En kort uppdatering kring Ukraina nu på morgonen. Medan Ryssland mobiliserat 150 000man på sin sida om den ukrainska gränsen ska beväpnade män i kamouflagekläder intagit regeringsbyggnader i Krim och hissat ryska flaggor. Ukrainas säkerhetsstyrkor har satts i höjd beredskap. (BBC)
Vad definitionen av höjd beredskap och säkerhetsstyrkor innebär, om det är högsta beredskap och avser militären låter jag vara osagt. Inrikesstyrkan Berkut är upplöst, vilket lutar mot att security forces är militära. Tillägg: Ukraina hade 4000 Berkut och 33 000 inrikestrupper, så “security forces” kan mycket väl vara inrikestrupper.
Ryssland har som bekant trupp på Krimhalvön, eftersom man har sin flottbas för Svarta Havsflottan där, vilket inkluderar marininfanteri. Bloggrannen Observationsplatsen har lagt ut foton på Twitter på hur ryska amfibiepansarterrängbilar från marininfanteriet rör sig på vägarna runt Krims huvudstad Simferopol. Som inte ens ligger vid havet, dvs man har skickat in marininfanteriet från flottbasen och in på ukrainskt territorium. Ytterligare foto på ryska pansarterrängbilar på Krims vägar.
Den ryska nyhetsbyrån ITAR-TASS meddelar att den ryska mobiliseringen av 150 000 man på inget sätt har med situationen i Ukraina att göra. Förband förflyttas för egen maskin upp till 1 000 km och luftlandsättningsdivisionen i Pskov har mobiliserats till flygplatser, redo för att omedelbart sättas in på avsedd plats (ITAR-TASS). Värt att notera att “övningen” sägs vara 38 000 + 110 000 man. Luftlandsättningsdivisionen i Pskov är för övrigt inom insatsavstånd från Sverige och mobiliseringen visar att man inom ett dygn från beslut kan luftlandsätta trupp även i Sverige. Vilket inte är aktuellt just nu, men det är pedagogiskt ändå. Trupper har även mobiliserats i Kaliningrad och i Leningrads militärdistrikt (ja, det kallas fortfarande så) – kort sagt mobiliseras “allt” i vårt omedelbara närområde i denna stund.
Det var allt. God morgon och ha en fortsatt trevlig dag.
Tillägg 09:26: Enligt Twitter-uppgifter omgrupperar nu ukrainas säkerhetstjänst SBU för att stoppa de ryska förflyttningarna av bepansrat marininfanteri i och kring Krims huvudstad Simferopol. Jag lägger till etiketten krig på inlägget. SBU har militära styrkor, men är alltså inte en del av de 33 000 man starka inrikesstyrkorna. Ukraina har inga arméförband på Krim, närmaste förband är 79:e luftburna brigaden (ca 1000 man) i Odessa, men väl eget marininfanteri. Ryskt stridsflyg har satts i full stridsberedskap längs gränsen mot Ukraina meddelar ryska försvarsministeriet.
Tillägg 09:40: Enligt Twitteruppgifter ska ryska trupper korsat gränsen till Ukraina, och ukrainska förband ska omgruppera för att möta dem. Om detta avser marininfanteriet enligt ovan eller är ytterligare kränkningar av gränsen går inte att verifiera just nu. Ytterligare foto på ryskt marininfanteri på ukrainsk mark under morgonen.
Tillägg 09:47: Den som är uttråkad har en livesändning från området runt Krims parlament här, komplett med ryska flaggor, barrikader och att polisen eller säkerhetsstyrkor spärrat av området för att undvika konfrontation. Inget alls händer just nu, men smäller det i Simferopol så hör man det åtminstone i bakgrunden…
Tillägg 10:01: Det ryska marininfanteriet ska ha vänt om och kör nu bort från Simferopol. De-eskalering.
Tillägg 10:18: Ukrainas regering har nu givit order till militären att ockupationen av Krims parlament ska hävas. Ockupanterna ska handla om 50 – 60 beväpnade män, som på förfrågan har sagt sig vara “ryssar”, men också kastat distraktionsgranater (eng flashbangs) mot näsvisa journalister.
Tillägg 10:23: Samlade foton och Google Translate kring fotona på amfibiepansarterrängbilar runt Simferopol. Säkerhetstjänsten SBU sägs bekräfta att fordonen tillhör Svarta Havsflottan, vilket man för övrigt kan se på amfibiesnorklarna. Frågan är om det avser den ryska Svarta Havsflottan eller Ukrainas flotta?
Tillägg 10:34: Enligt ryska Gazeta.ru är det 120 ockupanter av Krims parlament och inte 50 – 60.
Tillägg 10:36: Enligt engelskspråkiga Kyiv Post dödades två och trettio sårades när de beväpnade männen ockuperade Krims parlament.
Tillägg 10:43: Ryska amfpatgb från marininfanteriet ska nu ha återvänt till flottbasen i Sevastopol. Anledning till intrånget okänt, men misstänks handla om en styrkedemonstration och för att visa att man kommer försvara flottbasen. Tar bort etiketten krig för stunden.
Tillägg 11:05: Bloggrannen Observationsplatsen bekräftar på Twitter att kamouflaget på marininfanteriets uniformer är ryskt, ukrainsk militär har annat kamouflage. Det råder alltså ingen tvekan om att amfpatgb var ryska, men de ska nu ha dragit sig undan.
67 kommentarer
Skrämmande utveckling!
Nu är det fritt fram för "goda" militärer att ta över.
Dax för EU och Ryssland sätta sig att förhandla med nån i Ukraina.
Stalin och hans föregångare var väldigt innovativa när de flyttade runt folkgrupper vilket ger problem när det skall känna sig hemma på samma plats.
Migration är inte något som löser problem på plats!
Delning av Ukraina och migration kanske blir lösningen på konflikten. Detta är en i grunden etnisk konflikt som inte hade uppstått om inte de två folkgrupperna tvingats att bo i samma stat. Min gissning är dock att Rysslands inflytande skulle bli mycket decimerat om staten delades. Så länge det bor massa ryssar i Ukraina har Ryssland inflytande. Ett självständigt Västukraina kan ju tänkas gå med i Nato och kanske stationera natotrupp, medan det är mycket mindre troligt för dagens Ukraina.
Grattis Carl Bildt med anhang i fredsunionen EU, som nu har nu hjälpt till att starta ett krig.
Allt är alltid Carl Bildts fel, eller? Tänk en sådan enkel värld du lever i.
Carl Bildt är i detta fall såsom i så många andra en nyttig idiot… En mellanstor kopplad knähund med en stor hunds självbild… 🙂
"Allt" är att överdriva, det var ditt ordval när du beslöt dig för att medvetet feltolka en enda simpel mening.
Bildt's tuppande har bidragit till den situation vi ser nu. Hade EU verkligen varit en fredsunion hade man skickat kompetenta representanter och kanske gjutit olja på vågorna.
Tämligen obegåvat att skylla detta på Bildt.
Så på vem/vad vill herr bloggredaktören skylla utvecklingen? Det röda skynket Putin är väl en inte alltför vågad gissning…
@zokrates76:
Hittade du äntligen joysticken på permobilen nu?
Jag vill inte skylla på någon. Bara infantila idioter letar syndabockar istället för lösningar.
I bloggartikeln rapporterar jag vad som verkar hända, inte vems fel något är.
@ Ben Dover
Jag noterar med tillfredsställelse att du återgått till att trolla med hjärndöda oneliners.
Ett grundläggande moment i att finna en lösning på ett problem är ju att identifiera vem/vilka som är ansvariga för problemets uppkomst.
Så om Carl Bildt får sparken blir det fred och försoning i Ukraina, eller vad menar du? Varför annars ska du peka ut Carl Bildt, denne mästerskurk som styr utvecklingen i Ukraina?
Om vi skickar in Carl Bildt till Kiev och de får hissa upp honom som flagga istället så tror jag att både Ukrainare och Ryssar kommer att sätta sig ner tillsammans, öppna upp en vodka och garva åt Bildt.
Nu var det ju inte jag som pekade ut Carl Bildt utan det var @ eb140be4-783f-11e3-a220-000f20980440 som gjorde det. Eftersom detta är en svensk blogg så ligger det ju nära till hands att skälla på honom även om han bara är en halvstor jycke som springer hussarna EUs och USAs ärenden.
Men jag anser fortfarande att de som instigerar och understödjer våldsanvändande upprorsmakare mot en i laga ordning demokratiskt utsedd regering bär ett utomordentligt tungt ansvar för de följder det får.
Carl Bildt är igen en konfliktskapare. Han vägar (förutom vad gäller Kosovos albaner) att erkänna den etniska grunden i etniska konflikter. Kulturmarxister förnekar också européer rätten att ha sin etnicitet som grund för sina stater. Därför kommer vi i framtiden se allt mer interna etniska konflikter och Sverige blir antagligen ett skräckexempel.
Bildt har tillsammans med sin polske kollega jobbat stenhårt sedan 2008 för att skapa den situation som nu råder i Ukraina.
De har skapat ett land helt utan legitim regering. De har skapat ett land som är till salu för högstbjudande, – först bjöd Ryssland $ 15 miljarder sedan EU med obefintliga $ 20 miljarder som fick Ryssland att backa ur. Kina lägger inget bud så det enda land som har pengar nog är möjligen Norge med sina enorma pensionsfonder.
Tror inte att Norge köper detta skitland som nu styrs av Banderas nazistligor. De har kämpat nog mot nazisterna och glömmer det aldrig.
Det finns inga pengar kvar ens till löner och pensioner längre. Pengarna är slut!
De får heller inga nya lån så länge det inte finns någon legitim regering att skriva låneavtal med vilket också både IMF och EU påpekat och med särskild hänvisning till de beväpnade grupper som nu påverkar de självutnämnda lagstiftarna i parlamentet.
Det är nu helt upp till de regionala parlamenten att lagstifta hur de organiserar sina säkerhetstjänster och för Krims del har de välkomnat de hemvändande Berkutstyrkona som hjältar som fortfarande är i tjänst.
De lagstiftar själva att inga skattemedel ska skickas till Kiev och idag är parlamentet sammankallats till kl 14:00 lokal tid för att ordna folkomröstning om autonomins status för att förbättra och utöka sina befogenheter. – De röstar för ett "multietniskt Krim, full autonomi med egen president samt välstånd i evighet."
Carl Bildt och hans uppdragsgivare visste redan den 21 nov -13 att Ukraina inte kunde skriva på EU-avtalet om de inte fick hjälp med pengar.
De tvingade hellre Ukraina i händerna på Ryssland än att lova dem ekonomisk hjälp.
Om Janukovytj fått löftet om de $ 20 miljarderna före 29 nov -13 hade han givetvis accepterat och skrivit under EU-avtalet och nuvarande lätt förutsägbara katastrof hade undvikits.
Carl Bildts bidrag med att ställa till ett helvete på jorden kan inte förringas och det är så han ska kommas ihåg.
@zokrates76:
Ja, du tvingar ju fram oneliners – förra gången jag sablade ner precis vartenda argument du hade, smet du med svansen mellan benen och blev mig svaret skyldig. Således har du bevisat att du inte är värd att ödsla mer än en oneliner på.
@Karnevalist:
Det kvittar hur många gånger du kallar oppositionen för nazister – de blir inte nazister ändå.
Plus – att anledningen till Rysslands urbackning nu angetts till ett antal olika skäl, från "vi väntar på regeringsombildning" till "regeringen är illegitim" till "EU har bjudit över"? Alla kan inte vara sanna – så vad har du för källa till ditt påstående?
BD
Nä, – de kan ju inte bli något de redan är.
Naturligtvis måste det väntas på en regeringsombildning så länge den nuvarande är illegitim.
Janukovytj kan som demokratiskt vald president med ensam rätt att tillsätta en regering endast avsättas genom 1/ allmänna val, 2/ riksrätt eller 3/ döden enligt både nya och gamla kostitutionen.
Så länge inget av dessa alternativ har inträffat finns ingen juridskt möjlighet till regeringsombildning som är bindande part för någon långivare.
Att EU har bjudit över är din egen tolkning från källan du ser när du lyfter på näsan. Menar du att jag ska ha en källa till mitt eget påstående som du tydligen försökt läsa?
Ben Dover. Du blir ofta och orättvist beskylld för att vara en idiot. Det är orättvist mot alla förståndshandikappade som i grunden ju är oförargliiga och snälla människor. När du så öppet gömmer dig bakom deras handikapp tillskriver du de förståndshandikappade samma primitiva ondska och elakhet som du själv ständigt spyr ut som en liten feg mobbare på skolgården.
Du är så jävla feg så att du inte ens vågar erkänna att din egen avatar med varianter signalerar din nazistiska tillhörighet trots att det fortfarande är tillåtet i Sverige men bortsett från denna bloggägare hälsosamt ovanligt.
1. Vad är Paul Craig Roberts expert på tro? Inte ukrainsk politik i alla fall. Om jag hittar en random gubbe på internet som säger att Janukovitj är kommunist – är det sant då?
2. Du skrev tidigare:
först bjöd Ryssland $ 15 miljarder sedan EU med obefintliga $ 20 miljarder som fick Ryssland att backa ur.
sen skriver du:
Att EU har bjudit över är din egen tolkning från källan du ser när du lyfter på näsan.
Knark förstör uppenbarligen hjärnan eftersom du inte kommer ihåg vad du själv skrivit.
När du så öppet gömmer dig bakom deras handikapp tillskriver du de förståndshandikappade samma primitiva ondska och elakhet som du själv ständigt spyr ut som en liten feg mobbare på skolgården.
Bla bla bla snömos. Kom med lite sakliga argument istället för ditt gamla vanliga fyllesvammel.
Du är så jävla feg så att du inte ens vågar erkänna att din egen avatar med varianter signalerar din nazistiska tillhörighet trots att det fortfarande är tillåtet i Sverige men bortsett från denna bloggägare hälsosamt ovanligt.
Ja, varför inte kalla folk nazister när man inte ar argument? Den taktiken gick ju lysande för Janukovitj. Han skulle visst hålla presskonfa i Rostov imorgon. Kan man gissa att du sitter hukad under podiet då, fanboy?
1/ Roberts meriter står att läsa i artikeln men den är väl oläslig för dig nu när svetten forsar utför pannan.
2/ Det är du som skriver att "EU har bjudit över" – inte jag. Än en gång; – jag skrev att landet är "till salu för högstbjudande". Har du en annan åsikt eller vad är problemet?
?/ De sakliga argumenten finns i länkarna. Vad är det du så rädd för? Att någon ska klicka på dem?
1. Ja, han är ekonom. Så, min katt har typ lika mycket expertis som han har på ukrainsk politik. Min katt säger att Janukovitj är en ondskefull kommunist som vill sätta alla i Gulag. Det är sant då, eller? Eller måste det stå på en hemsida också för att det ska bli sant?
2. jag skrev att landet är "till salu för högstbjudande". Har du en annan åsikt eller vad är problemet?
Nej, du skrev att:
först bjöd Ryssland $ 15 miljarder sedan EU med obefintliga $ 20 miljarder som fick Ryssland att backa ur.
Man kunde ju tro att det fanns nån källa till det påståendet, men antagligen är det väl som med dina politiska experter. Den informationen kommer alltså gissningsvis från en "expert" i form av en alkad städkärring på Centralstationens toalett.
3. Var sa jag att jag var rädd för nåt? Jaha, ingenstans. Är det rösterna i vägguttaget som ger dig lite tips och råd nu igen? Du får inte glömma psykofarmakan vetty.
1/ När Roberts påstår sig
…"having done Russian studies in graduate school, having been a member of the US-USSR student exchange program in 1961, having traveled in Russia, Georgia, Ukraine, and Uzbekistan, having published in scholarly journals of Slavic and Russian studies, having twice addressed the Soviet Academy of Sciences, having been invited to explain to the CIA why the Soviet economic collapse occurred despite the CIA’s predictions to the contrary,"…
låter det faktiskt som att han har bättre koll på läget än både dig och din katt. Ni ser ju knappast något bortom den skånska myllan så därav dina förvirrade utrop.
2/ Om du inte ens vet vilka belopp som Ryssland respektive EU/IMF lovat under vissa villkor ser jag ingen anledning att hjälpa dig med länkar. Det känns ganska bekvämt och framförallt roligt att du hellre söker info hos "en alkad städkärring på Centralstationens toalett" än att öva upp din läskunnighet. Fortsätt så BD! Duktig nasse!
3/ Du är feg. Alla fegisar är rädda. Fega nassar är jävligt rädda. Alltid.
Det var jag som sa det.
1. Ja, han var där för över 50 år sen och har lite andra helt irrelevanta meriter. Typ Ragnar Skanåker kan nog inneha samma expertis ungefär. Ska vi ringa honom och se vad han säger? Dessutom – Roberts använder samma saker som du räknar upp för att stödja det faktum att han vet hur folk led under kommunismen , inte att han skulle vara expert på dagens Ukraina. Viss skillnad där, men den gick väl dina vida ögon förbi kan tänka.
2. Som jag trodde, du fantiserar.
3. Det där resonemanget hänger ju inte ens ihop, men jag noterar att du tillskriver mig en massa egenskaper fritt ur fantasin. OK, då är du en pedofil från och med nu – många pedofiler gillar ju korruption, för det gör det ju enklare att köpa barnsex. Därav ditt Rysslands- och Janukovitjkramande.
Roberts har en hel jävla stab som samlar aktuella fakta innan de går ut med något han skriver under. Tror du att de är Rysslands- och Janukovitjkramande? USA:s sista patrioter?
Du fortsätter envetet att trampa på samma kratta utan minsta förmåga att tillföra bloggen en enda egen åsikt annat än ditt uppblåsta ego så för husfridens skull kan vi låtsas att du är den ende som har rätt att ha en åsikt om läget i Ukraina.
Berätta nu vad som händer där borta… Du som vet…
Säg mig, är du liksom din favvoexpert Roberts, orolig över en framtid där den vita rasen blir en minoritet och hamnar i utrotningsläger? Eller tar barnsexandet upp så pass mycket av din tid att du inte hinner fundera så mycket på sånt?
http://www.paulcraigroberts.org/2002/01/08/that-buchanan-book/
Whites are shrinking into a minority even within their own countries. Massive uncontrolled legal and illegal immigration, together with collapsing fertility rates of whites everywhere, foretell a vanishing race.
[…]
By the time whites become political minorities, decades of demonization will have prepared the ground for legislation prohibiting their propagation and, perhaps, assigning them to the gulag as a final solution to “the cancer of human history.”
Kollade hans "hela jävla stab" på det där lilla stycket innan det förevigades på internet? Pedofilrasist där.
Du är tamejfan sinnessjuk. Du kommer dragande med en recension av Patrick J. Buchanans bok "The Death of the West" som bevis för att Roberts vet mindre än dig om Ukraina.
Du och din katt vet alltså bätte än Roberts och Instutet för Politisk Ekonomi?
Vilket bottenlöst träsk du trampat ned dig i nu. Du kommer ju ingenstans lägre. Frågan om vad som händer i Ukraina blev tydligen för mycket för dig så du måste chansa med denna infantila avledningsmanöver.
Jag kan välja på om jag vill skratta eller gråta.
Det kan inte du.
Det ger mig dubbel glädje.
Hos Brottsförebyggande Centrum hittar vi under avdelningen "Extremistsymboler" den "Svarta solen" som spelar en viktig roll inom nazistisk mystik där tron på det övernaturliga spelar en viktig roll. Tecknet symboliserar döden, vintern och underjorden. Det härstammar från andra hälften av 1800-talet.
Symbolen används bl a av tyska, amerikanska och nyzeeländska nazistgrupper och inom vit-makt-musiken samt av Ben Dover.
Brottsförebyggande Centrum klassar dig som extremist och nazist BD.
Du borde kanske inte vara så storkäftig?
Du är tamejfan sinnessjuk. Du kommer dragande med en recension av Patrick J. Buchanans bok "The Death of the West" som bevis för att Roberts vet mindre än dig om Ukraina.
Nej, som ett bevis på att han är rasist. Och eftersom du framhåller honom som en kunnig källa undrar jag om du delar hans oro för den vita rasens framtid? Men du vågar tydligen inte svara på den frågan, din fegis.
Brottsförebyggande Centrum klassar dig som extremist och nazist BD.
Du borde kanske inte vara så storkäftig?
Precis som dom säkert gör med Roberts, och andra som yrar om den vita rasens framtid. Så, enligt din egen logik är du rasist eftersom du associerar dig med Roberts. Och pedofil, inte att förglömma. Så är det nån som borde hålla käften är det du, som strör rasistanklagelser omkring dig samtidigt som du hänvisar till ett gammalt KKK-anstruket gubbspöke som uppenbarligen är rasist.
Vilket bottenlöst träsk du trampat ned dig i nu. Du kommer ju ingenstans lägre. Frågan om vad som händer i Ukraina blev tydligen för mycket för dig så du måste chansa med denna infantila avledningsmanöver.
Bla bla bla snömos igen. Avslöjandet av din pedofili blev tydligen för mycket så du måste komma med infantilt snömos för att avleda uppmärksamheten.
Du slingrar dig som en mask på kroken.
Roberts är bara en av alla de källor som kan Ukraina bättre än Ben Dover. Båda må vara extremister av något slag men bara en kan sakfrågan, dvs Ukraina, bättre än den andre.
Väntar fortfarande på din analys av vad som händer i Ukraina och så länge den uteblir är naturligtvis Roberts et al. mera trovärdiga.
Om du har problem med Brottsförebyggande Centrums värderingar får du väl ta upp det med dem i så fall.
Hur som helst så inger Brottsförebyggande Centrum ett större förtroende än "Ben Dover" även i extremistfrågan.
Kanske du förstår ämnet bättre genom att använda din egen vokabulär?
Varsågod Ben Dover ge oss din analys av den Ukrainska Horan och hennes konkurrerande hallikar. Hur mycket är hon värd för dig om du vill ha full service? Vem står först i kön? Vilken hallik ska du förhandla med? Lönar det sig att vänta på den frisläppta bordellmamman för bästa pris? Ska vi via EU/IMF betala för full service eller bara för en avsugning bakom Maidan?
Med så många frågor borde du väl kunna svara på någon?
Du är tydligen fortfarande för feg för att svara på frågan om du oroar dig för den vita rasens framtid, precis som din rasistpolare Roberts gör. Men jag noterar fortfarande att du tillskriver honom förtroende, trots citat och bevis på vilken rasist han är. Jag kan bara tolka det (enligt dina egna saggiga guilt-by-association-resonemang) som att du är rasist.
Därmed ser jag naturligtvis inte heller någon anledning att besvara några av dina frågor. Du besvarar ju inte mina.
Om det spårar ur rejält?
Har Sverige något miltärt försvar nu på Gotland?
Vi har ju några stridsvagn 122 som står i ett förråd.
Dessa håller säkert ryssen borta.
Hemvärnet. Lite folk på flygbasen. Några stridsvagnar utan besättning i en lada.
Hur vågar Ryssland försvara sina intressen i ett annat land! Endast Natoländerna får göra så!
Jag hänger inte med. Rysk krigsretorik är alltid mkt intressant och ofta ur ett för mig helt främmande perspektiv. Låt mig försöka:
Demonstrationerna i Kiev utlöstes av en västvåg, men i grunden var det den evinnerliga korrumptionen (numera bevisad) som tröttade ut folket mest. Även extremister var med i protesterna sida vid sida av de mest "vanliga" folket.
Man kastade ut presidenten och radan passade på att besluta en massa saker för att snabbt visa att de har kontroll och att de åtgärdar några av de stora brister i exv rättsäkerhet som funnits.
På Krim finns en del "Ryssar", jag menar såna som inte bara pratar ryska (det gör många Ukrainare) utan som ser sig som att de tillhör en annan stat. Några av dessa, förmodligen de mest extrema, ockuperar en byggnad. De protesterar mot att det nu, och jag gissar lite, kommer bli lite mindre ryssvänligt från Kiev.
Väl där, så gör väl inte den nya regimen så mycket (jag menar de planerar inte att sända 22 000 soldater, inte ens Berkut får uppdra att rensa eftersom de dessutom är upplösta) utan det är väl ordningspolisen som ska se till att kasta ut demonstranterna? Har inte sett att nåt just skett eller har jag missat det?
Här nånstans tar då Putin chansen. Han säger att han vill försvara "ryska intressen". Vad menar han med det, det kan man bara spekulera i. Är det helt OK att dessa intressen inkluderar ryska (medborgares?) rätt att ockupera byggnader? Är det rätten att få ha kvar ett avtal som gör att de kan ha kvar sin flottbas? Eller… är det så att de hävdar att Ukraina ska förbjuda ryska språket och därmed behandla "ryssar" dåligt? (Ja, det är många i Ryssland som har det klart för sig, men de i Ukraina har jag inte hört en enda som sagt att ryskan ska förbjudas. Verkar ju konstigt iom att så många har ryska som modersmål, oavsett om det ser sig som Ukrainare, Ryssar, eller Ukrainare som pratar ryska eller nån annan variant).
Så om det är att försvara att ryssar ("äkta ryssar") ska få prata ryska eller ockupera byggnader för att de vill ha en mer ryssvänlig politik i Ukraina…. vad hjälper det att sända in stridsflyg? Eller trupper? Inte ett jota.
Så enligt mig är enda syftet att skrämma Ukrainska politiker att inte våga gå mot Ryssland och för EU/Väst. Syftet över alla är att instabilisera landet för Putin vill väl inte ha en stark och fristående stat som granne om det finns ett alternativ.
@Herr Muffins.
Exakt vad som utlöste protestvågen är nog lite svårt att bestämma just nu. Men alla delar från västvåg till högerradikala till protest mot korruptionen fanns där. Liksom att Ukraina befann sig eller närmade sig ett bottenläge i ekonomin.
Och efter att man fått bort Yanukovich har man genomfört en hel del lagändringar ja. En del är väl bra till OK, en del är tveksamma. Det krävs att någon tar och kollar vad lagarna egentligen innebär.
Men på det stora hela håller jag med dig att det är så blandat att de flesta pratar ryska och/eller ukrainska.
Den nya regimen har just nu ingen försvarsminister eller högste praktiske befälhavare. Men Ukrainas militärmakt har förhållit sig rätt neutral i det hela.
Vad gäller språket finns de nog de som vill förbjuda det ryska språket, men de är knappast i någon majoritet, men deras retorik går definitivt att använda för att förstärka farhågor som finns på den mer extrema pro-ryska sidan. Liksom åt andra hållet.
Det finns ju massa ukrainare i Ryssland också för den delen.
Just nu är det styrkedemonstrationer, även om de är ju rätt obehagliga för de inblandade som känner sig träffade av dem.
Vad som skall menas med ryska intressen? Det kan ju vara allt möjligt som passar för tillfället, men egentligen är väl ett lands intressen summan av de olika små mer praktiska intressen.
@Steffe. Klart Ryssland försvarar sina intressen. Det gör de flesta länder. Frågan är bara hur man gör det. Däremot är det tveksamt om Ryssland verkligen vill blanda sig i den Ukrainska soppan direkt. Det skulle inte bara vara komplicerat, det skulle även vara något väldigt dyrt. Och allt som Ryssland har jobbat ihop i "pr och image" skulle ju vara aningen bortblåst då.
Till saken med Krim hör också att även ett fristående Krim kräver pengar och investeringar. Men det är billigare att betala för Krim än att vara med och betala för hela Ukraina.
Ukrainare är brödarfolk för det är samma slaviska folk. Du måste skilja på Rysk och Sovjetisk militär. Ryssland är inte intresserade att försvara Sovjets gränser, däremot är det viktigt idag att Rysslands gränser respekteras och dess folk. Ryssland i sig är också en federation och därmed är det viktigt att folkslag (Ryssland har flest olika slags folkslag i världens, näst efter Sverige) hålls lugna genom att t.ex. de får behålla sina kulturer och språk. Synen på Ukraina är detsamma, med skillnaden att det är eget land utanför federationen och det är ättlingar till vita armen samt blandning av tatarer och andra folkslag som nu gör uppror. Tyvärr så har vissa så stor avsky till Sovjet (inte Ryssland) att de inte ser skillnad och börjar inskränka Ryskan, vilket är en del av deras kultur och tradition. Eftersom det är väldigt få som förnekar sin slaviska ursprung blir det stora irritationer bland övriga. Man ska komma ihåg att västmedia ger bild av att 90% Ukrainare är emot Ryssar medans läget i landet är snarare tvärtom, 90% är emot korrupta politiker och man har hittat ett blame game. Den nu illigitimt tillsatta premiärministern t.ex. ställde upp i valet förra gången och fick endast 7% av rösterna mot avsatte Jaynokovit som fick 35% av rösterna. Det buades friskt på maidan igår och troligen kommer denna regering med sin nynazi-parti inte att överleva särskilt länge. Rysslands agerande i sak hör samma med att man vill skydda allt folk och är rädda att USA eller andra får för sig att göra en Bosnien, därför är man beredd att gå in och släcka ner om det behövs.
För övrigt, visste ni att Bosnien skrev på samma associationsavtal som Ukraina erbjuds?
rekommenderar varmt en studieresa dit ner för att se alla granathål i vägarna, kulhål överallt bland hus, igenväxta byar och en förfallen industri. Allt tack vare Eus fantastiska handelsavtal.
@Unknown, är det till mig eller alla ovan du svarade?
http://www.unian.net/politics/890524-rossiyskie-btr-pod-simferopolem-razvernulis-v-napravlenii-bazyi-smi.html
Mannen till höger ser inte så vältränad ut, borde de inte sända fram de starkaste och mest vältränade soldaterna om de ska spänna musklerna?
Ska ryssarna in, lycka till med tatarerna. Muslimer och har kompisar från Turkiet till Sibirien. Charles Bronson var halvtatar för övrigt.
Det blir som Tjetjenien, fast med bättre väder så att man kan kriga året om.
Vad vet du om tatarer? De är rätt sura just nu på Svoboda.
Unknown men det kan väl konstateras att det är Tatarerna som är de mest ryssfientliga elementet? Dessutom ser de sig själva till stor del som ett stolt krigarfolk med lång tradition av krig.
Kanske blandar ihop med någon annan folkgrupp men min egen tro är att de inte kommer acceptera ryskt styre över Krim i första taget. (Sen är frågan vad de faktiskt klarar att uppnå i slutändan, de har blivit överkörda helt sedan Stalin-tiden och det av både Ukrainare och Ryssar).
Tänkte kanske mest på kosacker som stolt krigarfolk. Men tatarerna är väl inte långt ifrån?
Tämligen obegåvat inlägg av Cornu, som vanligt. Historielöst och plottrigt utan sammanhang (också det som vanligt). Delar tas som vanligt bort för att passa Cornus agenda. Läs Birger Schlaugs blogg idag istället om ni söker något med mer innehåll.
http://schlaug.blogspot.se/2014/02/den-autonoma-republiken-krim.html
Jag håller inte med i din kritik riktigt. Det rapporteras ju mer vad som händer nu. Klart att händelserna på 1990-talet spelar roll, men det är inte så att det är där och endast där och då allt bestämdes. Idag har ju läget blivit mer komplicerat på grund av att det har hänt en del saker under tiden.
Backar man i historien blir det ju knappast enklare heller.
Plottrigt blir det, men Schaugs blogginlägg (som är ändå rätt bra) verkar mindre plottrigt för det har ett mycket snävare sammanhang.
Schlaugs inlägg är bra, han missade att Nikita Chrusjtjov var Ukrainare dessutom. Sen har hela Ukraina varit en del av Tsar-Ryssland och avknoppen från Vita armen (likt polsktalande i vita armen grundade polen och belarus som betyder vita ryssland) med ukrainsa rötter vill nu ha ett slut på korrupta politiker.
Tyvärr förstår många inte skillnad på Rysk och Sovjet, speciellt inte i väst. Putin är en avkomma från Sovjeten, medans många olika folkslag (polsk-ryssar, ukraina-ryssar, tysk-ryssar, tysk-polacker, tysk-tjecker osv osv) har aldrig varit för Sovjeten, ändå är många av dessa sedda som ryssar.
Det är kanske omöjligt att förstå sammanhanget för väst, ett exempel är att Putin har instiftat en helgdag och temavecka då man firar stalin och Volgograd ska byta namn till Stalingrad den veckan. För dem tysk-ryssar och ättlingar till vita är det en kränkning, speciellt om man har släkt som överlevde belägringen och hur både Tyskarna och Sovjeten behandlade de vita, som ansågs vara något man kunde offra från båda sidorna.
Detta är anledningen till de extrema krafterna i Ukraina, tyvärr tycker jag att man klagar på den moderna Ryska människan för saker som hände förr, istället för att acceptera varandra har man nu eldat på problemet, mycket tack vare US, EU och Carl Bildt, de har lovat ekonomiskt stöd och nu inser de att de får aldrig någon stöd.
IMF? Nu pratas det om att US och EU inte har råd utan att Ryssland ska gå in i IMF och betala.
Den nuvarande regeringen i Ukraina kommer att gå till historien som idioter som blev lurade av både Öst och Väst, just nu grillas de och funderar på hur de ska överleva. ett tidigt nyval tror de.
Oavsett vilket, våld är fel.
Eftersom det verkar vara lite si och så med förståelsen av skillnaden mellan rysk/sovjetisk hos ryssarna själva, kan man ju inte förvänta sig särskilt stor förståelse av omvärlden.
T ex hos regionsflaggorna, på de sju systrarna, etc etc sitter det kvar gott om Sovjetsymboler som man inte plockat ner. Hur många hakkorsfanor skräpar runt i Tyskland? Ryssarna hade pionjärer på OS-invigningen – hur hade det sett ut om man haft Hitlerjugend?
Äntligen någon som fattar.
Ryssarna själva har inte fått reda på hur de vita behandlades, varken tyskryska, tyskpolska, polska, ukrainska med flera har behandlats. Lite svårt att skylla på dagens ryssar.
Däremot på dagens (och även gårdagens) ryska regeringar – de borde göra mer för att upplysa folket om sånt där. Man undrar ju hur t ex Sovjet behandlas i dagens ryska skolböcker, etc.
Är EU bättre?
Här förbjuder man tintin för att glömma historia och detta görs med världens sämsta argumentation. Öppenhet är det enda sättet att skapa fred långsiktigt.
Öppenhet saknas hos EU, hos Ryssland och hos politiker i Ukraina.
Allt snack om mänskliga rättigheter från EU är skitsnack, man försöker återkolonisera Ukraina, revolutionära nynazi i illegitin parlament som utfärdade förbud mot flera andra folksla. Tala om stolpskottoch EU vågat inte göra något.
Samtidigt krossas landet ekonomiskt och us och EU tycker Ryssland ska gå in via IMF.
Går Ryssland in med pengar till en regering som skickar vidare pengarna till EU och US?
Knappast.
Ryssland är redan generös som byggt upp stora delar av Ukrainas industri istället för att skapa jobb i Ryssland.
Detta är varför jag tycker synd om Ukraina, ingen bryr sig om folket, bara en hederssak för alla inblandade.
" we also got signals that in many hotels there are Russian soldiers in civilian clothes. "
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/27/ukraine-pro-russian-gunmen-seize-crimea-parliament-live-updates
Ja minst 30% av alla i Ukraina är Ryska soldater i civila kläder. Räknar vi med indirekta Ryssar eller vad vi ska kalla ättlingar så är nog siffran över 80%.
Ehum. I och med att Krim har nog en del hotellplatser stående rätt tomma off-season kan det ju tänkas att de har förlagt där då och då sina värnpliktiga och övriga istället för att behöva stå för sådant själva. Då är de ju inte alltid i militära kläder liksom. Eller? Kom ihåg att Ryssland inte är främmande för outsourcing idag. Ryssland är idag ett väldigt marknadsmässigt land. Ukraina var också en extrem marknad.
Stalins och Chrustjevs arv förbannas nog av de flesta, även Tsar Putin, i forna Sovjet-väldet i dag.
Och där kom "nivå låg".
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Edit: Gjorde om kommentaren. Lite tydligare.
Eftersom det kommit en nyhet på sVT som handlar om det jag tänkte skriva om så tar jag det i korthet här. Händelserna utvecklas i en sådan takt att det finns inte tid att vänta riktigt.
Nyhet på svt: Var denna nyhet jag refererade till. http://www.svt.se/nyheter/varlden/70-miljarder-dollar-har-forsvunnit-ur-statskassan
Det är om Ukrainas ekonomi.
Och är även ett svar till dem här i tråden som pratar om legitima och folkvalda regeringar och vem som har rätt.
Det är inte första gången som Ukraina är på botten rent ekonomisk, men det är nog första gången som Ukraina är mer eller mindre bankrutt.
Även om valen blev allt öppnare inklusive senaste valet som bedömdes som väldigt bra och demokratiskt så bortförklarar det inte att de flesta av de som styrt Ukraina under de senaste 20+ åren verkar ha ägnat större delen av sin vakna tid att fylla sina fickor ur statskassan eller andra ställen. Och som resultat lyckats få ett i grunden rikt land (som möjligen är rikare än Sverige sett till sin potential och naturresurser) att bli mer eller mindre utblottat. Yanukovich påstås – helt spekulativt rykte – (har inte kvar länken men det var en rysk sajt) vara god för $12 MDR. Han skulle i teorin själv kunna lösa den akuta finansiella krisen i Ukraina om det ryktet stämmer.
Igår på ryska statliga TV1 var det ett reportage igår på kvällsnyheterna där det krasst konstaterades (ungefär exakt översättning): "Ukrainska ledare är ju värre än illusionister. Ge dem pengar och räkna till 3, och pengarna är borta". Var är alla de pengar som Ryssland och Väst (!) donerat och lånat till Ukraina under alla dessa 20 år? De hade räckt till att bygga en till land".
Så det nu påstådda saknade $ 70 MDR i statskassan är inte nödvändigtvis otroliga. Men det betyder att läget började redan bli så desperat att det fanns liksom kanske inget att röva bort längre. När man har ett stort land att sno från – då tar det antagligen ett tag tills det märks. Ukraina är liksom inget U-land direkt även om delar av det kanske ser ut så.
Det kan även betyda att det under hösten 2013 omvandlades stora summor från Hrivna (Ukrainas valuta) och fördes iväg till utlandet när det började skaka politiskt.
Det finns såklart demokratiska metoder för impeachment osv. Men det legitimerar inte grav ekonomisk misskötsel. Kanske var det för långt gånget eller statsfinanserna var såpass tomma att låneberget av tidigare lån och med återbetalningar och annat började bli för stor. Likt andra lånebubblor och lyxfällepolitik. Fast här har det knappast kommit folket tillgodo.
Tillägg och rättning.
Det skall stå SVT, inte sVT
och hela citatet är:
"Ukrainska ledare är ju värre än illusionister. Ge dem pengar och räkna till 3, och pengarna är borta. Var är alla de pengar som Ryssland och Väst (!) donerat och lånat till Ukraina under alla dessa 20 år? De hade räckt till att bygga ett till land."
Menade du denna sida om Yanukovitjs (påstådda) tillgångar? http://yanukovich.info/victor-yanukovych-assets/
12 miljarder dollar är en spottstyver om man jämför med hans barn sitter på. Hans son skall ha tillgångar på över 150 miljarder.
Här är lite av en Kiev-medvborgares syn idag-
Efter att ha rört mig runt om i Kiev de senaste dagarna är min känsla att staden fungerar i princip som före allt på Maidan började, med några undantag:
Dagligt uttag ur bankomater är begränsat till mellan 500 och 2000 UAH beroende på bank. Detta medför att köer inne på banker är längre än brukligt, ytterligare ett skäl till långa köer är att folk försöker växla till sig andra valutor för att säkra sina tillgångar.
Trafikpoliser, vars huvudsyfte är att ta så mycket pengar av så många som möjligt, finns inte uppställda på sina vanliga platser. Trots att poliser inte finns på gatan så känns trafiken inte mer laglös än vad den varit tidigare.
Rysshat som nämns är inget jag upplever som ett karaktärsdrag hos ukrainare, givetvis finns det säkert individer som har ett starkt hat gentemot ryssar men att detta ska vara en drivande kraft bland de protesterande håller jag som osannolikt.
Att det finns en tveksamhet och viss skepsis gentemot Ryssland och ryssar boende där tror jag många skulle hålla med mig om. Men att detta skulle beskrivas i termer av hat anser jag helt fel.
Jag har besökt Maidan under dagen, mina intryck därifrån är att det finns en väldigt stor skepsis gentemot politiker i parlamentet. Förtroendet för politiker är överlag extremt lågt och parlamentsledamöterna har inte gjort mycket för Maidan-aktivisterna de tre senaste månaderna.
Flera jag talade med resonerade i stil med att man har kämpat så länge och förlorat så många på barrikaderna så man kommer inte packa ihop och gå hem.
Min uppfattning är att folk kommer att stanna där tills parlament- och presidentval har hållits för att visa politikerna att de är under uppsikt.
Folk jag möter på Maidan skulle jag beskriva som vanliga människor med alla möjliga yrkesbakgrunder från alla möjliga delar av Ukraina, men majoriteten kommer från västra halvan av landet och Kiev.
De flesta personerna är omaskerade, men det finns flera som bär olika former av ansiktsmaskering. Generellt har jag lättare att få kontakt med omaskerade för att kunna samtala, detta påverkar givetvis min uppfattning och mina beskrivningar i denna text.
Mvh / Kievbo
Festligast är i alla fall att Putin skickat sin nödtorftigt tämjda människoapa Valuev till Krim som representant. Att skicka torped i form av en 130-kg tungviktsboxare som dessutom ser ut som en genetisk atavism är väl rätt talande för hur han ser på diplomati.
Han kommer i alla fall vara längst i rummet. Alltid något. Putins budskap är nog inte så komplicerat, så t o m Valuev klarar nog av att framföra det utan minneslapp.
Krim är snart ryskt. Om förband underställda ryska staten intar lokala parlamentetet och dom testar Kiev med lite random utflykter från Sevastopol. Och sen flyttar trupp massivt genom Bosporen. Mobiliserar stort runt Ukraina. Ja, jag tror tror att Ryssland bedriver politik med militära medel.
Har äntligen läst allt! Jösses!!!!