Under en period i eftermiddags slogs de svenska flygledningssystemen i södra Sverige ut, vilket felaktigt kallades för flygradar. Det finns en lång rad frågetecken kring detta, då man skyller på en solstorm.
Till en början har man inte någon flygradar i civilflyget, generellt. Istället har alla flygplan transpondrar, som hela tiden rapporterar position, höjd, riktning och fart1.. Detta tas emot av flygledningssystemet och ger en lägesbild för trafikflyget. Det hela kallas sekundärradar. Någon aktiv radar finns i princip inte civilt.
Samma signaler plockas upp av en mängd privatpersoner och sammanställs hos t ex Flightradar 24. Detta väcker en del frågetecken.
- Under hela “solstormen” fortsatte de privata mottagarna att ta emot transponersignaler och rapportera dessa till Flightradar 24. Att atmosfären skulle joniserats, så att radiosignalerna stördes ut är alltså uteslutet. Alternativt minskade räckvidden på signalerna, men då Flightradar 24 har många fler noder kunde man fortsätta plocka upp signaler den vägen.
- Solstormar är generellt värre närmare polerna. Varför drabbades då inte norra Sverige av solstormens effekter?
- Varför var det bara södra Sverige som drabbades och inga grannländer? En solstorm följer inte några nationsgränser. Det verkar snarare vara så att ett specifikt nationellt system gick ner.
Snarare kan man misstänka att det handlade om ett kommunikationshaveri inom sekundärradarnätverket. På samma sätt som Kriminalvården ska ha haft ett datorhaveri under eftermiddagen på grund av att deras nätverksleverantör fått problem, så går naturligtvis signalerna mellan olika transpondermottagare också i nätverk över landet, och det är så varje flygledartorn får sin lägesbild.
Min ogrundade misstanke är alltså att det handlar om ett markbaserat datornätverkshaveri. Det kan förstås i teorin vara solstormsbaserat, men numera bör själva kablarna vara optiska, och tar därmed inte upp solstormarnas energi och slås inte ut. Dock kan förstås routrar, som är elektroniska, slås ut, men för att drabbas av en solstorm bör utrustningen vara kopplad till långa slingor av elektrisk eller elektronisk kabel, som kan ta upp solstormens energi.
Det kan rent av vara samma nätverkshaveri som för Kriminalvården.
Nästa ogrundade misstanke är att man stoppade allt i preventivt syfte. Det känns som den sannolikaste förklaringen.
Vi lär väl inte i närtid få reda på vad som egentligen hände, men “solstorm” passar bra med att det har talats om att vi kan få se norrsken nu i dagarna. I norra Sverige. Så när någon ansvarig tekniker inte vet vad som har hänt kan vederbörande förstås klämma till med solstorm när det egentligen handlade om den vanligare orsaken “vi vet inte varför, det kan bli så, och vi har byggt icke-redundanta system och vår nätverksleverantör har lovat oss 99.8% uptime, så det här har egentligen inte hänt”.
Nedanstående är dock Luftfartsverkets pressmeddelande:
“Under eftermiddagen har flyget i Sverige påverkats av väderfenomenet solstormar. Detta kan ge upphov till störningar i jordens magnetfält. Det har inneburit störningar på LFVs radaranläggningar i Sverige då solstorm kan försämra för flygtrafikledningens möjligheter att leda trafiken i luften. LFV har under eftermiddagen därför inte kunnat hålla luftrummet öppet under den här perioden utan tillsammans med tekniker säkerställt att vi har kunnat öppna för flygtrafik successivt.
– Vår kontrollcentral i Malmö är nu uppe i full kapacitet igen liksom Stockholm. Det kommer att bli följdförseningar under kvällen men vi gör allt vi kan för att minska förseningarna. Det tar ett par timmar innan vi har arbetat ikapp förseningarna. LFV beklagar de olägenheter detta har medfört för flygpassagerare, flygbolag och flygplatser. Vi kommer att gå igenom dagens händelser och dess påverkan på flygtrafiken i Sverige säger Per Fröberg, pressansvarig på LFV.”
Notera att ord som kan och kunnat. Man kan ha stängt ner av försiktighetsskäl. Dock sskriver man att det har inneburit störningar, men tydligen inte värre än att Flightradar 24 kunde fortsätta fungera.
1. Det är också därför katastrofalt havererade flygplan plötsligt “försvann från radarn” – transpondrarna slutade sända. Hade man haft radar hade inte planen försvunnit, utan radarn hade fångat upp ett störtande sprängt plan på radarbilden. Ett trafikflygplan kan inte försvinna från radar, det vore som att en rullstolsburen person du tittar på försvinner framför ögonen på dig.
25 kommentarer
Jag trodde att det var de radartorn man har vid flygplatserna som havererade.
Ja jag har för mig att flygplatser har radar för att kunna upptäcka tex farliga vertikalvindar och andra väder fenomen som kan få plan att störta om de är på väg att landa.
Kan okänd makt testa vår sårbarhet? – varför ljuga om solstorm? Man börjar undra…
Det kan ju vara sekundärradarn som gick ner.
Flightradar 24 är inte sekundär radar. Den bygger på att planet sänder ut info om höjd far etc inkl gps position som alla med en antenn och SDR radio kan ta emot.
Sekundärradarn däremot är en riktig radar men den visar inte radarekot utan endast transpondersvaren.
ADS-B dvs det som flightradar använder är inte beroende av något markbaserat. Så att det fortfarande funkade säger ingenting.
Not: Det finns ju flera plan som inte har ADS sändare (transpondrar) och de syns aldrig någonsin på flightradar.
Per
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vilken smörja jag läser idag då. Vissa av dina läsare jobbar på LFV och kan kort och gott avfärda detta som ren smörja. Jag vill läsa mer MÖP-porr 🙂
Utveckla? Var där inget haveri?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Saxat från spaceweather.com:
"A unusual stream of solar wind is buffeting Earth's magnetic field, causing G1-class geomagnetic storms around the poles. The stream is unusual not only because it is very fast (700+ km/s), but also because it has a series of shock waves or "transients" embedded in it–at least 3 so far."
Varför inte ta med slutet på texten?
"Sudden changes in solar wind pressure have sparked auroras in multiple US states, like these over Ellensburg, Washington, on Nov. 3rd:"
Detta gäller ju de 3:e november. För den 4:e står följande:
"The flash of electromagnetic radiation shown in the movie registered M1.9 on the Richter Scale of Solar Flares. Plasma rushed away from the blast site, as usual, but only a fraction of it escaped. A dark magnetic filament connected to the underlying sunspot may have interfered with the escape. SOHO has recorded only a minor CME emerging from the area, and it is not heading for Earth. Solar flare alerts: text or voice"
http://www.spaceweather.com/
För att vara extremt jobbig så tror jag inte att Luftfartsverket finns längre. De heter bara LFV tror jag.
"Till en början har man inte någon flygradar i civilflyget, generellt." OK men LFV verkar iallafall tro att dom har några radar stationer ute i landet.
http://www.lfv.se/sv/Press/LFV-pressmeddelanden/Gammal-radar-pa-Bromma-far-ansiktslyft/
http://www.helahalsingland.se/halsingland/nordanstig/hemlig-radar-ger-nej-till-vindkraft
Se sida 16 nedan
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/infrastrukturutredningen.pdf
Grått damm?
Det är väl klart som korvspad; det måste vara Putin, som orsakade det.
En solstorm måste väl påverka många andra system i samhället tex mobilnät, kraftförsörjning, radio/tv osv som du säger.
Jo, precis. Det borde nog ha märkts.
Vad hade den där rullstolen med saken att göra??
IRF är dock tveksamma till att solstormen orsakade störningen.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rejal-rymdvadershandelse
Om det hade varit rejäl solstorm hade det hört från andra länder gissningsvis. Särskilt med tanke på att det verkar ha tagit tid och inte en kort stund.
NOOA skalorna kanske ger en indikation: http://www.swpc.noaa.gov/noaa-scales-explanation
Visst kan de ha påverkat, men i sådana fall att denna solstorm fick något IT-system eller servrar eller någon strömförsörjning att gå ned.
LFV har faktiskt ett antal aktiva flygradarstationer (primär-radar) som komplement och backup till det transponder-baserade positioneringssystemet.
Normalt sett har flygplatser för civil trafik en sekundärradar, som aktivt sänder ut elektromagnetiska (EM) pulser på 1030 MHz. När transpondern ombord det civila flygplanet känner av denna EM-strålning, sänder den i sin tur ut kodad flygdatainformation via EM-strålning på frekvensen 1090 MHz, som fångas upp av flygplatsens mottagarantenn och skickas vidare till flygledartornet.
Normalt sett sänder en transponder ut på en lägre frekvens jämfört med den av transpondern mottagna frekvensen. Högfrekvent EM-strålning har högre energi än lågfrekvent EM-strålning. Därför kan en transponder använda sig av energin från den högfrekventa strålningen till att sända ut lågfrekvent EM-strålning då man alltid måste räkna med energiförluster.
En transponder (Recco) kan således vara en helt passiv komponent, som den lilla plastbit som sätts på slalompjäxan i livräddande syfte i händelse av att skidåkaren har begravts i snön från en lavin. När transpondern mottar EM-strålning från sökpatrullens radar sänder transpondern ut EM-strålning på en lägre frekvens, som förhoppningsvis detekteras av sökpatrullen.
Vad jag har förstått så kan solstormar orsaka störningar i flygradarsystemet. Solstormar kan ge upphov till laddade partiklar på låga höjder i atmosfären. När så är fallet fungerar EM-strålningen från radar dåligt, ty EM-strålningen växelverkar med de laddade partiklarna.
Om så är fallet med störningarna i eftermiddags i södra Sverige, vet jag inte.
Det märkliga är ju då att Landvetter tydligen hade störningar. Men Danmark och Norge märkte inget?
Sverige behöver ett psykologiskt försvar. Men vem har trovärdighet nog att driva det???
Här kan man se hur jonosfärs störningarna var igår. https://swepos.lantmateriet.se/tjanster/jonomonitor/jonomonitor.aspx
Tack för länken. Intressant. Grafen talar dock emot Götaland. Men sen kan i för sig atmosfäriska störningar över en plats märkas av på en annan plats.
"elektrisk eller elektronisk kabel" elektronisk kabel? Det vill jag se. 🙂
Bekymret är inte kablaget, utan att utrustningen har kontakt med elektriska ledare, vilket kan vara alla från elstamnätet till vanlig jord. Elnätet är delvis skyddat, men ju mer man bygger ihop näten desto större risk. Den förmodligen största solstormsorsakade störningen torde vara 1989 års blackout i Quebec