Ett stort grattis till alla Stockholmare är på sin plats. Höjningen av trängselskatten är nu klubbad och sätts till som högst 35:- SEK för centrala Stockholm, plus att man lägger 30:- SEK på Essingeleden.
Dygnstaket höjs också från 60:- SEK till 100:- SEK. De nya skatterna börjar dock gälla först den 1:a januari 2016 och kan förstås höjas ytterligare, speciellt vid regimskiftet i september.
Frågan är nu när man höjer taxorna i Göteborg? Här finns ingen Essingeled att lägga skatt på, eftersom man redan har skatt på E6:ans genomfartsled, men rimligtvis kommer snart även en takhöjning där. Plus att vi idag “bara” betalar 18:- SEK i rusningstid. Med samma höjning om 15:- SEK per passage så landar väl en kommande skattehöjning i Göteborg på 33:- SEK per passage vid högtrafik.
Man ska komma ihåg att när en skatt införs, så finns det sedan alla incitament att öka denna skatt. Speciellt som biltrafiken sjunker i hela Sverige, inklusive i alla län, inklusive Stockholms län. Då behövs högre skatter för att få in det man önskar.
Undrar om trängselskatterna ingår i KPI-inflationens kostnadsökningar för hushållen?
26 kommentarer
Det borde självklart ha byggts en väg mellan Kungälv och Landvetter , mellan E6 från norr , rv 45, E20 och RV40. Da skulle mycket av genomfarten genom centrala Göteborg undvikas och mycket tung trafik, pendlare etc sparar både tid och pengar. Samhället skulle spara miljö med mindre koldioxiutsläpp och minskat petroleumkonsumtion. Centrala Göteborg skulle som bonus få bättre luft
Det ska ha sprängts för en sådan kringled redan på 60- eller 70-talet. Men sedan kom de på andra tankar och byggde den aldrig.
Hur smart är det att avgiftsbelägga Essingeleden?…..då kan man lika bra åka rakt genom stan istället.
Men å andra sidan, som du säger, så måste man dra in pengar till bl.a. Förbifart Stockholm.
För övrigt anser jag att projektet Förbifart Stockholm ska läggas ner.
@Bosse
"För övrigt anser jag att projektet Förbifart Stockholm ska läggas ner."
Det hade kanske blivit mer klart för förespråkarna ifall man la trängselskatten på Förbifart Stockholm och lät den gå till hugade spekulanter som dessutom kunnat bestämma skatten. Och sen se ifall det är någon privat aktör som vill göra investeringen…
Min gissning är att ingen riskkapitalist hade velat ta i projektet med en fjärrstyrd tång.
@Bosse
Du kan ju ta vägen genom stan, men för e flesta blir det både billigare och snabbare att ta Essingeleden. Sedan finns alltid alternativet att samåka, åka kollektivt, cykla eller gå för den snåle…
Det gäller att hålla skatteinkomsterna konstanta. Och speciellt nu när skatter har sänkts och bilarna drar mindre bränsle gäller det att hitta nya eller nygamla sätt att få in pengarna (miljöskatter, CO2-skatt, trängselskatt, spritskatt, tobaksskatt, etc), allt med en tydlig moralistisk prägel. Det är syndarna som bryter mot de av nyttiga-idiot-media stipulerade budorden som ska betala för allt moraliskt korrekt som politikerna behöver pengarna till.
@F.Fenix
Med tanke på att kostnaden för vägnätet inte sjunker med bilarnas minskade bensinförbrukning så finns det ingen anledning att hålla på med "moralistisk prägel". Det är bara att se det som det är – vägarna skall betalas och det är ganska rimligt att man tar in kostnaden för detta från de som änvänder det.
Det finns alltså ingen anledning att linda in det i massa miljöflum, bara höj skatten på drivmedel (allteftersom bilarna blir snålare) så vi får in tillräckligt för att underhålla vägnätet.
Skatten har varit oförändrad sen den infördes så en indexreglering är motiverad. Sedan har det alltid varit meningen att Essingeleden skall ingå i trängselområdet när förbifarten är klar. Nu blir det tidigare, men höjningen är en del av finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden. Förbifarten finansieras av trängselskatten innan denna höjning.
Förbifarten måste vara bland de mest bizarra kapitalförstöringarna i landets historia. De ska gräva världens längsta biltunnel under närmast ödemark. Detta LÅNGT ifrån staden. Långt ifrån områdena som behöver vägen. Rent krasst kan man säga att de bygger sveriges dyraste motorvägsprojekt för att förbinda Skärholmen med Tensta. Så gott som alla andra områden skulle tjäna på centralare tunnel/bro.
Som grädde på moset lär denna vansinnestunnel bli närmast oanvändbar utan fossilbränsle. Kul scenario med peak oil. Hur många bilister kommer ha råd att trafikera den här omvägen vid invigningen? Stockholmsregionen och även resten av Sverige kommer få leva med den skulden länge. Bravo politiker, tack.
Jamen det måste vara EUs fel!
Jo. Det var en… vettig… slutsats. Nej. Alla vet att det är bögarnas fel.
Nu när arenorna är byggda måste man hitta nya monument över sig själva.
Men pengar finns så gott om att man även kan satsa på mindre ansenliga projekt. Vad sägs om att satsa 5 miljarder på att frigöra yta för 1000 lägenheter genom att lägga ner Bromma reningsverk. All stans skit utom stadshuset ska sedan ledas till Henriksdal som inte har mycket kapacitet till utbyggnad då berget redan är ihåligare än ett vallöfte.
Moventia:
Inte till Tensta utan Häggvik. Hur många ska så långt bort från Skärholmen. Möjligen lastbilar till Kiruna. I stället kommer Förbifarten fungera som en slags tvärbana västerut till ingenstans. Lägg ner hela det här idiotiska projektet och bygg en tvärbana mellan Skärholmen-Älvsjö-Farsta. Det behövs och området kan förtätas så att banan bär sig.
Undrar vad som ligger bakom Förbifart Stockholm. Är det någon slags korruption? Eller?
Bakom tankarna om förbifarten är en tro att biltrafiken ska växa som under 60 – 00 talen. Nu har dessa beslutsfattare svårt att ta till sig att det inte gäller längre. Minskar vi subventioneringen av tunga lastbilar styrs också en del transporter över till båtar och tåg. Helst vill jag att riksdagen beslutar att bensin och diesel ska få en krona högre skatt varje kvartal de närmaste 10 åren, avskaffa ersättning för jobbresor och istället ge ett ekonomiskt bidrag till boende i glesbyggd.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nanotec
Jag hoppas att du inte kommer i position att du får bestämma skatten…
Lugn Anonym jag kandiderar inte i valet, men visst kommer jag att tala med olika politiker. Dyrare drivmedel som alla vet kommer framåt underlättar rätt beslut med hur med vad och om alla resor behöver ske. Med tiden kommer brist på fossilt bränsle ändå att kraftigt minska bilresande med fel sorts bilar. Vad jag vill är att minska de felbeslut som nu sker med tron på ungefär samma bensinpris i all framtid.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Äntligen! Som vi har längtat…..
Förbifarten bör byggas som motorväg mellan Norrköping – Uppsala.
Stockholm mår bäst av att införa modellen Lindhagen 2.0 i stället.
Det är samma pengar som den där totalt obehövliga förbifartstunneln.
Ja, det är väl så demokrati fungerar, man kompromissar fram den sämsta möjliga lösningen så att alla blir lagom missnöjda. Olika högljudda intressegrupper med olika bevekelsegrunder vill ha förbifarten eller inte ha den. Den uppenbara politiska kompromissen blir då att gräva ner den. Och det kanske kan fungera även på andra frågor, att gräva ner dem alltså.
Höjning av trängselavgifterna i Göteborg är redan beslutat. Se t ex artikel i GT (med klassisk kvällstidningsrubrik):
Chockhöjning av trängselskatten
Jamen innerstaden måste dö! Vem äger Kungsmässan? Jag bara frågar.
Planen är att bygga ut tunnelbanan för 19.5 miljarder, plus tåg och depåer för 6.2 miljarder fram till 2030. Man räknar med att plocka 9 miljarder från trängselskatten. Staten skall låna 4.65 miljarder och resten går via landstinget och kommunerna så vitt jag förstår.
Det blir en linje till IKEA i Barkarby, en till Friends Arena (f.d. Swedbank Arena) och en till Nacka. Vilket det naturligtvis känns rimligt att betala 350 kr i veckan (för alltid) för. Dessutom blir det naturligtvis en enorm status att visa att man har råd att stå parkerad på Essingeleden varje morgon kan man anta.
Miljöfrågorna är sockret som skall få övervakningspillret att slinka ner lättare.
Utmärkt! Förhoppningsvis ser man efter detta att Failbifarten blir helt onödig.
Kostnadsökningen för att köra Essingeleden blir i praktiken inte så farlig, men en billig bil á 35 kr/mil dubblar man priset i rusning medan för den med nyare bil endast höjer priset 50 % räknat på 9 km mellan Norrtull och Västberga.
Hörde en cyniker referera till trängselskatten som en bra pöbelskatt och förbifarten en monumental "Spruce Goose"!
/RH
Trängselskatten har lika mycket att göra med trängsel som OPEC har att göra med miljön.
@Björn
Jo, om man menade allvar med trängselskatten så skulle man nog utformat den på annat sätt eller åtminstonde satt den på annan nivå.
Ett exempel på hur det skulle kunnat ordnats: man sätter en gräns för hur hög trafik man kan ha på en väg (säg 1200 bilar per körfält och timme – visst lägre än politrukerna räknar med när de skall bygga vägar, men i linje med vad som sägs när man skall hålla avståndet). Sen auktionerar man ut passagerätter på det att den som kör utan passagerätt får betala marknadspriset plus en straffavgift. På sånt sätt skulle man dels slippa betala alls ifall man passerar när det inte råder trängsel och dessutom skulle övertraffikering undvikas eftersom man satt priset för passager precis så högt att det blir fullt utnyttjande av vägen.
Samma princip kan för övrigt tillämpas på områden där man riskerar att flera vill nyttja en resurs än vad det finns utrymme för.