Det heter ofta bilen är din sämsta affär (t ex hos Schibsted/SvD). Men det är faktiskt helt fel.
En bil är konsumtion och inte en affär. Jag kan lista en lång rad saker som är betydligt sämre “affärer” att köpa, t ex mat. Du får inte ett öre för överbliven mat. Visserligen behöver du mat för att inte dö, men mat är bokstavligen att spola ner pengarna i toaletten.
Nu anser många att man behöver en bil för att kunna leva, och för dem är konsumtionen av bil lika motiverad som att köpa mat. Mat för att inte dö – bil för att kunna leva.
Det må vara fel att man måste ha bil, utan det är förstås ett val, även om t o m författarna av Trafikmaktordningen skriver att de kan förstå behovet av bil om man bor på landsbygden eller i glesbygden. Vilket iofs är självuppfyllande, eftersom bilismen dödade landsbygden.
Till skillnad mot konsumerad mat så kan du faktiskt sälja bilen och få tillbaka lite av pengarna. Staten garanterar rent av att du får tillbaka den sk skrotpremien. Ungefär som att köpa öl – man kan åtminstone få tillbaka panten. Bilen är alltså inte den sämsta “affär” du kan göra.
Fråga istället de som köpt ett piano. I princip får man betala folk för att bli av med ett piano idag, ännu värre för en flygel. Begagnad platt-TV faller snabbare i pris än en bil, procentuellt sett, och italienska designsoffor i äkta läder, garvat av blinda belgiska nunnor, ges i princip bort på Blocket, eller ligger åtminstone ute för 5-10% av inköpspriset. Trots bara några år på nacken. En bil halveras åtminstone bara i pris på några år.
Så nej, bilen är inte din sämsta affär. Det är ett dumt köp, speciellt om man tror att det är en investering. Likt platt-TV:n är den förenad med kostnader, förutom värdeminskningen – energikostnad, skatt, olika abbonemang etc.
Å andra sidan så finns det svenskar som kallar köp av en platt-TV eller en soffa för “en investering”, trots att det är konsumtion. Soffan kostar åtminstone inte att använda, till skillnad mot TV:n, men den ger ingen avkastning och är alltså inte en investering.
35 kommentarer
"Så nej, bilen är inte din sämsta affär. Det är ett dumt köp, speciellt om man tror att det är en investering. Likt platt-TV:n är den förenad med kostnader, förutom värdeminskningen – energikostnad, skatt, olika abbonemang etc."
En bil kan väl vara en investering?
Men för de flesta så överstiger inte besparingarna och ökningen av intäkterna kapitalinsatsen.
Är man 2 vuxna som bor ihop och inte har en så dyr bil (värdeminskningen är största kostnaden på en bil) så kan man ganska enkelt komma ganska närma. Om man sedan lever efter mottot "tid är pengar" så är det oftast inga problem att räkna hem en bil.
Du är nog ensam om att kunna "räkna hem" en bil. Om jag köper en TV för 5 000 kr så har jag förlorat 5 000 kr om fem år. Köper jag en bil för 300 000 kr så har jag förlorat minst 150 000 kr om fem år. Tror bli är den sämsta affären man kan göra.
Wofser har rätt Adam. Du plockar fram ett väldigt dåligt exempel.
Bilen möjliggör även att "du" kan bo längre bort från din arbetsplats vilket i sin tur kanske ger en högre lön. Har du sedan en bil för i storleksordningen 30-50 kkr så är värdeminskningen låg och bilen är fortfarande tillräckligt ny för att inte kosta allt för mycket i reparationer. Visst kostar det även då men det kan för vissa personer gå att räkna hem även om de är en minoritet.
ehh……
@Adam
Varenda taxibolag som har varit i branschen några år har ju räknat hem sina bilar. Därmed är man knappast ensam om att kunna "räkna hem" en bil. Det går säkert att hitta många fler exempel på fall där man faktiskt rent krasst kan räkna hem bilen på rent ekonomiska grunder – sen om man räknar med tidsbesparing och annat så kan man nog hitta ytterligare exempel där man kan räkna hem bilen.
OMG….ja vi kan ju alla bli taxichaffisar. Fantastiskt att en taxichaffis kan köpa en bil, köra 30 000 mil. Sälja den och tjäna pengar. Att man har den som verktyg är inte samma sak som att räkna hem en affär. Och att jämföra taxi med vanliga människors behov av en bil….jag säger bara OMG.
@Adam
Du hävdade att Wofser var ensam om att kunna räkna hem en bil – så är bevisligen inte fallet. Å andra sidan hävdade Wofser förvisso att det är en minoritet som kan räkna hem bilen (så argumentet att inte alla kan bli taxichaffisar missar bara det).
Om man har något som verktyg och verktyget är nödvändigt för verksamheten så är det helt enkelt så att verktyget är hemräknat ifall verksamheten i det hela är lönsam. Taxibolaget behöver alltså inte tjäna pengar på att sälja begagnade bilar – det räcker med att de tjänar pengar på att köra omkring folk (vilket de NB inte kan göra utan taxibilar).
Sen kan man hitta ytterligare exempel där man genom tidsbesparingen kan räkna hem bilen. Tja räknar jag med att det går soppa för 20tkr, avskrivningar på 24tkr (5år) och underhåll på 6tkr och sen räknar med att jag sparar 200h/år och räknar på 250kr/h så har jag räknat hem kostnaderna på bara tidsbesparingen…
Jag fattar ingenting.
@Adam
Så synd…
Katten har klöst sönder soffan, så jag tror jag ska köpa mig en ny bil istället.
Ja, då kan du ju skruva ur baksätet och ställa det i vardagsrummet istället. Bra tänkt!
Även:
http://www.youtube.com/watch?v=h_QSuZWd4D4
Vissa bilar är helt klart investeringsobjekt, men det är bilar som Ferrari F40, Bugatti Royale m.fl. Dessa är ju litegranna som att köpa konst, både ur ekonomisk synvinkel, men inte minst estetiskt..
Men jag ser min egen bil som en kontinuerlig utgift som måte ställas mot nyttan. Jag är glad om jag inte behöver sälja den och fortfarande vara skyldig banken pengar. Jag BORDE sälja den och skaffa busskort och spara 4 kkr varje månad.. men jag har så jäkla svårt att komma upp på morgnarna.
Perfekt, ska genast köpa fem Ferrari F40 och sälja om fem år och tjäna storkovan.
Bugatti Royal
Tillverkades 6 stycken.
2 finnes på Schlumpf museet i Mulhouse.
Har ni inte besökt
stället gör det.
Om ni inte är bilhatare, givetvis.
Lustigt nog ägdes en av de sex av en svensk fastighetsmagnat, Hans Thulin.
Bilen kostar väl i stort sett 20 000 SEK per år.
Huset med belåning i snitt på 3,6 ggr disp ink kostar väl 7% av disp ink.
För att villan skall bli dyrare så behöver disp inkomst bli 285 000 SEK , detta eftersom 7% av 285 00 ger de 20 000 bilen kostar per år.
Villan blir inte billigare.
Bilen blir inte mer värd.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"En bil är konsumtion och inte en affär. "
Goglar lite och hittar två definitioner på affär:
"Affär, affärstransaktion, handling där parter utbyter varor eller tjänster mot betalning." (Wikipedia)
"avtal; speciellt som handlar om att köpa eller sälja något " (Wiktionary)
Utifrån dessa så blir det svårt att se bil(köpet) till något annat än affär.
Jag kan lista en lång rad saker som är betydligt sämre "affärer" att köpa, t ex mat. Du får inte ett öre för överbliven mat. Visserligen behöver du mat för att inte dö, men mat är bokstavligen att spola ner pengarna i toaletten.
Så blir det ifall man endast har pengar som kriterier för om något är bra eller dåligt. De flesta föredrar dock hellre att slippa vara hungriga när de går till sängs än att ha en tjugolapp på sängbordet – med de preferenserna så är det en ganska bra affär att köpa mat. Det är ju trots allt frågan vad som är bäst att ha – mat eller pengar? De flesta tycker det är bättre att ha mat i viss utsträckning och det är därför de byter ut endel av sina pengar mot mat.
"Affär" är ju en sån där man går och handlar varor i. Om man t ex säljer hembränt ur bakluckan så är ju bilen rent tekniskt visst en affär.
@Ben Dover
Jo, den betydelsen fanns som också med liksom endel andra:
1) lokal avsedd för handel med bruksvaror
3) kärleksaffär (vänsterprassel) utanför förhållandet
4) politisk händelse, med negativ inverkan för de inblandade
Jag tror dock ingen förväntade sig att bilen skulle falla under någon av dessa, men jag kan nog hålla med om (ifall någon skulle det) att bilen kanske inte är en bra affär i någon av de betydelserna…
3)
Kan utföras i bil.
Tack för minnet
Antingen är du så gammal att du fick till det på den tiden bilarna hade ordentliga baksäten, eller så är du ung och dvärg.
Finnes även stationsvagnar ( herrgårdsvagn låter ju bättre )
Tyvärr ej helt ung men dvärg till hjärnans kapacitet.
Min senaste bil var nästan en vinstaffär, ökade 80% i värde på 5 år så det täckte ägar, bensin och rep-kostnader.
Att pianon är billiga idag beror dels på att intresset att spela har försvunnit men framförallt på att de är nästan outslitliga. Ett piano som skänkes på blocket är ofta runt 70-100 år gammalt, och ofta med något repbehov. En modern flygel kostar som en mindre bil i nypris och beg-pris för en sådan ligger på ungefär halva ny priset beroende på skick: http://www.blocket.se/malmo/Flygel_51411742.htm?ca=23_16&w=2
Inte din sämsta affär? Då har du aldrig köpt en Renault förstår jag. Vissa saker får man lära sig den hårda vägen.
Man får ju skilja på "bilen" och "franska bilar". Franska bilar är alltid din sämsta affär, någonsin. Ett år hade jag en Citroen. Aldrig mer.
Det är ju just den inställningen hos allmänheten som gör konsumption av fransk bil till en billig "affär". Förutsatt att man köper en bättre begagnad som sjunkit i pris som en sten.
Sen krävs det kanske att man har en läggning mot det frankofila och tillmäter udda, i många fall bristfälliga, tekniska lösningar ett egenvärde. Att man kan avsätta del av helg nu och då för att leka mekaniker är givetvis ett krav, på så sätt hålls de tekniska kunskaperna a jour och man får en nära relation till sin bil vilket ingår helt kostnadsfritt i köpet. Äger själv en blänkande Citroen C5 -04 sedan ett år tillbaka som andrabil, inköptes till det facila priset av 14,5kkr. Hitintills bl a bytt vindrutespolarpump, yttertempgivare och solenoidventil för bränslereturen. Delar som under tidigare 20 års bilägande av andra märken fungerat felfritt.. 🙂
Citroen låter ju franskt.
Grundaren hade en Polsk mor och en fader ( farslok?) från diamantsliparkvarteren
i Amsterdam.
Så mycket för det franska ur-ursprunget, Johan.
Gott skratt, där Ocke.
Mitt problem var att Citroenen återkallades ca 1x i månaden och alltså spenderade en vecka av fyra på verkstaden. Trots att den var ny. Till slut lärde man sig att bunta ihop återkallningarna och ta dem 3-4 åt gången.
Och så var det det där med inredningen som föll- eller skakade sönder…
Ägde en ny Renault Laguna en gång. Bortsett från att den levererades med ena blinkersen på sidan av framskärmen endast delvis monterad, skrammel från en skruv som låg lös i bakluckan och en farthållare som inte riktigt ville fungera så fungerade den frlfritt under de fyra år vi ägde den. Blinkljuset var ju isig en intressant historia. Det rör sig om en enhet som bara ska tryckas in i ett hål i skärmen och som fastnar med ett par snäppfästen. Att fixa detta tog en halv sekund. Men när man precis kommit hem med en ny bil från bilhandlaren så tycker man att den halva sekunden kunde de lagt ner redan på fabriken alternativt upptäckt i bilhallen innan leverans. De andra felen fixades i och med första servicen.
Skepparn:
Citroën byggs på Peugeotplattformar, bolaget heter rent av PSA Peugeot Citroën, så mkt för den polska modern och nederländska fadern.
Idag,ja!
Jag tillät mig en historisk aspekt gällande grundaren.
Resten är tidens gång.
För bilhandlarna är ju alla bilar en bra affär.
Köp bara bilar som du kan sälja lite dyrare.
Tyvärr är skrotningspremien borttagen med resultat att bilvraken dyker upp här och var i naturen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/en-miljon-bilar-avstallda
Hmm, det borde kanske ha gått att fixa genom ett längre gående producentansvar istället för att förlita sig på planekonomiska försök, iaf sålänge producenterna består (vill man säkra sig mot att producenterna försvinner så fick man tvinga dem att lämna en deposition till staten för att finansiera upprensning efter att producenterna försvunnit).
Semesterresa .är i regel den sämsta affären.
Bilen kan idet fallet faktiskt spara pengar om man lastar in hela familjen.