Efter att AldriMer, jag själv och även Schibsted/Aftonbladet uppmärksammat uppgifterna om att LFV:s radarhaveri kunde vara ett cyberangrepp eller elektronisk krigföring från Ryssland, har Luftfartsverket släppt ett pressmeddelande där man förnekar cyberangrepp. PM:et innehåller flera oklarheter och man förnekar inte uppgifterna om elektronisk krigföring.
Dagen efter jag publicerade här på bloggen gjorde Schibsted/Aftonbladet en utvecklad kopia på min artikel, där man gör sådant som journalister gör, dvs ringer och frågar och får “inga kommentarer” som svar. I övrigt i princip samma källor.
Luftfartsverket fann sig i går nödgad att gå ut och förneka cyberangreppet i ett pressmeddelande. Dock förnekar man inte att det kan handlat om elektronisk krigföring, vilket både AldriMer och undertecknad har fått uppgifter om ska ha pågått från rysk sida vid tillfället.
Ulf Thibblin på LFV säger i PM:et:
“I vårt utredningsarbete hade vi tidigt med [cyberangrepp] som en hypotes. Det fanns inget i våra radardata- eller internettrafikloggar som styrkte eller bekräftade en eventuell cyberattack. Dessutom hade vi sambandet i tid med rymdvädret plus att det fanns ytterligare några tekniska orsaker som uteslöt en cyberattack.”
Okej, man förnekar alltså cyberangreppet. Men man nämner ospecificerade “ytterligare några tekniska orsaker”, utan att specificera dem närmare.
“Den utredning som LFV har gjort efter radarstörningen i november 2015 visar att orsaken var radiostrålning i samband med ett solutbrott. “
Sedan finns ganska svepande och generella uttalanden.
“Enligt expertis på området går det att förutse ett solutbrott men inte dess konsekvenser som exempelvis radiostrålning. Eftersom störningen färdas med ljusets hastighet från solen till jorden finns det heller ingen möjlighet att få en förvarning vid konstaterat utbrott.”
En solstorm kan okulärt ses från övervakande instrument på eller kretsande kring jorden. Den tar som snabbast ca 13 timmar att nå jorden med ett snitt på 3 – 4 dagar men det kan också ta nästan tre månader enligt Wikipedia.
Nu hävdar man dock att det var radiostrålning, vilket färdas i ljusets hastighet. Radiostrålning som gav falska ekon, för solen kodade sin strålning korrekt både på frekvenser och innehåll. Och som höll sig bara inom Sveriges gränser, inklusive Malmö men inte Kastrup. Och som inte drabbade militär flygledning eller sekunddärradar (FlightRadar24 som använder flygplanens transpondrar (“sekunddärradar”) fungerade exempelvis utan problem) utan bara höll sig till den civila flygledningen, som vad jag känner till inte använder någon primärradar. Detta samtidigt som Sverige varnade NATO upprepade gånger för pågående cyberangrepp och samtidigt som enligt uppgift Ryssland körde elektronisk krigföring i Östersjön eller Königsberg.
Man pratar också om att solen sken rakt in i radaranläggningarna.
“Störningen både då och nu inträffade vid solens upp- eller nedgång då solens vinkel är rakt in i, eller i stort sett rakt in i, radaranläggningen.”
Intressant att dessa radaranläggningar alltså bara är riktade åt ett håll och inte fungerar fulla 360 grader. Hur hanterar man flygplan som inte råkar ligga i exakt denna enda vinkel som man bevakar?
Störningen inträffade också på eftermiddagen.
Nu heter det att den inträffade vid solens upp- eller nedgång. När det inträffade skrev LFV följande:
“Under eftermiddagen har flyget i Sverige påverkats av väderfenomenet solstormar. Detta kan ge upphov till störningar i jordens magnetfält. Det har inneburit störningar på LFVs radaranläggningar i Sverige då solstorm kan försämra för flygtrafikledningens möjligheter att leda trafiken i luften. LFV har under eftermiddagen därför inte kunnat hålla luftrummet öppet under den här perioden utan tillsammans med tekniker säkerställt att vi har kunnat öppna för flygtrafik successivt.”
Magnetfältsstörningarna inträffar som sagt 13 timmar till ca 3 månader efter solutbrottet och går att förutse. Nu heter det istället att det skedde vid soluppgång eller solnedgång och att det var radiostrålning, inte störningar i jordens magnetfält. Solen gick ner i Malmö klockan 16:22 den 4:e november 2015. Haveriet ska ha inträffat 15:45.
Något är fel. Om inte annat hos LFV:s informationsavdelning vid första pressmeddelandets snack om solstormar och jordens magnetfält. Fel nomenklatur om inte annat.
27 kommentarer
Var inte den officiella förklaringen till varför det skedde så lokalt (samt varför det sker så sällan – själva strålningen var ju inte särskilt kraftig) var väl att solen låg "i ryggen" på flygplanen som skulle landa och det var därför den så ganska beskedliga strålningen störde så mycket.
På flygplatserna sitter det mindre radarstationer som spanar i den riktning flygplanen kommer ifrån när de ska landa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Precision_approach_radar
Äntligen en rimlig förklaring.
Vore ju bra om LFV förklarar på det viset.
Fast Landvetters bana pekar INTE i solnedgångens riktning. Eller uppgången. Den går nästan norr-söder. Eller iaf NNÖ.
En bra fictionförfattare skulle ju kunna skriva om detta på ett trovärdigt sätt.
Ryssen kommer i solnegången-nej vänta soluppgången!
Solen går väl ner i lite olika väderstreck beroende på årstid? Sen är väl inflygningen inte alltid rakt på landningsbanan.
Får kolla på en Analemma (jag skämtar inte) och jämföra med landvetters inflygningsrutt.
PAR-radar är nedlagt sedan länge, finns i stort sett inte kvar någonstans.
Vänta nu – planen som landar på Landvetter kommer väl från nord-väst?
I November går solen ner ganska tidigt och det sker väl i Nord-väst?
På vintern går solen ner i sydväst.
@Rolf:
Finns inte kvar rent fysiskt, eller används inte?
Har en ganska fragmentarisk kännedom om flygplatsprocedurer men jag vet att man ibland kräver att reservsystem ska fungera för att öht tillåta landning. Även om PAR inte är i daglig drift kanske man kräver att det ska vara funktionsdugligt som reserv för att tillåta landning?
Nej, planen kommer från NNÖ eller SSV. Titta på en karta.
Vad är det för likhet mellan solen och en slipsen?
Båda går ner i väst. He he.
Solen gick ner i cirka 240 graders azimut den 4 nov 2015 kl 16.22.
F.ö 15 graders azimut-ökning per timme, dvs cirka 240-15=225 graders kl 15.22 osv.
Finns kvar på Såtenäs på en bana, eventuellt något annat mil fält, men i övrigt borta, kostar mycket att underhålla och personalkrävande:
http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic/pamslight-99E61A5D57A3B96115C0EC6B5331FB04/YSVV75F2KXZHI/EN/Charts/AD/NON_AIRAC/ES_AD_2_ESIB_5-1_en_2004-08-05.pdf, men i övrigt borta
@Ben
Dessutom lär du få leta för att hitta någon som har utbildning på att göra en PAR inflygning som är yngre än 80 år, någon enstaka militär pilot kanske.
Finns en Youtube video med en PAR inflygning till Ronneby innan de lade ner den 2008.
Rätt kul att se och höra
https://www.youtube.com/watch?v=KgcwUgcR6fM
Mm, tittade på kartan men blandade ihop Norr och söder när jag skrev.
Menade att planen som ska landa kommer från Syd-väst (baserat på att det är mest landningsmärken där).
Nja Landvetter har så att säga två landningsbanor 03 och 21 (03 är när du landar från sydväst och 21 är när du landar från nord ost) man väljer bana beroende på vindförhållandena.
Solens position kl 15:46 den 4 nov http://suncalc.net/#/57.6768,12.296,13/2015.11.04/15:46
Solens position vid landning är av mindre betydelse då precis som cornu påpekar, att de laddade partiklarna (i huvudsak protoner) inte rör sig med ljusets hastighet. Och dessa kommer med en viss fördröjning att påverka jorden.
Solens position är därmed egal. Sålunda (in tribute to an old teacher with only one hand) så mycket trams, gäsp, vem orkar.
Det som skrivs av Luftfartsverket verkar hänga ihop tycker jag. De har förstås helt rätt i att radiostrålning färdas med ljusets hastighet och samverkan mellan vinkel och tidpunkten för strålningen kan göra att olika platser drabbas olika. Skulle i så fall vara ett liknande beteende längs samma longitud och ett visst beroende i nord-sydlig riktning eftersom solen går ner senare på vintern längre söder ut, förutsatt att utrustningen är konstruerad på likartat sätt.
Enda invändningen skulle i så fall vara kodningen av radarsignalen, men utan att vara expert på radioutrustning tänker jag att tillräckligt starka signaler kan störa ut den kodade signalen.
Givetvis är ryssar misstänkta,men kan man inte ana att sd också har med ett finger i detta?
Ryssar och sd-are,mumma…
Så är det givetvis,men vid närmare eftertanke lutar det än mer åt högerextremister med hjälp av ryssar och då även sd.
Jimmie är nog tamejfan skyldig som ledare av angreppet.
Jimmie och Putin har arrangerat detta,jodå!
Minns ni inte järnrören?
Aluminium-här är vi noga!
och MP för kunde man inte ana chemtrails vid detta tillfälle?
Sorry,var det aluminium.
Riktigt proffsigt alltså.
Kanske dural..
😀
FMV:s psyops uttalade sig väl (med största sannolikhet) i kommentarsfältet till den tidigare bloggposten?
"Intressant att dessa radaranläggningar alltså bara är riktade åt ett håll och inte fungerar fulla 360 grader. Hur hanterar man flygplan som inte råkar ligga i exakt denna enda vinkel som man bevakar?"
Nu beter du ju dig dummare än du är. Klart att antennerna inte bara är riktade åt ett och samma håll men solen försvinner ju inte bara för att antennen har snurrat 360° och om du är blind åt ett håll oavsett om det är extraordinär solaktivitet eller en AN-26 (motsvarande) som stör så är det ju kanske inte helt okej för flygsäkerheten att flygplatsen fortsätter att dirigera flygplan.
Det vi inte förstår skyller vi på ryssen. Lika dumt som MP politiker som vill motverka chemtrails. Trevlig kväll puckon och alla ni andra!