Socialdemokraterna med Stefan Löfvén i spetsen vill att ungdomar ska starta vuxenlivet med 25 000 i skulder (Gota Media/BT). Detta genom att erbjuda statliga lån för att ungdomar ska ta körkort för lånade pengar, eller som det också kallas: ren och skär farlig populism.
Antagligen är det Metallfacket som ligger bakom här, oroade över att den minskande andelen ungdomar som tar körkort leder till lägre bilförsäljning och färre jobb på Volvo. Som om ungdomar har råd att köpa en ny Volvo, eller möjligen en ny Koenigsegg, vilket väl är de enda bilar som tillverkas i Sverige idag. Alternativt så har körskolornas lobbyorganisation bjudit ledande socialdemokrater på lokal.
Tanken är att man ska få ta studielån på upp till 25 000 kronor för att finansiera körkort. Så mycket för att studielån ska möjliggöra högre utbildning i form av en gång i tiden samhällsutvecklande universitetsstudier.
Att färre ungdomar tar körkort är snarare ett hälsotecken. Även om bilismen kommer finnas kvar även när exportmarknaden för olja i stort sett upphört runt ca 2030 i spåren av peak oil och peak oil exports, så kommer den vara betydligt mindre omfattande. Tvärt om visar oviljan att ta körkort på att kollektivtrafik och cykelbanor fungerar allt bättre, och duger för ungdomars behov.
Dessutom, när man behöver låna miljontals kronor för en egen bostad, vilken ungdom har då råd att ovanpå det ha en bil?
Körkortsinnehav i åldern 18 – 24 år
under åren 1980 – 2013 |
Men visst försöker (s) locka till sig ungdomsröster på detta sätt. Dessvärre finns det antagligen ungdomar som tycker det är bra att börja vuxenlivet skuldsatt.
2013 hade 60.1% av ungdomar i åldern 18 – 24 år körkort, ner relativt snabbt från 2012 års 62.7%. Även antalet föll, från 574 000 till 546 000. Det är klart att körskolorna gärna hade sett 28 000 fler elever, men vi pratar inte om en samhällskollaps här. Snarare lyssnar väl ungdomarna på politikernas samlade fördömande av bilismen och tillhörande miljöpåverkan.
Någon kris för körskolorna föreligger knappast. Antalet ungdomar med körkort är högre än på länge. Det är bara andelen ungdomar som är låg. Körskolornas riktiga krisår var snarare runt millenieskiftet, och antalet ungdomar med körkort har sedan dess ökat med 32.8%. Har körskolorna lurat i sossarna att det föreligger kris så är sosseriet dummare än tåget. Och ungdomar köper inte nya Volvobilar.
Varför ska körskoleindustriella komplexet subventioneras med statliga lån?
Vad hände med det gamla hederliga “spara egna pengar till körkortet?” alternativt “om du inte röker, dricker eller knarkar så betalar mamma och pappa ditt körkort åt dig” i mer välmående familjer? För övrigt är det ju bara att avstå från rökning, alkohol och knark i åldern 14 – 18 år, så kan man spara mer än 25 000 kronor att lägga på körkortet. Eller vill (s) att även supande kedjerökande knarkare ska ta körkort och dra runt på våra vägar, fulla, påtända och med en cigg i näven, samtidigt som de postar statusuppdateringar på Facebook (“Har inte kört ihjäl någon än i kväll, YOLO!”)?
21 kommentarer
Staten skall inte gå in med pengar det håller jag med om, men att kalla det ett hälsotecken att allt större andel ungdomar är utan körkort, det är väl lite konstigt.
Skall man anställa en person och valet står mellan den som har körkort och den körkortslöse så är valet givet. Jag tycker mig se att många ungdomar är för lata att ta körkort, man har föräldrar som kör ungarna kors och tvärs. Har föräldrarna råd så är det väl oftast de som får bekosta körkortet, att övningsköra med barnen är inte fel, det tar lite tid som man annars skulle spendera framför TV:n med ölburken i näven.
+1.
Däremot har ju offentliga bidrag till körskolekomplexet funnits länge, via Arbetsförmedlingen. Hade man svårt att hitta jobb och var "lämpad" kunde man få lastbilskörkort via AF. Utan att betala, vad jag förstår.
Så körkortinnehav övertrumfar alla andra egenskaper? Hellre en värdelös idiot med körkort än en raketforskare utan…
Kanske dags att börja fundera i termer av (el)cyklar och (el)moppar? De är väldigt mycket billigare i inköp och drift och vips kan snart sagt vem som helst göra ett ärende åt företaget. Utan körkort.
Det visar väl vilket oljebetongparti sossarna är. Möjligen håller dock sossarna på att samla ihop en bukett med osmarta förslag som de kan kompromissa bort vid regeringsbildningen mot att också mp och andra stödpartier skrotar mindre intelligenta förslag och krav. Politiken har kanske blivit sådan att man kommer med en massa idiotförslag och idiotkrav som bara är till för att kvittas bort. Det ökar dock förvisso inte respekten för demokratin.
Sossarna har förmodligen aldrig heller hört talas om självkörande bilar. Våra politiker har verkligen inte örat mot rälsen.
Om man vill göra någon form av subventionering (ett lån är inte en subventionering dock utan just bara ett lån) så borde man kanske överväga att lägga in en betydande del av teorin i skolgången. Med dagens samhälle bör ju alla ha kännedom om de trafikregler som gäller och även endel annat som ingår i teoriutbildningen – något som verkar saknas hos rätt många (inklusive de som kör omkring i bil).
Låter som en utmärkt idé. Det man lärde sig i körskolans teori var ju inte rocket science direkt. Att det kostade tusentals kronor att får lära sig det via en "körskola" är ju bara dumt när vi nu har skolor ändå.
De praktiska körmomenten passar bättre på körskolan.
Om det nu är viktigt med körkort för att få arbete. Varför då inte göra körkortsundervisning obligatorisk (i de obligatoriska gymnasierna)? Vet inte hur det är nuförtiden, men förr fick amerikanska ungdomar lära sig köra bil i high-school. Tycker man körskolorna är bättre kan väl skolan utlokalisera lektionerna till dem.
@MVM
De platsanonser jag har läst är det inte så vanligt att körkort nämns som ett krav. Därför anser jag det vara ganska tveksamt ifall man skall lägga in det som obligatoriskt moment i gymnasiet – isht när det finns folk som faktiskt inte är lämpade för att ha körkort.
På det gymnasie jag gick för snart 10år sedan kunde man läsa körkortsteorin som en 50p valbar kurs. Kanske finns kvar på sina håll.
Apropå att ungdomar inte har råd med en ny bil, så borde även nybilsförsäljningen gynnas av högre efterfrågan på begagnade bilar. Om priserna på begagnade bilar stiger så borde den totala kostnaden för att köpa en ny bil och sälja den begagnat efter 3-5 år minska, eftersom värdeminskningen inte är lika stor.
@GustavR
Men det är ju beroende på att man har en stor efterfrågan på 3-5år gamla bilar. Det kanske är så att det är att den efterfrågan är såpass sval som gör att värdeminskningen är så stor som den är?
Kommer bara bli som i USA med studentlånen (Sallie Mae) –> Körskolorna kommer att öka priserna, då tvingas staten höja subventionen, sem höjer dom priserna igen osv osv. Next Credit bubble
Cornu, det finns ytterligare en utgift – spel om pengar på nätet.
I och för sig har jag ingenting emot reklampauser på TV. Man kan lätta på trycket, sätta på kaffet och i nästa paus hämta det färdigbryggda kaffet, bre en macka etc.
Men det som stör mig är mängden reklam från olika spelbolag. Att mitt TV tittande finansieras av folks spelberoende.
Spelar ungdomen bort pengarna, som skulle gått till körkortet?
Skillnaden blir väl några procent jämfört mot att ta ett blankolån. Sen är CSN kanske värre att ha efter sig än en riktig bank.
Löfven gör ett stort slag i luften och åstadkommer – wait for it – ingenting! Men det låter ju bra.
Kan vara långtidsplanering också, tänker så här, inför valet 2022; "vi ser nu att det är alldeles för många som inte kunnat betala av sina körkortslån p.g.a (infoga valfritt smaskigt argument här), därför lovar vi att om vi blir omvalda så kommer vi att skriva av alla sådana lån nästa år…"
För det första så är det ju politikerna (och i synnerhet S) som gjort körkorten så dyra. Bl.a. införde man moms som nu utgör 5000kr av de 25000kr ett körkort kostar. Dessutom har politikerna försvårat och fördyrat det för föräldrarna att kunna övningsköra med sina barn genom att tvinga dem att gå en kurs??? För att kompensera detta skall man nu kunna låna av staten för att ha råd…..
För det andra urholkar detta begreppet csn-berättigade utbildningar…
@Ronny Paulsson
Den försvårning som övningskörning i egen regi utgör är bara en liten kurs för ett par hundralappar som handledaren måste gå igenom om jag förstått det rätt. Av att döma av hur endel beter sig när de övningskör "själv" så kan det vara befogat att ställa lite krav på den som sitter brevid (det handlar inte om att bli skjutsad av sonen utan om att faktiskt på ett ansvarsfullt sätt handleda honom).
När det gäller CSN-berättigade utbildningar så skiljer sig körkortet från normala utbildningar att lånet är mest till för att finansiera sitt uppehälle under studietiden, men lånet till körkortsutbildningen blir för att finansiera själva utbildningen.
STR är en av sveriges framgångsrikaste lobbyorganisatoner som bekämpar allt med alla till buds stående medel, Som i förlängningen kan misstänkas minska intäkterna åt sina medlemmar på allmänhetens bekostnad. trafiksäkerheten är helt klart underordnad sista raden i bokslutet. Den som inbillar sig något annat kan studera deras envisa kamp för att förhindra införandet av dom gemensamma EU reglerna för tungt släp eller kampen för att införa ett särskilt körkort för så kallade minibussar; när alla tänkbara instanser totalsågat förslaget om ett särskilt körkort för chrysler voyager så stod STR ensamma kvar på barrikaderna och påtalade att det visst var stora trafiksäkerhetsvinster att göra med ett särskilt familjebils körkort. här kan vi definitivt tacka EU för att vi inte har fler och dyrare körkortklasser
@Fredrik Larsson
Vad menar du? Att de kämpar för att minska intäkterna åt sina medlemmar eller?
Notera att av det som nämnts är det inte mycket till gagn för körskolorna. De tjänar inte mer på att det är moms på körkortsutbildning, snarare mindre. De tjänar kanske en liten slant på att man måste gå en kurs för ett par hundra för att vara handledare vid övningkörning.
Kanske tjänar de lite extra på den utökade riskutbildningen, men det verkar inte som att de varit speciellt framgångsrika i att få till förändringar som är till gagn för deras intressen.
Oj, är förslaget tvingande! Jag trodde det var frivilligt!
@Arne Plahn
Som jag uppfattade det så var förslagen: gymnasie obligatoriskt, körkortslån/körkort frivilligt.