryska uttalandet på presskonferensen i Moskva idag att kriget(specialoperationen) mot Ukraina närmar sig sitt slut syftar till att så förvirring och använda härskartekniker mot eventuella förhandlingsmotparter. T ex så kan den ryske presidenten inte tänka sig att förhandla med Ukrainas president. Dessutom kan inte den nuvarande tyske förbundskanslern ifrågakomma i förhandlingarna utan i stället blandar han in den tidigare tyske förbundskanslern och ordföranden i ryska Gazprom. Antar att Gerard Schröder bugar och tackar… 🤓
Gerhard Schröder bor väl i Moskva numera? Nära för putin att prata med då.
🤬 Russian forces attacked a nine-story building in the Industrial District of Kharkiv by UAV, — OVA
There was no information about casualties. All emergency services are heading to the scene of the attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgy3phq322n
🙏 Two people were injured in Kharkiv, the impact occurred in the technical floor of a 9-story building, — Terekhov
The elevator shaft was damaged, about thirty windows were broken.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgzhwibmc2l
Moscow: 4th line of defense and total exposure of the rear, – DroneBomber .
The number of confirmed air defense points has increased to 232.
Fourth ring of defense: It runs along the outer radius of the Moscow region, trying to intercept targets even on distant approaches.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgxjjx4ic24
🔴S-300 and S-400: A huge number of new positions of heavy systems.
🔴BUKs, Osa, TORs: Mobile complexes are now standing also at key junctions and heights far beyond Moscow Ring Road.
🔴Radars of all generations: We record the presence of both modern radars and older models (from Nebo-M to antiques).
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgxjqsh2224
🇪🇺🇺🇦 Motherland was lit up with the colors of the European flag for Europe Day.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgv7xrnlk24
🤣“There were no military vehicles/equipment at the Victory Parade not only for security reasons, but also to focus attention on the SVO — Putin.“
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlgydmagws24
“Vi kan inte skydda oss alls (trots 100-tals lv-pjäser), och dessutom har vi inget kvar att visa upp…”
RBK-Ukraine source on Putin’s statement on prisoner exchange: breaks US promise.
“They understand how important the exchanges are for Ukrainians, so they always try to complicate everything. But in this case, the conversation was mediated by the US,” said a government source.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgyqty72c2l
Now it’s also up to the US to decide whether they are able to guarantee what was said, the source added.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlgyqtyhtk2l
“I called my friend Vladimir today. He explained to me that it was Ukrine naz..is who broke the agreement. I think Vlad likes me. In fact I am his best friend. He has many friends, but I am the best he has. I know he would not lie to me.
TYFYATTM
Det här handlar om U.Z.A.
https://snyder.substack.com/p/on-superpower-suicide
On Superpower Suicide
And the recovery of justice
Timothy Snyder
May 09, 2026
TACK!
Lång läsvärd läsning, men mycket bra. Tim är ofta klockren, så även denna gång.
Empires have risen and failed before, but to my knowledge no state has ever chosen to kill its own power, and succeeded with such rapidity.
Väldigt bra, om än otroligt nedslående, läsning. Trump och hans anhängare och apologeter hatar verkligen USA innerligt. Det är fruktansvärt sorgligt att de lyckats krossa landet så grundligt, och på kuppen förlängt Putins invasionskrig samt riskerat Sveriges och andra Europeiska länders säkerhet. Och orsakat hundratusentals människors död i andra länder. En historisk skam.
Tack för detta, samlar mina amatörmässiga tankar kring vad som pågår i UZA på ett bra sätt. Snyder är alltid läsvärd
Såå, nu är det inte att NATO utan EU 🤷♂️
🤡 Putin believes that 🇦🇲Armenia’s rapprochement with the West will lead to conflict with Russia.
“We’re currently experiencing everything that’s happening in Ukraine, but where did it all start? With Ukraine’s attempt to join the EU,” he said.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlh3a3ta4s2x
Intressant!
För när man ställer frågan om det inte var hemliga bio-labb, satanister, 14500 ryssar som vägrade flytta hem från Donbas, nazister eller Nato:s utvdigning som var anledningen till SMO:n så har vi nu fått ytterligare en parameter!
Lustigt nog har jag ALDRIG fått svar på den frågan när jag ställt den till olika putinister!
Varje putinist har sitt eget svar (om dom nu säger något), detta för att det bara handlar om ett oprovocerat rent angreppskrig av en imperiestat.
Har varit uppe långt tidigare i tråden. Grundorsaken till kriget låg i det “hot” ett ukrainskt närmande till väst kunde innebära (EU och ev. även NATO). Om den ryska befolkningen skulle få uppleva hur det ukrainska folket kunde få ökad demokrati och en positiv ekonomisk utveckling (enl. modell t.ex. Polen) skulle även det ryska folket kunna få demokratiska idéer – detta p.g.a. av det historiskt nära släktskapet mellan UA och Ryssland. Detta skulle utgöra ett stort hot mot diktaturen i Kreml – sedan har man hittat på alla möjliga skäl för att rättfärdiga angreppet.
Despite the ceasefire, Ukraine reports 30 attacks by Russia today, on the Zaporizhzhia section of the frontline alone.
Kyiv says Russian assaults “have intensified” in the Pokrovskyi and Hulyaipil directions.
Border areas of Sumy region have also been repeatedly shelled.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlgtegtocs2m
A civilian’s also been murdered by Russian troops in Dnipropetrovsk region.
The woman, 46, was killed in shelling near Synelnykove.
And an 87 year old woman was injured in Nikopol where drone strikes continued unabated. The photo is from her apartment block.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlgtwoqmbs2m
Drone attacks also in Sumy
A large-scale fire broke out in the Berezivska area.
A private house was hit here, but no-one was injured.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlgsmphzh22m
Bara att börja om igen nu då för 🇺🇦. Majoriteten av orch LV är i Moskva så det lär finnas feta mål som är sitting 🦆
Tänk om en del lv ska återföras till gamla stationeringsplatser?
Ett lämmeltåg på väg eller järnväg.
Öppnar sig intressanta möjligheter i så fall 🍿
15:18 Euromaidan summerar fem lögner om den så kallade ryska segern.
“Lie 1: Russia entered WWII as Hitler’s enemy.
Reality: 23 August 1939—Stalin signs a pact with Hitler dividing Poland, the Baltics, Romania, Finland.
Det är inte korrekt att Stalin skrev under pakten. Den kallas Molotov-Ribbentrop pakten för att det var utrikesministrarna som var de som skrev under avtalet. Sedan är det helt klart att Molotov inte skrev under avtalet utan att ha fått godkännande från Stalin.
Sovjetunionens högsta sovjet godkände faktiskt fördraget, och det ratificerades med extrem hastighet den 31 augusti 1939…
(Sovjet var ju jättebyråkratiskt så detta var ju oerhört snabbt, dvs Stalin tryckte på)
Och här har vi sedan ett ökänt handslag mellan två vidriga terrormakter
https://www.alamy.com/stalin-and-ribbentrop-shake-hands-at-the-signing-of-the-nazi-soviet-pact-in-moscow-1939-image437851532.html
Det du skriver är helt korrekt. Men det motsäger inte att det var Molotov och inte Stalin som var den som skrev under avtalet den 23:e augusti 1939.
Nejdå, jag säger inte emot dig 🙂
Förstår inte riktigt varför du betonar den punkten – att Molotov skulle kunna skriva under ett så viktigt avtal utan Stalins godkännande är lika otroligt som att Ribbentrop skulle kunna göra motsvarande utan Hitlers. Så vad är din poäng?
Min poäng är att man alltid skall återge fakta så korrekt som möjligt. Det är extra viktigt när man skall ta en diskussion om lögner. I detta fall var rubriken “Euromaidan summerar fem lögner om den så kallade ryska segern”. Då är det inte bra att skriva att det var Stalin som den 23:e augusti skrev under avtalet, när det i själva verket var Molotov som skrev under. Självklart hade Stalin godkänt att avtalet skrevs under, vilket bevisas av att bilder från undertecknandet som visar att Stalin var närvarande vid undertecknandet.
Alla förstår att det handlar om regimerna Hitler och regimerna Stalin. Vem som faktiskt höll i pennan är inte relevant.
🙂🎉❌ In Moscow, they suddenly canceled the festive fireworks without warning local residents.
Zelensky did not allow the fireworks…
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlh636kay22b
Kartändringar, ej officiella.
Varning twitterlänkar
AFU clear grey zone areas around Pidubno, Novopavlivskyi direction
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053209643254698044?s=20
The AFU cleared the road northwest of Nadiya, Sviatohirsk direction
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053201762224668756?s=20
Om hur det var att sänka skepp. Accentmannen.
https://youtu.be/rxiteszv6Yg?is=t7ljpbgp3f4nQul6
När dagen nu närmar sig sitt slut kan man konstatera följande.
Det enda som var mer skrämmande än en ukrainsk attack på Röda torget var frånvaron av sådan attack, och ett enkelt dekret från Zelenskyj
Betyder väl snart, eller kommer snart?
😂😅🤣
Bild
https://bsky.app/profile/did:plc:6y3honhec2jch2ryrbuyx5a5/post/3mlh6zfvdi22w
Jag blev så glad idag när jag satt parkerad utanför min lokala Coop i min obetydliga lilla norrländska kuststaden och betraktade en äldre svensk herre med en ordentligt stilig äldre herre som bar en T-shirt med ett stort tydligt “Slava Ukrainiani”-tryck över magen.
För en liten stund vågade jag nästan bli pirrig och fantiserade om att jag bodde i samma stad som den världsklass-stämplade rollatoragenten med kodnamnet dengamle.
Man får väl drömma? Hur som helst, ifall du befinner dig i kommentarerna. Du är en fin man.
Korrekturläst:
Jag blev så glad idag när jag satt parkerad utanför min lokala Coop i min obetydliga lilla norrländska kuststad och betraktade en ordentligt stilig äldre herre som bar en T-shirt med ett stort tydligt “Slava Ukrainiani”-tryck över magen.
För en liten stund vågade jag nästan bli pirrig och fantiserade om att jag bodde i samma stad som den världsklass-stämplade rollatoragenten med kodnamnet dengamle.
Man får väl drömma? Hur som helst, ifall du befinner dig i kommentarerna. Du är en fin man.
😀
Trevligt, En Annan Johan
😀👍
Tyvärr blev väl enligt min mening den Gamle ganska bryskt avfärdad med anledning av något inlägg han gjorde. Därefter har han inte hörts av. Själv hoppas jag att han sväljer förtreten och återvänder, saknar honom.
Jag har för mig att han beklagade sig över att inte alla ryzzar är dumma och det fick av naturliga skäl mothugg. Om man skriver kontroversiella saker får man vara beredd på svar, annars är det bättre att behålla tankarna själv.
Med det sagt, jag hoppas också att han med flera som bidrar positivt till forumet kunde gräva ner stridsyxan och komma tillbaka.
Han och ett antal andra kändisar håller till i den andra Ukraina-bloggen sedan ovanstående.
Jag läser bloggen ibland, men efter LW’s hoppade av efter hans svar på mitt inlägg om att det vore bra om vi höll inrikespolitiken borta så länge alla riksdagspartier var eniga i kampen för Ukraina. Detta för att undvika bråk och riskera att göra bloggen till en valplattform. Men poängterade att LW gör vad han vill, det var bara min åsikt.
SLAVA UKRAINI
Jag är alltid glad varje gång du rullar hit 💙💛
Kamyshin (presidentrådgivare numera):
New russian rocket-drone Geran-5, shown at the parade in moscow today.
Some people mistakenly compare it with Ukrainian FP-5 Flamingo — thats only because russians tried to copy it and they look like pretty similar. But that’s where size matters 😎 — russian one has range / payload ~ 10x smaller 🤷♂️
russian Geran-5 is somewhere between our Peklo / Palyanytsia rocket-drones.
At the 5th year of the big war russia has nothing to show at the parade but a miserable copy of just one of our Ukrainian rocket-drones 🤦♂️
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlh7mwmr2s2w
Med alla sanktioner har jag svårt att tänka mig att ryZ vapenindustri kan göra några större framsteg. Det enda de kan göra är att försöka kopiera vad andra gör.
Tyvärr finns det en viss dynamisk del – hörde en expert om detta. Hon betonade att den ryska militären har stora brister, t.ex. utbredd korruption mm, men (tyvärr) finns det också en gren där lokala innovationer tas tillvara, resurser satsas och det hela leder till vapen (inte minst inom drönar/AI-domänen).
Hoppas själv dock att den ukrainska motsvarigheten segrar i den kampen, tror också att så blir fallet!
Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=CZbAOXeuyLk
Fast jag tycker det är jobbigt med all Thump matte. 10x mindre? Är det ett svart hål eller?
Jag tror du är inne på rätt spår.
Ryssland är ett svart hål, för inget ljus slipper därur
There’s been no official acknowledgement that the ceasefire has broken down, but there have been many Russian drones in eastern Ukraine tonight.
About 20 have been detected so far, with six pushing on into Poltava region. An air raid warning is still active there in most of Kharkiv region.
Karta
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlhfbcaevk2m
Respect till Zelensky! Jag ger tillstånd till seger paraden! Älskar det!
840 KWIA
0 tanks
3 APV
75 artilleri
2 mlrs
2 LV
1489 uav
11 markdrönare
227 mjuka fordon
3 special
Hyfsad bonk trots vapenstillestånd!
Tack Justanothernickname
👍
Megabonk! Tack Ukraina!
Brinn, lv, brinn!
Den glömde: 1 parad
⚡️Pro-Ukrainian partisans set locomotive ablaze in Russia’s Lipetsk Oblast, group claims.
The sabotage operation is alleged to have destroyed the locomotive, used for transporting military cargo towards Ukraine’s Sumy Oblast.
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3mlhuiipv5k25
För några timmar sedan
There are new drones every 20-30 minutes in Kharkiv, Sumy and Zaporizhzhia regions, despite the ceasefire.
They’re mostly small UAVs but still killing machines.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mlhklzwxuc2f
Igår talade ju Putin om kriget/SMO:n, och betecknade Ukraina som en “aggressiv makt” med stöd av hela NATO, och att detta skulle motivera kriget. Påminner litet om när dagisfröken säger till lille Kalle och Pelle, som slagits i sandlådan och frågar Kalle vad slagsmålet beror på. Kalles svar: det började med att Pelle slog tillbaka …
Vad är det här för typ av artikel? Det känns som ren propaganda? Som att prata om hur bra program izrael har för integrering av Gazza. Hur kan man inte förstå att det är fel att publicera det?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fattiga-ryska-regioner-betalar-for-uppbyggnaden-i-ukraina
Har du läst artikeln och sett inslaget? Det handlar ju om att:
1. Det är en del av russifieringsprocessen av ockuperad mark.
2. Det dränerar pengar från ryska regioner som redan har enorma budgetunderskott.
3. Renoveringarna har inte genomförts som de ska.
4. De gör propaganda för att få det att framstå som om renoveringarna faktiskt har gjorts.
Ser inget som gjorts för att ge sken av att Ryssland har gjort något positivt i artikeln eller inslaget.
Ny tråd 🧵 🪡
https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-nastan-10-000-ryska-brott-mot-vapenvilan-pa-europadagen/#comment-1669325