Under den av GRÖFAZ Trump påstådda tredagars vapenvilan som började igår på Europadagen bröt Ryssland mot övernskommelsen nästa 10 000 gånger, inklusive 147 markanfall, 7 704 FPV-drönare och 2 021 artilleribeskjutningar. Bloggen har även direktrapporter om vapenvilebrott.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Ryssland bröt förstås som mot alla avtal och överenskommelser med de fundamentalistiska fascisterna även emot vapenvilan igår nästan 10 000 gånger trots att GRÖFAZ Trump försökt hävda att han stoppat sitt tionde krig (“är de här tio fredsöverenskommelserna i rummet med dig just nu?”).
Den ukrainska generalstaben summerar i sin morgonrapport de ryska anfallen igår till 147 markanfall, varav exempelvis 28 på Pokrovskfronten, 27 på Zaporizjzjiafronten, fem gånger på Lymanfronten och en gång på Kupijanskfronten.
Ryssarna avfyrade 7 704 FPV-drönare och 2 021 artillerigranater.
Bloggen har också tagit del av direktrapporter från Ukraina om ryska attacker.

Det illegalt invaderade Ukraina försvarade sig förstås helt i enlighet med folkrätten och orsakade ryska förluster på massiva 75 artilleripjäser, massiva 227 transportfordon, två salvpjäser, två tunga luftvärnsystem, tre enheter särskilt utrustning, låga tre pansarfordon och kraftiga 840 manskapsförluster.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
09:02 Ukraina river med hjälp av FPV-drönare en höghuslänga som Ryssland ville vifta en flagga på. Med välriktade drönare mot bärande delar av konstruktionen plockas i princip två hela hus ner. Visar på hur mycket destruktivitet per kg trotyl man kan få ut med en FPV-drönare kontra annan beskjutning som saknar denna centimeterprecision. Kan vara värt att notera att dessa hus sannolikt stått kvar om man bränt av en atombomb i närheten. Precision slår sprängkraft även om DN Kultur och Aftonbladet Kultur aldrig kommer kunna förstå sådant.
10:04 Partisanrörelsen Atesh har satt eld på ett ryskt elektriskt lok.
10:05 En brandbil bombades av ryska drönare i Dnipropetrovsk under den så kallade vapenvilan. En 23-årig brandman skadades.
Och det finns de som tror att man kan teckna fredsavtal med Ryssland, ett land som inte håller något.
10:10 Rysk utrustningsparad under Europadagen igår. Men det finns en nyans, Petjka.
11:53 Ryssland har mördat en civil och skadat 19 under den så kallade vapenvilan skriver Kyiv Independent.
11:55 Här är en bild på när Zelenskyj skriver på tillåtelsen för Putin att hålla sin parad igår.
12:00 Lite film på ukrainska glidbomber mot byggnader som ryssarna använder som drönarledningscentraler i Hola Prystan i ockuperade Chersonregionen. Blev nog inte så mycket kvar kan man säga.
12:02 Putin backar nu från det krigsfångeutbyte om 1 000 fångar som han köpte vapenvilan under paraden på Europadagen igår för och hävdar att något sådant inte är bestämt.
Man ska och kan aldrig lita på Ryssland. Putin fick sin parad och därmed kan han skita i att lämna ut krigsfångarna.
Enda fredsavalet som kommer fungera med Ryssland är ett kinetiskt avtal.
270 kommentarer
You snooze you lose
United 24 får min slant.
Grattis 🦅 💫 🥇
👍
Om man springer förbi tvåan i ett lopp vad blir man då? Grattis.
Det beror HELT på åt vilket håll du springer…
Klassiker om man springer om tvåan blir man ju …. tvåa
Är det bara är TRE tävlanden som blir du NÄST SIST…
Caps and Candles/Wesslan
Gah fel ställe.
Vi finns här för UkrainA
OA för första gången.
4 sekunder… Fumlade. Många artiklar om Putins kris nu, lerfötterna rämnar. Det som stort sker bevakas först och bäst här. God helg till alla.
Nylander?
Chatt again 🥉
Gomorron, blir en slant till BgB.
Fantastiskt 👏 🦅 💫
👍
Femteplats?
Gutt mos! Då blev det Swedish Rescuers idag!
👍
👍
Synd att paraden inte blev bombad
Jag tror att det var väldigt bra att man inte bombade Paraden.
Ukraina gav tillåtelse till den och då ska man hålla sitt löfte. Det visar att Ukraina kan man lita på och håller ord, det visar på ryggrad och ser ju faktiskt väldigt bra ut för omvärlden.
Den där clownparaden blir alltmer löjeväckande för Ryssland, den kan de gott slösa pengar och säkerhetsresurser på, låt dem skjuta sig själva i foten!
Men vist skall Putin få visa upp att det bara finns infanteri kvar.
Top 10 från Japan!
I yen?!
Kul att ryssen misslyckas i paradgrenen parad.
Slava Ukraini!🇺🇦
Caps and Candles/Wesslan
🏅👍
👍
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Goder morgon!
Ska det hinna bli varmt i Azovska Sjön innan orcerna ska simma hem?
Dom lär ju vara med motiverade att simma om det är varmt i vattnet 👍
Funderade på igår. Frånvaron av ryska flaggor på bilarna som åkte runt i Stockholm gnager i mig. Vad är det jag inte ser?
Feghet?
Är detta första året som det du beskriver uteblev? 🤔
Ja förra året hade dom ryska flaggor. Och även z på bilarna.
Positiv tolkning: Dom börjar inse vilka som är “The bad guys” och skäms.
Negativ tolkning:dom börjar förbereda sig och gå under jorden.
Realistisk tolkning: de har alltid vetat om att de är hatade men har först nu insett hur svagt Ryssland är.
Ungefär där är mina tankegångar med.
Det kan ju också ha berott på att det stod ett par fradga-tuggande fullblods-titaner i vikingahjälmar där, med surströmmingsburkar i högsta hugg…?
Haha jo ska vara den då..
Den här kommentaren gjorde min måndagsmorgon! Blev alldeles varm i hjärtat och skrattade högt! <3
https://www.theguardian.com/world/2026/may/10/vladimir-putin-suggests-ukraine-war-is-coming-to-an-end
Vladimir Putin suggests Ukraine war is ‘coming to an end’
Russian president damns western support that has allowed Ukraine to hold out and asks for talks with Gerhard Schröder in remarks after diminished Victory Day parade
Guardian staff and agencies
Sun 10 May 2026 02.52 CEST
Lite tveksam text här och där och undertecknad med “With Reuters and Agence France-Presse”
Den här formuleringen är riktigt dålig: “Moscow and Kyiv traded accusations of violations amid continued drone activity and civilian casualties on both sides.”
Vad är det för fel på den meningen? Låter för mig som typiskt skriven av en nyhetsjournalist?
Kålsuparteorin. Som att Ukraina orsakar civila förluster.
Håkker med Max, dom säger ju bara att båda sidorna anklagar den andra. Resten av artikeln visar väl vilken sida de tror på?
Jag skulle nog svara ”Bra, då vet vi att Schröder har mandat att förhandla för Ryzzland”.
Då vet vi också att Wittkoff är betald av Kremlin som Schröder. Det verkar vara ett krav för förhandlingarna oavsett sida. Om vi nånsin tvekat.
Ukraina får nog fortsätta med att plåga Ryssland tills det är dom som ställer upp villkoren för vem som ska sitta med på förhandlingarna. Deeper and deeper.
Redan för några månader sedan uttalade sig Lavrov efter ett misslyckat ”fredsavtal” att ”vi har inte bråttom” utan Ukraina får skylla sig själva typ.
Just det uttalandet är symboliskt!
När Lavrov gör det är det precis tvärtom, de vet att Ukraina är för starka, Putin o Lavrov mfl inser att Ryssland kommer gå under om de fortsätter med angreppet.
Problemet Putins väg ut ur detta, utan att försvagas, utan att få detta se ut som en form av förlust.
Kan undra om det blir fred i Ryssland ?
Det finns nog gott om separatister som är sura för att Moskva ställt till det.
Ekonomin är kör i botten.
Moskva kräver fortfarande resurser.
Stora delar av den manliga befolkningen i samhället är solrosgödsel.
GRÖFAZ såg jag för första gången i kommentarsfältet här, är inte så nördig på andra världskriget, men det har funnits en förklaring på svenska wikipedia i 9 år. Det går att gissa vad det borde betyda men uttrycket är nog ganska smalt. Jag kommer dock inte på något bättre sätt att påpeka kombinationen av storhetsvansinne och fascism.
Tror framtida generationer kommer förmana folk att inte vara en trump, undrar om man kommer att förklara hitler med att han var sin tids trump? Jag tror inte putin kommer att bli lika berömd, han är mera vanlig diktator/maffiboss som en tid hade en ovanligt rik verksamhet som han vaskade medan han var ett mellansteg med en tids återhämtning under sovjets och rysslands kollaps. Det är inte som med trump där man behöver gå tillbaka till legendariskt galna romerska kejsare för att hitta något liknande.
Men för att min förutsägelse skall slå in ordentligt behöver trump fortsätta en tid till på sin bana, typ invadera något natoland och få några delstater att börja lämna unionen och då dra igång ett totalfiasko av inbördeskrig som ger komplett sönderfall. Borde vara möjligt men förhoppningsvis hinner och orkar han inte.
Off-topic för bloggen, men för att kommentera Trump kan jag se en presidentsskapets motsvarighet till Florence Foster-Jenkins.
https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Foster_Jenkins
+1
Ha-ha, jättekul!
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mkpvyugjjk2h
Kanske i Europa och Nordamerika. För östra Asien handlade andra världskriget inte om Hitler och Nazityskland. Tror inte de bryr sig jättemycket om gamla romerska kejsare heller.
Briljant jämförelse med Romarriket. Förhoppningsvis kan uret vridas tillbaka så att en “silverålder” uppstår , som för Romarriket. Det finns fortfarande möjligheter att saker vänds till det bättre, men det fönstret snävar till tänker jag.
“The changing world “order rullan på
Nivån av vansinne, missbruk av psykofarmaka, demens och psykisk sjukdom var nog flera ggr värre på 1940-talet än nutiden som känns mild i jämförelse.
Kan inte historia tillräckligt väl för motsvarigheter till Trump men han är nog framförallt inkompetent, dement och omgiven av kompletta idioter som Hegseth, Vance etc. Samtidigt verkar finnas staber av professionella militärer och analytiker som agerar friktionssträcka och filter.
“Ukraine is no longer just an aid recipient; it is emerging as a security provider for Europe,” writes Andrew Chakhoyan, an academic director at the University of Amsterdam, in this op-ed.
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3mli64kk7ck26
🇺🇦✈️ Su-27 crew, using GBU bombs, carried out a successful strike on a concentration of enemy personnel, – Soniashnyk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlibgpyybs2e
Intressant.
Som bloggaren påpekar är resultatet av en välriktad fpv bättre än en flygbomb.
Men mot underjordiska befästningar fungerar flygbomber bättre.
…kanske….
Om inte fpv hittar ingången eller ventilationen…
Död åt slemgnomerna 🔥 ⛽️
+1
Som alltid, välformulerad kommentar.✊
AFU rapporterar:
147 combat clashes
7 704 kamikaze drones
2 021 shelling (12 from MLRS)
Något lägre än normalt, men så var det ju vapenvila.. Skönt att slippa KAB.
🇺🇦 Currently, approximately 3 million Ukrainian citizens live in the occupied territories, and another 22-25 million in government-controlled territory, — Minister of Social Policy.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlicei6ric2e
Angående HW 10:10; Denna pluton anses med ryska mått stridsredo och kommer att sättas in i ett anfall vid något frontavsnitt under nästa vecka. Bäva månde ukrainarna….
Massive transfer of Russian equipment to Zaporizhzhia direction: up to 40 (!) units daily only towards Berdyansk, – Andryushchenko.
A large number of trucks with manpower and ammunition to Melitopol – Tokmak – Vasylivka triangle.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliclk2xak2e
In addition, a large number of manpower from Crimea, Kherson region and camps in the Azov part of Zaporizhzhia region are moving to Donetsk.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliclk3fvc2e
Ett sista försök till genombrott?
Till Zaporizhzhia…
Kan bli knepigt om Ukraina kan stoppa logistiken med tåg genom och förbi Azovstal. Och klipper Ukraina sedan en hel del av lastbilarna i den höjden så kan det bli tråkigt för ryssarna söder därom.
Då är det nog läge att intensifiera anfallen mot bron. Inte nödvändigtvis plocka ner den de första veckorna, utan bara en liten påminnes om att den lever på lånad tid och är än så länge ett bra sätt att komma hem till moder Ryssland.
Det blir operation “Badring”
Yes. Exactlymente så.
Död död död till orcerna. 🔥 ⛽️
Ja då ser det ut som vi kan vänta på nya ryska försök till offensiver
Jag tänker att det kan vara en förstärkning för att Ukraina börjat pressa mot logistiken runt Mariupol. Ryssarna är rädda för att bli avskurna.
🇵🇱 In Poland, a reconnaissance drone was found near the border with Kaliningrad region.
Polish military police reported that the found drone is a military reconnaissance drone that was used for surveillance and was not intended for combat use.
It was also equipped with several cameras.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliasjjwwk2e
27/27 drones shot down 🦅
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mliafwnu2k2e
Rekommenderar varmt läsning av en alldeles utmärkt och initierad artikel i DN debatt skriven av den ukrainske försvarspolitiska forskaren Mykola Bielieskov.
Han menar bl.a. att det finska exemplet från andra världskriget – med en uttalad och konsekvent stategi att inte avträda suveränt territorium utan strid – är överlägset så kallad eftergiftspolitik och överdriven politisk strävan efter fred på bekostnad av bibehållen nationell suveränitet och territoriell integritet.
Citerar några meningar:
“…med sitt ihärdiga motstånd tillfogade Finland den andra sidan enorma förluster. Det ledde så småningom till att Sovjetunionen drog slutsatsen att det var mycket bättre att leva med ett fritt Finland än att försöka erövra det. Om Finland hade överlämnat den karelska landtungan utan strid redan 1939, skulle hela landet så småningom ha ockuperats och förvandlats till en sovjetrepublik, precis som de baltiska staterna blev 1940. Finlands lärdom visar Ukraina att det är bättre att förlora territorier genom strid än att göra ensidiga eftergifter som undergräver försvarssystemet, som Tjeckoslovakien gjorde 1938.”
https://www.dn.se/debatt/ukraina-gor-som-finland-och-ryssland-betalar-priset/
Artikeln borde rimligen utgöra obligatorisk läsning för de funktionärer ur svensk “fredsrörelse” som i helgen under den förmenta benämningen “kongress” konspirerar mot nationens intressen i Gävle…
Du menar månne Svenska Freds kongress i Gävle? Det digra programmet finns här: https://www.svenskafreds.se/engagera-dig/kongress-2026/
Det är förbluffande att inte en enda punkt rör Ukraina! Istället rör de flesta punkter Natohat och att Sverige ska upphäva försvarsavtal och allianser. Dessutom vill en motionär att föreningen ska sluta använda Meta. Kanske för att jag och andra då och då postar obekväma åsikter? Frågan om Facebook är ju vara avgörande för världsfreden.
Vad ska man med en fredsrörelse till som undviker att diskutera krig och vägar till fred? Allianser och försvarssamarbeten har historiskt främjat fred. Särskilt för små länder.
Svenska Freds tog ställning för rysland 2022 (eller rättare sagt 2014). ryslands invasion är Natos fel, Sverige ska hjälpa rysland förhandla sig till bättre utfall än man når på slagfältet och Sverige ska anpassa sin utrikespolitik till ryslands önskemål. Sedan dess är man en sekt. Man har blivit Hämäs (ursäkta flestavning) hejarklack och klarar inte av att debattera akuta fredsfrågor som kriget i Ukraina.
Du har nog gett en bra sammanfattning av denna organisation – eventuellt skulle man kunna tänka sig en fredsrörelse, som har en seriös roll att spela, men detta är definitivt inte en sådan. En seriös variant skulle kunna poängtera vikten av en regelbaserad ordning och då rikta kritik mot makter, som agerar utan att ta hänsyn till regler – Rysslands oprovocerade angrepp mot Ukraina vore då förstås det främsta exemplet i vår del av världen.
Jag tillhör dem som faktiskt tror att det behövs en fredsrörelse. Det behövs olika perspektiv, att beslut granskas och att man försöker lyssna och förstå dem som tycker annorlunda. Även om man inte håller med ingår sådant i demokratin och det är den som står på spel idag.
Men… Svenska Freds pläderade förr i tiden för FN-stadgan och Folkrätten. I det ingår att länder har rätt att försvara sig. Då rysland anföll kastade man allt överbord och blev ryslands hejarklack. Det värsta är att man blev ursinnig över att få indragna stadsbidrag bara för att man för fram ryslands narrativ. I och med det har de gjort fredsrörelsen överflödig. Notera att Svenska Freds var den rumsrena “borgerliga” delen av fredsrörelsen. “Fredsrörelserna” på vänsterkanten är fullständigt rabiata.
För några dagar sedan började Ekot en sändning med att Sverige i förhandlingar om vitt snus gentemot EU upprepade “argument från snusindustrin” (dvs att svenska mäns snusande leder till färre fall av lungcancer) vilket utmålades som oseriöst, hemskt och att regeringen hade gjort fel.
Senare kom ett inslag om just Svenska Freds, där ingen journalist tog upp att de upprepade Putins talepunkter om att väst måste ge upp, Ukraina kapitulera och att bara diktaturer som Ryssland skulle få ha ett militärt försvar (lätt tillspetsat).
Svenska Freds påminner idag mycket om Vänskapsförbundet Sverige-Nordkorea.
Osannolikt nog finns Svensk-Koreanska föreningen kvar. Dom stöder öppet Nordkoreas nuvarande styre.
https://svenskkoreanska.se/
De har väl å andra sidan färre medlemmar än ÖIS hejarklack på andra sidan… 😅
Enligt Kjell Albin Abrahamsson i “Låt mig få städa klart”, skickade Svenska freds kondoleanstelegram till Moskva, när fredsälskaren (invaderade Tjeckoslovakien 1968 och Afghanistan 1979) Leonid Brezjnev avled i nov 1982.
Brezjnev fattade även beslut om att bedriva ubåtsoperationer på svenskt territorialhav och inre vatten. Att denne “fredsälskare” hyllades av snillena i Svenska freds är fullt logiskt…
Flera dagar gammal, och ingen betalvägg på DN ännu, så den kanske aldrig kommer. Men ifall den gör det, arkivkopia: ”Ukraina gör som Finland – och Ryssland betalar priset” (source @ archive . org)
@09:02
Jag misstänker starkt att någon trollar aprillo.
Förberedd sprängning där drönarna möjligtvis används för att detonera någon förbered laddning med misslyckad/desarmerad tändning. Eller att drönarklippet och sprängfilmen bara är ihopklippta.
Jo, om några kilo drönar-levererat sprängämne utan fördämning orsakar sådan skada skulle Ukraina vara betydligt plattare.
Däremot visar det på varför strid i stad suger för anfallaren. Vaddå försåtsminering – här ska hela huslängan rasa. Drönarna säkerställer att fienden står på just rätt ställe när man trycker på tändaren.
https://phillipspobrien.substack.com/p/weekend-update-184-a-most-revealing
Weekend Update #184: A Most Revealing Parade
Also: Are We About To See Trump’s Greatest Public Humiliation?; Ukrainian Ranged Strike Improves—The Reasons For This Week
Phillips P. OBrien
May 10, 2026
Tack, Ombudsmannen! Repeterar ditt tips från gårdagskvällen om en annan mycket läsvärd essä, signerad Timothy Snyder: https://open.substack.com/pub/snyder/p/on-superpower-suicide
Såväl O’Brien som Snyder är mycket kompetenta analytiker och historiker, med en förmåga att “se de stora skeenderna.” Och ingen av dem skräder orden när det gäller att beskriva skadorna den nuvarande amerikanska administrationen tillfogat och tillfogar den amerikanska idén.
*Regeringen.
(Eller “regimen”, om man så vill. Men administration är på svenska något annat.)
Härligt med en till. Jag såg inte det där själv. Regimen är att föredra.
10:10
Kommer att bli besvärligt att plöja de ukrainska åkrarna framöver, gott om icke nedbrytbart material.
Det stora problemet är extremt snabb nedbrytbart material, UXO, som exploderar av att bli plogade.
Och hur är det med föroreningar så som tungmetaller och bly.
Och hur kommer alla glasfiber.
Ryssarna avfyrade 7 704 FPV-drönare och 2 021 artillerigranater.
Tänk om någon hade förutspått de proportionerna 2022. Vi hade nog fnissar rätt hårt.
Det sägs ju att Ukraina har som mål att tillverka upp mot 10 miljoner drönare per år, dvs runt 1000 !! i timmen dygnet runt.
Ryssarna skickade runt 5000 Shahed förra månaden dvs, de tillverkar 170 om dagen.
Hissnande siffror i alla fall för mig.
Ser fram emot 11/5 när Zelenskys signerar ordern till militären om “slut på vapenvilan mot röda torget med de här koordinaterna”.
he he bra vinkel
Jaa. 😀 , även om tiden var specifikt definierad. En radda lagom motmedel mot den mäktiga fasaden – Kräkmlmuret mot Röda Target – skulle sitta såå fint. Men viktigt är också beträffande Lubjanka och Försvarsdepatentet, att ingen sten lämnas på sten!
Mick Ryan (australisk expert) kommenterar också veckan som gått, både i Ukraina och i Stilla-Havs-regionen: https://open.substack.com/pub/mickryan/p/whose-victory-day-ukraine-gives-putin
Intressant att japanska soldater för första gången sen VK2 nu övat skarpt i Filippinerna.
(PLA, som nämns i artikeln, är alltså de kinesiska stridskrafterna).
Vilka företagsbilar var med och rullade i konvojen igår..? Så jag kan undvika dessa framöver
May 2026
“A View from the Other Side.”
The enemy is publishing footage of US Hornet kamikaze UAV strikes on a logistics route in the Mariupol-Berdyansk section at a distance of up to 160 km from the LBS.
For the direct use of UAVs, the cover chosen was the Azov terrorists, the same ones who were evacuated from Azovstal in the spring of 2022 on Erdogan’s orders.
The US Air Force’s Hornet drone itself is being manufactured by SWIFT BEAT (founded by former Google executive Eric Schmidt) for the Pentagon and has the following known
characteristics:
Range: up to 200 km;
B/C: 4.5 kg.
Control system: Starlink;
Working speed: 120 km/h;
Al target acquisition and dive speed: up to 200 km/h.
Trainable Al allows you to set specific characteristics of targets.
These kamikaze UAVs are also beginning
to be used by the enemy on the key
Mariupol-Donetsk highway.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlilsbi2w225
“Ukraine Deploys Ex-Google CEO–Backed AI Hornet Drones Against Russian Logistics”
Ukrainian National Guard’s 1st Corps “Azov” has been conducting strikes against Russian logistics in and around occupied Donetsk using AI-enabled Hornet attack drones, capable of operating far beyond the front line.
https://united24media.com/latest-news/ukraine-deploys-ex-google-ceo-backed-ai-hornet-drones-against-russian-logistics-18044
“Azov Disrupts Enemy Logistics in Donetsk Using Hornet Drones Backed by Former Google CEO”
https://militarnyi.com/en/news/azov-disrupts-enemy-logistics-in-donetsk-using-hornet-drones-backed-by-former-google-ceo/
“U.S. Military Adopts Battle-Tested Ukrainian Hornet Kamikaze Drones”
https://militarnyi.com/en/news/u-s-
military-adopts-battle-tested-ukrainian-hornet-kamikaze-drones/
Typiskt för framgångsrika projekt är det samproduktion via samriskbolag med jänkarna fokuserar på det som är bra på och ukrainarna på det dom är bra på. Ett lyckat projekt. Det blir massproduktion.
Schmidt hade en karriär före Google också; fr. a. var han (rätt länge, IIRC?) VD för Novell. Möjligen faktiskt mer signifikant för IT-världen än hans period som “den vuxne i (styrelse-)rummet” på Google.
12.02 Det satans kräket ⛽ Hoppas svaret från Ukraina blir hårt och att det kommer brinna bra 🐦 🔥
Instämmer helt med dig.
Instämmer också – även med LW:s slutsats.
Det är ju nästan löjeväckande hur naiva vi är angående Putins löften. De humanitära korridorerna i krigets början som regelmässigt besköts, vapenvilorna som regelmässigt bryts och utlovade fångutväxlingar….
Vi går på det varenda gång och Putin skrattar säkert hånfullt. Nej, krossa honom och hans Russki Mir, för nåt avtal kommer han aldrig att hålla!
Hänga upponer med rep genom anklarna.
🔥 ⛽️
Närmsta bensinstationen
Hell is too good for the orcs 🔥
(från ww1 ordspråk)
☠️☠️
Don var ju väldigt tydlig med vilken fin deal han hade åstadkommit för att kunna bada i berömmelsen. Men har någon sett någon bekräftelse från Putin i text eller bild? Uttalade han sig överhuvudtaget om eldupphörförslaget innan den s.k. paraden?
Putin är nog ute efter att få stopp på ukrainsk överhöghet i utslagningen av rysk industri kritisk för den fortsatta militära operationen.
Sevärd 💥
❗️A 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet, using guided aerial bombs, destroys 🇷🇺Russian bases in the occupied part of Kherson Oblast.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mliqbnt2rs2p
Azov strikes near Mariupol put Russia’s entire land corridor to Crimea within range of Ukraine’s 100-200km drones. This makes the Kerch bridge strategically critical again for Russian logistics, “Taras Hryhorovych informs” reports.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlilgmjcsk2u
Kniptången kommer. Orcerna blir omringade av fpver.
Vi spränger stjärtbron fram i natten.
Orcerna får simma över Azovska Sjön eller bli gödning 🌻
Det senare ger anledning till några rätt spännande reflektioner beträffande eventuell framtida konsumtion av ukrainska grödor som solrosfrön och vete…
Lämna alltid en (gyllene) bro för din fiende att fly över.
Den som inte kan fly strider för sitt liv och tillfogar dig större förluster.
Källa: Sun Tzu.
Riktigt bra, har verkligen längtat efter att ukrainarna ska kunna stoppa logistiken till Krym. Stjärtbrons förstörelse är ju bara en rejäl smäll bort.
1. Skär av landkorridoren ner till Azovska sjön vid Tokmak/Melitopol med drönare…. Döda all logistik…
2. Bort med bron
3. Bort med allt LV på Krym och i Cherson oblast. In med en massa dummy flamingos som lockar det LV som är gjort för flyg…
4. Njut av luftherravälde över Cherson/Krym
5. Sparka ut ryssen…
6. Massa drönarbaser på Krym kommer stänga ner all rysk sjöfart i Svarta havet och FP-2 drönarna (den vanligaste drönaren) kommer nå långt in över Rostov och Krasnodar oblasterna…
Lite så tänker jag att södra fronten utvecklas det närmsta året. Den springande punkten är när Ukrainas drönare kan stoppa logistiken via landkorridorren Mariupol-Melitopol
Ukrainian drone takes out Russian vehicle with direct hit. Two occupiers eliminated.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlirfck7ek2s
Mycket sevärd ☠️
Hoppsan! Och ändå brukar man väl säga att “det blir alltid värre fram i natten” …
🥰 🦅 💫
*framåt, är väl den vanligast använda förmuleringen. Eller börjar det bli en obskyr populärkulturell referens?
Eurovision 1978 Sweden – Björn Skifs – Det Blir Alltid Värre Framåt Natten (14th) – YouTube
Hoppsan! Och ändå brukar man väl säga att “det blir alltid värre fram i natten” …
The Guardian har en intressant artikel om hur europeiska tillverkare (mest nya startups) börjar växla upp vapenproduktionen (mest drönare av olika slag, så klart).
https://www.theguardian.com/world/2026/may/10/defence-sovereignty-europe-builds-low-cost-weapons-drones
Beroende av USA-baserade företag ses ju numera med rätta som en strategisk svaghet…
Tack ANDERS S
Bra och aktuell artikel. UK verkar hopplöst sena och tröga.
Sverige är nog mer på tårna men återigen är det hög tid att nämna att den oerhört förlegade försvarsberedningen bör läggas ner. Dessa personer har under lång tid visat att de har noll koll. Nu är tid för snabba och korrekta beslut vilket denna beredning utan relevant kunskap och insyn inte klarar av överhuvudtaget.
UK tillverkar flest drönare per år i Europa utöver Ukraina. Mer än 100000 per år av många typer varav en hel del fiberoptiska. Dom ligger år före. Sverige ligger tyvärr efter vilket inte är unikt.
Bra för UK i så fall. Men artikeln beskriver hur bolagen i UK som tillverkar drönare inte tilldelas montera resurser och att bolag har monetära problem.
Jo. Överlag sker produktion av drönare i Europa utanför Ukraina på rent affärsmässiga grunder ofta med samriskbolag med något Ukrainskt företag. Oftast finns inget statligt stöd eller beställningar från den inhemska försvarsmakten. Till exempel har FMV inget att göra med drönarfabriken som ska byggas i Nora. Det finns ingen beställning från svenska försvarsmakten.
Jag hade det på känn, att så fort den orange apan är med och kladdar så blir det bara skit!
Nu kanske Ukraina hade ett litet fönster att planterat ett antal flamingotulpaner på röda torget och förnedra puttelutten å det grövsta. Kanske mitt i prick, vad vet jag.
Då ringer puttelutten till truttelutten med en låtsasbelöning på 2000 frisläppta soldater. Truttelutten kan ta äran för lite låtsas fredspris och puttelutten kan ha sin clownparad!
Sen när allt är över och dags att hålla ord, fallerar det i sedvanlig ryzz dodokakka, eller så att säga varken hackat eller malet! Förhoppningsvis kan vi ha sett den sista paraden i Sodom iallafall, för någon nya “vapenvilor” för potemkinkulissparader lär vi iallafall inte få se någon gång mer!
Glöm inte att både Trump och Putin i grunden är mobbare.
Personligen tror jag att Zelenskyjs trollande av dem gjorde mer skada (både hos dem och hos befolkningen i stort) än aldrig så många drönare som attackerar Röda Torget.
OM så hade skett, så hade det såklart gett rubriker, men då hade det också väckt indignation (hos apologeter, inklusive Svenska “Freds”).
Om nu bara Ukraina fortsätter att slå där det gör som ondast (dvs. olje- och vapenindustrin) så är jag i vart fall övertygad om att imperiet kollapsar innan året är slut. Många indikationer nu på att slutet är nära, och att Putin vet om det…
Eller, för att citera Phillips O’Brien, en mycket mer lärd (och vältalig) man än undertecknad:
https://substack.com/@phillipspobrien/note/c-256302865?r=54fbzd
“In the end, making Putin threaten, moan and beg to hold his pissy little 45 minute parade, from which he ran away like a frightened schoolboy, revealed more about the real state of the war than anyone could have expected.”
Ja, det är rätt – hela denna fokusering på att anfalla en parad ser jag som infantil. Håll ögat på bollen, inrikta angreppen på mål, som har verklig betydelse vilket är desto mer relevant då ryssarna koncentrerat så stor andel av deras luftvärn till Moskva-området.
BBC:s Steve Rosenberg var tydligen på plats i Moskva och reflekterar över vad han såg under paraden:
https://www.bbc.com/news/articles/cj9pem481rwo
“But the Ukraine war is a very different war [than WW2]. Russia invaded Ukraine more than four years ago. And, right now, for Russia, there is no sign of victory.”
Ibland tänker jag att man just nu får passa på att “njuta”. Då det går dåligt för Ryssland och puttelutte ser mer och mer halvdöd ut är min tanke att det kan gå fort. Så fort att man efteråt nästan kommer känna sig snuvad på bilden av den kraftlösa mördaren och våldtäktmannen som saknar både stake och haka. Jag vill se mer filmer av bombade oljeraffinaderier men vill inte att det ska gå för fort. Jag vill se ett Ryssland utan el, utan rent vatten, utan militär, utan flyg…utan ALLT! Jag vill se ett Ryssland som inte reser sig på 1000 år!!
jag står på din sida i detta. Jag har förlorat för mycket i det här kriget att jag kommer inte vända min kind åt andra hållet.
https://www.theguardian.com/world/2026/may/10/defence-sovereignty-europe-builds-low-cost-weapons-drones
Defence sovereignty: Europe races to build the low-cost weapons of future
With Trump wavering on Nato and war in Ukraine, Europe is scrambling to spend billions on weapons such as drones
Jasper Jolly
Sun 10 May 2026 06.00 CEST
Kanske en dubbelpost, har inte scrollat igenom allt i helgen för att se om den redan länkats.
Max Willman om varför USA inte vill att Ryssland ska förlora.
https://youtu.be/VS4tsD0aw24?is=nGhK5wXg1gqYwfxU
Det var, som jag mins det, USA:s inställning under Biden också attRyssland inte får bli så svagt att Kina går in i Ryssland.
Det sket viss smygokupation längs gränsen, i den mening att gränsvärdena är väldigt kinesiska.
Det kan nog gälla Europa också. Om Ukraina med EU i ryggen tvångsförvaltar Ryssland, och tar kontrollen över deras naturresurser, så kan Europeiska bolag konkurrera väl med USA, som idag har fördel av sin billiga naturgas och goda tillgång på olja.
Ja Villman har en mycket bra förklaring till varför inte uza vill att moskvastaten krossas.
Men vi har ju sett att övriga väst inte heller har vågat gå all in för att krossa terroriststaten.
Detta går inte Villman in på. Kanske beror västs brist på agerande på flera orsaker.
Som att ryzpropagandan har lyckats. Politiker har påverkats på olika vis som exvis mutor och hot.
Gamla föreställningar om ryz har legat kvar. (Typ som Merkels beteende).
Dessutom hotar de med kärnvapen stup i kvarten.
Kanske även en rädsla att man vet att P är ond men kan nästa bli värre?
Vi ser ju nu att hade väst gått in med mycket mer resurser så hade moskvastaten krossats och väst hade inte behövt använda 3,5-5% av BNP på försvar och civilförsvar. Hade räckt med en del mindre.
Men oavsett så är inte en ockupation av ryzzland (naturligtvis inte t.ex. Kina heller) någon som någon alls stat ser som rimligt.
Det är för stort land, alldeles för nedgånget, fullt med alltför många ryzzar.
Det finns ingen vettig som ens vill ta i det där konkursboet med tång.
Och att bara skjuta ryzzland sönder och samman och sen lämna landet åt sitt öde, nä det vill verkligen inte angränsande länder ska ske, ja även länder som inte är direkt angränsande heller.
Händelseutvecklingen blir då totalt okontrollerbar, och enorm risk för flyktingvågor, vapen i omlopp, inbördeskrig osv osv.
Nja. Min uppfattning är att västs svaga stöd till Ukraina när man gett stöd men inte tillräckligt stöd för att stoppa terroristerna har orsakat dagens situation. Som är hemsk. Ur alla aspekter. Ett krig som varat i över 4 år. Ett krig som har dödat många hundratusen Ukrainare och lemlästat lika många. Ett krig som har lagt stora områden i ruiner med hänsynslös inriktning även på sjukhus, ambulanser, räddningspersonal och världsarv. Det finns nog inget krigsbrott som inte har begåtts. Krigsfångar torteras eller dödas.
Som beskrivs ovan så kan man finna diverse anledningar till att agera vekt och fegt.
Men att inte mer kraftfullt sätta stopp för ryz anfall är inte bara oansvarigt utan oklokt.
De som inte förstår detta kommer att få tänka om då terroristerna eskalerar.
För övrigt anser jag att moskvastaten bör krossas
Jag menar absolut inte att jag tycker att stödet har varit tillräckligt eller så.
Men man måste ändå inse att det troligen finns någon slags gräns, som har att göra med hur det blir med själva ryzzland efteråt, som håller tillbaka.
Det är inte så att jag tror att den gränsen har varit nära, utan med stöd, mer hjälp, mer engagemang skulle lätt kunnat getts.
Men till steget att invadera/ockupera ryzzland, eller totalt förinta dem som statsbildning, dit är ingen beredd att gå.
Hur det än blir, så kommer ryzzland att utgöra ett stort problem i mycket lång tid framåt, men man vill undvika de allra värsta problemen, t.ex att behöva ta ansvar för befolkning, infrastruktur och administration av ett ockuperat ryzzland – det finns helt enkelt inte på kartan.
OK.
Då är vi överens.
Stödet har varit för dåligt.
Samt att de som inte har velat ge stöd alltid har kunnat hitta någon ursäkt.
Finns det möjligen en medvetenhet bland säkerhetstjänsterna i väst att om stödet för Ukraina blir för högt tar UZA bort sina spärrar mot Ryssland. Detta gällde säkert Biden regeringen också. Taco gör det säkert.
Visst har stödet varit för dåligt, men finns det något i bakgrunden som har påverkat?
⚡️ BREAKING: President Zelenskyy says that Putin is “finally ready for real meetings” because Ukraine has “pushed” him.
According to the president, Ukraine has long been open to negotiations, and it is now necessary to find a format for talks and “end this war.”
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3mljae75nj22r
Det minsta lilla man förlorar yta en månad, och inte känner att man kan hämta tillbaka det, så är det bara att skrika “Förhandling !”
Det är riktigt manligt.
Fantastiskt om det stämmer. Antagligen är det den ukrainska förmågan att slå hårt långt bakom linjerna som får Kreml att vilja förhandla. Inte alls omöjligt att Putin är rädd för kupp eller uppror från de egna leden om ekonomin fortsätter kollapsa. Sedan har det nog hjälpt till att Kreml hoppats mycket på att Trump ska pressa Zelenskij till eftergifter vilket har misslyckats. Och när Orban förlorade valet så var också EUs pengar inte låsta längre. Det är mycket som gått mot Pytun på slutet
Men man ska också komma ihåg att förhandlingar kan pågå i många år innan de ger något resultat. Har svårt att tro att Putin kommer att minska på den ryska kravlistan. Förhandlingar kan också användas för att vinna tid utan att vara ärligt menade. Och Putin behöver tid. Kan han genom att låtsas vara villig till förhandlingar få Ukraina att sluta bomba raffinaderier så skulle han nog göra det.
Men positivt är det om det stämmer.
Är inte den största enskilda orsaken till att Putin inte vill genomföra nån full parad med materiel och allt just för att han är livrädd för statskupp?
Putin kommer aldrig hålla något som förhandlats fram. Då är du naiv som tror det.
Det lär bli en märklig förhandling mellan dem.
Nu vill inte Putin förhandla med Zelenskyj utan med den ryssvänliga tyska, numera privatpersonen, Gerhard Schröder.
Putin och silovikernas Ryssland är som vi vet trängda ekonomiskt och politiskt.
Hittills har Ryssland trängts främst från omvärlden, men nu när Rysslands fonderade pengar är nere på bottenskrapet i kassakistan tilltar de inhemska problemen.
För två år sedan skrev jag ofta att Ryssland militärt och ekonomiskt försvagas vecka för vecka, månad för månad, men det och nu känns det på allvar i Ryssland att det hela är allvarligt.
Men så här långt inskränker sig förändringen i stort sett enbart till retoriken.
Tiden får utvisa vad som i praktiken sker politiskt, man hoppas naturligtvis på att positiva förändringar sker i närtid.
Under tiden missköter sig den ryska ekonomin sig själv .
Vi har tidigare diskuterat konceptet “ekonomisk kollaps” och att det kanske är ett begrepp som saknar egentlig mening. Men ett mer konkret mått på Rysslands ekonomiska förfall är ju om/när krigsbudgeten minskar (inflationsjusterat) betydligt. Ser du att det ligger i korten i närtid?
DJ
Jag tror att vi redan ser att det har börjat!
I grunden är Rysslands tillgångar på råvaror, energi, gruvor, industriell kapacitet tillräckliga för en robust ekonomi på makronivå. Men, sen Lenins dagar en snedvridning mot tung industri, inte mot konsumtionsbehov, och huvudsakligen då riktad mot råvaruutvinning.
Denna stagnerar nu, Perra har rapporterat om stängda gruvor, och oljan är ett kapitel för sig. Esset i rockärmen för Putin har varit utvinningen i arktiska Sibirien, både olja, gas och malm, och då köra förbi alla andra trånga sund, har floppat, omsättningen under 2025 därifrån var 30 miljoner ton, jämförbart med Göteborgs hamn, och minskande sen 2024. Det kostar att hålla 40 isbrytare igång för den trafiken.
T o m officiella källor säger nu att BNP för 2026 nedjusterats till tillväxt mot noll. Med kanske 40 % av den federala budgeten allokerad till krigsmakten är det en svidande obalans, och till det misslyckad skattereform för att bättra på den, ja då tilltar gnisslet.
Med en ränta som speglar en tidspreferens för omedelbar konsumtion i förhållande till framtida, ca 15 %, extremt hög, saboteras varje rimligt investering i framtiden, tillgänglig likviditet går åt till att möjligen hålla produktionsapparaten i hjäpligt skick, investeringar och återinvesteringar är närmast omöjliga.
Kapitalförstöring är ett tvivelaktigt begrepp, det ingår i marknadsekonomin att utkonkurrerade investeringar är slutförbrukade. Det vi nu ser i Ryssland är kapitalförstöring av annat slag, delvis p g a sanktioner, delvis p g a en total snedvridning av krigsekonomin, ett samhälle som inte förmår att upprätthålla basala behov utan nedmonterar överallt, federalt, regionalt, lokalt. Ryssland gör enorma välfärdsförluster, snabbare än vad tillgången i ekonomins basala produktionsfaktorer borde medge.
Sprickorna i muren. Perra, tack för dina rapporter, fortsätt med dom.
Ett jäkla vågspel. Fredsförhandlingar skulle sannolikt innebära att konflikten fryses vid ungefär nuvarande frontlinje. Resultatlösa förhandlingar i åratal, och Ukraina kommer att behöva ta tillbaka de ockuperade territorierna med vapenmakt. Det kommer inte att finnas något stöd för det i Europa. Det ligger mycket i potten.
Trollning från Zelensky. Det kommer inte att ske någon förhandling.
Trollning från Zelensky. Det kommer inte att ske någon förhandling.
Man får dock se upp: mot oss i utlandet signalerar han ett eventuellt slut på kriget (dock med en förrädare som Gerhard Schröder som nyckelperson) – inåt, mot den egna befolkningen, är signalerna entydiga: fortsatt satsning på krigsekonomi. Hans syfte kan mycket väl vara att stärka de strömningar i väst, som kan börja argumentera för minskat stöd till Ukraina “nu när kriget ändå verkar gå mot sitt slut”. I grunden förstår han bara styrka och beslutsamt motstånd.
Tilde Addenbrooke ,Quartermaster for Ukraine var på Rapport i kväll och trodde inte en sekund på “att kriget närmar sig ett slut” som ryzzlands stora lilla man just sagt. För konsumtion i väst, göra folk osäkra, minska sitt stöd.mm.
Det låter ju inte alls så i ryssland -uppoffringar mot segern….
Kommer att skicka mer sjukvårdsutrustning via henne..
Jag tänker att hon var väldigt väldigt klarsynt, och berättade klart och tydligt hur det är.
Jag har länge tänkt typ samma sak.
Dessutom har jag även länge ansett samma om trump, att det är meningslöst att lyssna.
Program “Rysslands köpta soldater” på Axess TV nu kl 20.
Antar att de ukrainska attackerna mot den ryska energiindustrin börjar få ganska så stor effekt på de ryska exportintäkterna. Detta ger i sin tur minskad handlingsfrihet för den ryska statsledningen både vad gäller att föra krig mot Ukraina och att utnyttja ett tidsfönster för att kunna föra krig mot vissa NATO-länder. Tänker då närmast på Baltikum, Polen, Finland och delvis övriga nordeuropeiska länder. Dessutom äventyrar en försvagad rysk inhemsk ekonomi det sociala kontraktet mellan statsledningen och det ryska folket i gemen. Försvagad köpkraft för ryssarna kan leda till social oro som kan utnyttjas av resursstarka oligarkgrupperingar för att starta oroligheter i Ryssland. EU bör i denna situationen fortsatt stödja Ukraina och inte frestas att ta över USA:s roll i förhandlingarna. Ytterst är det Ukraina som ska förhandla med Ryssland. Med andra ord så har inte Ryssland tiden på sin sida och EU ska inte inlåta sig i några ”fred i vår tid”-överenskommelser. 🤓
Antar att de ukrainska attackerna mot den ryska energiindustrin börjar få ganska så stor effekt på de ryska exportintäkterna. Detta ger i sin tur minskad handlingsfrihet för den ryska statsledningen både vad gäller att föra krig mot Ukraina och att utnyttja ett tidsfönster för att kunna föra krig mot vissa NATO-länder. Tänker då närmast på Baltikum, Polen, Finland och delvis övriga nordeuropeiska länder. Dessutom äventyrar en försvagad rysk inhemsk ekonomi det sociala kontraktet mellan statsledningen och det ryska folket i gemen. Försvagad köpkraft för ryssarna kan leda till social oro som kan utnyttjas av resursstarka oligarkgrupperingar för att starta oroligheter i Ryssland. EU bör i denna situationen fortsatt stödja Ukraina och inte frestas att ta över USA:s roll i förhandlingarna. Ytterst är det Ukraina som ska förhandla med Ryssland. Med andra ord så har inte Ryssland tiden på sin sida och EU ska inte inlåta sig i några ”fred i vår tid”-överenskommelser. 🤓
Så är det.
Den enda roll en tredje part ska ha vi framtida förhandlingar är såsom värd för förhandlingarna, eller budbärare om parterna vägrar sitta i samma rum, eller som väldigt neutrala medlare, som, om de är värda något, är diplomatiskt duktiga, erfarna och kunniga.
Ett grundknep är att försöka börja med att få parterna överens om någon lättare fråga, då har man dels påbörjat en process, dels påbörjat att bygga upp relation och förtroende.
På tal om det, så finns det ett problem för medlare i UZA/Iran-konflikten.
Irans största trumfkort är att de kan stänga Hormoz, och samtidigt skulle öppnande av trafik där vara en av de lättare sakerna att komma överens om, om det inte vore för att just detta kort är Irans starkaste kort som de just därför inte alls har tänkt att spela ut förrän sist.
Nu måste parterna troligen börja i någon annan ände, t.ex. kärnteknik-programmet, och där finns det minst sagt enorma utmaningar att komma överens, särskilt här i början då parterna är bittra, beslutsamma och misstänksamma.
Nu vill Putin förhandla med den ryssvänliga tyska, numera privatpersonen, Gerhard Schröder och inte med Zelenskyj.
Ja det är ju helt uppenbart helt omöjligt, då kan man ju lika gärna sätta peskov eller lavrov på uppgiften.
Nä, så detta kommer ju förstås inte att hända.
☠️☠️☠️☠️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlji5d7hkc2b
Formation skithög!!!💩
De stackars orcherna klagar på att Japan samarbetar med Ukraina för att utveckla drönar- och antidrönarteknologin ”made in Japan”.
Accentmannen.
https://youtu.be/NCoUwA5Sj5I?is=tRFgDGwkJBxXq2Jp
😎
DN har börjat skriva avsevärt mer positivt om Ukraina på senaste tiden, men fortfarande görs en del (förhoppningsvis oavsiktliga) klavertramp. När följande dök upp kunde jag dock inte bärga mig utan kände min plikt att rätta journalisten så att de förstår vad de egentligen skriver. Jag tror det är bra att vi alla hjälps åt att se efter det som publiceras i media.
https://www.dn.se/varlden/henrik-brandao-jonsson-for-dem-har-kriget-blivit-en-affar/
Jag skickade följande kommentar:
Hej,
Ingressen är mycket märkligt formulerad och ger en snedvriden bild av de colombianer som strider för Ukraina. Det får dem att låta som rätt usla legosoldater som bara är där för att döda för pengar.
”Att colombianer utgör den största gruppen frivilliga soldater i Ukrainakriget har inget med Ryssland att göra. Colombianerna är inte så intresserade av vem fienden är. Det är lönen som lockar. För dem har kriget blivit business.”
Om så vore fallet skulle colombianerna istället strida för Ryssland eftersom de betalar avsevärt bättre än Ukraina. Eftersom ingen colombian enligt uppgift strider för Ryssland utan de alla strider för Ukraina så har de gjort ett medvetet, moraliskt val och har valt att ta anställning för den sida som står för fred, frihet och demokrati. Det är en enorm skillnad jämfört med den vinkel som förs fram i artikeln, vilken istället kan ses som smutskastning av deras insats.
Se gärna över detta för att inte i onödan racka ner på Ukraina och de som kämpar för Europas frihet mot den ryska aggressionen. Colombianerna är bättre än den bild som ges av dem i artikeln.
Väl skrivet! Jag läste själv artikeln nyss och kände hur blodtrycket steg. Jag har ingen anledning att tro att jourlisten Jönsson har några andra avsikter än att berätta historien om varför det är så många, relativt sett, frivilliga från Colombia som strider för Ukraina. Samtidig gör vinklingen att helheten blir en inlaga som en hanterare från moskvastaten hade varit mäkta stolt över. Jag tänker at Herr Jönsson gör antaganden om dessa colombianers bevekelsegrunder som i vart fall inte jag kan se han har någon täckning för. I synnerhet inte i fallet med soldaten Tanos som reportaget handlar om vilken han inte tycks ha träffat Lägg därtill att kriterierna för olagliga legosoldater enligt den FN-stadga som refereras till i artikeln uppenbart inte är uppfyllda då, så vitt jag förstått, samtliga utländska soldater inkorporerats i den reguljära armén. Det framgår enligt mig bara indirekt och narrativet blir istället att det är synd om colombianerna som strider där.
Jag vet inte något om Jönsson annat än att han tycks ha varit Sydamerika korre. Att han därtil lyckades med bedriften att bli bokstavligt utkastad från ett radioprogram är dock en annan story. Möjligen vittnar den om en viss teoretisk sårbarhet.
Utmärkt! När snedvridna beskrivningar bemöts med goda argument och fakta blir effekten att många läsare blir uppmärksammade på en fråga och får rätt narrativ – dvs tvärt om mot vad som varit effekten utan bemötande. Om någon medvetet velat ge en vrångbild (inte säkert i detta fall) kommer slutresultatet att bli det omvända.
Väl svarat!
🇺🇦🙏 Today is the birthday of Oleksandr Matsievsky, the Hero of Ukraine, who was shot by Russias after shouting “Glory to Ukraine.”
We must remember both the Heroes of the past and those who have become symbols of the Ukrainian people right now.
Eternal memory to Hero.
Bilder. Ingen varning
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mljliq7lqc23
🇺🇦 Zelensky: Preparations for a prisoner exchange in the “1000 for 1000” format are underway with the mediation of the US.
🇳🇴 Ukraine and Norway launch joint production of 155-mm long-range artillery shells.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljizhmpxk2q
Oj då, hade inte Putin backat från denna fångutväxling? Mycket positivt om den ändå blir av.
😮 Crimea. Two platforms with Pantsir-S1 anti-aircraft missile and gun systems mounted on them were spotted on surveillance cameras.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljij5fbec2q
🇺🇦🇹🇷 Ukraine’s Turkish-made Kirpi armored vehicle survives a strike from Russian fiber-optic FPV drone thanks to its anti-drone protection.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljgzq4snk2b
🥴 The face of “victory” in Berlin
Film av typen ryss är ryss även i Berlin
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljg2unvmc2b
Lite förvånande 😇
😂 The man who persistently told Putin at the center of aviation systems about Russian drone production and the prospects for competition with China, the ex-CEO of the company “Transport of the Future” Yuri Kozarenko, was arrested for large-scale fraud….
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljemxxzxs2b
Har ni lagt märke till hur glada och uppsluppna de verkar vara, hela bunten!? 😁
The pace of Russian troop advance in the past three months has been the worst since 2023, — NYT.
At the current pace, it will take Russia “dozens of years” to capture Donbas.
Diagram
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mljdpti6xs2b
Among the key reasons for the slowdown in the offensive:
• Drones, thanks to which assaults using armored vehicles have virtually ceased.
• Starlink shutdown and Telegram blocking have significantly complicated the communication of the Russian military.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mljdpv4nok2b
• A decrease in the rate of recruitment of contract soldiers, which makes a new forced mobilization almost inevitable.
Due to the inability to achieve a rapid breakthrough by military means, the Kremlin has intensified diplomatic pressure…
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mljdpv4ons2b
🇺🇦 Zelensky: It is nice that as of now, today there have been no massive attacks – missile strikes, air strikes. But there has been no peace in the frontline areas, in the communities near the front.
The Russians continue their assault activity in those areas that are key for them.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljd4z7kec2b
Yesterday and today there have been more than 150 assault operations, more than a hundred shellings and almost ten thousand more kamikaze drone strikes.
In the future, we will react in the same mirror manner, and if the Russians decide to return to a full-scale war.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mljd52phks2b
!
🇺🇦 Russia is deliberately influencing Ukrainian drones, directing them towards NATO countries
Foreign Minister Andriy Sybiha said that Russian electronic warfare systems are deliberately diverting Ukrainian drones from their targets and may direct them towards the territory of the Baltic states.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mljgcjrdts2b
2022, Putin: “a gang of drug addicts and neo-Nazis”
2026, Putin: “Mr. Zelensky”
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlisdwjbm22b
Äckligt! 🤮
“Fantastic plans”: Russians were given the task of reaching the outskirts of Kramatorsk by May 30, — spokeswoman of the 56th Motorized Rifle Brigade Kosenko
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlikxkwvyk2q
Undrar om denna ryska också firade dubbelt??
☠️ Russia. “SVO”. Results.
Bilder, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlie62qius2e
Otroligt beklämmande. Omständigheten som sådan, men att dette(som ju måste antas vara uttryck för en protest) är så långt en diskusion i Ryssland kommer angående kriget – till ett plakat, lika intetsägande och övergående som en utspark av en student. Hemåt bär det sedan med en känsla säkert, att statens ruttna ideal om storhet egentligen inte rymmer någon som helst ansvar för människors liv och framtid!
Kartändringar, ej officiella
Varning twitterlänkar!
The AFU advanced to Serhiivka, Sviatohirsk direction
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053378925385171211?s=20
The AFU cleared Vilcha advancing near the village itself.
The AFU also cleared positions in the southeastern part of Vovchansk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053541057615524041?s=20
Greyskull
@FreudGreyskull
‐—————
Last week in Ukraine:
Limited fighting continues amid a fragile 3-day Victory Day ceasefire (May 9-11) with mutual violation claims. Russia used the pause for rotations/reinforcements.
Ukrainian mid/long-range strikes intensified vs. Russian oil infrastructure, GLOCs (e.g., near Mariupol ~100km deep), & logistics—showing growing BAI effects.
Ukrainian gains in Kharkiv/Slovyansk/Hulyaipole areas. Kremlin demands full Donetsk withdrawal for any deal (unmet on battlefield). Putin held scaled-down parade (no heavy armour, drone fears). High Russian casualties persist.
Overall: Ukraine holding/defending effectively + striking deep; Russia grinding but weakened
Rybar confirms Ukrainian troops are in, and reinforcing, the western parts of Chasiv Yar
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2053580923686523383?s=20
(Rybar är superrysk militärnära källa)
Det går fortsatt bra 🤷♂️
Evgen Istrebin
Rysslands finansministerium har slutat publicera rapporter om genomförandet av budgeten, skriver media. Uppgifter per den 01/04/2026 har ännu inte publicerats. Samma situation observeras i regionerna, inom ett antal områden har operativa månadsrapporter inte publicerats sedan början av året.
Evgen Istrebin
🔺The Central Bank of the Russian Federation has sent a letter to major insurance companies recommending that they reinsure the risks of liquefied natural gas supplies to China through Chinese insurance structures. The goal is to transfer some of the financial risks to the Chinese market, as Moscow can no longer bear the burden of its own energy exports and is asking Beijing to share it.
Evgen Istrebin
For years, Moscow has positioned the “turn to the East” as a strategic choice. In reality, this is a capitulation that is gradually becoming a common practice. Now, even Russia is writing out insurance policies for its own gas through someone else’s hands
Fatima Tlis
@fatimatlis
TRT reports that half of Ossetia’s male population of working age is fighting for Russia in Ukraine—that’s more than 45,000. At least 1,300 have been reported KIA. Dressing newborn babies in military caps is nauseating in itself, but in an environment where men are drafted and pulled into the meat grinder so disproportionately, it’s beyond hypocrisy
Ossetia är en av Ryssland fattigaste regioner
Är inte alla regionerna det? 😳
There seem to have been hourly attacks on occupied Crimea according to Russian monitors and public warnings.
Most attention was paid to Dzhankoi, where there are a number of targets, including the military base.
Both sides say they are only reacting to the other’s aggression.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mljvl4336s2m
Befinner sig Krims luftvärn i Moskva?
Another person was injured in a drone strike in Zaporizhzhia this evening.
The local council says the victim, a 42-year-old woman, is recovering in hospital.
There was also a separate strike on a residential building which damaged the roof facade but no injuries were reported
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mljt6utgw22m
Självklart kommer Putler inte tillåta utbytet av 1000 krigsfångar. Han vill inte ha hem krigsfångar som berättar om att det har blivit väl behandlade samtidigt som sadisten gottar sig åt att de Ukrainska krigsfångarna utsätt för förnedring, svält, misshandel, tortyr och sexuellt våld.
Han utgår från att att Drumpster som vanligt sväljer allt han tar för sig även om det får honom att framstå som den idiot han är, eller helt enkelt i demensdimman glömmer bort det hela.
Vi svenskar kan sträcka lite extra på oss. Groggens rapport om CV90:
CV90 stridsfordonet är nu extremt eftertraktat – i Ukraina har ingen soldat som färdats i en CV90 dödats i strid
Den svenska CV90 har under kriget i Ukraina fått ett närmast legendariskt rykte bland ukrainska soldater. Det handlar inte bara om eldkraft eller rörlighet – utan framför allt om överlevnadsförmåga. Enligt uppgifter från ukrainska besättningar och flera rapporter från fronten finns det fortfarande inga bekräftade fall där ukrainska soldater dödats inne i en CV90.
Detta trots att flera fordon träffats av minor, artilleri, FPV-drönare och pansarvärnsvapen.
Det är exakt därför fordonet nu “rivs ur händerna” på marknaden och blivit ett av de mest efterfrågade västerländska pansarfordonen i Ukraina.
CV90 utvecklades av svenska BAE Systems Hägglunds för nordiska förhållanden där överlevnad, terrängframkomlighet och hög skyddsnivå prioriterades över ren massproduktion. Resultatet blev ett fordon med mycket kraftigt pansarskydd för sin viktklass, avancerade sensorsystem och en konstruktion där besättningen sitter relativt väl skyddad även vid kraftiga explosioner.
I Ukraina används främst versionen CV9040, utrustad med en 40 mm automatkanon som visat sig mycket effektiv mot:
• ryska infanterigrupper,
• lättare pansarfordon,
• skyttegravar
• drönarteam
• improviserade befästningar
Fordonet har vid flera tillfällen återvänt från fronten med svåra skador men där hela besättningen överlevt. Det har skapat ett enormt psykologiskt förtroende för systemet.
I praktiken har CV90 blivit ett exempel på något som dagens krig i Ukraina tydligt visar:
det räcker inte längre att bara producera stora mängder pansar. Det avgörande är om systemet klarar FPV-drönare, splitter, minor och artilleri samtidigt som besättningen överlever och snabbt kan återgå i strid.
Här skiljer sig CV90 kraftigt från många äldre sovjetiska konstruktioner där ammunition ofta lagras på ett sätt som gör att hela fordonet exploderar vid en träff.
Flera ukrainska officerare har dessutom lyft fram:
• den mycket goda terrängframkomligheten,
• snabbheten vid manöver,
• stabiliteten under eld,
• samt den höga precisionen i eldgivningen under rörelse.
Detta är särskilt viktigt i dagens drönardominerade krig där stillastående fordon snabbt blir mål för FPV-drönare och artilleri. Ett fordon som kan röra sig snabbt mellan positioner och samtidigt skydda besättningen får därför ett mycket större taktiskt värde än tidigare.
Samtidigt har erfarenheterna från Ukraina kraftigt ökat det internationella intresset för CV90-systemet. Länder inom både NATO och norra Europa tittar nu på nya beställningar och moderniseringar. Kriget har i praktiken blivit en fullskalig stresstest av västerländska vapensystem – och CV90 är ett av de system som klarat testet bäst.
Det betyder inte att fordonet är osårbart. Ryssland har lyckats slå ut och skada flera CV90-fordon genom minor, artilleri och massiva FPV-attacker.
I ett uthållighetskrig är det exakt detta som blir avgörande:
inte bara vilka fordon som kan slåss – utan vilka soldater som fortfarande lever efter striden.
SLAVA UKRAINI Visa mindre
Om det inte vore så tragiskt skulle det vara lite komiskt att beskåda hur två autokrater med storhetsvansinne genom sina krigshandlingar försökt framstå som stora imperiebyggare har trasslat till det för sig så till den milda grad att det kan bli deras fall!
Nosring är ett sätt för människor att kontrollera tjurar som är oändligt mycket starkare och snabbt kan bli aggressiva. En ring sätts in i nosen och man göra ett hål i skiljeväggen mellan näsborrarna. Det är ett område som är extremt känsligt för tjuren och minsta drag, ryck eller vridning av nosringen passiviserar tjuren så den blir hanterbar.
Nosring tjur och människa är en passande metafor för Hormuzsundet, USA och Iran. Iran har nu passiviserat USA genom sin kontroll över Hormuzsundet. USA vågar inget göra förutom att jättebäbisen, som ska föreställa President, skriver rants, hot och förolämpningar på sitt egen sociala media.
920 KWIA
4 tanks
7 APV
76 artilleri
1 mlrs
1557 UAV
9 markdrönare
231 mjuka fordon
2 special
Bonken fortsätter, vapenstillestånd eller ej!
Megabonk! Trots vapenvilan. Slava Ukraini!
Ja tänk om det skulle bli krig… då jäsiken
Tackar för raden
👍
Tack för raden..”kvarnen” maler på 💪⚔️
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
👍
Tack för idogt postande av bonkraden.
Slava Ukraini 🇺🇦
👍
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mlkhudtxdc22
Tack Justanothernickname!
👍
Sista meningen i en för jätebäbisen förödande analys inför toppmötet med X:
“With all his blundering, this know-nothing numbskull has put China in the driving seat.”
Numbskull 🙂
https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/may/10/donald-trump-xi-jinping-beijing-summit-iran-taiwan
Tänk vad ett borttappat i kan förändra ett ord! 🙂
😄 Jo, den borttappade bokstaven t var inte alls lika avgörande.
😄
Jag tror någon har varit där och knyckt bokstäver pga utebliven morgonsup 😇
👨🦽
Till Kung Erik, jag är ingen ungdom men jag är inte ett alias för Dengamle. Dessutom dricker jag nästan bara öl!
@Erik14 Kan det möjligen vara Boven och Q-hunden som varit framme?
*obskyr referens från 60-talets barnlitteratur
Justanothernickname. Inte alls.
Men jag siktade nämligen en speciell Cornu-deltagare på morgonen 😎
Exildement, fyndigt! Ja det var väl något bokstavsätande där?
Justanothernickname. Jag har ett inlägg 02:17, kolla där 🍸
Så grannkäringen har inte haft ihjäl honom ännu……
Segt virke i den där, en svensk urkraft 👍
Gomorron alla spjutskaftsbärare. Kampen fortsätter.. glöm inte det !
Vi ger aldrig upp !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon! 🙂
God morgon, vi ger aldrig upp!
https://www.politico.eu/article/russia-vladimir-putin-shadow-fleet-target-eu-sanctions/
Putin’s shadow fleet faces fresh EU sanctions blitz
Banks, military companies and firms selling stolen Ukrainian grain also face penalties as bloc sees opportunity to turn screws on Russia.
May 10, 2026 7:51 pm CET
By Nicholas Vinocur
AFU rapporterar:
180 combat clashes
8 037 kamikaze drones
6 380 shelling (25 from MLRS)
Inga KAB i dag heller, däremot artilleri på en hög nivå som vi inte sett på väldigt länge. De senaste två dagarna har det legat väldigt lågt, runt 2 000 så de har väl lyckats spara i hop lite.
Tack Matsextrude!
👍
❗️🇸🇪Swedish Combat Boat 90 (CB90) assault boats in the inventory of the 🇺🇦Ukrainian Naval Forces
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlko5hvzm22p
🇸🇪👍
Nu nätar ryssarna in sina fartyg också.
“❗️A 🇷🇺Russian Project 21980 Grachonok patrol boat has been spotted for the first time fitted with large anti-drone defenses. ”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlkns5my2s2p
Ryssarna vill vara moderna och har hört att allt handlar om Nätet numera
🤣
😂
https://mfn.se/cis/a/saab/saab-lanserar-barracuda-poncho-kamouflage-for-soldater-80b81abb
Saab lanserar Barracuda Poncho – kamouflage för soldater
2026-05-11 08:00:00
Saab presenterar den senaste varianten i sitt utbud av kamouflagelösningar, en poncho som skyddar den enskilde soldaten från att bli upptäckt av motståndarens sensorer i en rad olika miljöer.
❗️🇺🇦Ukrainian soldiers from the SIGNUM battalion attack 🇷🇺Russian infantry in the forest in the direction of Lymansk
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlkp2bludk2x
https://www.facebook.com/jonas.matern
Än en gång har jag fått göra något som jag aldrig haft en tanke på innan jag började hjälpa Ukraina.
Den här resan har jag fått köra en svenskdonerad stridsvagn 122. Det är en 60 ton tung Leopard A5 som har extra pansar påbyggt. Här nere bygger de även på en nätbur och diverse andra modifieringar för att skydda mot FPV drönare. Just denna vagn har ännu inte fått allt påmonterat då den precis är åter från reparation.
Bluesky för den som föredrar det:
https://bsky.app/profile/jvmukraine.bsky.social/post/3mlkfle3qus2h
😂
“So easy to mess with these dopes paid to support Russia in Europe 😂
“It wasn’t just a joke”: In Augsburg, participants of the “Immortal Regiment” marched with portraits of Bandera, Khvylovy, and Malyuk
Ukrainians conducted a “special operation” at the propaganda event “Immortal Regiment” organized by Russians in Augsburg, Germany.
Thanks to the ingenuity of three of our compatriots, Russian admirers of the USSR, Russia, and Putin marched through the entire city with portraits of the OUN leader Stepan Bandera, Ukrainian writer Nikolay Khvylovy, and the former head of the Security Service of Ukraine Vasily Malyuk.
The perpetrators of the “operation” gave these well-known Ukrainians different names and Soviet “regalia” – and this was enough to prove that both the Second World War and its participants are nothing more than a decoration for the fictional Russian “greatness” for Russians.
Fucking idiots 🤣 ”
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mlks26zf7c2y
Borde fungera att utvisa alla rysstroll till Ryssland?
Borde ju vara deras våta dröm, eller hur?
Anna-Lena Laurén rapporterar från Tyskland att SPD vacklar i fråga om Putins förslag om förrädaren Schröder
https://www.dn.se/varlden/ett-forgiftat-forslag-starka-reaktioner-efter-putins-schroder-utspel/
“– Varje förslag måste prövas. Vi kan inte acceptera att USA och Ryssland beslutar över Ukrainas och Europas säkerhet, säger Adis Ahmetovic, som är utrikespolitisk talesperson för SPD.”
men också
“– Ett förgiftat förslag. Putin har redan lyckats splittra regeringspartierna.”
Förstår bara inte vad som skall förhandlas. Ukraina är fullt kapabla att själva bestämma om ryzzland skall ha en 20 eller 100 mil lång säkerhetszon mot Ukraina. Om ryzzland får 24 eller 25h att överlämna Putin till Haag, om alla ryzzar skall lämna ukrainskt territorium inom 24h eller om de skall få några extra timmar är andra detaljer som jag tycker att Ukrains är fullt kapabla att besluta. Likaså storleken på krigsbot, fullständig avmilitarisering, ”avprogrammering” på befolkningsnivå, beslag av samtliga ryzzka tillgångar av alla slag i Europa. Mm. Så vad skall förhandlas?
När och var Putler ska hängas upp som en piñata är vad som ska diskuteras.
SBU made Putin’s “parade of defeat” pathetic: drone strikes caused over $7 billion in losses to Russia and forced it to reduce oil production, — WP
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mll5myueas2r
Ny tråd
https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-ytterligare-tre-civila-mordade-av-ryssland-under-vapenvilan-over-14-000-brott-mot-vapenvilan-ryssland-lamnar-inte-ut-overenskomna-krigsfangar/