Dags för en öppen tråd angående det amerikanska presidentvalet som drar igång idag. Nedan följer lite tider, på äkta post-journalistiskt sätt hämtad och översatt från utländsk press.
Röstningen startade på östkusten klockan 12:00 idag. Avgörande stater är stater där valresultatet är osäkert, och alltså kan sägas avgöra valet. När vallokalsundersökningar initialt presenteras efter vallokaler stängs kan man börja få en indikation på hur det går i dessa stater.
Klockan 24:00 stänger de första vallokalerna i Indiana och Kentucky, som förväntas vinnas av Trump.
Klockan 01:00 onsdag svensk tid stänger vallokalerna i avgörande stater som Florida, Virginia, Georgia, South Carolina och Vermont.
01:30 stänger republikanska West Virginia vallokalerna , plus Ohio och North Carolina som är avgörande stater.
02:00 stänger vallokalerna i Alabama, Conneticut, Delaware, DC, Illinois, Kansas, Maine, Maryland, Massachusetts, Mississippi, Missouri, New Jersey, North Dakota, Oklahoma, Rhode Island, Tennessee och Texas. Därtill stänger valet i Pennsylvania och Michigan, som är avgörande stater.
Vid 03:00 stänger man i Louisiana, Minnesota, Nebraska, New Mexico, New York, South Dakota, samt i de avgörande staterna Colorado och Wisconsin.
04:00 stänger vallokalerna i de avgörande Iowa och Nevada, samt i Arizona, Montana och Utah.
05:00 stänger de sista vallokalerna i Kalifornien, Hawaii, Idaho, Oregon och Washington. Därefter kan man se eventuella självproklamerade segrare uttala sig även om rösträkningen alltså inte är klar än.
59% av bloggens läsare håller på Clinton och 65% tror Clinton vinner i ett intressant utfall av förnekelse. Få på den demokratiska sidan verkar tro att den egna kandidaten kan förlora, medan det är mer lika på andra sidan.
![]() |
Resultatet av läsarenkäten, med 1 275 respondenter. |
Så varsågoda. Öppen tråd om amerikanska presidentvalet. Ni kan ju försöka diskutera den faktiska politiken, om ni nu vill uppföra er som vuxna människor, samt förstås rapportera om utvecklingen under den svenska natten. Jag vet att det är svårt att diskutera faktiska fakta och sakfrågor och det är enklare att uppföra sig som en vilt ljugande rövhatt och foliehatt, men ni kan ju alltid försöka.
I sann amerikansk anda kan detta inlägg bara publicerats på en tidpunkt.
148 kommentarer
"…om ni nu vill uppföra er som vuxna människor"
Var det därför du kände att det var nödvändigt att "provocera" genom att markera Trump-staplarna med den ryska flaggan?
Vill bara tillägga på förhand att jag är fullständigt egal med vem av dessa två tomtar som vinner valet.
Håller helt med, är intressant hur hatiskt han beter sig mot alla som har en annan uppfattning och uppmanar sedan andra att hålla god ton men det är väl som de säger svårt att se bjälken i det egna ögat.
Även om jag på rent principiella grunder inte vill se en kriminell president, och att jag antagligen skulle räknats som republikan i USA och därigenom indirekt en Trumpanhängare, så är jag som svensk inte röstberättigad så trots mediahaussen och Cornus alla inlägg så har jag inte direkt brytt mig.
Men sällan har jag sett en så svart/vit svensk press, där Trump konsekvent utmålats som satan, och Clinton konsekvent överslätande och änglalik. Men sverige är tydligen hårt investerade i Clinton Foundation. Per capita räknat så har vi mutat Clintons mest av alla, åtminstone i europa.
Det jag fortfarande saknar i svensk press är konsekvensanalyser av vad resp kandidat betyder för sverige som president.
Men i brist på vettigt underlag så … jag kommer somna ikväll kl 23 som vanligt och vakna imorgon bitti till ett färdigräknat presidentval och världen kommer inte att ha gått under, oavsett utgång.
Bättre val hade t.o.m Federations- resp Unions-flaggan varit
Hakkors och krematorieugnar vs gullig nallebjörn med godis och blommor.
Vagina dentata mot Trump tower
Någon som kan Trumps ryska afffärsintressen?
"Det jag fortfarande saknar i svensk press är konsekvensanalyser av vad resp kandidat betyder för sverige som president."
En bra poäng men hur skulle man analysera vad en Trumpseger innebär för Sverige? Vet han själv hur han tänker göra om han vinner?
Skulle NATO avvecklas från USA´s sida alternativt drastiskt dra ner på utgifterna så drabbar det förstås Europa och inte minst Sverige under nuvarande rysk uppladdning. Våra politiker skulle nog drabbas av försvarspanik trots att vi inte ingår i NATO "explicit".
Sverige har inget handelsavtal med USA(ännu)men visst kan det komma nya handelshinder mot våra företag. Särskilt om USA fortsätter att gå knaggligt inom främst den gamla ekonomins företag.
Det kanske skulle vara bra så det blir lite fart på våra politiker och att de börjar satsa på vårat försvar ist för att mest "käbbla".
@rttck
Trump har själv gått ut med att han inte har några affärsintressen i ryssland, och en FBI utredning har heller inte visat på några sådana. Han har gjort fastighetsaffärer med ryssar, men såvitt man kan påvisa så är det inga ryssar knutna till den ryska statsapparaten.
Däremot har Clinton Foundation bevisligen tagit emot mutor för att godkänna att ryska intressen köpte upp ett av nordamerikas större uranbrytande företag häromåret…
http://www.nytimes.com/2015/04/24/us/cash-flowed-to-clinton-foundation-as-russians-pressed-for-control-of-uranium-company.html?_r=0
F.ö. när det gäller handelsavtal, så går väl alla sådana numera under EU-flagg, så att sverige saknar ett direkt handelsavtal med USA är inget konstigt.
@bendover. Det handlar alltså om Clinton och Trump inte Cecilia Hagen kontra Maria Wetterstrand….
@Bosse
Ja, just det. Det enda som jag efter en relativt ytlig efterforskning i saken kunnat konstatera är att Trump är långt mindre benägen att leka världspolis, till skillnad från Obama/Clinton som gärna stjälper andra länders diktatorer utan eftertanke så fort tillfälle ges så hoppas jag att Trump i större utsträckning också tänker på konsekvenserna. Detta i sin tur borde också kunna få situationen i mellanöstern att lugna ned sig. Men vem vet?
@Greenious; Trump äger alltså fastigheter i Ryssland? Intressen mao! Ryssland har tidigare visat att man kan tänka sig att utnyttja fasta tillgångar i politiskt syfte. Värst är att man aldrig kan syna verkliga ägarintressen(gäller inte bara Ryssland). Korruptionsutrymmet är stort och därmed ett verktyg mot ägarna.
EU har inga handelsavtal med USA. TTIP-förhandlingarna pågår. WTO-reglerna gäller. Trump anses hota ta USA ur WTO. Jag tror inte det i första hand. Däremot kommer han ev omförhandla NAFTA samt vem vet, ta upp handeln med Kina(eget handelsavtal?).
@rttck
Nej, vad var det med "inga affärsintressen i ryssland" som du inte förstod?
Ryssar är verksamma över hela världen, inte bara i ryssland. Abromovitj eller vadhan heter äger ett engelskt fotbollslag, chelsea? Vad är så osannolikt med ryssar som äger fastigheter utanför ryssland, tom i USA? Många "exilryssar" är heller inte putinsupportrar även om ryss-skräcken här på bloggen tenderar att dra alla ryssar över en kam.
Sorry men jag visste inte vad jag skulle tro. Jag upplever inte att Trump´s affärer med ryssar utanför Ryssland är intressant(precis som du skriver). Möjligtvis om man samäger för honom väsentliga ekonomiska tillgångar. Men något sådant har inte kommit fram.
Greenious
Massor av rika ryssar äger väl bostäder i London, många kineser har köpt i Vancouver.
rttck
Joe Bidens son Hunter har intressen i den ukrainska gasindustrin.
Nu gällde det nog mest tillgångar i Ryssland sett till påtrycknings-möjligheter. Hunter´s ägande gäller väl tillgångar huvudsakligen utanför krigsområdet(Sydost), dvs inte under ryskt inflytande?
Ja, fast den ukrainska gasindustrin är väl ändå rimligtvis beroende av den ryska eftersom de väl får en del av sin gas därifrån?
Det känns som om den faktiska politiken har lyst med sin frånvaro, som vanligt får man säga. Medierna och de flesta som kommenterar är mer intresserade av att rigga upp ett spel på liv och död mellan två gladiatorer istället för att belysa vad två politiker vill genomföra för ett land, och vad som är möjligt.
Jag tror att Trump vinner, men att besvikelsen bland hans supportrar blir stor under de kommande fyra åren, när han inte kan genomföra så mycket utav sina planerade rallarsvingar.
"Ni kan ju försöka diskutera den faktiska politiken, om ni nu vill uppföra er som vuxna människor, "
Va? Är det politik som skall diskuteras? Jag trodde det handlade om amerikanska presidentvalet…
Löjlig grafik.
Presidentval idag?
Snarare väljer man elektorer som i sin tur väljer president.
I ett djupt odemokratiskt system där större delen av innevånarna inte deltar i valet eller väljer annan kandidat. Där vinnaren i en stat får hela statens elektorer.
Teoretiskt räcker det att få en minoritet av rösterna, 26% ? (51% i 51% av staterna)
Bägge kandidaterna är ogillade av media och medborgare.
Putin däremot..
Kan förloraren förlora med 100% i 49% av staterna och 49% i resten?
Dvs är det teoretiskt möjligt att få 74% av rösterna och ändå förlora?
Vore kul att se hur detta sett ut över åren!
Från 1900 till 2012
http://www.electoral-vote.com/evp2016/Info/elections-1900-to-2012.xlsx
Jag skulle knappast säga att HRC är ogillad av media – varken i US eller här i Sverige …
Det räcker med ca 22-23% av rösterna i "popular vote" för att vinna >50% av elektorerna om man vinner rätt delstater. Det garanterar dock ingenting eftersom elektorerna egentligen är fria att rösta på vem fan de vill–även Dolly-Rosé Johnson från Hillbilly-land. Nu är det dock kutym att de binder sig att lägga sin röst på en förutbestämd kandidat. (Det är krångligare än så om elektorerna inte kommer överens)
Hej Lars
Jag undrar just nu om du har ett sådant "stjärnbanner" hängandes vid gaveln eller entrén så som vissa raggare ha?
Om inte, så är det så dags så att rigga upp en sådan…kallas att "bekänna färg" (framförallt för sin närmaste omgivning).
Spännande tider vi lever i, oavsett "färg".
Raggare brukar emellanåt ha sydstatsbaneret
Precis.
Obama sägs ju inte ha gjort "change" men att det skulle ha berott på kongressens hinder. Vem vet hur det kommer att se ut under kommande år? Och kommer Republikanerna vilja föra en traditionell gammaldags republikansk politik(som Trump i stora delar föreslår)?
Kommer USA´s ekonomi att gå mot en ljusning tror jag Trump vill föra en betydligt mer nedtonad utrikesroll och skörda diplomatiska segrar(han är ju en killer)istället för kostsamma krig/konfrontationer utan resultat(ok, bomba då). Mer protektionism är även den en del av ökad isolationism och mer arbete för inrikesopinionen.
Trump skulle nog bomba skiten ut Daesh, ge fingret åt Saudi och Qatar, och sedan sluta fred med Assad som president.
Hillary kommer inte ge sig tills Assad är borta även om hon måste samarbeta med Nusra-fronten/Al-Qaeda som i Aleppo.
Ingen framkomlig väg tror jag. Assad sitter säker denna gång. Alla USA-interventioner har skett på ställen utan starka Rysslands-intressen.
Jaså? Jag trodde Rysslands problem var att dessa närområde och därmed intressesfär var helt nerlusat med amerikanska baser?
Vad som utelämnas här är att en demokratisk president kommer att ha en något avogt inställd kongress att ha att göra med så det blir nog utrikespolitiken som kommer att dominera vid Clintonseger. Det vore intressant att se hur kongressvalet går också
Jag är indifferent. Lycka till -Må bäste man vinna valet!
Man? Så du håller på Trump alltså?
Jag skulle vilja formulera det så här istället Oppti. Alla har en bias i USA-val.
Clinton är ett logiskt val men nyfikenheten väcks ändå med Trump. Inte för att han inte är en ren skitstövel utan just det att han vet om det och vill vinna folkets förtroende(yes killerinstinct) som president. Han är en säljare och det går inte att låtsas i 4 år. Man måste leverera i hans ögon.
Som Amerikan skulle jag skämmas. Bland 300 miljoner invånare så är det här två som man plockat fram som presidentkandidater.
Det måste stå illa till i USA medan övriga världen står häpet och skrattar eller lider.
Trump vinner och Hillary förlorar.
Det ena gläds jag över.
Det andra är jag mindre road av.
Hoppsan, DJIA bryter ut från sitt nedåtgående motstånd(ej SP500) från augusti i år. Räntorna stiger och även inflationsförväntningarna(TIP)medan guldet faller.
I väntan på några delresultat kan man ju offra en skål popcorn på denna timme med Michael Moore:
http://www.svtplay.se/video/10844421/jag-alskar-donald-trump-michael-moore-in-trumpland/jag-alskar-donald-trump-michael-moore-in-trumpland-avsnitt-1
Ca 20min in får man en bra förklaring varför så många väntas rösta på Trump. "En mänsklig Molotovcocktail in i Washingtons etablissemang."
Om det nu är en ursäkt?
Vänliga hälsningar,
Dan
Större delen återfinns här:
https://www.youtube.com/watch?v=O_y1TC5w–w
Det bästa jag vill plocka ut Trump´s program är motståndet mot lobbying i Washington och Wall Street.
Jag är inte direkt oroad över vem som blir vald, bägge har sina brister som säkert kommer ställa till det.
Men som så många andra redan sagt så är byråkratin och statsapparaten i USA stor och trög, Trump kan omöjligen radikalt lägga om kursen för USAs (utrikes)politik men kommer sannolikt styra den mot att bli mindre interventionistisk och aggressiv än den Obama/Clinton står för.
Problemen i washingtonträsket är för stora och för djupgående. Grundproblemet är ju, precis som i sverige, karriär-politiker och -byråkrater som inte har det minsta intresse av att avskaffa sig själva. Dvs, samhällsförfallet är oundvikligt och det är först efter kollapsen (när staten till slut lyckats skatta alla till döds och inga tillgångar återstår), vi kan hoppas på verklig förändring, även om Trump säkert kan ruska om en del.
Först när Washington står inför en stor federal kris(t.ex skuldkollaps) kommer man att kunna rucka på system-sjukan. Trump är ändå en katalysator för framtidens kamp för systemändring. HRC…knappast. Hon är van att spela med orkesterns noter.
Ngt som skulle likna inbördeskrig krävs nog för att välta omkull korruptions-systemet. Bara att fråga en cancerläkare.
Skuldkrisen har väl inte stått i centrum direkt, vilken den borde.
Räntebetalningarna på statsskulden efter 2020 kommer att börja dra iväg, särskilt om vi får en recession innan dess som spär på skulden.
Förstår inte varför det gnälls på Cornu. Att förknippas med Ryssland och Putin är att tas som en komplimang. Ett sundhetstecken.
Just nu verkar det som Hillary ligger bra till… mina EURUSD ligger i vinst.. tyvärr.. hehe.
Det är smart att hedga sitt psykiska tillstånd.
skiter ärligt talat i vad trump har för politik, det enda jag vill är att han vinner så att etablissemanget skiter på sig. För tro inte att han kommer kunna genomföra något via senaten för både republikaner och demokrater kommer sätta käppar i hjulet för honom.. Men ser hellre honom som president än hillary, med tanke på hur media har behandlat trump.
Heja Trump !!
Då blir han kompis med Putin, Nato taggar ned lite, därefter även Putin, sen kommer dom överens om hur dom skall hantera alla galningar i mellanösten, sen bildar dom allians och tar det lugnt. Problem solved.
Under tiden så tjafsar EU om allt och alla, och Swe media skriker som stuckna grisar och publicerar "Trump&Putin är djävulen" – artiklar varje dag.. …
Svårt att vaska fram mer inkompetenta presidentkandidater än klittan och trumpeten….
Nog för att Sverige inte har världens intelligens reserv i regeringen men USAs president har aningen mer makt än vår svetsare, framförallt när det gäller försvarsmakten… Imorn vet vi!
Skulle inte Hillary vinna så kan vi skrota allt vad opinionsundersökningar heter.
Det skulle i så fall jämföras med att Lehman Brothers hade AAA i kreditbetyg när de gick i konkurs.
Snarare visar det väl att när det gäller frågor där media kör rena hatkampanjer så undviker folk att vara ärliga i sina svar.
I avdelningen förutspå vinnaren så har CBS sammanställt några intressanta förutsägelser…
http://www.cbsnews.com/news/these-things-have-all-correctly-predicted-the-presidential-election-results-for-decades/
Alltifrån apor till försäljning av halloween masker och muggar listas…
Sen har vi Chanakya Fisken som också kastar in sin åsikt…
http://www.ndtv.com/offbeat/chanakya-the-fish-has-a-prediction-for-us-polls-and-it-is-1622768
Missade visst Polarbjörnen Felix, som bor på ett zoo i sibirien…
http://english.alarabiya.net/en/variety/2016/11/08/Meet-the-professor-town-and-mystical-animals-predicting-Trump-as-US-president.html
Och en tiger… samt en get i skottland som helt korrekt förutspådde brexit.
http://www.timeslive.co.za/world/2016/11/08/Fish-tiger-polar-bear-monkey-and-goat-Psychic-animals-predict-next-US-president
Men jag måste erkänna att inga av alla dessa förutsägelser gjorde mig klokare, snarare tvärtom…
Måste kännas svårt i Sverige för många när väljarna rensade ut alla favorit tippade liberala kandidater i Republikanernas nominering.
Tänker du på Rubio?
Cruz är ärkekonservativ, men båda hade nog besegrat Hillary.
Haha.. inte populärt i msm 🙂 http://www.breitbart.com/video/2016/11/08/watch-black-voter-flashes-make-america-great-hat-voting-msnbc-broadcast/
322-218 till Hillary enligt CNN.
Go natt.
Seems like somebody was wrong on the internet…
Ni sover väl allihop men Trump går starkt.
Exakt 50/50 i sannolikhet nu vem som blir president enligt New York Times. Trump tar sannolikt Florida.
55% sannolikhet Trump.
Tydlig trend. 61% sannolikhet Trump. Ser just nu ut som Trump vinner med 275 mot Clintons 263.
Obama vann Florida med 0,8%. Så Trump ser ut att vinna större.
Lustigt att han även ser ut att vinna Minnesota. Det trodde inte jag. Men jag tror att han vinner Ohio.
Ser klart ut. Trump utökar till 73%
Katastrofval för Clinton.
Nope, nu ser Clinton ut att ta Minnesota. Det är väldigt spännande!
Håller inte med där Lotta. Trump vinner detta förvånansvärt lätt.
I Minnesota är det just nu 54 Clinton vs 38 trump.
Men jag tror oxå att Trump vinner presidentposten.
Det blir alltså minst 4 intressanta år.
Helt klart även fast SVT fortfarande hoppas på Clinton.
Sjukt att de inte fattar någonting.
http://www.nytimes.com/elections/forecast/president
"I for one, welcome our new pointy-haired overlord" 🙂
Hoppas, hurså? Hoppas som i tro att clittan skall ta hem det trots allt? Eller hoppas som i hoppas på mirakel?
Sålänge det inte är helt klart kan man ju hoppas att ens preferenser slår in även om man inse åt det ser mörkt ut…
Klev upp halv fyra. Deprimerande att vi riskerar att få en patologisk lögnare som amerikansk president.
Det hade vi väl fått oavsett?
Jo, men clittan väljer ju åtminstone någorlunda trovärdiga saker att ljuga om…
En i öst och en i väst.
Vilken skillnad är det mot idag?
skillnaden är att USA:s politiska sytem är byggt för at hantera en politiker som Clinton, hon skulle balanseras av kongressen, Mnils. Frågan är om systemet kan hantera Trump.
Och rep ser ut att behålla senaten. Det är trist tycker jag – som hade hoppats på Bernie Sanders skulle ha blivit ordförande i budgetkommiteen i så fall.
Det handlar väl om globaliseringen. De som försöker inbilla sig själva och oss andra att globaliseringen går fint och de som försöker stå på bromsarna på ordentligt meningslösa sätt.
Exakt. Det är svårt att begripa något om man läser svenska tidningar. Då kan man tro att Trump huvudsakligen har snackat om muren mot Mexico, men det han framför allt har pratat om har varit handelsavtalen.
Och jag tror även att Trump är mindre hök än Clinton och att jänkarna är urless på sina ändlösa krig.
Men det är möjligt att valet främst handlar om 1) Status que = Clinton 2) Change (som ju Obama INTE har levererat).
Sen handlade valet även om de som har och inte har. De som inte har valde Trump i stor utsträckning.
Exakt. Och de som inte har väntar nog på just den där muren. Och andra murar. Han ska ju omförhandla NAFTA och så där för att skydda amerikanska jobb.
@Stefan
Nej, detta valet handlade om de som fått så mycket mer och de som inte längre har nåt. De som fått mycket mer har stött Clinton, de som inte längre har nåt har stött Trump.
@ben: Ja, muren är sant populistisk och det har nog gett honom många röster. Men det viktigaste är ändå handelsavtalen. Själv är jag inte så säker på att han kan riva upp Nafta, men om någon kan det så är det nog faktiskt trumpen.
Men vi lever i en konservativ tid eftersom liberalismen inte har levererat – och socialismen saknar svar. (För nej, könsneutrala toaletter är inte svaret på någonting.)
Ja, där är i överens. Eller tja, jag skulle snarare vilja säga att socialismen har samma svar som de haft den senaste 100 åren…
Ford vill flytta sina fabriker till Mexiko. Trump sa, enligt Michael Moore, till fordcheferna, att de kan de ju göra. Men då kommer Trump att införa en 35%:ig tull på bilarna.
Det finns väl en liten möjlighet nu att Ford tänker över saken en gång till.
Det här valet är en gigantisk käftsmäll på Washingtoneliten, det går inte att komma ifrån det. Etablissemanget räknade med att den vite medelklassamerikanen som nu är i minoritet aldrig skulle kunna slå tillbaka på det här sättet.
Nu blir det spännande att höra Cornu göra en pudel på sina bergsäkra uttalanden.
Se på fan, detta slår igenom med full kraft.
Ångrar lite att jag inte köpte den där bunkern när jag hade chansen. Men jag försöker se det positivt, det kommer bli minst sagt intressanta år. Kanske blir det oväntat bra ändå, kanske blir detta det som får de s.k. etablerade politikerna att inse att nyliberlismen måste bort innan frustrationen blir till fullkomligt raseri.
Skall bli intressant att se hur mannen som inte kunde hantera sitt twitterkonto hanterar kärnvapenkoderna. Kan de ta ifrån honom dem precis som de gjorde med twitterkontot?
Skall också bli intressant att se hur han löser det med sina rådgivare. Kommer de få sparken på Löpande band i takt med att de ger honom "fel" råd?
Vilken lycka att se alla antisvenska antivita kulturmarxister i Tv lida. Alla journalister lider. Den korrupta pk-eliten lider. Nu väntar vi på Hofer i Österrike, Le Pen i Frankrike, AFD i Tyskland och Gustav Kasselstrand i Sverige. Eller? Ser fram emot möte mellan Trump och Putin. IS skakar i sina moskéer.
Vadå? Asgarvar de så att de skakar eller?
Kul att titta på SVTs valvaka. Alla sitter med glansiga ögon med gråten i halsen.
10.000 kr frågan… Kommer Cornu att byta ut sin PROUSAANTIRYSSLAND-PROPAGANDA om Trump tar över. Ni alla skygglappsföljare har ju chansen att i alla fall vrida på huvudet.
Den andra frågan är ju om alla Putinkramande USA-hatarwhataboutister omedelbart kommer att lägga av med "MEN USA DÅ!!!??" som kommentar till eventuell Rysslandskritik.
Sen kan man ju påpeka att Trump alltså valts till president i ett land som heter USA. Ryssland (som är ett annat land) har fortfarande krigsförbrytaren Putin som president, så jag ser ingen anledning att upphöra med nån kritik med Ryssland för att man bytt president på en annan kontinent. Ska vi sluta kritisera Nordkorea för att Nigeria får en ny president eller hur går din logik där egentligen?
RB medger ovan att Trump är Putins kandidat.
Det blir intressant att se iaf, en av trumps framträdande egenskaper är ju att han är oförutsägbar. Det är fullt möjligt att Putin hoppades (I analogy med vad Boris J I Storbrittanien hoppades på med brexit) var en svag Clinton-regering istället för en Trump-regering.Det är ju inte säkert att Trump kommer att vara så förstående mot rysslands intressen som man kan tro, det kan ju mycket väl vara så att han blir mer konfrontativ istället med tanke på vad han sagt angående t.ex. Amerikanska fartygs användande av luftvärn vid ryska överflygningar. Men alt det där ligger i framtiden, du kommer att få mycket att skriva om iaf Cornu
Ja, det blir spännande att se hur snabbt de slänger upp den där muren, deporterar 11 miljoner människor samt sätter Hillary i fängelse. Samt att han ska besegra ISIS med sin hemliga plan, skapa fred mellan Israel och Palestina, höja skatten för de rika och sänka den för medelklassen samtidigt som kan betalar av statsskulden på 8 år.
Sen undrar jag om det här resultatet verkligen är korrekt. Systemet är riggat, är ju det enda vi hört i flera veckor. Så han kanske vann genom valfusk?
Nja Ben,snarare så vann han genom den intelllektuella vänsterns förmåga att skjuta sig i foten, gång efter annan.
Så kan man ju uttrycka det.
Jag skulle hellre vilja säga att han vann för att han lovade att stoppa globaliseringen. Utlänningar ska hållas ute, jobben ska tas hem, murar ska byggas, handelsavtal ska förhandlas om etc osv.
Men annars har du rätt Ben, han kommer inte att kunna genomföra de där valöftena med lätthet.
VAD ÄR DET DU SÄGER????
Hans löfte om att Stoppa globaliseringen har nog varit hans "pull-factor" så har nog den intellektuella vänsterns omfammnande av identitetspolitiken, till viss del fungerat som en push-factor för honom också.
sen tror jag också att den första kvinnliga presidenten kommer att vara en republikan, jag ser vissa likheter med Clinton och Sahlin ("Är det inte ändå hennes tur nu").
Förresten Ben, helt off-topic, du nämnde nåt i en tråd här tidigare att Surikov-leaks hade släpps något mer, har du en SFW-lank?
SOROS-JUDE-ILLUMINATI-RYMDÖDLORNA KOMMER ATT SÄTTA STOPP FÖR ST DONALD FATTAR DU VÄL!
#Surkovleaks2 —> Google.
Nej, Putin är inte en jubelidiot som Löfvén som innan valet går ut och stödjer en kandidat. Tänk att journalisten inte gick på Löfvén med frågan om han inte var en jubelidiot som stött Clinton nu när Trump vunnit. Det visar bara vilka pk-förrädare SVT är. Cornu Ben Dover och alla deras skygglappsföljare är lika kul att läsa som att se på tv. Ingen gör rätt analys utan fortsätter kulturmarxistretoriken ända in i kaklet. Det är bra för vi svenskar måste också ta tillbaka vår nation och make it great again.
"vi svenskar måste också ta tillbaka vår nation och make it great again". Vad är fel i den meningen.
RB har inte läst SD senaste påbud om att inte använda en massa utrikiska ord när det finns en adekvat svensk vokabulär?
Outlaw pre-shredded cheese! Make america grate again!
Det är ju skitspännande att du, RB, bara kan yla om att alla andra har fel utan att faktiskt tala om VAD som är fel eller komma med en alternativ analys. Tycker du att det förtjänar att tas på allvar?
Inget ont som inte för något gott med sig. Nu måste europeiska politiker satsa på försvaret om man skall ha en trovärdig förmåga utan USAs hjälp.
Speciellt svenska nerrustarmoderater får nu bekänna färg. DÖ eller dö?
o,tysland har väl redan innan sagt att de ska öka försvarsutgifterna till 2%, kanske fler följer?
Det hoppas jag. Ser det kommer vår säkerhet att öka istället för att minska som den skulle gjort med Killary.
Det hoppas jag. Ser det kommer vår säkerhet att öka istället för att minska som den skulle gjort med Killary.
Varför tror du Tyskland ökar sina försvarsutgifter, RB?
Inte för att skryta, men jag bettade på Trump-seger med 5-10% vinstmarginal; det verkar som att jag kommer få rätt och en extra månadslön i fickan.
Fan förlorade tävlingen på jobbet. Gav Trump lite för hög vinstmarginal. Kollega träffade dock helt rätt.
Hoppas resultatet håller i sig då finns iaf hopp om en avspänning mellan Ryssland och USA ändå, hade Clinton vunnit hade det nog varit risk för WW3 på sikt med start i Mellanöstern.
Ditt äckliga rysstroll och femtekollonnare. Hellre att det blir en skitstorm så att Putin får motstånd än att det är fritt fram att lägga Europa under hans fötter bit för bit.
Trump ska ju besegra ISIS (med en hemlig plan) och skapa varaktig fred mellan Israel och Palestina. Jag ser förväntansfullt fram emot detta och många andra saker Trump lovat och kommer naturligtvis följa utvecklingen.
Grattis Cornucopia, hur ska du nu hantera din Ryssfobi när din idol och ditt hatobjekt blir kompisar 🙂
Idiot demokraterna trodde verkligen att Hillary kunde slå Trump…
Nu väntar jag bara på alla PK idioter som ska sitta i tv sofforna och försöka analyser vad som hänt och hur det kunde bli såhär, "same procedure as last time" (Sista Svenska valet)
De ja vu av när Reagan vann 1980 hela Sveriges media kår gick i spinn och Reagan blev en av de största presidenterna under 1900-talet, får hoppas samma händer nu.
Jag visste att media underskattat Trump på precis samma sätt dom underskattat SD, hoppades dock på att jag skulle få fel… vart tråkigt att vakna upp med rubriken att Trump vinner, oavsett hur mycket jag hatar Clinton. Hon må va en korrupt/brottslig politiker, men hon vet hur världen fungerar iaf. Bara till att bli religiös nu och be till gudarna. Som Assange sa, detta är ett stort mittenfinger från folket till "etablissemanget".
Som tur är har USA relativt bra maktfördelning. Senaten kommer stoppa de flesta av hans tokigheter.
Skulle tro att cornucopia blir en kuddbitande Putinist nu.. Haha
Fullt logiskt att ledaren för världens mest narcissistiska land har en gravt narcissistisk personlighetsstörning. Synd på Gotland bara.
Verkar som putinister tror att man håller på USA och presidenten i USA när man kritiserar Kremlin. Nu när USA byter president till en som är mer positiv till Putin så verkar de tro att de som tidigare kritiserade Kremlin ska bli positiva till Kremlin…
Man får gratulera Jan Björklund och andra Nato anhängare till en ny Commander in chef.
Ja hinner vi rusta upp lite mer när vår export nu kommer att minska betydligt? Ruskigt läge. Blir mer än 72 dagars problem. Blir det någon föreläsning med behövliga åtgärder för 72 veckors hyfsad tillvaro? (Helst i 08 men visst jag kan ta tåget till Gbg.)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sannerligen spännande tider, jag får passa på att citera en Malmöpoet:
Hastigt skena livets horse,
livet är så jävla kort
och den är krokig den väg som leder mej
men festen slutar ej!
Det tar nog ett par år innan exporten minskar. Att USA går in i recession snabbare än annars är väl troligt. Men det tar tid innan handelsavtalen är (om någonsin) avskaffade.
Själv ser jag mer Trump som en möjlighet att kraschen kommer tidigare – för den hade kommit i vilket fall som helst, för Abeoconomics funkar inte. Fed KAN inte pumpa ut mer pengar. Jag, som inte har skulder, föredrar en krasch framför inflation – vilket hela tiden har varit de verkliga valen. Resultatet – ingen pension – är detsamma.
Vad som kommer att hända på lite sikt, vet vi inte. Likt Brexit har många haft fel.
Det otroliga är att alla experter i Sverige och överallt. Opinionsinstitut mm. Att de inte kan inse att många mörkar ved det tycker när de blir utfrågade. Likadant i Sverige när det gäller SD. Jag har påtalat det förut. Är man inte inom mallen och PK så vågar eller vill man inte uttrycka vad man tycker. Om det sedan är i spalter eller när någon frågar. Man vet aldrig vad konsekvenserna blir.
Hur kan alla besserwissers vara så fruktansvärt dumma och inte räkna in en sådan faktor.
Ha ha sitter och skrattar åt pajasarna på SvT:s valvaka, nu har de till och med rullat in gammelkommunisten Jonas Sjöstedt för kommentar. Noll koll!
Snart är det väl dags att ta in Fredrik Landsödare också så han kan sympatikräkas lite också.
Och där kom även den clownen in också!
Det där med opinionsundersökningar kan vi nu lägga ner, kanske är de bara en del av corporate media? Som Standard&Poors inom rating.
Men visst är de gulliga, naiva och söta de som tror till 100% på dessa undersökningar och inte kan tänka kritiskt.
+1
Det är helt omöjligt att alla dessa opinionsundersökningar skulle ha prickat fel, med tanke på valresultatet. De ljuger. Det är inte stigmatiserande att tala om att man röstar på Trump, så som det kan vara för vissa i Sverige att tala om att man röstar på SD.
Lustigt att så många här i kommentarsfältet verkar tro att Trump är en idiot som inte vet något om världen? V baserar ni det på? Han är en self-made miljardär och self-made presidentkandidat som nu blir president med god marginal, trots medias lögnaktiga opinionsundersökningar vilka alla den senaste tiden haft henne som vinnare. Är en så så stor del av amerikanska folket, framför allt den vita arbetar- och medelklassen, också idioter då?
De får väl sin information genom svensk media, republikanska kandidater utmålas ju alltid som fullständiga idioter i vår fina vänstermedia.
"self-made" dåligt trolleri
Men Men Men alla (själv)Goda krafter har ju sagt att Trump skulle förlora ????