Luftfartsverket (LFV) säger till Schibsted/Aftonbladet att de behöver mer tid på sig innan de kan säga att det var Telias uppgradering av system som sänkte den svenska civila flygledningens system. En del tolkar detta som att det inte var Telia och alltså var Putin, vilket förstås inte sägs.
Telia själva har erkänt att det var de som var orsaken till haveriet:
“Vi är jätteledsna över de problem som det har orsakat. Därför är det här något som vi verkligen måste gå till botten med.”
Luftfartsverket vill dock att den egna utredningen ska vara klar innan man säger något själva.
“Det var Telia som gick ut med det. Det vi har sagt är att vi kommer jobba vidare med vårt utredningsarbete. Jag kan inte säga någonting förrän vi har utrett det här klart.”
Det hela är alltså en intressant övning i läsförståelse och confirmation bias. Ingenstans säger LFV att det inte är Telia. Man säger bara att man vill göra klart sin utredning innan man uttalar sig definitivt. Med tanke på Telias erkännande är det rätt låga odds på vad LFV:s utredning kommer komma fram till. En sak kan vi vara säkra på och det är att ingenstans säger LFV att det var Putin som låg bakom haveriet. Den som läser in det har uppenbarligen förutfattade meningar. Dessa är alltså inte intresserad av fakta och bör alltså inte heller lyssnas på.
Fakta i målet är att Telia erkänt och bett om ursäkt och att LFV inte vill uttala sig definitivt förrän utredningen är klar.
Spara Putinuttalandena till när det faktiskt är Putin.
17 kommentarer
Ska ändå bli intressant att höra om detaljerna….om nu något sådant kommer att presenteras. Från början nämndes bara "datalänkar".
Speciellt vilken utrustning det var fråga om och vem som var leverantör av denna.
Jag tänkte mer på var i kedjan av data det brustit. Från transpondermottagning och radiolänk samt olika nätverk för röstkommunikation och data-presentation på flygplatserna. 3 parallella system används tydligen där de 2 första "digitala" fallerade samtidigt. Som jag förstår det valde man att stänga ner när man bara kunde operera med sista reserven, dvs "old school-radar". Men jag kanske har missuppfattat det.
Att regeringen säger att läget aldrig varit kritiskt eller ens problematiskt säkerhetsmässigt känns tveksamt. Dagens trängsel i luften ställer höga krav på systemen. Ser fram mot rapporten!
Som jag förstått det skall var och en av systemen vara i princip tillräckliga. Anledningen till att man inte vill operera med bara ett system är att man då saknar backup. Hade behoven varit större så hade man väl haft kravet att man skall ha ytterligare system fungerande för att köra.
Dessutom ställde man ju in flygningar för att slippa köra med endast ett fungerande system.
Det man i så fall bör titta efter i rapporten är hur man hanterar det faktum att två av dessa tre system har en gemensam sårbar punkt. Det hade ju kunnat vara tvärtom att man kört med de två system som gick ner nu i tron att man har redundans (vilket man inte hade haft).
Om man helt saknar transponderdata eller i vart fall som man säger från LFV inte har "tillräckligt pålitliga data" att leda trafiken så tycker ivf jag att säkerhetsläget är allvarligt. Trängseln i luften över Sverige är oerhört mycket större än när man bara använde "spaningsradar". Dessa radaranläggningar ska inte bara täcka flygplatserna utan även landet som helhet. Inga ansvariga har ännu förklarat vad de menar med "inte tillräckligt pålitliga data". F.ö. har idag alla större plan egen flyg(AIS)- och väderradar.
Då har vi nog uppfattat vad som sagts olika (jag vill minnas att det var två av systemen som inte gav "pålitliga data"). Vi får väl se vad som nämns i rapporten.
Ja just det. Två system gav inte tillräckliga data. Det tredje "analoga" systemet fungerade klanderfritt men förutom att "backup" saknades så var det kanske inte tillräckligt säkert av flera andra skäl. T.ex kanske det handlar om ovana rutiner för flygledarna, svårigheter att hantera "för lite info om för många flighter"(hög trafikbelastning)och brister i andra delsystem.
Putin har i alla fall intresse av Nato och EU papper som är hemliga.
En spion greps när han skulle lämna över den i Rom nyligen.(SVD)
I samma tidnings ledare läser jag om en fängslad aktivist som satt eld på en dörr till en historisk byggnad. Han fick inte komma till sin hyllningscermoni där fredliga insatser skulle hyllas. Clas Arvidsson är ingen vän av Putin!
Har svårt att tro på "slumpen" när det handlar om en omfattning av denna kaliber.. Det finns heller inga naturliga förklaringar som oväder mm (Mastfällningarna) som kan stödja den teorin. Att "sabotagen" dessutom enkom var inriktat på kritisk infrastruktur, dvs kommunikation, Radio/TV, Rakel, transporter mm gör att oddsen för att allt detta bara råkade ske är mycket liten. Därmed absolut inte sagt att det var Putin, men riktat sabotage mot Riket i någon form, Ja.
Hört talas om Hanlons rakkniv?
hear hear
Det kan inte kosta mer än 5000-10000 i månaden att ha en extra datalänk för fail over.
T.om. ett 4G modem är bättre än det haveriet de hade. Det lär ju ha kostat enorma summor.
SVTs journalist tolkade informationen på annat sätt jmf AB.
"Luftfartsverket bekräftar att fel i Telias system orsakade flygstoppet förra veckan."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortsatt-utredning-trots-fel-hos-telia-2
…och varför var det fel hos Telia då undrar jag…
Nu är det foliehatten på men det känns som allt för osannolikt att det bara skulle råka ske i samband med alla andra sabotage.
Har Cornucopia blivit hackat av "nyttiga idioter" och "putintroll"? Tror aldrig att Lars Wideräng skulle skriva att Putin inte är ansvarig över något som händer i Sverige.
Eller har Lars kanske bytt ifrån att bli avlönad av Bildt till att bli avlönad av Putin?
Putin skulle aldrig komma på tanken att invadera Sverige.
Vill han ha ett nytt Afghanistan?
Vår rekord ökande muslimska befolkning skulle försvara bidragen till sista man.
De skulle aldrig ge upp
"det här något som vi verkligen måste gå till botten"
Så var finns den? 10 spänn?