Människan har alltid varit spektakulärt duktig på att orsaka stor skada och förödelse mot varandra och mot varandras samhället under krig genom världshistorien. Det klarar vi av även med små mängder olja i framtiden. Men man ska komma ihåg att vi under andra världskriget hade andra hjälpmedel som inte finns idag och som tar många decennier, rent av århundranden att avla fram till forna volymer. Nämligen arbetshästar.
Det finns en del faktoider om andra världskriget, t ex att polskt kavalleri skulle ridigt frontalanfall mot tyskt pansar och blivit massakrerade. I verkligheten så red man anfall mot tyskt infanteri i anfallet vid Krojanty och fick tyskarna på flykt. Däremot fick polackerna retirera när tyskarna gjorde ett motanfall med pansar. Ett annat exempel är slaget vid Mokra, där en polsk kavalleribrigad och en polsk infanteridivision besegrade två tyska pansardivisioner och en tysk pansardivision. Beridet kavalleriet var alltså ett potent vapenslag för polackerna.
Faktum är att tyskarna själva utökade sitt eget beridna kavalleri från en brigad till sex divisioner och tillhörande två armekårshögkvarter1. under andra världskriget, och det tyska beridna kavalleriet tjänstgjorde på östfronten kriget ut, t ex som en del av legendariske general Guderians pansargrupp. Även Sovjetunionen hade beridet kavalleri under hela kriget, liksom beridet infanteri som hade möjlighet att hålla tempot med stridsvagnskilarnas frontgenombrott. Sovjetunionen hade vid krigsslutet hela sju armékårer kavalleri.
Men framför allt var häst och vagn det vanligaste transportfordonet för såväl Tyskland som Sovjetunionen under hela kriget. Det var rent av så att 80% av det tyska artilleriet var draget av häst under hela kriget. Men den största insatsen handlade om häst för logistikkedjorna.
Hitlertyskland använde 2.75 miljoner hästar under kriget, med i snitt 1.1 miljoner arbetshästar i tjänst samtidigt. Detta kan jämföras med en summa på 345 000 lastbilar under krigets sex år. Sovjetunionen hade 3.5 miljoner hästar och endast 197 000 av den tidens små lastbilar.
En normal tysk division hade tusentals hästar och tusentals män som hanterade dessa hästar.
Det enda krigförande landet som i princip inte alls använde häst under kriget var USA, som vid tidpunkten var världens största producent av olja och rent av producerade mer än hälften av världens olja. Pansargeneralen Patton ska dock ha sagt att om han bara hade haft lätt hästburet artilleri, så hade inga tyskar undkommit Nordafrika.
Naturligtvis blev nackdelarna med hästtransporter allt tydligare ju längre kriget höll på. Men ända in i det sista använde man alltså fortfarande beridet kavalleri och hästtransporter, i ett krig som mestadels utkämpades med infanteri. Något förenklat kan man säga att tyskarna gick till fots från det ockuperade Polen till Moskva och Stalingrad och sedan gick man hem igen. Och hästarna släpade successivt artilleri och förnödenheter hela vägen dit och hem igen. Det samma gällde på Västfronten, men där var avstånden inte mycket större än att gå från Skåne till Gävle.
Som kontrast kan man titta på exempelvis det hyperkrig som slaget om Okinawa månaderna och dagarna innan krigsslutet innebar. Tyvärr har jag tappat bort min referens och uträkning, men USA förbrukade där bränsle per dag motsvarande hälften av Sveriges oljeförbrukning per dag idag. Fritt ur minnet, med reservationer för felaktigheter.
Ett krig utan olja blir inte aktuellt i framtiden. Enskilda parter i en konflikt kommer ha egen oljeproduktion. Vad vi däremot kommer få se är krig utan häst. Antalet tillgängliga hästar 1939 – 1945 var resultatet av en 3000 år lång utveckling och avel. Att få upp tillräckligt många arbets- och draghästar, respektive krigshästar, igen är en process som kan ta hundratals år. De hästar som dominerar idag är för nöje och sällskap, och skulle sällan duga för krigsbruk eller ens som arbetshästar i jordbruket.
En popkulturell notis. Varför skildras inte hästens närvaro i Hollywood-skildringarna av VK2? Helt enkelt därför att det är för dyrt och rent av omöjligt att få tag på tillräckligt mycket dugliga hästar för att ens kunna spela in en realistisk film… Dagens datorgrafik skulle däremot kunna ändra den etablerade schablonen.
Det var inte bilar som körde på de tyska autobahn. Det var häst och vagn. Det kan vi ta med oss in i framtiden. När Sverige tids nog står utan olja så kommer våra tomma motorvägar även vara rationella och snabbaste vägen för både cykel och hästtransport.
I övrigt, se Wikipediaartikel om hästen under andra världskriget. I övrigt ska man inte heller glömma att de långväga transporterna hanterades med kol och tåg.
1. Ingen regel utan undantag, men en tumregel är att tänka på tre. En brigad = tre bataljoner. En division = tre brigader. En armékår = tre divisioner. En armé = tre armékårer. Därav 6:e armén etc. Med sju armékårer kavalleri hade alltså Sovjetunionen 3.5x så mycket kavalleri som de tyska sex divisionerna. En annan tumregel är att brigad slår bataljon offensivt. Division slår brigad. Armékår slår division och armé slår armékår. Svenska försvaret kan idag i teorin sätta upp två brigader och kan i så fall offensivt slå två bataljoner eller defensivt försvara sig mot två divisioner.
18 kommentarer
Cirkeln sluts. Hästarna har fått en comeback i Afghanistan som lastdjur under SOF. Även i Ryssland pågår förbandsutveckling med hästar i samma roll.
I Sverige hade Dalregementet ett projekt med hästburen patrullering i gränstrakten mot Norge. Resultatet av försöket är dock okänt.
Shit det här kommer driva upp priserna på de sk hästgårdarna!
Jag har hört att det finns fler hästar i Sverige nu än någonsin i historien. Det säger något om hur välståndet har utvecklats, att vi investerar mer i hästar nu när det bara är underhållning, än när den var vårt viktigaste arbetsredskap. En kontrastrik anekdot från krigsslutet är förresten att man sägs ha använt oxar för att dra fram de ultramoderna raket- och jetplanen till startbanorna. Inte många liter man sparade på det sättet, jämfört med att Me262 var minst sagt bränsletörstig. Man använde den inte på asfalterade flygfält eftersom asfalten smälte av utblåsen. Men man kunde väl tanka den med lågraffinerat bränsle. Raketplanet Me163 var helt oberoende av oljebränsle, men den blandning den drevs med var extremt farligt och exploderade spontant vid kontakt med sånt som vatten, luft, hud eller varandra. Ena komponenten kunde bara förvaras i glaskärl, den andra bara i aluminiumkärl. Olja är ganska praktiskt i jämförelse.
Borde nämna att det var elektrisk och koleldad järnvägstrafik och koleldade pråmar på floder och kanaler som skötte det mesta av transporterna i Tyskland under kriget. Att hästen i kriget inte uppmärksammats mer kanske beror på att den togs som en självklarhet ännu då på 1940-talet.
Åsså vill jag som vanligt påminna om att produktion och kända kommersiella fyndigheter av olja är större nu än någonsin, och fortsätter att stiga.
Jag förstår förresten inte hur uppsuttet kavalleri skulle ha genomfört strid 1939. Sköt de från hästryggen? Att det var alldeles utmärkt för sånt som rekognosering är däremot lätt att förstå.
Jag läste förresten nån gång om en otrolig scen ur kriget, där en våldsam skogsbrand efter ett flyganfall skrämde ut en stor flock hästar på en frusen sjö, vars is brast och hästarna drunknade. Fastfrusna hästhuvuden stack sen upp ur ytan resten av vintern.
Som vanligt. Uppsuttet kavalleri är ett renodlat offensivt truppslag, dvs man sätter in det på den plats och tidpunkt man själv väljer, om det så är motanfall.
Under VK2 användes kavalleri bla som sagt vid genombrott i fiendens linjer, för att snabbt komma på djupet och slå mot oskyddade underhållskedjor, men även för att rensa upp bland splittrade fientliga enheter.
Liksom pansartrupper så gäller det att rycka fram osedda och nyttja terrängen, så man inte är utsatta förrän man står på fienden. I övrigt så lägger man indirekt artillerield på fienden och lyfter den först när man är nästan framme, så fienden får ingen möjlighet att skjuta tillbaka. Man lägger även (artilleri)rök för att dölja förbanden. Har även sett foton på hur ryssarna använde stridsvagnar för att lägga rökridåer så att kavalleriet kunde anfalla över öppen terräng.
Kom också ihåg att de allra flesta tyskar bara hade gevär, även om kulsprutan var det tyska infanteriets ryggrad. Det är rätt svårt att faktiskt träffa en häst/ryttare i full galopp om de rider förbi dig på hyfsat avstånd. Speciellt gäller det bakre förband som inte hade kulsprutor, dvs underhållslinjerna.
Bara ett pucko anfaller tunga försvarslinjer rakt på, det gjorde man inte ens med stridsvagnar. Man anfaller där fienden är svagast och då dög kavalleri utmärkt. De tunga försvarslinjerna binder man bara upp med skenanfall, medan man sätter in stöten där motståndet är svagt.
Tack för bra svar. Men vilken beväpning använde den enskilde ryttaren? Lans? Använde tyskt beridet kavalleri lans 1944? Eller hur använde de vapen för att ta fienden av daga? Jag bara kan inte se framför mig hur en sån strid verkligen gick till.
Har faktiskt lösa funderingar på att skaffa några arbetshästar den dag jag blir ägare till mitt hemman. Att köra vagn och virke i skogen, samt att avla fram arbetshästar kanske inte bara kommer vara en obskyr hobby om ett antal år… Hästkunniga dottern får använda sina färdigheter på riktiga saker, och inte bara "hopp och skutt".
Undrar hur mycket (eller lite) av alla de fiffiga hästdragna jordbruksredskap som en gång fanns i vårt avlånga land som fortfarande står kvar på gamla logar?
Sandaleravplast…
Varför inte söka kontakt med stuterier i Polen som fortfarande har ett antal hästar i sitt jordbruk. Och varför inte bli återförsäljare i Norden för företag inom Amish-rörelsen som baserar all sitt jordbruk på hästar och smarta maskiner?
Ett par tips du kan tjäna pengar på…
Det kan mycket väl bli lönsamt avsevärt tidigare än tidigare tänkt att återinföra hästar för vissa jordbruk – räknar man in svårigheter att få till krediter, höga kapital-, drift- och underhållskostnader för en traktor på ca 1-3 miljoner mm så kanske inte en hästkalkyl blir så dålig över tid…
Sten-Erik Björling
@Sten-Erik Björling
Svenska staten borde bjuda in människor från Amish, de har många bra idéer. (För tydlighetens skull, Amish har dåliga idéer också.)
Någon som har kört häst och vagn via trådlöst nätverk förresten?
Kul att kina, korea och japan slass med vattenkanoner om oarna. Vi har inte ens rad att lana pengar till riktigt krig langre!
Jovisst kommer hästen att komma tillbaka. Även andra arbetsdjur som oxar och åsnor borde vara alternativ i en postpetrolium-värld.
-Dock tror jag inte att bilar, lastbilar, traktorer och liknande försvinner helt. Brist brukar stimulera fram innovation. Självklart kommer det inte vara fråga om dagens trafik, men jag har en känsla av att det kommer att bli lokala bränslelösningar baserat på de omständigheter som finns där. Gissningsvis kommer gengasen till heders igen, och icke att förglömma svartlut, biogas och en mindre andel elbilar (med ett så glesbefolkat och avlångt land som Sverige är elbilen inte lika fullgod som alternativ, dock tror jag att det blir ett alternativ för större städer, där man kan bygga en infrastruktur för trafiken).
Jag sa ju det, nordsvensken kommer att få en renässans..ifall dess gener inte totalfördärvats i travaveln förstås.
Om man är intersserad av film som skildrar WWII med hästinslag så rekomenderas filmatiseringen från 1955 av Väinö Linna's bok Okänd Soldat.
Jag har för mig att filmen om Vinterkriget från 1989 "Talvisota" också det en mycket bra film, känns relativt realistisk m.a.p. hästanvändningen. I alla fall i slutet vid sammanbrottet av den finska fronten.
Det här är ju filmer där det inte finns ett encitament att skildra det egna landet som en högteknologiskt stormakt så det är kanske inte så konstigt att hästen har den roll som motsvarar verkligheten. Det exempel på detta kan man se i någon (kommer inte ihåg exakt) av de sista delarna av Band of Brothers när de amerikanska soldaterna hånar besegrade tyska fångar genom att ropa namnen på amerikanska bilmärken.
En personlig anekdot.
Min morbror, bonde i mellansverige, tjänstgjorde under beredskapstiden på okänd ort i Norrland och skyddade sverige mot facister. Han var en duktig hästkarl och hade hemvärnsmasuern med slutstycket i hemma i klädkammarn ända till sin bortgång. Så det är inte bara hästar det råder brist på.
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
– A Einsten
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingen av er verkar ha hört talas om dom svenska cyckel skyttekompanierna.
billiga och helt opåverkbara av eventuella IT atacker, samt kunde färdas utan vidare 5-10 mil på ett dygn.
Jag är lite förvånad av att USA och Ryssland inte satsar mer på fission eller thorium drift för sina större fartyg, som jag förstår det så är det väl främst ubåtar samt hangarfartyg som kör med fission. Söker man på "pentagon peak oil" så verkar de ju ha förstått.
"Det kan vi ta med oss in i framtiden. När Sverige tids nog står utan olja så kommer våra tomma motorvägar även vara rationella och snabbaste vägen för både cykel och hästtransport"
Jag visste verkligen inte att bilarna kan endast gå på olja.