Lärarförbundet konstaterar att (s)ocialdemokraternas snack om att minska lärartätheten är en bluff. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med behöriga lärare för att uppfylla vänstersocialisternas valfläsk, och antalet behöriga lärare kommer snarare bli allt färre framöver. (Public Service/SR)
Eva-Lis Sirén, ordförande för lärarförbundet:
“Det kommer saknas 43.000 behöriga lärare de närmaste sex åren. Det som måste till är en lönereform om man vill minska klasserna. Fler måste helt enkelt lockas att utbilda sig till lärare samtidigt som man också på så sätt kan behålla redan utbildade lärare som är på väg att lämna yrket.”
Dock är det så att storleken på klasserna inte korrelerar med studieresultaten. Sverige har redan internationellt små klasser, men presterar ändå uselt på PISA-testerna, sämre än länder med betydligt större klasser.
Socialdemokraterna saknar precis som alla andra sjukdomsinsikt och slänger kostsamt valfläsk på ett dysfuntionellt system.
Sedan är som bekant skolan kommunal eller friskola. Riktade anslag kommer försvinna med motiveringen, “om vi inte hade fått de här pengarna hade vi behövt öka antalet elever per lärare”. Hur ska för övrigt en normal svensk skola med 2-3 klasser per årskull minska klasstorleken med 2-3 barn? Svaret är förstås det går inte, annat än i socialistiska femårsplaners fantasivärld. Både friskolor och kommuner är självbestämmande och kommer använda höjd skolpeng bäst de vill.
Hade skolan varit statlig kunde det sett annorlunda ut, men färre elev per klass är inte en framgångsfaktor. Lärarna behöver sluta vara handledare och börja vara lärare igen. Det är ett steg på vägen till ökade kunskaper i skolan, men verkligheten är att det finns ingen silverkula, utan krävs en lång rad åtgärder. Färre elever per klass är knappast den första eller ens prioriterade åtgärden. Man kan börja med att eleverna ska sitta på sina platser, hålla tyst, lyssna på läraren som ska undervisa istället för handleda och göra det de blir tillsagda att göra.
Det spelar ingen roll hur många lärare man har när man springer åt fel håll och bedriver undervisning på fel sätt.
Däremot är det socialdemokratiska förslaget populistiskt valfläsk, riktat mot fårket, utan förmåga till insikt, analys eller slutsatser. Antagligen tror inte ens socialdemokraterna att fler (dåliga, icke ämnesutbildade, omotiverade, normalbegåvade) lärare löser något annat än att (s) får lite fler röster i riksdagsvalet.
20 kommentarer
Det här med storleken på klasser har jag aldrig haft nåt för. När man som jag växer upp i en mindre ort och är född runt 80 så blev klasserna rätt stora, jag tror vi hade 29 elever i vår klass, med en lärare. Inte fan skapade det några större problem.
Felet är som du skrivit förut, föräldrarna. När jag fick dåliga resultat eller päronen blev inkallade för skolk så skyllde de på rätt part, mig. Inte skolan, inte läraren eller nån annan flummighet. Det var jag som skulle uppfostras. Och så blev det.
Låt oss göra ett litet räkneexperiment och låtsas att S genomför detta precis så de tänkt.
775 miljoner kronor totalt finns för denna reform, som skulle börjas redan till hösten om de fick bestämma. jag har inte sett några procentuella siffror på minskning av klasserna men en 15-20% är att räkna med för att det ska få någon effekt, låt oss säga 15% för att vara snälla.
15% av eleverna behöver då nya klassrum, då de inte kan vara kvar i sin gamla klass. Läsåret 09/10 fanns det nästan 900 000 (skolverket) elever i svenska grundskolan. Alltså, 135 000 elever. Säg att en normalstor klass då blir runt 18 elever. 7500 nya klassrum. Minst 7500 nya lärare. 7500 gånger en genomsnittlig månadslön för en lärare på 24 000 kr (borträknat sociala avgifter och skatter). 180 miljoner borta. FÖRSTA MÅNADEN. I bara lärarkostnader.
Sen tillkommer lokalerna. Hur många nya skolor behöver byggas. Säg runt 40 klassrum per skola 1-9. 188 nya skolor. Skolor kostar många miljoner att bygga. T.ex. kostade Henåns skola på Orust 45 miljoner att bygga (och den står nu tom p.g.a. vattenskador och mögel). Budgeten var 25 miljoner, så vi räknar på det ändå. 4,7 miljarder i byggkostnader.
Så. S förslag täcker ANTINGEN kostnaderna för nya lärare i en termin ELLER 10% av kostnaderna för de nya skolorna som ska byggas. Hoppas denna sifferexercis har visat på hur extremt populistiskt och dåligt uträknat förslaget är, vilket nog kan sägas om ALLA S förslag.
Sirén i artikeln kan tydligen heller inte räkna som hävdar att man kan anställa 3000 lärare för 775 miljoner. De blir ca 21tkr per månad och lärare och täcker bara lönen som läraren ser. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter, lokaler, administration etc. Det är därför man normalt räknar 1Mkr per år och anställd. D.v.s. max 1000 lågavlönade lärare blir det i bästa fall, om de kan bedriva undervisningen utan elevlokaler, material och kostnadsfria elever.
Visserligen försvinner en hel del skatt ut i tomma intet, men inte allt, mycket av pengarna går väl mer eller mindre tillbaka till stat och kommun direkt.
Någon schablon måste det väl finnas hur mycket en offentliganställd egentligen kostar netto.
Det två blocket tävlar om vem som har bäst balans i budgeten men de är lika dåliga i matte….att föreslå mindre klasser när det är lärarbrist borde ju en femteklassare (om de nu kan räkna) förstå att det inte går ihop…
Varför skall läraren stå vid katedern och undervisa? Det optimala måste vara att anpassa utbildningstakten för varje enskild individ, någon elev är långsam och någon är snabb.
Med dagens teknik så borde väl "föreläsaren" finnas tillgänglig i digitaliserad form och uppspelad vid behov för varje enskild elev. Det skulle innebära att den bästa föreläsaren föreläser, läraren blir ett stöd i utbildningen och individen själv väljer sin studietakt.
Har aldrig fattat det där med att en lärare står och upprepar samma sak om och om igen, år ut och år in. Även för läraren måste det vara mer stimulerande att få slippa ifrån upprepningar och istället svara på kanske nya frågeställningar.
Kolla in: https://www.khanacademy.org
I min klass var vi 30 st elever. Det var normen i slutet på 70-talet.
hur ser det ut nuförtiden ? 20 st elever eller färre ?
Enligt skolverket är det 15.7 elever per heltidsanställd lärare på gymnasiet och 14.0 elever per heltidsanställd lärare på grundskolan.
Att jämföra med 2006 då det var 16,7 respektive 14,3.
Stämmer förmodligen inte då detta troligen är ett snitt man kommit fram till genom att helt enkelt ta antalet lärare delat med antalet elever på en skola. Därmed tar uträkningen inte hänsyn till den reella klasstorleken. Jag har mellan 28-33 elever, per klass, på gymnasienivå. Fungerar helt ok eftersom jag inte har några problem med den disciplinära biten. I och för sig läste jag också till polis en gång i tiden och det känns väl emellanåt som om man behöver de färdigheterna också för att fungera som lärare i dagens skola.
Glömmer inte när jag hade en kurs med 11 elever i programmering varav 9 måste få IG pga undermåliga kunskaper. Informerade rektorn och fick då order att undvika de svåra frågorna på proven och enbart ta lättare för att alla skulle bli godkända. "Går inte" sa jag, "måste följa skolverkets anvisningar". – Rektorn svarade- "Gör du inte som jag säger, då tar vi bort kursen nästa termin så blir du utan jobb".
Om vi inte hade den idiotiska målsättningen att alla skulle gå i skolan i oändligt många år, så skulle vi få betydligt fler lärare över.
Jag har ett annat förslag:
Istället för att lyssna på klättrarna på Mt Stupid i form av bloggare, kommentatorer och valfläskande politiker så lyssnar vi på de som bedrivit seriös forskning om framgångsrika skolor.
Bra, men vilken är det? Den är ganska svår att hitta bland all politiserad, önskedrömmande skitforskning, sammanställd av "forskare" utan verklighetsanksknytning eller med egen agenda. En stor orsak till dagens problem.
Exempel:
Seriösa forskare visste vilka problem barnen skulle få under uppväxten i miljonprogramsområdena. Brydde sig rörelsen om det? Titta nu på de kallar oss mods.
Seriös forskning visade redan på femtiotalet att dagis/förskola inte var bra för barnen, stress, osäkerhet och psykiskt ovälbefinnande. Brydde sig rörelsen? Gå till valfritt dagis och studera lämning och hämtning. Se hur ledsna och övergivna barnen ser ut.
Redan i början av sextiotalet varnade seriös forskning för hur flumskolereformerna, som påbörjats, skulle slå mot kunskaperna. Brydde sig rörelsen? Vem låg bakom filmen Hets? Gå till en skola idag och försök ta bort telefoner, musik och kepsar.
Att ha problem med att stå upp när läraren kommer och hälsa "Goddag magistern", tyder på en bokstavskombination.
Blanda inte ihop trender i skolan med forskning. Tex var ålderblandade klasser en trend som inte hade stöd i forskning.
En omfattande studie för några år sedan hittade endast två gemensamma nämnare mellan framgångsrika skolor i Europa. Den ena var att skolan hade en hög grad av autonomi och den andra var att personalen var enade om hur man skulle arbeta.
Bland de mest framgångsrika fanns alltså skolor med mycket skiftande pedagogik. Från skolor med "flumpedagogik" till skolor med "kaderdisciplin".
Vad tråkiga lärarförbundet är, komma med en massa fakta sådär.
Har de ingen respekt för att S. presenterat ett konkret förslag.
Ett sätt att öka lärarnas effektivitet kanske vore att anställa administrativ personal – dvs sekreterare.
Läkarsekreterarna försvann och nu klagar läkarna på att de har så mycket pappersarbete.
Anställ lärarsekreterare och läkarsekreterare igen så att läkare och lärare kan syssla med det som det förhoppningsvis ä bra på.
Antar att det ska stå "öka" i första meningen!?
"Lärarförbundet konstaterar att (s)ocialdemokraternas snack om att minska lärartätheten är en bluff."
Förstelärarsystemet är misslyckat säger Vänsterns representant tant, eftersom de jobbar kvar som tidigare. Björklund tycker inte det-den löneförhöjning de får skall höja löneläget och det är upp till kommunen att reglera deras arbete.
Borås togs upp som exempel på oförändrad arbetsbeskrivning.
Björklund kollade upp den kommunen-där hade Vp motsatt sig ändrade arbetsförhållanden som föreslagits av bla Fp.
Politik och retorik utan logik från vänsterns sida!
Klasser med många elever är ett problem när det finns stökiga elever!
Somliga kan kräva egen lärare eller övervakare. Varför inte engagera dessa elevers föräldrar!
Kalla in dem som ett sätt att visa upp deras telingars uppförande i grupp.
Garanterat lugnande för de flesta elever!